Bab 23 - Perang Khandaq (Ahzab)


 يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱذْكُرُوا۟ نِعْمَةَ ٱللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ جَآءَتْكُمْ جُنُودٌۭ فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِيحًۭا وَجُنُودًۭا لَّمْ تَرَوْهَا ۚ وَكَانَ ٱللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرًا ٩

"Hai orang-orang yang beriman, ingatlah akan nikmat Allah kepada kamu ketika datang kepada tentera kamu, dan Kami kirimkan kepada mereka angin yang kencang dan bala tentera yang kamu tidak melihatnya, dan Allah melihat apa yang kamu kerjakan."

(Al Quran 33:9.)

Abu Sufyan, semasa berundurnya tentera Quraisy selepas perang Uhud, telah berkata bahawa mereka akan kembali pada tahun hadapan. Berjanji untuk mendatangkan kemusnahan dan kekalahan yang menghancurkan kepada umat Islam. Menepati kata-katanya, apabila tiba tahun berikutnya, dia meninggalkan Makkah bersamanya memimpin tentera yang besar. Apabila sampai di Marru 'z Zahran dia terpaksa berpatah balik ke rumah kerana kelaparan. Abu Sufyan menggunakan tempoh penangguhan itu untuk menguatkan lagi tentera Quraisy dan mengumpulkan lebih banyak sokongan yang berjaya mendapat sokongan aktif daripada puak-puak Yahudi, dan juga dalam memujuk orang Badwi yang berjiran untuk menghancurkan Islam.

Abu Sufyan begitu yakin bahawa orang-orang kafir atau musyrik Hijaz (Arabia) bersetuju dan bergabung untuk menjatuhkan penghancuran terakhir Islam. Abu Sufyan mengerahkan tentera yang besar terdiri daripada Quraisy, mereka sendiri, orang Yahudi, dan suku Badwi, mereka meninggalkan Makkah dan menuju ke Madinah pada tahun kelima Hijrah (627 A.C).

Rasulullah ﷺ dimaklumkan tentang pendekatan tentera ini, tergesa-gesa memanggil para Sahabat bersama-sama untuk mencari cara untuk menghadapi situasi tersebut. Ia adalah persoalan yang sangat penting- kerana sesuatu harus diputuskan segera untuk menyelamatkan umat Islam daripada terhapus sepenuhnya. Salman, sahabat Parsi mencadangkan agar parit yang dalam dan luas perlu digali di sekeliling bandar. Ini dipersetujui oleh semua. Penggalian parit telah dimulakan serta-merta kerana tiada masa untuk hilang.

Rasulullahﷺ membahagikan tugas di antara mereka dengan setiap kumpulan mempunyai 10 orang sahabat. Rasulullah ﷺ sendiri mengambil bahagian dalam penggalian seperti para sahabat yang lain. Madinah kota barakah, dengan satu sisi penghalang semula jadi batu-batu lasak yang besar; dan di sisi lain, ia dilindungi oleh tembok batu tinggi rumah, jadi penggalian parit itu terhad kepada dua sisi yang tinggal. Orang Islam mula bekerja dengan riang, dan sambil menggali membaca ayat-ayat Al-Quran.

Rasulullahﷺ adalah satu-satunya contoh dalam sejarah seseorang yang memegang kuasa rohani dan duniawi bekerja seperti buruh biasa dengan orang lain. Selepas beberapa lama kerja salah satu kumpulan terhenti kerana halangan yang disebabkan oleh bongkah batu yang besar. Mereka agak keletihan dalam cubaan untuk memecahkannya dan tetapi blok itu tidak akan pecah. Rasulullah ﷺ kemudian masuk ke dalam parit dan dengan beliungnya memukul batu, yang bergerak sedikit dan mengeluarkan percikan api, berseru dengan satu suara, "Allah Maha Besar" dan kepada Nabi, dinyatakan dalam percikan api itu bahawa dia akan menjadi. diberi kunci istana Raja Syria.

Satu pukulan lagi pada batu itu dan ia retak, dan pada masa yang sama satu lagi percikan api muncul, dan para Sahabat menjerit, "Allahu Akbar" dan kepada Rasulullah ﷺ diwahyukan bahawa baginda akan diberikan kunci Kerajaan Parsi. Kali ketiga dia memukul batu itu pecah menjadi kepingan-kepingan kecil, dan Rasulullah ﷺ berkata kepada para Sahabat bahawa baginda telah disedarkan bahawa kunci Yaman pun akan menjadi miliknya, dan pengikutnya akan mempunyai kedaulatan atas semua negara.

Ia adalah masa yang sangat mencemaskan bagi umat Islam apabila pasukan besar hampir 24,000 yang kuat hampir berada di pintu yang bersedia untuk menghancurkan mereka. Seluruh bandar kelihatan bergegar hingga ke asasnya. Al-Quran menggambarkan ini dalam ayat berikut:

"Ketika mereka datang kepada kamu dari atas dan dari bawah kamu, dan ketika mata menjadi kuyu dan hati terangkat ke kerongkong, dan kamu mula memikirkan tentang Allah."

(Al Quran 9: 10)

Mengenai kemaraan musuh, mesti dikatakan ia kelihatan seperti taufan yang sebenarnya, berazam untuk menghanyutkan setiap halangan di laluan; tetapi di sebalik ini, umat Islam berani, berasa yakin bahawa ini adalah percubaan terdesak terakhir musuh yang membawa maut. Setelah kini mengukuhkan bandar daripada serangan dari luar, masih terdapat bahaya serangan dari dalam, sebagai langkah berjaga-jaga terhadap wanita dan kanak-kanak itu dipindahkan ke tempat yang selamat.

Musuh yang menghampiri orang Madin mengalami kemunduran pertama mereka apabila mereka menemui parit dalam yang telah digali di sekitar bandar itu. Mereka memutuskan untuk menetap dalam pengepungan yang berlangsung selama sebulan dan menyebabkan penderitaan dan kebuluran yang besar kepada umat Islam, termasuk Rasulullahﷺ sendiri. Tetapi kesusahan dan kesempitan gagal melemahkan semangat umat Islam. Mengetahui akan pembantu-pembantu yang sudi di kalangan mereka, Rasulullah ﷺ menyarankan untuk membeli bantuan daripada kabilah Ghaftafan dengan menawarkan satu pertiga daripada hasil bumi Madinah. Ini juga akan melemahkan, kekuatan musuh yang banyak. Tetapi Pembantu, mendengar rancangan itu, tidak mahu ia dilaksanakan. Mereka dan yang lain berpendapat adalah di bawah maruah mereka untuk melakukan perkara sedemikian. "Apa pun yang berlaku, kita akan berjuang habis-habisan" begitulah slogan mereka.

Terlepas dari semua langkah berjaga-jaga, orang-orang Yahudi dan orang-orang Munafik sedang mencari peluang untuk bangkit dari dalam Madinah. Sebutan perkataan "Munafik" mengingatkan kita untuk menanganinya dengan lebih lengkap, kerana ia mempunyai kepentingan yang istimewa kepada sejarah dan frasaologi Islam. Selama Rasulullah ﷺ dan kaum Muslimin berada di Makkah, penentangan terhadap mereka adalah terbuka dan berbentuk siksaan dan kekejaman. Tetapi di Madinah, ia adalah bentuk yang istimewa dan unik. Untuk melemahkan Islam, dan membawa kejatuhannya dari dalam, orang-orang Yahudi, yang kini takut kehilangan kekuasaan mereka kerana keunggulan Islam dan lain-lain, mula menjadi Muslim hanya pada nama, "Abdullah bin Ubay adalah ketua mereka.

Sebelum kedatangan Rasulullah ﷺ di Madinah, Abdullah mempunyai kuasa dan kewibawaan yang besar dan akan dijadikan raja, tetapi kehadiran Rasulullah ﷺ menutupi keperibadiannya. Dia mendapati terlalu sukar untuk menerima tempat kedua di mana dia pernah berdiri teguh. Pada awalnya, beliau telah menawarkan beberapa tentangan, tetapi kemudiannya pertumbuhan pesat Islam membawa beliau untuk mempertimbangkan semula kedudukannya dan menerima pakai hipokrit sebagai dasar terbaik. Oleh itu, dia menjadi Muslim tetapi tidak meninggalkan sebarang masalah dalam membawa masalah kepada Islam, dan ramai yang lain mengikuti teladannya.

Oleh itu, adalah wajar bagi umat Islam untuk berhati-hati terhadap orang-orang munafik ini; kerana bahaya dari dalam menjadi berbahaya seperti bahaya dari luar. Akhirnya, Rasulullah ﷺ memutuskan untuk berperang, dan seperti biasa, beberapa duel diadakan terlebih dahulu di mana orang Islam berjaya. 'Sayidina Ali bin Abu Talib ra membunuh Amru bin Wadd. siapa yang dipercayai sebagai jodoh seribu?

Akhirnya, orang Quraisy membuat serangan umum tetapi gagal menyeberangi parit yang dalam. Hanya anak panah dan batu-batu mereka yang turun dalam hujan yang dahsyat dan sekiranya tidak kerana ketegasan orang-orang Islam musuh telah memenangi pertempuran itu. Pendek kata, ketabahan merekalah yang membawa kejayaan kepada mereka. Musuh menjadi bosan dengan pengepungan dan keletihan dalam percubaan mereka yang sia-sia untuk menyeberangi parit. Peruntukan mereka telah habis, namun mereka teragak-agak untuk berundur. Pada suatu malam ribut yang dahsyat melanda mereka. Ia menerbangkan semua khemah mereka dan menyebabkan kemusnahan yang teruk di kalangan stor dan amunisi mereka. Bagi kaum Quraisy nampaknya unsur-unsur alam itu menentang mereka. Mereka menganggapnya sebagai petanda jahat, dan malam berikutnya berundur. Al-Quran merujuk kepada kejadian ini dalam ayat berikut;

O! kamu yang beriman! Ingatlah akan nikmat Allah yang telah dikurniakan-Nya kepadamu. Apabila datang kepada kamu tentera (Al-Ahzaab), lalu Kami kirimkan kepada mereka badai (yang kuat) dan bala tentara (malaikat) yang kamu tidak dapat melihatnya. Dan (ingatlah) Allah sentiasa melihat apa yang kamu kerjakan. "

(Al Quran 33:9)

Ini jelas menunjukkan bahawa ada tangan ilahi yang bekerja, yang mengecewakan semua percubaan musuh untuk menghancurkan segelintir umat Islam.

Oleh itu ekspedisi yang paling kuat dianjurkan menentang Islam gagal sama sekali dalam melaksanakan tugas itu, di mana pada awalnya ia bertekad untuk berjaya.


Perang Parit atau Ghazwah Ahzab

Peperangan Ketiga dalam Sejarah Islam - Perang Parit / Ghazwah Khandaq / Ghazwah Ahzab, pembelajaran dan kepimpinan teladan Nabi Muhammad SAW (Rasulullahﷺ)

Latar belakang:

Tahun kelima Hijrah (penghijrahan umat Islam dari Makkah ke Madinah) merupakan asas dalam kehidupan umat Islam. Quraisy dan Yahudi menyedari bahawa menyingkirkan Rasulullah ﷺ, dan para sahabatnya (R.A.) adalah mustahil melainkan mereka semua bekerjasama dalam Ahzab (parti) untuk mencapai matlamat mereka. Ini adalah satu-satunya penyelesaian mereka.

Itulah idea Hoyai Ibn Al-Akhatb ketua Bani An-Nadir, suku Yahudi yang melanggar sumpahnya dengan Rasulullah ﷺ dan akibatnya dihalau keluar dari Madinah.

Seruan kepada kabilah lain terhadap umat Islam:

Apabila Bani An-Nadir meninggalkan Madinah mereka pergi ke Khaibar dan dari sana, Hoyai pergi ke Quraisy menemui Abu-Sufyan untuk bekerjasama dengannya dalam memerangi Rasulullah ﷺ. Beliau sangat disambut oleh Abu Sufyan. Pemimpin Quraisy dan Hoyai berjanji untuk bekerjasama dan bersekutu di Kaabah sehingga mereka akan membunuh Rasulullah ﷺ.

Hoyai kemudiannya berangkat ke suku Ghatfan yang merupakan kuasa kedua di semenanjung selepas Quraisy. Dia mengadakan perjanjian yang sama dengan mereka sebelum berpindah ke suku Ashja dan suku Arab yang lain. Bolehkah anda bagaimana lelaki ini mengerahkan semua usahanya untuk menyokong kes yang dia tahu adalah palsu? Lihatlah keadaan kita dan lihat betapa banyak usaha yang kita lakukan untuk menyokong kebenaran dan kebenaran!

 Kekuatan Tentera Musuh:

Pemimpin mereka ialah Abu-Sufyan dan tenteranya terdiri daripada 10,000 tentera dari kabilah Arab yang berbeza seperti Quraish, Ghatfan, Ashja, Bani Sulaim, dan kabilah Arab yang lain. Mereka memutuskan untuk menuju ke Madinah untuk menghapuskan orang Islam dan Islam. Ingatlah bahawa tentera terbesar yang dihadapi oleh umat Islam sebelum ini hanyalah 3,000 tentera.
Rasulullah ﷺ Dimaklumkan tentang Niat Musuh:

Berkat perkhidmatan perisikan yang dikuasakan oleh Talha Ibn Obaid (R.A.) dan Said Ibn Zaid (R.A.), berita itu sampai kepada Rasulullah ﷺ bahawa tentera akan tiba ke Madinah dalam masa 15 hari.

 Cadangan menggali Parit oleh Salman Al-Farsi (R.A.):

 Rasulullah ﷺ menyeru umat Islam untuk berbincang dengan mereka dan berunding dengan mereka. Rasulullah ﷺ menjelaskan keseluruhan keadaan secara terperinci. Para sahabat (R.A.) tahu bahawa mereka perlu merancang, bekerja, dan berusaha dalam doktrin ini. Salman Al-Farsi (R.A.), seorang lelaki dari Parsi, mencadangkan menggali parit, rancangan yang diterapkan di negaranya. Idea Salman (R.A.) adalah idea yang baik kerana ia sesuai dengan sifat Madinah. Oleh kerana bahagian timur, barat, dan selatan Madinah secara semula jadi dikelilingi oleh tanah yang runcing dan berbatu, yang tidak boleh dilalui oleh sesiapa pun. Oleh itu, mereka terpaksa menutup bahagian utara dengan parit.

 Pada masa yang sama, golongan munafik mula menggoncang keyakinan umat Islam, "Kamu menggali parit kerana kamu takut kepada mereka". Tetapi orang Islam fokus pada rancangan mereka. Parit itu digali di bahagian paling sempit antara dua kawasan berbatu runcing di timur dan barat. Rancangan Rasulullahﷺ adalah untuk memasukkan perkara berikut:

- Tinggal di dalam Madinah.

- Menggali parit dan tinggal di belakangnya untuk melindungi bandar, supaya tidak ada musuh boleh menyeberangi parit.

- Menyediakan tempat yang selamat untuk wanita dan kanak-kanak.

Penggalian Parit:

Jumlah pejuang Islam ialah 1500 orang. Rasulullahﷺ membahagikan mereka kepada beberapa kumpulan, masing-masing termasuk 25 orang. Setiap kumpulan, diketuai oleh ketua pasukan, bertanggungjawab untuk menggali kawasan tertentu, yang akan mereka lindungi selepas itu. Oleh itu, mereka akan mengerahkan segala usaha untuk menggali kawasan mereka dengan kualiti. AbuBakr Siddiq (R.A.) dan Umar ibn Khattab (R.A.) memainkan peranan jaminan kualiti dengan memastikan piawaian yang diperlukan dalam proses penggalian dipenuhi. Rasulullahﷺ berpindah dari satu kumpulan ke kumpulan yang lain, bekerja dengan mereka untuk menaikkan semangat mereka dan menggalakkan mereka semua. Dia bekerja lebih daripada mana-mana daripada mereka dan memegang tugas yang paling sukar: mengeluarkan debu dan batu dari parit.
 
Para sahabat Rasulullahﷺ (R.A.) takut dan bimbang kerana pelbagai sebab. Mereka masih mempunyai Uhud di hadapan mata mereka; di mana 70 orang saudara Islam mereka mati syahid. Mereka juga bimbang mereka tidak dapat menyelesaikan kerja menggali parit sebelum Quraisy tiba. Tambahan pula, Madinah ketika itu sedang mengalami kebuluran. Umat ​​Islam mengikat perut dengan batu untuk mengawal rasa lapar, manakala Rasulullah ﷺ mengikat dua batu kerana kelaparan yang teruk. Di sebalik semua keadaan yang sukar ini, semangat umat Islam adalah tinggi; Hassan Ibn Thabit (R.A.) menulis puisi untuk menaikkan lagi semangat mereka. Dalam sepuluh hari parit itu siap.

Ketibaan Tentera Musuh dan mereka terkejut:

Tentera Ahzab (Quraisy dan kabilah-kabilah yang lain) datang dengan sepuluh ribu tentera dan mengepung Madinah. Ahzab sangat terkejut melihat parit itu kerana ia bukan teknik Arab dan mereka tidak bersedia untuk ini. Rasulullahﷺ membahagikan para sahabat (R.A.) kepada beberapa kumpulan untuk mempertahankan parit. Pengepungan berlanjutan selama dua puluh empat hari dan Quraisy menunggu hanya seketika kelalaian atau tidur dari umat Islam. Walau bagaimanapun, lima belas ratus sahabat (R.A.) terbukti sangat berhati-hati dan berwaspada selama dua puluh empat hari pengepungan.

Pelanggaran Perjanjian oleh Banu Qurayza:

Quraisy tidak dapat melaluinya dan tidak menemui penyelesaian. Mereka mempertimbangkan untuk berkomunikasi dengan Banu Qurayza (suku Yahudi di Madinah) untuk meminta mereka menyerang wanita Islam dan kanak-kanak dari selatan Madinah. Walau bagaimanapun, Bani Qurayza menandatangani perlembagaan dengan Rasulullah ﷺ dan mengikut perjanjian itu, mereka dianggap sebagai warganegara, mempunyai hak dan kewajipan mereka, dan tidak boleh menyerang orang Islam atau membantu sesiapa untuk menyerang mereka. Quraisy menyangka bahawa apabila orang Yahudi mula membunuh kanak-kanak dan wanita Muslim, Rasulullah ﷺ dan para sahabat (R.A.) akan segera meninggalkan parit dan mereka akan menyerang orang Islam dari utara dan selatan.

Hoyai pergi menemui Kaab (pemimpin Bani Qurayza) untuk memujuknya. Bagaimanapun, Kaab berkata bahawa dia tidak melihat apa-apa selain kesetiaan dan keadilan daripada Rasulullahﷺ. Ini jelas menunjukkan betapa Rasulullahﷺ menghormati konsep kewarganegaraan dalam masyarakat.
 
Hoyai tidak berputus asa dan terus bertahan sehingga Kaab bersetuju untuk mengkhianati Rasulullah ﷺ dan umat Islam.

Nabi (S.A.W.) menghantar Delegasi ke Bani Qurayza:

Berita tentang niat Bani Qurayza sampai kepada Rasulullah ﷺ yang begitu bimbang dan menghantar Saad bin Maaz (R.A.) dan Saad Ibn Ubadah (R.A.) untuk memastikan berita itu.

Mereka bertanya kepada Kaab, “Wahai Kaab! Bukankah kamu telah menandatangani perjanjian dengan Rasulullah (S.A.W.)?”

Tetapi Kaab menjawab, “Siapakah Rasulullahﷺ? Siapa Mohammad? Tiada perjanjian antara kami. Kami telah mengoyakkannya.”

 Wahyu Allah terhadap perkataan orang-orang munafik:

Apabila tersebar berita di Madinah tentang perjanjian itu, orang-orang munafiqin (munafiqeen) berkata "bagaimana Mohammad memberitahu kami akan menakluki Parsi dan Rom sedangkan kami tidak mampu pergi ke bilik air pun kerana takut?". Allah menurunkan Ayas yang boleh diterjemahkan sebagai:



“Dan (ingatlah) ketika orang-orang munafik dan orang-orang yang ada penyakit dalam hatinya berkata: “Allah dan Rasul-Nya tidak menjanjikan kepada kami melainkan tipu daya, dan ketika segolongan dari mereka berkata: “Hai penduduk Yatsrib, tidak ada kestabilan bagi kamu [di sini], maka kembalilah [pulang]." Dan segolongan dari mereka meminta izin kepada Nabi sambil berkata, "Sesungguhnya rumah-rumah kami tidak terpelihara," sedang mereka tidak terdedah. Mereka tidak berniat kecuali melarikan diri. "
(Surah Al-Ahzab: 33: 12-13)


Keadaan itu amat sukar dan umat Islam semakin kecewa kerana cakap-cakap orang munafik. Allah berfirman dalam al-Quran:


“(Ingatlah) ketika mereka datang kepadamu dari atasmu dan dari bawahmu, dan ketika mata bergetar, dan hati sampai ke kerongkongan dan kamu menyangka tentang Allah [berbagai-bagai] sangkaan. Di sana diuji orang-orang mukmin dan digoncangkan dengan goncangan yang amat sangat.”

(Surah Al-Ahzab: 33: 10)


“(Ingatlah) ketika mereka datang kepadamu dari atasmu dan dari bawahmu, dan ketika mata bergetar, dan hati sampai ke kerongkongan dan kamu menyangka tentang Allah [berbagai-bagai] sangkaan. Di sana diuji orang-orang mukmin dan digoncangkan dengan goncangan yang amat sangat.”

(Surah Al-Ahzab: 33: 11)

Safiyah (R.A.) Membunuh seorang Yahudi:

Pasti ada saat-saat di mana orang beriman diuji dan ini adalah salah satu daripadanya. Seorang daripada orang Yahudi telah dihantar untuk memeriksa kubu tempat tinggal wanita dan kanak-kanak. Hassan Ibn Thabit (R.A.) sedang memerhati kubu itu. Hassan (R.A.) bukanlah seorang pejuang, tetapi tidak ada pejuang lain yang tersedia untuk menjaga kubu itu. Safiyah (R.A.), ibu saudara Rasulullahﷺ, memberitahu Hassan (R.A.) untuk membunuh lelaki itu untuk menghalangnya daripada kembali kepada orang Yahudi dengan maklumat. Hassan (R.A.) memberitahunya dia tidak boleh membunuh seorang lelaki, jadi wanita yang berani ini memukul lelaki itu dan membunuhnya. Dia kemudian memotong kepalanya dan melemparkannya ke dekat kubu orang Yahudi untuk memberitahu mereka bahawa orang Islam menjaga kubu wanita dan kanak-kanak.

Rasulullah ﷺ bercakap dengan Suku Ghaftan:

Rasulullahﷺ kemudiannya terpaksa mencari rancangan alternatif. Rasulullah ﷺ pergi ke suku Ghatfan (salah satu suku musuh) bertanya kepada mereka jika mereka akan pulang ke rumah mereka, mereka akan mendapat satu pertiga daripada tanaman Madinah. Mereka akhirnya bersetuju, tetapi Rasulullahﷺ memberitahu mereka bahawa Rasulullahﷺ mesti berunding dengan para sahabatnya (R.A.). Pemimpin suku Ghatfan berkata, “Bukankah kamu ketua mereka?” Rasulullah ﷺ bersabda, “Ya, tetapi Madinah kepunyaan mereka, dan aku harus bertanya kepada mereka.”

 Selepas berunding dengan para sahabatnya (R.A.), Rasulullah ﷺ memberitahu Ghatfan bahawa penduduk Madinah menolak kompromi itu.

 Ali Ibn Talib (R.A.) membunuh Amr Ibn Wadd:

Selepas dua puluh tiga hari sejak pengepungan, keadaan menjadi lebih teruk. Parit mula terdedah dan Quraisy mula menghampiri.

 Amr Ibn Wadd, seorang pejuang yang mahir dari Quraisy, adalah orang pertama yang sampai ke parit. Dia melompat dengan kudanya di parit dan berkata, "Siapa yang akan melawan saya?" Ali Ibn Talib (R.A.) melangkah ke hadapan. Rasulullahﷺ tidak mahu Ali (R.A.) memerangi Amr tetapi seperti yang ditegaskan oleh Ali (R.A.), Rasulullahﷺ menghulurkan pedangnya “Dhulfiqar” dan meminta Allah menolongnya. Ali (R.A.) dan Amr bertengkar hebat manakala Rasulullahﷺ terus berdoa untuk Ali (R.A.) yang sangat disayanginya. Akhirnya, Ali (R.A.) membunuh Amr dan memenggalnya, maka Rasulullah ﷺ bersabda, "Lemparkan kepada mereka supaya mereka takut."

Serangan Teruk Musuh:

Selepas pertempuran satu lawan satu antara Ali Ibn Talib (R.A.) dan Amr ibn Wadd, musuh-musuh melemparkan banyak anak panah ke arah khemah Rasulullahﷺ semasa pengepungan. Rasulullah ﷺ berdiri di hadapan khemah dengan baju besi di badan dan topi keledar di kepala.

Sayidina  Jabir (R.A.) meriwayatkan:

“Pada hari itu, orang-orang musyrik memerangi kami sepanjang hari. Mereka membahagikan tentera mereka kepada beberapa pasukan. Mereka menghantar sekumpulan besar tentera di bawah pimpinan Khalid bin Walid di mana Rasulullah ﷺ berada. Mereka bergaduh sehingga larut malam. Baik Rasulullah ﷺ mahupun orang Islam tidak boleh berpeluang meninggalkan tempat mereka.”

(Kitab Al-Maghazi oleh Imam Al-Waqidi: V:2, P:473)

 Pertembungan itu berterusan sehinggakan Rasulullah ﷺ tidak dapat menunaikan solat zuhur, asar dan petang pada hari tersebut tepat pada waktunya. Rasulullah ﷺ, yang tidak mencela walaupun orang yang menyiksa dan menghina baginda, melaknat mereka kerana mereka menyebabkan baginda melambatkan solatnya seperti berikut:

Seperti yang diriwayatkan oleh Ali (R.A.) Rasulullah ﷺ bersabda:

“Pada hari (peperangan) Ahzab, kami dialihkan dari shalat pertengahan hingga terbenam matahari. Semoga Allah memenuhi kubur mereka atau rumah mereka, atau perut mereka dengan api.’
(Perawi ragu-ragu tentang "rumah" dan "perut".)

[Sahih Muslim: 627 (c)]

Peranan Nuaim Ibn Masud (R.A.):

Seorang lelaki bernama Nuaim ibn Masud (R.A.) dari suku Ashja pergi kepada Rasulullahﷺ, menyatakan identitinya, dan menjadi Muslim. Rasulullah ﷺ sangat gembira dengannya dan menasihatinya untuk kembali dan membawa berita itu kepada mereka. Nuaim (R.A.), menyamar sebagai salah seorang kafir, pergi ke Bani Qurayza dan memberitahu mereka bahawa Quraisy bukan dari negeri ini, jadi jika mereka bosan dan keletihan dari pengepungan, mereka akan meninggalkan Bani Qurayza sendirian di hadapan. Rasulullah ﷺ yang akan membalas dendam atas pengkhianatan mereka. Dia memberitahu penyelesaiannya ialah menggalakkan Quraisy berperang tetapi mengambil lima puluh orang pemimpin Quraisy untuk menjamin bahawa Quraish tidak akan pergi.

Nuaim (R.A.) kemudian pergi menemui Abu Sufyan dan memberitahunya bahawa Bani Qurayza membuat perjanjian dengan Rasulullah ﷺ untuk membawanya lima puluh orang pemimpin Quraisy untuk berdamai dengannya. Pada keesokan harinya, Abu Sufyan menghubungi Kaab, ketua Bani Quraiza, dan bertanya kepadanya, “Bilakah kita akan menyerang?”. Kaab berkata, "Beri kami lima puluh orang dahulu untuk memastikan keseriusan kamu dalam pertempuran." Abu Sufyan menyangka bahawa Nuaym (R.A.) betul, maka dia menjawab dengan mengatakan bahawa dia tidak akan memberi mereka walaupun seorang lelaki. Oleh itu, Kaab juga berpendapat bahawa Nuaym betul. Ini adalah langkah pertama ke arah kemenangan kerana Nuyam (R.A.) menipu mereka berdua untuk menghalang mereka daripada bekerjasama dan ini menyokong negara dan melindunginya.

Doa Rasulullah ﷺ:

Pada hari ke-24, Rasulullah ﷺ berada di atas gunung, di mana baginda telah menunaikan solat selama empat hari. Doanya membuahkan hasil. Malam yang sangat dingin menyusul dan angin sejuk yang kuat bertiup, mencabut khemah-khemah Quraisy, melemparkan barang-barang mereka, dan memukul muka mereka dengan batu-batu kecil. Kemenangan mula datang dengan angin. Allah berfirman dalam al-Quran:

“Hai orang-orang yang beriman, ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika datang kepadamu tentara-tentara, lalu Kami kirimkan kepada mereka angin dan bala tentara (malaikat) yang tidak kamu lihat. Dan Allah sentiasa melihat apa yang kamu kerjakan”. 

(Surah Al-Ahzab: 33: 9)

Saudara-saudara sekalian, kemenangan tidak ditawarkan sebagai sekeping kek untuk sesiapa sahaja. Kemenangan dianugerahkan kepada orang-orang beriman yang berani yang mengerahkan segala usaha mereka untuk membenarkan Allah. Allah SWT berfirman dalam al-Quran:

 "Hai orang-orang yang beriman, jika kamu membenarkan Allah (SWT), niscaya Dia akan memberikan kemenangan kepadamu dan meneguhkan kedudukanmu (yaitu, memberimu kemenangan)." 
(Surah Muhammad: 47:7)

 
Kemenangan Muslim:

Rasulullah ﷺ memilih Huzaifa Ibn Al-Yaman (R.A.) untuk mendapatkan berita musuh tanpa menghadapi masalah dengan mereka. Huzaifa (R.A.) pergi dan berasa sangat sejuk sehingga dia sampai ke parit: ia sangat panas. Di sisi lain, Huzaifa (R.A.) mendapati Quraisy dan sekutunya benar-benar takut, letih dan dingin. Abu Syfyan memanggil orang ramai untuk berkumpul. Para pemimpin berkumpul dan kerana hari gelap, Huzaifa (R.A.) dapat masuk ke tengah-tengah mereka. Huzaifa (R.A.) terfikir untuk membunuh Abu Sufyan tetapi dia teringat sabda Rasulullah ﷺ untuk tidak melakukan apa-apa terhadap mereka. Abu Sufyan memberitahu lelaki itu bahawa dia memutuskan untuk pergi kerana mereka tidak dapat menghadapi pengkhianatan orang Yahudi (kerana mereka menyangka orang Yahudi mengkhianati mereka). Juga mereka tidak bersedia untuk angin sejuk dan kelaparan ini.
Huzaifa (R.A.) kembali kepada Rasulullah ﷺ memberitahunya berita gembira. Rasulullahﷺ memberitahu berita itu kepada para sahabatnya (R.A.) dan bersyukur kepada Allah atas kemenangan ini.

Nasib Bani Quraiza:

Rasulullahﷺ kemudian menyuruh para sahabat pulang ke rumah masing-masing setelah 24 hari pengepungan dan 10 hari menggali.

Jibril (A.S.) (Jibril) turun dan berkata, “Wahai Muhammad! Adakah kamu telah meletakkan senjata kamu dan malaikat belum meletakkan senjata mereka?”

Jibril (A.W.) bermaksud Bani Quraiza dan pengkhianatan mereka terhadap orang Islam.

Rasulullah ﷺ memanggil kembali para sahabat dan memberitahu mereka pergaduhan belum selesai dan memberitahu mereka:

“Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya, maka shalat Asar hanya di Bani Quraizah.”
(Sahih Bukhari: 4119)

Para sahabat (R.A.) sampai ke Bani Quraiza dan mengepung mereka selama 15 hari. Bani Qurayza menawarkan untuk meninggalkan senjata mereka dan keluar dari Madinah, tetapi Rasulullah ﷺ menolak sama sekali kerana Islam adalah rahmat tetapi pengkhianatan dan rasuah tidak boleh diterima.

 Kematian Saad bin Maaz (R.A.):

Luka Saad bin Maaz (R.A.) (luka yang dideritanya sebelum itu ketika terkena panah Quraisy) mula berdarah lagi dan Rasulullahﷺ memeluknya. Saad (R.A.) meninggal dunia. Pengebumian beliau dihadiri oleh 70,000 malaikat.

 Syahid dan Kematian semasa Pertempuran:

Semasa pertempuran ini, tujuh orang Islam mati syahid dan empat orang kafir terbunuh. Semua Sahabat (R.A.) yang syahid adalah dari kalangan Anshar (Penduduk Islam Madinah).

 Hasil Pertempuran:

Kegagalan pengepungan menandakan permulaan kekuasaan politik Rasulullah ﷺ yang tidak diragukan di kota Madinah. Quraisy telah mengerahkan kekuatan yang terbaik untuk mengusir Rasulullah ﷺ dari Madinah dan kekalahan ini menyebabkan mereka kehilangan perdagangan mereka dengan Syria dan banyak martabat mereka dengannya. Pada ketika ini, Quraisy dan penduduk Makkah yang tidak beriman lain mula menganggap bahawa memeluk Islam adalah pilihan yang paling bijak bagi mereka.


Papan tanda yang didirikan oleh kerajaan semasa menunjukkan lokasi Battle of The Trench atau Ahzab (Tentera Konfederasi orang-orang kafir Makkah). 7 masjid yang dibina dalam zon perang ini adalah untuk menunjukkan pos atau kem yang diketuai oleh beberapa sahabat semasa The Battle of The Trench.

Comments

Popular posts from this blog

Bab 1 - Dunia Arab Sebelum Kedatangan Islam.

Bab 22 -Kejatuhan Khaybar - Bani Qurayza dan Bani Nadir

Bab 16 : Perang Badar (Gahzwah Badr)

Bab 2 - Kelahiran Muhammad (Rasulullah ﷺ)

Bab 15 : Rasulullah ﷺ di Madinah

Bab 20 (1) - EKSPEDISI SAWIQ

Bab 26-Ziarah Pertama Umrah & Perjanjian Hudaibiyah.

Bab 6 - Mereka Terdahulu, Merekalah Yang Terdepan.

Bab 29 - Perperangan Tabuk

Bab 24-Tragedi Ar Raji'