Bab 27 - Fathul Makkah - Penaklukan Makkah

Gambar Illustrasi
Gencatan senjata Hudaybiyah telah dikuatkuasakan selama dua tahun. Ia memberi hak kepada Rasulullah ﷺ untuk pergi ke Makkah untuk menunaikan haji yang dipanggil lawatan pemenuhan. Quraisy bertolak, meninggalkan kota yang hampir sepi sementara orang Islam yang tidak bersenjata melakukan ibadah mereka. Rasulullah ﷺ tanpa turun dari untanya, melakukan tawaf tujuh pusingan, mengelilingi Kaabah, setiap kali menyentuh Hajar Aswad (Hajrul Aswad), dengan tongkatnya. Kaum Muslimin melakukan Tawaf dengan berjalan kaki. Apabila tiga hari telah tamat, orang Quraisy memohon agar mereka pergi. Kedamaian dan ketenteraman selama dua tahun itu telah membantu Islam, yang telah bertambah kuat dengan menakjubkan. 

Menurut syarat-syarat Gencatan senjata, suku Khuza’a menjalin hubungan persahabatan dengan orang Islam, manakala, sebaliknya, musuh mereka, Banu Bakr, telah mengadakan pakatan dengan Quraisy. Menjelang penghujung lapan tahun penerbangan (630 A.C), orang Quraisy telah menjadi lebih marah berbanding sebelumnya dengan populariti umat Islam yang semakin meningkat. Pada suatu malam Bani Bakar, dengan bantuan orang Quraisy menyerang suku Khuza’a, yang tanpa disedari, terpaksa berlindung di dalam kawasan Kaabah. Menurut tradisi, pertumpahan darah dilarang di dalam Kaabah, tetapi tradisi walaupun banyak daripada mereka telah dibunuh. Selepas itu, Khuza'a menghantar utusan ke Madinah memohon Rasulullah ﷺ mengambil tindakan membela mereka. Rasulullah ﷺ selepas berunding dengan Sahabat, menghantar mesej kepada Quraisy, dengan tiga syarat, meminta mereka menerima salah satu daripada tiga. Syaratnya ialah:

1. Bahawa bagi mereka yang terbunuh di kalangan suku Khuza’a, Quraisy harus membayar wang darah.

2. Bahawa mereka tidak ada hubungan lagi dengan Bani Bakar;

3. Bahawa mereka mengisytiharkan gencatan senjata Hudaybiyah batal dan tidak sah. Orang Quraisy enggan menerima dua yang pertama dan bersetuju dengan yang terakhir.

Tetapi tidak lama kemudian, Abu Sufyan, menyedari bahaya melanggar perjanjian, datang sendiri ke Madinah untuk memohon Rasulullah ﷺ memperbaharui perjanjian itu. Rasulullah ﷺ menolak permintaannya.

Selama lebih dari dua puluh tahun Quraisy telah menjadi sumber masalah dan kesengsaraan yang berterusan kepada umat Islam. Tiga kali mereka menyerang Madinah dengan harapan untuk menghancurkan Islam sepenuhnya, dan tiga kali mereka gagal. Ia adalah semula jadi; oleh itu, umat Islam harus berfikir sudah tiba masanya untuk menghukum mereka yang telah melakukan yang terbaik selama tiga tahun itu untuk membawa kejatuhan. Maka kaum Muslimin, mengumpulkan semua kabilah yang bersekutu dengan mereka, bersiap sedia untuk menyerang Makkah.

Orang Quraisy tidak mengetahui hal ini, sehingga Hatib, seorang Muslim, yang mempunyai kerabat di Makkah mengirim utusan kepada mereka secara rahsia memberitahu mereka apa yang dimaksudkan oleh orang Islam. Sekiranya surat itu sampai kepada Quraisy, sudah tentu mereka telah bersedia untuk berperang, dan mungkin banyak pertumpahan darah yang tidak perlu akan terjadi. Tetapi, Allah Rabbul Jalalluh, adakah sebaliknya, dan dengan cara atau cara lain, Rasulullah ﷺ telah diberitahu tentang surat yang dihantar oleh Hatib. Dia segera menghantar orang-orang yang memintas utusan itu dan membawa balik surat itu. Kaum Muslimin marah atas pengkhianatan Hatib dan ingin menghukumnya dengan seberat-beratnya. Tetapi kerana dia benar-benar bertaubat atas apa yang telah dia lakukan, Rasulullah ﷺ memaafkannya.

Strategi Menakluki Kota Makkah (Fathul Makkah)

Peta Strategi Fathul Makkah, berkump di Zahran Marru dengan 10,000 sahabat. Di Atur Strategi di Sini.

Pada sepuluh Ramadhan, 8 Hijrah (630 Masihi), Rasulullah ﷺ berangkat mendahului sepuluh ribu pengikut. Mereka tidak berkhemah sehingga sampai ke Zahran Marru, tempat yang hanya beberapa jam perjalanan dari Makkah. Rasulullah ﷺ memerintahkan untuk menyalakan api besar di setiap perkhemahan, yang memberi gambaran kepada kaum Quraisy bahawa kekuatan umat Islam jauh lebih hebat daripada yang sebenarnya, dan mereka menyerah kalah tanpa sebarang perlawanan. Orang pertama yang dibawa ke hadapan Rasulullah ﷺ adalah pemimpin Quraisy yang keras hati yang selama dua puluh satu tahun telah melakukan yang terbaik untuk menghapuskan Islam – Agama Keamanan.

Dia telah dibawa kepada Rasulullah ﷺ, dan, yang mengejutkan baginda sendiri, bebas diampuni. Rasulullah ﷺ juga menjamin keselamatan semua orang yang memasuki rumahnya, atau Kaabah. Selama beberapa bulan sebelumnya, sejak Maharaja Heraclius memberi keterangan tentang watak Rasulullah ﷺ, Abu Sufyan telah dijangkiti. Kini, melihat Islam berjaya di sebalik semua, dan melihat perlakuan murah hati terhadap musuh-musuh mereka oleh Rasulullah ﷺ dan pengikutnya, hatinya menjadi luluh dan baginda segera memeluk Islam.

Sekembalinya ke Makkah, dia memberitahu orang ramai tentang keselamatan yang dijamin oleh Rasulullah ﷺ dan juga memberitahu mereka tentang kekuatan besar Tentera Islam, dan bahawa tidak ada gunanya cuba menentangnya, kerana semua penentangan akan sia-sia. Orang-orang Islam kemudian maju ke kota Makkah dan masuk dari banyak penjuru serentak. Satu detasmen, di bawah pimpinan Sayidina Khalid Al Walid Ra, memasuki bandar di kawasan tempat musuh ketat umat Islam tinggal.

Mereka disambut dengan hujan anak panah dan batu. Oleh itu, Sayidina Khalid ra telah dipaksa, bertentangan dengan perintah Rasulullah ﷺ, untuk menyerang mereka. Dalam pertempuran ini dua orang Islam terbunuh, dan kira-kira dua puluh lapan daripada musuh. Tetapi Rasulullah ﷺ apabila mendengarnya berasa sedih dan terkejut melihat darah telah tertumpah walaupun telah diperintahkan. Apabila mendengar penjelasan Sayidina Khalid ra, dia menyedari ia perlu untuk mempertahankan diri. Rasulullah ﷺ kemudian menyucikan Kaabah. Menyentuh setiap berhala dia membaca ayat al-Quran;

وَقُلْ جَآءَ ٱلْحَقُّ وَزَهَقَ ٱلْبَـٰطِلُ ۚ إِنَّ ٱلْبَـٰطِلَ كَانَ زَهُوقًۭا ٨١

Dan katakanlah:" Telah datang kebenaran (Islam), dan hilang lenyaplah perkara yang salah (kufur dan syirik); sesungguhnya yang salah itu sememangnya satu perkara yang tetap lenyap".”.

(Quran 17:81)

Selepas menunaikan solat di sana, Rasulullah ﷺ mengembalikan kunci Rumah Kaabah kepada pemegang kunci, “Usman bin Talhah”, dan memberitahunya bahawa pada masa akan datang jawatan pemegang kunci akan kekal bersamanya dan keturunannya.

Rasulullah ﷺ kemudian menyampaikan khutbah, dan berpidato di hadapan perhimpunan khusus kaum Quraisy, di mana penghujungnya mengetahui hukuman apa yang akan mereka terima. Tetapi orang-orang Quraisy semua sedar tentang kedewasaan Rasulullah ﷺ yang mulia dan mulia. Mereka tahu mereka telah memperlakukan Rasulullah ﷺ dengan kasar; mereka mempunyai rekod gelap untuk kredit mereka. Dan Rasulullah ﷺ bertanya kepada mereka hukuman apa yang mereka harapkan baginya, dan mereka menjawab: "Engkau adalah saudara yang mulia, dan anak kepada saudara yang mulia." Dan Rasulullah ﷺ bersabda;

“Pada hari ini tidak ada teguran terhadap kamu.”

Apabila mendengar kata-katanya orang Quraisy tercengang; kerana dalam mimpi paling liar mereka, mereka tidak pernah menjangka layanan yang begitu murah hati. Mereka harus dibebaskan, tanpa sebarang hukuman untuk semua jenayah kejam dan dahsyat yang mereka rancangkan, dan dalam beberapa kes dilakukan, terhadap Islam dan umat Islam. Malah ‘Ikrimah’ yang hanya sebentar tadi menjadi ketua mereka yang menyerang Sayidina Khalid ra dan detasmennya, dimaafkan. Hindun, wanita Kafir Quraisy yang paling kejam dan jahat yang telah memamah hati Syahid Sayidina Hamzah ra, bapa saudara Rasulullah ﷺ, dan Washi, hamba Hindu yang dibayar yang melakukan pembunuhan di bawah arahannya, telah diampuni.

Maka dengan Habbar, yang telah menjadi punca kematian anak perempuan Rasulullah ﷺ sendiri (pernah pergi dari Makkah ke Madinah dia dilempari batu oleh Habbar dan dicederakan dengan teruk, meninggal dunia selepas kecederaan yang diterima), dengan bebas diampuni. Dalam semua sejarah, tidak ada contoh pengampunan yang murah hati seperti Rasulullahﷺ. Oleh itu, tidak hairanlah bahawa dia telah diberi gelaran yang sepatutnya;

  1. "Lelaki Sempurna,"
  2. "Yang Terbaik Kemanusiaan"
  3. "Nabi Ideal,"
  4. “Kerahiman kepada semua Bangsa”
  5. “Al-Amin” – “Yang Maha Amanah,”
  6. “Pencinta Anak Yatim,”
  7. “Lelaki Amal yang paling teladan”
  8. “Ayah dan datuk yang Maha Penyayang’”
  9. “Nabi para Nabi,”
  10.  “Rasulullah,”
  11. “Yang paling dikasihi,”
  12. “Yang Terpilih,”
  13. “Yang Dilantik,”
  14. "Yang Paling Jujur,'
  15. “Yang Maha Setia’”
  16. “Yang Maha Adil”
  17. "Yang Maha Benar"
  18. "Yang Paling Baik,"
  19. “Yang Maha Pengasih,”
  20. "Yang Paling Penyayang,"
  21. “Model Cemerlang,”
  22. “Model Kelakuan Terbaik,”
  23. “Teladan Kebajikan,”
  24. "Yang Sempurna, Lengkap dan Mutlak"
  25. "Lelaki Semua Lelaki dalam Kesempurnaan, Kesempurnaan, Kesempurnaan"
  26. "Sebaik-baik Manusia"
  27. "Meterai Para Nabi"
  28. "Yang Maha Pengasih dan Penyayang kepada Alam Semesta (Semua Penciptaan)"
  29. "Model Kelakuan Cemerlang, Merit dan Kebajikan"
  30. "Yang Maha Pengasih dan Penyayang kepada semua Manusia, jin dan Semua Penciptaan"

 "Pembawa Kabar Gembira"

Maka Makkah telah ditakluki, dan akhirnya di tangan kaum Muslimin. Layanan murah hati yang diberikan kepada musuh yang gugur telah menghasilkan kesan yang lebih besar daripada penaklukan itu sendiri. Ia memenangi semua hati – malah hati mereka yang pernah menjadi musuh ketat Islam. Adegan terakhir kemuliaan Islam ini melucutkan senjata semua pembangkang. Pendek kata, semua pembangkang lenyap begitu sahaja. Keajaiban dan kebenaran Islam mengagumkan manusia dan menyelinap ke dalam hati mereka. Mereka berpaling ke Jalan Benar dan memeluk Islam.

Rasulullah ﷺ memilih tempat di Bukit Safa untuk menerima mereka. Satu demi satu mereka datang, dan tidak lama kemudian terdapat ratusan yang telah memasuki Ikhwanul Muslimin. Tekankan lagi hakikat bahawa, daripada semua ratusan penukaran ini, tidak ada satu pun penukaran secara paksa. Setiap orang yang memeluk Islam melakukannya atas kehendaknya sendiri. Ada sebilangan yang tidak mahu menjadi Muslim. Mereka tidak diminta berbuat demikian; mereka tidak dicabul dengan apa cara sekalipun tetapi dilayan dengan sangat baik oleh orang Islam. Walaupun mereka berpegang pada akidah penyembahan berhala mereka, mereka bersahabat dengan orang Islam dan berganding bahu dalam peperangan Hunayn (630 Masehi).

Kemasukan penuh kejayaan Rasulullah ﷺ ke Makkah adalah satu kejadian yang unik; selama tiga belas tahun sahaja sebelum dia terpaksa meninggalkannya sebagai pelarian. Semasa dia berada di sana, orang Quraisy telah melakukan segala yang mereka mampu untuk membunuhnya dan menghapuskan Islam. Kota tempat dia dilahirkan, kota tempat dia pertama kali menerima dan menyampaikan firman Allahﷻ, kota dari mana, pada akhirnya, dia didorong dengan hati yang berat, kini terbuka untuknya. Ia adalah satu kejayaan peribadi yang sama hebatnya dengan agama, dan dengan itu, nubuatan Al-Quran tentang kejayaan kemasukan Rasulullah ﷺ yang suci telah dipenuhi.

Kisah yang lebih terperinci tentang Penaklukan Makkah.

Gambar Illustrasi

Fath Makkah Penaklukan Makkah

Penaklukan Makkah menurut ulama Sirah berlaku pada bulan Ramadhan tahun ke-8 Hijrah.

وَمَا لَكُمْ أَلَّا تُنفِقُوا۟ فِى سَبِيلِ ٱللَّهِ وَلِلَّهِ مِيرَٰثُ ٱلسَّمَـٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ ۚ لَا يَسْتَوِى مِنكُم مَّنْ أَنفَقَ مِن قَبْلِ ٱلْفَتْحِ وَقَـٰتَلَ ۚ أُو۟لَـٰٓئِكَ أَعْظَمُ دَرَجَةًۭ مِّنَ ٱلَّذِينَ أَنفَقُوا۟ مِنۢ بَعْدُ وَقَـٰتَلُوا۟ ۚ وَكُلًّۭا وَعَدَ ٱللَّهُ ٱلْحُسْنَىٰ ۚ وَٱللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌۭ ١٠
"Dan mengapa kamu tidak membelanjakan harta benda kamu pada jalan Allah? - Padahal Allah jualah yang mewarisi langit dan bumi (serta segala isinya). Tidaklah sama di antara kamu, orang-orang yang membelanjakan hartanya serta turut berperang sebelum kemenangan (Nabi menguasai Makkah). Mereka itu lebih besar darjatnya daripada orang-orang yang membelanjakan hartanya serta turut berperang sesudah itu. Dan tiap-tiap satu puak dari keduanya, Allah janjikan (balasan) yang sebaik-baiknya. Dan (ingatlah), Allah Maha Mendalam PengetahuanNya akan apa yang kamu kerjakan."

(Surah Al Hadid - Ayat 10)

إِذَا جَآءَ نَصْرُ ٱللَّهِ وَٱلْفَتْحُ ١
Apabila datang pertolongan Allah dan kemenangan (semasa engkau wahai Muhammad berjaya menguasai negeri Makkah), 
(An Nasr - Ayat 1)

وَرَأَيْتَ ٱلنَّاسَ يَدْخُلُونَ فِى دِينِ ٱللَّهِ أَفْوَاجًۭا ٢
"Dan engkau melihat manusia masuk dalam ugama Allah beramai-ramai, 
(An Nasr - Ayat 2)

فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَٱسْتَغْفِرْهُ ۚ إِنَّهُۥ كَانَ تَوَّابًۢا ٣
"Maka ucapkanlah tasbih dengan memuji Tuhanmu dan mintalah ampun kepadaNya, sesungguhnya Dia amat menerima taubat."
(An Nasr - Ayat 3)

Peristiwa Penaklukan Makkah

Walaupun hubungan antara Makkah dan Madinah bertambah baik selepas Perjanjian Al-Hudaybiyah, perdamaian sepuluh tahun itu harus dipecahkan oleh Quraisy yang, bersama sekutu mereka, suku Bakr, menyerang suku Khuza’ah. Kini Khuza’ah adalah sekutu umat Islam dan apabila Rasulullahﷺ mendengar tentang serangan itu, baginda segera memerintahkan anak buahnya untuk bersiap sedia untuk berperang.

Kemudian, Rasulullah ﷺ memberitahu lelaki itu bahawa baginda akan ke Makkah dan memerintahkan mereka untuk membuat persiapan yang rapi. Dia berkata,

“Ya Allah, ambillah mata dan telinga dari Quraisy agar kami dapat melihat mereka dengan terkejut di negeri mereka.” Akibatnya, lelaki itu bersiap sedia.

Urusan Hatib Ibn Abi Balta’ah

Dalam Sahihnya, Al-Bukhari meriwayatkan dari 'Ubaid Allah Ibn Abi Rafi' bahawa yang kemudiannya berkata, "Saya mendengar 'Sayidina Ali Ibn Abu Talib ra (semoga Allah meridhainya) berkata, 'Rasulullah (Rasulullah ﷺ) mengutus saya, Abu Marthad dan Az-Zubair, dan kami semua menunggang kuda, dan berkata, 'Pergilah sehingga kamu sampai di Raudat-Khakh di mana ada seorang wanita musyrik membawa surat dari Hatib Ibn Abi Balta'ah kepada orang musyrik Makkah. .

’ Maka kami dapati dia mengendarai untanya di tempat yang telah disebutkan oleh Rasulullah ﷺ. Kami berkata (kepadanya), ‘(Beri kami) surat itu.’ Dia berkata, ‘Saya tidak mempunyai surat.’ Kemudian kami menyuruh untanya berlutut dan kami menggeledahnya, tetapi kami tidak menjumpai surat. Kemudian kami berkata, ‘Rasulullah ﷺ tidak pernah berdusta kepada kami.

Keluarkan surat itu, jika tidak, kami akan telanjangkan kamu.' Apabila dia melihat bahawa kami telah bertekad, dia meletakkan tangannya di bawah ikat pinggangnya, kerana dia telah mengikat jubahnya di pinggangnya, dan dia mengeluarkan surat itu, dan kami membawanya kepada Rasulullah ﷺ. Kemudian ‘Umar berkata, ‘Wahai Rasulullahﷺ! (Hatib ini) telah mengkhianati Allahﷻ, Rasulullahﷺ dan orang-orang yang beriman! Biar saya potong lehernya!’

Rasulullah ﷺ bertanya kepada Hatib, 'Apa yang menyebabkan kamu melakukan ini?' Hatib berkata, 'Demi Allah, saya tidak berniat untuk meninggalkan kepercayaan saya kepada Allahﷻ dan Rasul-Nya tetapi saya ingin mempunyai pengaruh di kalangan penduduk (Mekah) supaya melaluinya , Allahﷻ mungkin melindungi keluarga dan harta saya. Ada nada para sahabatmu tetapi ada beberapa kerabatnya di sana yang dengannya Allah ﷻ melindungi keluarga dan hartanya.’ Rasulullah ﷺ bersabda;
‘Dia telah berkata benar; jangan berkata kepadanya tetapi baik. '

‘Umar berkata, ‘Dia telah mengkhianati Allahﷻ, Rasul-Nya, dan orang-orang mukmin yang beriman. Biarkan aku potong lehernya!’ Rasulullah ﷺ bersabda,

‘Bukankah dia termasuk pejuang Badar...? Semoga Allah ﷻ melihat kepada pejuang Badar dan berkata, 'Lakukan apa sahaja yang kamu suka, kerana Aku telah memberikan syurga kepada kamu, atau berkata, 'Aku telah mengampuni kamu.'

Mendengar ini, air mata keluar dari mata 'Umar, dan dia berkata, 'Allahﷻ dan 'Rasulullah ﷺ lebih mengetahui.'"

Oleh itu, Allahﷻ, Yang Maha Tinggi, telah menurunkan Surah yang bermula dengan:

يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ لَا تَتَّخِذُوا۟ عَدُوِّى وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَآءَ تُلْقُونَ إِلَيْهِم بِٱلْمَوَدَّةِ وَقَدْ كَفَرُوا۟ بِمَا جَآءَكُم مِّنَ ٱلْحَقِّ يُخْرِجُونَ ٱلرَّسُولَ وَإِيَّاكُمْ ۙ أَن تُؤْمِنُوا۟ بِٱللَّهِ رَبِّكُمْ إِن كُنتُمْ خَرَجْتُمْ جِهَـٰدًۭا فِى سَبِيلِى وَٱبْتِغَآءَ مَرْضَاتِى ۚ تُسِرُّونَ إِلَيْهِم بِٱلْمَوَدَّةِ وَأَنَا۠ أَعْلَمُ بِمَآ أَخْفَيْتُمْ وَمَآ أَعْلَنتُمْ ۚ وَمَن يَفْعَلْهُ مِنكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَآءَ ٱلسَّبِيلِ ١

"Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil musuhKu dan musuh kamu menjadi teman rapat, dengan cara kamu sampaikan kepada mereka (berita-berita rahsia orang-orang mukmin) dengan sebab hubungan baik dan kasih mesra yang ada di antara kamu dengan mereka, sedang mereka telah kufur ingkar terhadap kebenaran (Islam) yang sampai kepada kamu; mereka pula telah mengeluarkan Rasulullah (s.a.w) dan juga mengeluarkan kamu (dari Tanah Suci Makkah) disebabkan kamu beriman kepada Allah Tuhan kamu. (Janganlah kamu berbuat demikian) jika betul kamu keluar untuk berjihad pada jalanKu dan untuk mencari keredaanKu. (Tidak ada sebarang faedahnya) kamu mengadakan hubungan kasih mesra dengan mereka secara rahsia, sedang Aku amat mengetahui akan apa yang kamu rahsiakan dan apa yang kamu zahirkan. Dan (ingatlah), sesiapa di antara kamu yang melakukan perkara yang demikian, maka sesungguhnya telah sesatlah ia dari jalan yang betul."
( Surah Al Mumtahanah - Ayat 1)


Umat ​​Islam Memasuki  ke Makkah

Gambar Illustrasi

Pada 10 Ramadhan 8 Hijrah, Rasulullah ﷺ pergi dalam perjalanan dan menempatkan Madinah Abu Ruhm Kultsum Ibn Hussain. Dalam konteks ini, Al-Bukhari meriwayatkan dari Ibn 'Abbas RA bahawa beliau berkata, "Rasulullah ﷺ bermusafir pada bulan Ramadhan dan baginda berpuasa sehingga tiba di (tempat bernama) 'Usfan, kemudian baginda meminta segelas air. air dan meminumnya pada siang hari supaya orang ramai melihatnya. Baginda berbuka sehingga tiba di Makkah.”

Ibn ‘Abbas RA pernah berkata, “Rasulullah ﷺ berpuasa dan kadang-kadang tidak berpuasa ketika dalam perjalanan, jadi boleh berpuasa atau tidak (dalam perjalanan).”

Walau bagaimanapun, perlu diingatkan bahawa bilangan orang Islam adalah 10,000 lelaki

Abu Sufiyan Memeluk Islam

Ayah Hisyam, menurut Al-Bukhari, meriwayatkan bahawa ketika Rasulullah ﷺ berangkat (menuju Makkah) pada tahun Penaklukan (Mekah) dan berita ini sampai (kaum kafir Quraisy), Abu Sufyan, Hakim Ibn Hizam dan Budail Ibn Warqa. keluar untuk mengumpul maklumat tentang Rasulullah ﷺ.

Mereka meneruskan perjalanan mereka sampai ke suatu tempat yang bernama Marr-az-Zahran (yang berdekatan dengan Makkah). Di sana mereka melihat banyak api seakan-akan api ‘Arafat. Abu Sufyan berkata, “Apakah ini? Ia kelihatan seperti api tayar 'Arafat." Budail Ibn Warqa berkata, “Banu ‘Amr lebih sedikit daripada itu.”

Beberapa pengawal Rasulullah ﷺ melihat mereka dan mengambil mereka, menangkap mereka, dan membawa mereka kepada Rasulullah ﷺ. Abu Sufyan memeluk Islam.

Rasulullah ﷺ meneruskan, beliau berkata kepada Al-‘Abbas RA,

“Tetapkan Abu Sufyan berdiri di puncak gunung agar dia melihat kaum Muslimin.”

Maka Al-‘Abbas RA menahannya berdiri (di tempat itu) dan puak-puak bersama Rasulullahﷺ mula melintas di hadapan Abu Sufyan dalam kumpulan tentera.

Satu kumpulan berlalu dan Abu Sufyan berkata, ‘Wahai ‘Abbas, siapakah mereka ini?”

‘Abbas RA berkata, “Mereka (Banu) Ghifar.”

Abu Sufyan berkata, "Saya tidak ada hubungan dengan Ghifar."

Kemudian sekumpulan puak Juhaina lalu dan dia berkata sama seperti di atas. Kemudian (sekumpulan suku) Sa’d Ibn Huzaim berlalu dan dia berkata sama seperti di atas.

Kemudian Bani Sulaim berlalu dan dia berkata demikian seperti di atas.

Kemudian datang sekumpulan, yang tidak pernah dilihat oleh Abu Sufyan.

Dia berkata, “Siapa mereka ini?”

‘Abbas RA berkata, “Mereka adalah Ansar yang dipimpin oleh Sa’d Ibn ‘Ubadah, yang memegang bendera.”

Sa’d Ibn ‘Ubadah berkata, “’Wahai Abu Sufyan! Hari ini adalah hari peperangan yang besar dan hari ini (yang diharamkan dalam) Ka’bah akan dibolehkan.”

Abu Sufyan berkata, “Wahai ‘Abbas! Betapa indahnya hari kebinasaan itu!” Kemudian datang satu kumpulan lagi (para pejuang) yang paling kecil dari semua kumpulan, dan di dalamnya terdapat Rasulullah ﷺ dan para Sahabatnya, dan bendera Rasulullah ﷺ dibawa oleh Az-Zubair Ibn Al-‘Awwam.

Apabila Rasulullah ﷺ melewati Abu Sufyan, yang terakhir berkata, (kepada Rasulullahﷺ)

“Tahukah kamu apa yang dikatakan oleh Sa’d Ibn ‘Ubadah?”

Rasulullah ﷺ bersabda,

"Apa yang beliau katakan?"

Abu Sufyan berkata, “Dia berkata begini dan begini”.

Mengenai hal itu Rasulullah ﷺ bersabda,

“Sa’ad berdusta, tetapi hari ini Allah ﷻ akan melebihkan Kaabah dan hari ini Kaabah akan ditutup dengan (kain) penutup. ”

Rasulullah ﷺ memerintahkan agar benderanya dipasang di Al-Hajun.

Al-Bukhari juga meriwayatkan bahawa ‘Urwah berkata bahawa Nafi’ Ibn Jubair Ibn Mut’im berkata, “Aku mendengar Al-‘Abbas berkata kepada Az-Zubair Ibn Al-‘Awwam, ‘Wahai Abu ‘Abdullah! Adakah Rasulullah (Rasulullah ﷺ) memerintahkan kamu untuk memasang bendera di sini?’”

Rasulullahﷺ memerintahkan Khalid Ibn Al-Walid untuk memasuki Mekah dari bahagian atasnya dari Ka’bal, Rasulullahﷺ sendiri masuk dari Kuda. Dua orang dari pasukan berkuda Khalid Ibn Al-Wahd bernama Hubaish Ibn Al-Asy’ar dan Kurz Ibn Jabir Al-Fihri telah syahid pada hari itu.


Gambaran Rasulullahﷺ Masuk ke Makkah.

Aisyah radhiyallahu ‘anhu berkata, “Pada tahun pemeriksaan kaki (Mekah), Rasulullah ﷺ masuk ke Makkah melalui Kada yang berada di hulu Makkah.”

Kedua-dua Al-Bukhari dan Muslim meriwayatkan dari Anas Ibn Malik RA bahawa yang terkemudian berkata bahawa pada hari Penaklukan, Nabi saw masuk ke Makkah, memakai topi keledar di atas kepalanya. Ketika dia menanggalkannya, datang seorang lelaki dan berkata, "Ibn Khatal sedang berpegang teguh pada tirai Ka'bah."

Rasulullah ﷺ bersabda, “Bunuh dia.”

Al-Bukhari, lebih-lebih lagi, meriwayatkan dari 'Abdullah Ibn Mughaffal bahawa yang terakhir berkata bahawa saya melihat 'Rasulullah ﷺ pada hari Penaklukan Mekah di atas unta betinanya, membaca Surat-al-Fath dengan nada bergetar. .

Mu’awiyah mengomentari hal ini, dengan berkata, “Seandainya aku tidak takut orang ramai berkumpul di sekelilingku, aku akan membaca dengan nada bergetar seperti yang dilakukannya (iaitu, ‘Abdullah Ibn Mughaffal) yang meniru Rasulullah.”

Umat ​​Islam telah diperintahkan oleh ‘Rasulullah ﷺ untuk tidak mendatangkan kemudaratan melainkan sesiapa cuba menghalang mereka daripada masuk. Namun, menurut Ibn Ishaq, Safwan Ibn Umayyah, ‘Ikrimah Ibn Abi Jahal dan Suhail Ibn ‘Amr telah mengumpulkan beberapa orang lelaki di Al-Khandama untuk berperang. Himas Ibn Qays Ibn Khalid, saudara Ibn Bakr sedang mengasah pedangnya sebelum Rasulullah ﷺ memasuki Mekah, dan isterinya bertanya kepadanya mengapa baginda berbuat demikian.

Apabila dia memberitahunya itu untuk Rasulullah ﷺ dan para Sahabatnya, dia berkata bahawa dia tidak menyangka bahawa hal itu akan membahayakan mereka. Dia menjawab bahawa dia berharap untuk memberikan salah seorang daripada mereka sebagai hamba.

Kemudian dia pergi ke Al-Khandama bersama Safwan, Suhail, dan 'Ikrimah dan apabila orang Islam di bawah Khalid tiba, pertempuran diikuti di mana Kurz Ibn Jabir, salah seorang daripada suku Muharib Ibn Fihr, dan Hubaish Ibn Khalid Ibn Rabi'ah Ibn Asram. , sekutu suku Munqidh, yang berada dalam pasukan berkuda Khalid, terbunuh. Mereka telah mengambil jalan tersendiri daripada Khalid dan dibunuh bersama.
Salamah Ibn Al-Mayla, salah seorang penunggang kuda Khalid, terbunuh. dan orang musyrik kehilangan kira-kira 12 atau 13 orang; kemudian mereka terbang.

‘Rasulullah ﷺ telah memerintahkan para panglimanya apabila mereka memasuki Mekah hanya untuk memerangi mereka yang menentang mereka, kecuali sebilangan kecil yang akan dibunuh walaupun mereka ditemui di bawah tirai Kaabah. Antaranya ialah ‘ Abdullah Ibn Sa’d Ibn Abi Sarh, ‘Abdullah Ibn Khadl dan Al-Huwairth Ibn Naqid Ibn Wahb Ibn ‘Abd Qasa.

Dalam Sahihnya, Al-Bukhari meriwayatkan dari ‘Abdullah, “Ketika Rasulullah ﷺ memasuki Mekah pada hari penaklukan, terdapat 360 berhala di sekeliling Kaabah. 'Rasulullah ﷺ mula memukul mereka dengan tongkat yang ada di tangannya dan berkata,

‘Kebenaran telah datang dan kebatilan tidak akan bermula dan tidak akan muncul kembali. '

Selain itu, Al-Bukhari meriwayatkan dari 'Abdullah Ibn 'Umar radhiyallahu 'anhu berkata, "Rasulullah ﷺ tiba (di Makkah) pada tahun penaklukan (Mekah) sedang Usamah sedang menunggangi di belakang. dia pada (unta betinanya). Al-Qaswa, Bilal dan 'Uthman Ibn Talha telah mengiringinya. Apabila dia menyuruh unta betinanya berlutut dekat Kaabah, dia berkata kepada 'Uthman,

‘Dapatkan kami kunci (Kaabah). '

Dia membawa kunci kepadanya dan membuka pintu Kaabah, untuknya. Rasulullah ﷺ, Usamah, Bilal, dan ‘Uthman (Ibn Talhah) memasuki Kaabah dan kemudian menutup pintu di belakang mereka (dari dalam).

Rasulullah ﷺ tinggal di sana untuk tempoh yang lama dan kemudian keluar. Orang ramai bergegas untuk masuk, tetapi saya masuk sebelum mereka dan mendapati Bilal berdiri di belakang pintu, dan saya berkata kepadanya, 'Di mana Rasulullah ﷺ solat..?' Dia berkata, 'Beliau solat di antara dua tiang hadapan itu.'

Kaabah itu dibina di atas enam tiang, disusun dalam dua saf, dan dia solat di antara dua tiang saf hadapan meninggalkan pintu Ka'bah di belakangnya dan menghadap (dalam Solat) dinding yang menghadap satu ketika seseorang masuk ke dalam. Ka'bah.

Di antara dia dan tembok itu (adalah jarak kira-kira tiga hasta). Tetapi saya terlupa bertanya kepada Bilal tentang bilangan rakaat (satuan dalam Solat) Rasulullah ﷺ telah solat. Terdapat seketul marmar merah di tempat beliau (iaitu, Rasulullah ﷺ telah bersembahyang.”

Mujahid, menurut Al-Bukhri, juga melaporkan bahawa Rasulullah ﷺ bangun pada hari Penaklukan Makkah dan bersabda,
“Allah telah menjadikan Makkah sebagai tempat suci sejak Dia menciptakan langit dan bumi, dan ia akan tetap menjadi tempat suci kerana kesuciannya..! Allah telah mengurniakannya sehingga hari kiamat. Ia (iaitu, berperang di dalamnya) tidak dihalalkan kepada sesiapa pun sebelumku., dan tidak pula dihalalkan kepada sesiapa pun selepasku, dan tidak dihalalkan bagiku melainkan dalam tempoh yang singkat. Binatang-binatangnya (yang boleh diburu) tidak boleh dikejar, pohon-pohonnya tidak ditebang, tumbuh-tumbuhan atau rumputnya tidak boleh dicabut, tidak Luqatanya (iaitu, benda-benda yang hilang) diambil kecuali oleh orang yang mengumumkannya secara terbuka."

Al-‘Abbas Ibn ‘Abdul Muthalib berkata, “Kecuali Idzkhir, ‘Wahai Rasulullah, kerana ia sangat diperlukan untuk tukang besi dan rumah.” Maka Rasulullah ﷺ diam dan berkata,

“Kecuali Idzkhir yang dihalalkan untuk dipotong.”

Abu Syuraih meriwayatkan bahawa dia berkata kepada Amr Ibn Sa'id ketika yang terakhir menghantar pasukan ke Makkah, 'Wahai ketua..! Izinkan saya untuk memberitahu anda satu kenyataan yang Rasulullah ﷺ bersabda pada hari kedua Penaklukan Makkah. Dua telinga saya mendengarnya dan hati saya mengingatinya dan dua mata saya melihatnya apabila dia mengatakannya. Baginda (Rasulullah ﷺ) memuji Allah dan kemudian berkata.

'Mekah telah dijadikan oleh Allah dan bukan oleh manusia, maka tidak halal bagi seseorang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat menumpahkan darah di dalamnya, atau memotong pepohonannya dan jika ada orang yang meminta izin untuk berperang. di Makkah kerana Rasulullah ﷺ diizinkan berperang di dalamnya, katakanlah kepadanya, 'Allah mengizinkan Rasul-Nya dan tidak mengizinkan kamu, bahkan baginda (iaitu, Rasulullah ﷺ) diizinkan untuk tempoh yang singkat, dan hari ini ( Kesucian Makkah telah menjadi sama seperti dahulu (dahulu) maka orang yang hadir hendaklah memberitahu mereka yang tidak hadir (Hadis ini).

Kemudian Abu Syuraih, ditanya, “Apa yang ‘Amr katakan kepadamu?”

Abu Syuraih berkata, “Dia berkata, ,Aku lebih mengetahuinya daripada kamu, ‘Wahai Abu Syuraih..!

Tanah Haram (iaitu, Makkah) tidak memberi perlindungan kepada orang yang berdosa atau pembunuh yang melarikan diri atau orang yang melarikan diri setelah menyebabkan kemusnahan.’”
Menurut Al-Bukhari, bapa Salim meriwayatkan bahawa Rasulullah ﷺ menghantar Khalid Ibn Al-Walid kepada kabilah Jadhimah dan Khalid mengajak mereka kepada Islam tetapi mereka tidak dapat menyatakan diri mereka dengan berkata, “Aslamna (iaitu, kami telah memeluk Islam),” tetapi mereka mula berkata “Saba'na! Sabana (iaitu, kita telah keluar dari satu agama kepada agama lain).”

Khalid terus membunuh (sebahagian) mereka dan mengambil (sebahagian daripada mereka sebagai tawanan dan memberikan setiap seorang daripada kami Tawanannya. Apabila tiba harinya maka Khalid memerintahkan supaya setiap orang (iaitu, tentera Islam) hendaklah membunuh tawanannya,

Aku berkata, “Demi Allah, aku tidak akan membunuh tawananku, dan tidak ada seorang pun dari sahabatku yang akan membunuh tawanannya.”

Apabila kami sampai kepada Rasulullah ﷺ, kami menceritakan kepadanya seluruh kisah itu. Kemudian Rasulullah ﷺ mengangkat kedua tangannya dan bersabda dua kali:

“Ya Allah! Saya bebas daripada apa yang Khalid telah lakukan.”

“Ya Allah! Saya bebas daripada apa yang Khalid telah lakukan.”

Nabi tinggal di Makkah

Ulama Siyrah sebulat suara sepakat bahawa Rasulullah ﷺ tinggal di Mekah pada baki hari-hari Ramadhan di Makkah mengqasarkan solat dan tidak berpuasa.

Dalam konteks ini, Al-Bukhari meriwayatkan bahawa Anas (semoga Allah meridhainya) berkata, "Kami tinggal (di Makkah) selama sepuluh hari bersama Rasulullah ﷺ dan biasa melakukan solat qasar (iaitu, solat dalam perjalanan)."

Juga, Ibn 'Abbas (semoga Allah meridhai mereka) melaporkan bahawa Rasulullah ﷺ tinggal di Makkah selama 19 hari di mana baginda solat 2 rakaat dalam setiap solat (yang terdiri daripada 4 rakaat, iaitu Zuhur, 'Ashar dan Solat Maghrib).

Penghakiman Nabi semasa Baginda di Makkah



Di dalam Shahihnya, Al-Bukhari meriwayatkan beberapa keputusan Nabi ketika berada di Makkah, berikut adalah beberapa riwayatnya:

‘Aisyah r.a. berkata bahawa ‘Utbah Ibn Abi Waqqas memberi kuasa kepada saudaranya Sa’d untuk mengambil anak budak budak perempuan Zam’ah ke dalam jagaannya.

‘Utbah berkata (kepadanya), “Dia anakku.

“Ketika Rasulullah ﷺ tiba di Makkah semasa penaklukan (Mekah), Sa’d Ibn Abi Waqqas membawa anak lelaki budak perempuan Zam’ah dan membawanya kepada Rasulullah ﷺ.

‘Abd Ibn Zam’ ah juga datang bersamanya. Sa'ad berkata, "Ini adalah anak saudaraku dan yang terakhir telah memberitahuku bahawa dia adalah anaknya." ‘Abd Ibnu Zam’ah berkata, “Wahai Rasulullah! Ini adalah saudaraku yang merupakan anak kepada budak perempuan Zam’ah dan dilahirkan di atas katilnya (yakni Zam’ah).

Rasulullah ﷺ memandang kepada anak budak perempuan Zam’ah dan mendapati bahawa dia, dari semua orang, mempunyai persamaan yang paling besar dengan ‘Utbah Ibn Abi Waqqas.

Rasulullah ﷺ kemudian berkata (kepada ‘Abd),

“Dia milik kamu; dia adalah saudaramu, wahai ‘Abd Ibnu Zam’ah, dia dilahirkan di atas katil (ayahmu).”

(Pada masa yang sama) Rasulullah SAW bersabda (kepada isterinya Sawdah), “Tudungilah dirimu di hadapannya (iaitu, anak lelaki budak perempuan) ‘Wahai Sawdah,” kerana persamaan yang dia perhatikan antara dia dan 'Utbah Ibn Abi Waqqas. Rasulullah ﷺ menambahkan,

“Anak itu adalah untuk tempat tidur (iaitu, untuk pemilik tempat tidur tempat dia dilahirkan), dan batu untuk orang yang berzina.”

‘Urwah Ibn Az-Zubair melaporkan bahawa seorang wanita telah melakukan pencurian semasa hayat Rasulullah ﷺ di Ghazwa Al-Fath, (iaitu, Penaklukan Makkah). Kaumnya pergi kepada Usamah Ibn Zaid untuk memberi syafaat untuknya (bersama Rasulullah ﷺ). Ketika Usamah memberi syafaat untuknya dengan Rasulullah ﷺ berubah dan dia berkata,

“Adakah kamu memberi syafaat denganku dalam perkara yang melibatkan salah satu hukuman yang disyariatkan oleh Allah..?”
Usamah berkata, “Wahai Rasulullah! Mohonlah ampun kepada Allah untukku.” Maka pada waktu petang, Rasulullah ﷺ) bangun dan berucap kepada orang ramai. Dia memuji Allah sebagaimana layaknya Dia dan kemudian berkata,

“… Umat-umat sebelum kamu telah dibinasakan kerana jika seorang yang mulia di antara mereka mencuri, mereka selalu memaafkannya, dan jika seorang fakir di antara mereka mencuri, mereka akan mengenakan Hukuman (Allah) kepadanya. Demi Dzat yang jiwa Muhammad berada di tangan-Nya, seandainya Fatimah binti Muhammad mencuri, nescaya aku potong tangannya.”

Kemudian Rasulullah ﷺ memberi perintah dalam hal wanita itu dan tangannya dipotong. Selepas itu, taubatnya terbukti ikhlas dan dia berkahwin. ‘Aisyah berkata, “Wanita itu pernah mengunjungiku dan aku pernah menyampaikan tuntutannya kepada Rasulullah ﷺ.”

Pada hari Penaklukan Makkah, Rasulullah ﷺ mengambil ikrar lelaki dan wanita untuk bersaksi bahawa tiada Tuhan selain Allah dan Muhammad adalah utusan Allah, dan untuk memeluk Islam. Menurut Ahmad, Rasulullah ﷺ mengambil ikrar manusia untuk beriman kepada Allah dan bersaksi bahawa tiada tuhan selain Allah dan Muhammad adalah Rasulullah ﷺ.

Al-Quran yang mulia, kita baca;

يَـٰٓأَيُّهَا ٱلنَّبِىُّ إِذَا جَآءَكَ ٱلْمُؤْمِنَـٰتُ يُبَايِعْنَكَ عَلَىٰٓ أَن لَّا يُشْرِكْنَ بِٱللَّهِ شَيْـًۭٔا وَلَا يَسْرِقْنَ وَلَا يَزْنِينَ وَلَا يَقْتُلْنَ أَوْلَـٰدَهُنَّ وَلَا يَأْتِينَ بِبُهْتَـٰنٍۢ يَفْتَرِينَهُۥ بَيْنَ أَيْدِيهِنَّ وَأَرْجُلِهِنَّ وَلَا يَعْصِينَكَ فِى مَعْرُوفٍۢ ۙ فَبَايِعْهُنَّ وَٱسْتَغْفِرْ لَهُنَّ ٱللَّهَ ۖ إِنَّ ٱللَّهَ غَفُورٌۭ رَّحِيمٌۭ ١٢
Wahai Nabi! Apabila orang-orang perempuan yang beriman datang kepadamu untuk memberi pengakuan taat setia, bahawa mereka tidak akan melakukan syirik kepada Allah dengan sesuatu pun, dan mereka tidak akan mencuri, dan mereka tidak akan berzina, dan mereka tidak akan membunuh anak-anaknya, dan mereka tidak akan melakukan sesuatu perkara dusta yang mereka ada-adakan dari kemahuan hati mereka, dan mereka tidak akan menderhaka kepadamu dalam sesuatu perkara yang baik, - maka terimalah pengakuan taat setia mereka dan pohonkanlah kepada Allah mengampuni dosa mereka; sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
[Surah: Al-Mumtahinah, 12]

Majashi, menurut Al-Bukhari, berkata, “Aku membawa saudaraku kepada Rasulullah ﷺ selepas Penaklukan (Mekah) dan berkata, ‘Wahai Rasulullah! Aku datang kepadamu bersama saudaraku agar kamu berbai’at kepadanya untuk berhijrah.’ Rasulullah ﷺ bersabda,

‘Orang-orang hijrah (iaitu, mereka yang berhijrah ke Madinah sebelum Penaklukan) menikmati keistimewaan hijrah (iaitu, tidak perlu lagi hijrah). '

Saya berkata kepada Rasulullah ﷺ, 'Untuk apa kamu akan membaiatnya?'

‘’Rasulullah ﷺ bersabda, Aku akan membaiatnya untuk Islam, Iman, dan Jihad (iaitu, berperang di jalan Allah).”’

Mujahid juga berkata, “Saya berkata kepada Ibn ‘Umar, ‘Saya ingin berhijrah ke Syam.’ Dia berkata, ‘Tiada hijrah melainkan Jihad (kerana Allah). Pergi dan tawarkan diri anda untuk Jihad, dan jika anda mendapat peluang untuk Jihad (tinggal di sana) sebaliknya, kembalilah.”

Dalam riwayat lain, Ibn ‘Umar berkata, “Tidak ada hijrah hari ini atau sesudah Rasulullah.” Kemudian, beliau melengkapkan kenyataannya seperti di atas.

Ibn ‘Abbas berkata, “’ Umar pernah memasukkan saya (ke dalam rumahnya) bersama orang-orang tua yang telah berperang dalam perang Badar. Sebahagian daripada mereka berkata (kepada 'Umar), 'Mengapa kamu membenarkan pemuda ini masuk bersama kami, sedangkan kami mempunyai anak-anak lelaki yang sebaya dengannya..' 'Umar berkata, 'Engkau tahu siapakah dia.' 'Umar memanggil mereka dan memanggil saya bersama mereka, saya mengira dia memanggil saya pada hari itu untuk menunjukkan kepada mereka sesuatu tentang saya (iaitu, pengetahuan saya). ‘Umar bertanya kepada mereka, ‘Apakah yang kamu katakan tentang (Surah) yang berbunyi;

إِذَا جَآءَ نَصْرُ ٱللَّهِ وَٱلْفَتْحُ ١
Apabila datang pertolongan Allah dan kemenangan (semasa engkau wahai Muhammad berjaya menguasai negeri Makkah), 
(An Nasr - Ayat 1)

وَرَأَيْتَ ٱلنَّاسَ يَدْخُلُونَ فِى دِينِ ٱللَّهِ أَفْوَاجًۭا ٢
"Dan engkau melihat manusia masuk dalam ugama Allah beramai-ramai, 
(An Nasr - Ayat 2)

فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَٱسْتَغْفِرْهُ ۚ إِنَّهُۥ كَانَ تَوَّابًۢا ٣
"Maka ucapkanlah tasbih dengan memuji Tuhanmu dan mintalah ampun kepadaNya, sesungguhnya Dia amat menerima taubat."
(An Nasr - Ayat 3)

Peristiwa Penaklukan Makkah

Walaupun hubungan antara Makkah dan Madinah bertambah baik selepas Perjanjian Al-Hudaybiyah, perdamaian sepuluh tahun itu harus dipecahkan oleh Quraisy yang, bersama sekutu mereka, suku Bakr, menyerang suku Khuza’ah. Kini Khuza’ah adalah sekutu umat Islam dan apabila Rasulullahﷺ mendengar tentang serangan itu, baginda segera memerintahkan anak buahnya untuk bersiap sedia untuk berperang.

Kemudian, Rasulullah ﷺ memberitahu lelaki itu bahawa baginda akan ke Makkah dan memerintahkan mereka untuk membuat persiapan yang rapi. Dia berkata,

“Ya Allah, ambillah mata dan telinga dari Quraisy agar kami dapat melihat mereka dengan terkejut di negeri mereka.” Akibatnya, lelaki itu bersiap sedia.

Urusan Hatib Ibn Abi Balta’ah

Dalam Sahihnya, Al-Bukhari meriwayatkan dari 'Ubaid Allah Ibn Abi Rafi' bahawa yang kemudiannya berkata, "Saya mendengar 'Sayidina Ali Ibn Abu Talib ra (semoga Allah meridhainya) berkata, 'Rasulullah (Rasulullah ﷺ) mengutus saya, Abu Marthad dan Az-Zubair, dan kami semua menunggang kuda, dan berkata, 'Pergilah sehingga kamu sampai di Raudat-Khakh di mana ada seorang wanita musyrik membawa surat dari Hatib Ibn Abi Balta'ah kepada orang musyrik Makkah. .

’ Maka kami dapati dia mengendarai untanya di tempat yang telah disebutkan oleh Rasulullah ﷺ. Kami berkata (kepadanya), ‘(Beri kami) surat itu.’ Dia berkata, ‘Saya tidak mempunyai surat.’ Kemudian kami menyuruh untanya berlutut dan kami menggeledahnya, tetapi kami tidak menjumpai surat. Kemudian kami berkata, ‘Rasulullah ﷺ tidak pernah berdusta kepada kami.

Keluarkan surat itu, jika tidak, kami akan telanjangkan kamu.' Apabila dia melihat bahawa kami telah bertekad, dia meletakkan tangannya di bawah ikat pinggangnya, kerana dia telah mengikat jubahnya di pinggangnya, dan dia mengeluarkan surat itu, dan kami membawanya kepada Rasulullah ﷺ. Kemudian ‘Umar berkata, ‘Wahai Rasulullahﷺ! (Hatib ini) telah mengkhianati Allahﷻ, Rasulullahﷺ dan orang-orang yang beriman! Biar saya potong lehernya!’

Rasulullah ﷺ bertanya kepada Hatib, 'Apa yang menyebabkan kamu melakukan ini?' Hatib berkata, 'Demi Allah, saya tidak berniat untuk meninggalkan kepercayaan saya kepada Allahﷻ dan Rasul-Nya tetapi saya ingin mempunyai pengaruh di kalangan penduduk (Mekah) supaya melaluinya , Allahﷻ mungkin melindungi keluarga dan harta saya. Ada nada para sahabatmu tetapi ada beberapa kerabatnya di sana yang dengannya Allah ﷻ melindungi keluarga dan hartanya.’ Rasulullah ﷺ bersabda,
‘Dia telah berkata benar; jangan berkata kepadanya tetapi baik. '

‘Umar berkata, ‘Dia telah mengkhianati Allahﷻ, Rasul-Nya, dan orang-orang mukmin yang beriman. Biarkan aku potong lehernya!’ Rasulullah ﷺ bersabda,

‘Bukankah dia termasuk pejuang Badar...? Semoga Allah ﷻ melihat kepada pejuang Badar dan berkata, 'Lakukan apa sahaja yang kamu suka, kerana Aku telah memberikan syurga kepada kamu, atau berkata, 'Aku telah mengampuni kamu.'

Mendengar ini, air mata keluar dari mata 'Umar, dan dia berkata, 'Allahﷻ dan 'Rasulullah ﷺ lebih mengetahui.'"

Oleh itu, Allahﷻ, Yang Maha Tinggi, telah menurunkan Surah yang bermula dengan:

يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ لَا تَتَّخِذُوا۟ عَدُوِّى وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَآءَ تُلْقُونَ إِلَيْهِم بِٱلْمَوَدَّةِ وَقَدْ كَفَرُوا۟ بِمَا جَآءَكُم مِّنَ ٱلْحَقِّ يُخْرِجُونَ ٱلرَّسُولَ وَإِيَّاكُمْ ۙ أَن تُؤْمِنُوا۟ بِٱللَّهِ رَبِّكُمْ إِن كُنتُمْ خَرَجْتُمْ جِهَـٰدًۭا فِى سَبِيلِى وَٱبْتِغَآءَ مَرْضَاتِى ۚ تُسِرُّونَ إِلَيْهِم بِٱلْمَوَدَّةِ وَأَنَا۠ أَعْلَمُ بِمَآ أَخْفَيْتُمْ وَمَآ أَعْلَنتُمْ ۚ وَمَن يَفْعَلْهُ مِنكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَآءَ ٱلسَّبِيلِ ١
"Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil musuhKu dan musuh kamu menjadi teman rapat, dengan cara kamu sampaikan kepada mereka (berita-berita rahsia orang-orang mukmin) dengan sebab hubungan baik dan kasih mesra yang ada di antara kamu dengan mereka, sedang mereka telah kufur ingkar terhadap kebenaran (Islam) yang sampai kepada kamu; mereka pula telah mengeluarkan Rasulullah (s.a.w) dan juga mengeluarkan kamu (dari Tanah Suci Makkah) disebabkan kamu beriman kepada Allah Tuhan kamu. (Janganlah kamu berbuat demikian) jika betul kamu keluar untuk berjihad pada jalanKu dan untuk mencari keredaanKu. (Tidak ada sebarang faedahnya) kamu mengadakan hubungan kasih mesra dengan mereka secara rahsia, sedang Aku amat mengetahui akan apa yang kamu rahsiakan dan apa yang kamu zahirkan. Dan (ingatlah), sesiapa di antara kamu yang melakukan perkara yang demikian, maka sesungguhnya telah sesatlah ia dari jalan yang betul."
[Surah: Al-Mumtahinah-1]

Umat ​​Islam Memasuki  Makkah

Pada 10 Ramadhan 8 Hijrah, Rasulullah ﷺ pergi dalam perjalanan dan menempatkan Madinah Abu Ruhm Kultsum Ibn Hussain. Dalam konteks ini, Al-Bukhari meriwayatkan dari Ibn 'Abbas RA bahawa beliau berkata, "Rasulullah ﷺ bermusafir pada bulan Ramadhan dan baginda berpuasa sehingga tiba di (tempat bernama) 'Usfan, kemudian baginda meminta segelas air. air dan meminumnya pada siang hari supaya orang ramai melihatnya. Baginda berbuka sehingga tiba di Makkah.”

Ibn ‘Abbas RA pernah berkata, “Rasulullah ﷺ berpuasa dan kadang-kadang tidak berpuasa ketika dalam perjalanan, jadi boleh berpuasa atau tidak (dalam perjalanan).”

Walau bagaimanapun, perlu diingatkan bahawa bilangan orang Islam adalah 10,000 lelaki

Abu Sufiyan Memeluk Islam

Ayah Hisyam, menurut Al-Bukhari, meriwayatkan bahawa ketika Rasulullah ﷺ berangkat (menuju Makkah) pada tahun Penaklukan (Mekah) dan berita ini sampai (kaum kafir Quraisy), Abu Sufyan, Hakim Ibn Hizam dan Budail Ibn Warqa. keluar untuk mengumpul maklumat tentang Rasulullah ﷺ.

Mereka meneruskan perjalanan mereka sampai ke suatu tempat yang bernama Marr-az-Zahran (yang berdekatan dengan Makkah). Di sana mereka melihat banyak api seakan-akan api ‘Arafat. Abu Sufyan berkata, “Apakah ini? Ia kelihatan seperti api tayar 'Arafat." Budail Ibn Warqa berkata, “Banu ‘Amr lebih sedikit daripada itu.”

Beberapa pengawal Rasulullah ﷺ melihat mereka dan mengambil mereka, menangkap mereka, dan membawa mereka kepada Rasulullah ﷺ. Abu Sufyan memeluk Islam.

Rasulullah ﷺ meneruskan, beliau berkata kepada Al-‘Abbas RA,

“Tetapkan Abu Sufyan berdiri di puncak gunung agar dia melihat kaum Muslimin.”

Maka Al-‘Abbas RA menahannya berdiri (di tempat itu) dan puak-puak bersama Rasulullahﷺ mula melintas di hadapan Abu Sufyan dalam kumpulan tentera.

Satu kumpulan berlalu dan Abu Sufyan berkata, ‘Wahai ‘Abbas, siapakah mereka ini?”

‘Abbas RA berkata, “Mereka (Banu) Ghifar.”

Abu Sufyan berkata, "Saya tidak ada hubungan dengan Ghifar."

Kemudian sekumpulan puak Juhaina lalu dan dia berkata sama seperti di atas. Kemudian (sekumpulan suku) Sa’d Ibn Huzaim berlalu dan dia berkata sama seperti di atas.

Kemudian Bani Sulaim berlalu dan dia berkata demikian seperti di atas.
Kemudian datang sekumpulan, yang tidak pernah dilihat oleh Abu Sufyan.

Dia berkata, “Siapa mereka ini?”

‘Abbas RA berkata, “Mereka adalah Ansar yang dipimpin oleh Sa’d Ibn ‘Ubadah, yang memegang bendera.”

Sa’d Ibn ‘Ubadah berkata, “’Wahai Abu Sufyan! Hari ini adalah hari peperangan yang besar dan hari ini (yang diharamkan dalam) Ka’bah akan dibolehkan.”

Abu Sufyan berkata, “Wahai ‘Abbas! Betapa indahnya hari kebinasaan itu!” Kemudian datang satu kumpulan lagi (para pejuang) yang paling kecil dari semua kumpulan, dan di dalamnya terdapat Rasulullah ﷺ dan para Sahabatnya, dan bendera Rasulullah ﷺ dibawa oleh Az-Zubair Ibn Al-‘Awwam.

Apabila Rasulullah ﷺ melewati Abu Sufyan, yang terakhir berkata, (kepada Rasulullahﷺ)

“Tahukah kamu apa yang dikatakan oleh Sa’d Ibn ‘Ubadah?”

Rasulullah ﷺ bersabda,

"Apa yang beliau katakan?"

Abu Sufyan berkata, “Dia berkata begini dan begini”.

Mengenai hal itu Rasulullah ﷺ bersabda,

“Sa’ad berdusta, tetapi hari ini Allah ﷻ akan melebihkan Kaabah dan hari ini Kaabah akan ditutup dengan (kain) penutup. ”

Rasulullah ﷺ memerintahkan agar benderanya dipasang di Al-Hajun.

Al-Bukhari juga meriwayatkan bahawa ‘Urwah berkata bahawa Nafi’ Ibn Jubair Ibn Mut’im berkata, “Aku mendengar Al-‘Abbas berkata kepada Az-Zubair Ibn Al-‘Awwam, ‘Wahai Abu ‘Abdullah! Adakah Rasulullah (Rasulullah ﷺ) memerintahkan kamu untuk memasang bendera di sini?’”

Rasulullahﷺ memerintahkan Khalid Ibn Al-Walid untuk memasuki Mekah dari bahagian atasnya dari Ka’bal, Rasulullahﷺ sendiri masuk dari Kuda. Dua orang dari pasukan berkuda Khalid Ibn Al-Wahd bernama Hubaish Ibn Al-Asy’ar dan Kurz Ibn Jabir Al-Fihri telah syahid pada hari itu.

Gambaran Rasulullahﷺ Masuk ke Makkah.

foto here


Aisyah radhiyallahu ‘anhu berkata, “Pada tahun pemeriksaan kaki (Mekah), Rasulullah ﷺ masuk ke Makkah melalui Kada yang berada di hulu Makkah.”

Kedua-dua Al-Bukhari dan Muslim meriwayatkan dari Anas Ibn Malik RA bahawa yang terkemudian berkata bahawa pada hari Penaklukan, Nabi saw masuk ke Makkah, memakai topi keledar di atas kepalanya. Ketika dia menanggalkannya, datang seorang lelaki dan berkata, "Ibn Khatal sedang berpegang teguh pada tirai Ka'bah."

Rasulullah ﷺ bersabda, “Bunuh dia.”

Al-Bukhari, lebih-lebih lagi, meriwayatkan dari 'Abdullah Ibn Mughaffal bahawa yang terakhir berkata bahawa saya melihat 'Rasulullah ﷺ pada hari Penaklukan Mekah di atas unta betinanya, membaca Surat-al-Fath dengan nada bergetar. .

Mu’awiyah mengomentari hal ini, dengan berkata, “Seandainya aku tidak takut orang ramai berkumpul di sekelilingku, aku akan membaca dengan nada bergetar seperti yang dilakukannya (iaitu, ‘Abdullah Ibn Mughaffal) yang meniru Rasulullah.”

Umat ​​Islam telah diperintahkan oleh ‘Rasulullah ﷺ untuk tidak mendatangkan kemudaratan melainkan sesiapa cuba menghalang mereka daripada masuk. Namun, menurut Ibn Ishaq, Safwan Ibn Umayyah, ‘Ikrimah Ibn Abi Jahal dan Suhail Ibn ‘Amr telah mengumpulkan beberapa orang lelaki di Al-Khandama untuk berperang. Himas Ibn Qays Ibn Khalid, saudara Ibn Bakr sedang mengasah pedangnya sebelum Rasulullah ﷺ memasuki Mekah, dan isterinya bertanya kepadanya mengapa baginda berbuat demikian.

Apabila dia memberitahunya itu untuk Rasulullah ﷺ dan para Sahabatnya, dia berkata bahawa dia tidak menyangka bahawa hal itu akan membahayakan mereka. Dia menjawab bahawa dia berharap untuk memberikan salah seorang daripada mereka sebagai hamba.

Kemudian dia pergi ke Al-Khandama bersama Safwan, Suhail, dan 'Ikrimah dan apabila orang Islam di bawah Khalid tiba, pertempuran diikuti di mana Kurz Ibn Jabir, salah seorang daripada suku Muharib Ibn Fihr, dan Hubaish Ibn Khalid Ibn Rabi'ah Ibn Asram. , sekutu suku Munqidh, yang berada dalam pasukan berkuda Khalid, terbunuh. Mereka telah mengambil jalan tersendiri daripada Khalid dan dibunuh bersama.

Salamah Ibn Al-Mayla, salah seorang penunggang kuda Khalid, terbunuh. dan orang musyrik kehilangan kira-kira 12 atau 13 orang; kemudian mereka terbang.
‘Rasulullah ﷺ telah memerintahkan para panglimanya apabila mereka memasuki Mekah hanya untuk memerangi mereka yang menentang mereka, kecuali sebilangan kecil yang akan dibunuh walaupun mereka ditemui di bawah tirai Kaabah. Antaranya ialah ‘ Abdullah Ibn Sa’d Ibn Abi Sarh, ‘Abdullah Ibn Khadl dan Al-Huwairth Ibn Naqid Ibn Wahb Ibn ‘Abd Qasa.

Dalam Sahihnya, Al-Bukhari meriwayatkan dari ‘Abdullah, “Ketika Rasulullah ﷺ memasuki Mekah pada hari penaklukan, terdapat 360 berhala di sekeliling Kaabah. 'Rasulullah ﷺ mula memukul mereka dengan tongkat yang ada di tangannya dan berkata,

‘Kebenaran telah datang dan kebatilan tidak akan bermula dan tidak akan muncul kembali. '

Selain itu, Al-Bukhari meriwayatkan dari 'Abdullah Ibn 'Umar radhiyallahu 'anhu berkata, "Rasulullah ﷺ tiba (di Makkah) pada tahun penaklukan (Mekah) sedang Usamah sedang menunggangi di belakang. dia pada (unta betinanya). Al-Qaswa, Bilal dan 'Uthman Ibn Talha telah mengiringinya. Apabila dia menyuruh unta betinanya berlutut dekat Kaabah, dia berkata kepada 'Uthman,

‘Dapatkan kami kunci (Kaabah). '

Dia membawa kunci kepadanya dan membuka pintu Kaabah, untuknya. Rasulullah ﷺ, Usamah, Bilal, dan ‘Uthman (Ibn Talhah) memasuki Kaabah dan kemudian menutup pintu di belakang mereka (dari dalam).

Rasulullah ﷺ tinggal di sana untuk tempoh yang lama dan kemudian keluar. Orang ramai bergegas untuk masuk, tetapi saya masuk sebelum mereka dan mendapati Bilal berdiri di belakang pintu, dan saya berkata kepadanya, 'Di mana Rasulullah ﷺ solat..?' Dia berkata, 'Beliau solat di antara dua tiang hadapan itu.'

Kaabah itu dibina di atas enam tiang, disusun dalam dua saf, dan dia solat di antara dua tiang saf hadapan meninggalkan pintu Ka'bah di belakangnya dan menghadap (dalam Solat) dinding yang menghadap satu ketika seseorang masuk ke dalam. Ka'bah.

Di antara dia dan tembok itu (adalah jarak kira-kira tiga hasta). Tetapi saya terlupa bertanya kepada Bilal tentang bilangan rakaat (satuan dalam Solat) Rasulullah ﷺ telah solat. Terdapat seketul marmar merah di tempat beliau (iaitu, Rasulullah ﷺ telah bersembahyang.”

Mujahid, menurut Al-Bukhri, juga melaporkan bahawa Rasulullah ﷺ bangun pada hari Penaklukan Makkah dan bersabda,
“Allah telah menjadikan Makkah sebagai tempat suci sejak Dia menciptakan langit dan bumi, dan ia akan tetap menjadi tempat suci kerana kesuciannya..! Allah telah mengurniakannya sehingga hari kiamat. Ia (iaitu, berperang di dalamnya) tidak dihalalkan kepada sesiapa pun sebelumku., dan tidak pula dihalalkan kepada sesiapa pun selepasku, dan tidak dihalalkan bagiku melainkan dalam tempoh yang singkat. Binatang-binatangnya (yang boleh diburu) tidak boleh dikejar, pohon-pohonnya tidak ditebang, tumbuh-tumbuhan atau rumputnya tidak boleh dicabut, tidak Luqatanya (iaitu, benda-benda yang hilang) diambil kecuali oleh orang yang mengumumkannya secara terbuka."

Al-‘Abbas Ibn ‘Abdul Muthalib berkata, “Kecuali Idzkhir, ‘Wahai Rasulullah, kerana ia sangat diperlukan untuk tukang besi dan rumah.” Maka Rasulullah ﷺ diam dan berkata,
“Kecuali Idzkhir yang dihalalkan untuk dipotong.”

Abu Syuraih meriwayatkan bahawa dia berkata kepada Amr Ibn Sa'id ketika yang terakhir menghantar pasukan ke Makkah, 'Wahai ketua..! Izinkan saya untuk memberitahu anda satu kenyataan yang Rasulullah ﷺ bersabda pada hari kedua Penaklukan Makkah. Dua telinga saya mendengarnya dan hati saya mengingatinya dan dua mata saya melihatnya apabila dia mengatakannya. Baginda (Rasulullah ﷺ) memuji Allah dan kemudian berkata.

'Mekah telah dijadikan oleh Allah dan bukan oleh manusia, maka tidak halal bagi seseorang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat menumpahkan darah di dalamnya, atau memotong pepohonannya dan jika ada orang yang meminta izin untuk berperang. di Makkah kerana Rasulullah ﷺ diizinkan berperang di dalamnya, katakanlah kepadanya, 'Allah mengizinkan Rasul-Nya dan tidak mengizinkan kamu, bahkan baginda (iaitu, Rasulullah ﷺ) diizinkan untuk tempoh yang singkat, dan hari ini ( Kesucian Makkah telah menjadi sama seperti dahulu (dahulu) maka orang yang hadir hendaklah memberitahu mereka yang tidak hadir (Hadis ini).

Kemudian Abu Syuraih, ditanya, “Apa yang ‘Amr katakan kepadamu?”

Abu Syuraih berkata, “Dia berkata, ,Aku lebih mengetahuinya daripada kamu, ‘Wahai Abu Syuraih..!

Tanah Haram (iaitu, Makkah) tidak memberi perlindungan kepada orang yang berdosa atau pembunuh yang melarikan diri atau orang yang melarikan diri setelah menyebabkan kemusnahan.’”

Menurut Al-Bukhari, bapa Salim meriwayatkan bahawa Rasulullah ﷺ menghantar Khalid Ibn Al-Walid kepada kabilah Jadhimah dan Khalid mengajak mereka kepada Islam tetapi mereka tidak dapat menyatakan diri mereka dengan berkata, “Aslamna (iaitu, kami telah memeluk Islam),” tetapi mereka mula berkata “Saba'na! Sabana (iaitu, kita telah keluar dari satu agama kepada agama lain).”

Khalid terus membunuh (sebahagian) mereka dan mengambil (sebahagian daripada mereka sebagai tawanan dan memberikan setiap seorang daripada kami Tawanannya. Apabila tiba harinya maka Khalid memerintahkan supaya setiap orang (iaitu, tentera Islam) hendaklah membunuh tawanannya,

Aku berkata, “Demi Allah, aku tidak akan membunuh tawananku, dan tidak ada seorang pun dari sahabatku yang akan membunuh tawanannya.”

Apabila kami sampai kepada Rasulullah ﷺ, kami menceritakan kepadanya seluruh kisah. Kemudian Rasulullah ﷺ mengangkat kedua tangannya dan bersabda dua kali:

“Ya Allah! Saya bebas daripada apa yang Khalid telah lakukan.”

“Ya Allah! Saya bebas daripada apa yang Khalid telah lakukan.”
Nabi tinggal di Makkah

Ulama Siyrah sebulat suara sepakat bahawa Rasulullah ﷺ tinggal di Mekah pada baki hari-hari Ramadhan di Makkah mengqasarkan solat dan tidak berpuasa.

Dalam konteks ini, Al-Bukhari meriwayatkan bahawa Anas (semoga Allah meridhainya) berkata, "Kami tinggal (di Makkah) selama sepuluh hari bersama Rasulullah ﷺ dan biasa melakukan solat qasar (iaitu, solat dalam perjalanan)."

Juga, Ibn 'Abbas (semoga Allah meridhai mereka) melaporkan bahawa Rasulullah ﷺ tinggal di Makkah selama 19 hari di mana baginda solat 2 rakaat dalam setiap solat (yang terdiri daripada 4 rakaat, iaitu Zuhur, 'Ashar dan Solat Maghrib).


foro here

Penghakiman Nabi semasa Baginda di Makkah

Di dalam Shahihnya, Al-Bukhari meriwayatkan beberapa keputusan Nabi ketika berada di Makkah, berikut adalah beberapa riwayatnya:

‘Aisyah r.a. berkata bahawa ‘Utbah Ibn Abi Waqqas memberi kuasa kepada saudaranya Sa’d untuk mengambil anak budak budak perempuan Zam’ah ke dalam jagaannya.

‘Utbah berkata (kepadanya), “Dia anakku.

“Ketika Rasulullah ﷺ tiba di Makkah semasa penaklukan (Mekah), Sa’d Ibn Abi Waqqas membawa anak lelaki budak perempuan Zam’ah dan membawanya kepada Rasulullah ﷺ.

‘Abd Ibn Zam’ ah juga datang bersamanya. Sa'ad berkata, "Ini adalah anak saudaraku dan yang terakhir telah memberitahuku bahawa dia adalah anaknya." ‘Abd Ibnu Zam’ah berkata, “Wahai Rasulullah! Ini adalah saudaraku yang merupakan anak kepada budak perempuan Zam’ah dan dilahirkan di atas katilnya (yakni Zam’ah).

Rasulullah ﷺ memandang kepada anak budak perempuan Zam’ah dan mendapati bahawa dia, dari semua orang, mempunyai persamaan yang paling besar dengan ‘Utbah Ibn Abi Waqqas.

Rasulullah ﷺ kemudian berkata (kepada ‘Abd),

“Dia milik kamu; dia adalah saudaramu, wahai ‘Abd Ibnu Zam’ah, dia dilahirkan di atas katil (ayahmu).”

(Pada masa yang sama) Rasulullah SAW bersabda (kepada isterinya Sawdah), “Tudungilah dirimu di hadapannya (iaitu, anak lelaki budak perempuan) ‘Wahai Sawdah,” kerana persamaan yang dia perhatikan antara dia dan 'Utbah Ibn Abi Waqqas. Rasulullah ﷺ menambahkan,

“Anak itu adalah untuk tempat tidur (iaitu, untuk pemilik tempat tidur tempat dia dilahirkan), dan batu untuk orang yang berzina.”

‘Urwah Ibn Az-Zubair melaporkan bahawa seorang wanita telah melakukan pencurian semasa hayat Rasulullah ﷺ di Ghazwa Al-Fath, (iaitu, Penaklukan Makkah). Kaumnya pergi kepada Usamah Ibn Zaid untuk memberi syafaat untuknya (bersama Rasulullah ﷺ). Ketika Usamah memberi syafaat untuknya dengan Rasulullah ﷺ berubah dan dia berkata,

“Adakah kamu memberi syafaat denganku dalam perkara yang melibatkan salah satu hukuman yang disyariatkan oleh Allah..?”

Usamah berkata, “Wahai Rasulullah! Mohonlah ampun kepada Allah untukku.” Maka pada waktu petang, Rasulullah ﷺ) bangun dan berucap kepada orang ramai. Dia memuji Allah sebagaimana layaknya Dia dan kemudian berkata,
“… Umat-umat sebelum kamu telah dibinasakan kerana jika seorang yang mulia di antara mereka mencuri, mereka selalu memaafkannya, dan jika seorang fakir di antara mereka mencuri, mereka akan mengenakan Hukuman (Allah) kepadanya. Demi Dzat yang jiwa Muhammad berada di tangan-Nya, seandainya Fatimah binti Muhammad mencuri, nescaya aku potong tangannya.”

Kemudian Rasulullah ﷺ memberi perintah dalam hal wanita itu dan tangannya dipotong. Selepas itu, taubatnya terbukti ikhlas dan dia berkahwin. ‘Aisyah berkata, “Wanita itu pernah mengunjungiku dan aku pernah menyampaikan tuntutannya kepada Rasulullah ﷺ.”

Pada hari Penaklukan Makkah, Rasulullah ﷺ mengambil ikrar lelaki dan wanita untuk bersaksi bahawa tiada Tuhan selain Allah dan Muhammad adalah utusan Allah, dan untuk memeluk Islam. Menurut Ahmad, Rasulullah ﷺ mengambil ikrar manusia untuk beriman kepada Allah dan bersaksi bahawa tiada tuhan selain Allah dan Muhammad adalah Rasulullah ﷺ.

Al-Quran yang mulia, kita baca,

يَـٰٓأَيُّهَا ٱلنَّبِىُّ إِذَا جَآءَكَ ٱلْمُؤْمِنَـٰتُ يُبَايِعْنَكَ عَلَىٰٓ أَن لَّا يُشْرِكْنَ بِٱللَّهِ شَيْـًۭٔا وَلَا يَسْرِقْنَ وَلَا يَزْنِينَ وَلَا يَقْتُلْنَ أَوْلَـٰدَهُنَّ وَلَا يَأْتِينَ بِبُهْتَـٰنٍۢ يَفْتَرِينَهُۥ بَيْنَ أَيْدِيهِنَّ وَأَرْجُلِهِنَّ وَلَا يَعْصِينَكَ فِى مَعْرُوفٍۢ ۙ فَبَايِعْهُنَّ وَٱسْتَغْفِرْ لَهُنَّ ٱللَّهَ ۖ إِنَّ ٱللَّهَ غَفُورٌۭ رَّحِيمٌۭ ١٢
"Wahai Nabi! Apabila orang-orang perempuan yang beriman datang kepadamu untuk memberi pengakuan taat setia, bahawa mereka tidak akan melakukan syirik kepada Allah dengan sesuatu pun, dan mereka tidak akan mencuri, dan mereka tidak akan berzina, dan mereka tidak akan membunuh anak-anaknya, dan mereka tidak akan melakukan sesuatu perkara dusta yang mereka ada-adakan dari kemahuan hati mereka, dan mereka tidak akan menderhaka kepadamu dalam sesuatu perkara yang baik, - maka terimalah pengakuan taat setia mereka dan pohonkanlah kepada Allah mengampuni dosa mereka; sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani."
[Surah: Al-Mumtahinah, 12]

Majashi, menurut Al-Bukhari, berkata, “Aku membawa saudaraku kepada Rasulullah ﷺ selepas Penaklukan (Mekah) dan berkata, ‘Wahai Rasulullah! Aku datang kepadamu bersama saudaraku agar kamu berbai’at kepadanya untuk berhijrah.’ Rasulullah ﷺ bersabda,

‘Orang-orang hijrah (iaitu, mereka yang berhijrah ke Madinah sebelum Penaklukan) menikmati keistimewaan hijrah (iaitu, tidak perlu lagi hijrah). '

Saya berkata kepada Rasulullah ﷺ, 'Untuk apa kamu akan membaiatnya?'

‘’Rasulullah ﷺ bersabda, Aku akan membaiatnya untuk Islam, Iman, dan Jihad (iaitu, berperang di jalan Allah).”’

Mujahid juga berkata, “Saya berkata kepada Ibn ‘Umar, ‘Saya ingin berhijrah ke Syam.’ Dia berkata, ‘Tiada hijrah melainkan Jihad (kerana Allah). Pergi dan tawarkan diri anda untuk Jihad, dan jika anda mendapat peluang untuk Jihad (tinggal di sana) sebaliknya, kembalilah.”

Dalam riwayat lain, Ibn ‘Umar berkata, “Tidak ada hijrah hari ini atau sesudah Rasulullah.” Kemudian, beliau melengkapkan kenyataannya seperti di atas.

Ibn ‘Abbas berkata, “’ Umar pernah memasukkan saya (ke dalam rumahnya) bersama orang-orang tua yang telah berperang dalam perang Badar. Sebahagian daripada mereka berkata (kepada 'Umar), 'Mengapa kamu membenarkan pemuda ini masuk bersama kami, sedangkan kami mempunyai anak-anak lelaki yang sebaya dengannya.. 'Umar berkata, 'Engkau tahu siapakah dia.' 'Umar memanggil mereka dan memanggil saya bersama mereka, saya mengira dia memanggil saya pada hari itu untuk menunjukkan kepada mereka sesuatu tentang saya (iaitu, pengetahuan saya). ‘Umar bertanya kepada mereka, ‘Apakah yang kamu katakan tentang (Surah) yang berbunyi;
إِذَا جَآءَ نَصْرُ ٱللَّهِ وَٱلْفَتْحُ ١
Apabila datang pertolongan Allah dan kemenangan (semasa engkau wahai Muhammad berjaya menguasai negeri Makkah), 
(An Nasr - Ayat 1)

وَرَأَيْتَ ٱلنَّاسَ يَدْخُلُونَ فِى دِينِ ٱللَّهِ أَفْوَاجًۭا ٢
"Dan engkau melihat manusia masuk dalam ugama Allah beramai-ramai, 
(An Nasr - Ayat 2)

فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَٱسْتَغْفِرْهُ ۚ إِنَّهُۥ كَانَ تَوَّابًۢا ٣
"Maka ucapkanlah tasbih dengan memuji Tuhanmu dan mintalah ampun kepadaNya, sesungguhnya Dia amat menerima taubat."
(An Nasr - Ayat 3)
Sebahagian mereka menjawab, ‘Kami diperintahkan untuk memuji Allah dan bertaubat kepada-Nya jika kami diberi pertolongan dan diberi kemenangan.’ Ada yang berkata, ‘Kami tidak tahu.’ Sebahagian yang lain diam.

‘Umar kemudian berkata kepadaku, ‘Apakah kamu berkata demikian?’

Saya berkata, 'Tidak.'

'Umar berkata 'Apa yang kamu katakan kemudian..?'

Aku berkata, ‘Ayat al-Qur’an ini menunjukkan semakin dekatnya kewafatan Rasulullah ﷺ yang Allah beritahukan kepadanya.

Apabila datang pertolongan Allah dan penaklukan, iaitu penaklukan Makkah, itulah tanda hampir kematian Nabi kamu, maka saksikanlah keesaan Tuhan kamu (iaitu, Allah) dan pujilah Dia dan bertaubatlah kepadaNya sebagaimana Dia ada. Bersedia untuk memaafkan.'

‘Amr Ibn Salamah berkata, “Kami berada di suatu tempat yang menjadi jalan bagi orang ramai, dan kafilah-kafilah selalu melewati kami dan kami bertanya kepada mereka,

‘Apa salah rakyat..?

Apa salah rakyat..?

Siapakah lelaki itu..?'

Mereka akan berkata, 'Orang itu mendakwa bahawa Allah telah mengutusnya (sebagai Rasulullah ﷺ), bahawa dia telah diilhamkan oleh Ilahi, dan bahawa Allah telah mewahyukan kepadanya ini-dan-ini.' , dan merasakan seolah-olah ia telah tertanam dalam dada saya (iaitu, fikiran) dan orang Arab (selain Quraisy) menangguhkan pemelukan Islam sehingga Penaklukan (Mekah).

Mereka selalu berkata, ‘Tinggalkan dia (yakni, Muhammad) dan kaumnya Quraisy: jika dia mengalahkan mereka maka dia adalah Nabi yang benar. Maka, apabila Makkah telah ditakluki, maka bergegaslah tiap-tiap kabilah memeluk Islam, dan ayahku bersegera memeluk Islam sebelum (ahli) kabilahku yang lain. Ketika ayahku kembali (dari Nabi) kepada kaumnya, dia berkata, ‘Demi Allah, sesungguhnya aku datang kepadamu dari Rasulullah ﷺ!’ Rasulullah ﷺ kemudian berkata kepada mereka.

“Lakukanlah sembahyang begini dan begini, dan apabila telah masuk waktu sembahyang, maka hendaklah salah seorang di antara kamu mengumandangkan azan, dan hendaklah orang yang mengetahui al-Quran di antara kamu. 'sebahagian besar hendaklah mengimamkan Solat. '
Maka mereka mencari orang seperti itu dan tidak menjumpai orang yang lebih mengetahui al-Quran daripada saya kerana bahan al-Quran yang pernah saya pelajari daripada kafilah. Oleh itu, mereka menjadikan saya imam mereka (untuk mengimami solat), dan pada masa itu saya berusia enam atau tujuh tahun, memakai (iaitu, pakaian persegi hitam) terbukti sangat pendek bagi saya (dan badan saya). menjadi sebahagian telanjang). Seorang wanita dari kaum itu berkata, ‘Tidakkah kamu menutupi dubur qarimu untuk kami..?’ Maka mereka membeli (sehelai kain) dan membuat baju untukku. Saya tidak pernah begitu gembira dengan apa-apa sebelum ini seperti saya dengan baju itu.”

Penaklukan Makkah | Persediaan

Apabila Islam telah tertanam dalam hati umat Islam, Allah memutuskan bahawa sudah tiba masanya bagi Rasulullah ﷺ dan umatnya untuk memasuki Makkah. Mereka akan menyucikan Ka’bah agar ia menjadi tempat petunjuk yang diberkati untuk seluruh alam. Mereka akan mengembalikan Makkah kepada status sebelumnya dan kota suci itu akan menawarkan keamanan untuk semua orang sekali lagi.

Perjanjian Patah

Dalam Perjanjian Damai Hudaybiyyah, telah ditetapkan bahawa sesiapa yang ingin mengadakan perjanjian dan pakatan dengan Rasulullah ﷺ hendaklah boleh berbuat demikian; dan sesiapa yang ingin mengadakan perjanjian dan pakatan dengan Quraisy juga harus dibenarkan berbuat demikian. Bani Bakr bersekutu dengan Quraisy manakala Bani Khuza’ah bersekutu dengan Rasulullah ﷺ.

Permusuhan yang telah lama wujud antara Bani Bakr dan Bani Khuza’ah. Kedatangan Islam telah meletakkan penghalang di antara manusia kerana mereka telah leka dengan urusannya. Perjanjian Damai membolehkan Banu Bakr menyelesaikan masalah lama terhadap Bani Khuza’ah. Pada suatu malam Bani Bakr menyerang Bani Khuza’ah pada waktu malam ketika mereka berkhemah di tepi mata air dan membunuh beberapa orang lelaki mereka. Pertempuran berlaku dan orang Quraisy membantu Bani Bakar dengan menyediakan senjata.

Beberapa pemimpin Quraisy juga berperang dengan Bani Bakr secara diam-diam pada waktu malam, dan Khuza’ah dihalau masuk ke dalam Masjidil Haram. Beberapa orang Quraisy berkata, 'Kami telah memasuki Masjidil Haram. Ingatlah tuhan-tuhan kamu!’ Yang lain menjawab tanpa berfikir, ‘Tiada tuhan hari ini, wahai kaum Bani Bakr. Balas dendam anda! Anda mungkin tidak mempunyai peluang lagi!
Mencari bantuan

Amr ibn Salim al-Khuza’i pergi menemui Rasulullah ﷺ di Madinah dan membacakan beberapa ayat kepadanya tentang perikatan antara kaum Muslimin dan Khuza’ah. Dia meminta bantuan, mengatakan bahawa Quraisy telah melanggar perjanjian. Puaknya telah diserang pada waktu malam, dia mengekalkan, dan lelaki telah dibunuh dalam rukuk dan sajdah ketika menunaikan solat.

Rasulullah ﷺ, ‘Engkau akan dibantu, Amr ibn Salim!’ Dia kemudian menghantar seorang lelaki ke Makkah untuk mendapatkan pengesahan serangan itu dan menawarkan peluang kepada Quraisy untuk memperbaiki kesalahan mereka. Jawapan mereka adalah impulsif dan mereka tidak mengendahkan akibat yang mungkin berlaku

fto here

Percubaan Quraisy Memperbaharui Perjanjian

Apabila Rasulullah ﷺ mendengar jawapan mereka, baginda bersabda, ‘Saya rasa kamu akan melihat Abu Sufyan datang untuk mengukuhkan perjanjian dan meminta masa lagi.’

Ianya telah berlaku. Orang Quraisy sangat prihatin terhadap apa yang telah mereka lakukan sehingga mereka menuduh Abu Sufyan dengan tugas untuk mengesahkan perjanjian itu.

Abu Sufyan datang menemui Rasulullah ﷺ di Madinah dan juga pergi menziarahi puterinya, Ummu Habibah, isteri Rasulullah ﷺ. Namun, apabila beliau duduk di atas permaidani Rasulullah ﷺ, beliau menggulungnya dari bawah beliau.

Dengan hairan, dia berkata kepadanya, ‘Anakku, saya tidak tahu sama ada anda fikir permaidani itu terlalu bagus untuk saya atau sama ada saya terlalu bagus untuk permaidani itu.’

Dia menjawab, ‘Ini adalah Rasulullah ﷺ dari permaidani Allah dan kamu adalah penyembah berhala yang najis. Saya tidak mahu awak duduk di atas permaidaninya.’

‘Demi Allah,’ Abu Sufyan membalas. ‘Awak manja sejak awak tinggalkan saya.’

Abu Sufyan gagal:

Abu Sufyan pergi menemui Rasulullah ﷺ, tetapi dia tidak mendapat sebarang jawapan. Kemudian dia pergi kepada Abu Bakar dan memintanya untuk bercakap dengan Rasulullah ﷺ untuknya tetapi dia menolak. Dia cuba memenangkan Umar, Ali, dan Fatimah tetapi mereka semua berkata bahawa perkara itu terlalu serius untuk mereka terlibat. Abu Sufyan menjadi bingung hendak berbuat apa.

Bersedia

Rasulullah ﷺ meminta umat Islam untuk memulakan persiapan untuk ekspedisi tetapi beliau meminta mereka untuk merahsiakannya. Kemudian dia mengumumkan bahawa dia akan pergi ke Makkah dan memerintahkan mereka untuk bersiap-siap.

Dia berkata, ‘Ya Allah! Halanglah pemberi maklumat Quraisy agar kami dapat mengejut Mekah.’ Beliau meninggalkan Madinah bersama sepuluh ribu orang pada bulan Ramadhan 8 H dan maju ke Marr az-Zahran di mana mereka mendirikan kemah. Allah menyembunyikan maklumat ini daripada orang Quraisy, jadi mereka menunggu dengan tidak pasti.

Sebuah Pengampunan

Dalam perjalanan, Rasulullah ﷺ kebetulan bertemu dengan sepupunya, Abu Sufyan ibn al-Harith ibn Abdul-Muthalib. Dia tidak mengendahkannya kerana dia telah mengalami penghinaan dan penganiayaan daripada Abu Sufyan.

Sepupu itu mengadu kepada Ali bahawa dia tidak diendahkan. Ali berkata kepadanya, ‘Pergilah kepada Rasulullah ﷺ dan katakan kepadanya apa yang dikatakan saudara-saudara kepada Yusuf,


 “Demi Allah, sesungguhnya Allah telah melebihkan kamu daripada kami dan sesungguhnya kami adalah orang-orang yang berdosa. “
(12: 91)
Rasulullah ﷺ tidak pernah menyukai sesiapa yang lebih mengasihani daripada beliau.

Abu Sufyan ibn al-Harith melakukan seperti yang ‘Ail nasihatkan dan Rasulullah ﷺ menjawab, ‘Jangan takut pada hari ini. Allah akan mengampuni kamu. Dialah yang Maha Penyayang di antara para penyayang.

Abu Sufyan ibn al-Harith menerima Islam dan terkenal dengan ketakwaannya. Dia tidak lagi mengangkat kepalanya di hadapan Rasulullah ﷺ kerana dia berasa sangat malu dengan tingkah lakunya yang lalu.

Abu Sufyan Ibn Harb Menerima Islam

Rasulullah ﷺ sedang memerintahkan tentera dan baginda mengarahkan api unggun dinyalakan. Abu Sufyan ibn Harb, yang mengintip tanah untuk Quraisy, berkata: ‘Saya tidak pernah melihat begitu banyak kebakaran atau tentera seperti itu.

Al-Abbas ibn Abdul-Muthalib telah pun meninggalkan Makkah bersama isteri dan anak-anaknya sebagai seorang Muhajir Islam dan telah menyertai tentera Islam. Dia mengenali suara Abu Sufyan dan memanggilnya, ‘Lihat, Rasulullah ﷺ ada di sini bersama tenteranya. Sungguh pagi yang mengerikan yang akan dialami oleh Quraisy!’

Dia menyuruh Abu Sufyan menaiki belakang baghalnya, takut jika seorang Muslim melihatnya, dia akan membunuhnya. Al-Abbas membawanya kepada Rasulullah ﷺ yang berkata, ‘Celakalah engkau, Abu Sufyan! Belumkah tiba masanya untuk kamu mengakui bahawa tiada tuhan selain Allah’

Abu Sufyan menjawab, ‘Betapa baik dan lembutnya kamu! Demi Allah, aku mengira jika ada tuhan selain Allah, tentu dia menolongku hari ini.’

‘Celakalah engkau, Abu Sufyan! Bukankah sudah masanya kamu mengetahui bahawa aku adalah Rasul Allah!’

Abu Sufyan menjawab, ‘Semoga ayah dan ibuku menjadi tebusanmu! Betapa baik dan murah hati anda! Tetapi demi Allah, saya masih mempunyai keraguan tentang itu.'

Al-Abbas campur tangan, ‘Celakalah engkau, Abu Sufyan! Menjadi seorang Muslim dan bersaksi bahawa tiada Tuhan selain Allah dan bahawa Muhammad adalah Rasulullah ﷺ sebelum kamu kehilangan kepala kamu.’ Kemudian Abu Sufyan membacakan rukun iman dan menjadi seorang Muslim.
Pengampunan

Rasulullah ﷺ bermurah hati dalam memberikan pengampunan kepada semua orang sehingga tidak ada seorang pun di Makkah yang perlu dibunuh pada pagi itu. Hanya mereka yang mengejar bahaya berisiko kehilangan nyawa.

Dia menyatakan, ‘Sesiapa yang masuk ke rumah Abu Sufyan selamat. Sesiapa yang mengunci pintunya selamat. Sesiapa yang memasuki masjid selamat.’ Rasulullah ﷺ memberitahu tenteranya supaya tidak menggunakan senjata terhadap sesiapa pun apabila mereka memasuki Makkah melainkan mereka mendapat tentangan atau tentangan. Beliau mengarahkan tentera supaya tidak menyentuh harta benda atau harta benda kepunyaan penduduk Makkah dan tidak boleh dimusnahkan.

Pengaruh Abu Sufyan;

Rasulullah ﷺ memutuskan untuk menunjukkan kekuasaan Islam kepada Abu Sufyan. Dia meminta Abbas ibn Abdul-Muthalib untuk membawa Abu Sufyan ke tempat skuadron kawad akan berlalu.

Skuadron-skuadron Islam berlalu seperti lautan yang bergelora dengan puak-puak yang berbeza membawa standard mereka. Setiap kali puak melalui, Abu Sufyan akan bertanya kepada Abbas tentang hal itu dan, apabila dia mendengar nama kabilah itu, dia akan bergumam muram, 'Apa kaitan saya dengan mereka?' Akhirnya, Rasulullah ﷺ lalu dengan skuadronnya perisai hijau yang penuh dan berkilauan. Ia adalah rejimen Muhajirin dan Ansar. Hanya mata mereka yang kelihatan kerana perisai mereka.

Abu Sufyan berkata, ‘Maha Suci Allah! Abbas, siapakah mereka ini?’

‘Rasulullah ﷺ bersama Muhajirin dan Ansar,’ jawabnya.

‘Tiada sesiapa pun yang mempunyai kuasa atau penentangan terhadap mereka,’ kata Abu Sufyan. ‘Demi Allah, Abul-Fadl, sesungguhnya kekuasaan anak saudaramu telah bertambah.’

Abu Sufyan, ‘Abbas berkata, ‘Ini bukan kerajaan, ini kenabian.’

Abu Sufyan menjawab, ‘Kalau begitu ia sangat mengagumkan.’

Dia berdiri dan berteriak sekeras-kerasnya, ‘Wahai orang-orang Quraisy! Inilah Muhammad dengan kekuatan yang tidak dapat kamu lawan. Dia mempunyai sepuluh ribu lelaki keluli. Dia berkata bahawa sesiapa yang memasuki rumah saya akan selamat.’

Orang-orang itu berteriak kembali, ‘Allah bunuh kamu! Apa gunanya rumah awak kepada kami?’

Abu Sufyan menambah, ‘Dan sesiapa yang mengunci dirinya di dalam rumah dia selamat dan sesiapa yang masuk ke masjid dia selamat.’ Maka orang ramai pun bersurai dan masuk ke dalam rumah mereka atau ke dalam masjid.
Kemenangan yang Merendah Diri;

Pada pagi Jumaat, 20 Ramadhan 8 Hijrah, Rasulullah ﷺ masuk ke Makkah dengan kepala menunduk. Apabila dia menyedari kehormatan penaklukan yang telah Allah kurniakan. kepadanya, dia berasa sangat rendah diri di hadapan Allah sehingga dagunya hampir menyentuh belakang untanya.

Dia membaca surat al-Fath ketika dia menunggang ke Makkah dalam kemenangan. Dia menaikkan taraf keadilan, kesaksamaan, dan kerendahan hati. Di belakangnya ditunggangi Usamah ibn Zayd, anak hambanya yang dimerdekakan, bukannya anak-anak Bani Hasyim atau pemimpin Quraisy, walaupun mereka hadir.

Seorang lelaki, gemetar ketakutan pada Hari Penaklukan, diberitahu, ‘Tenanglah. Jangan takut. Saya bukan raja. Aku hanyalah anak perempuan Quraisy yang biasa memakan daging yang dijemur di bawah sinar matahari.’

Rahmat, bukan Penyembelihan;

Ketika Sa’d ibn ‘Ubadah dalam skuadron Ansar melewati Abu Sufyan dia berseru, ‘Hari ini adalah hari penyembelihan. Hari ini tiada lagi tempat perlindungan. Hari ini Allah telah merendahkan Quraisy.’

Apabila skuadron Rasulullah ﷺ mendekati Abu Sufyan, baginda mengadu;, ‘Wahai Rasulullah, apakah kamu tidak mendengar apa yang Sa’d katakan?’

‘Apa itu!’ kata Rasulullah ﷺ, dan Abu Sufyan mengulangi apa yang telah diseru oleh Sa’d.

Rasulullah ﷺ tidak menyukai komen Sa'd dan menjawab, 'Hari ini adalah hari rahmat dan pengampunan apabila Allah akan meninggikan Quraisy dan memuliakan Kaabah.'

Dia kemudian memanggil Sa'd, mengambil panji darinya, dan memberikannya kepada anaknya Qays. Ini bermakna bahawa standard itu tidak benar-benar meninggalkan Sa'd kerana ia hanya pergi kepada anaknya. Tetapi Abu Sufyan berpuas hati dan Sa’d tidak terlalu gusar.

Pergaduhan kecil;

Pertempuran kecil berlaku antara Safwan ibn Umayyah, ‘Ikrimah ibn Abi Jahal’, dan Suhayl ibn Amr, yang menentang sahabat Khalid ibn al-Walid. Dua belas daripada penyembah berhala itu terbunuh apabila mereka cuba menghalang kemaraan tentera Islam. Selebihnya mengalah tanpa pertumpahan darah lagi. Rasulullah ﷺ telah berkata kepada anak buahnya apabila mereka memasuki Mekah, ‘Janganlah kamu memerangi seseorang melainkan mereka menyerang kamu.’

Menyucikan yang Haram

Rasulullah ﷺ turun dari untanya apabila semuanya telah reda. Dia pergi ke Kaabah terlebih dahulu dan melakukan tawaf. Di sekeliling Kaabah terdapat tiga ratus enam puluh berhala. Dengan tongkat yang dia bawa dia mula menolak mereka, sambil berkata:
وَقُلْ جَآءَ ٱلْحَقُّ وَزَهَقَ ٱلْبَـٰطِلُ ۚ إِنَّ ٱلْبَـٰطِلَ كَانَ زَهُوقًۭا ٨١
"Dan katakanlah:" Telah datang kebenaran (Islam), dan hilang lenyaplah perkara yang salah (kufur dan syirik); sesungguhnya yang salah itu sememangnya satu perkara yang tetap lenyap".
(Surah Al isra - Ayat 81)

قُلْ جَآءَ ٱلْحَقُّ وَمَا يُبْدِئُ ٱلْبَـٰطِلُ وَمَا يُعِيدُ ٤٩Katakanlah lagi: "Telah datang "kebenaran (Al-Quran yang memberi segala kebaikan), dan perkara yang salah tidak memberi sebarang kebaikan di dunia, usahkan hendak mengulanginya di akhirat".
(Surah Saba' - Ayat 49)

Berhala-berhala itu rebah satu persatu, jatuh ke muka mereka. Gambar dan patung ditemui di Kaabah dan Rasulullah ﷺ memerintahkan agar ia juga dimusnahkan.

Hari Taqwa

Setelah melakukan tawaf, Rasulullah ﷺ memanggil Uthman ibn Talhah yang mempunyai kunci Kaabah. Pintu-pintu tidak berkunci dan dia masuk. Dia telah meminta kunci kepada Uthman sebelum hijrah ke Madinah tetapi dia telah menerima jawapan yang biadab dan hinaan. Dia telah menunjukkan toleransi dengan menjawab, Uthman, suatu hari nanti kamu akan melihat kunci ini di tangan saya. Saya kemudian akan meletakkannya di mana saya mahu.

Uthman telah membalas, ‘Kaum Quraisy akan dihancurkan dan dihina pada hari itu.’

‘Tidak,’ sabda Rasulullah ﷺ, ‘Sebaliknya ia akan menjadi hari kemakmuran dan keamanan bagi Quraisy.’ Kata-katanya memberi kesan kepada Uthman ibn Talhah sehingga dia percaya ramalan itu akhirnya akan berlaku.

Ketika Rasulullah ﷺ keluar dari Kaabah, Ali bin Abi Thalib berdiri sambil memegang kunci Kaabah di tangannya. Dia berkata kepada Rasulullah ﷺ, Kurniakan kami menjaga Kaabah bersama dengan menyediakan air untuk jemaah haji.

Rasulullah ﷺ bertanya,

‘Di manakah Uthman bin Thalhah?

Uthman dipanggil dan Rasulullah ﷺ berkata kepadanya, ‘Ini kuncimu, Uthman. Hari ini adalah hari ketakwaan dan keimanan. Simpan selama-lamanya sebagai warisan. Hanya seorang zalim yang akan mengambilnya daripada kamu.’
Islam: Tauhid dan Perpaduan

Rasulullah ﷺ membuka pintu Kaabah. Orang Quraisy telah memenuhi masjid dan sedang menunggu dalam barisan untuk melihat apa yang akan dilakukannya.

Sambil memegang bingkai pintu, dia berkata,

Tiada tuhan selain Allah semata. Dia tiada pasangan. Dia telah menepati janji-Nya. Dia telah menolong hamba-Nya dan Dia sahaja yang telah melenyapkan semua sekutu. Setiap tuntutan keistimewaan, harta atau keturunan saya mansuhkan hari ini kecuali untuk menjaga Kaabah dan menyediakan air untuk jemaah haji.

‘Wahai kaum Quraisy..! Allah telah menghapuskan kesombongan Jahiliyah dan pemujaan nenek moyangnya. Semua manusia berasal dari Adam, dan Adam berasal dari tanah.’

Kemudian beliau membacakan ayat ini:
يَـٰٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَـٰكُم مِّن ذَكَرٍۢ وَأُنثَىٰ وَجَعَلْنَـٰكُمْ شُعُوبًۭا وَقَبَآئِلَ لِتَعَارَفُوٓا۟ ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ ٱللَّهِ أَتْقَىٰكُمْ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌۭ ١٣
"Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu)."
(Surah Al Hujarat Ayat 13)

Tiada diskriminasi

Sementara itu, Fatimah, seorang wanita dari Bani Makhzum telah ditangkap kerana mencuri. Masyarakatnya pergi kepada Usamah ibn Zayd, dengan harapan dia dapat memujuk Rasulullah ﷺ untuk memberi syafaat bagi pihaknya. Apabila dia bercakap dengan Rasulullah ﷺ tentang hal itu, bagaimanapun, dia menjadi malu.

‘Adakah kamu berani bercakap denganku tentang salah satu hudud, had yang ditetapkan oleh Allah!’ Rasulullah ﷺ bertanya kepadanya. Usamah merayu kepadanya, ‘Mohon ampun kepadaku, Rasulullah ﷺ.’

Petang itu Rasulullah ﷺ berucap. Setelah memuji Allah, dia berkata, ‘Orang-orang sebelum kamu telah dibinasakan kerana apabila salah seorang pembesar mereka mencuri, mereka tidak menghiraukan kesalahan itu tetapi apabila salah seorang daripada orang miskin mencuri, mereka melaksanakan had (hukuman yang ditetapkan).

Demi Dzat yang memegang nyawaku di tangan-Nya, sekiranya Fatimah binti Muhammad mencuri, nescaya aku akan potong tangannya. Kemudian beliau memerintahkan agar tangan kanan wanita itu dipotong. Dia benar-benar bertaubat dari dosanya dan terus berkahwin dan menjalani kehidupan yang normal.

Memberi penghormatan dalam Islam

Orang ramai berkumpul di Makkah untuk menerima Islam dan memberi penghormatan kepada Rasulullah ﷺ. Dia menerima mereka di Bukit Safa di mana mereka bersumpah setia. Mereka berjanji untuk mentaati Allah dan Rasulullah ﷺ dengan sebaik-baiknya.

Apabila para lelaki telah mengikrarkan iman mereka, para wanita mengangkat sumpah, termasuk Hind binti Utbah, isteri Abu Sufyan. Dia bertudung dan cuba menyamar kerana perbuatannya terhadap Hamzah, tetapi Rasulullah ﷺ menyedari pembicaraannya yang berani.
‘Ampunilah apa yang telah lalu, niscaya Allah akan mengampunimu,

' dia berkata kepadanya.

Hidupku bersamamu dan kematianku akan bersamamu'

Apabila Allah membuka Makkah kepada Rasulullah ﷺ, dan baginda kembali ke tanah air dan kota kelahirannya sekali lagi, orang Ansar berkata sesama mereka, 'Allah telah memberinya kuasa atas tanah air dan kotanya jadi dia mungkin akan tinggal di sini dan tidak. kembali ke Madinah.'

Rasulullah ﷺ bertanya kepada mereka apa yang mereka perbincangkan. Tiada orang lain yang tahu tentang perbualan itu. Pada mulanya, mereka terlalu malu untuk memberitahunya tetapi akhirnya, mereka mengaku apa yang mereka katakan.

Dia meyakinkan mereka, ‘Aku berlindung kepada Allah! Saya akan tinggal bersama kamu dan saya akan mati di antara kamu.’

Menghapuskan semua sisa penyembahan Berhala.

Membongkar dan meruntuhkan semua berhala didalam dan keliling Kaabah (Illustrasi Gambar)



Rasulullah ﷺ menghantar kumpulan sahabatnya untuk menghancurkan berhala-berhala yang berdiri di sekeliling Kaabah. Semua berhala dipecahkan termasuk al-Lat, al-Uzza, dan Manat. Baginda mengutus seorang penyeru untuk mengumumkan di Makkah, ‘Sesiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhir hendaklah memusnahkan mana-mana berhala di rumahnya.’ Baginda juga menghantar wakil kepada kabilah-kabilah sekeliling menyuruh mereka memusnahkan berhala-berhala mereka.

Rasulullah ﷺ menghimpunkan umat Islam di Makkah dan mengisytiharkan bahawa kota itu akan menjadi tempat suci selama-lamanya. Baginda bersabda, ‘Tidak halal bagi sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat menumpahkan darah ke dalam kota dan tidak pula menebang pohon. Tidak halal bagi sesiapa sebelumku dan tidak halal bagi sesiapa selepasku.’ Rasulullah ﷺ kemudian kembali ke Madinah.

Hasil penaklukan Makkah.

Penaklukan Makkah memberi impak yang besar kepada orang Arab. Ia menunjukkan bahawa Islam adalah agama Allah dan membuka jalan kepada seluruh Arab untuk menerima akidah. Orang-orang yang jauh dan luas datang untuk memberi penghormatan kepada Rasulullah ﷺ dan menerima Islam di tangannya. Allah berfirman yang benar:
إِذَا جَآءَ نَصْرُ ٱللَّهِ وَٱلْفَتْحُ ١
"Apabila datang pertolongan Allah dan kemenangan (semasa engkau wahai Muhammad berjaya menguasai negeri Makkah), "

 وَرَأَيْتَ ٱلنَّاسَ يَدْخُلُونَ فِى دِينِ ٱللَّهِ أَفْوَاجًۭا ٢
"Apabila datang pertolongan Allah dan kemenangan (semasa engkau wahai Muhammad berjaya menguasai negeri Makkah), "
(Surah An-Nasr 110: 1-2).

PENAKLUKAN MAKKAH

Selaras dengan Perjanjian Hudaybiyah, umat Islam dibenarkan untuk menunaikan ‘Umrah; tahun yang berikutnya. Oleh itu pada Zul Qadah 7 Hijrah, Rasulullah ﷺ mengumpulkan semua Sahabat (R.A.) yang telah kehilangan peluang untuk mengerjakan ‘Umrah’ tahun sebelumnya, untuk mempersiapkan perjalanan ke Makkah. Sahabat lain (R.A.) turut menyertai kumpulan itu.

Rasulullah ﷺ memimpin kumpulan 2000 orang Islam ini menuju ke Makkah. Sebagai langkah berjaga-jaga, orang Islam mengambil beberapa senjata dan seratus ekor kuda kerana Quraisy tidak dapat diramalkan di mana 'perjanjian' berkenaan.

Sampai di sempadan Makkah Rasulullah ﷺ meninggalkan kuda dan senjata di Batan Ya Hooj dalam jagaan 200 orang Islam. Kaum Muslimin kemudian memasuki Makkah dan masuk ke dalam ‘Haram’ (halaman Suci Kaabah). 200 orang Islam yang ditinggalkan di luar Makkah dapat menyempurnakan umrah mereka pada peringkat seterusnya.

Ketika Rasulullah ﷺ sampai di Kaabah, beliau membungkus ihramnya di bawah lengan kanannya, memikul bahunya dan berdoa:

‘Ya Allah rahmatilah sesiapa yang mengerjakan umrah ini pada hari ini’.

Rasulullah ﷺ kemudian berhenti berhampiran Hajre Aswad (Hajar Aswad) untuk memulakan Tawaf (tawaf) di Ka’bah. Tiga litar pertama dibuat dengan kadar perarakan yang pantas (dipanggil ‘Ramal), dengan tujuan untuk membuktikan keadaan kesihatan orang mukmin yang baik kepada orang-orang kafir yang melihat.

Orang-orang kafir menggelengkan kepala mereka dengan sedih sambil berkata antara satu sama lain:

‘Maka inilah orang-orang yang disifatkan kepada kami lemah oleh panas dan demam Al-Madinah’.

Jauh di lubuk hati mereka, orang-orang Kuffar terpaksa mengaku bahawa lelaki seperti ini, kesejahteraan mental mereka melebihi kesihatan tubuh badan mereka tidak dapat dikalahkan.

Orang Islam berlari antara Safaa dan Marwah; mereka mengorbankan binatang dan mencukur kepala mereka telanjang. Rasulullah ﷺ mengetahui had masa tiga hari yang dibenarkan kepada umat Islam untuk tinggal di Makkah dan baginda tidak berniat mengingkari janjinya. Pada penghujung hari ketiga, pemimpin Quraisy tidak membuang masa membuat kekecohan dan kekecohan untuk mengingatkan umat Islam supaya meninggalkan Makkah. Dalam tempoh singkat di Makkah, Rasulullah ﷺ berkahwin dengan balu Maymoonah binti Harith (R.A.).
Lama kelamaan, Islam tersebar luas. Generasi muda Quraisy telah ditarik ke arah Islam. Tetapi orang yang lebih tua tidak akan meninggalkan ideologi penyembahan pagan mereka.

Perjanjian Hudaybiyah menetapkan bahawa sesiapa bukan Makkah yang ingin menyertai perkhemahan Rasulullah ﷺ atau orang Quraisy boleh melakukannya tanpa halangan. Atas dasar perjanjian ini, suku Khuza’ah bergabung dengan Rasulullah ﷺ dan dari Bani Bakar bergabung dengan Quraisy.

Antara Khuza'ah dan Banu Bakr, beberapa pertikaian darah lama yang belum selesai terpaksa ditangguhkan kerana perjanjian itu. Tidak lama kemudian, penyembah berhala Makkah melanggar perjanjian gencatan senjata (perdamaian) sepuluh tahun yang ditandatangani di Hudaybiyah.

Banu ak Dil, sebuah puak Bani Nakr yang digalakkan oleh Quraisy, terutamanya oleh Ikramah ibn Abu Jahal dan lain-lain yang membekalkan mereka dengan senjata dan peralatan melancarkan serangan ke atas suku Khuza'ah yang berkhemah berhampiran telaga mereka yang dipanggil 'Al-Watir. '. Pihak Khuza’ah melarikan diri ke Makkah dan berlindung di rumah Budail ibn Warqa. Mereka mengadu kepadanya bahawa Quraisy dan sekutu Bani Bakr mereka melanggar perjanjian mereka dengan Rasulullah ﷺ.

Setelah berlari dengan tergesa-gesa menuju Madinah, Amr ibn Salim al Khuza’i menceritakan kepada Rasulullah (saw) dan kaum Muslimin di Masjid-e-Nabawi apa yang telah terjadi dan meminta bantuan. Rasulullah ﷺ menjawab:

‘Sungguh, wahai Amr bin Salim, kami akan datang untuk menyelamatkanmu.

Satu lagi kumpulan suku Khuza'ah bersama tuan rumah mereka di Makkah, Budail ibn Warqa mengikutinya dan mengesahkan laporan pendahulu mereka.

Wilayah ketidakadilan dan penindasan telah berlangsung terlalu lama di Makkah, dan pelanggaran Perjanjian Quraisy yang terang-terangan ini memaksa tangannya untuk menakluki Makkah, Rasulullah ﷺ menghantar pesan kepada umat Islam di seluruh Semenanjung Arab untuk berkumpul sekaligus. Sebab panggilan ini, bagaimanapun, dia merahsiakan.
Orang tua Quraisy yang bijaksana menyedari bahaya yang telah didedahkan oleh Ikrimah ibn Abu Jahal dan para sahabatnya yang masih muda, kerana tindakan mereka jelas melanggar Perjanjian Hudaibiyah. Sekiranya Muhammad (saw) memutuskan untuk membalas dendam sekutu Khuza'ahnya terhadap orang Makkah, kota suci itu akan terdedah kepada bahaya yang paling kuat. Apa yang patut mereka lakukan? terfikir untuk menghantar Abu Sufyan ibn Harb ke Madinah untuk mengesahkan Perjanjian itu. Abu Sufyan ibn Harb, ketua negarawan, dan pemimpin Makkah pergi ke Madinah untuk mengadakan rundingan.

Setibanya di Madinah, dia memutuskan bahawa dia lebih baik melihat anak perempuannya, Umme Habiba (R.A.), isteri Rasulullah ﷺ, daripada Muhammad (saw) sendiri.

Selepas pelanggaran khianat Perjanjian Hubaybiyah oleh orang Makkah, Umme Habiba (R.A.) mengetahui dengan baik perasaan Rasulullah ﷺ tentang Quraisy, walaupun dia tidak mengetahui rancangan Baginda ke Mekah.

Memasuki rumah anak perempuannya, Abu Sufyan ibn Harb hendak duduk di atas tilam Rasulullah ﷺ ketika Umme Habiba (R.A.) memindahkannya. Apabila dia bertanya kepadanya sama ada dia telah berbuat demikian untuk menyelamatkan bapanya daripada tilam atau tilam daripada bapanya, dia menjawab:

‘Ini adalah tilam Rasulullah. Anda adalah penyembah berhala dan oleh itu najis. Oleh itu, kamu tidak boleh duduk di atas tilam Rasulullah ﷺ.

Abu Sufyan ibn Harb marah dengan jawapan ini dan meninggalkan rumah sambil berkata kepada anak perempuannya:

‘Demi Tuhan selepas kamu meninggalkan rumahku, kamu pasti menjadi gila’.

Terbongkar strateginya, dia terus berjumpa Rasulullah ﷺ. Namun, Rasulullah saw enggan menemuinya. Selepas itu dia mendekati Abu Bakar Siddique (R.A.), Umar ibn Khattab (R.A.) dan Ali ibn Abu Talib (R.A.) untuk campur tangan bagi pihaknya dan mengesahkan perjanjian itu.

Jawapan umum ialah tiada siapa yang boleh mengubah fikiran Rasulullah ﷺ setelah ia dibuat.

Akhirnya, Abu Sufyan ibn Harb pergi ke Masjid-e-Nabawi dan di sana menyatakan bagi pihak sukunya, Bani Kinanah, kesediaannya untuk berdamai dengan orang ramai. Dia kemudian menunggang kudanya dan kembali ke Makkah. Hatinya penuh dengan kesedihan dan kesombongannya terluka teruk sebahagiannya oleh anak perempuannya sendiri dan sebahagian lagi oleh penolakan mereka, yang sebelum hijrah mereka dari Makkah, telah mendambakan sedikit pun pertimbangan atau belas kasihan daripada pemimAbu Sufyan ibn Harb kembali ke Makkah dan melaporkan kepada kaumnya kekecewaan usahanya untuk menegaskan semula perjanjian damai. Dia memberitahu mereka tentang pengisytiharannya di Masjid-e-Nabawi dan keengganan Rasulullah ﷺ untuk datang kepada sebarang istilah baru; orang Kuffar telah melanggar perjanjian.

Rasulullah ﷺ kini yakin sepenuhnya bahawa masanya telah tiba untuk membebaskan tanah suci Kaabah daripada tipu muslihat dan hasutan kaum kuffar. Adalah rancangan Rasulullah ﷺ untuk tidak memberi masa kepada Quraisy untuk bersiap sedia untuk berperang.

Dengan yakin dengan pertolongan Allah, Rasulullah ﷺ berusaha untuk mengejutkan musuh sebelum mereka dapat membina pertahanan mereka. Matlamatnya adalah untuk menakluk tanpa pertumpahan darah. Oleh itu, baginda terlebih dahulu memerintahkan orang ramai supaya bersiap sedia dan memaklumkan rancangannya ke Makkah nanti.

Dia meminta umat Islam untuk bergegas dan berdoa agar Quraisy tidak mengetahui rancangannya sebelum terlambat. Semasa tentera Islam bersiap sedia untuk meninggalkan Madinah, Hatib ibn Abu Balta’ah (R.A.) membaca surat yang memberitahu Quraisy tentang pergerakan Muslim itu.

Dia memberikannya kepada seorang wanita bernama Sarah, pelanggan beberapa ahli keluarga Bani ‘Abd al Muthalib. Dia memerintahkan untuk membawanya ke Makkah dan menyerahkannya kepada pemimpin Quraisy. Rasulullah ﷺ mengetahui melalui ilham Ilahi percubaan Hatib ibn Abu Balta’ah (R.A.) dan menghantar Ali ibn Abu Talib (R.A.) dan Zubayr ibn Al Awwam untuk memintas utusan tersebut. Dia telah ditangkap dan kuda serta pelananya digeledah, tetapi tiada surat ditemui.

Ali (R.A.) mengancamnya bahawa melainkan dia mengemukakan surat itu secara sukarela, dia akan dipaksa untuk menggeledah dirinya sendiri dan mendedahkan mayatnya dalam proses itu. Apabila wanita-wanita itu menyedari betapa seriusnya Ali (R.A.) dia melepaskan ikatan rambutnya, mengeluarkan surat itu dan menyerahkannya. Wanita-wanita itu dikembalikan ke Madinah dan Hatib ibn Abu Balta’ah (R.A.) dipanggil untuk memberi penjelasan tentang tindakannya.

Dalam pembelaannya sendiri Hatib ibn Abu Balta’ah (R.A.) berkata:pin Kuffar.
‘Wahai Rasulullah, demi Allah, aku bersumpah, bahawa aku masih beriman kepada Allah dan Rasulullah ﷺ Imanku tidak berubah sedikit pun. Tetapi saya seorang lelaki di sini di kem Muslim yang tidak mempunyai hubungan, keluarga, atau puak, Sedangkan di Makkah, saya mempunyai anak. keluarga dan kaum kerabat yang aku tidak ingin keburukan menimpa’.

Rasulullah ﷺ memaafkannya atas perbuatan buruknya.

Pada 10 Ramadhan 8 Hijrah, tentera Islam berangkat dari Madinah ke Makkah dengan tekad untuk menakluki kota itu dan merebut Masjidil Haram yang diisytiharkan Allah untuk seluruh umat manusia. Tentera ini mempunyai lebih ramai orang daripada Madinah yang pernah dilihat sebelum ini. Puak Sulaim, Muzaynah, Ghatafaan dan lain-lain bergabung dengan Muhajirin dan Anshar dalam jumlah yang banyak dan dengan senjata sedemikian rupa sehingga hamparan padang pasir yang luas dipenuhi dengan mereka.

Mereka bergerak pantas, dan di setiap stesen lebih banyak suku bergabung dengan barisan mereka dan menambah senjata dan peralatan mereka. Setiap jiwa dipenuhi dengan keimanan Islam dan tidak ragu-ragu bahawa pertolongan Allah akan membawa kemenangan. Rasulullah ﷺ memimpin tentera ini di barisan hadapan. Kebimbangan terbesarnya adalah untuk merebut Ka'bah yang suci tanpa menumpahkan Darah yang tidak diperlukan. Ketika tentera tiba di Zahraan, 8 kilometer dari Makkah, bilangannya telah mencecah 10,000 orang. Sehingga ketika itu kaum kuffar Makkah tidak mengetahui apa-apa tentang tentera yang sedang mara.

Dalam pada itu, para pemimpin kuffar terus berunding sesama mereka mengenai langkah-langkah yang akan diambil oleh mereka untuk mengatasi kemarahan umat Islam. Abbas ibn Abdul Muthalib (R.A.) bapa saudara Rasulullah ﷺ menarik diri daripada perbincangan, membawa semua ahli keluarganya dan pergi ke arah Madinah. Di Juhfa dia bertemu Rasulullah ﷺ dan memeluk Islam.
Orang Quraisy berasa sangat takut sejak orang Islam tiba di Zahraan. Mereka menghantar Abu Sufyan ibn Harb, Budayl ibn Warqa dan Hakim ibn Hazzam, kerabat Khadijah binti Khuwaylid (R.A.) untuk meninjau padang dan menilai bahayanya. Semasa menunggang di kawasan baghal putih Rasulullah ﷺ, Abbas ibn Abdul Muthalib (R.A.) terdengar perbualan antara Abu Sufyan dan Budayl ibn Warqa. Abbas ibn Abdul Muthalib (R.A.) mengenali suara Abu Sufyan ibn Harb dan berseru kepadanya:

‘Berhati-hatilah wahai Abu Sufyan! yang kamu lihat ialah Rasulullah ﷺ Allah memimpin umatnya. Musibah akan menimpa kaum Quraisy esok pagi, apabila tenteranya menyerbu kota itu’.

Abu Sufyan ibn Harb berseru:

'Apakah yang akan kita lakukan..?

Abbas (R.A.) menjemputnya untuk menaiki baghalnya, menghantar sahabatnya kembali ke Makkah dan kembali bersamanya ke kem Muslim. Sebelum sampai ke perkhemahan Muslim Ummar ibn Khattab (R.A.) mengenali Abu Sufyan ibn Harb. Dia bergegas ke khemah Rasulullah ﷺ dan meminta izin untuk memukul leher Abu Sufyan. Abbas (R.A.) masuk ke dalam khemah sambil berkata:

‘Wahai Rasulullah saw, aku telah meluaskan perlindunganku kepada lelaki ini’.

Rasulullah s.a.w. bersabda:

‘Wahai Abbas, bawalah tetamumu ke khemahmu dan bawalah dia pada waktu pagi’. Keesokan paginya Abu Sufyan ibn Harb dibawa menghadap Rasulullah ﷺ dan dia menerima Islam. Abbas bin Abdul Muthalib (R.A.) berkata:

‘Wahai Rasulullah, Abu Sufyan adalah seorang yang sombong. Tidakkah kamu memberinya sedikit keistimewaan?’
Rasulullah ﷺ bersabda:

‘Sesiapa yang berlindung di rumah Abu Sufyan ibn Harab akan mendapat keamanan; sesiapa yang mengurung diri di rumahnya akan mendapat keamanan dan sesiapa yang memasuki Haram (halaman) Kaabah akan dianggap selamat’.

Rasulullah ﷺ bersiap untuk memasuki Mekah. Setiap panglima Islam dengan bangganya mempamerkan panji-panji Islam dan laungan ‘Allahu Akbar’ (Allah Maha Besar) bergema serentak di sekitar Makkah. Abu Sufyan ibn Harb (R.A.) diberi kedudukan tinggi di puncak bukit untuk meninjau tiang tentera Islam yang memasuki Makkah.

Dia mengulangi janji keselamatan Rasulullah ﷺ kepada mereka yang berteduh di rumahnya atau di halaman Ka’bah. Keinginan terbesar Rasulullah ﷺ pada masa itu adalah untuk mengelakkan sebarang pertumpahan darah jika boleh.

Pemandangan Rasulullah ﷺ menaiki untanya yang terkenal ‘al Qaswa’, memasuki kota dari hujung atas Makkah dan sambil membaca Surah Fatah, adalah pemandangan yang tidak akan dilupakan oleh para Sahabat (R.A.). Khalid ibn Walid (R.A.) memasuki Makkah dari hujung bawah kota dengan tenteranya di mana dia terpaksa menumpaskan beberapa perlawanan daripada Safwan ibn Ummayyah, Suhail ibn Umr, Ikrimah ibn Abu Jahal dan orang-orang mereka.

Khalid ibn Walid (R.A.) dan orang-orangnya dengan cepat membubarkan mereka, dengan Sawan ibn Umayyah, Suhayil ibn Amr dan Ikrimah ibn Abu Jahal melarikan diri sebaik sahaja mereka menyedari keputusasaan perlawanan mereka.

Rasulullah ﷺ dan kaum Muhajirin terharu memikirkan Hijrat mereka dan kini mereka kembali dengan penuh kejayaan dengan kemegahan dan kemuliaan Islam yang telah banyak mereka korbankan untuk keredhaan Allah. Rasulullah ﷺ , terharu dengan pemandangan Makkah dan dengan mengingati wahi (wahyu) Allah, menitiskan air mata dari matanya ketika dia bersyukur kepada Allah, memuji-Nya, dan menyaksikan bahawa tiada kebenaran dan tiada kekuatan kecuali dengan Allah.
Semua perasaan ini begitu emosional sehingga Rasulullah ﷺ menuju ke Kaabah di mana baginda melakukan tawaf tujuh kali ketika baginda masih berada di atas tunggangannya. Dia kemudian turun dan memanggil Uthman ibn Abu Talhah untuk membuka Ka'bah untuknya.

Rasulullah ﷺ memerintahkan untuk memusnahkan berhala sambil membaca:

“Kebenaran telah datang dan kebatilan lenyap dan kebatilan tidak akan kembali lagi” (Sahih al-Bukhari).

Berhala-berhala itu kemudiannya dirobohkan dan dipecahkan dan Baitullah disucikan. Apa yang diserukan oleh Rasulullah ﷺ selama dua puluh tahun yang lalu kini telah tercapai. Perkara yang paling ditentang oleh Makkah kini menjadi fakta sejarah.

Pemusnahan berhala dan penghapusan Paganisme di tempat suci kini telah selesai di hadapan mata orang Quraisy. Berhala-berhala Makkah, objek penghormatan dan penyembahan yang diwarisi dari nenek moyang, hancur berkeping-keping di bawah pukulan palu.

Rasulullah saw kemudian menyampaikan khutbah sejarahnya dari pintu Ka’bah:

‘Allah itu satu dan tiada sekutu bagi-Nya. Dia telah memenuhi janji-Nya kepada orang-orang yang beriman dan mengalahkan orang-orang yang tidak beriman. Tidak dibenarkan bagi sesiapa yang beriman kepada Allah dan RasulNya ﷺ untuk membunuh sesiapa di Makkah. Dan tidak ada yang memusnahkan kehijauan Mekah.

Saya telah mengharamkan amalan semua adat zaman buta huruf; tetapi penjagaan Kaabah dan bekalan air Zam Zam hendaklah diteruskan seperti dahulu.
‘Wahai orang Quraisy, Allah melarang kamu untuk menunjukkan kesombongan dan kesombongan serta memuliakan nenek moyang kamu.

Semua manusia diciptakan dari Adam dan Adam (A.S.) diciptakan dari tanah. Wahai orang-orang Quraisy pada pendapat kamu apa yang akan aku lakukan dengan kamu?’ Semuanya baik’, mereka menjawab, ‘kerana kamu adalah saudara yang mulia dan anak saudara kami yang mulia’. Rasulullah ﷺ bersabda:

‘Baiklah aku memberitahu kamu sekarang apa yang Yusuf (A.S.) katakan kepada saudara-saudaranya:

‘Hari ini tidak ada celaan terhadap kamu. Pergi, kamu semua bebas’.

Dengan kata-kata ini Rasulullah ﷺ memberikan pengampunan umum kepada semua Quraisy dan semua orang Makkah. Tidak ada rasa tidak mesra, permusuhan atau permusuhan yang dapat menemukan tempat tinggal yang kekal dalam hati Rasulullah ﷺ.

Hatinya benar-benar bebas dari ketidakadilan, kedengkian, kezaliman atau kesombongan palsu. Pada saat yang paling menentukan, Allah memberinya kuasa ke atas musuhnya. Namun, Rasulullah ﷺ memilih untuk memaafkan, dengan itu memberikan semua manusia dan semua generasi contoh yang paling sempurna tentang kebaikan, kebenaran, kemuliaan dan keluhuran.

Selepas Khutbah Rasulullah ﷺ duduk di atas Bukit Safa dan umat Islam mengambil ikrar taat setia kepada Allah dan Rasulullah ﷺ. Dia kemudian meminta Umar ibn Khattab (R.A.) untuk menerima ikrar wanita itu sementara dia berdoa kepada Allah untuk pengampunan mereka.

Bilal (R.A.) diminta untuk mengumandangkan azan pertama di Mekah. Suaranya yang kaya dan indah bergema di seluruh Makkah.

Pemusnahan berhala di dalam dan sekitar Ka'bah bermakna hilangnya berhala di Arab. Perhatian orang Arab tertumpu kepada orang Quraisy sama ada mereka akan menerima Islam. Kebanyakan mereka memeluk Islam tetapi ada juga yang meneruskan ibadah mereka sendiri.

Rasulullah ﷺ tidak mengenakan sebarang syarat kepada mereka tetapi baginda tetap menjaga keamanan dan keharmonian di kalangan semua orang, tanpa mengira pegangan agama mereka. Konsesi itu sangat mengagumkan orang-orang yang tidak beriman sehingga pada waktunya hampir semua penduduk Makkah menjadi Muslim.

Rasulullah ﷺ kemudian mengeluarkan syahadah yang melarang sebarang berhala di rumah orang Islam. Beliau memerintahkan untuk memusnahkan semua berhala di dalam dan sekitar Mekah. Khalid ibn Walid (R.A.) telah dihantar dengan 30,000 pasukan berkuda ke sebuah oasis di mana mereka meletakkan berhala besar ‘Uzza’ ke tanah. Su'a', berhala Bani Hazeel dan 'Manat' yang terkenal di Qadeed telah dihancurkan ke tanah.

Selepas penaklukan Makkah Rasulullah ﷺ menghabiskan masa selama 15 hari di kota itu, di mana beliau mengatur urusan Makkah dan mengajar penduduknya dalam Islam. Dalam tempoh ini, beliau menghantar delegasi untuk menyeru manusia secara aman kepada Islam tanpa menumpahkan darah dan memusnahkan berhala.
Beberapa musuh besar Islam telah diampuni oleh Rasulullah ﷺ dan mereka memeluk Islam. Hinda isteri Abu Sufyan ibn Harb yang telah mengeluarkan isi perut mayat Hamza (R.A.) Rasulullah ﷺ yang syahid di sebalik penghinaan yang menjijikkan pada tubuh Hamza (R.A.) memaafkannya. Hindun apabila dia pulang ke rumahnya, menghina idola keluarga peribadinya:

‘Wahai berhala yang tidak berdaya! Betapa marahnya kami semua bergantung pada bantuan dan pertolongan-Mu’! Dan dia menghancurkannya hingga berkeping-keping. Ikrimah anak Abu Jahal, yang telah mengatur serangan hendap yang hampir memerangkap Khalid ibn Walid (R.A.) dan pasukan berkudanya, telah melarikan diri ke pantai laut. Umme Hakim, anak perempuan al Harits bin Hisyam dan isteri Ikrimah bin Abu Jahal memeluk Islam dan memohon ampun untuk suaminya secara langsung daripada Rasulullah ﷺ.

Dia dianugerahkan. Rasulullah ﷺ juga memaafkan Safwan ibn Umayyah yang menemani Ikrimah melarikan diri ke arah laut dan dari situ ke Yaman.

Habbar bin Aswad telah menganiaya Zainab binti Muhammad (R.A.) ketika dia meninggalkan Makkah menuju Madinah. Dia jauh lebih awal dalam kehamilan dan ketika dia menaiki untanya, Habbar ibn Aswad menghalau hujung punggung tombaknya ke arahnya, melemparkannya ke tanah, dan akhirnya menyebabkan kematiannya.

Kerana takut akan hukuman yang setimpal, dia melarikan diri. Setelah beberapa lama bersembunyi, dia menghadap Rasulullah ﷺ dan memeluk Islam dengan penuh keikhlasan. Yang salah itu besar; jenayah itu kejam- tetapi kecederaan itu adalah peribadi. Pengampunan diberikan tanpa syarat.

Wahshi al Habashi (R.A.), pembunuh Hamza (R.A.) telah diampuni setelah memeluk Islam.

Ketika orang-orang Ansar Madinah menyaksikan semua ini, dan ketika mereka melihat Rasulullah ﷺ di puncak Gunung Safa mengajak orang-orang Makkah untuk memeluk Islam, mereka takut baginda sekarang mungkin meninggalkan Madinah dan menetap di kota asalnya Makkah. Besar kemungkinan Rasulullah ﷺ kini akan menjadikan Makkah sebagai ibu kotanya. Rasulullah ﷺ bertanya tentang ketakutan mereka dan berkata:

‘Jangan sekali-kali demi Allah! Saya telah berjanji untuk menyertai anda dalam hidup dan mati. Saya akan tetap berpegang pada janji saya'.


Jelas sekali, baik kerabat, mahupun kota asal, mahupun Ka’bah sendiri tidak dapat mengubah Rasulullah ﷺ daripada tidak menunaikan janji yang pernah dia berikan kepada mereka yang berdiri di sisinya di saat-saat kesulitannya. Firman-Nya yang diberikan pada akhir 'Perjanjian Aqabah' adalah untuk dihormati dalam kesetiaan dan kesetiaan yang patut dicontohi.



----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Credits/References

/ Nabi (Arabic: أَلْنَّبِيّ an-Nābiyy), "The Prophet" – i.e.: "Prophet of Prophets"

Rasoul’Allah/ Rasoul’Ullah (Arabic: رَسُولُ ٱلله Rasūl’Allāh/ Rasūl’Ullāh), "The Messenger of Allah"

Habib/ Habeeb (Arabic: أَلْحَبِيب al-Ḥabīb), "The Beloved" – i.e. Habib’Ullah/Habib’Allah (Arabic: حَبِيبُ ٱلله al-Ḥabīb’Allāh/ al-Ḥabīb’Ullāh) "The Beloved of Allah"

Mustafa/ Mustafaa (Arabic: أَلْمُصْطَفَى al-Muṣṭafā), "The Chosen/ Appointed"[22] – i.e: the "Prophet of Allah and Islam"

Amin/ Ameen/ Amiyn (Arabic: أَلْأَمِين al-Amīn), "The Genuine/ Trustworthy/ Faithful"[23]

Sadiq/ Sadeeq (Arabic: أَلْصَّدِيق aṣ-Ṣadīq), "The Honest/ Righteous/ Truthful"[24] – i.e: Siddīq

Rauf/ Raouf/ Rawouf (Arabic: رَءُوف Raw’ūf), "Kind/ Compassionate/ Affectionate"[25]

Uswatun Hasanah (Arabic: أُسْوَةٌ حَسَنَة Uswatun Ḥasanah), "The Model of Excellent Conduct, Merit and Virtue"[26]

Kamil/ Kaamil (Arabic: أَلْكَامِل al-Kamil), "The Perfect, Complete and Absolute", i.e.: al-Insan al-Kamil/ al-Insaan al-Kaamil (Arabic: أَلْإِنْسَانُ ٱلْكَامِل al-Insānu ’l-Kāmil), "The Man of All Men in Absoluteness, Completion, Perfection"[27]

Khayr ul-Bashr (Arabic:خَيْرُ ٱلْبَشر al-Khayru ’l-Bashr), "The Best of Mankind"[28]

Khatim an-Nabiyyin/ Khaatim an-Nabiyyin (Arabic: خَاتِمُ ٱلْنَبِيّين Khātim an-Nābiyyin), "The Seal of the Prophets"[29]

ar-Rahmatul lil-‘Alamin/ ar-Rahmatul lil-‘Aalameen/ ar-Rahmatul lil-‘Aalamiyn (Arabic: أَلْرَحْمَةٌ لِّلْعَالَمِين ar-Rahmatul lil-‘Ālamīn), "Merciful and Compassionate to the Universe (of All Creation)"[30] i.e.: the "Merciful and Compassionate to all Mankind, jinn and All Creation"

al-Mubashir, "The Bearer of Good Tidings"[31]

an-Nadhir, "The Warner"[31]

al-Mudhakkir, "The Reminder"[32]

ad-Dā‘ī, "The One Who Calls (unto God)"[33]

al-Bashir, "The Announcer"[34]

an-Nūr, "The Light Personified"[35]

al-Misbah, "The Lamp/ Lantern" (lit. "Bringer of Light – Dawn") – i.e.: as-Siraaj al-Muneer, "The Lamp of Illuminated, Ever-glowing, Ever-Enlightening, Incandescent"[36]

as-Siraaj, "The Lamp/ Lantern" – i.e.: as-Siraaj al-Muneer, "The Lamp of Illuminated, Ever-glowing, Ever-Enlightening, Incandescent"[36]

Ni‘mat-Ullah, "The Divine Favour"[37]

al-Ummiyy, "The Unlettered and Illiterate", i.e.: An-Nabiyyu l-Ummiyy, "The Prophet who is Unlettered and Illiterate"[38]

al-Muzzammil, "The Enwrapped"[39]

al-Muddathir, "The Shrouded"[40]

al-'Aqib, "The Last (Prophet)"[41][42]

al-Mutawakkil, "The One who Puts his Trust (in God)"[43]

Qutham, "Of Perfect Character. Gifted With Every Merit."

al-Mahi, "The Remover (of Disbelief)"[44]

al-Hanif, "The One of Primordial Religion"

Nâbîyyu at-Tawbah, "The Prophet of Penitence"

al-Mu`azzaz, "The Strengthened One, the One Made Invulnerable"

al-Muwaqqar, "Held in Awe"

al-Fatih, "The Opener"

al-Hashir, "The Gatherer (First to be Resurrected) on the Day of Judgement"[42]

al-Shafî`, "The Intercessor"[45][46]

Kareem (Arabic: كريمٍ Sd), "Noble and Generous"[47]

Shahid/Shahed (Arabic: شَاهِدًا Sd), "A Witness"[48]

al-Mushaffa`, "The One Whose Intercession Shall be Granted"[49]

al-Mujtaba (Arabic: اَلْـمُـجْـتَـبَى, "the Chosen One")[50]

Ahmad, "Most Deserving of Praise"[51]

Hamid, "Praiser (of God)"

Mahmood, "Praiseworthy"

‘Abd’Allah/ ‘Abd’Ullah, "Servant of Allah"[52]

Akhir, "The End/ Last" – i.e. "Last Prophet",[53] "Last Messenger"[54]

Khatim, "The Seal" - i.e. "Final Prophet"[55], "Final Messenger"[56]

 

 


Comments

Popular posts from this blog

Bab 1 - Dunia Arab Sebelum Kedatangan Islam.

Bab 22 -Kejatuhan Khaybar - Bani Qurayza dan Bani Nadir

Bab 16 : Perang Badar (Gahzwah Badr)

Bab 2 - Kelahiran Muhammad (Rasulullah ﷺ)

Bab 15 : Rasulullah ﷺ di Madinah

Bab 20 (1) - EKSPEDISI SAWIQ

Bab 26-Ziarah Pertama Umrah & Perjanjian Hudaibiyah.

Bab 6 - Mereka Terdahulu, Merekalah Yang Terdepan.

Bab 29 - Perperangan Tabuk

Bab 24-Tragedi Ar Raji'