Bab 25 -Tragedi Bir Maunah

 


Ia adalah pada bulan Safar pada tahun ke-4 hijrah.

Abu Bara Amir b. Malik, yang merupakan ketua Putera suku Amir, datang ke Madinah untuk menziarahi Rasulullah ﷺ. Abu Bara adalah seorang yang ikhlas dan sahabat Rasulullah ﷺ dan umat Islam. Dia membawa dua ekor kuda dan dua ekor unta sebagai hadiah kepada Rasulullah ﷺ. Namun, Rasulullah ﷺ berkata kepadanya, “Aku tidak menerima pemberian orang musyrik. Jika anda ingin hadiah anda diterima, jadilah seorang Muslim.” Rasulullahﷺ tidak menerima kehadirannya dan memintanya untuk menjadi seorang Muslim.

Abu Bara tidak menjadi seorang Muslim pada masa itu tetapi dia tidak kehilangan minat terhadap Islam. Dia berkata kepada Rasulullah ﷺ, “Wahai Muhammad! Agama yang anda minta saya terima adalah sangat baik dan mulia. Puak saya akan menurut apa yang saya katakan. Jika engkau mengutus beberapa sahabatmu kepada mereka untuk mengajarkan al-Quran dan sunnah, semoga mereka menerima panggilanmu!”[1]

 Rasulullahﷺ tidak terlalu bergantung kepada penduduk Najd. Rasulullahﷺ bimbang mereka boleh mengkhianati dan membunuh para Sahabatnya. Rasulullah ﷺ menyatakan kebimbangannya dengan berkata, “Saya takut penduduk Najd tentang orang yang akan saya hantar.”

Namun, Abu Bara memberi jaminan dan berkata, "Penduduk Najd tidak boleh berani menyentuh mereka jika saya melindungi mereka."

Kebimbangan Rasulullah ﷺ hilang kerana Abu Bara adalah seorang yang boleh dipercayai. Kemudian, Rasulullah ﷺ memutuskan untuk menghantar sekumpulan empat puluh atau tujuh puluh orang pembimbing dan guru. Enam daripada mereka daripada muhajir dan yang lain daripada Ansar. Kesemua mereka adalah kaum Suffa. Mundhir b. Amr رضي الله عنه dilantik sebagai ketua mereka.[2]

Di samping itu, Rasulullahﷺ telah menghantar surat bersama rombongan tersebut kepada penduduk Najd dan para pemimpin Putera Amir.

Rombongan pembimbing dan guru-guru itu sampai ke sebuah tempat yang bernama Bir Maunah. Ia adalah sebuah telaga air milik Bani Sulaim di timur Madinah di antara tanah Bani Sulaym dan Anak Amir. Haram b. Milhan رضي الله عنه menjalankan tugas membawa surat Rasulullahﷺ kepada Amir b. Tufayl. Haram b. Milhan رضي الله عنه menyampaikan surat itu kepada Amir. Namun, Amir langsung tidak membaca surat tersebut dan membunuh Haram b. Milhan رضي الله عنه [3] kata-kata terakhir syahid ketika dia dibunuh ialah:

"Allah Maha Besar! Saya bersumpah demi Tuhan Kaabah bahawa saya telah berjaya!”[4]
Amir b. Tufayl tidak merasa cukup untuk membunuh Sahabat yang tidak bersalah itu; dia memanggil Putera Amir untuk membantunya membunuh Sahabat yang lain. Walau bagaimanapun, Anak-anak Amir telah berjanji kepada Abu Bara untuk tidak melakukan apa-apa kepada kumpulan guru dan pembimbing; jadi mereka tidak menolongnya.

Apabila Putera Amir enggan menolong Amir, dia meminta bantuan beberapa puak Putera Sulaiman, yang penuh kebencian dan mereka bersetuju. Mereka bertolak untuk membunuh para Sahabat yang tidak bersalah yang menunggu dekat Maunah dengan baik tanpa menyedari apa yang telah berlaku.

Sementara itu, apabila Sahabat yang lain menyedari bahawa Sahabat yang pergi menyampaikan surat itu lewat, mereka meninggalkan Maunah dengan baik dan mula menuju ke Najd.

Sejurus itu, mereka melihat sekumpulan besar orang musyrik bersenjata.

Para Sahabat رضي الله عنه menghunus pedang mereka dan berkata kepada orang-orang yang mengelilingi mereka, “Kami bersumpah demi Allah bahawa kami tidak ada apa-apa dengan kamu. Kami dalam perjalanan untuk menunaikan kewajipan yang diberikan kepada kami oleh Rasulullahﷺ!”[5]

Namun, kaum musyrikin yang dahagakan darah tidak menghiraukan kata-kata mereka. Keputusan mereka adalah muktamad: mereka akan membunuh Sahabat رضي الله عنه itu, yang telah berangkat dengan niat untuk mengajar Islam dan kepercayaan, seorang demi seorang.

Para Sahabat, yang menyedari apa yang akan terjadi kepada mereka, membuka tangan mereka dan berdoa kepada Tuhan mereka yang Maha Pengasih, “Ya Tuhan! Tiada siapa yang boleh memberitahu Rasulullahﷺ tentang keadaan kami di sini. Sampaikan salam kita kepadanya. Oh Tuhan! Beritahu puak kami melalui Rasulullah ﷺ bahawa kami telah mencapai Tuhan kami. Tuhan kami redha kepada kami dan kami redha kepada Tuhan kami”[6]

Sementara itu, Malaikat Jibril memberitahu Rasulullah ﷺ tentang salam dan keadaan para Sahabat yang gagah perkasa itu. Rasulullahﷺ menjawab salam mereka dengan berkata, “Waalaykum himussalam” (selawat ke atas mereka); dia berpaling kepada para Sahabatnya dan berkata bahawa orang-orang musyrik akan membunuh saudara-saudara mereka yang berkorban; baginda meminta mereka memohon ampun untuk mereka.

Apabila Rasulullah ﷺ memberitahu para Sahabat tentang keadaan mereka, hampir semua Sahabat itu telah terbunuh melalui tombak musuh. Dua orang Sahabat yang pergi menggembala unta telah diselamatkan; seorang Sahabat ditinggalkan di kalangan para syuhada kerana mereka menyangka dia telah mati.

Apabila kedua-dua Sahabat yang pergi menggembala unta itu kembali ke Bir Maunah, mereka menggigil kerana pemandangan yang mengerikan itu. Mereka menitiskan air mata apabila melihat adegan yang menyedihkan itu. Salah seorang daripada mereka tidak dapat menahannya dan mula mengikuti orang-orang musyrik dan memerangi mereka sehingga dia terbunuh. Seorang lagi ditawan tetapi dia dibebaskan kemudian. Ka’b b. Zayd, yang telah ditinggalkan dalam kalangan syuhada pergi ke Madinah selepas orang-orang musyrik itu pergi.[7]
Doa Nabi terhadap Orang Musyrik
Rasulullah ﷺ menjadi sangat sedih apabila para sahabat terhormat itu dibunuh secara khianat.

Anas b. Malik رضي الله عنه berkata, “Saya tidak pernah melihat Rasulullah ﷺ berasa begitu sedih apabila dimaklumkan bahawa para sahabatnya telah syahid di Bir Maunah.”[8]

Kesedihan yang mendalam yang dirasai Rasulullah ﷺ menyebabkan baginda mendoakan orang-orang musyrik yang telah membunuh mereka. Rasulullah ﷺ dimaklumkan tentang keadaan mereka pada waktu malam; keesokan harinya, pada rakaat kedua solat subuh setelah rukuk dan berdiri, beliau mengucapkan doa berikut terhadap mereka:

"Oh Tuhan! Hancurkan puak Mudar!

Oh Tuhan! Jadikan tahun-tahun kebuluran mereka seperti zaman Nabi Yusuf; membuat hidup tidak tertanggung untuk mereka!

Oh Tuhan! Aku merujuk Putera Lihyan, dan suku Adal, Qara, Zi’b, Ri’l, Dhakvan, dan Usayya kepada hukumanmu kerana mereka menentang Tuhan dan Rasul-Nya!”[9]

Rasulullahﷺ membaca doa ini selama sebulan selepas setiap solat harian. Para Sahabat berkata ‘Amin’ ketika dia berdoa seperti itu.[10]

Doa Rasulullahﷺ diterima. Selepas beberapa ketika, berlaku kebuluran dan kemarau di wilayah itu. Hujan berhenti dan tiada air tertinggal di situ.

Sebaliknya, Abu Bara tidak tahan lagi apabila Rasulullahﷺ bersabda, “Kejadian ini disebabkan oleh Abu Bara” kerana anak saudaranya Amir b Tufayl mungkir janji; dia mendapat sangat sakit kerana kesedihan dan kesusahan; dia meninggal selepas masa yang singkat.

Kira-kira lapan puluh orang Sahabat terhormat meninggal dunia dalam tragedi Raji dan Bir Mauna, yang berlaku satu demi satu.
Rasulullahﷺ Tetap Setia dengan Perjanjian
Amr b. Umayya Ad Dhamri رضي الله عنه, yang telah diselamatkan dari tragedi dengan mengatakan dia berasal dari Mudar, berangkat ke Madinah. Amr b. Umayya Ad Dhamri رضي الله عنه, bertemu dengan dua orang dalam perjalanan. Amr b. Umayya Ad Dhamri رضي الله عنه menyangka mereka dari kabilah yang membunuh Sahabat di Bir Maunah dan membunuh mereka.

Ketika dia kembali ke Madinah, Rasulullah ﷺ tentang hal itu. Rasulullah ﷺ bersabda, “Kamu melakukan sesuatu yang buruk!”

Sebenarnya, dua orang itu adalah daripada Anak Amir. Mereka telah datang ke Madinah dan bercakap dengan Rasulullah ﷺ. Apabila mereka meninggalkan Madinah, Rasulullah ﷺ memberikan mereka surat yang menyatakan bahawa mereka tidak akan dicederakan. Orang yang Amr b. Umayya Ad Dhamri رضي الله عنه, terbunuh adalah orang-orang itu.

Hanya Rasulullahﷺ dan dua orang yang telah dibunuh itu mengetahui tentang dokumen itu. Namun, Rasulullah ﷺ membayar tebusan untuk dua orang yang telah dibunuh oleh seorang Sahabat, yang tidak mengetahui janji Rasulullahﷺ. Oleh itu, dia menunjukkan bahawa dia setia kepada janji dan perjanjiannya.

------------------------------------------------- --------------

[1]Ibn Hisham, Sirah, Vol. 3, hlm. 193-194; Ibn Sa’d, Tabaqat, Vol. 3, hlm. 514; Tabari, Tarikh, Vol. 3, hlm. 34.

[2]Ibn Hisham, ibid, Vol. 3, hlm. 194; Ibn Sa’d, ibid, Vol. 2, hlm. 52; Bukhari, Sahih, Vol. 3, hlm. 28.

[3]Ibn Sa’d, ibid, Jil. 2, hlm. 52; Bukhari, ibid, Vol. 3, hlm. 29.

[4]Bukhari, ibid, Jil. 3, hlm. 29.

[5]Bukhari, ibid, Vol. 3, hlm. 28.

[6]Bukhari, ibid, Jil. 3, hlm. 29; Muslim, Sahih, Vol. 6, hlm. 45.

[7]Ibn Hisham, ibid, Vol. 3, hlm. 194; Ibn Sa’d, ibid, Vol. 2, hlm. 52.

[8]Ibn Sa’d, ibid, Jil. 2, hlm. 54.

[9]Ibn Sa’d, ibid, Jil. 2, hlm. 53.

[10]Abu Dawud, Sunan, Vol. 2, hlm. 68.

Dibaca 10'009 kali


Comments

Popular posts from this blog

Bab 1 - Dunia Arab Sebelum Kedatangan Islam.

Bab 22 -Kejatuhan Khaybar - Bani Qurayza dan Bani Nadir

Bab 16 : Perang Badar (Gahzwah Badr)

Bab 2 - Kelahiran Muhammad (Rasulullah ﷺ)

Bab 15 : Rasulullah ﷺ di Madinah

Bab 20 (1) - EKSPEDISI SAWIQ

Bab 26-Ziarah Pertama Umrah & Perjanjian Hudaibiyah.

Bab 6 - Mereka Terdahulu, Merekalah Yang Terdepan.

Bab 29 - Perperangan Tabuk

Bab 24-Tragedi Ar Raji'