Bab 6 - Mereka Terdahulu, Merekalah Yang Terdepan.

Mereka Terdahulu, Merekalah Yang Terdepan.

Muslim Pertama.



“Dan orang yang lebih dahulu adalah yang lebih dahulu, mereka itulah orang yang didekatkan kepada Allah”. Mereka itulah orang-orang yang didampingkan (di sisi Allah),"

(Al Quran 56:10-11)

Dalam bab bertajuk “Seruan Ilahi” saya telah menyebutkan bagaimana firman Allah pertama kali diturunkan kepada Rasulullah ﷺ. Selepas wahyu itu, di gua Hira, dia yakin akan misinya tetapi dia belum mengkhabarkannya secara terbuka. Rasulullah ﷺ mengajar pertama kali di kalangan keluarga dan sahabat handai. Yang pertama memeluk ialah isterinya, Saidatuna Khadijah (رضي الله عنه). Dia adalah wanita pertama yang memeluk Islam dan terdapat beberapa kontroversi mengenai siapa lelaki pertama yang berbuat demikian. Imam Abu Hanifah menulis:

“Di antara lelaki Sayidina Abu Bakar (رضي الله عنه), di kalangan kanak-kanak Sayidina Ali ibn Abu Talib(رضي الله عنه) dan di kalangan wanita ialah Saidatuna Khadijah (رضي الله عنه) adalah orang yang pertama memeluk Islam. Ini bukanlah pernyataan yang memuaskan kerana ia membezakan antara lelaki, wanita dan kanak-kanak. Persoalannya siapakah lelaki dewasa pertama yang memeluk Islam. Pengarang Seerah Halabi menulis: 

“Terdapat tiga dalam sejarah semua agama yang tidak percaya kepada tuhan lain, tetapi Tuhan ( Allahﷻ)  yang sebenar, yang pertama ialah Ezzekel yang menerima iman dan agama Nabi Musa AS; “Habib Najjar” kedua, seorang penduduk Antakya, adalah orang pertama yang memeluk agama Nabi isa AS. Apabila dia pergi berdakwah. Orang ketiga untuk Islam ialah Sayidina Abu Bakar  (رضي الله عنه). Kanak2 pertama memeluk Islam Saiyidina Ali Ibn Abu Talib  (رضي الله عنه) yang berumur sepuluh tahun.” Imam Termizi menulis, 

“Muhammad dijadikan Nabi pada hari Isnin, dan pada hari Selasa Sayidina Ali (رضي الله عنه)  berdoa bersamanya” 

(Quran: 18:74)

“Muhammad telah semakin meninggalkan sahabat lelakinya. Berseorangan bersunyian di Gunung Hira, dia mendapati kepuasan yang lebih besar dan lebih besar. Menghabiskan seminggu penuh di sana dengan sedikit persediaan, semangatnya bersungguh dalam berpuasa, sentiasa memohon penyataan yang jelas. Dia hampir tidak tahu sama ada siang atau malam, sama ada dia bermimpi atau menonton. 

Selama berjam-jam pada satu-satu  masa, dia tetap berlutut dalam kegelapan atau berbaring di bawah sinar matahari, atau dia melangkah dengan langkah yang panjang di atas jalanan berbatu. Apabila dia berjalan, seolah-olah suara-suara keluar dari batu; apabila dia memukul batu, ia menjawabnya. Dan batu-batu di mana-mana di bawah matahari yang berapi-api itu seolah-olah menyambutnya sebagai ' Rasulullah'.

 “Sekembalinya kerumah  isterinya Khadijah yang baik hati melihatnya begitu gembira dalam diam. Kadang-kadang dia kelihatan hilang kesedaran tentang apa yang berlaku di sekelilingnya dan terbaring lenguh di atas tanah, nafasnya hampir tidak dapat dilihat. Kemudian dia akan tidur, dadanya naik turun secara teratur dengan tidur yang nyenyak. 

Tetapi pernafasannya akan berkembang lebih cepat; dia akan tercungap-cungap; mimpi; manusia yang sangat besar setinggi langit di atas bumi dan menutup ufuk kemudian akan menghampiri, meluru ke arahnya dengan tangan dihulurkan bersedia untuk menangkapnya…. Muhammad akan bangun dengan badannya berpeluh; Khadijah akan mengelap dahinya dan menyoalnya dengan lembut tetapi cemas dengan suara yang cuba ditenangkan. Dia akan berdiam diri atau mengelak soalannya, atau dia akan menjawab dengan perkataan yang dia tidak faham.

“Pada akhir enam bulan tubuh Muhammad menderita; dia menjadi kurus, langkahnya menjadi tersentak, rambut dan janggutnya tidak terurus, matanya pelik. Dia berasa putus asa. Adakah dia menjadi salah seorang daripada orang gila seperti yang sering dia temui - orang jahat yang menyedihkan, mainan kuasa kegelapan yang mengerikan? Adakah dia salah seorang penyair yang diilhamkan oleh jin?- kerana kata-kata yang di tutur sering keluar tanpa sedar dari lidahnya? Dia berasa putus asa; kerana dia mempunyai kengerian penyair, tiupan angin seolah olah membisikan yang mengatakan apa yang mereka (musyirikin Makkah) lakukan dalam suasana ditutup kejahilan atau Jahilliyah..

"Saya takut menjadi gila," dia memutuskan untuk berkata pada suatu hari kepada Khadijah yang lembut apabila dia tidak dapat lagi menanggung beban. “Saya melihat semua tanda-tanda kegilaan dalam diri saya. Siapa sangka saya akan menjadi penyair, atau dirasuk jin? Saya tidak secara kebetulan bercakap mengenainya kepada sesiapa pun.”

“Khadijah mengharapkan keyakinannya. Dia berharap dan dia ragu-ragu; tetapi apabila dia begitu risau sendiri, bagaimana dia boleh meyakinkannya? Tetapi dia adalah seorang wanita yang dibuat untuk memberi penghiburan dan keselesaan; dia memiliki ketegasan lembut seorang isteri yang solehah dan seorang ibu yang berbakti dan memberikan lelaki ini, lebih muda daripada dirinya, cinta yang sepenuhnya. Dalam pengabdiannya, dia hampir tanpa sedar gembira untuk mencari lelaki yang kuat ini, dia mengagumi suaminya, yang kini lemah dan sakit. Bagaimana dia boleh membantu untuk meyakinkannya?

“Wahai Abul Qassim. Bukankah kamu ‘Al Amin – kerana demikian kamu dipanggil – orang yang ikhlas, boleh dipercayai, orang yang benar? Bagaimana Allah membiarkan kamu ditipu sedangkan kamu tidak menipu? Bukankah kamu seorang yang soleh, berakal budi, dermawan, peramah? Tidakkah kamu menghormati ibu bapamu, memberi makan kepada orang yang lapar, memberi pakaian kepada orang yang telanjang, menolong orang dalam perjalanan, dan melindungi orang yang lemah? Tidak mungkin anda menjadi bahan permainan syaitan pembohong dan jin jahat?

“Jadi, apakah makhluk ini yang mencari saya lagi dan lagi? Apakah makhluk ini yang tidak memberitahu saya namanya dan daripada siapa saya tidak dapat melarikan diri? Muhammad kembali dilanda kesedihan. Dia menggeletar, mukanya menjadi merah dan kemudian pucat; telinganya berdengung, matanya terbeliak. Kehadiran aneh telah menceroboh dirinya.

"Itu dia!! Dialah!! Dia datang.

“Namun dia terjaga dan tidak tidur atau bermimpi dan makhluk aneh itu sedang menghampiri.

Dia ada di sana;

“Khadijah ada ilham;

"Datang kepada saya," katanya kepada suaminya.Masuklah ke dalam jubahku. Muhammad berbuat demikian. Dia seperti anak di dada ibunya, memburu perlindungan daripada segala bahaya dunia. Khadijah menyelimutinya dengan badan lembutnya, menurunkan rambutnya; dia mendudukkannya di atas lututnya, memeluknya dengan erat, dan menyembunyikannya pada pelukannya di bawah rambutnya yang gelap.

“Nah? Dia bertanya. ‘Adakah dia masih ada?

“Saya tidak melihat atau merasakan dia lagi. Dia sudah hilang."

“Maka dia bukanlah jin yang keji, dan bukan pula syaitan; kerana dia menghormati kesucian wanita. Ia hanya boleh menjadi malaikat Tuhan."

“Ramadan datang. Muhammad menambah jam tangannya di laluan Gunung Hira. Hari berlalu; bulan sabit menjadi bulat, berkilauan, lalu Muhammad seperti tidur di dalam gua. Tiba-tiba makhluk misteri yang melawatnya sebelum ini muncul sambil memegang sehelai sutera di tangannya yang ditutup dengan tulisan.

“Iqra’, dia berkata kepada Muhammad: “Bacalah”

“Saya tidak tahu membaca”

“Makhluk itu sekali lagi menghempaskan dirinya kepada Muhammad untuk menyekatnya.

"Baca" dia mengulangi untuk kali ketiga.

“Apa yang perlu saya baca?”

“Baca, kata makhluk itu, melepaskannya.

“Bacalah dengan nama Tuhanmu yang telah menciptakan segala sesuatu.

Siapakah yang telah menciptakan manusia dari darah beku?

Bacalah, demi Tuhanmu yang maha pemurah Yang mengajarkan penggunaan pena;

Siapakah yang mengajar manusia apa yang tidak diketahuinya?’

 (Al-Quran 96:1-5)

Waraqah, sepupu Saidatuna Khadijah adalah orang seterusnya yang beriman kepada  Rasulullah. Dia seorang yang sangat tua, terlantar dan buta. Khadijah sering mendengarnya bercakap tentang "Nabi yang Dijanjikan" yang kedatangan Yesus Kristus (Nabi Isa AS) telah nyatakan. Apabila Waraqah mendengar tentang  Rasulullah  dari  Saidatuna Khadijah رضي الله عنه tentang wahyu yang diterima oleh Muhammad di gua Hira, dia segera mengisytiharkannya sebagai "Nabi Yang Dijanjikan". Malangnya, dia meninggal dunia tidak lama kemudian, semasa tempoh Pemberhentian, tanpa mempunyai peluang untuk mengisytiharkan imannya secara rasmi.

Sayidina Abu Bakar رضي الله عنه, seorang Makkah, adalah orang seterusnya yang memeluk Islam. Rasulullahﷺ dan dia adalah sahabat karib paling lama sebelum Rasulullah menerima Panggilan Ilahi, tetapi tidak lama kemudian dia disedari tentang tuntutan Rasulullah sebagai nabi, dia secara terbuka mengisytiharkan bahawa dia mempercayainya sebagai Muhammad Rasulullahﷺ adalah Nabi Pilihan , dan memeluk Islam. , dengan itu menjadi antara lelaki pertama yang berbuat demikian.

Sayidina Zaid bin Harithah رضي الله عنه, seorang hamba Allah  yang telah dimerdekakan, adalah yang seterusnya. Dia sangat terikat dengan Nabi yang suci, dan ketika dia pertama kali diberi kebebasan, dan telah diberitahu Muhammad untuk pulang bersama ayahnya ke rumahnya sendiri, dan dia enggan berbuat demikian.

Demikianlah kita melihat bahawa isteri Nabi Khadijah, sahabatnya Abu Bakar, sepupunya ‘Ali.

Dan budaknya yang dimerdekakan Zaid bin Harithah. Empat orang yang paling mengenali kehidupannya ini adalah orang yang paling awal beriman dan yang pertama memeluk Islam. Sayidina Abu Bakar رضي الله عنه , yang imannya kepada Nabi adalah benar dan tulus seperti Saidatuna Khadijah رضي الله عنه sangat yakin bahawa Muhammad adalah Nabi yang dijanjikan sehingga segera setelah memeluk Islam dia mula berdakwah kepada orang lain. 

Tidak lama kemudian orang-orang terkemuka seperti Sayidina Usman ibn Affan رضي الله عنه, Sayidina Zubair bin Awam رضي الله عنه, Sayidina Abdul Rahman Auf رضي الله عنه, Saad ibn Waqqas رضي الله عنه, dan Sayidina Talha ibn Ubaidah رضي الله عنه, menjadi Muslim juga Yasirرضي الله عنه , isterinya Saidatuna Summayyah binti Khayat رضي الله عنه, Sayidina Bilal ibn Rabbah رضي الله عنه , Sayidina Abdullah bin Mas'ud رضي الله عنه, Sayidina Ammar bin Yasir رضي الله عنه, dan Sayidina Khabab bin Arat رضي الله عنه, yang lebih hina kedudukannya, dan Arqam, yang kemudiannya memberikan rumahnya kepada Rasulullah  untuk tujuan dakwahnya. Satu demi satu orang mula mengikutinya dan dalam masa tiga tahun terdapat kira-kira empat puluh orang mualaf semuanya. 

Tanda-tanda kemajuan Islam yang berterusan ini menimbulkan kemarahan dan kebimbangan orang Makkah dan mereka sedaya upaya untuk menentangnya; tetapi umat Islam, walaupun menghadapi semua tentangan, berkembang pesat dalam bilangan.Apabila iman itu tersebar, orang-orang yang mempunyai kedudukan dari kalangan Quraisy juga menjadi mualaf, Hamzah, bapa saudara Nabi, di antara mereka. Beliau adalah seorang yang sangat penting dan terbukti sebagai tonggak kekuatan Islam. Dia sentiasa menyayangi Muhammad Rasulullah  dan kisah keislamannya adalah satu yang luar biasa. 

Diceritakan bahawa pada suatu hari Abu Jahal, bapa saudara Nabi, yang sangat menentang ajaran Muhammad Rasulullah  , dan telah datang menemuinya dan menganiaya Muhammad Rasulullah dengan paling kejam. Seorang pembantu rumah Sayidina Hamzah رضي الله عنه , kebetulan lalu, terkejut melihat perkara itu dan segera melaporkan perkara itu kepada tuannya. Apabila Sayidina Hamzah رضي الله عنه mendengar ini, sangat terikat dengan dia, dia sedih dan marah dan mengambil keputusan di sana dan kemudian dirinya untuk menyertai nasib baru, dan membantu dan mempertahankan tentera kecil yang berani dari umat Islam dengan sedaya upayanya.

Satu lagi keislaman yang luar biasa dari seorang yang besar kedudukannya ialah ‘Saiyidina Omar Ibni Al Khattab رضي الله عنه. Dia seorang yang mempunyai kedudukan, sangat dihormati di kalangan Quraisy, tetapi juga terkenal dan ditakuti kerana perangainya yang tidak terkawal. Sejak awal, dia sangat menentang Islam, dan ketika dia mendengar setiap hari bahawa semakin ramai yang memeluk agama baru, dia sangat marah sehingga suatu hari dia memutuskan untuk membunuh Rasulullahﷺ, yang, katanya adalah punca semua masalah. . Maka dengan mengambil pedangnya dia langsung menuju ke rumah Rasulullahﷺ. Ketika ini dia tidak sedar bahawa adiknya sendiri Fatimah Binti Al Khattab رضي الله عنه dan suaminya telah beragama Islam.

Dalam perjalanan ke rumah Rasulullahﷺ beliau bertemu dengan seorang lelaki (Naim Ibn Abdullah رضي الله عنه) yang baru memeluk Islam. Melihat pedang di tangan ‘Omar lelaki ini bertanya kepadanya ke mana dia pergi. Umar menjawab; "Untuk membunuh Muhammad." Naim ibn Abdullah رضي الله عنه kemudian memberitahunya bahawa kakak dan abang iparnya sendiri telah memeluk Islam. Mendengar ini, kemarahan ‘Omar tidak terhingga, dan dia memutuskan untuk berurusan dengan hubungannya sendiri terlebih dahulu sebelum menamatkan Rasulullahﷺ. Apabila sampai di rumah dia mendengar salah seorang daripada mereka membaca Al Quran, dan ini baginya yang terakhir. Dia memasuki rumahnya dengan penuh kemarahan .dan menangkap abang iparnya membelasahnya tanpa belas kasihan 

Sementara kakaknya dalam usahanya untuk mencederakan dirinya sendiri. 'Omar, kemudian merampas surah-surah al-Quran, mula membaca ayat-ayat itu, dan tidak lama kemudian kebenaran dan keindahannya membuatkan dia berfikir. Melihatnya termenung begitu, Naim Ibn Abdullah رضي الله عنه mengambil kesempatan untuk bermuhasabah dengannya dan tidak lama kemudian ‘Omar Al Khattab yang sombong itu menyertai Islam. Dia menuju ke rumah Al Arqam di mana Rasulullahﷺ dan para sahabatnya sedang berteduh. Rasulullahﷺ menemuinya di pintu dan ‘Omar Ibn Al Khattab menyatakan keimanannya kepada Rasulullahﷺ dengan kata-kata ini; “O! Ya Rasulullah, aku mengaku beriman kepada Allah dan Rasul-Nya”.

(Sila baca sehingga akhir bab ini, The House of Al Arqam, tempat pertemuan rahsia semasa Islam awal. Dapatkan lebih banyak wawasan tentang beberapa peristiwa yang berlaku semasa zaman penganiayaan dan penindasan umat Islam awal, begitu juga dengan kegemilangan yang berlaku kemudian.) Allah 

Selama ini umat Islam dipaksa untuk menjalankan kegiatan keagamaan mereka secara rahsia di dalam Baitullah Arqam; kerana mereka masih terlalu sedikit bilangannya untuk menghadapi banyak lawan mereka. Tetapi selepas pengislaman dua orang penting seperti “Sayidina Omar ibn Al Khattab رضي الله عنه, dan Sayidina Hamzah ibn Abi Talib رضي الله عنه, mereka dapat dengan bantuan mereka untuk menjalankan kerja mereka secara terbuka dan berdoa di rumah suci Kaabah. Kebanyakan mualaf awal adalah dari golongan miskin, kecuali beberapa orang yang kaya dan berjawatan yang baru saja kami sebutkan. Orang-orang miskin ini terpaksa mengalami banyak kesusahan; kerana mereka tidak mempunyai sesiapa untuk melindungi mereka dan tiada wang. Hamba-hamba yang bertukar menjadi orang Islam telah disiksa yang paling dahsyat. Sayidina Abu Bakar رضي الله عنه adalah antara orang kaya yang banyak membantu Islam ketika itu, dia menghabiskan banyak hartanya untuk membeli hamba daripada tuan mereka yang kejam dan membebaskan mereka.

Kebencian kaum Quraisy terhadap Nabi (Rasulullah ﷺ) dan pengikutnya melonjak ke titik tertinggi apabila diketahui bahawa Saiyidina Hamzah Ibn Abdul Mutalib رضي الله عنه dan Saiyidina Umar Ibn Al Khattab رضي الله عنه telah memeluk Islam, kerana Saiyidina Umar رضي الله عنه adalah ketua suku Bani 'Adi. Tidak lama selepas itu, seorang saudagar kaya dari keluarga penting Taim ibn Murra memeluk Islam. Dia adalah seorang yang mempunyai pertimbangan yang jelas serta bertenaga, jujur, dan mudah menerima, dan sangat digemari oleh orang ramai. Selepas keinsafannya, lima orang lain daripada keluarga penting mengikuti jejak mereka. Rasulullahﷺ dan para pengikutnya akan berdakwah kepada orang asing yang datang ke kota untuk haji dan perniagaan. Tetapi Quraisy ini pun berusaha untuk menghalang. Apabila orang ramai mula tiba di kota mereka akan meletakkan diri mereka di tempat yang strategik, dan memberitahu orang asing supaya tidak ada apa-apa kaitan dengan Muhammad (Rasulullah ﷺ) kerana dia seorang ahli sihir dan tidak boleh dipercayai. Ini, dalam satu cara, membantu Rasulullahﷺ untuk orang asing yang pulang ke rumah mereka menyebarkan kisah-kisah yang diceritakan tentang beliau, dan ramai yang datang untuk melihat dan mendengar lelaki yang mempertaruhkan nyawanya dengan memberitahu seluruh Arab untuk meninggalkan ibadah. nenek moyang mereka dan mengikuti agama baru yang didakwahkannya.

Arqam (رضي الله عنه)

Rumah itu kepunyaan seorang Sahabi bernama Arqam bin Abil Arqam (رضي الله عنه). Dia mempunyai beberapa rumah di hartanya, dan dia mendermakan yang ini sebagai pusat rahsia untuk penyebaran. Ia terletak di pangkalan utara Gunung Safa, dengan sekurang-kurangnya satu pintu tersembunyi daripada pandangan jirannya.

Arqam (رضي الله عنه) baru berumur 12-16 tahun ketika memeluk Islam yang dirahsiakannya. Rumah itu adalah warisan daripada bapanya. Beliau berasal dari Bani Makhzum, suku yang sama diketuai oleh Abu Jahal

‘Madrassah’ pertama dalam Islam

Untuk beberapa lama selepas Muhammad (Rasulullahﷺ) memproklamirkan kenabiannya, umat Islam berkumpul di sini untuk menunaikan solat dan belajar tentang Islam tanpa rasa takut akan penyeksaan atau penganiayaan. Memandangkan ia berada dalam jarak berjalan kaki yang singkat dari Kaabah dan orang ramai yang sibuk, orang-orang kafir yang tinggal berdekatan tidak mempedulikan ramai orang yang biasa berkumpul di sini. Ia berkesan menjadi Madressa (sekolah Islam) pertama dalam Islam.

Wahyu al-Quran

Banyak ayat al-Quran diturunkan di sini dan di sini juga banyak ayat-ayat al-Quran yang mula-mula diajarkan oleh Rasulullah (ﷺ).

Di sinilah turunnya ayat surah al-Anfal berikut:

“Wahai Muhammad (Rasulullahﷺ), cukuplah Allah bagimu dan bagi orang-orang yang mengikutimu dari kalangan orang-orang mukmin.” 

[8:64]

Pengislaman Umar bin Khattab (رضي الله عنه)

Ramai orang memeluk Islam di Daarul Arqam termasuk Ammar bin Yasir dan Suhayb bin Sinan (رضي الله عنهم) yang memeluk Islam bersama-sama. Saiyidina Hamzah (رضي الله عنه) juga memeluk Islam di sini, diikuti beberapa hari kemudian oleh Sayidina Umar Al Khattab (رضي الله عنه)

Apabila Sayidina Umar Al Khattab (رضي الله عنه) ingin mengambil Shahadahnya (pengisytiharan keimanan Islam) dia bertanya kepada Sayidina Khabbab (رضي الله عنه) di mana dia akan menemui Muhammad (Rasulullahﷺ). Apabila mendengar hasratnya untuk menerima Islam, Sayidina Khabbab (رضي الله عنه) berseru: “Umar, aku berharap Allah telah memilihmu melalui doa Nabi-Nya, yang semalam aku mendengar berdoa:

 'Ya Allah, kuatkanlah Islam dengan Abu Hakam. (Abu Jahal) anak Hisyam atau dengan Umar anak Khattab!”. “Wahai Khabbab,” kata Umar, “di manakah Muhammad sekarang, supaya aku pergi kepadanya dan masuk Islam?”

Sayidina Khabbab (رضي الله عنه) memberitahunya bahawa dia berada di rumah Arqam berhampiran Pintu Safa bersama ramai sahabatnya.

Umar pergi ke Safa, mengetuk pintu rumah, dan berkata siapa dia. Sahabat telah diberi amaran bahawa dia akan datang tetapi mereka terkejut dengan nada suaranya yang lemah. Salah seorang sahabat pergi ke pintu dan melihat melalui celah dan kembali dengan sedikit kecewa.

“Wahai Rasulullah,” katanya, “Sesungguhnya ia adalah Umar dan dia berikat dengan pedangnya”. “Biarkan dia masuk,” kata Sayidina Hamzah (رضي الله عنه). “Jika dia datang dengan niat yang baik, kami akan memberinya banyak kebaikan; dan jika niatnya jahat, kami akan membunuhnya dengan pedangnya sendiri.”

Muhammad (Rasulullahﷺ) bersetuju bahawa dia harus dimasukkan dan, maju untuk menemuinya, dia memegang tali pinggangnya dan menariknya ke tengah-tengah bilik sambil berkata,

“Apakah yang membawamu ke sini, wahai anak Khattab? Saya tidak dapat melihat kamu berhenti sehingga Allah menurunkan beberapa musibah kepada kamu”. “Wahai Rasulullah,” kata Umar, “Aku datang kepadamu untuk menyatakan imanku kepada Allah, kepada Rasul-Nya dan kepada apa yang dibawanya dari Allah”. “Allahu-Akbar!” kata Muhammad (Rasulullahﷺ).,

Sehingga setiap lelaki dan perempuan di dalam rumah mengetahui bahawa Umar telah masuk Islam, dan mereka semua bergembira.

Kerana keberanian dan keberanian Sayidina Umar Al Khattab (رضي الله عنه) diakui oleh semua orang, selepas dia memeluk Islam, umat Islam mula melakukan solat secara terbuka dan Islam disebarkan di khalayak ramai.

Baca Lagi:

Bab 6 - Mereka Terdahulu, Merekalah Yang Terdepan



Referensi:

Mevdudi, Hz. Peygamber’in Hayatı [The Life of the Holy Prophet], (Terj.: A. Asrar) İstanbul, 1972, I-II.

Muhammed Hamidullah, İslam Peygamberi [Nabi Islam], (Terj.: S. Tuğ), İstanbul, 1980, I-II.

Eski dan Yeni Ahid'te Hz. Muhammad [Nabi Muhammad dalam Perjanjian Lama dan Baru], (Terj.: Ş. Siber) Ankara, 1972.

Muhammed Sadık, HıristiyanlıkKarşısında İslamiyet [Islam dalam Pandangan Kristian], (Terj.: Ş. Siber) Ankara, 1960.

Madya Dr. H. Dursun Yıldız, Büyük İslam Tarihi [Sejarah Besar Islam], İstanbul, 1986, I-XIV.

M. Asım Köksal, İslam Tarihi [Sejarah Islam], İstanbul, 1981, I-XI.

Ibn Kathir, Qisasu’l Anbiya [Kisah Para Nabi], Beirut, 1990.

Mevalana Şibli, Asr-ı Saadet [Zaman Keemasan], (Terj.: Ö. Rıza Doğrul) İstanbul, 1977, I-V.

Osman Cilacı, Kur’an Işığında Üç Peygamber Üç Kitap [Tiga Nabi, Tiga Buku dalam Cahaya Al-Qur’an], İstanbul, 1977.

Takıyyüddin el-Hilali, el-Berahinü’l-İnciliyye [Bukti Injil], (Terj.: O. Cilacı) İstanbul, 1977.

Osman Cilacı, Dinler ve İnsanlar [Agama dan Rakyat], Konya, 1990.

Seyyid Emir Ali, Musavvar İslam Tarihi [Musavvar History of Islam], (Terj.: M. Raul) İstanbul, 1329, I-II.

Comments

Popular posts from this blog

Bab 1 - Dunia Arab Sebelum Kedatangan Islam.

Bab 22 -Kejatuhan Khaybar - Bani Qurayza dan Bani Nadir

Bab 16 : Perang Badar (Gahzwah Badr)

Bab 2 - Kelahiran Muhammad (Rasulullah ﷺ)

Bab 15 : Rasulullah ﷺ di Madinah

Bab 20 (1) - EKSPEDISI SAWIQ

Bab 26-Ziarah Pertama Umrah & Perjanjian Hudaibiyah.

Bab 29 - Perperangan Tabuk

Bab 24-Tragedi Ar Raji'