Bab 1 - Dunia Arab Sebelum Kedatangan Islam.

Bab pertama dalam laman blog ini memaparkan, secara ringkasnya, kehidupan orang Arab seperti bagaimana mereka hidup sebelum kedatangan Islam. Biadab dalam citarasa, dan kejam dalam amalan mereka. Perkahwinan sebagai institusi yang diiktiraf adalah faktor yang tidak mereka ketahui. Bagi mereka, tujuan perkahwinan hanyalah untuk memuaskan nafsu haiwan. Wanita dianggap 
sebagai harta benda semata-mata, alat untuk kepuasan
 sensual dan nafsu.

Dia adalah milik seorang lelaki dan dianggap tidak lebih baik daripada hartanya yang lain. Wanita baginya alat kemudahan juga; Ia adalah kewajipannya untuk memasak makanannya dan membaiki pakaiannya. Perkahwinan dengan mereka hanyalah perkara biasa dan mungkin berlaku pada bila-bila masa untuk memuaskan kerakusan dan nafsu seorang lelaki. Tidak ada sekatan mengenai bilangan isteri yang boleh diambil oleh seorang lelaki, atau dengan cara bagaimana dia boleh mengambil mereka.

Yang biasanya dengan cara kekerasan dan kuasa, dan sama sekali tidak seorang suami mempunyai kewajipan untuk melayan isterinya dengan baik? Seorang isteri tidak mempunyai hak sendiri-dan hanya satu lagi bentuk harta bagi seorang lelaki. Lelaki akan berkahwin dengan sesiapa sahaja yang dia suka, kecuali ibu, saudara perempuan, dan ibu saudara mereka. Hanya lelaki yang berhak untuk bercerai tanpa memerlukan peraturan atau alasan untuk membenarkannya.

Lanjutan daripada mukadimah di atas, mengetahui lebih lanjut tentang zaman jahiliah akan lebih menyedarkan untuk menilai perubahan selepas kedatangan Islam di dunia Arab.

Arab Sebelum Islam:

(Bahasa Arab: شبه الجزيرة العربية قبل الإسلام) merujuk kepada Semenanjung Arab sebelum kemunculan Islam pada 610 CE.(Era Kristian)

Beberapa komuniti menetap berkembang menjadi tamadun yang tersendiri. Maklumat tentang komuniti ini adalah terhad dan telah disatukan daripada bukti arkeologi, sumber yang ditulis dari luar Arab, dan tradisi lisan Arab yang kemudiannya direkodkan oleh sejarawan Islam. Antara tamadun yang paling menonjol ialah tamadun Thamud, yang muncul sekitar 3000 SM dan bertahan hingga sekitar 300 CE, dan tamadun Semitik yang terawal di bahagian timur ialah Dilmun, yang muncul sekitar akhir milenium keempat dan bertahan hingga sekitar 600 CE.

Selain itu, dari separuh kedua milenium kedua SM, Arab Selatan adalah rumah kepada beberapa kerajaan seperti Sabaeans, Minaeas, dan Arab Timur yang didiami oleh penutur Semitik yang mungkin berhijrah dari barat daya, seperti yang dipanggil Samad. penduduk. Dari 106 CE hingga 630 CE barat laut Arab berada di bawah kawalan Empayar Rom, yang menamakannya Arabia Petra. Beberapa titik nodal dikawal oleh empayar Parthia dan Sassanian Iran.

Agama-agama pra-Islam di Arab termasuk kepercayaan politeistik pribumi Arab, agama Semitik kuno (agama mendahului agama-agama Abrahamik yang juga berasal dari kalangan orang-orang berbahasa Semitik purba), pelbagai bentuk agama Kristian, Yahudi, Manichaeisme, dan Zoroastrianisme.

Kajian saintifik tentang Arab Pra-Islam bermula dengan orang Arab pada awal abad ke-19 apabila mereka berjaya menguraikan epigrafi Arab Selatan Lama (abad ke-10 SM), Arab Utara Purba (abad ke-6 SM), dan tulisan Arab pra-Islam yang lain.

Oleh itu, kajian tidak lagi terhad kepada tradisi bertulis, yang bukan tempatan kerana kekurangan catatan sejarawan Arab yang masih hidup pada zaman itu; kekurangan bahan dikompensasikan oleh sumber bertulis daripada budaya lain (seperti Mesir, Yunani, Rom, dll.), jadi ia tidak diketahui secara terperinci. Dari abad ke-3 M, sejarah Arab menjadi lebih nyata dengan kemunculan Ḥmyarite, dan dengan kemunculan orang Qaḥṭāni, di Levant, dan asimilasi beransur-ansur Nabatean oleh Qaḥṭānites pada awal abad CE, corak pengembangan melebihi dalam penaklukan Muslim pada abad ke-7. 

Sumber sejarah termasuk bukti arkeologi, catatan asing, dan tradisi lisan yang kemudian direkodkan oleh cendekiawan Islam—terutama dalam puisi pra-Islam—dan Hadis, ditambah dengan beberapa dokumen Arab kuno yang bertahan hingga zaman pertengahan apabila sebahagian daripadanya disebut atau direkodkan. .

Penerokaan arkeologi di Semenanjung Arab telah jarang tetapi membuahkan hasil, dan banyak tapak purba telah dikenal pasti melalui penggalian moden. Kajian terperinci terkini tentang Arab pra-Islam ialah Arabs and Empires Before Islam, diterbitkan oleh Oxford University Press pada tahun 2015. Buku ini mengumpulkan pelbagai jenis teks dan inskripsi purba untuk sejarah terutamanya wilayah utara dalam tempoh masa ini.

Bahasa Arab Pra-Islam:

Untuk menunjukkan betapa ruginya bukti kesusasteraan Arab zaman Islam kadang-kadang, seseorang hanya perlu mempertimbangkan situasi linguistik Arab pra-Islam.

Pengarang Islam tidak mempunyai pemahaman tentang kepelbagaian bahasa pada zaman pra-Islam, mendakwa bahawa kebanyakan penduduk Arab adalah berbahasa Arab , sedangkan dalam realiti sejarah Arab adalah rumah kepada penceramah dan penulis bentuk bahasa Arab Utara (termasuk tetapi tidak terhad kepada bahasa Arab), Arab Selatan, Aram (Nabataean, Syriac) dan, sedikit sebanyak, Ibrani, Ge'ez, Parsi, Yunani, dan Latin.

Dalam tradisi Islam, bukan sahaja orang Arab tetapi juga watak utama tradisi tauhid seperti Nabi Ismail AS berbahasa Arab. Tambahan pula, penulis Arab kemudiannya kurang memahami bahawa orang Arab Selatan tidak melihat diri mereka sebagai dan tidak boleh dipanggil orang Arab pada zaman sebelum Islam. Kebanyakan orang Islam melihat Yaman sebagai rumah asal orang Arab dan bahasa Arab, namun mempunyai banyak bukti dan itu kemungkinan besar tidak betul.

Untuk ini disambungkan satu lagi mitos, iaitu puak Arab terbahagi kepada dua bahagian: al-ʿarab al-ʿāriba, "Orang Arab yang benar-benar berbahasa Arab," dan al-ʿarab al-mustaʿriba, "Orang Arab Arab." ʿarab al-ʿāriba ialah dianggap sebagai puak Selatan dan ʿarab al-mustaʿriba puak Utara. Tetapi ini tidak betul setakat itu saja. 

Bahasa Arab sebenarnya tersebar dari utara ke selatan dalam perjalanan zaman dahulu, dan bukan sebaliknya. Tradisi Islam mendorong kepentingan Yaman lebih jauh, sebagai contoh mendakwa bahawa eponim orang Yunani, Yūnān, berasal dari Yaman. Semua ini mungkin mencerminkan zaman Islam, kecenderungan pasca penaklukan umat Islam Yaman untuk menekankan kepentingan mereka tetapi ini memerlukan kajian lanjut yang

Dalam sumber Muslim, perkembangan dan kebangkitan tulisan Arab dikatakan berlaku di Ḥijāz, al-Anbār, atau al-Ḥīra. Cadangan al-Ḥīra adalah menarik, kerana ia adalah ibu kota Lakhmid (lihat di bawah) dan, sesungguhnya, teks pertama yang ditulis sepenuhnya dalam bahasa Arab ialah

Inskripsi Namara bertarikh 328 CE; ia adalah teks pengebumian untuk Marʾ al-Qays ibn ʿAmr, yang biasanya dikenal pasti dengan raja Lakhmid dengan nama itu Skrip adalah varian lewat Nabataean, daripada yang mana tulisan Arab berkembang pada abad-abad berikutnya. Walau bagaimanapun, Namara prasasti adalah satu-satunya kesaksian untuk penggunaan bertulis Lakhmid yang nyata dalam bahasa Arab.

Bagi Ḥijāz, sebenarnya terdapat lebih banyak bukti bahawa tulisan Arab berkembang di sana. Berdasarkan epigrafi, kebangkitan tulisan Arab nampaknya lebih berkaitan langsung dengan umur panjang Nabataean, Bahasa Aram itu, menurut penemuan baru, digunakan di bahagian barat semenanjung sehingga abad kelima. Skrip inskripsi ini adalah bahasa Nabataean dan bahasanya selalunya merupakan campuran.

Aram dan Arab. Pada 2014, Frédéric Imbert dan pasukan Perancis-Saudi menemui Aram Nabataean baharu– Prasasti Arab bertarikh 469–470 CE di selatan Najrān, yang mencetuskan minat ilmiah dan media. Inskripsi Arab lama abad keenam (Zebed, Jabal Usays, Harran; ) nampaknya kesinambungan kebiasaan epigrafi prasasti Nabataean akhir ini, walaupun ia telah ditemui di utara Ḥijāz, di Syria. Menulis pada bahan mudah rosak, jika wujud, tidak dipelihara.

Kumpulan suku kaum

Terdapat salah tanggapan yang agak meluas di kalangan khalayak umum bahawa semua atau sebahagian besar penduduk Arab, dan khususnya Ḥijāz, adalah nomad (sering dipanggil, secara anakronis, Badwi) di sekitar seumur hidup Nabi Muhammad, iaitu abad keenam dan ketujuh Masehi. 

Tetapi ini tidak betul. Seperti yang diingatkan oleh Fred Donner (1981: 11) tentang penduduk Arab: “tidak mungkin orang nomad pernah membentuk lebih daripada sebahagian kecil penduduknya... Kebanyakan orang Arab, maka, adalah dan telah menjadi orang yang menetap.” Perlu diingat bahawa menurut naratif tradisional, Muḥammad sendiri adalah penduduk kota, bukan perantau di padang pasir.

Penduduk Arab dibahagikan mengikut garis puak yang boleh, jika perlu, fleksibel dan boleh dirunding. Terdapat kesusasteraan sekunder yang cukup besar tentang kumpulan puak Arab pra-Islam.

Boleh diandaikan bahawa sastera Arab membukti telah menghantar beberapa pengetahuan sejarah yang sah tentang puak-puak pada dalam Islam. Di bahagian laindi bawah, Banū Ghassān, Ṣāliḥ, dan Lakhm akan dibincangkan; daripada ini, kesusasteraan Arab mempunyai nilai bahan. 

Tetapi apabila ia datang kepada masa yang lebih awal, ia mungkin tidak mempunyai banyak maklumat yang sahih, harapkan mungkin silsilah, yang telah terbukti sangat tepat. Dua berikut adalah contoh melampau tentang ketidak percayaan kesusasteraan Arab: suku-suku yang telah pupus, Thamud dan ʿĀd. Mereka dirawat di sini untuk mengingatkan pelajar Arab jahiliah bahawa terutamanya sejarah suci selalunya mempunyai kebolehpercayaan yang diragui. Pemeriksaan kritis terhadap sumber-sumber Islam (Al-Qur'an dan tradisi kemudiannya) menunjukkan bahawa umat Islam tidak mempunyai sebarang maklumat tentang sejarah Thamūd. Naratif Thamūd dalam sumber Islam, secara ringkasnya, adalah mitos.

 Al-Ṭabarī, Taʾrīkh: I, 244–252). seorang nabi, dipanggil Ṣāliḥ, "Alim," muncul dari kalangan mereka, tetapi kaum Thamud kafir dan di azab Allah dengan menghapuskan mereka semua. Tetapi dalam realiti sejarah, al-Ḥijr ialah sebuah bandar Nabataean (lihat contohnya Nehmé 2005). 

Penulisan daripada Aram Nabataean di al-Ḥijr terselamat daripada kejatuhan negara Nabataean pada 106 hingga abad keempat CE. Tidak ada sebarang bukti bahawa Thamūd tinggal di sana sebelum atau selepas Nabatean. Ia harus mengingatkan, di persimpangan ini, bahawa jenis inskripsi Arab Utara Purba dengan suku Thamūd; "Thamud" hanyalah seorang yang moden dan malang salah nama. Sumber Islam adalah betul, walaupun, kerana kaum Thamūd nampaknya telah pupus, sebelum kedatangan Islam. Sebutan terakhir tentang mereka adalah dalam dokumen tentera Byzantine abad kelima CE.

Dignitatum (Shahîd 2000: 436a). Al-Ḥijr, sebuah bandar yang mungkin lebih kurang terbengkalai semasa hayat Muḥammad, menjadi terhubung dalam fikiran orang ramai dengan suku yang hilang, Thamūd. Tetapi untuk kajian daripada Thamūd sejarah, sumber Islam adalah sedikit atau tiada nilainya.

Satu lagi suku yang telah pupus, ʿĀd, disebut berkaitan dengan Thamūd dalam Al-Qurʾān (cth, 7:73–4). Dalam satu petikan (89:6–7), al-Quran menyatakan: “Tidakkah kamu melihat bagaimana Tuhanmu bertindak terhadap Aad Iram tiang?” (iram dhāt al-ʿimād). Tradisi penafsiran Arab berspekulasi secara meluas tentang apa yang “Iram of tiang” mungkin. Biasanya ia dinyatakan bahawa ia adalah sama ada sebuah bandar, yang dikenal pasti dengan Damsyik, yang kuno Aram, atau tempat (tidak dibuktikan) nama itu di Yaman, atau suku yang entah bagaimana berkaitan dengan ʿĀd. Tetapi satu kes boleh dibuat bahawa Iram Qurʾānic tidak lain adalah bandar Nabataean purba Iram, pada masa kini dikenali sebagai Wādī Ram, di Jordan (Healey 2001: 56). Iram (ʾrm) sebagai toponim dibuktikan dengan selamat dalam inskripsi dari kawasan tersebut (Savignac 1933). 

Sebagai contoh, seorang Bar ʿAliyyū, menulis pada Jabal Ram, mengatakan bahawa dia menulis inskripsi itu dengan tangannya sendiri dalam ʾrm (Hoyland 2010a: 39). Memang Jabal Ram tetap dipanggil Iram zaman Islam (Yāqūt, Muʿjam: I, 154–155). Tetapi bukti epigrafi boleh ditolak lebih jauh, kerana inskripsi Hismaik yang ditemui pada batu dari kuil Lāt di Iram/Wādī Ram ditulis “oleh Ġṯ son daripada ʾSlh anak lelaki Ṯkm – dan dia membina kuil Lāt (w-bny bt lt) – daripada suku ʿd” (Farès-Drappeau 1996: 276–277).5 Hismaic ʿd boleh ditafsirkan sebagai Arab ʿĀd (Hismaic tidak menulis vokal, walaupun panjang satu), yang kemudiannya akan meletakkan ʿĀd di Iram purba. Rukun (al-ʿimād) yang disebutkan dalam al-Qurʾān kemudiannya boleh difahami sebagai bangunan atau, mungkin lebih munasabah, sebagai formasi batuan Iram.

Baca lagi::

Bab 2 - Kelahiran Muhammad (Rasulullah ﷺ)


referensi:catatan

(al-Masʿūdī, Murūj: II, 162)

 (al-Masʿūdī, Murūj: II, 5–6)

(untuk beberapa nota lihat Bashear 1989).

(cth., al-Hamdānī, Iklīl: I, 77–79)

(Zebed, Jabal Usays, Harran; lihat Macdonald 2008

lihat, cth., Bulliet 1980; Donner 1981: 16–20; Hoyland 2001: 89–102; W. Lancaster & F. Lancaster 2004).

 (cth., Kister 1965 tentang Tamīm;

(Q. 11:61–68; 15:80–84; 41:13–17; al-Ṭabarī, Taʾrīkh: I, 244–252)

Dignitatum (Shahîd 2000: 436a).

Comments

Popular posts from this blog

Bab 22 -Kejatuhan Khaybar - Bani Qurayza dan Bani Nadir

Bab 16 : Perang Badar (Gahzwah Badr)

Bab 2 - Kelahiran Muhammad (Rasulullah ﷺ)

Bab 15 : Rasulullah ﷺ di Madinah

Bab 20 (1) - EKSPEDISI SAWIQ

Bab 26-Ziarah Pertama Umrah & Perjanjian Hudaibiyah.

Bab 6 - Mereka Terdahulu, Merekalah Yang Terdepan.

Bab 29 - Perperangan Tabuk

Bab 24-Tragedi Ar Raji'