Bab 29 - Perperangan Tabuk




إِذَا جَآءَ نَصْرُ ٱللَّهِ وَٱلْفَتْحُ ١

وَرَأَيْتَ ٱلنَّاسَ يَدْخُلُونَ فِى دِينِ ٱللَّهِ أَفْوَاجًۭا ٢

فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَٱسْتَغْفِرْهُ ۚ إِنَّهُۥ كَانَ تَوَّابًۢا ٣

"Apabila telah datang pertolongan Allah dan kemenangan, dan kamu melihat manusia masuk agama Allah berkelompok-kelompok, maka bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya, sesungguhnya Dia sentiasa melimpahkan rahmatNya". -— Abdullah Muhammad Basmeih

(A Nasr 110: 1-3)

Negeri-negeri Kristian jiran sedang memerhatikan kemajuan Islam dengan penuh kebimbangan. Mata mereka dialihkan ke arah Madinah dan waspada terhadap sebarang tanda yang boleh membantu mereka untuk bimbang. Mata mereka dialihkan ke arah Madinah dan waspada terhadap sebarang tanda yang boleh membantu mereka membuat keputusan tentang sikap mereka sendiri terhadap agama baru ini. Ia tidak akan terlepas di sini jika saya menceritakan secara ringkas perbezaan asas antara Kristian dan Islam. Perbezaan yang jelas dan paling ketara adalah dalam dua kepercayaan yang bertentangan - Tuhan yang Esa bagi umat Islam, dan Triniti orang Kristian.

Pengasas agama Kristian ialah Jesus Christ. Al-Quran mengatakan tentang dia bahawa dia diutus oleh Tuhan untuk menuntut kembali dan membawa kembali ke jalan yang benar domba yang hilang, iaitu Bani Israil, yang adalah pengikut Musa, tetapi yang sesat dari jalannya. Keadaan kelahiran Yesus adalah unik, kerana dia dilahirkan oleh Maryam (Maryam) seorang dara. Al-Quran membicarakannya dengan kata-kata berikut, "Dan sebutkanlah Maryam di dalam kitab ketika dia menjauhkan diri dari keluarganya ke suatu tempat di sebelah timur, maka dia menjauhkan diri dari keluarganya ke suatu tempat di Timur; maka dia mengambil tabir (untuk menutupi dirinya). ) dari diri mereka; kemudian kami menghantar kepadanya kepada Allah Yang Maha Pemurah, jika kamu seorang yang bertakwa (terhadap kejahatan) ; Aku mempunyai seorang anak laki-laki dan belum pernah disentuh oleh seorang manusia, dan aku juga tidak pernah zina, dan rasa sakit bersalin memaksanya untuk mengambil batang pohon kurma dan dia datang kepada kaumnya berkata:

وَٱذْكُرْ فِى ٱلْكِتَـٰبِ مَرْيَمَ إِذِ ٱنتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِهَا مَكَانًۭا شَرْقِيًّۭا ١٦

"Dan bacakanlah di dalam Kitab ini kisah Maryam, ketika dia menjauhkan diri dari keluarganya di suatu tempat di sebelah timur." -— Abdullah Muhammad Basmeih

(Maryam 19 : 16)


فَٱتَّخَذَتْ مِن دُونِهِمْ حِجَابًۭا فَأَرْسَلْنَآ إِلَيْهَا رُوحَنَا فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَرًۭا سَوِيًّۭا ١٧

Kemudian Maryam membina tembok untuk melindungi dirinya daripada mereka lalu Kami mengutus kepadanya: Ruh daripada Kami kemudian dia menyamar kepadanya sebagai seorang lelaki yang sempurna dalam bentuk penciptaan. -— Abdullah Muhammad Basmeih

(Maryam 19: 17)

قَالَتْ إِنِّىٓ أَعُوذُ بِٱلرَّحْمَـٰنِ مِنكَ إِن كُنتَ تَقِيًّۭا ١٨

Dia berkata: Sesungguhnya! Aku berlindung kepada (Allah) Yang Maha Pemurah daripadamu,  jika anda seorang yang takut kepada Tuhan.-— Abdullah Muhammad Basmeih

(Maryam: 18)

قَالَ إِنَّمَآ أَنَا۠ رَسُولُ رَبِّكِ لِأَهَبَ لَكِ غُلَـٰمًۭا زَكِيًّۭا ١٩

Dia berkata: "Aku adalah utusan Tuhanmu, supaya Dia memberikan kepadamu seorang anak yang suci."-— Abdullah Muhammad Basmeih

(Maryam19 : 19)


Walaupun kisah al-Quran tentang konsep sifat Yesus Kristus ini meletakkan dia dalam kelas dengan sendirinya tidak pernah mendakwa ketuhanan atau hubungan dengan Tuhan. Selepas kematiannya, untuk membawa masuk orang Rom pagan, Rasul Paulus, Vicar Kristus, memperkenalkan idea bahawa Yesus adalah anak Tuhan, dikandung daripada Roh Kudus (hantu), dan kemudiannya menjadi ketua. pasal kepercayaan Kristian. Seperti yang telah saya katakan, Yesus Kristus, sendiri tidak menyebut apa-apa tentang keilahian-Nya, pernyataan yang boleh dibuktikan oleh buku Chrysostom dan Athanasius. Bercakap tentang keputeraan Yesus Kristus. Oleh itu Rom-Byzantine dengan penuh minat dan keprihatinan serta pemantauan rapi terhadap agama Islam yang sebenar. 

Perang Tabuk

Allahﷻ, Tuhan bumi dan Tuhan langit. Allahﷻ menjadikan dunia sebagai tempat beramal dan bukan tempat pahala, dan aku bersaksi bahawa tiada Tuhan selain Allahﷻ. Dia menciptakan langit dan bumi dalam enam hari dan Arasy-Nya di atas air, dan aku bersaksi bahawa Muhammad adalah hamba-Nya dan Rasul-Nya, penutup nabi-nabi dan contoh orang-orang yang bertaqwa, semoga shalawat dan salam tercurah kepada Allah SWT. dia dan keluarganya serta para sahabatnya yang mulia.

Aku menasihati diriku sendiri dan kamu supaya bertakwa kepada Allah Ta'ala. kerana, ia adalah perkara yang terbaik untuk menghilangkan rasa takut kepada kubur, takut kepada hari kiamat, dan takut menyeberangi Sirat (Jambatan merentasi Neraka);

يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱصْبِرُوا۟ وَصَابِرُوا۟ وَرَابِطُوا۟ وَٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ٢٠٠

“Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu, berlomba-lombalah kamu dalam kesabaran, peliharalah perbatasanmu dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beruntung”. 

[Ali Imran: 200]

Saudara dalam Islam:

Orang ramai menderita dan berasa sangat selesa dalam cuaca panas, walaupun rumah, masjid, dan pasar semuanya berhawa dingin.

Kawan-kawan, kita akan renungkan kejadian kenabian yang berlaku dalam keadaan panas yang melampau.

Pada bulan Rejab tahun ke-9 dalam kalendar Muslim, Rasulullahﷺ memerintahkan para sahabatnya untuk bersiap-siap menghadapi serangan Rom, apabila dimaklumkan bahawa Rom telah berkumpul di Syam (Syria) untuk berperang melawan orang Islam.

Dan perintah penyediaan ini adalah pada masa panas terik dan apabila buah-buahan telah masak dan orang-orang suka tinggal dengan buah-buahan dan bayang-bayang mereka.


Rasulullah ﷺ menggesa manusia untuk memberi dan menafkahkan di jalan Allahﷻ. Orang-orang yang berbuat baik berusaha untuk cemerlang dalam bidang ini, Saiyidina Uthman Ibn Affan رضي الله عنه membawa seribu dinar dan menuangkannya ke pangkuan Rasulullah SAW, kemudian Rasulullah ﷺ bersabda: "Apa sahaja yang dilakukan oleh 'Uthman selepas hari ini akan tidak membahayakannya".

Saiyidina Umar Al Khattab رضي الله عنه bersedekah separuh daripada wangnya, Saiyidina Abu Bakar Ibn Al Khattab رضي الله عنه bersedekah dengan semua wangnya, Abd al-Rahman ibn Awf datang membawa wang yang banyak, dan Saiyidina Uthman Ibn Affan رضي الله عنه bersedekah tiga ratus ekor unta termasuk pelana, kulit air, dan barang-barang mereka. dan yang lain datang dengan wang yang banyak, dan perhiasan wanita mereka seberapa banyak yang mereka boleh. 

Abu Masud رضي الله عنه berkata: Kami diperintahkan untuk bersedekah (walaupun sebenarnya.) Kami biasa memikul beban di atas punggung kami. Abu 'Aqil bersedekah setengah saa (. Dan datang seorang lagi membawa lebih dari ini. Orang-orang munafik berkata: Sesungguhnya Allah tidak memerlukan sedekah ini, dan yang kedua tidak berbuat apa-apa melainkan hanya mempertontonkan (sedekahnya). .Lalu ayat ini diturunkan.

ٱلَّذِينَ يَلْمِزُونَ ٱلْمُطَّوِّعِينَ مِنَ ٱلْمُؤْمِنِينَ فِى ٱلصَّدَقَـٰتِ وَٱلَّذِينَ لَا يَجِدُونَ إِلَّا جُهْدَهُمْ فَيَسْخَرُونَ مِنْهُمْ ۙ سَخِرَ ٱللَّهُ مِنْهُمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ ٧٩

Orang-orang (munafik) yang mencela sebahagian dari orang-orang yang beriman mengenai sedekah-sedekah yang mereka berikan dengan sukarela, dan (mencela) orang-orang yang tidak dapat (mengadakan apa-apa untuk disedekahkan) kecuali sedikit sekadar kemampuannya, serta mereka mengejek-ejeknya, - Allah akan membalas ejek-ejekan mereka, dan bagi mereka (disediakan) azab seksa yang tidak terperi sakitnya.

 Abdullah Muhammad Basmeih”.

(AT Taubah:79).

Oleh itu, baik kaya mahupun miskin tidak selamat daripada kejahatan dan kejahatan mereka.

Orang munafik membina masjid untuk berkumpul membuat konspirasi di sana. dan mereka meminta Rasulullah ﷺ untuk solat di dalamnya. Mereka berpura-pura menolong orang yang lemah supaya masjid lebih dekat dengan kampung daripada masjid nabawi. Kemudian ayat itu diturunkan untuk mendedahkan mereka.

وَٱلَّذِينَ ٱتَّخَذُوا۟ مَسْجِدًۭا ضِرَارًۭا وَكُفْرًۭا وَتَفْرِيقًۢا بَيْنَ ٱلْمُؤْمِنِينَ وَإِرْصَادًۭا لِّمَنْ حَارَبَ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥ مِن قَبْلُ ۚ وَلَيَحْلِفُنَّ إِنْ أَرَدْنَآ إِلَّا ٱلْحُسْنَىٰ ۖ وَٱللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَكَـٰذِبُونَ ١٠٧

"Dan (di antara orang-orang munafik juga ialah) orang-orang yang membina masjid dengan tujuan membahayakan (keselamatan orang-orang Islam), dan (menguatkan) keingkaran (mereka sendiri) serta memecah-belahkan perpaduan orang-orang yang beriman, dan juga untuk (dijadikan tempat) intipan bagi orang yang telah memerangi Allah dan RasulNya sebelum itu. Dan (apabila tujuan mereka yang buruk itu ketara), mereka akan bersumpah dengan berkata:" Tidaklah yang kami kehendaki (dengan mendirikan masjid ini) melainkan untuk kebaikan semata-mata ". Padahal Allah menyaksikan, bahawa sesungguhnya mereka adalah berdusta."

— Abdullah Muhammad Basmeih

[AT Taubah:107].

Dan apabila orang-orang Islam bersiap-siap untuk keluar, sekumpulan orang-orang munafik berkata: Jangan keluar dalam keadaan panas. Kemudian turunlah ayat: “Orang-orang yang tertinggal itu bergembira dengan duduknya mereka yang dimurkai Rasulullah, dan mereka tidak suka berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwa mereka, dan mereka berkata, "Jangan berarak dalam cuaca panas ini." Katakanlah, “Api Jahannam itu lebih pedih lagi panasnya”, hanya jika mereka mengerti”.

Sementara itu, beberapa orang mukmin miskin datang kepada Rasulullah ﷺ meminta pengangkut supaya mereka dapat menaikinya. Apabila Rasulullah ﷺ mengizinkan mereka, mata mereka mengalirkan air mata kerana kesedihan, walaupun mereka tidak berdosa kerana ketidakmampuan mereka. Allah ﷺ berfirman:

وَلَا عَلَى ٱلَّذِينَ إِذَا مَآ أَتَوْكَ لِتَحْمِلَهُمْ قُلْتَ لَآ أَجِدُ مَآ أَحْمِلُكُمْ عَلَيْهِ تَوَلَّوا۟ وَّأَعْيُنُهُمْ تَفِيضُ مِنَ ٱلدَّمْعِ حَزَنًا أَلَّا يَجِدُوا۟ مَا يُنفِقُونَ ٩٢

Dan tidak juga berdosa orang-orang yang ketika mereka datang kepadamu (memohon) supaya engkau memberi kenderaan kepada mereka, engkau berkata: "Tidak ada padaku kenderaan yang hendak kuberikan untuk membawa kamu", mereka kembali sedang mata mereka mengalirkan airmata yang bercucuran, kerana sedih bahawa mereka tidak mempunyai sesuatupun yang hendak mereka belanjakan (untuk pergi berjihad pada jalan Allah).

 Abdullah Muhammad Basmeih"

[Al-Taubah:92].


Rasulullahﷺ melantik Saiyidina Ali bin Abi Talib رضي الله عنه sebagai pengganti, (khalifah). 'Ali berkata kepadanya: "Wahai Rasulullah! Engkau tinggalkan aku bersama wanita dan kanak-kanak?" Maka Rasulullah (ﷺ) berkata kepadanya: "Apakah kamu tidak redha bahawa kamu berada di sisiku sebagaimana Harun bersama Musa? Kecuali tidak ada kenabian selepasku?"

Kemudian Rasulullah ﷺ berangkat dan bersamanya, terdapat tiga puluh ribu atau lebih sahabat dan sepuluh ribu kuda. Terdapat kekurangan pengangkut walaupun dua atau tiga orang sahabat pernah menaiki seekor unta. , dan ketika Rasulullahﷺ, melewati Al-Hijr, kediaman Tsamud,- yang dekat dengan kediaman Al-Ula hari ini - baginda bersabda: 

“Janganlah kamu memasuki (tempat tinggal) orang-orang ini, kecuali jika kamu masuk dalam keadaan menangis, tetapi jika kamu tidak menangis, maka janganlah kamu memasukinya, yang menyebabkan kamu ditimpa musibah yang menimpa mereka”.

(Sahih al-Bukhari:4702).

 Selepas itu, Rasulullah ﷺ menutup mukanya dengan kain cadarnya semasa baginda berada di atas pelana unta.

Dan beliau memerintahkan para Sahabat untuk membuang makanan ternakan yang telah mereka sediakan dari air umat yang dihukum oleh Allah atas unta mereka dan beliau juga memerintahkan untuk mencurahkan air itu dan berkata untuk mengambil air dari perigi tempat unta datang.

Dan seorang lelaki dari golongan munafik berkata tentang Sahabat: Saya tidak pernah melihat ramai dari rakan-rakan kami yang selalu bercita-cita untuk makan dan bercakap bohong dan mereka pengecut pada masa peperangan. Dan Makhshin bin Humaayr berkata: Adakah anda fikir al-Asfar itu seperti orang Arab yang berperang sesama sendiri? Demi Tuhan, esok, kami akan memukul kamu dengan mengikat kamu dengan tali untuk menggerunkan orang yang beriman. 

Kemudian turun ayat:

وَلَئِن سَأَلْتَهُمْ لَيَقُولُنَّ إِنَّمَا كُنَّا نَخُوضُ وَنَلْعَبُ ۚ قُلْ أَبِٱللَّهِ وَءَايَـٰتِهِۦ وَرَسُولِهِۦ كُنتُمْ تَسْتَهْزِءُونَ ٦٥

"Dan jika anda bertanya kepada mereka, mereka akan berkata, "Kami hanya berbual dan berseronok." Katakanlah: Adakah kamu memperolok-olokkan Allah dan ayat-ayatNya dan RasulNya? dan beriman), Kami akan mengazab orang lain (yang menjalankan kemunafikan mereka), kerana mereka adalah orang yang bersalah".

[Al-Taubah:65-66].

Diriwayatkan bahawa Mukhshin telah bertaubat dan dibunuh sebagai syahid pada hari al-Yamamah.

Apabila mereka sampai di Tabuk, mereka tidak menjumpai sesiapa pun di situ; Kerana, apabila orang Rom dimaklumkan tentang perarakan tentera ini, mereka lebih suka berundur daripada peperangan supaya mereka dapat melindungi diri mereka. Rasulullah ﷺ tidak merasa perlu mengikuti mereka ke dalam tanah mereka, dan baginda tinggal di sana selama kira-kira dua puluh malam.

Penghuni "Aila" datang kepada Rasulullah ﷺ dan berdamai. dan orang-orang "Jarba" dan "Udhrah" datang kepadanya, dan menyelesaikan perselisihan mereka dan bersetuju untuk membayar Tex. Kemudian Rasulullahﷺ menulis surat untuk mereka. Setelah itu, Rasulullah ﷺ kembali ke Madinah dan memerintahkan untuk merobohkan dan menyalakan api masjid yang dibina oleh orang-orang munafik.

Ketika Rasulullah ﷺ mendekati Madinah, Baginda bersabda: "Ada beberapa lelaki di Madinah yang bersama kamu ke mana sahaja kamu berjalan dan di lembah mana sahaja kamu lalui. Mereka bertanya kepada Rasulullah (ﷺ) bagaimana mereka boleh bersama kami sedangkan mereka masih di dalam Madinah? Beliau menjawab, “Mereka ditolak dengan alasan yang sah.”

(Sunan Abi Dawud: 2508).

Dalam riwayat lain: "Mereka berkongsi pahala dengan kamu" [Muslim].

Khutbah kedua

Segala puji bagi Allah...

Selepas itu,

Saudara Islam yang dirahmati Allah, disini kami akan sampaikan beberapa manfaat yang diperoleh dari ucapan di atas:

1- Dalam kejadian ini disebutkan keutamaan para sahabat Rasulullah ﷺ, minat mereka untuk beramal, dan pengorbanan wang dan jiwa mereka.

2- hipokrit adalah perkara yang sangat berbahaya. dan dalam "Surat Bara'a", banyak ayat mendedahkan kemunafikan mereka.

3- Persaingan untuk kebaikan adalah dibenarkan dalam Islam. apabila Saiyidina Umar Al Khattab رضي الله عنه datang dengan membawa separuh daripada wangnya, dia berkata: Hari ini aku mendahului Abu Bakar!

4-Keutamaan beberapa sahabat, termasuk Khulafa e Rasyidin (Khalifah yang Dibimbing dengan Benar), telah ditunjukkan. 

5- Waspadalah terhadap ejekan orang-orang mukmin dan akibat yang buruk daripadanya, kerana Allah Taala menjadikannya sebagai ejekan Allah, ayat-ayat-Nya dan Rasul-Nya.

6- Terbongkarlah kejahatan orang-orang munafik, kejahatan besar mereka, dan tipu daya mereka. Juga diketahui bahawa mereka bersumpah untuk melakukan kebaikan sedangkan mereka adalah pendusta. Allah Taala menyebutkan sifat-sifat mereka di dalam Al-Qur’an dan tidak menyatakan nama-nama mereka agar umat Islam dapat menghindarinya. Nama berubah mengikut masa dan orang berbeza, tetapi sifatnya sentiasa sama.

7- Jika seseorang melewati penduduk bangsa-bangsa yang dihukum oleh Allah Yang Maha Kuasa, Dia harus melewati sana sambil menangis dan mengambil nasihat.

8- Menyatukan hati dan bersama adalah matlamat yang hebat. Kerana salah satu tujuan Masjid Al-Girar adalah pemisah antara orang beriman. (menimbulkan perpecahan di antara orang-orang yang beriman) [al-Tawbah: 107].

9- Niat yang baik dalam kerja adalah sangat penting. Kerana Allah Taala memberi ganjaran kepada mereka yang tidak dapat pergi bersama orang Islam sebagai alasan.

10- Memperolok-olokkan orang mukmin adalah cara orang munafik, dan khabar angin serta menimbulkan ketakutan di kalangan manusia adalah satu lagi cara orang munafik.




Kemudian kirim salam dan salam...

Comments

Popular posts from this blog

Bab 1 - Dunia Arab Sebelum Kedatangan Islam.

Bab 22 -Kejatuhan Khaybar - Bani Qurayza dan Bani Nadir

Bab 16 : Perang Badar (Gahzwah Badr)

Bab 2 - Kelahiran Muhammad (Rasulullah ﷺ)

Bab 15 : Rasulullah ﷺ di Madinah

Bab 20 (1) - EKSPEDISI SAWIQ

Bab 26-Ziarah Pertama Umrah & Perjanjian Hudaibiyah.

Bab 6 - Mereka Terdahulu, Merekalah Yang Terdepan.

Bab 24-Tragedi Ar Raji'