Bab - 17 - Piagam Madinah - Perlembagaan Menyeluruh Digubal untuk Sebuah Negara.

   

Kehidupan Rasulullah dan para sahabatnya di Madinah.

Perkara pertama yang dilakukan oleh Nabi setibanya di Madinah ialah membina sebuah masjid yang berfungsi sebagai pusat komuniti pertama bagi umat Islam. Ia juga berfungsi sebagai ibu pejabat kepimpinan dan pusat sosial. Beliau kemudiannya menjalinkan ikatan persaudaraan antara Muhajirun [pendatang dari Makkah] dan Ansar [para pembantu dari Madinah].

Cabaran seterusnya yang dihadapi oleh Rasulullah ﷺ ialah ekonomi. Hampir separuh daripada penduduk Islam kembali daripada asalnya dari Makkah. Mereka telah meninggalkan harta, perdagangan, rumah, dan harta benda mereka untuk melarikan diri dari penyiksaan dan penindasan kaum Quraisy di Mekah. Ia memerlukan kebijaksanaan besar daripada Rasulullah ﷺ untuk menangani masalah ini. Rasulullah ﷺ memutuskan untuk menjalinkan tali persaudaraan antara Muhajirin dan Ansar. Kaum Ansar berkongsi perdagangan dan kekayaan mereka dengan Muhajirin. Ibn Is-haq meriwayatkan bahawa apabila Rasulullah ﷺ menjalinkan tali persaudaraan di antara para Sahabat, Muhajirin dan Ansar baginda bersabda kepada mereka: “Jadilah kamu bersaudara kerana Allah.”

Rasulullahﷺ terpaksa berhadapan dengan realiti baru di Madinah. Kota ini terdiri daripada kabilah Al-Aws dan Al-Khazraj di samping orang Islam, Yahudi, Nasrani, orang-orang kafir, serta sekumpulan orang munafik. Umat ​​Islam sendiri berpecah kepada Muhajirin dan Ansar. Di sebalik kepelbagaian ini, Rasulullahﷺ berusaha untuk menubuhkan sebuah negara yang kukuh atas dasar keamanan, perpaduan dan keharmonian.

Maka wujud-lah Piagam Madinah yang bersejarah. Ia wajar dianggap sebagai perlembagaan pertama di dunia dan menggariskan ciri-ciri negara baru. Ia menubuhkan prinsip perlembagaan pertama berdasarkan kesaksamaan tanpa mengira agama, bangsa, atau jantina. Piagam itu menetapkan bahawa semua rakyat bertanggungjawab untuk melindungi bandar, berkongsi tanggungjawab bersama untuk menjaga dan membantu antara satu sama lain, dan memerintahkan apa yang baik untuk negara dan menangkis apa sahaja yang boleh mengancamnya. Piagam itu menegaskan bahawa menjaga sempadan bandar adalah tanggungjawab bersama yang dikongsi oleh semua warga kota dan memberikan penekanan yang ketat terhadap nilai-nilai kesaksamaan, saling menjaga dan hidup bersama secara aman.

Ibn Ishaq dilaporkan berkata: “Rasulullah ﷺ membuat perjanjian antara Muhajirin dan Ansar di mana baginda membuat perjanjian dengan orang Yahudi, membenarkan mereka dalam agama dan harta benda mereka, dan memberi mereka tugas dan hak tertentu.”

Penghijrahan Rasulullah ﷺ dari Makkah ke Madinah adalah salah satu contoh terbaik untuk memahami kepentingan keamanan, keselamatan, dan antara agama dalam agama Islam. Baiat pertama di Mina antara dua belas orang Madinah yang datang memeluk Islam di tangan Rasulullah ﷺ kemudiannya diisytiharkan sebagai wakilnya ke Madinah dan Rasulullah ﷺ menyampaikan khutbah Islam pertamanya kepada mereka. Khutbah sejarah ini telah didokumentasikan dalam beberapa buku sejarah Islam yang dikarang oleh tokoh-tokoh Islam yang berwibawa yang diterima sebulat suara. Khutbah itu sendiri terdiri daripada tujuh perkara yang dinyatakan seperti berikut.

1. Beriman dan taat kepada Allah Yang Maha Esa

2. Untuk tidak melakukan kecurian dalam hidup seseorang

3. Tidak berzina

4. Untuk tidak membunuh

5. Untuk tidak membuat tuduhan palsu terhadap sesiapa

6. Untuk tidak mengumpat

7. Mengamalkan setiap kebaikan dan menjauhi segala kejahatan.

[Ruj: Ibn Hisham, as-Sirat-un-Nabawiyyah, jld : 2, pg : 281]

Di antara tujuh aspek yang dibincangkan hanya satu aspek berkaitan akidah atau perkara agama dan kesemua enam aspek lain menekankan pembaharuan dan pemurnian tingkah laku moral kehidupan manusia. Aspek-aspek ini bertujuan untuk melindungi manusia daripada semua jenis jenayah sosial dan ia bersifat sekular. Kemudian Rasulullahﷺ menyampaikan ucapan rasmi pertamanya pada hari Jumaat pertama di sebuah Masjid di Quba dalam perjalanannya ke Madinah. Rasulullah ﷺ menyatakan bahawa semua umat Islam hendaklah melaksanakan perkara berikut;

1. Untuk menyembah Allah Yang Maha Kuasa;

2. Bersikap jujur;

3. Untuk mengasihi semua orang dalam masyarakat anda;

4. Untuk memenuhi semua janji dan komitmen;

5. Untuk membezakan antara yang halal dan haram;

6. Berakhlak mulia.

Setelah mengalami siksaan di tangan orang Makkah, Rasulullah ﷺ terpaksa berhijrah ke Madinah. Namun, akhlak Rasulullah ﷺ bermaksud bahawa Baginda tidak pernah bercakap tentang membalas dendam penduduk Makkah tetapi sebaliknya bercakap tentang menyebarkan cinta, keamanan, dan kemanusiaan.

Perlembagaan bertulis pertama Madinah (juga dikenali sebagai Piagam Madinah atau Piagam Madinah) telah digubal dan diisytiharkan oleh Rasulullahﷺ pada tahun 622 Masihi kepada penduduk Madinah yang merangkumi bukan sahaja pendatang dan penduduk Islam tempatan tetapi juga orang Yahudi dan bukan lain-lain. Muslim dan puak bersekutu bukan Islam mereka. Perlembagaan itu dimaksudkan untuk sepuluh ribu rakyat berbilang agama di negeri Madinah.

Perlembagaan bertulis ini menyediakan masyarakat Madinah dengan konsep penurunan kuasa yang kemudiannya menjadi asas praktikal demokrasi. Ia memberikan kebolehan yang sederhana dan seimbang untuk semua komuniti yang hidup dalam masyarakat itu. Buat pertama kali dalam sejarah, ia melahirkan idea negara geografi yang akan merangkumi semua kepercayaan dan budaya dalam satu negara. Konsep kedaulatan undang-undang juga muncul daripada perlembagaan ini buat kali pertama. Ia memberikan konsep menghormati undang-undang adat tempatan semua suku dan agama yang hidup bersama.

Ia menjamin perlindungan hak asasi manusia, perlindungan hak wanita, hak sosial, hak budaya, kebebasan beragama, dan hak minoriti yang tinggal di negeri ini. Ia mengisytiharkan Madinah sebagai Negara yang aman dan selamat, bebas daripada segala jenis keganasan dan keganasan. Rasulullah ﷺ kemudiannya menubuhkan negara Islam yang pertama.

Ia adalah dokumen politik-perlembagaan yang luar biasa dan perlembagaan bertulis pertama demokrasi dalam sejarah manusia, semua perlembagaan kemudiannya diasaskan di atasnya. Prinsip-prinsipnya berlandaskan al-Quran dan as-Sunnah.

Perlembagaan Madinah - Perlembagaan Menyeluruh yang Digubal untuk sesebuah Negara.

Rencana utama: Perlembagaan Madinah.

Negara Islam pertama diasaskan bukan dalam bayang-bayang pedang, seperti yang lazimnya dipercayai dalam sesetengah kalangan, tetapi dalam jaminan kontrak sosial, yang dipanggil Perlembagaan Madinah. Dengan semua alasan, Perlembagaan Madinah menyalakan obor kebebasan dengan menubuhkan Negara Merdeka untuk masyarakat majmuk yang terdiri daripada Muslim, Yahudi, dan pagan.

[Negara Merdeka yang belum pernah berlaku sebelum ini, yang pertama seumpamanya dalam sejarah intelektual dan politik tamadun manusia, diasaskan oleh Rasulullahﷺ sendiri pada tahun Gregorian 622, iaitu, lebih daripada tiga ratus tahun sebelum Deklarasi Manusia Sejagat. Rights (1948) membayangkan Negara Bebas yang pluralistik, bertolak ansur dengan agama- Prof. Ali Khan, Profesor Undang-undang, Universiti Washburn.]

Perlembagaan Madinah menetapkan secara umum hak-hak pelbagai golongan warganegara, kewajipan mereka antara satu sama lain, dan cara penyelesaian pertikaian. Sebilangan kecil penduduk Yathrib sudah beragama Islam, telah memeluk Islam semasa tempoh Rasulullah ﷺ dan pengikutnya dianiaya di Makkah. Selebihnya penduduk Yathrib adalah bukan Islam, sama ada orang kafir atau Yahudi.

Perjanjian itu menandakan persetujuan sukarela rakyat ini untuk diperintah oleh undang-undang Islam. Mereka berharap dengan mempunyai sumber undang-undang luaran yang objektif ini, persengketaan yang memecahbelahkan masyarakat mereka akan sembuh. Orang Yahudi di Madinah adalah kumpulan minoriti. Mereka adalah pelanggan kepada dua puak Arab utama, beberapa di satu pihak dalam pertikaian dan beberapa di pihak yang lain.

Perlembagaan Madinah memberi perhatian khusus kepada hak-hak warga Yahudi Madinah. Antara fasal yang berkaitan dengan orang Yahudi adalah seperti berikut:  orang-orang Yahudi yang menyertai perjanjian dan menjadi sebahagian daripada komuniti yang lebih besar yang diwujudkannya adalah bantuan yang sewajarnya dan layanan yang sama terhadap orang Yahudi tidak akan dianiaya, dan musuh mereka tidak akan diberi bantuan kepada orang Yahudi akan dianggap sebagai satu komuniti dengan orang Islam, tetapi masing-masing mempunyai agama mereka sendiri.

Orang Yahudi mempunyai status yang sama dengan pihak yang membuat pakatan. Daripada dikira sebagai sebahagian daripada puak, mereka terikat kepada (dan dengan itu berpecah sesama mereka sendiri), orang Yahudi di bawah Perlembagaan Madinah dianggap sebagai satu komuniti mereka sendiri. Masyarakat ini dinaikkan daripada kedudukan sebelumnya kepada keadaan sama rata dengan pihak utama yang membuat perjanjian (umat Islam dan dua suku Arab).

Kepentingannya diberi berat yang sama dengan kepentingan kumpulan lain supaya tiada pihak dalam perjanjian itu boleh bersekutu dengan musuhnya. Paling penting, ia dijamin hak untuk memiliki agama sendiri. Selain itu, individu Yahudi dijamin layanan yang adil dan sama rata serta dilindungi daripada kesalahan. Sebagai balasan, masyarakat Yahudi akan menyumbang sama dengan masyarakat lain untuk melindungi dan mempertahankan Madinah.

Perlembagaan Madinah, juga dikenali sebagai Piagam Madinah, telah digubal oleh Rasulullahﷺ pada tahun 622. Ia membentuk perjanjian rasmi antara Rasulullahﷺ dan semua suku dan keluarga penting Yathrib (kemudian dikenali sebagai Madinah), termasuk Muslim, Yahudi, dan orang kafir. Dokumen itu disusun dengan keprihatinan yang jelas untuk menamatkan pertempuran antara suku kaum antara puak Aws (Banu Aus) dan Banu Khazraj di Madinah. Untuk kesan ini, ia memulakan beberapa hak dan tanggungjawab untuk masyarakat Muslim, Yahudi, dan pagan Madinah membawa mereka dalam lipatan satu komuniti-Umat.

Pentarikhan tepat Perlembagaan Madinah masih diperdebatkan tetapi secara amnya, ulama bersetuju ia ditulis sejurus selepas hijrah (622). Ia dengan berkesan menubuhkan negara Islam pertama. Perlembagaan menetapkan: keselamatan masyarakat, kebebasan beragama, peranan Madinah sebagai tempat suci (kecuali keganasan dan senjata), keselamatan wanita, hubungan suku yang stabil di Madinah, sistem cukai untuk menyokong masyarakat pada zaman konflik, parameter untuk pakatan politik eksogen, sistem untuk memberikan perlindungan individu, sistem kehakiman untuk menyelesaikan pertikaian, dan juga mengawal selia pembayaran darah-wite (pembayaran antara keluarga atau puak untuk pembunuhan individu sebagai ganti lex talionis ).

Pada tahun 1986 teks Perlembagaan Madinah telah disusun menjadi 47 artikel oleh Dr Muhammad Hamidullah yang melakukan ini menggunakan pelbagai sumber Islam yang asli.

63 Perkara Perlembagaan

Perkara 1

Dokumen Perlembagaan Ini adalah dokumen perlembagaan yang diberikan oleh Rasulullahﷺ.

Perkara 2

Subjek Perlembagaan Negara (Ini hendaklah menjadi perjanjian) antara Muslim Quraisy, penduduk Yathrib (Rakyat Madinah), dan orang-orang yang akan mengikuti mereka dan menjadi terikat dengan mereka (secara politik) dan berperang bersama mereka. (Semua komuniti ini hendaklah menjadi subjek perlembagaan negara.)

Perkara 3

Pembentukan Kewarganegaraan Berperlembagaan Masyarakat yang disebutkan di atas hendaklah merumuskan Perpaduan Perlembagaan yang berbeza daripada orang (lain).

Perkara 4 

Pengesahan dan Penguatkuasaan undang-undang puak terdahulu mengenai wang darah untuk orang Quraisy yang berhijrah. Orang yang berhijrah dari Quraisy hendaklah bertanggungjawab ke atas jagaan mereka dan mereka hendaklah, mengikut amalan mereka yang telah diluluskan, bersama-sama membayar wang darah itu dengan kerjasama bersama dan setiap kumpulan hendaklah menjamin pembebasan banduan mereka dengan membayar wang tebusan. Lebih-lebih lagi, perjanjian di kalangan orang yang beriman hendaklah mengikut prinsip undang-undang dan keadilan yang diiktiraf.

Perkara 5 -

Pengesahan undang-undang bekas wang darah untuk Banu Auf Dan orang-orang yang berhijrah dari Banu Auf hendaklah bertanggungjawab ke atas arwah mereka dan mereka hendaklah, mengikut amalan mereka yang telah diluluskan dahulu, bersama-sama membayar wang darah itu dengan kerjasama bersama dan setiap kumpulan hendaklah memastikan pembebasan banduan mereka dengan membayar tebusan. Lebih-lebih lagi, perjanjian di kalangan orang yang beriman hendaklah mengikut prinsip undang-undang dan keadilan yang diiktiraf

Perkara 6

Pengesahan undang-undang bekas wang darah untuk Banu Harith Dan orang-orang yang berhijrah dari Banu Harith hendaklah bertanggungjawab ke atas jagaan mereka dan mereka hendaklah, mengikut amalan mereka yang diluluskan dahulu, bersama-sama membayar wang darah itu dengan kerjasama bersama dan setiap kumpulan hendaklah memastikan pembebasan banduan mereka dengan membayar tebusan. Lebih-lebih lagi, perjanjian di kalangan orang yang beriman hendaklah mengikut prinsip undang-undang dan keadilan yang diiktiraf.

Perkara 7

Pengesahan undang-undang bekas wang darah untuk Banu Saida Dan para penghijrah dari Banu Saida hendaklah bertanggungjawab ke atas jagaan mereka dan mereka hendaklah, mengikut amalan mereka yang diluluskan dahulu, bersama-sama membayar wang darah itu dengan kerjasama bersama dan setiap kumpulan hendaklah memastikan pembebasan banduan mereka dengan membayar tebusan. Lebih-lebih lagi, perjanjian di kalangan orang yang beriman hendaklah mengikut prinsip undang-undang dan keadilan yang diiktiraf.

Perkara 8

Pengesahan hukum bekas wang darah bagi Banu Jusham. Dan orang-orang yang berhijrah dari Bani Jusham hendaklah bertanggungjawab ke atas jagaan mereka dan mereka hendaklah, mengikut amalan mereka yang telah diluluskan dahulu, bersama-sama membayar wang darah dengan kerjasama bersama dan setiap kumpulan hendaklah menjamin pembebasan tawanan mereka dengan membayar wang tebusan. Lebih-lebih lagi, perjanjian di kalangan orang yang beriman hendaklah mengikut prinsip undang-undang dan keadilan yang diiktiraf.

Perkara 9

Pengesahan undang-undang bekas wang darah untuk Banu Najjar Dan orang-orang yang berhijrah dari Banu Najjar hendaklah bertanggungjawab ke atas jagaan mereka dan mereka hendaklah, mengikut amalan mereka yang telah diluluskan dahulu, bersama-sama membayar wang darah itu dengan kerjasama bersama dan setiap kumpulan hendaklah memastikan pembebasan banduan mereka dengan membayar tebusan. Lebih-lebih lagi, perjanjian di kalangan orang yang beriman hendaklah mengikut prinsip undang-undang dan keadilan yang diiktiraf.

Perkara 10

Pengesahan hukum bekas wang darah untuk Banu Amr

Dan orang-orang yang berhijrah dari Bani Amr hendaklah bertanggungjawab ke atas jagaan mereka dan mereka hendaklah, mengikut amalan mereka yang telah diluluskan dahulu, bersama-sama membayar wang darah dengan kerjasama bersama dan setiap kumpulan hendaklah menjamin pembebasan tawanan mereka dengan membayar wang tebusan. Lebih-lebih lagi, perjanjian di kalangan orang yang beriman hendaklah mengikut prinsip undang-undang dan keadilan yang diiktiraf.

Perkara 11

Pengesahan undang-undang bekas wang darah untuk Banu Nabeet Dan para penghijrah dari Banu Nabeet hendaklah bertanggungjawab ke atas jagaan mereka dan mereka hendaklah, mengikut amalan mereka yang telah diluluskan dahulu, bersama-sama membayar wang darah itu dengan kerjasama bersama dan setiap kumpulan hendaklah memastikan pembebasan banduan mereka dengan membayar tebusan. Lebih-lebih lagi, perjanjian di kalangan orang yang beriman hendaklah mengikut prinsip undang-undang dan keadilan yang diiktiraf.

Perkara 12

Pengesahan undang-undang bekas wang darah untuk Banu Aws Dan penghijrah dari Banu Aws hendaklah bertanggungjawab ke atas jagaan mereka dan mereka hendaklah, mengikut amalan yang diluluskan dahulu, bersama-sama membayar wang darah itu dengan kerjasama bersama dan setiap kumpulan hendaklah memastikan pembebasan banduan mereka dengan membayar tebusan. Lebih-lebih lagi, perjanjian di kalangan orang yang beriman hendaklah mengikut prinsip undang-undang dan keadilan yang diiktiraf.

Perkara 13

Kedaulatan undang-undang dan keadilan tanpa pandang bulu untuk semua masyarakat. Dan setiap kumpulan hendaklah memastikan pembebasan tawanannya dengan memastikan bahawa peraturan undang-undang dan keadilan yang sembarangan diterapkan di kalangan orang yang beriman.

Perkara 14

Orang-orang mukmin tidak akan meninggalkan seorang yang berhutang di antara mereka, tetapi hendaklah mereka menolongnya dalam membayar tebusannya, menurut apa yang dikira adil.

Perkara 15

Larangan pilih kasih yang tidak adil. Seorang mukmin tidak boleh bersekutu dengan sekutu mukmin (yang lain) tanpa persetujuan (yang terakhir).

Perkara 16

Penentangan kolektif terhadap ketidakadilan, kezaliman, dan kerosakan. Hendaklah ada penentangan kolektif oleh orang-orang yang beriman terhadap mana-mana individu yang bangkit memberontak, cuba mendapatkan apa-apa dengan kekerasan, melanggar sebarang ikrar atau cubaan untuk menyebarkan kerosakan di kalangan orang-orang yang beriman. Penentangan kolektif sedemikian terhadap pelaku hendaklah berlaku walaupun dia adalah anak kepada salah seorang daripada mereka.

Perkara 17

Larangan membunuh orang Islam oleh orang Islam. Seorang mukmin tidak boleh membunuh (selain) mukmin (sebagai pembalasan) untuk orang kafir, dan tidak boleh menolong orang kafir terhadap seorang mukmin.

Perkara 18

Jaminan hak sama rata perlindungan nyawa untuk semua orang Islam.

Keselamatan Tuhan (yang diberikan di bawah perlembagaan ini) adalah satu. Perlindungan ini boleh diberikan walaupun oleh orang-orang beriman yang paling hina (yang akan sama mengikat untuk semua).

Perkara 19

Identiti tersendiri umat Islam terhadap komuniti perlembagaan yang lain Orang yang beriman hendaklah menjadi sekutu antara satu sama lain terhadap semua orang lain (dunia).

Perkara 20

Minoriti bukan Islam (Yahudi) mempunyai hak yang sama untuk perlindungan nyawa (sebagai orang Islam). Seorang Yahudi, yang taat kepada kita (negara) akan mendapat hak perlindungan hidup yang sama (sebagaimana orang mukmin), selama mereka (orang mukmin) tidak dianiaya olehnya (orang Yahudi), dan dia tidak menolong (orang lain). ) terhadap mereka.

Perkara 21

Jaminan keamanan dan keselamatan bagi semua umat Islam berdasarkan kesaksamaan dan keadilan.

Dan sesungguhnya keselamatan yang diberikan oleh orang-orang mukmin itu adalah satu. Jika ada peperangan di jalan Allah, maka tiadalah orang-orang mukmin mengadakan perjanjian damai (dengan musuh) selain daripada orang-orang mukmin yang lain, melainkan ia berdasarkan persamaan dan keadilan di antara semua.

Perkara 22

Undang-undang pelepasan untuk sekutu perang.

Setiap sekutu perang kita akan menerima giliran bantuan (semasa menunggang) pada semua tugas ketenteraan.

Perkara 23

Hukum pembalasan bagi orang Islam jika berlaku pertumpahan darah di jalan  Allahﷻ. Orang-orang yang beriman hendaklah saling membalas dendam terhadap satu sama lain kerana pertumpahan darah di jalan Allah.

Perkara 24

Islam adalah kod kehidupan yang terbaik Semua penganut yang bertakwa kepada Tuhan berada di bawah bimbingan Islam yang terbaik dan paling betul.

Perkara 25

Larangan memberikan keselamatan nyawa dan harta kepada musuh. Tiada penyembah berhala (atau mana-mana orang yang tidak beriman daripada puak Madinah) Tiada penyembah berhala (atau mana-mana orang yang tidak beriman di kalangan puak Madinah) boleh memberikan perlindungan untuk harta dan nyawa (mana-mana daripada mereka) Quraisy (kerana mereka memusuhi negara Madinah) dan tidak boleh campur tangan bagi pihaknya terhadap mana-mana orang yang beriman.

Perkara 26

Pelaksanaan hukum pembalasan atas pembunuhan orang Islam. Apabila sesiapa dengan sengaja membunuh seorang mukmin, bukti yang jelas dia akan dibunuh sebagai balasan, melainkan waris mangsa berpuas hati dengan wang darah itu. Semua orang yang beriman akan berdiri teguh menentang pembunuh itu dan tidak ada yang halal bagi mereka kecuali menentangnya.

Perkara 27

Tiada perlindungan atau konsesi bagi pelaku kerosakan dan subversif terhadap perlembagaan.

Orang yang beriman yang percaya kepada Tuhan dan hari Akhirat dan bersetuju dengan kandungan dokumen ini tidak akan memberikan sebarang perlindungan atau konsesi kepada mereka yang terlibat dalam kerosakan dan subversif terhadap perlembagaan ini. Mereka yang berbuat demikian akan menghadapi laknat dan kemurkaan  Allahﷻ pada hari kiamat. Tambahan pula, tiada apa pun yang boleh diterima daripada mereka sebagai pampasan atau restitusi (dalam kehidupan akhirat).

Perkara 28

Kekuasaan muktamad dan mutlak dalam perselisihan terletak pada  Allahﷻ dan Rasulullahﷺ.

Apabila ada di antara kamu berselisih pendapat tentang sesuatu, perselisihan itu hendaklah dirujukkan kepada  Allahﷻ dan kepada Rasulullahﷺ, (kerana semua kuasa muktamad dan mutlak terletak pada mereka).

Perkara 29

Tanggungan berkadar warganegara bukan Islam (Yahudi) dalam menanggung perbelanjaan perang

Orang-orang Yahudi (minoriti bukan Islam) akan dikenakan tanggungan berkadar perbelanjaan perang bersama-sama dengan orang-orang yang beriman selagi mereka (Yahudi) terus berperang bersama-sama mereka.

Perkara 30

Jaminan kebebasan beragama untuk kedua-dua orang Islam dan minoriti bukan Islam (orang Yahudi)

Kaum Yahudi Bani Auf (minoriti bukan Islam) hendaklah dianggap sebagai satu komuniti bersama orang-orang yang beriman. Mereka akan dijamin hak kebebasan beragama bersama-sama orang Islam. Hak hendaklah diberikan kepada sekutu mereka dan juga diri mereka sendiri kecuali mereka yang bersalah atas penindasan atau pelanggar perjanjian. Mereka akan membawa kejahatan hanya kepada diri mereka sendiri dan keluarga mereka.

Perkara 31

Persamaan hak orang Yahudi Bani Najjar dengan Yahudi Bani Auf

Orang Yahudi Bani Najjar akan menikmati hak yang sama seperti yang diberikan kepada Yahudi Bani Auf.

Perkara 32

Persamaan hak untuk Yahudi Bani Harith dengan Yahudi Bani Awf Orang Yahudi Bani Harith akan menikmati hak yang sama seperti yang diberikan kepada Yahudi Bani Awf.

Perkara 33

Persamaan hak orang Yahudi Bani Sa’ida dengan Yahudi Bani Auf. Kaum Yahudi Bani Sa’ida akan menikmati hak yang sama seperti yang diberikan kepada Yahudi Bani Auf.

Perkara 34

Persamaan hak orang Yahudi Bani Jusyam dengan Yahudi Bani Auf. Orang Yahudi Bani Jusyam akan menikmati hak yang sama seperti yang diberikan kepada Yahudi Bani Auf.

Perkara 35

Persamaan hak untuk Yahudi Bani Aws dengan Yahudi Bani Awf Orang Yahudi Bani Aws akan menikmati hak yang sama seperti yang diberikan kepada Yahudi Bani Awf.

Perkara 36

Persamaan hak orang Yahudi Bani Tha'alaba dengan Yahudi Bani Auf. Orang Yahudi Bani Tha'laba akan menikmati hak yang sama seperti yang diberikan kepada Yahudi Bani Awf kecuali mereka yang bersalah atas penindasan atau melanggar perjanjian; mereka akan membawa kejahatan hanya kepada diri mereka sendiri dan keluarga mereka.

Perkara 37

Persamaan hak untuk Jaffna, cabang Bani Tha'laba, dengan Yahudi Bani Awf Jaffna, cabang Bani Thalaba, akan menikmati hak yang sama seperti yang diberikan kepada Bani Tha'laba.

Perkara 38

Persamaan hak orang Yahudi Bani Utaibah dengan Yahudi Bani Auf. Orang Yahudi Bani Utaibah akan menikmati hak yang sama seperti yang diberikan kepada Yahudi Bani Awf. Perlu ada pematuhan sepenuhnya (dengan perlembagaan ini) dan tiada pelanggaran (fasalnya)

Perkara 39

Persamaan hak untuk semua sekutu suku Tha'alaba. Semua sekutu Bani Tha'laba akan menikmati hak yang sama seperti yang diberikan kepada Bani Thalaba.

Perkara 40

Persamaan hak untuk semua cabang Yahudi. Semua cabang kecil orang Yahudi akan menikmati hak yang sama seperti yang diberikan kepada mereka (orang Yahudi).

Perkara 41

Komando dan kuasa terakhir dalam ekspedisi ketenteraan terletak pada Rasulullahﷺ Sesungguhnya tiada seorang pun di kalangan sekutu boleh mara (dalam ekspedisi ketenteraan) tanpa izin terlebih dahulu daripada Rasulullahﷺ (yang mempunyai kuasa dan kuasa terakhir).

Perkara 42

Tidak terkecuali dari hukum pembalasan. Tidak akan ada halangan bagi sesiapa yang ingin membalas dendam terhadap luka.

Perkara 43

Tanggungjawab terhadap pembunuhan yang menyalahi undang-undang.

Sesiapa yang melakukan pembunuhan yang menyalahi undang-undang hendaklah bertanggungjawab ke atasnya sendiri dengan ahli keluarganya tetapi dia dikecualikan sekiranya dia membunuh seorang yang zalim. Sesungguhnya  Allahﷻ (Pembantu Amanah) menyokong mereka yang berpegang sepenuhnya kepada perlembagaan ini.

Perkara 44

Liabiliti berasingan perbelanjaan perang. Orang Yahudi dan orang Islam hendaklah menanggung perbelanjaan perang mereka sendiri secara berasingan.

Perkara 45

Saling membantu antara satu sama lain secara wajib jika berlaku peperangan. Hendaklah ada saling membantu antara satu sama lain terhadap mereka yang terlibat dalam peperangan dengan sekutu dokumen ini.

Perkara 46

Perundingan bersama dan urusan terhormat Hendaklah ada perundingan bersama dan urusan terhormat antara sekutu dan akan ada pemenuhan, bukan pelanggaran, semua ikrar.

Perkara 47

Hukum larangan khianat dan pertolongan orang yang dizalimi. Tiada sesiapa pun boleh melanggar ikrar kerana sekutunya dan sesungguhnya; pertolongan hendaklah diberikan kepada orang yang tertindas.

Perkara 48

Orang Yahudi (minoriti bukan Islam) juga hendaklah memberikan sokongan kewangan kepada negara semasa tempoh perang. Orang-orang Yahudi (minoriti bukan Islam) bersama-sama dengan orang-orang yang beriman hendaklah memberikan sokongan kewangan kepada negara semasa tempoh perang.

Perkara 49

Larangan pergaduhan dan pertumpahan darah di kalangan pelbagai masyarakat negeri. Lembah Yathrib adalah suci dan akan ada larangan untuk berperang dan pertumpahan darah di kalangan pelbagai masyarakat di negeri itu.

Perkara 50

Hak perlindungan hidup yang sama hendaklah diberikan kepada setiap orang, yang telah diberi perlindungan perlembagaan Seseorang yang diberi perlindungan perlembagaan akan diberikan hak perlindungan hidup yang sama selagi dia tidak melakukan kemudharatan dan tidak bertindak khianat.

Perkara 51

Undang-undang perlindungan untuk wanita

Seorang wanita tidak boleh diberi perlindungan tanpa persetujuan keluarganya.

Perkara 52

Kuasa  Allahﷻ   dan Rasulullahﷺ hendaklah menjadi kuasa muktamad dan mutlak dalam semua pertikaian yang mencetuskan sebarang pergaduhan.

Dan sesungguhnya jika timbul sebarang perselisihan di antara pihak-pihak dalam dokumen ini yang mana dikhuatiri sebarang pertengkaran, hendaklah dirujuk kepada Rasulullahﷺ ,untuk keputusan muktamad dan mutlak. Sesungguhnya, Tuhan adalah Jaminan untuk mematuhi dengan setia kandungan perlembagaan ini (yang akan dikuatkuasakan oleh negara).

Perkara 53

Tiada perlindungan bagi musuh negara mahupun sekutu mereka. Tidak ada tempat perlindungan bagi Quraisy (musuh negara) mahupun sekutu mereka.

Perkara 54

Tanggungjawab pertahanan bersama sekiranya berlaku serangan ke atas negara. Kaum Muslimin dan Yahudi hendaklah bertanggungjawab bersama untuk mempertahankan (negeri) Madinah daripada sebarang serangan luar.

Perkara 55

Kewajiban mematuhi perjanjian damai bagi setiap sekutu. Adalah menjadi kewajipan ke atas orang Yahudi untuk mematuhi dan mematuhi mana-mana perjanjian damai yang dijemput untuk mereka sertai.

Perkara 56

Tiada perjanjian boleh menggantung atau menafikan tanggungjawab perlindungan Deen (Begitu juga, umat Islam juga menjadi tanggungjawab untuk mematuhi dan mematuhi mana-mana perjanjian damai yang mereka dijemput), tetapi tiada perjanjian akan menghalang mereka daripada berjuang untuk perlindungan. daripada Deen mereka.

Perkara 57

Setiap pihak dalam perjanjian hendaklah bertanggungjawab untuk mempertahankan arah yang dihadapinya. Tiap-tiap pihak dalam perjanjian hendaklah bertanggungjawab ke atas langkah-langkah dan pengaturan pertahanan terhadap arah yang dihadapinya.

Perkara 58

Ahli konstituen asas dokumen ini dan sekutu mereka hendaklah mempunyai status perlembagaan yang sama. Orang Yahudi Aws (salah seorang ahli konstituen asas dokumen ini) dan sekutu mereka hendaklah memiliki status perlembagaan yang sama seperti pihak lain dalam dokumen ini, dengan syarat bahawa mereka harus benar-benar ikhlas dan jujur ​​dalam berurusan dengan pihak-pihak tersebut.

Perkara 59

Tiada pihak berhak melanggar perlembagaan. Tiada pihak berhak melanggar perlembagaan. Setiap orang yang melakukan jenayah hendaklah bertanggungjawab atas perbuatannya sahaja.

Perkara 60

Nikmat Allahﷻ Yang Maha Kuasa akan tertakluk kepada pematuhan perlembagaan. Sesungguhnya, Tuhan adalah Jaminan untuk mematuhi dengan setia kandungan perlembagaan ini (yang akan dikuatkuasakan oleh negara).

Perkara 61

Tiada pengkhianat atau penindas boleh mempunyai hak perlindungan di bawah dokumen ini. Sesungguhnya dokumen perlembagaan ini tidak akan melindungi mana-mana pengkhianat atau penindas.

Perkara 62

Semua rakyat yang aman akan berada dalam perlindungan yang selamat dan terjamin. Sesungguhnya sesiapa yang keluar (dalam ekspedisi tentera) akan diberi keselamatan dan sesiapa yang tinggal di Madinah akan mendapat (demikian juga), kecuali mereka yang melakukan kezaliman dan melanggar kandungan perlembagaan ini.

Perkara 63

Allahﷻ dan Rasulullahﷺ adalah pelindung warga Madinah yang aman dan mematuhi perlembagaan. Sesungguhnya Allahﷻ dan Rasulullahﷺ, adalah pelindung bagi warga yang baik dan orang-orang yang bertakwa kepada Allahﷻ.


[Ruj: Ibn Hisham, as-Sirat-un-Nabawiyyah, jld : 2, pg : 281]

Comments

Popular posts from this blog

Bab 1 - Dunia Arab Sebelum Kedatangan Islam.

Bab 22 -Kejatuhan Khaybar - Bani Qurayza dan Bani Nadir

Bab 16 : Perang Badar (Gahzwah Badr)

Bab 2 - Kelahiran Muhammad (Rasulullah ﷺ)

Bab 15 : Rasulullah ﷺ di Madinah

Bab 20 (1) - EKSPEDISI SAWIQ

Bab 26-Ziarah Pertama Umrah & Perjanjian Hudaibiyah.

Bab 6 - Mereka Terdahulu, Merekalah Yang Terdepan.

Bab 29 - Perperangan Tabuk

Bab 24-Tragedi Ar Raji'