Bab 22 -Kejatuhan Khaybar - Bani Qurayza dan Bani Nadir



 

“Pastinya kebencian yang mendalam telah pun keluar dari mulut mereka
 dan apa yang disembunyikan oleh dada mereka lebih besar lagi.”

(Quran 3:17)

Bab-bab sebelumnya menandakan masalah dan kesusahan daripada masyarakat Yahudi yang tinggal di Madinah. Sifat provokatif yang berterusan, tingkah laku yang tidak wajar, dan kebencian yang mendalam terhadap umat Islam berterusan tanpa henti. Di sebalik semua usaha untuk memastikan keharmonian di kalangan penduduk Madinah, orang-orang Yahudi dari pelbagai suku terus mengganggu dan tidak mengambil berat terhadap "piagam Madinah." Berkali-kali, ditolak dan disekat dalam usaha mereka untuk merosakkan Islam.

Bani Qurayza pergi ke pengasingan untuk pilihan dan menetap di Khaybar. Perkataan Khaybar juga dikenali sebagai "Kubu," dan bandar itu dipanggil kerana ia dipenuhi dengan kubu. Yang paling penting, Al Qamus, sepatutnya tidak boleh diakses dan tidak dapat ditembusi. Walaupun, Bani Qurayza telah menetap di tempat terpencil ini orang Yahudi tidak berhenti dari muslihat mereka untuk membawa kemudaratan dan kekejaman kepada Islam. Kedua-dua puak, Banu Nadir dan Banu Qurayza setibanya di Khaybar menemui sekutu yang kuat dalam kalangan Yahudi Khaybar, dan sama-sama berusaha untuk merancang cara untuk menghancurkan Islam.

Orang-orang Yahudi di Khaybar mempunyai hubungan dengan orang-orang Badwi yang berjiran dan puak-puak lain, dan mereka berjaya membentuk pakatan untuk tujuan menghapuskan Islam dan orang Islam. Kebencian mereka menghasut mereka, selepas "Gencatan Senjata Hudaybiyah," untuk mempercepatkan usaha mereka menentang Islam. ‘Abdullah bin Ubay, ketua orang-orang Munafik, berada dalam perjanjian rahsia dengan mereka, memberitahu mereka tentang pergerakan kaum Muslimin. Kini "Perjanjian Hudaybiyah" menyebabkan mereka berfikir bahawa umat Islam adalah lemah. Mereka membayangkan bahawa penerimaan mereka terhadap syarat-syarat yang memalukan itu mungkin disebabkan oleh kelemahan, yang menyebabkan mereka membayangkan bahawa mereka akhirnya boleh memperoleh kemenangan yang mereka dambakan. Oleh itu, mereka menghubungi semua puak yang telah bersetuju untuk membantu mereka dalam memerangi orang Islam, meminta mereka bersiap sedia untuk berarak ke Madinah.



Dalam pada itu, Rasulullahﷺ mengetahui rancangan mereka, dan setelah mendapat pengesahan perisikan segera menghantar tentera yang berjumlah enam belas ratus orang untuk mara ke Khaybar. Ini sahaja yang dia boleh bangkitkan dalam masa yang singkat pada pelupusan mereka. Selain itu, dia perlu bergerak pantas supaya orang Yahudi tidak mengambil peluang untuk maju ke Madinah sendiri. Di Raji’ antara Khaybar dan Madinah, Rasulullah ﷺ berhenti, meninggalkan pengawal untuk mengawasi laluan dengan perintah untuk tidak membiarkan puak jiran pergi untuk membantu orang Yahudi. Ghatafan, yang bantuannya diperiksa, mengucapkan terima kasih kepada bintang mereka dan berdiam diri; kerana mereka tidak mempunyai keinginan untuk memerangi orang Islam dan menghadapi kekalahan. Rasulullahﷺ kemudian meneruskan perjalanannya menuju Khaybar, berfikir bahawa berita tentang sekatan itu mungkin menghalang orang-orang Yahudi daripada melakukan penentangan. Tetapi apabila sampai di Khaybar dia mendapati mereka telah bersiap dan bersedia untuk berperang.

Mereka telah menguatkan semua kubu, termasuk Al-Qamus yang tidak dapat ditembusi. Orang-orang Islam tidak mengalami kesukaran untuk menawan kubu-kubu yang lebih kecil, masing-masing, pada gilirannya, mudah jatuh. Tetapi apabila mereka tiba di Al-Qamus, mereka mendapati diri mereka menghadapi lebih sukar untuk ditangani. Selama dua puluh hari mereka cuba membawanya dengan serangan, dan setiap hari mereka kembali tidak berjaya. Orang Islam telah, kerana kehilangan ramai lelaki, menjadi berputus asa. Hanya Rasulullahﷺ yang berharap; kerana dia tahu bahawa orang Islam akan berjaya pada akhirnya. Apabila mereka semua pergi mengadu kepadanya tentang kegagalan mereka berturut-turut, dia menghiburkan mereka dan memberitahu mereka bahawa keesokan harinya dia akan memberikan standard dan perintah kepada orang yang dikasihi oleh Allah Rabbul Jalalluh, dan yang lebih dicintai Allah ﷻ, dan itu seseorang itu akan berjaya mengambil Al-Qamus.

Malam itu adalah malam yang ditunggu-tunggu dan doa untuk umat Islam; kerana masing-masing dari mereka berdoa bersungguh-sungguh agar kehormatan itu menjadi miliknya. Keesokan paginya mereka bergegas menemui Rasulullah ﷺ, masing-masing berharap bahawa baginda akan menjadi yang terpilih. Lagipun, telah berkumpul Rasulullah ﷺ memberi isyarat kepada Sayidina Ali RA dan dengan tangannya sendiri mengenakan baju besi padanya, menyerahkan pedang dan tongkat kepadanya, dan menghantarnya sebagai Panglima pasukan Muslimin pada hari itu. Umat ​​Islam telah menduga bahawa penghormatan ini akan diberikan kepada Sayidina Ali RA kerana kebolehan beliau, namun masing-masing secara diam-diam berharap beliau akan dipilih. Mereka semua keluar dengan ceria untuk berperang dan menang pada hari itu di bawah pimpinan Sayidina Ali ra; kerana jika mereka cemburu dengan penghormatan yang diberikan kepadanya mereka dengan mudah akan menghalang kejayaannya pada hari itu, atau untuk perkara itu untuk beberapa hari yang akan datang.

Fakta bahawa Sayidina Ali ra berjaya pada hari itu dalam memenangi kubu itu menunjukkan bahawa tiada siapa yang mempunyai niat jahat, daripada semua menerimanya dengan riang sebagai komander mereka. Mereka sememangnya tidak mempunyai masa untuk perkara remeh itu. Jika mereka menerima kepimpinan hamba yang telah dimerdekakan Sayidina Zayd ra, sudah tentu tidak ada alasan untuk mereka membantah kepimpinan Sayidina Ali ra, yang selain seorang tentera yang gagah perkasa, adalah daripada keluarga mulia Rasulullahﷺ yang sama.

Orang-orang Yahudi berharap untuk bertahan dan memenangi pertempuran, dan apabila mereka menyerah diri mereka datang kepada Rasulullahﷺ memohon ampun. Ini bukan sahaja diperkenankan tetapi dia juga memulangkan harta mereka dan mengembalikan tanah mereka kepada mereka dengan syarat bahawa separuh daripada hasil itu harus diberikan kepada orang Islam. Dia tahu bahawa orang Yahudi tidak akan menepati janji mereka. Namun begitu, dia dengan rela hati bersetuju dengan permintaan mereka dan tidak menggunakan hak prerogatifnya untuk menuntut daripada mereka semua harta benda mereka, yang akan menyebabkan mereka melarat.

Biarlah mereka yang menyebarkan Islam di mata pedang merenung dalam kejadian ini. Sebagai seorang pemenang, dia boleh memerintahkan orang Yahudi untuk menukar agama mereka atau mati; tetapi apa yang kita lihat sebaliknya? Pengampunan sepenuh hati dan sihat. Rasulullahﷺ meninggalkan kepada mereka hak mereka untuk meneruskan agama mereka, berjanji bahawa umat Islam tidak boleh mengganggu akidah mereka. Rasulullahﷺ hanya menuntut daripada mereka separuh daripada hasil tanah mereka sebagai cukai untuk perlindungan mereka dan sebagai ganti rugi, yang sama ada mereka malah sekarang tidak melanggar mana-mana undang-undang antarabangsa.

Bandingkan belas kasihan dan kebaikan Rasulullahﷺ ini dengan kelakuan orang-orang Yahudi yang bukannya bersyukur kepada Rasulullahﷺ, sejurus selepas penyelesaian itu mereka berkomplot untuk mencabut nyawa Rasulullahﷺ. Mereka menghasut seorang, Zainab, untuk menjemput Rasulullahﷺ untuk makan malam dan memberinya racun, Tetapi, Rezeki Ilahi, sukar sekali baginda mengangkat tangannya untuk mencicipi makanan yang beracun apabila Baginda berhenti. Tetapi seorang sahabat yang telah mengambilnya mati akibat kesannya. Tidak puas dengan ini, mereka terus membuktikan punca masalah yang berterusan.

Rasulullahﷺ, amat mengasihani mereka. Dia akan dibenarkan untuk membunuh mereka semua kerana pengkhianatan ini sahaja, tetapi dia memaafkan mereka, Hanya Zainab (wanita Yahudi) yang dihukum mati, dan itu adalah kerana kematian seorang sahabat. Selanjutnya, dia berusaha untuk berkawan dengan mereka dengan membebaskan seorang Saffiya, yang datang sebagai tawanan perang, dan mengahwininya. Tetapi, semuanya tanpa tujuan. Tidak ada tindakan mendamaikan Rasulullahﷺ, tidak ada kebaikan dari pihak Baginda yang dapat mencegah mereka dari kerosakan.

Comments

Popular posts from this blog

Bab 1 - Dunia Arab Sebelum Kedatangan Islam.

Bab 16 : Perang Badar (Gahzwah Badr)

Bab 2 - Kelahiran Muhammad (Rasulullah ﷺ)

Bab 15 : Rasulullah ﷺ di Madinah

Bab 20 (1) - EKSPEDISI SAWIQ

Bab 26-Ziarah Pertama Umrah & Perjanjian Hudaibiyah.

Bab 6 - Mereka Terdahulu, Merekalah Yang Terdepan.

Bab 29 - Perperangan Tabuk

Bab 24-Tragedi Ar Raji'