Bab.7 Kekejaman Kaum Quraisy



(Quran: Al Ankabut 29: 10)

“Dan di antara manusia ada yang berkata: Kami beriman kepada Allah, tetapi apabila dia dihadapkan pada jalan Allah, dia menyangka bahawa penganiayaan manusia itu adalah azab Allah”.

Apabila Rasulullahﷺ mula aktif berdakwah Islam, baginda memutuskan untuk menubuhkan sebuah markas mubaligh, di mana mereka yang ingin memeluk agama boleh diajar. Di mana tempat tinggal baru ini, semua umat Islam boleh berkumpul untuk solat. Rasulullahﷺ tidak dapat berdakwah secara terbuka semasa kekejaman itu.

Saiyidina Arqam رضي الله عنه, salah seorang mualaf awal memberikan rumahnya yang dinamakan “Kediaman Islam” atau Darul Islam yang terletak di kaki bukit Safa’ merupakan pusat dakwah. Rumah ini sangat terkenal dalam Islam dan dikenali sehingga hari ini sebagai Kediaman Islam. Di dalamnya Rasulullahﷺ berdakwah selama lebih tiga tahun dan ramai orang memeluk Islam di sana.

Selepas lima tahun, Islam terkenal dan menjadi bahan perbincangan di seluruh pelusuk Makkah. Orang Quraisy telah mencuba pelbagai cara untuk menghalangnya daripada merebak, dan akhirnya mereka memutuskan untuk menggunakan kekerasan. Mereka bertekad untuk menghancurkan pergerakan itu pada apa jua kos atas pelbagai sebab. 

Yang pertama dan paling wajar ialah ketakutan terhadap apa yang biasanya berlaku pada kedatangan seorang Nabi; bagaimana orang ramai bangkit menentang Rasulullahﷺ dan Allahﷻ membuktikan bahawa di sebalik kekuatan dan kekuatan manusia, seorang lelaki yang bersendirian dan tidak berkawan akan berjaya menegakkan Kebenaran dan Firman Allah. Kedua, orang Quraisy berpendapat adalah menghina manusia yang begitu bangga untuk menukar agama dan meninggalkan cara nenek moyang mereka.

Ketiga, Makkah adalah lokasi kuil terbesar di Arab di mana persembahan kepada berhala di dalamnya merupakan sumber kekayaan yang sangat besar. Mereka takut bahawa mereka dengan pengaruh dan kuasa yang dibeli akan hilang. Keempat, ketua-ketua Quraisy khuatir bahawa agama baru itu akan menghentikan martabat mereka dan menghentikan kemewahan mereka dan secara umumnya menjadikan kehidupan mereka yang mudah dan lenyap menjadi mustahil. 

Maka Rasulullahﷺ ditimpa segala jenis siksaan dan kekejaman, duri bertebaran di jalannya, dilemparkan batu ke rumahnya, dan kotoran dan sampah ke tubuhnya. Dia ditertawakan dan dicaci, dan suatu ketika dia sedang solat, ‘Uqbah bin Abd Mu’it melemparkan kainnya ke lehernya dan menariknya dengan kuat sehingga tubuh Rasulullahﷺ jatuh ke mukanya. Kisah kemarahan ini panjang dan menyedihkan. Orang-orang Quraisy telah memutuskan untuk memadamkan agama baru ini dari muka bumi, dan menghalang pendakwahnya daripada menjalankan kerja mereka. 


Sebaik sahaja pembangkang bermula, ia beransur-ansur berkembang, dan kebencian rakyat menjadi sengit. Hanya kerana adat kuno dan khas orang Arab bahawa jika seseorang dibunuh ia akan membawa kepada peperangan antara puak pembunuh dan pembunuh, maka mereka berhenti daripada membunuh  Rasulullahﷺ secara langsung, dan juga mungkin kerana mereka sudah penat berperang, tetapi semua ini tidak menghalang mereka daripada melakukan semua yang mereka mampu untuk menyeksa Rasulullahﷺ dan para pengikutnya.

Apabila orang Quraisy mendapati bahawa semua yang mereka lakukan adalah sia-sia, mereka menghantar seorang utusan kepada Abu Talib, ketua suku yang juga bapa saudara Rasulullahﷺ  untuk memohon baginda supaya menghentikan suci daripada berdakwah. Abu Talib menghantar mereka keluar dengan kata-kata yang menenangkan, tetapi mereka kembali semula selepas beberapa lama untuk mengemukakan perkara mereka di hadapannya dengan lebih kuat.

Wakil kedua memutuskan Abu Talib, dan dia memanggil Rasulullahﷺ untuk menahannya daripada berdakwah, menunjukkan bahawa dia tidak boleh memerangi seluruh kabilah seorang diri. Pada masa ini disebabkan penganiayaan yang berterusan, pengikut Islam adalah sedikit dan lemah, namun Rasulullahﷺ yang suci berkata kepada bapa saudaranya dalam kata-kata ini, “Saya tidak peduli walaupun saya terpaksa menyerahkan nyawa saya untuk Tuhan (Allah). , tetapi jika kamu takut akan kelemahan kamu sendiri maka tinggalkan aku; 

Cukuplah Tuhanku menolongku, Sekalipun orang-orang ini memberikan kepadaku bulan di satu tangan dan matahari di tangan yang lain, itu tidak akan menghalangiku daripada melakukan kewajipanku”. Jawapan ini sangat mengagumkan dan menggugah hati Abu Talib sehingga, kagum dengan keberanian, ketabahan, dan kesabaran Rasulullahﷺ. Abu Talib menyuruhnya, pergi dan melaksanakan tugasnya dan berjanji bahawa dia, Abu Talib, akan menolongnya semampunya.

Siksaan dan Tekanan dari Musyirikin Makkah kepada sahabat-sahabat awal.

Apabila orang Quraisy mendapati bahawa ini juga telah gagal, mereka menghantar Utbah, seorang pemidato kepada Rasulullahﷺ yang berkata: “Wahai anak saudaraku, kamu dibezakan oleh sifat dan keturunan. Sekarang engkau telah menabur perpecahan di antara bangsa kami dan menimbulkan perpecahan dalam keluarga kami, engkau mencela tuhan dan dewi kami, engkau membebani nenek moyang kami dengan kefasikan. Kami mempunyai cadangan untuk dibuat kepada anda, fikir baik-baik ia tidak sesuai untuk anda menerimanya.

“Berbicaralah wahai Utbah,” kata Rasulullahﷺ. "Aku akan mendengar, wahai anak saudaraku." Memulakan Utbah, “Jika kamu ingin memperoleh kekayaan dengan urusan ini, kami akan mengumpulkan harta yang lebih besar daripada yang dimiliki oleh sesiapa di antara kami jika kamu menginginkan kehormatan dan maruah, kami akan menjadikan kamu ketua kami, dan tidak akan melakukan sesuatu tanpa kamu, jika engkau menghendaki kekuasaan, kami akan menjadikan engkau raja kami, dan jika roh yang merasukimu tidak dapat dikalahkan, kami akan membawa para doktor dan memberi mereka kekayaan sehingga mereka menyembuhkan engkau.” Dan apabila dia telah melakukannya;

“Sudahkah kamu selesai, wahai bapa Walid?” tanya Rasulullahﷺ. “Ya” jawab Utbah. “Kalau begitu dengarlah saya.” Rasulullahﷺ bersabda. “Dengan nama Allah yang Maha Pengasih,” memulakan Rasulullahﷺ, “ini adalah wahyu daripada Yang Maha Pengasih; sebuah kitab yang menerangkan ayat-ayatnya dengan jelas, iaitu Al-Quran berbahasa Arab, untuk pengajaran orang-orang yang berakal, memberi khabar gembira dan mencela ancaman, tetapi sebahagian besar daripada mereka berpaling dan tidak mendengarkannya.

Dan di sana berkata, ‘Hati kami terselubung dari ajaran yang engkau ajak kami kepadanya, dan ada sumbatan di telinga kami dan tirai antara kami dan kamu; oleh kerana itu bertindaklah sebagaimana yang kamu fikirkan patut, kerana kami akan bertindak menurut sentimen kami. Katakanlah, Sesungguhnya aku hanyalah seorang manusia seperti kamu. Telah diwahyukan kepadaku bahawa Tuhan kamu adalah Tuhan yang Esa, kerana itu luruskanlah jalanmu kepada-Nya, dan mohonlah ampun kepada-Nya atas apa yang telah lalu.

Haa, Miim
Turunnya Kitab ini dari Allah Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.Sebuah Kitab yang dijelaskan ayat-ayatnya satu persatu; iaitu Al-Quran yang diturunkan dalam bahasa Arab bagi faedah orang-orang yang mengambil tahu dan memahami kandungannya,Ia membawa berita yang mengembirakan (bagi orang-orang yang beriman) dan membawa amaran (kepada orang-orang yang ingkar); dalam pada itu kebanyakan mereka berpaling ingkar (tidak mahu mengetahui dan memahaminya), maka dengan sebab itu mereka tidak menerima dan tidak mematuhinya. Dan mereka berkata: "Hati kami dalam tutupan yang berlapis-lapis (menghalang kami) daripada memahami apa yang engkau serukan kami kepadanya, dan pada telinga kami penyumbat (menjadikan kami tidak dapat mendengarnya), serta di antara kami denganmu ada sekatan (yang memisahkan fahaman kita); oleh itu, bekerjalah engkau (untuk agamamu), sesungguhnya kami juga tetap bekerja (untuk mempertahankan kepercayaan kami)! .Katakanlah (wahai Muhammad): "Sesungguhnya aku hanyalah seorang manusia seperti kamu; diwahyukan kepadaku bahawa Tuhan kamu hanyalah Tuhan yang Satu; maka hendaklah kamu tetap teguh di atas jalan yang betul lurus (yang membawa kepada mencapai keredaanNya), serta pohonlah kepadaNya mengampuni (dosa-dosa kamu yang telah lalu). Dan (ingatlah), kecelakaan besar bagi orang-orang yang mempersekutukanNya (dengan sesuatu yang lain),"Iaitu orang-orang yang tidak memberi zakat (untuk membersihkan jiwa dan hartabendanya) dan mereka pula kufur ingkar akan adanya hari akhirat".Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal yang soleh, mereka beroleh balasan pahala yang tidak putus-putus.

 (Fussilat:1 – 8)

Apabila Rasulullahﷺ menghabiskan bacaan ini, beliau berkata kepada Utbah, “Engkau telah mendengar, sekarang ambil jalan yang menurutmu terbaik”

Utbah kembali dan memberitahu Quraisy bahawa adalah lebih baik untuk meninggalkannya, menunjukkan bahawa ia akan menjadi satu kebanggaan jika Rasulullah ﷺ berjaya dalam misinya, "kerana," katanya, "dia milik kita. suku, dan jika dia gagal kami mencapai tujuan kami." Tetapi mereka enggan mendengar nasihatnya.

Apabila mereka mendapati bahawa setiap percubaan mereka telah gagal, mereka memutuskan bahawa setiap puak harus menganiaya orang Islam dari puak mereka, dan dengan itu bermulalah kisah yang terlalu menyakitkan untuk diceritakan sepenuhnya. Walaupun ‘Usman adalah seorang yang dewasa dan cukup merdeka kerana dia seorang yang beragama Islam, bapa saudaranya telah menyeksanya dengan mengikatnya dengan tali dan memukulnya. ‘Abdullah telah dipukul tanpa belas kasihan di dalam kawasan Kaabah itu sendiri. Pengikut lain dipukul dan diseksa bila boleh.

Lebih kejam dan mengerikan siksaan yang dijatuhkan kepada hamba-hamba miskin yang merupakan pengikut Rasulullahﷺ. Bilal, hamba Umayyah bin Khalaf terpaksa berbaring di atas pasir panas padang pasir di atas punggungnya dengan mukanya menghadap matahari yang terik dan batu berat di atas punggungnya. Sayidina Bilal Ibn Rabbah ra juga telah diikat dan diseret melalui jalan-jalan di Makkah.

 "Kamu tetap berada di bawah terik matahari sehingga kamu mati atau kamu mengingkari Islam," tuannya akan berkata. Ketika Bilal berbaring, separuh tersekat-sekat di bawah batu yang berat, dia hanya akan berkata, “Ahad..Ahad..Ahad..(Satu Tuhan..Satu Tuhan..Satu Tuhan). Ini berlangsung selama beberapa hari sehingga dia ditebus oleh Abu Bakar dan dibebaskan.

Zunnira, budak perempuan Abu Jahal, telah dibutakan, dan ramai lagi yang diperlakukan serupa. Abu Jahal bertanggungjawab; dikatakan, kerana kematian Summayyah ibu kepada Ammar bin Yasser, yang dia menyebabkan dibunuh dengan cara yang tidak terkatakan.

Oleh itu, secara perbandingan kekejaman yang paling keji, menjengkelkan, dan muktamad ini bertindak dengan keberanian dan kesabaran Rasulullahﷺ dan para pengikutnya, dan anda akan menyedari kekuatan yang kuat yang dikenakan ke atas umat Islam. Di mana ini memberi mereka kekuatan, pengorbanan, dan kesucian Jihad dalam hati mereka. Umat ​​awal dalam Islam dengan kebenaran yang tertanam dalam iman memuncak keberanian untuk memerangi semua kuasa kejahatan di bumi.

Kekejaman ini tidak pernah menyebabkan seorang Muslim pun berputus asa.

“Hidupnya dan sahabat-sahabatnya adalah catatan paling mulia tentang pekerjaan yang dilakukan dengan mulia dan setia. Rasulullahﷺmenanamkan tenaga kepada orang yang tidak aktif; dia menyatukan kumpulan puak yang berperang menjadi negara yang diilhamkan untuk bertindak dengan harapan kehidupan kekal; Rasulullahﷺ menumpukan perhatian kepada semua serpihan dan cahaya yang pecah yang pernah jatuh pada hati manusia.”

Ketika kebenaran berlaku selama-lamanya hingga keabadian, dakwah, diplomasi, dan tabiat Rasulullahﷺ menyerapkan agama yang tidak terdapat pada pengikut awal agama syurgawi. Nabi Isa Alaihisallam (Jesus) telah dibawa ke salib, pengikutnya melarikan diri dan meninggalkannya untuk mati sendirian (walaupun tidak ada kebenaran tentang ini berkaitan dengan Nabi Isa AS yang disebutkan dalam Al Quran – Islam). Sebaliknya, Rasulullahﷺ sahabatnya akan berkumpul mengelilingi baginda setiap kali baginda diancam dan rela membela diri dengan nyawa mereka untuknya.

Bilangan orang yang bersemangat memeluk Islam, meningkat dengan ketara. Ini seterusnya menimbulkan kebimbangan dan kemarahan Kafir Quraisy; mereka memperhebat secara sistematik penindasan terhadap umat Islam.   Rasulullahﷺ  menasihati orang Islam untuk berhijrah

 Baca Lagi:


Referensi:

Mevdudi, Hz. Peygamber’in Hayatı [The Life of the Holy Prophet], (Terj.: A. Asrar) İstanbul, 1972, I-II.

Muhammed Hamidullah, İslam Peygamberi [Nabi Islam], (Terj.: S. Tuğ), İstanbul, 1980, I-II.

Eski dan Yeni Ahid'te Hz. Muhammad [Nabi Muhammad dalam Perjanjian Lama dan Baru], (Terj.: Ş. Siber) Ankara, 1972.

Muhammed Sadık, HıristiyanlıkKarşısında İslamiyet [Islam dalam Pandangan Kristian], (Terj.: Ş. Siber) Ankara, 1960.

Madya Dr. H. Dursun Yıldız, Büyük İslam Tarihi [Sejarah Besar Islam], İstanbul, 1986, I-XIV.

M. Asım Köksal, İslam Tarihi [Sejarah Islam], İstanbul, 1981, I-XI.

Ibn Kathir, Qisasu’l Anbiya [Kisah Para Nabi], Beirut, 1990.

Mevalana Şibli, Asr-ı Saadet [Zaman Keemasan], (Terj.: Ö. Rıza Doğrul) İstanbul, 1977, I-V.

Osman Cilacı, Kur’an Işığında Üç Peygamber Üç Kitap [Tiga Nabi, Tiga Buku dalam Cahaya Al-Qur’an], İstanbul, 1977.

Takıyyüddin el-Hilali, el-Berahinü’l-İnciliyye [Bukti Injil], (Terj.: O. Cilacı) İstanbul, 1977.

Osman Cilacı, Dinler ve İnsanlar [Agama dan Rakyat], Konya, 1990.

Seyyid Emir Ali, Musavvar İslam Tarihi [Musavvar History of Islam], (Terj.: M. Raul) İstanbul, 1329, I-II.

Comments

Popular posts from this blog

Bab 1 - Dunia Arab Sebelum Kedatangan Islam.

Bab 22 -Kejatuhan Khaybar - Bani Qurayza dan Bani Nadir

Bab 16 : Perang Badar (Gahzwah Badr)

Bab 2 - Kelahiran Muhammad (Rasulullah ﷺ)

Bab 15 : Rasulullah ﷺ di Madinah

Bab 20 (1) - EKSPEDISI SAWIQ

Bab 26-Ziarah Pertama Umrah & Perjanjian Hudaibiyah.

Bab 6 - Mereka Terdahulu, Merekalah Yang Terdepan.

Bab 29 - Perperangan Tabuk

Bab 24-Tragedi Ar Raji'