Bab 15 : Rasulullah ﷺ di Madinah

  Rasulullah ﷺ DI Madinah


 

وَالَّذِينَ هَاجَرُوا فِي اللَّهِ مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُوا لَنُبَوِّئَنَّهُمْ فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً ۖ وَلَأَجْرُ الْآخِرَةِ أَكْبَرُ ۚ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ –

And those who have migrated for the sake of Allah after they were oppressed, We shall ' them a good place in the world, and, of course, the reward of the Hereafter is much  ..greater if they only knew 

A Nahl  [41]


Dikenali sebagai Yathrib jauh sebelum hijrah Rasulullah ﷺ dari Makkah ke Madinah. Madinah yang dikenali sebagai kota cahaya adalah sehingga kedatangan Rasulullah ﷺ sebuah tempat yang agak tidak diketahui. Ia pada asalnya telah didiami oleh orang Amalekah, yang telah dikuasai dan dimusnahkan oleh jajahan berturut-turut orang Yahudi yang datang sebelum penceroboh Yunani, Babylonia, dan Rom memasuki Arab dan menjajah bahagian utara Hijaz. Yang paling penting dan berkuasa dari penjajahan ini ialah Bani Nadir di Khaybar, Bani Qurayza di Fidak, dan Bani Qaynuqa dekat Madinah. Mereka ini menubuhkan kuasa mereka dan menguasai negara sekitar sehingga penubuhan dua suku Qahtani, Aus dan Khazzraj di Madinah.

          Mereka sendiri yang berkuasa, terus-menerus berkonflik dengan orang Yahudi. Penduduk Aus dan Khazzraj pada mulanya adalah milik Yaman, dari situ mereka kami terpaksa berpindah dengan banjir besar. Agama mereka adalah penyembahan berhala, diubahsuai, kemudian, sebahagian besarnya oleh pengaruh Yahudi mereka, yang mempengaruhi sebenarnya menyediakan jalan bagi mereka untuk memeluk Islam dengan lebih mudah. Orang-orang ini selepas perbualan mereka dikenali sebagai Ansara (Ansar)  
  
Berita tentang keberangkatan Rasulullah ﷺ dari Makkah telah sampai kepada kaum Ansaris, dan mereka sangat menantikan baginda. Setiap hari mereka pergi ke luar kota untuk menyambut Rasulullah ﷺ, dan mereka pulang dengan kecewa. Tetapi Rasulullah ﷺ seperti yang telah disebutkan, tinggal di suatu tempat di luar Madinah. Ini kerana jemputan Amru bin Auf رضياللهعنه; orang Ansari yang paling terkemuka. Sebilangan orang Muhajirin, orang yang berhijrah awal juga ada di sana. Umat ​​Islam dari kawasan kejiranan berpusu-pusu menemui Rasulullah ﷺ, yang tinggal di sana selama empat belas hari. Sayidina Ali رضياللهعنه juga telah menyertai Rasulullah ﷺ setelah mengalami perlakuan yang paling kejam apabila orang Makkah menemuinya di tempat tidur Rasulullah ﷺ. Masjid pertama dalam sejarah Islam dibina di tempat ini untuk, sehingga kini, umat Islam di Madinah dan di Makkah biasa menunaikan solat di rumah mereka. Dari masjid inilah Al-Quran berkata:

لَا تَقُمْ فِيهِ أَبَدًۭا ۚ لَّمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى ٱلتَّقْوَىٰ مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ أَحَقُّ أَن تَقُومَ فِيهِ ۚ فِيهِ رِجَالٌۭ يُحِبُّونَ أَن يَتَطَهَّرُوا۟ ۚ وَٱللَّهُ يُحِبُّ ٱلْمُطَّهِّرِينَ ١٠٨
      “Sesungguhnya masjid yang didirikan atas ketaqwaan sejak hari pertama adalah lebih berhak kamu berdiri di dalamnya; Di dalamnya ada manusia yang suka membersihkan dirinya, dan Allah menyukai orang-orang yang mensucikan diri”.

(Quran 9:108)


Rasulullah ﷺ membantu para sahabat dengan tangannya sendiri dalam mendirikan masjid ini. Dari tempat ini Rasulullah ﷺ mendahului ke Madinah dan kemasukannya ke kota itu adalah tontonan kegembiraan. Dengan pakaian yang paling cantik, orang ramai keluar untuk menyambutnya, dan apabila dia memasuki kota di mana wanita bernyanyi dari atas rumah mereka, sebagai alu-aluan kepada tetamu yang mulia itu. Semua orang bimbang Rasulullah ﷺ singgah di rumahnya. Ia adalah soalan yang rumit bagi Rasulullah ﷺ untuk memutuskan jemputan siapa yang patut baginda terima. Maka dia membiarkan untanya pergi, dan berkata bahawa dia akan berhenti di mana sahaja ia berhenti. Oleh itu, di tengah-tengah orang ramai yang tidak sabar-sabar itu, unta itu terus bergerak, dan berhenti di kawasan lapang di hadapan rumah Sayidina Abu Ayyub Al Ansari رضياللهعنه.

Sebidang tanah ini kepunyaan dua anak yatim dan mereka menawarkannya secara percuma kepada Rasulullah ﷺ, tetapi Baginda tidak mengambil sebagai hadiah, dan anak-anak yatim itu terpaksa menerima harga. Di sana, sebagai tindakan pertama Rasulullah ﷺ, sebuah masjid telah dibina oleh orang Islam yang terawal, dan menampilkan kesederhanaan dalam reka bentuk dan pembinaan yang tidak dilihat pada kebanyakan hari ini. Dindingnya daripada bata lumpur, dan bumbungnya disangga oleh batang pokok palma; manakala daun dan ranting mereka membentuk bumbung itu sendiri. Terdapat platform di halaman untuk mereka yang memilih untuk tinggal di sana dan bagi mereka yang tidak mempunyai rumah. Mereka kemudiannya dikenali sebagai "penduduk Suffa." Bersebelahan dengan masjid itu didirikan dua bilik untuk Rasulullah ﷺ.

Rasulullah ﷺ menasihatkan orang-orang yang berhijrah supaya bekerja mencari nafkah daripada bersedekah kepada Ansari. Tetapi ada yang tidak mempunyai keluarga dan tidak mempunyai cara untuk mendapatkan wang. Bagi mereka yang Rasulullah ﷺ mendapat tempat untuk tidur di atas pelantar di bahagian masjid kedua. Dia memberi mereka makan apabila dia boleh. Orang-orang ini menumpukan masa mereka untuk mempelajari agama. Daripada kesemuanya Abu Hurairah رضياللهعنه adalah yang paling terkenal dengan banyaknya hadis Rasulullah ﷺ yang dikumpulkannya.

Oleh itu kita melihat bahawa walaupun bertahun-tahun berada di Makkah, dan walaupun ia merupakan tempat kelahiran Rasulullah ﷺ, umat Islam tidak dapat membina masjid sebagai tindakan pertama mereka sejurus selepas kedatangan Rasulullah ﷺ. Berbeza dengan keadaan Makkah yang bergolak, Madinah menawarkan keamanan yang diperlukan untuk penyebaran Islam. Telah tepat dikatakan bahawa era baru dalam kehidupan Islam bermula dari Madinah; bahawa di sana ia dilahirkan semula. Di Makkah, mereka diburu dari tiang ke tiang dan tidak sempat untuk menunaikan solat dengan aman di rumah mereka. Sekarang apabila mereka boleh mengatakannya secara terbuka, timbul persoalan tentang apakah kaedah menyeru orang beriman untuk solat lima waktu sehari pada waktu yang ditetapkan. Oleh itu, satu mesyuarat telah diadakan untuk mencari jawapan, dan banyak cadangan telah dikemukakan. 


Seorang sahabat yang bermimpi pada malam sebelumnya telah melihat dan mendengar seorang lelaki berkata;

"Allah Maha Besar" (diulang 4 kali),

“Aku bersaksi bahawa tiada yang berhak disembah melainkan Allah” (diulang dua kali),

"Saya bersaksi bahawa Rasulullah adalah nabi Allah." (diulang dua kali).

“Mari solat” (diulang dua kali)

“Mari Berjaya” (diulang dua kali)

“Tuhan Maha Besar” (diulang dua kali)

“Tiada Tuhan selain Allah”

Oleh itu, kita melihat bahawa azan orang Islam jauh lebih baik daripada loceng Kristian dan gong kuil, kerana mereka tidak menunjukkan intipati atau bercakap tentang solat yang paling agung, manakala seruan Muslim menyatakan dengan kata-kata yang hakiki. Hakikat bahawa Allah Maha Besar. Dan menyeru kepada semua orang yang setia untuk berdoa kepada-Nya dan gong kuil itu bisu dan tidak bertutur.

Pemandangan bandar. Tarikh tepat tidak diketahui, walaupun tembok Uthmaniyyah mencadangkan lewat abad kesembilan belas atau awal abad kedua puluh.

Setelah memenuhi keperluan agama, Rasulullah ﷺ menumpukan perhatiannya kepada orang-orang yang berhijrah. Kebanyakan mereka, ketika berada di Makkah, telah berasa selesa, dan terpaksa meninggalkan harta mereka. Rasulullah ﷺ menjalinkan persaudaraan antara kaum Ansar dan kaum muhajirin, “persaudaraan yang unik dalam sejarah dunia dan berkenaan dengan keikhlasan persaudaraan”: persaudaraan yang mengikat anggotanya dalam hubungan yang lebih kuat daripada pertalian darah. Setiap saudara membawa pulang saudara-berhijrah bersamanya, meletakkan separuh daripada rumahnya pada simpanannya, dan membahagikan yang lain secara sama rata. Orang Midian adalah orang-orang pertanian dan ingin membahagikan walaupun ladang mereka sama rata, tetapi orang-orang yang berhijrah itu, yang berprofesi sebagai pedagang, tidak biasa bertani. Pembantu, dimaklumkan tentang fakta ini, berkata bahawa mereka akan mengusahakan ladang tetapi akan membahagikan hasil sama rata.

Bukan itu sahaja, malah mereka juga membuat perkiraan bahawa selepas kematian mereka harta itu harus dibahagikan juga. Ia adalah adegan cinta dan kebaikan yang luar biasa. Bagi dua orang yang ketika itu bukan sahaja asing dalam bangsa mereka, tetapi juga dalam budaya, agama, dan pandangan, untuk bergabung seperti ini dalam ikatan persaudaraan adalah pencapaian Islam yang tiada tandingannya. Sejarah agama lain tidak menunjukkan sesuatu seperti itu. Ketika para pembantu itu bersedia untuk berkongsi dengan saudara baru mereka yang beriman, penghijrah bernama Abdul Rahman bin Auf رضياللهعنه telah ditawarkan separuh daripada segala-galanya oleh pembantu saudaranya. Abdul Rahman bin Auf رضياللهعنه merakamkan rasa terima kasih dan ingin ditunjukkan jalan ke pasar, dengan mengatakan bahawa dia akan berjaya mencari rezeki sendiri, dan dalam masa yang singkat, dia dapat mengembangkan perniagaan yang berkembang pesat. Begitu juga, yang lain mengambil untuk berdagang atau mula bekerja sebagai tukang periuk, kuli, kerani, dan dalam kapasiti lain.

 Mereka ini bukan sahaja berjaya mengekalkan diri mereka sendiri tetapi juga menyumbang kepada Baitul Maal, tabung bersama, atau perbendaharaan awam, dana untuk dibelanjakan untuk kebajikan bersama. Ini adalah satu lagi institusi yang khusus kepada Islam. Tiada mana-mana dalam sejarah mana-mana agama lain kita dapati perkara seperti itu dimulakan dan diusahakan dengan begitu teliti. Ada masa dalam hidup mereka melarat. Sehinggakan Rasulullahﷺ terpaksa meminta para sahabat menjamu tetamunya. Suatu ketika dia meminta Abu Thalhah رضياللهعنه, seorang sahabat, untuk memberikan keramahan kepada seorang sahabat. Abu Thalhah رضياللهعنه membawa tetamu itu pulang dan apabila sampai di sana mendapati bahawa tiada apa-apa yang patut ditawarkan, dan semua yang ada di sana hampir tidak cukup untuk mencukupi untuk kanak-kanak di rumah..

Untuk mengelakkan keadaan janggal lampu dipadamkan dan apa sahaja juadah yang ada, dihidangkan kepada tetamu. Abu Thalhah رضياللهعنه dan isterinya, yang terpaksa menemaninya sebagai tuan rumah, tidak mengambil apa-apa, tetapi hanya berkelakuan dengan pergerakan tangan dan mulut seolah-olah mereka juga sedang makan. Ia adalah masa seperti ini yang diikuti, dengan rahmat Allah Rabbul Jalalluh, dengan hari-hari kelimpahan. Tetapi dengan kekayaan yang besar yang mereka miliki, mereka membebaskan diri mereka sendiri sebagaimana yang mereka lakukan ketika mereka sangat memerlukan dan sangat miskin. Sebahagian daripada pendapatan mereka disalurkan ke Baitul Maal untuk dibahagikan kepada golongan yang memerlukan. Penduduk Suffa, yang melahirkan kumpulan guru-guru agama yang tenaga dan usahanya menerangi tempat-tempat yang mereka kunjungi, adalah antara yang terpelihara dari Baitul Maal ini.

         Walau bagaimanapun, terdapat satu pertuduhan berat yang diutamakan terhadap Islam, iaitu ia menjadi militan selepas datang ke Madinah. Tuduhan ini adalah tujuan saya untuk menyangkal. Mereka yang melemparkan pertuduhan seperti itu secara tidak sengaja menyalahgambarkan fakta, yang kemudiannya. Seperti yang telah kita lihat, Islam di Makkah ditetapkan di tengah-tengah keadaan yang sama sekali berbeza daripada yang terdapat di Madinah. Di Makkah ia tidak mempunyai kuasa yang sepadan dengan namanya; orang Islam diam dan menderita. Selain itu, pertumpahan darah dalam Islam tidak boleh diulas dan peperangan yang perlu dilakukan adalah perang pertahanan semata-mata. Tidak mendapat kedamaian di Makkah, mereka meninggalkan rumah mereka untuk pergi dan menetap di suatu tempat yang mereka boleh berdamai, tetapi orang Quraisy, yang bertekad untuk membinasakan mereka, tetap bertahan walaupun selepas orang Islam meninggalkan Makkah dan datang ke Madinah.

Kita tidak boleh lupa bahawa di Madinah umat Islam terpaksa merangka rancangan untuk tingkah laku mereka terhadap penduduk lain, dan juga untuk diri mereka sendiri, kerana bilangan mereka yang semakin meningkat. Jika kita melihat sejarah evolusi masyarakat kita melihat bahawa peraturan dan peraturan sentiasa diterima pakai mengikut keperluan yang semakin meningkat. Hakikat bahawa Islam tidak menyetujui pertumpahan darah cukup dibuktikan oleh fakta bahawa tidak lama selepas menyelesaikan urusan bersama mereka sendiri, mereka mula membuat peruntukan untuk hubungan yang wujud antara mereka dan puak-puak jiran yang lain. Laungan bahawa Islam dipaksa ke atas orang lain di mata pedang adalah nakal kerana ia adalah salah. Mengangkat senjata bukan untuk menyebarkan iman tetapi untuk melindungi orang itu.

         Selagi mereka berada di Makkah mereka tidak mempunyai kekuatan mahupun peluang untuk menggunakan hak mereka dengan kekerasan senjata, atau untuk mempertahankan diri. Naluri memelihara diri adalah semula jadi kepada manusia sebagai tindakan menarik nafas. Oleh itu, untuk memperjuangkan kewujudan bukanlah suatu tindakan peperangan yang agresif dan juga tidak boleh dipanggil memaksa Islam ke atas kaum lain di mata pedang. Semua agama, semua kerajaan, dan semua orang mempunyai hak untuk berjuang untuk mempertahankan diri. Jika, oleh itu, Islam telah melakukan perkara yang sama, di manakah letak mudaratnya? Bahkan Nabi Isa Ibn Maryam atau Isa yang dipanggil Putera Damai, menasihati pengikutnya untuk membeli pedang. Walaupun dalam sejarah Kristian kemudian, selepas kenaikannya ke syurga, agama Kristian kita melihat bahawa kekerasan digunakan bukan sahaja untuk mempertahankan diri tetapi untuk menyembelih mereka yang agamanya berbeza, atau yang kepercayaannya, walaupun agamanya sama, adalah bertentangan dengan Gereja di Rom.

Menara lama masjid suci, dibina pada tahun 1483 dan kubah hijau di atas makam Rasulullah dibina pada tahun 1840. Foto diambil pada tahun 1910.

Yang paling terkenal ialah "Perang Salib Kristian" dan tindakan syaitan Isabella dan Ferdinand di Andalusia, Sepanyol. Jika terdapat mana-mana contoh dalam sejarah Islam seorang pemerintah memaksa agama kepada orang lain di mata pedang, kesalahan tidak boleh diletakkan di mata pedang; kesalahan tidak boleh diletakkan di pintu Islam. Islam menjadi militan di Madinah bukan dengan cara dasar; kerana Rasulullahﷺ telah menyatakan,

“Sesiapa yang tidak sayang kepada Allah Rabbul Jalalluh, makhluk dan kepada anak-anaknya sendiri tidak akan mendapat kasih sayang Allah Rabbul Jalalluh.”

Beliau mengajar manusia untuk beramal dalam ucapan, perbuatan, pemikiran, dan tindakan, "Sedekah lidah,"(baik kata dan ucapan)  yang paling bersungguh-sungguh tertanam dalam akhlak Rasulullah ﷺ. Agama yang mengajar kita untuk mengekalkan perasaan kemanusiaan yang lebih baik di hadapan sesama manusia tidak boleh menjadi agresif. Islam sangat sabar, tetapi apabila permusuhan sengit orang Yahudi, pelanggaran pertunangan mereka, hasutan mereka, dan pengkhianatan mereka menjadi bahaya yang diperintahkan Allah;

كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ ٱلْمَوْتُ إِن تَرَكَ خَيْرًا ٱلْوَصِيَّةُ لِلْوَٰلِدَيْنِ وَٱلْأَقْرَبِينَ بِٱلْمَعْرُوفِ ۖ حَقًّا عَلَى ٱلْمُتَّقِينَ ١٨٠

“Pertahankanlah dirimu terhadap musuhmu, tetapi janganlah kamu menyerang mereka dahulu, sesungguhnya Allah membenci orang yang menceroboh.”

(Quran 2:190)


Penggunaan pedang oleh orang Islam bukan semata-mata untuk mempertahankan diri, dan sejarah agama lain tidak boleh menunjukkan persamaan dengan ini. Umat ​​Islam tidak pernah menggunakan pedang untuk menyebarkan iman mereka. Saya mencabar sesiapa sahaja untuk menghasilkan satu contoh Rasulullah ﷺ menggunakan pedang atau apa-apa jenis kekuatan untuk menyebarkan akidah. Tetapi sebaliknya, bayangkan kepada anda banyak contoh peperangan yang mengerikan yang dilakukan oleh orang Yahudi yang digunakan oleh pasukan itu disucikan oleh agama mereka, dan dalam ajaran Kristian awal, ajaran Nabi Isa AS segera dilupakan dalam kesombongan. kuasa.

"Dari saat agama Kristian menjadi kuasa yang diiktiraf." Kata seorang penulis yang berkebolehan, "ia menjadi agresif dan menganiaya." “Nama agama:” menulis yang lain, “berfungsi sebagai rayuan dan justifikasi pencerobohan ke atas negara yang lebih lemah; ia membawa kepada pembodohan dan perhambaan mereka.” Oleh itu kita melihat bahawa setiap tindakan pelanggaran telah disucikan oleh gereja, sementara, "dalam kes-kes kejahatan yang melampau, pengampunan membuka jalan penjenayah ke syurga."

          Dalam sejarah agama sebagai individu, kecuali Islam sahaja, kita melihat semangat tolak ansur didakwah dan ditegaskan hanya selagi agama itu tidak berdaya; tetapi ia memberi laluan kepada sikap tidak bertoleransi dan penganiayaan apabila kuasa dicapai. Maka, tanpa segan silu, kita mengagumi sikap kurang ajar penganut agama ini yang menegaskan bahawa sejak kedatangannya di Madinah, Islam menjadi militan. Ya, Islam menjadi militan, tetapi hanya sejauh yang diperlukan untuk memperjuangkan pemeliharaan diri. Semangat toleransi yang Rasulullah ﷺ ajar baginda tunjukkan melalui teladan. Bagi semua negara yang ditakluki itu bermakna kebebasan beribadat. Berdakwah dengan pedang adalah suatu kebencian bagi Rasulullah ﷺ, dan jelas dilarang oleh Al-Quran.

أَلَمْ تَرَ إِلَى ٱلَّذِى حَآجَّ إِبْرَٰهِـۧمَ فِى رَبِّهِۦٓ أَنْ ءَاتَىٰهُ ٱللَّهُ ٱلْمُلْكَ إِذْ قَالَ إِبْرَٰهِـۧمُ رَبِّىَ ٱلَّذِى يُحْىِۦ وَيُمِيتُ قَالَ أَنَا۠ أُحْىِۦ وَأُمِيتُ ۖ قَالَ إِبْرَٰهِـۧمُ فَإِنَّ ٱللَّهَ يَأْتِى بِٱلشَّمْسِ مِنَ ٱلْمَشْرِقِ فَأْتِ بِهَا مِنَ ٱلْمَغْرِبِ فَبُهِتَ ٱلَّذِى كَفَرَ ۗ وَٱللَّهُ لَا يَهْدِى ٱلْقَوْمَ ٱلظَّـٰلِمِينَ ٢٥٨

Tidakkah engkau (pelik) memikirkan (wahai Muhammad) tentang orang yang berhujah membantah Nabi Ibrahim (dengan sombongnya) mengenai Tuhannya, kerana Allah memberikan orang itu kuasa pemerintahan? Ketika Nabi Ibrahim berkata: "Tuhanku ialah Yang menghidupkan dan Yang mematikan". Ia menjawab: "Aku juga boleh menghidupkan dan mematikan". Nabi Ibrahim berkata lagi: "Sesungguhnya Allah menerbitkan matahari dari timur, oleh itu terbitkanlah dia dari barat?" Maka tercenganglah orang yang kafir itu (lalu diam membisu). Dan (ingatlah), Allah tidak akan memberikan petunjuk kepada kaum yang zalim.

(Quran 2:258)


Islam tidak pernah bertolak ansur dengan semangat pencerobohan. Ia sentiasa bersedia untuk berkata kepada musuh: “Hentikan permusuhan, jadilah sekutu kami, dan kami akan setia kepada kamu: atau bayar ufti, dan kami akan mengamankan dan melindungi kamu dalam semua hak kamu; atau menganut agama kami, dan kamu akan menikmati setiap keistimewaan yang kami miliki.” Tetapi kenyataan yang sangat mudah dan jujur ​​ini telah digunakan oleh pengkritik yang bermusuhan untuk membuktikan Islam menggunakan kekerasan dan menetapkan syarat-syarat yang tidak dapat dilaksanakan, seorang penulis pergi jauh sehingga untuk menyelamatkan nyawa dan harta mereka orang telah memeluk Islam.


Tetapi tidak ada apa-apa di sini yang menceritakan tentang ketidakamanan harta dan nyawa. Ini adalah istilah -istilah seperti yang tidak pernah difikirkan oleh musuh sebelum ini. Islam yang ditawarkan; sama sekali tidak ada ancaman paksaan, atau mengambil atau mengambil nyawa, atau merampas harta benda. Ia berkata secara ringkas, "kamu hentikan permusuhan dan kami akan menjadi jiran yang mesra, atau membayar kami penghormatan sebagai bayaran untuk melindungi nyawa dan harta benda anda, atau memeluk Islam dan menikmati hak penuh yang kami nikmati." Mungkinkah ada istilah yang lebih murah hati yang boleh dibayangkan. Pernahkah ada agama atau negara sebelum atau sejak yang menawarkan syarat saksama seperti itu kepada musuh yang telah gugur?

Kerajaan hari ini tidak membenarkan rakyat negara lain memperoleh hak kewarganegaraan sehingga mereka dinaturalisasikan. Orang Islam membayar cukai tertentu, dan menyumbang sama ada secara bijak kepada perbendaharaan; Ia akan menjadi ketidakadilan yang besar untuk menyediakan untuk orang lain - bukan Islam - daripada wangnya. Begitu juga, adalah mustahil untuk mengenakan cukai kepada yang lain pada skala yang sama. Oleh itu, bagi mereka terdapat cukai khas, dalam semua kes kurang daripada cukai biasa, yang dikenakan untuk perlindungan mereka.

Mengenai penggal, atau syarat terakhir, sama sekali tidak ada ancaman atau paksaan di dalamnya. Undang-undang perang Islam diakui lebih berperikemanusiaan daripada mana-mana agama;

وَقَـٰتِلُوا۟ فِى سَبِيلِ ٱللَّهِ ٱلَّذِينَ يُقَـٰتِلُونَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوٓا۟ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُحِبُّ ٱلْمُعْتَدِينَ ١٩٠
“Dan perangilah agama Allah terhadap orang-orang yang memerangi kamu, tetapi janganlah kamu melampaui batas dengan menyerang mereka terlebih dahulu kerana Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas”.
(Quran 2:190)


Oleh itu, kita melihat bahawa tidak lama selepas menangani urusan yang lebih mendesak selepas ketibaan baginda di Madinah, Rasulullah ﷺ beralih kepada perkara yang seterusnya, iaitu, menjalinkan hubungan mesra dengan pelbagai kabilah yang tinggal di dalam atau di sekitar Mekah. Sekali lagi, jika Islam bersikap agresif, ia akan menawarkan mereka bukan hubungan mesra tetapi hanya alternatif kosong, "peluk Islam atau terima akibatnya."

 Orang-orang Yahudi di Madinah yang didekati Rasulullah ﷺ sendiri untuk mengelakkan pertumpahan darah ialah Bani Qainuka, Bani Nadir, dan Bani Qurayzah. Mereka ini tidak bersahabat mahupun bermusuhan dengan dua puak, Aus dan Khazraj. Yang kini telah memeluk Islam, adalah perlu untuk mencapai syarat baru untuk gencatan senjata, dan yang berikut, ditawarkan dan dimuktamadkan dalam satu perjanjian: atau telaga "Konvensyen Madinah"



Referensi:

Mevdudi, Hz. Peygamber’in Hayatı [The Life of the Holy Prophet], (Terj.: A. Asrar) İstanbul, 1972, I-II.

Muhammed Hamidullah, İslam Peygamberi [Nabi Islam], (Terj.: S. Tuğ), İstanbul, 1980, I-II.

Eski dan Yeni Ahid'te Hz. Muhammad [Nabi Muhammad dalam Perjanjian Lama dan Baru], (Terj.: Ş. Siber) Ankara, 1972.

Muhammed Sadık, HıristiyanlıkKarşısında İslamiyet [Islam dalam Pandangan Kristian], (Terj.: Ş. Siber) Ankara, 1960.

Madya Dr. H. Dursun Yıldız, Büyük İslam Tarihi [Sejarah Besar Islam], İstanbul, 1986, I-XIV.

M. Asım Köksal, İslam Tarihi [Sejarah Islam], İstanbul, 1981, I-XI.

Ibn Kathir, Qisasu’l Anbiya [Kisah Para Nabi], Beirut, 1990.

Mevalana Şibli, Asr-ı Saadet [Zaman Keemasan], (Terj.: Ö. Rıza Doğrul) İstanbul, 1977, I-V.

Osman Cilacı, Kur’an Işığında Üç Peygamber Üç Kitap [Tiga Nabi, Tiga Buku dalam Cahaya Al-Qur’an], İstanbul, 1977.

Takıyyüddin el-Hilali, el-Berahinü’l-İnciliyye [Bukti Injil], (Terj.: O. Cilacı) İstanbul, 1977.

Osman Cilacı, Dinler ve İnsanlar [Agama dan Rakyat], Konya, 1990.

Seyyid Emir Ali, Musavvar İslam Tarihi [Musavvar History of Islam], (Terj.: M. Raul) İstanbul, 1329, I-II.

[1] Ibn Hisham, ibid, V. 2, p. 75-76; Tabari, Tarikh, V. 2, p. 235.

[2] Ibn Hisham, ibid, V. 2, p. 75-76; Ibn Sa’d, ibid, V. 2, p. 220; Tabari, ibid, V. 2, p. 235.

[3] Doç. Dr. Sâlih Tuğ, İslam Vergi Hukukunun Ortaya Çıkışı, p. 27 (Ank. 1963).

[4] Ibn Hisham, ibid, V. 2, p. 73; Ibn Sa’d, ibid, V. 1, p. 220.

[5] Ibn Hisham, ibid, V. 2, p. 76; Ibn Sa’d, ibid, V. 1, p. 220.

[6] Ibn Hisham, Sirah, V. 2, p. 77-78; Ibn Sa’d, Tabaqat, V. 3, p. 420; Tabari, Tarikh, V. 2, p. 236.

[7] Ibn Hisham, ibid, V. 2, p. 78-79; Ibn Sa’d, ibid, V. 3, p. 420; Tabari, ibid, V. 2, p. 236-237; Ibn Sayyid, Uyunu’l-Athar, V. 1, p. 160; Halabi, Insanu’l-Uyun, V. 2, p. 170-171.

[8] Ibn Hisham, Sirah, V. 2, p. 83-84; Ibn Sa’d, Tabaqat, V. 1, p. 221; Tabari, Tarikh, V. 2, p. 228.

[9] Ibn Hisham, Sirah, V. 2, p. 84; Ibn Sa’d, Tabaqat, V. 1, p. 222; Tabari, ibid, V. 2, p. 238; Ibn Sayyid, Uyunu’l-Athar, V. 1, p. 163; Halabi, Insanu’l-Uyun, V. 2, p. 174-175.

[10] Tabari, Tarikh, V. 2, p. 239; Halabi, ibid, V. 2, p. 175.

[11] Ibn Hisham, ibid, V. 2, p. 97; Halabi, ibid, V. 2, p. 175.

[12] Ibn Hisham, ibid, V. 2, p. 85; Ibn Sa’d, ibid, V. 1, p. 222; Tabari, Tarikh, V. 2, p. 239; Ibn Sayyid, Uyunu’l-Athar, V. 1, p. 164; Halabi, Insanu’l-Uyun, V. 2, p. 176-177.

[13] Ibn Hisham, ibid, V. 2, p. 86-87; Ibn Sayyid, ibid, V. 1, p. 164.

[14] Ibn Hisham, ibid, V. 2, p. 88; Ibn Sa’d, ibid, V. 1, p. 223.

[15] Ibn Hisham, ibid, V. 2, p. 90; Ibn Sa’d, Tabaqat, V. 1, p. 223.

Comments

Popular posts from this blog

Bab 1 - Dunia Arab Sebelum Kedatangan Islam.

Bab 22 -Kejatuhan Khaybar - Bani Qurayza dan Bani Nadir

Bab 16 : Perang Badar (Gahzwah Badr)

Bab 2 - Kelahiran Muhammad (Rasulullah ﷺ)

Bab 20 (1) - EKSPEDISI SAWIQ

Bab 26-Ziarah Pertama Umrah & Perjanjian Hudaibiyah.

Bab 6 - Mereka Terdahulu, Merekalah Yang Terdepan.

Bab 29 - Perperangan Tabuk

Bab 24-Tragedi Ar Raji'