Bab 2 - Kelahiran Muhammad (Rasulullah ﷺ)

Bab 2

       Kelahiran  Muhammad (Rasulullah) (571 Masehi) 

Dari semasa ke semasa, sebelum dan selepas Ibrahim, Allah Rabbul Jalalluh telah membangkitkan nabi-nabi di dunia - nabi yang berbeza untuk bangsa yang berbeza; kerana pada zaman itu bangsa-bangsa tinggal dalam pengasingan sepenuhnya, satu dari yang lain – kemudahan pengangkutan dan perhubungan moden pada masa itu tidak diketahui – tetapi apabila, dalam Kebijaksanaan Tuhan yang tidak terhingga, masanya sudah matang untuk menggabungkan semua sistem agama menjadi satu, di bawah satu dan persaudaraan sejagat, Allah Rabbul Jalalluh, sebagaimana yang dijanjikan melalui nubuatan para nabi terdahulu membangkitkan Nabi Muhammad Sedunia.

Al-Quran mengajar kita bahawa kedatangan Nabi Sedunia telah dinubuatkan oleh semua nabi, dan agar manusia tidak tersilap, dikatakan bahawa orang yang dijanjikan itu harus memberikan kesaksian tentang kebenaran semua nabi, seperti ayat berikut. Al-Quran menunjukkan;

"Dan ia tidak pula patut menyuruh kamu menjadikan malaikat dan Nabi-nabi sebagai tuhan-tuhan. Patutkah ia menyuruh kamu dengan kekufuran sesudah kamu menjadi orang Islam"

(3:80)

Bahawa Rasulullah ﷺ yang suci bersaksi kepada semua nabi terdahulu ditunjukkan oleh fakta bahawa baginda telah menjadikan kepercayaan kepada mereka sebagai asas iman baginda. Takrif orang yang beriman, sewajarnya, seperti yang diberikan dalam al-Quran, berjalan seperti berikut;

“Dan orang-orang yang beriman ialah apa yang telah diturunkan sebelum kamu, dan mereka yakin akan adanya akhirat”

(2:4)

Orang Israel dan Ismael berasal dari nenek moyang yang sama, Abraham. Dalam janji-Nya kepada Abraham, Tuhan telah dengan jelas mengatakan bahawa dari kalangan orang Israel dan nabi-nabi Ismael akan dibangkitkan. Al-Quran menyebut perkara ini, dan Perjanjian Lama juga mencatatkan janji untuk kesan yang sama:

“Dan Aku akan membuat engkau menjadi bangsa yang besar, dan Aku akan memberkati engkau dan membuat namamu masyhur, dan engkau akan menjadi berkat”

(Kej 12:2)

Terdapat, lebih-lebih lagi, rujukan dalam buku yang sama kepada Ismael:

“Dan mengenai Ismael, Aku telah mendengar, Lihatlah, Aku telah memberkatinya dan akan membuatnya setia, dan akan melipatgandakannya dengan sangat banyak”

(Kej: 17:20)

Musa mengucapkan satu lagi nubuat dari Tuhan mengenai kedatangan Nabi Muhammad:

“Aku akan membangkitkan bagi mereka seorang Nabi dari antara saudara-saudara mereka, seperti engkau, dan akan menaruh firmanKU ke dalam mulutnya”

(Ul: 18:18)

Berikut adalah rujukan yang berlaku semata-mata kepada Nabi Muhammad SAW, yang pertama:

“Dari kalangan saudara-saudara mereka” yang bermaksud bahawa seorang Nabi akan dibangkitkan daripada kalangan saudara-saudara Israel, iaitu Ismael dan yang kedua:

"seperti kamu" yang bermaksud bahawa dia harus menjadi pemberi undang-undang seperti Musa dan mereka bukan nabi. kecuali Nabi Muhammad yang pernah juga menjadi pemberi undang-undang. Pernyataan kami lebih lanjut dibuktikan oleh percakapan antara Yohanes Pembaptis dan mereka yang bertanya kepadanya,

“Siapakah engkau ini” Dan dia mengaku “Aku bukan Kristus” dan mereka bertanya kepadanya, “Kalau begitu, apakah? Adakah anda Elias? Dan dia berkata "Saya bukan" "Apakah kamu nabi itu?

Dia menjawab: “Tidak” (Yohanes 1-19-20)

Rujukan kepada “nabi itu” jelas menunjukkan bahawa orang ramai sedang menunggu kedatangan tiga nabi. Pertama – Elias, yang mereka fikir akan muncul semula secara peribadi: kedua, Isa dan ketiga “Nabi itu” dengan jelas menunjuk kepada Nabi suci Islam, kerana dua yang pertama, menurut kitab suci Israel, telah digenapi dalam diri Yohanes dan Yesus.

Terdapat banyak lagi nubuatan oleh nabi-nabi Israel, seperti Daud, Salomo, dll. dan juga oleh Yesus, yang terakhir dari orang Israel, yang berbunyi “ Jika dia mengasihi Aku, taatilah segala perintah, dan Aku akan berdoa kepada Bapa. dan Dia akan memberi kamu seorang lagi Rasul Pembawa Rahmat keseluruh Alam bernama  Ahmad (Rasulullahﷺ), supaya dia tinggal bersama kamu selama-lamanya; bahkan roh kebenaran (Yohanes 14:15-17).

Ini dalam istilah yang jelas kedatangan nabi lain selepas Yesus, dan kata-kata, "supaya dia tinggal bersama kamu selama-lamanya" menunjukkan bahawa tidak akan ada nabi lain selepas nabi yang dijanjikan itu.

Ini hanya berlaku bagi Rasulullah ﷺ yang suci, kerana dalam Al-Quran baginda disebut "Yang terakhir dari para Nabi."

Ismael, anak sulung Abraham, mempunyai dua belas anak lelaki. Salah seorang daripada mereka, Kedar, menetap di wilayah Arab Hijaz di mana keturunannya tersebar, seperti yang terbukti walaupun berdasarkan kuasa Perjanjian Lama. Juga dibuktikan bahawa ‘Adnan, yang dikesan silsilah Rasulullah ﷺ, adalah dari keturunan Ismail. Dalam generasi kesembilan dari Adnan adalah Nazir bin Kinana, yang mengasaskan dinasti Quraisy dengan lebih jauh keturunannya adalah Qusay, yang kepadanya diamanahkan dan menjaga Kaabah, sebuah jabatan terhormat di Arab.

Oleh itu, dinasti yang dimiliki oleh Rasulullah ﷺ adalah salah satu yang tertinggi dalam penghormatan, penghormatan dan kemuliaan. Abdul Mutalib, datuk Rasulullah ﷺ, mempunyai sepuluh anak lelaki, di antaranya ialah Abdullah, bapa Rasulullah ﷺ, dan Abdullah bapa Rasulullah ﷺ yang suci. Abdullah berkahwin dengan Aminah, seorang wanita dari keluarga lain yang terkenal. Rasulullah ﷺ tidak pernah mengenali atau melihat bapanya, kerana sejurus selepas ibu bapanya berkahwin, Abdullah pergi dalam perjalanan komersial ke Syria (Syam), dan dalam perjalanan pulang dia jatuh sakit dan meninggal dunia di Madinah (Yathrib). Malangnya, ibunya juga meninggal dunia ketika dia baru berusia enam tahun, dan pada usia yang masih muda ini dia telah kehilangan penjagaan kedua ibu bapanya.

 Ilustrasi berikut adalah garis kesopanan Rasulullah ﷺ.


Rasulullah ﷺ dilahirkan pada hari Isnin, iaitu hari ke-12 Rabiul Awal (April 571 M). Dalam penglihatan itulah ibunya menerima berita gembira bahawa dia akan melahirkan seorang nabi. Ketika dia dilahirkan terdapat tanda-tanda biasa yang menunjukkan bahawa seorang nabi dilahirkan, dan peristiwa yang paling penting yang patut disebut adalah: hujan lebat pada waktu yang lebih teratur, dengan lenyapnya kelaparan. Satu lagi peristiwa yang menakjubkan ialah kemusnahan tentera Byzantium Kristian, yang diketuai oleh Ketua Yaman Abraham Al Ashram dari wilayah paling Selatan di semenanjung Arab atau Hijaz. 

Mereka telah berarak ke Makkah  meruntuhkan Kaabah supaya gereja besar mereka yang dibinanya di ibu kotanya Sana'a akan menjadi pusat ketakwaan sebaliknya. Seluruh tentera berkhemah di luar Makkah, kemudiannya diserang oleh wabak bentuk "cacar" yang ganas yang menyebabkan malapetaka besar ke atas mereka di mana sebahagian besar pasukan musnah. Selebihnya daripada mereka melarikan diri dalam kekeliruan yang total seperti yang disebutkan dalam Al-Quran:

“Tidakkah kamu perhatikan bagaimana Tuhanmu telah bertindak terhadap pemilik gajah? Bukankah Dia telah mengakhiri peperangan mereka dalam keadaan kacau-bilau, dan Dia mengirimkan kawanan burung untuk memangsa mereka, dengan melemparkan mereka dengan batu yang panas?”

 Maka, Allah berfirman,

﴿ أَلَمۡ تَرَ كَيۡفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصۡحَـٰبِ ٱلۡفِيلِ • أَلَمۡ يَجۡعَلۡ كَيۡدَهُمۡ فِى تَضۡلِيلٍ۬ • وَأَرۡسَلَ عَلَيۡہِمۡ طَيۡرًا أَبَابِيلَ • تَرۡمِيهِم بِحِجَارَةٍ۬ مِّن سِجِّيلٍ۬ • فَجَعَلَهُمۡ كَعَصۡفٍ۬ مَّأۡڪُولِۭ ﴾

(Tidakkah kamu melihat bagaimana Tuhanmu telah bertindak terhadap Pemilik Gajah, Bukankah Dia telah menyesatkan tipu daya mereka dan Dia mengirimkan kepada mereka burung-burung yang berbondong-bondong (Ababil), lalu memukul mereka dengan batu Sijjil, dan Dia menjadikan mereka seperti `Asf. , Ma'kul.)

 Mengikut adat ibu-ibu bangsawan Arab tidak menyusukan bayi mereka, maka Nabi diserahkan kepada Halimatun Saqdiah, seorang perawat dari kabilah Bani Sa’ad. Dua tahun kemudian Halima membawanya kembali kepada ibunya, tetapi Amina memintanya untuk meneruskan tugasnya, kerana Makkah pada masa itu sedang dilanda wabak. Oleh itu beliau kekal di bawah tanggungjawab Halimatun Saqdiah sehingga umur enam tahun.

Walaupun kanak-kanak, beberapa tahun yang dihabiskan di kawasan luar bandar banyak membentuk wataknya; kerana suasana yang tenang dan persekitaran semula jadi membuatkan dia menyedari kehadiran Yang Maha Esa. Yang memerintah dan mengawal semua. Maka pada usia enam tahun, apabila dia kembali kepada ibunya dalam masa yang lama, kerana tidak lama kemudian dia meninggal dunia dalam perjalanan ke Madinah di mana dia akan menziarahi kubur suaminya.

Muhammad kemudian dipelihara oleh datuknya Abdul Muthalib, tetapi dia meninggal dunia dua tahun kemudian. Kemudian pada usia lapan tahun perwaliannya diserahkan kepada bapa saudaranya Abu Talib, bapa saudara dan anak saudara itu tidak lama kemudian menjadi sangat terikat antara satu sama lain sehingga menjadi mustahil bagi Abu Talib untuk pergi ke mana-mana, walaupun dalam perjalanan komersial, tanpa membawa Muhammad bersamanya. Orang ramai sangat kagum dengan cara dan perangainya. Suatu ketika semasa dalam perjalanan dengan bapa saudaranya mereka bertemu dengan seorang petapa Kristian, Bahira yang melihat budak lelaki itu melihat tanda-tanda kebesaran dalam dirinya dan meramalkan bahawa suatu hari nanti dia akan menjadi nabi.


Comments

Popular posts from this blog

Bab 1 - Dunia Arab Sebelum Kedatangan Islam.

Bab 22 -Kejatuhan Khaybar - Bani Qurayza dan Bani Nadir

Bab 16 : Perang Badar (Gahzwah Badr)

Bab 15 : Rasulullah ﷺ di Madinah

Bab 20 (1) - EKSPEDISI SAWIQ

Bab 26-Ziarah Pertama Umrah & Perjanjian Hudaibiyah.

Bab 6 - Mereka Terdahulu, Merekalah Yang Terdepan.

Bab 29 - Perperangan Tabuk

Bab 24-Tragedi Ar Raji'