Bab 18 -Peperangan Uhud (Ghazwah Uhud)


Sabtu, 7 Syawal, 3 Hijrah (Januari atau Februari 625 Masihi).
sebab-sebab berlakunya perang Uhud

Orang Quraisy keluar dari Perang Badar dengan hasil yang menakjubkan yang tidak mereka sangkakan. Mereka yakin dengan kemampuan mereka untuk memusnahkan umat Islam dengan mudah. Kerana mereka lebih ramai dan dengan rizab yang lebih besar dan lebih banyak logistik.

Namun, mereka tiba-tiba mendapati diri mereka kehilangan tujuh puluh pahlawan dan pemimpin mereka, bersama tujuh puluh tawanan, dalam pertempuran sehari. Dan di atas segalanya, kekalahan besar yang mereka terima adalah di tangan kumpulan yang mereka kecil dahulu. Orang Quraisy tidak mahu mengakui kekalahan terakhir. Mereka kalah dalam pertempuran, tetapi mereka percaya bahawa mereka tidak akan pernah kalah dalam peperangan. Apa yang mereka perlukan hanyalah mengerahkan kekuatan yang tidak mampu ditanggung oleh umat Islam.

Kebencian yang membara di dalam hati Quraisy dan keinginan mereka untuk menghapuskan rasa malu akibat kekalahan di Badar dan keghairahan mereka untuk membalas dendam pemimpin mereka yang hilang menambahkan kelebihan fizikal mereka sebagai kekuatan psikologi yang luar biasa. Orang Quraisy mengerahkan untuk perang membalas dendam tiga ribu pejuang berbanding sembilan ratus lima puluh pejuang di Perang Badar.

Tentera ini dibiayai dan logistiknya dijamin melalui pendapatan kasar karavan komersial yang diperuntukkan untuk pertempuran membalas dendam. Oleh itu, masyarakat Quraisy, setahun selepas Perang Badar, bergerak menuju Madinah untuk memusnahkan umat Islam, agama mereka, dan Rasulullahﷺ . Tentera Makkah tiba di kawasan Uhud yang jaraknya lima batu dari Madinah. Di sana, pertempuran yang diharapkan berlaku.

Rasulullah ﷺ terus mengerahkan pasukannya, meletakkan mereka di kedudukan strategik. Dia menempatkan lima puluh penembak jitu di lereng Gunung Uhud, mengarahkan mereka untuk melindungi bahagian belakang umat Islam daripada pasukan berkuda pagan (yang dipimpin oleh Khalid Ibn Al-Waleed). Dia memerintahkan mereka supaya tidak meninggalkan kedudukan mereka sama ada orang Islam mengalahkan orang kafir atau orang kafir mengalahkan orang Islam.


Banjaran Gunung  Uhud


Lembah yang besar dan panjang yang bergabung dengan laluan perdagangan Syria dengan Yaman dipanggil Wadiul Qura. Suku-suku Arab dan Yahudi yang berbeza menetap di tempat di mana keperluan hidup tersedia. Sebilangan kampung, oleh itu, telah wujud dan sisi mereka adalah pagar dengan batu. Yathrib (yang kemudiannya dinamakan Madinatur Rasul iaitu, Kota Nabi) dianggap sebagai pusat perkampungan ini.

Sesiapa yang datang dari Makkah ke Madinah wajib masuk ke sana dari arah selatan. Namun, kerana kawasan ini berbatu dan sukar bagi tentera untuk bergerak ke dalamnya, tentera Quraisy membengkokkan laluannya dan bertapak di utara Madinah di lembah bernama 'Aqiq', terletak di kaki Gunung Uhud. . Kawasan ini sesuai untuk semua jenis operasi ketenteraan kerana tidak ada pokok kelapa sawit di dalamnya dan tanahnya juga rata. Madinah lebih terdedah dari sisi ini kerana terdapat sedikit halangan semula jadi di bahagian ini.

Rasulullah ﷺ keluar dari Madinah.

Rasulullahﷺ menunaikan solat Jumaat dan kemudian meninggalkan Madinah menuju Uhud dengan pasukan yang terdiri daripada seribu orang. Dia tidak membawa bersamanya orang seperti Usamah bin Zayd Harith dan Abdullah bin Umar kerana usia mereka yang masih muda, tetapi dua orang pemuda bernama Samurah dan Rafe, yang berumur tidak lebih dari lima belas tahun, turut serta dalam peperangan itu, kerana, pada walaupun mereka masih muda, mereka adalah pemanah yang baik. Rasulullahﷺsampai ke Uhud pada pagi hari Sabtu, 7 Syawal, 3 Hijrah (Januari atau Februari 625 Masihi).

Susunan Dua  Pasukan Tentera

Pasukan Islam berbaris melawan pasukan Quraisy yang menyerang dan agresif (Khalid bin Walid di kanan, Ikrimah bin Abu Jahal di kiri, dan Abu Sufyan di tengah). Tentera Islam memilih sebagai tempat perkhemahan mereka satu titik yang mempunyai penghalang semula jadi dan perlindungan di belakangnya dalam bentuk Gunung Uhud. Walau bagaimanapun, terdapat celah tertentu di tengah-tengah gunung itu dan kemungkinan pasukan musuh akan berpusing di sekeliling gunung dan muncul di belakang tentera Islam melalui celah itu dan mungkin menyerang mereka dari belakang.

Untuk mengelakkan bahaya ini Rasulullahﷺ meletakkan dua kumpulan pemanah di atas sebuah tunggangan dan berkata kepada Panglima mereka Abdullah Jabir رضي الله عنه dengan kata-kata ini: "Hendaklah kamu menghalau musuh (yang dipimpin oleh Khalid bin Walid) dengan menembak anak panah. Jangan' Biarkan mereka memasuki medan perang dari belakang dan mengejutkan kami. Sama ada kami menang atau kalah, anda tidak sepatutnya mengosongkan titik ini.

Unsur-unsur Pertahanan Islam

Dalam perang takdir kedua bagi umat Islam ini, pertahanan Islam terdiri daripada tiga elemen penting yang sama yang memainkan peranan mereka dalam perang Badar:

1. Kepimpinan Rasulullahﷺ yang ideal dan ketegasan baginda.

2. Ahli rumah Rasulullahﷺ dan kepahlawanan mereka.

3. Tentera Islam yang terdiri daripada tujuh ratus orang sahabat, hati ramai daripada mereka dipenuhi dengan keimanan dan kesediaan untuk berkorban.

Permulaan Perang Uhud mengikut kaedah permulaan Perang Badar. Talhah Ibn Abu Talhah (dari puak Banu Abdul-Dar), pembawa panji-panji atau orang-orang kafir, mencabar kaum Muslimin dengan berkata: "Adakah ada yang bertanding?" Responden kepada panggilannya adalah responden yang sama dalam Perang Badar.

Saiyidina Aliرضي الله عنه datang kepadanya dan apabila mereka berhadapan antara satu sama lain di antara dua pasukan, Saiyidina Aliرضي الله عنه dengan pantas memukulnya dengan pedangnya yang menyebabkan kepalanya terbelah. Rasulullahﷺ gembira. Dia berseru: Allahu Akbar (Tuhan Maha Besar), dan begitu juga orang Islam, kerana pahlawan terbesar tentera pagan telah mati. Adalah satu kejadian yang patut diberi perhatian bahawa Talhah, pembawa panji pertama orang Makkah kehilangan salah satu kakinya akibat pukulan pedang Saiyidina Aliرضي الله عنه, jatuh, dan pakaian bawahnya longgar, dan dia menjadi telanjang.

Saiyidina Aliرضي الله عنه, bukannya menamatkannya, memalingkan mukanya daripadanya dan tidak memukulnya lagi. Apabila Rasulullahﷺ bertanya kepada Saiyidina Aliرضي الله عنه mengapa beliau menyelamatkan lelaki itu, beliau berkata lelaki itu berbogel dan memohon kerana Allah untuk menyelamatkan nyawanya.

Abu Saad Ibn Abu Talhah (saudara lelaki Talhah) membawa panji-panji dan mencabar umat Islam, berkata Sahabat Muhammad, kamu menuduh bahawa orang mati kamu masuk syurga dan orang mati kami masuk neraka. Dengan "Al-Lat", anda berdusta. Jika anda begitu yakin, sesetengah daripada anda boleh menghadapi saya. Biarkan salah seorang daripada kamu datang untuk melawan saya.

Saiyidina Aliرضي الله عنه datang kepadanya dan Abu Saad tidak lebih beruntung daripada saudaranya Talhah. Orang-orang Abdul-Dar terus menggantikan pembawa panji-panji mereka dengan orang-orang mereka, dan orang-orang Islam terus memusnahkan mereka. Saiyidina Aliرضي الله عنه memusnahkan Artat Ibn Sharhabeel, Shureih Ibn Qaridh, dan hamba mereka, Sawab.


Saiyidina Aliرضي الله عنه  dan Pembawa Panji Perang

"Walau bagaimanapun, Ibn Al-Atheer melaporkan bahawa Saiyidina Aliرضي الله عنه, seorang diri, memusnahkan semua pembawa panji-panji di Perang Uhud dan berkata bahawa Abu Rafi melaporkannya. Begitu juga dengan Al-Tabari. Kematian para pembawa panji-panji itu meningkatkan semangat umat Islam dan menggoncangkan hati orang-orang kafir. Selepas kematian pembawa panji-panji, umat Islam melakukan serangan am yang diketuai oleh Saiyidina Aliرضي الله عنه, Saiyidina Hamzahرضي الله عنه, Saiyidina Abu Dujanahرضي الله عنه, dan lain-lain.

Serangan Islam menakutkan tentera pagan, tetapi umat Islam kalah dalam operasi ini seorang pahlawan gergasi Saiyidina Hamzahرضي الله عنه, Singa Tuhan, dan bapa saudara Rasulullahﷺ . Wahshi bin Harb, seorang Abyssinian (hamba Mut'am dari Ethiopia), mengikatnya dengan anak panahnya ketika dia sedang berperang. Walau bagaimanapun, orang kafir terpaksa melarikan diri dan meninggalkan kem mereka. Kaum Muslimin memasuki kem kafir dan terus mengumpul apa yang mereka temui dari peralatan dan bahan tanpa mendapat tentangan daripada orang kafir.

Siapa Yang Berjuang Demi Nafsu?

Dari ayat-ayat yang dibacakan oleh Hindun dan wanita-wanita lain dengan rebana untuk menghasut pejuang Quraisy dan menghasut mereka untuk menumpahkan darah dan membalas dendam, bahawa orang-orang ini tidak berjuang demi kerohanian, kesucian, kebebasan, dan akhlak mulia. Sebaliknya, mereka didorong oleh pertimbangan seksual dan material.

Lagu yang dinyanyikan wanita dengan rebana dan lagu tertentu di antara barisan tentera ialah: "Kami adalah puteri Tariq. Kami berjalan di atas permaidani yang mahal. Jika kamu menghadapi musuh kami akan tidur dengan kamu, tetapi jika kamu menunjukkan kembali kepada musuh dan lari, kami akan melepaskan diri dari kamu".

Kalah selepas Kemenangan

Kita boleh menyebut di sini mengapa pejuang Islam menang. Ini disebabkan oleh hakikat bahawa sehingga saat terakhir kemenangan mereka, mereka tidak mempunyai motif kecuali jihad di jalan Allah, memperoleh keredhaan-Nya, menyampaikan risalah Allah, dan menghilangkan setiap halangan di jalannya.

Mengapa mereka dikalahkan selepas itu? Ini kerana, selepas mencapai kemenangan, matlamat dan niat kebanyakan umat Islam mengalami perubahan. Perhatian terhadap harta rampasan, yang dilemparkan sendiri oleh tentera Quraisy di medan perang dan melarikan diri, menjejaskan keikhlasan kumpulan besar dan mereka tidak mengendahkan perintah yang diberikan oleh Rasulullah 



Berikut adalah perincian peristiwa itu: Semasa menjelaskan keadaan geografi Uhud kami menyebut bahawa terdapat jurang tertentu di tengah-tengah Gunung Uhud dan Rasulullahﷺ  telah mempercayakan lima puluh pemanah di bawah perintah Abdullah Jibir untuk menjaga lembah di belakang medan perang dan telah memberikan arahan ini kepada komander kumpulan: "Halang musuh daripada melalui celah di gunung dengan menembak anak panah dan jangan mengosongkan titik ini pada apa-apa kos sama ada kita kalah atau menang".

Api peperangan menyala di kedua-dua belah pihak. Setiap kali musuh ingin menyeberangi lembah ini mereka ditangkis oleh pemanah. Apabila tentera Quraisy mencampakkan senjata dan harta benda mereka ke tanah dan tidak menghiraukan segala-galanya untuk menyelamatkan nyawa mereka, segelintir pegawai Islam yang berani yang sumpah setia mereka dengan sempurna ikhlas mengejar musuh di luar medan perang. Tetapi majoriti tidak mengendahkan pengejaran dan meletakkan senjata mereka di atas tanah mula mengumpul harta rampasan dan membayangkan bahawa pertempuran telah berakhir.

Orang-orang yang menjaga lembah di belakang medan pertempuran juga memutuskan untuk memanfaatkan peluang itu dan berkata kepada diri mereka sendiri: "Tidak ada gunanya kita tinggal di sini dan menguntungkan kita juga mengumpul harta rampasan". Panglima mereka, bagaimanapun, mengingatkan mereka bahawa Rasulullahﷺ  telah memerintahkan bahawa sama ada tentera Islam mendapat kemenangan atau dikalahkan mereka tidak boleh berganjak dari jawatan mereka. Majoriti pemanah, yang menjaga laluan itu, menentang panglima mereka dan berkata: "Tinggal kami di sini adalah sia-sia dan Rasulullahﷺ  hanya bermaksud supaya kami menjaga laluan ini ketika pertempuran sedang berlangsung, tetapi sekarang pertempuran telah berakhir".

Atas dasar anggapan palsu ini empat puluh orang turun dari pos kewaspadaan dan hanya sepuluh orang yang tinggal di sana. Khalid bin Walid, yang merupakan seorang pahlawan yang berani dan berpengalaman dan sedar dari awal lagi bahawa mulut laluan adalah kunci kemenangan dan telah mencuba berkali-kali untuk mencapai bahagian belakang barisan hadapan melaluinya, tetapi terpaksa berhadapan dengan pemanah. , mengambil kesempatan daripada bilangan kecil pengawal kali ini.

Dia memimpin tenteranya ke arah belakang tentera Islam dan membuat serangan mengejut yang sampai ke parti orang Islam. Penentangan oleh kumpulan kecil yang ditempatkan di atas gunung tidak terbukti berkesan sehingga kesemua sepuluh orang selepas bertempur dengan sengit terbunuh di tangan tentera Khalid bin Walid dan Ikrimah bin Abi Jahal. Tidak lama selepas itu, umat Islam yang tidak bersenjata dan lalai telah diserang hebat dari belakang oleh musuh.

Setelah menguasai titik sensitif Khalid meminta kerjasama tentera Quraisy yang kalah, yang dalam keadaan melarikan diri, dan menguatkan semangat penentangan dan ketabahan Quraisy dengan teriakan dan tangisan yang berulang-ulang. Disebabkan gangguan dan kekeliruan, yang berlaku dalam barisan orang Islam, tentera Quraisy tidak lama kemudian mengepung pahlawan Islam dan pertempuran bermula di antara mereka sekali lagi.

Kekalahan ini adalah disebabkan oleh kecuaian orang-orang yang mengosongkan laluan untuk keuntungan material mereka dan secara tidak sengaja membuka jalan untuk musuh dengan cara yang sedemikian rupa sehingga tentera berkuda di bawah arahan Khalid bin Walid memasuki medan dari belakang.

Serangan oleh Khalid disokong oleh serangan oleh Ikrimah bin Abi Jahal dan gangguan yang belum pernah terjadi sebelumnya dan mengejutkan berlaku dalam pasukan Islam. Orang Islam tidak mempunyai pilihan lain selain mempertahankan diri mereka sebagai kumpulan yang berselerak. Walau bagaimanapun, kerana hubungan dengan perintah itu juga telah terganggu mereka tidak berjaya mempertahankan diri dan mengalami kecederaan yang besar, sehinggakan beberapa tentera Islam dibunuh secara tidak sengaja oleh orang Islam yang lain.

Serangan Khalid dan Ikrimah menguatkan semangat tentera Quraisy. Pasukan mereka yang berundur masuk semula ke padang dan memberi sokongan kepada mereka. Mereka mengepung kaum Muslimin dari semua penjuru dan membunuh sejumlah dari mereka.

Siapa Yang Tetap Bersama Rasulullahﷺ?

Para sahabat melarikan diri, hanya mementingkan keselamatan mereka sendiri. Sejarah mencatatkan tujuh orang Makkah yang luar biasa (Saiyidina Ali رضي الله عنه, Saiyidina Abu Bakr رضي الله عنه, Saiyidina Abdul-Rahman Ibn Aufرضي الله عنه, Saiyidina Saad Ibn Abu Waqassرضي الله عنdinaه الله عنديه الله, Saiyidina Abdul Rahman Ibn Aufرضي الله عنه Awam رضي الله عنه, Saiyidina Abu Ubaidah Ibn Al-Jarrah رضي الله عنه); Dan Tujuh orang Madin yang luar biasa (Al-Hubab Ibn Al-Munthir رضي الله عنه, Abu Dujanah رضي الله عنه, Sahl Ibn Huneifرضي الله عنه , Assim Ibn Thabit رضي الله عنه, Saad Ibn Mu ath رضي الله عنه, Saad Ibn Mu ath رضي رضي الله عنه atau Saad bin Abadah dan Mohammad Ibn Musli- mahرضي الله عنه.

Orang-orang ini, menurut beberapa ahli sejarah, tetap bersama Rasulullah ﷺ apabila para sahabat yang lain meninggalkannya.

Daripada apa yang kita baca dalam Al-Mustadrak oleh Al-Hakim, kita faham bahawa Saiyidina Ali رضي الله عنه adalah satu-satunya pembela yang tinggal bersama Rasulullahﷺ  sepanjang tempoh peperangan. Sahabat-sahabat lain yang disebut-sebut termasuk dalam golongan yang kekal bersama Rasulullahﷺ  sebenarnya adalah orang-orang pertama yang kembali kepada Rasulullahﷺ  selepas mereka meninggalkan baginda. Al-Hakim meriwayatkan bahawa Ibn Abbas berkata:

Ali mempunyai empat keistimewaan yang tidak dimiliki oleh sesiapa pun: Dia adalah lelaki pertama yang solat bersama Rasulullahﷺ . Dia adalah pembawa panji-panjinya dalam setiap peperangan dan dia adalah orang yang tinggal bersamanya dalam peperangan pada hari Al-Mithras (Perang Uhud, di mana terdapat air berkumpul yang dipanggil Al-Mihras), dan dia adalah orang yang membasuh tubuhnya yang diberkati dan membaringkannya di dalam kuburnya.

- Ref: Al Hakim, al Mustadrak, vol 3 p 111

Al-Hakim juga melaporkan bahawa Saiyidina Saad bin Abu Waqass رضي الله عنه berkata: Ketika orang-orang meninggalkan Rasulullahﷺ pada hari Uhud, saya pergi ke tepi dan berkata kepada diri saya saya akan mempertahankan diri saya... kemudian Al-Miqdad رضي الله عنه berkata kepadanya: "Saad, ini Rasulullahﷺ."

- Ref: Al Hakim, al Mustadrak vol 3 p 26-28

Al-Hakim juga melaporkan bahawa Al-Zubeir berkata tentang Perang Uhud, "Dan mereka mendedahkan punggung kami kepada penunggang kuda, lalu kami diserang dari belakang, dan seorang lelaki berteriak: Muhammad telah terbunuh. Kami berundur dan musuh mengejar kami. .

- Ref: Al Hakim, al Mustadrak, vol 3 p 27-28

Dia juga melaporkan bahawa Saiyidina Abu Bakar رضي الله عنه berkata: Ketika orang-orang meninggalkan Rasulullahﷺ pada hari Uhud saya adalah orang pertama yang kembali kepada Rasulullahﷺ ... kemudian beliau menyebut dalam hadis bahawa Abu Obaidah ibn Al-Jarrahرضي الله عنه mengikuti. dia."

- Ref: Al Hakim, Al-Mustadrak, vol 3 p 78

Rasulullahﷺ turut serta

Rasulullahﷺ tinggal di medan perang dengan penuh tekad dan ketegasan setelah orang-orang musyrik datang kepadanya. Rasulullahﷺ sendiri berjuang dengan bersungguh-sungguh. Saiyidina Saad Ibn Abu Waqaas رضي الله عنه melaporkan bahawa dia menyaksikan seorang lelaki yang mukanya ditutup, dan dia tidak tahu siapa dia. Orang-orang kafir datang ke arahnya dan Saad menyangka bahawa mereka akan mengalahkannya. Tetapi lelaki itu mengambil segenggam kerikil dan melemparkannya ke muka mereka dan mereka berundur. Akhirnya, Saad mendapati lelaki itu ialah Rasulullahﷺ. Dia menggunakan busurnya dan mengeluarkan semua anak panahnya sehingga busurnya tidak dapat digunakan lagi.

- Ruj: Ibn Husham, Biografi Nabi, v 2 ms 78

Apabila Rasulullahﷺ terdedah kepada musuh dengan pengunduran tenteranya, Ubay Ibn Khalaf cuba menyerangnya. Beberapa sahabatnya cuba menghalang Ubay daripada menghubungi Rasulullahﷺ, tetapi Rasulullahﷺ menghalang mereka daripada berbuat demikian. Dia berhadapan dengan Ubay dengan pukulan yang nampaknya tidak berkesan. Tetapi Ubay berkata: "Demi Tuhan, Muhammad telah membunuh saya...." Dia memberitahu saya di Makkah: "Saya akan membunuh kamu. Demi Tuhan, jika dia meludahi saya dia membunuh saya." Ubay meninggal di "Saraf" semasa pulang ke Makkah.

Khabar angin tentang Nabi Dibunuh Tersebar

Seorang pahlawan Quraisy yang berani bernama Laythi menyerang Saiyidina Mus'ab bin Umayr رضي الله عنه, pembawa panji Islam yang berani, dan selepas pertukaran beberapa pukulan di antara mereka pembawa panji Islam itu terbunuh. Ketika pejuang Islam menyembunyikan wajah mereka, Laythi menyangka bahawa orang yang terbunuh adalah Rasulullahﷺ Islam. Oleh itu, dia menjerit dan memberitahu ketua tentera bahawa Muhammad telah dibunuh.

Khabar angin ini tersebar dari manusia ke manusia dalam tentera Quraisy. Ketua-ketua mereka sangat gembira sehingga suara mereka bergema di medan perang dan mereka semua berkata: "Wahai manusia! Muhammad telah terbunuh! Wahai manusia! Muhammad telah terbunuh!"

Publisiti berita palsu ini mendorong musuh dan tentera Quraisy mula bergerak. Masing-masing dari mereka bersungguh-sungguh untuk mengambil bahagian dalam memotong anggota badan Rasulullahﷺ supaya baginda mendapat kedudukan yang tinggi dalam dunia syirik.

Berita ini melemahkan semangat pejuang Islam lebih daripada memberi kekuatan kepada semangat tentera musuh, sehinggakan sebahagian besar umat Islam meninggalkan pertempuran dan berlindung di pergunungan dan tiada seorang pun daripada mereka, kecuali seorang sedikit, yang boleh dikira dengan jari, kekal di padang.

Adakah Mungkin Menafikan Penentangan Awal  Beberapa Orang Sahabat?

Tidak dapat dinafikan bahawa beberapa sahabat melarikan diri dan hakikat bahawa mereka adalah sahabat Rasulullahﷺ atau bahawa mereka kemudiannya memperoleh status dan kehormatan di kalangan umat Islam tidak seharusnya menghalang kita daripada menerima kenyataan pahit ini.

Ibn Hisham, sejarawan terkenal, menulis begini: "Anas bin Nazr, bapa saudara Anas bin Malik berkata: "Apabila tentera Islam mendapat tekanan dan berita kematian Rasulullahﷺ berkibar, kebanyakan umat Islam memikirkan mereka. nyawa sendiri dan setiap orang berlindung di satu sudut atau sudut yang lain". Beliau menambah: "Saya melihat sekumpulan Muhajir dan Ansar, termasuk Saiyidina Umar bin Khattab رضي الله عنه dan Sayidina Talhah bin Ubaydullah Taymi رضي الله عنه, yang sedang duduk di situ. satu sudut dan bimbang untuk diri mereka sendiri.

 Saya berkata kepada mereka dengan nada protes: "Mengapa kamu duduk di sini?" Mereka menjawab, "Rasulullahﷺ telah terbunuh dan oleh itu tidak ada gunanya berperang". Saya berkata kepada mereka: "Jika Rasulullahﷺ telah dibunuh tidak ada gunanya hidup. Bangun dan temui syahid di jalan yang sama di mana baginda telah dibunuh".

Menurut banyak ahli sejarah, Anas bin Nazr berkata: "Jika Rasulullahﷺtelah dibunuh Tuhannya masih hidup". Dan kemudian dia menambah: "Saya melihat bahawa kata-kata saya tidak memberi kesan kepada mereka. Saya meletakkan tangan saya ke tangan saya dan mula berjuang dengan tekad". Ibn Hisham mengatakan bahawa Anas mengalami tujuh puluh luka dalam pertempuran ini dan tidak ada yang dapat mengenal pasti mayatnya kecuali saudara perempuannya.

Sekumpulan orang Islam sangat tertekan sehingga untuk memastikan keselamatan mereka mereka merancang untuk mendekati Abdullah Ubayy supaya dia boleh mendapatkan keselamatan untuk mereka daripada Abu Sufyan.

Al-Hakim meriwayatkan bahawa Saiyidina Abu Bakar رضي الله عنه berkata: "Ketika orang-orang meninggalkan Rasulullahﷺ pada hari Uhud aku adalah orang yang pertama kali kembali kepada Rasulullahﷺ ... kemudian beliau menyebut dalam hadis bahawa Abu Obaidah lbn Al-Jarrah mengikuti dia."

Al-Quran Mendedahkan Beberapa Fakta

Ayat-ayat Al-Quran merobek tabir fanatisme dan kejahilan dan menjelaskan dengan jelas bahawa sebahagian sahabat berpendapat bahawa janji yang diberikan oleh Rasulullah ﷺ tentang kemenangan dan kejayaan adalah tidak berasas dan Allah Taala berfirman tentang golongan ini:

“Kemudian sesudah kamu berdukacita, Dia menurunkan keamanan kepadamu, datangnya ketenangan kepada segolongan dari kamu, dan (ada) segolongan lagi yang dicemaskan oleh jiwa mereka sendiri, mereka menyia-nyiakan tentang Allah dengan sangkaan jahiliyah yang tidak benar. , sambil berkata: Kami tidak ada tangan dalam urusan itu."

(Surah Al--Imran, 3:154)

Anda boleh mempelajari fakta tersembunyi tentang pertempuran ini dengan mempelajari ayat-ayat Surah Al-e-Imran. Ayat-ayat ini menunjukkan sepenuhnya fakta yang kita percayai. Kami percaya bahawa semua sahabat tidak berkorban atau mencintai Islam dan beberapa orang yang lemah iman adalah munafik yang berada di antara mereka.

Dan pada masa yang sama, terdapat di kalangan para sahabat sebilangan besar orang yang benar-benar beriman dan orang-orang yang soleh dan ikhlas. Pada masa kini, sekumpulan penulis cuba menutup tirai pada banyak tindakan tidak layak para sahabat ini (spesimen mereka telah dilihat oleh anda berkaitan dengan peristiwa pertempuran ini).

Mereka melindungi kedudukan mereka semua dengan menawarkan penjelasan yang tidak realistik, yang hanya menunjukkan fanatik mereka dan tidak dapat menyembunyikan fakta sebenar sejarah.

“Siapakah yang dapat mengingkari butir ayat ini yang dengan jelas mengatakan: ﴾ (Orang-orang yang beriman, ingatlah) ketika kamu lari dengan sangat cepat dan tidak menunggu seseorang pun, sedang Rasul memanggil kamu dari belakang kamu,

(Surah Al-Imran, 3:153)

Ayat ini adalah tentang orang yang sama, yang dilihat oleh Anas bin Nazr dengan matanya sendiri ketika mereka duduk di sudut dan bimbang tentang masa depan mereka.

Ayat berikut lebih jelas daripada yang disebutkan di atas: ﴾ (Adapun) orang-orang yang berpaling di antara kamu pada hari bertemunya dua pasukan, hanya syaitan yang hendak menyesatkan mereka disebabkan beberapa perbuatan yang mereka lakukan. telah dilakukan, dan sesungguhnya Allah telah memaafkan mereka, sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyantun."

(Surah Al-e-Imran, 3:155)

Allah menegur dalam ayat berikut orang-orang yang menjadikan berita tentang pembunuhan Rasulullahﷺ sebagai alasan untuk meninggalkan pertempuran dan berfikir untuk mendekati Abu Sufyan melalui Abdullah bin Ubayy untuk menjamin keselamatan mereka:

"Dan Muhammad itu tidak lain hanyalah seorang rasul, telah berlalu sebelumnya rasul-rasul, jika dia mati atau terbunuh, adakah kamu akan berbalik ke belakang? Dan sesiapa yang berbalik ke belakang, dia tidak akan menyakiti Allah sedikitpun dan Allah akan memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur."

(Surah Al--Imran, 3:144)

 

Lima Orang Berpakat Membunuh Rasulullah ﷺ.

Ketika tentera Islam menghadapi kekacauan dan kekacauan, Rasulullahﷺ diserang dari semua pihak. Lima lelaki Quraisy yang terkenal bertekad untuk menamatkan nyawanya walau apa cara sekalipun. Mereka ialah:

1. Abdullah bin Shahib yang melukai dahi Rasulullahﷺ.

2. Utbah Abi Waqqas yang dengan melemparkan empat biji batu, telah mematahkan ruba'iyatnya (Ruba'iyat ialah gigi (empat bilangannya) yang berada di antara gigi hadapan dan gigi taring) gigi sebelah kanan.

3. Ibn Qumi'ah Laythi membuat luka di muka Rasulullahﷺ. Lukanya sangat parah sehingga cincin topi keledar Rasulullahﷺ menembusi ke pipi baginda. Cincin-cincin ini telah dicabut oleh Abu Ubaidah Jarrah dengan giginya dan dia kehilangan empat giginya sendiri kerana berbuat demikian.

 4. Abdullah Hamid, yang terbunuh, pada masa serangan, di tangan pahlawan Islam, Abu Dujanah.

 5. Abi Khalf. Dia adalah salah seorang yang jatuh di tangan Rasulullahﷺ sendiri. Dia menghadap Rasulullahﷺ pada saat Baginda (Rasulullahﷺ) telah berjaya sampai ke lembah dan beberapa sahabat telah datang mengelilingi baginda, kerana telah mengenalinya. Abi Khalf maju ke arah Rasulullahﷺ

Rasulullahﷺ mengambil tombak dari Hasis bin Simmah dan menusukkannya ke leher Abi Khalf sehingga dia jatuh dari kudanya.

Walaupun luka yang dideritai oleh Abi Khalf adalah kecil, dia menjadi sangat ketakutan sehingga apabila rakan-rakannya menghiburkannya dia tidak dapat menenangkan dirinya dan berkata:

"Aku berkata kepada Muhammad di Makkah bahawa aku akan membunuhnya dan dia menjawab bahawa dia akan membunuhku, dan dia tidak pernah berdusta". Semuanya telah berakhir dengan dia kerana luka dan ketakutan, dan selepas beberapa lama dia menghembuskan nafas terakhir dalam perjalanan pulang ke Makkah.

Pertahanan Berkaitan dengan Kejayaan dan Kemenangan yang Diperbaharui

Tidak salah jika kita memberi nama 'kemenangan baru' kepada bahagian sejarah Islam ini. Apa yang dimaksudkan dengan kemenangan ini ialah bertentangan dengan jangkaan musuh, umat Islam berjaya,  menyelamatkan   Rasulullahﷺ   daripada  kematian. 

Dan ini adalah kemenangan baru, yang jatuh ke tangan tentera Islam.

Jika kita mengaitkan kemenangan ini dengan seluruh tentera Islam kita melakukannya sebagai tanda penghormatan kepada pejuang Islam. Malah, bagaimanapun, beban berat kemenangan ini jatuh ke bahu segelintir orang yang boleh dikira dengan jari. Mereka ini adalah orang-orang yang melindungi Rasulullahﷺ dengan mempertaruhkan nyawa mereka sendiri dan sebenarnya, disebabkan pengorbanan diri minoriti inilah Negara Islam kekal utuh dan lilin yang bercahaya ini tidak padam.

Berikut adalah Peranan Ringkas Pengorbanan Diri Saiyidina Ali'رضي الله عنه dalam Perang Uhud Ini.

Ibn Athir berkata: "Rasulullahﷺ menjadi sasaran serangan pelbagai unit tentera Quraisy dari segenap penjuru. Saiyidina Ali'رضي الله عنه menyerang, menurut perintah Rasulullahﷺ, setiap unit yang menyerangnya (Rasulullahﷺ) dan mencerai-beraikan mereka atau membunuh sebahagian daripada mereka, dan perkara ini berlaku beberapa kali di Uhud.

Sementara itu, Malaikat Jibril datang dan memuji pengabdian Ali di hadapan Rasulullahﷺ dan berkata: 'Ini adalah ketinggian pengorbanan yang ditunjukkan oleh pegawai ini'. Rasulullahﷺ membenarkan ucapan Jibril dan bersabda:

"Saya dari Ali dan Ali dari saya'. Kemudian kedengaran suara di medan perang berkata: La Fata Illa Ali, La Saifa Illa Zulfiqar [Tiada orang yang berani kecuali Ali dan tidak ada pedang yang memberikan perkhidmatan kecuali Zulfiqar ( yang berada di tangan Saiyidina Ali'رضي الله عنه)"

Usaha dan Ikhtiar Saiyidina Ali'رضي الله عنه 

Dari Riwayat At Tabari

Abu Azza Amr b. Abd Allah al-Jumahi telah diperlakukan dengan baik oleh Rasulullah pada hari Badar, sebagai seorang lelaki miskin dengan anak perempuan. Dia termasuk dalam tawanan, lalu dia berkata, 'Wahai Rasulullah, aku adalah seorang fakir yang mempunyai keluarga dan mempunyai keperluan yang engkau ketahui, maka perlakukan aku dengan baik, semoga Allah memberkati engkau!' Kemudian Rasulullah memperlakukannya. dia dengan baik hati. 

Safwan b. Umayyah kini berkata, ‘Abu Azzah, kamu seorang penyair, maka bantulah kami dengan lidahmu, dan ikutilah ekspedisi kami.’ Muhammad telah memperlakukanku dengan baik,’ dia menjawab, ‘dan aku tidak ingin menolongnya.’ ‘Tidak. ,' dia mendesak, 'bantulah kami secara peribadi, dan saya bersumpah di hadapan Tuhan bahawa jika kamu kembali, saya akan menjadikan kamu seorang yang kaya dan jika kamu terbunuh, saya akan memperlakukan anak-anak perempuan kamu seperti saya memperlakukan anak perempuan saya sendiri, apa sahaja kesusahan atau kemakmuran yang datang. jalan anak-anak perempuan saya akan datang kepada mereka.' 

Dengan jaminan ini, Abu Azzah menyertai ekspedisi, mengembara melalui Tihamah dan memanggil Bani Kinanah. Begitu juga Musafi B. Abd Manaf b. Wahb b. Hudhafah b. Jumah pergi kepada Bani Malik b. Kinanah untuk membangkitkan mereka dan menyeru mereka untuk memerangi Rasulullah. [1]

dari  versi Safiur-Rahman Mubarakpuri

Selepas kedatangan kafilah pada hari Ahad, Rasulullah tinggal di Hamra Al-Asad selama tiga hari - Isnin, Selasa dan Rabu - 9-11 Syawal, 3 Hijrah dan kemudian kembali ke Madinah. Sebelum kepulangannya, beliau mengambil Abu Azza Al-Jumahi sebagai tawanan perang. Secara kebetulan, lelaki ini juga telah ditangkap di Badar tetapi kerana kemiskinannya, dan keluarga besar yang ditanggungnya, Nabi telah cukup bermurah hati untuk membebaskannya dengan syarat dia tidak akan melibatkan dirinya dalam peperangan melawan kaum Muslimin lagi. 

Abu Azza tidak menepati janjinya dan mengambil bahagian dalam permusuhan Uhud di pihak musyrikin. Di sini sekali lagi dia memohon ampun kepada Muhammad tetapi yang terakhir memberitahunya bahawa seorang mukmin tidak akan terperangkap dua kali dalam jerat yang sama. Dia kemudiannya layak menerima hukuman mati yang telah dilaksanakan oleh Az-Zubair atau, dalam versi lain, oleh Asim bin Thabit. [2]

Riwayat Dari Hisham Bin Ramadan

Kemurahan hati mungkin bersyarat atau tidak. Jika ya, banduan itu perlu mematuhi syarat yang ditetapkan dalam kesnya. Nabi pada perang Badar membebaskan seorang penyair bernama Abu Azzah setelah beliau berjanji secara rasmi tidak akan menyertai sesiapa yang memerangi Nabi. Tetapi Abu Azzah menyertai kaum musyrikin dalam Perang Uhud dan ditawan oleh orang Islam. [3]

Riwyat Cheragh Ali

ABUL OZZA

Abul Ozza, salah seorang tawanan Badar, dibenarkan kebebasannya tanpa sebarang wang tebusan dengan syarat dia tidak akan pernah lagi mengangkat senjata dalam sebarang peperangan menentang Nabi; tetapi dia terbukti pengkhianat. Dia menyeru orang Arab untuk berperang dengan Muhammad, dan bergabung dengan tentera Mekah yang menyerang. Dia ditakdirkan untuk malang, dia ditangkap di Hamra, dan dihukum mati. Ini adalah mengikut sepenuhnya undang-undang dan penggunaan perang (Vide ante, perenggan 58). [4]

Dia mencerai-beraikan mereka dan membunuh Syeibah Ibn Malik, salah seorang anak Amir Ibn Lu-ay. Kagum dengan pengorbanan Ali Jibril berkata:

Rasulullah, sungguh penebus Ali!

Nabi menjawab:

Dia dari saya, dan saya dari dia.

Jibril berkata:

Dan saya dari kamu berdua.

Ketika itu mereka mendengar suara yang berkata:

Tidak ada pemuda (penuh kelelakian) melainkan Ali, dan tidak ada pedang yang sebanding dengan Zulfiqar (pedang Ali).

* Ref: Sayed Muhsin, Al Ameen, in his Aayan Al Shiah, vol 2 p 195

Al Fairoozbadi, Fadail al Khamsah, vol 2 p 317 (from Tabari)

Ibn Al Atheer, In his Biography, vol 2 p 107

Pasukan tiba dari Kinanah di mana empat orang anak Sufyan Ibn Oweif hadir. Khalid, Abu Ai-Sha-atha, Abu Al-Hamra, dan Ghurab. Rasulullahﷺ berkata kepada Saiyidina Ali'رضي الله عنه: "Jagalah pasukan ini." Saiyidina Ali'رضي الله عنه menyerbu pasukan itu, iaitu kira-kira lima puluh orang penunggang kuda. Dia memerangi mereka semasa dia berjalan kaki sehingga dia mencerai-beraikan mereka. Mereka berkumpul semula dan dia menuduh mereka sekali lagi. Ini diulang beberapa kali sehingga dia membunuh empat anak Sufyan dan menambah enam lagi ...

* Ref: Ibn Abu Al Hadeed, in his Commentary, vol 1 p 372

Ibn Husham melaporkan bahawa Rasulullahﷺ jatuh ke dalam salah satu lubang yang digali dan ditutup oleh Abu Amir, yang mengharapkan orang Islam akan jatuh ke dalamnya. Lutut Rasulullahﷺ dipotong. Saiyidina Ali'رضي الله عنه  memegang tangan Rasulullahﷺ dan menariknya dan Talhah Ibn Ubaidullah membantunya sehingga Rasulullahﷺ berdiri.

* Ref: Ibn Husham, Biography of Prophet, vol 2 p 80

Muslim dalam "Sahih"nya (Sahih) melaporkan bahawa Sahl Ibn Saad berkata seperti berikut:

Wajah Rasulullahﷺ dilukai, salah satu giginya patah, dan pakaian pelindung kepalanya retak. Saydatuna Fatimah'رضي الله عنه   , puteri Rasulullahﷺ, sedang mencuci darah dan Saiyidina Ali'رضي الله عنه sedang menuangkan air yang dibawa oleh perisainya dari Al-Mihras. Melihat bahawa air itu meningkatkan aliran darah, dia membakar tikar, meletakkan sedikit abunya pada luka dan darah berhenti.

* Ref: Muslim, in his Sahih, vol 12 p 148

 Kesimpulannya

 Tidak sukar bagi pembaca untuk menyimpulkan perkara berikut:

1. Perang Uhud adalah salah satu peperangan yang bergantung kepada masa depan Islam.

2. Kematian pembawa panji-panji tentera kafir pada awal peperangan memberi kesan yang penting dalam menaikkan semangat umat Islam dan meruntuhkan semangat orang kafir yang empat kali ganda lebih ramai daripada orang Islam. Pembawa panji-panji di mata para pahlawan pada zaman itu ialah ketua-ketua tentera.

Kematian mereka memberi kesan yang besar kepada semangat tentera. Sejarah mencatatkan bahawa Abu Sufyan berkata kepada Bani Abdul Dar:

Wahai Bani Abdul-Dar, kami menyedari bahawa kamu lebih berhak daripada puak Mekah yang lain untuk membawa panji itu (kerana tradisi Mekah memberikan puak Abdul-Dar hak untuk membawa panji-panji semasa berperang). Kami tewas di Badar kerana panji-panji. Pegang sepanduk anda dengan kuat dan lindungi atau serahkan kepada kami.

Ini menimbulkan kemarahan puak Abdul-Dar. Kerana mereka enggan menyerahkan hak mereka membawa panji-panji Abu Sufyan berkata:

Biarkan panji-panji lain ditambahkan padanya." Mereka berkata: "Ya, tetapi panji tambahan itu akan dibawa juga oleh seorang lelaki dari Bani Abdul-Dar, dan tidak ada yang lain selain ini akan diterima.

Orang-orang kafir Makkah menyaksikan pada permulaan peperangan bahawa panji mereka telah jatuh sepuluh kali, dan hati mereka jatuh bersama panji itu sepuluh kali..

Mereka mendapati, dengan kehairanan mereka, bahawa mereka sedang menghadapi kuasa yang luar biasa. Saiyidina Ali'رضي الله عنه  lah yang memusnahkan pembawa sepanduk atau kebanyakan mereka. Ini menandakan kekalahan tentera Mekah pada pusingan pertama.

3. Apabila umat Islam dikalahkan pada pusingan kedua, tiada seorang pun yang tinggal bersama Rasulullahﷺ  kecuali Saiyidina Ali'رضي الله عنه  dan tiga belas lagi sahabat Rasulullahﷺ . Tiga belas ini adalah orang pertama yang kembali kepada Rasulullahﷺ  selepas penerbangan mereka. Jelas sekali bahawa pertahanan Ali pada saat yang menentukan itu jauh lebih berharga daripada pembelaan tiga belas sahabat yang disatukan.

Rasulullahﷺ  ... menjadi sasaran serangan orang kafir. Setiap kali rejimen ditujukan kepada Rasulullahﷺ.  Saiyidina Ali'رضي الله عنه menyerbu rejimen dan memaksanya berundur.

Oleh itu, kita tidak akan tersilap jika kita mengatakan bahawa Saiyidina Ali'رضي الله عنه  dalam pertempuran yang menentukan ini mempunyai penghormatan eksklusif sebagai pembela utama Rasulullahﷺ  dan Risalahnya, melawan pasukan yang tidak dapat dihadapi oleh sesiapa selain daripada Saiyidina Ali'رضي الله عنه .

Perang Badar meletakkan asas negara Islam, tetapi Perang Uhud hampir memusnahkan asas itu, sekiranya tidak sedikit pahlawan yang diketuai oleh Saiyidina Ali'رضي الله عنه  hadir.

Orang-orang kafir mendapati bahawa Perang Uhud berakhir dengan memihak kepada mereka. Mereka mengalahkan tentera Rasulullahﷺ , dan umat Islam kehilangan tujuh puluh orang sahabat, di antaranya pahlawan gergasi: Al-Hamzah, bapa saudara Rasulullahﷺ dan Singa Allah. Tetapi kemenangan pagan tidaklah menentukan. Sasaran mereka ialah Muhammad dan Muhammad masih hidup.

Dia adalah bahaya terbesar bagi mereka Oleh itu, adalah perlu bagi mereka untuk mengadakan satu lagi peperangan yang menentukan di mana mereka akan merealisasikan matlamat yang tidak dapat mereka realisasikan pada Perang Uhud.

Perang Uhud berlaku pada tahun ketiga selepas Hijrah. Dua tahun kemudian, pertempuran penentu ketiga di mana orang kafir mengumpulkan pasukan petugas terbesar mereka, berlaku.

Maqam Syuhada Uhud yang terletak berhampiran kaki Gunung Uhud, kelihatan kuburan
Saiyidina Hamzah ibn Abd Mutalib ra, Sayidina Abdullah bin Jashi ra, Mus'ab ibn Umair ra.
Selain itu ruang yang tiada apa2 tanda juga ditempat para2 syuhada yang gugur syahid
dalam Perperangan Uhud.

An excerpt from The Brother of Rasulullah, by M. Jawad Chirri, Director of the Islamic Center of America, Two Volumes, Harlo Press 1988, Revised Edition.

Pengajaran daripada Perang Uhud

dalam bukunya, Zad al-Ma`ad, ibn al-Qayyim menyebut banyak ketetapan dan pelajaran mulia yang diperolehi daripada perang Uhud, antaranya:

"Orang-orang mukmin mengetahui akibat negatif dari kemaksiatan, kehilangan keberanian dan perselisihan, dan apa yang terjadi adalah akibatnya. sebagaimana firman Allah: dan sesungguhnya Allah telah memenuhi janji-Nya kepadamu ketika kamu membunuh mereka, dengan izin-Nya, sehingga apabila kamu menjadi lemah dan berbantah-bantahan tentang perintah [Nabi] dan mendurhakai sesudah dia memperlihatkan kepada kamu apa yang kamu cintai.[1] di antara kamu ada yang menghendaki dunia, dan di antara kamu ada yang menghendaki akhirat. Dia memalingkan kamu dari mereka (mengalahkan) untuk menguji kamu, dan Dia telah mengampuni kamu."

(3:152)

Apabila mereka mengalami akibat dari kemaksiatan mereka kepada Rasulullahﷺ , kelemahan mereka, dan hujah mereka, mereka menjadi lebih berhati-hati dan sedar selepas itu.

Kebijaksanaan dan kaedah Allah menghendaki rasul-rasul-Nya dan pengikut-pengikut mereka menang pada masa-masa tertentu dan dikalahkan, tetapi hasilnya sentiasa memihak kepada mereka. kerana jika mereka sentiasa menang, orang-orang kafir dan orang-orang yang beriman akan bergabung dengan mereka, maka orang-orang yang beriman tidak dapat dibezakan dengan yang lain.

Orang-orang mukmin yang tulus dibezakan daripada orang-orang munafik, kerana ketika Allah memberikan kemenangan kepada orang-orang Islam atas musuh-musuh mereka pada hari Badar beberapa orang masuk Islam yang motif mereka tidak seperti yang mereka nampak. jadi, kebijaksanaan Allah yang maha besar memerlukan ujian untuk membezakan antara mukmin dan munafik. dalam peperangan ini, orang-orang munafik menunjukkan warna sebenar mereka dan bercakap tentang apa yang mereka sembunyikan sebelum ini. jadi, orang-orang yang beriman menyedari bahawa mereka mempunyai musuh dari dalam dan dengan itu boleh berhati-hati terhadap mereka dan bersedia untuk mereka.

Allah menguji hamba-hamba-Nya dalam suka dan duka melalui apa yang mereka suka dan tidak suka, dalam kemenangan dan kekalahan. apabila mereka menunjukkan ketaatan dan kehambaan yang teguh dalam apa yang mereka suka dan apa yang mereka tidak suka, maka mereka adalah hamba-hambanya yang sebenar.

Seandainya Allah sentiasa memberi mereka kemenangan dalam setiap keadaan dan sentiasa menundukkan musuh-musuh mereka, tentulah mereka menjadi zalim dan sombong. hamba-hambanya hanya dikekalkan soleh dan seimbang melalui masa senang dan susah, susah dan senang.

Apabila Allah menimpakan mereka dengan kemunduran, kerugian, dan kekalahan, mereka menjadi rendah diri dan tunduk, menjadikan mereka layak mendapat kekuatan dan kemenangan-Nya.

Allah telah menyediakan kedudukan hamba-hamba-Nya yang beriman di syurga-Nya yang tidak dapat mereka capai melalui perbuatan mereka; mereka akan sampai kepada mereka hanya melalui kesukaran dan ujian. jadi, dia memberi mereka cara untuk mencapai kedudukan tersebut dalam bentuk masalah dan pahit getir.

Apabila menikmati kesihatan, kekayaan, dan kekuasaan yang berterusan, jiwa manusia memperoleh sifat yang menindas dan tidak sabar. Ini adalah penyakit yang menghalang seseorang dalam perjalanannya kepada Allah dan akhirat. Maka, apabila Allah berkehendak untuk memuliakan jiwa, Dia memberikannya kesusahan dan kesusahan yang menjadi rawatan bagi penyakit itu, seperti seorang doktor yang meminum ubat yang pahit atau mengeluarkan bahagian yang berpenyakit daripadanya. dan jika dia membiarkannya mengikut kehendak dan kecenderungannya sendiri, mereka akan membinasakannya.

Syahid di sisi Allah adalah antara darjat tertinggi yang diperoleh sekutunya. orang-orang yang mati syahid adalah hamba-hambanya yang mempunyai keistimewaan yang paling dekat dengannya. sebenarnya, selepas pangkat Siddiq (pendokong Rasul yang rapat dan bersungguh-sungguh) datanglah orang yang shahid (syahid). satu-satunya cara untuk mencapai pangkat ini adalah melalui keadaan yang membawa kepadanya, iaitu, diatasi oleh musuh.

Apabila Allah berniat untuk membinasakan musuh-musuh-Nya, Dia memberi mereka sebab-sebab kehancuran mereka. sebab yang paling besar selepas kekufuran adalah penindasan, kezaliman, dan penganiayaan mereka terhadap sekutunya yang ikhlas, melancarkan perang melawan mereka dan mengalahkan mereka. dengan cara ini, Dia menyucikan hamba-Nya dari dosa dan kesalahan mereka. dan dengan itu, dia menambah sebab-sebab kemusnahan musuh-musuhnya.

Notes/Credit/References

Ref: Al Waqidi, Al Maghazi (Conveyed by Ibn Abu Al Hadeed in his Commentary on Nahjul Balagha, vol 3 p 388

An excerpt from The Brother of Rasulullah, by M. Jawad Chirri, Director of the Islamic Center of America, Two Volumes, Harlo Press 1988, Revised Edition.

[1] The History of al-Tabari: The Foundation of the Community: Muhammad At Al-Madina, volume 7, page 106

[2] Ar-Raheeq Al-Makhtum: The Sealed Nectar – Biography Of The Noble Prophet By Safiur-Rahman Mubarakpuri, page 291

[3] Understanding Islamic Law: From Classical to Contemporary By Hisham M. Ramadan page 85

[4] A Critical Exposition of the Popular Jihad (Original 1885) – Cheragh Ali page 81


Allahﷻ

 Rasulullah

Rasulullah

 Allahﷻ

 Rasulullah

Rasulullah

رضي الله عنه

  سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎ ﷺ.



Comments

Popular posts from this blog

Bab 1 - Dunia Arab Sebelum Kedatangan Islam.

Bab 22 -Kejatuhan Khaybar - Bani Qurayza dan Bani Nadir

Bab 16 : Perang Badar (Gahzwah Badr)

Bab 2 - Kelahiran Muhammad (Rasulullah ﷺ)

Bab 15 : Rasulullah ﷺ di Madinah

Bab 20 (1) - EKSPEDISI SAWIQ

Bab 26-Ziarah Pertama Umrah & Perjanjian Hudaibiyah.

Bab 6 - Mereka Terdahulu, Merekalah Yang Terdepan.

Bab 29 - Perperangan Tabuk

Bab 24-Tragedi Ar Raji'