Bab 4 - Panggilan Dari Langit

 Bab 4

(611 A.C)

Tidak lama sebelum dia mencapai usia empat puluh tahun, Muhammad mula melihat cahaya dan penampakan kesucian, kebanyakannya semasa berada di gua Hira, dan pada masa ini dia menjadi semakin pendiam dan menghabiskan banyak waktu bersendirian dalam meditasi yang mendalam. Dia lebih kerap bersara daripada sebelumnya ke gua Hira, di mana dia menghabiskan siang dan malam dalam solat, dan renungan. 

    “Bacalah dengan nama Tuhanmu, Dia menciptakan manusia dari segumpal darah.      Bacalah dan Tuhanmulah yang paling mulia. Yang mengajar menulis  

 dengan pena, mengajar manusia apa yang tidak diketahuinya”

(Al-Quran 96: 1: 4)


Pada suatu malam di bulan Ramadhan, malaikat menampakkan diri kepadanya sebuah gulungan, berkata "Bacalah ini" Muhammad berkata, "Saya tidak tahu membaca." Malaikat itu memeluknya dan sekali lagi memintanya membaca. Tiga kali permintaan itu diulang dan setiap kali Rasulullah ﷺ menangis, "Saya tidak tahu membaca." Malaikat itu kemudiannya membacakan ayat-ayat tersebut dan meyakinkan Rasulullah ﷺ bahawa walaupun baginda tidak mampu membaca, jika baginda mencubanya dengan nama  Allah ia akan berjaya.

Pada saat ini, Rasulullahﷺ telah disedarkan bahawa baginda telah dipilih untuk menjadi Pembaharu Dunia, Suatu ketika berlalu sebelum lawatan kedua. Ada yang mengatakan ia adalah tempoh dua hingga tiga tahun, tetapi versi yang diriwayatkan oleh Ibnu Abbas رضي الله عنه, yang menyatakan ia hanya untuk tempoh yang singkat, lebih dipercayai menurut bukti sejarah.

Ia adalah satu jenis tanggungjawab yang besar dan memeranjatkan, tetapi Muhammad tidak takut dan tidak berputus asa. Ketika Allah memerintahkan Musa untuk memperbaiki suatu kaum, dia tidak mampu melakukannya sendiri dan berputus asa berseru kepada Allah, “Berilah aku seorang penolong”.

Tetapi Rasulullah ﷺ tidak berputus asa dan tidak meminta pertolongan. Rasulullah ﷺ hanya bergantung harap kepada pertolongan Allah, untuk membantunya dalam tugas besar ini. Selepas kemunculan pertama malaikat di gua Hira, ketika diberitahu kepada Rasulullah ﷺ bahawa dia akan menjadi Pembaharu dunia, beberapa waktu berlalu sebelum lawatan kedua. Ada yang mengatakan ia adalah tempoh dua atau tiga tahun, tetapi versi Ibnu Abbas رضي الله عنه  yang menyatakan ia hanya satu tempoh yang singkat, lebih menjadi sandaran mengikut bukti sejarah.

Tidak ada manusia biasa yang dapat mengenali dirinya sendiri fenomena aneh Inspirasi ilahi, di mana seluruh tubuh dikuasai oleh Kuasa Ilahi. Ketika  Muhammad (Rasulullah ﷺ) mula-mula mengalami pengalaman ini, baginda berpeluh dengan banyak, seluruh badannya menjadi berat, anggota badannya menjadi dingin dan baginda menggeletar dari kepala hingga kaki. Dengan menggigil dan gemetar dia pulang ke rumah dan isterinya Sayyidah Khadijah رضي الله عنه   membungkusnya, dan dia memberitahunya apa yang berlaku, dia memohon kepadanya untuk tidak takut dan meyakinkannya, bahawa Allah tidak akan pernah membiarkan dia melihat kehinaan kegagalan. 

Sesungguhnya kamu menghormati pertalian darah, memikul beban orang yang lemah, mengamalkan kebajikan yang telah pupus secara mutlak, menjamu tetamu dan berdiri teguh dengan perkara yang soleh ketika ditimpa musibah. “Rasulullah ﷺ menerima Ilham Ilahi berkali-kali, dan setiap kali ia disertai dengan sensasi yang sama – peluh yang banyak, dan berat seluruh badan.

Agama ketuhanan ialah nama "sistem undang-undang yang ditetapkan oleh Allah," dan satu-satunya agama di dunia hari ini yang melindungi kualitinya sebagai "agama ketuhanan" ialah Islam. Oleh kerana agama Yahudi dan Kristian tidak dapat melindungi identiti asal mereka atas pelbagai sebab, mereka menjadi "agama yang rosak".

Perkataan penyampai (utusan) bermaksud "pembawa berita" dalam bahasa Farsi. Istilah "nabi" dan "rasul" digunakan dalam bahasa Arab untuk menyampaikan maksud yang sama. Ungkapan "basyir" telah digunakan dalam Al-Quran untuk bermaksud "pembawa berita gembira." Dalam istilah Islam, "nabi" adalah utusan yang mengabadikan agama lama, dan tidak diberikan kitab baru, manakala "rasul" menunjukkan utusan yang telah diberikan syariah (kanun) baru.

Konsep Al-Quran dan para nabi adalah seperti dua bahagian yang tidak dapat dipisahkan dari satu keseluruhan. Sukar untuk ke mana-mana apabila kita memisahkan Al-Quran daripada Rasulullah ﷺ. Seorang rasul tanpa kitab adalah seperti petunjuk tanpa cahaya. Islam telah sampai kepada kita dari dua sumber sahaja: 1. firman Allah, 2. Rasul-rasul Allah. Seiring dengan itu, tugas para rasul tidak berhenti pada menyebarkan kalimah Allah dan melakukan penjelasan yang diperlukan. Ia juga merupakan misi mereka untuk menunjukkan bagaimana perintah dan larangan Allah diterapkan. Demikianlah ditakdirkan; 

“Sesungguhnya kamu mempunyai pada diri Rasulullah ﷺ itu teladan yang baik (kelakuan) bagi orang yang mengharap Allah dan hari akhir, dan yang banyak bertasbih kepada Allah"

(Al-Azhab, 33:21)

Pengertian umum Islam ialah nama agama berdasarkan kedaulatan Allah yang bertujuan untuk mengatur kehidupan manusia. Pembawa panji-panji agama ini adalah utusan-utusan Allah. Kemajuan gerakan Islam dapat dicapai melalui bimbingan pemimpin-pemimpin tersebut.

Pengetahuan kita tentang kehidupan dan perbuatan para rasul sebelum Rasulullah ﷺ agak terhad dan tidak lengkap. Sebagai contoh, beberapa kenyataan yang dikaitkan dengan Nabi Isa dalam Injil kedua-duanya jauh daripada boleh dipercayai, dan tidak lebih jauh daripada memberikan maklumat dangkal tentang cara memajukan gerakan Islam. Satu-satunya cahaya yang dipancarkan mengenai topik ini untuk kita adalah kehidupan Nabi. Sebagai seorang utusan, dia mempunyai tiga ciri penting:

Dia adalah Rasulullah ﷺ terakhir (khatmul-anbiya),

Utusan dan misi kenabian-Nya telah dikumpulkan dalam diri-Nya,

Sementara semua rasul [yang lain] diutus kepada Ahli Kitab, dia diutus kepada suku penyembah berhala yang belum pernah diutuskan nabi sebelumnya.

Keperluan terbesar umat manusia berkumpul pada titik keperluan kenabian. Dekri Al-Quran bahawa "Kepunyaan Allah tugas memberi petunjuk, sedangkan terdapat juga jalan-jalan kejahatan," secara ringkas menyentuh institusi perutusan; dan keperluan asas ini dijawab melalui institusi perutusan dan kenabian. Kata-kata orang yang tidak percaya kepada kenabian bahawa "Allah memberi kita akal dan akal supaya kita mendapat jalan yang benar:

Jauh dari meyakinkan dan memuaskan. Seperti yang difahami dari ayat:

 "Jika Allah menghendaki, tentulah Dia memberi petunjuk kepada kamu semua" 

(An-Nahl, 16:9)

daripada menciptakan manusia sebagai makhluk yang lemah akal dan lemah semangat, Tuhan kita ingin menciptakannya. manusia sebagai berkemauan kuat, dan mampu memilih kehendak mereka sendiri antara yang baik dan jahat, betul dan salah. Oleh itu, dalam ayat lain yang mulia dikatakan bahawa:

 “Dan Allah telah menetapkan di bumi] tanda-tanda dan tanda-tanda; dan dengan bintang-bintang (manusia) membimbing diri mereka sendiri”

 (an-Nahl, 16:16)

menjelaskan bahawa Allah menciptakan setiap bahagian bumi dengan cara yang sama, memberikan setiap wilayah beberapa ciri yang unik. Apabila menempatkan manusia di bumi, Allah, pencipta alam semesta, memberi mereka prinsip – maksudnya, dia memberikan beberapa perintah kepada Nabi Adam AS dan Hawa tentang bagaimana mereka akan hidup di dunia. Manusia pertama ini datang ke dunia dengan memiliki satu set pengetahuan asas, dan gaya hidup mereka adalah ketaatan kepada Allah - Islam. Tetapi dari semasa ke semasa, orang menyimpang dari agama Ilahi dan membuat beberapa kesilapan, mengangkat banyak manusia dan kuasa manusia di bumi dan di langit sebagai tuhan di samping Allah.

Fardh (wajib) mendengar kata-kata orang yang telah difahamkan sebagai utusan Allah yang sebenar, mentaatinya dan mengikuti jalan mereka. Tidak ada penjelasan yang boleh diterima untuk mengiktiraf seseorang sebagai utusan dan juga tidak mendengar apa yang mereka katakan. Rasul-rasul Allahselalu mengarahkan manusia ke jalan kebenaran, dan berusaha menjauhkan mereka dari kesesatan dan kemungkaran. Dan sebagai rasul yang diutus oleh Allah, mentaati mereka bermakna, dalam erti kata, untuk mematuhi perintah Allah.

Jawapan terbaik dan paling memuaskan untuk soalan mengenai topik seperti bagaimana tradisi perutusan bermula di kalangan manusia, siapa utusan pertama, siapa yang mengikutinya, dan bagaimana garis keturunan orang-orang pilihan ini dimeteraikan boleh didapati dalam kitab mulia kita, Al-Qur'an. 'an. Apabila kita melihat isu ini dalam cahaya Al-Quran, kita melihat bahawa Allah mula-mula menciptakan seorang lelaki, dan kemudian pasangannya, dan kemudian keturunan mereka. Garis keturunan manusia berkembang dan berkembang, dalam masa yang merebak ke seluruh bumi. Semua manusia yang datang ke dunia adalah anak-anak Nabi Adam AS  dan Hawa Suci. Realiti ini telah disahkan oleh ramai saintis dan ahli biologi. Allah memberi perintah kepada Nabi Adam AS, 

“Pergilah dan ajarkanlah Islam kepada anak-anakmu”.

Orang yang baik di antara keturunan Nabi Adam AS  mengikuti jalan yang ditunjukkan oleh bapa mereka, dan yang jahat di antara mereka menyimpang ke jalan lain. Sebahagian daripada mereka menyembah matahari, bulan dan bintang, dan sebahagian daripada mereka menyembah pokok, batu, sungai dan juga haiwan. Menurut sebahagian daripada mereka, angin, air dan api semuanya adalah tuhan.

Mereka yang memasuki topik dengan menentukan bahawa permulaan kehidupan manusia di bumi adalah salah satu daripada syirik dan kejahilan yang berkembang secara beransur-ansur, mengikuti jalan kegelapan menuju cahaya yang akhirnya tiba pada idea tauhid, keesaan Allah, dll. - - mereka berada dalam kesilapan yang besar. Al-Quran memberitahu kita tentang kebalikan daripada ini. Menurut al-Quran, manusia dilahirkan bukan dalam kegelapan kekufuran, tetapi sebaliknya dalam cahaya kefahaman dan keimanan. 

Secara lebih terbuka, manusia pertama dan Islam dilahirkan pada masa yang sama. Untuk menyelidik kepentingan yang diwakili oleh institusi kenabian dalam agama-agama ketuhanan adalah kewajipan Sejarah Agama, dan bersama-sama dengan ini adalah perlu untuk menjalankan ini bergantung khususnya pada pengagregatan maklumat yang betul mengenai topik ini.

Para rasul pertama-tama dan paling utama mengingatkan umat mereka tentang peraturan agama, dan menarik perhatian kepada fakta bahawa mereka mesti menyembah hanya Allah dan menganjurkan agar mereka melakukan perbuatan yang akan mendapat keredhaan-Nya. Ia juga diketahui bahawa walaupun berusaha seumur hidup, beberapa utusan hanya dapat mengumpulkan sejumlah kecil pengikut. Pada gilirannya, terdapat ramai utusan yang diterima kata-katanya dan dapat mengumpulkan ramai pengikut.

Kita belajar daripada Al-Quran bahawa para rasul datang pada selang waktu yang ditetapkan dan menyeru umat mereka untuk berkumpul di sekeliling kebenaran bahawa, “Wahai kaumku, taatlah kepada Allah; kamu tidak mempunyai Tuhan selain Dia. ”Seruan ini tidak pernah berubah daripada Nabi Adam kepada Nabi Muhammad, tanpa mengira perbezaan tempat, masa, suku dan keadaan. Nabi Ibrahim menyeru secara terbuka kepada kaumnya sebagai berikut:

“Selagi kamu tidak menerima Kebenaran (Allah) sebagai akar segalanya, tidak akan ada ikatan bersama atau kerjasama yang sejati di antara kamu.” Dan Nabi Musa AS sebelum pergi kepada Firaun, juga pertama kali mengisytiharkan bahawa dia adalah Nabi Allah, dan kemudian mengundang kepada keselamatan semua orang yang boleh dia ajak bicara. Sebelum menyeru Bani Israel dan kabilah-kabilah lain untuk menentang Rom, Nabi Isa AS terlebih dahulu menyeru mereka supaya beriman kepada Allah dan berkumpul di atas jalan yang lurus (siratul-mustaqim). Sambil mengajak Bani Israil ke jalan Allah, Nabi Isa AS pun menjelaskan alasan kedatangannya ke bumi:

“'(Aku datang kepadamu), untuk membuktikan hukum [Taurat] yang ada sebelumku. Dan menghalalkan bagimu sebahagian dari apa yang (sebelumnya) diharamkan atasmu; Aku datang kepadamu dengan membawa suatu tanda dari Tuhanmu. Maka bertakwalah kepada Allah dan taatlah kepadaku. Allah ialah Tuhanku dan Tuhan kamu; maka sembahlah Dia. Ini adalah Jalan yang lurus.” (Al-i Imran, 3:50-51) Seperti semua rasul yang lain, jemputan Nabi Isa AS adalah berdasarkan perkara utama ini:

1. Satu-satunya kuasa tertinggi yang mesti dipatuhi oleh semua manusia ialah kuasa Allah,

2. Adalah perlu untuk mematuhi para nabi yang mewakili kuasa tertinggi ini,

3. Undang-undang dan peraturan yang mengatur kehidupan manusia dan membimbingnya hanya terdiri daripada prinsip yang ditetapkan oleh Allah.

Satu lagi perkara penting dalam seruan Nabi Isa ialah beliau adalah nabi terakhir sebelum Nabi Muhammad. Seperti yang akan difahami oleh kenyataan ini, Nabi Musa, Isa, Muhammad dan semua nabi lain, dalam kedua-dua panggilan dan misi yang mereka pikul, tidak berbeza antara satu sama lain dalam memenuhi tugas mereka. Ayat:

 “[Semua rasul ini] memberi khabar gembira dan juga peringatan, bahawa manusia, sesudah (kedatangan) rasul-rasul, tidak boleh berdalih terhadap Allah,” 

(An-Nisa, 4:165) 

menyatakan realiti ini.


Selain menyeru kepada Allah, para nabi dan rasul adalah orang yang paling berhak untuk ditaati. Maka dalam sebuah ayat Allah berfirman; 

 “Kami tidak mengutus seorang rasul pun melainkan untuk ditaati, sesuai dengan kehendak Allah.”

 (An-Nisa, 4:64)

Dan satu misi para nabi adalah memastikan agama itu akan diutamakan. Kita memahami hal ini dari ayat; 

“Dialah yang telah mengutus Rasul-Nya dengan membawa petunjuk dan agama yang benar, untuk mendaulatkannya atas segala agama.” 

(At-Taubah, 9:33)

Ia adalah malapetaka yang paling besar bagi seseorang untuk mengetepikan menjadi hamba Allah, mengikut keinginan mereka sendiri dan mengikuti prinsip yang berbeza. Dan seperti kitab-kitab ketuhanan yang lain, Al-Qur'an yang mulia diturunkan untuk mengelakkan bencana ini, dan kerana inilah sebab kedatangan para rasul. Al-Quran yang mulia menarik perhatian kepada perkara ini dalam banyak ayatnya, dengan itu menjelaskan tujuan mengutus para rasul. Kita perlu memikirkan dengan mendalam ayat;

“Kami hanya mengutus rasul-rasul sebagai pembawa berita gembira dan sebagai pemberi peringatan. Tetapi dengan hujah-hujah yang batil orang-orang kafir berusaha untuk mengacaukan kebenaran, menjadikan ayat-ayat-Ku dan amaran-amaran-Ku sebagai gurauan.” 

(Al-Kahfi, 18:56).


 Tidak kira betapa berbezanya lidah para rasul yang diutuskan Allah SWT ke seluruh pelusuk bumi, agama mereka sentiasa Islam. Ayat;

 “(agama) di sisi Allah ialah Islam” 

(Ali Imran, 3:19) 

menjelaskan perkara ini.

Pengetahuan tentang perkara ghaib yang dianugerahkan oleh Allah SWT kepada para nabi tidak terhad kepada jumlah yang diperlukan untuk sampai kepada mereka. Ayat di mana Nabi Yakub berkata kepada anak-anaknya sendiri;

 "Dan aku mengetahui dari Allah apa yang tidak kamu ketahui" 

(Yusuf, 12:86) 

mewakili bukti yang jelas tentang perkara ini.

Kita belajar lagi dari Al-Quran bahawa sebelum azab Allah datang kepada mana-mana kaum, Dia terlebih dahulu mengutus para nabi dengan mesej kepada kaum tersebut, dan rasul-rasul tersebut tidak memberikan maklumat yang tepat kepada kaum mereka sendiri tentang bila bencana itu akan berlaku dengan tepat. Dan sabda Nabi yang paling mulia ini juga mewakili salah satu bukti yang pasti tentang ini: "Wahai umat Muhammad, demi Allah jika kamu mengetahui apa yang aku ketahui, kamu akan sedikit ketawa dan banyak menangis."

Semua utusan sepanjang sejarah adalah orang individu seperti kita. Namun sebagai syarat misi mereka, sentiasa ada hubungan yang rapat antara para rasul dan Tuhan. Dari perspektif ini, walaupun mereka melihat banyak penindasan sepanjang perjalanan misi mereka, rasul-rasul ini mempertahankan kes mereka dengan sekuat tenaga, dan dengan pertolongan Allah mencapai kejayaan. Orang-orang yang luar biasa ini adalah sahabat Allah, kekasih-Nya, dan memiliki kekuatan dan kebolehan yang luar biasa, tetapi sebagai manusia tidak mempunyai ketuhanan atau kuasa ketuhanan.

Kesucian para rasul dan nabi adalah fakta yang diketahui. Walaupun mereka memiliki segala bentuk keinginan dan pemikiran manusia, mereka juga mempunyai kawalan diri (ke atas diri mereka yang lebih rendah, nafs) untuk tidak berani dengan sengaja melakukan sebarang dosa, dan juga diketahui bahawa mereka adalah orang-orang yang takut kepada Allah. paling. Hati nurani para nabi cukup kuat dan suci untuk segera menentang segala keinginan nafsu mereka yang akan mendorong mereka ke arah maksiat.

Sama seperti kita belajar dari Al-Quran bahawa para rasul dilengkapi dengan satu set sifat-sifat yang luar biasa, kita juga belajar ini dari beberapa Tradisi Suci Rasul Kekasih kita. Dan sekali lagi;


Dan bacakanlah (wahai Muhammad) di dalam Kitab (Al-Quran) ini perihal Nabi Ibrahim; sesungguhnya adalah ia seorang yang amat benar, lagi menjadi Nabi.
Ketika ia berkata kepada bapanya:" Wahai ayahku, mengapa ayah menyembah benda yang tidak mendengar dan tidak melihat serta tidak dapat menolongmu sedikitpun?
" Wahai ayahku, sesungguhnya telah datang kepadaku dari ilmu pengetahuan yang tidak pernah datang kepadamu oleh itu ikutlah daku; aku akan memimpinmu ke jalan yang betul.
" Wahai ayahku, janganlah ayah menyembah Syaitan, sesungguhnya Syaitan itu adalah menderhaka kepada Allah yang melimpah-limpah rahmatNya.
" Wahai ayahku, sesungguhnya aku bimbang bahawa ayah akan kena azab dari (Allah) Ar-Rahman disebabkan ayah menyembah yang lainnya; maka dengan sebab itu akan menjadilah ayah rakan bagi Syaitan di dalam neraka".
(Bapanya) menjawab: "Patutkah engkau bencikan tuhan-tuhanku, wahai Ibrahim? Demi sesungguhnya jika engkau tidak berhenti daripada menyeru dan menasihati daku sudah tentu aku akan meluntarmu dengan batu; dan (ingatlah lebih baik) engkau tinggalkan daku sepanjang masa".
Nabi Ibrahim berkata: " Selamat tinggalah ayah; aku akan memohon kepada Tuhanku mengampuni dosamu; sesungguhnya Ia sentiasa melimpahkan kemurahan ihsanNya kepadaku.
Dan aku akan membawa diri meninggalkan kamu semua serta apa yang kamu sembah yang lain dari Allah; dan aku akan beribadat kepada Tuhanku dengan ikhlas; mudah-mudahan aku dengan ibadatku kepada Tuhanku itu tidak menjadi hampa (dan derhaka seperti kamu)".
Maka apabila ia berhijrah meninggalkan mereka dan apa yang mereka sembah yang lain dari Allah kami kurniakan kepadanya: Ishak (anaknya), dan Yaakub (cucunya); dan kedua-duanya Kami jadikan berpangkat Nabi.
Dan Kami kurniakan kepada mereka dari rahmat Kami, dan Kami jadikan bagi mereka sebutan dan pujian yang tinggi dalam kalangan umat manusia.
Dan bacakanlah (wahai Muhammad) di dalam Kitab (Al-Quran) ini perihal Nabi Musa; sesungguhnya ia adalah orang pilihan, dan adalah ia seorang Rasul, lagi Nabi.
Dan Kami telah menyerunya dari arah sebelah kanan Gunung Tursina, dan Kami dampingkan dia dengan diberi penghormatan berkata dengan Kami.
Dan Kami kurniakan kepadanya dari rahmat Kami, saudaranya: Harun, yang juga berpangkat Nabi.

 (Maryam, 19:41-53)

[Dan adalah ia menyuruh keluarganya mengerjakan sembahyang dan memberi zakat, dan ia pula adalah seorang yang diredhai di sisi Tuhannya!

Dan bacakanlah (wahai Muhammad) di dalam Kitab (Al-Quran) ini perihal Nabi Idris; sesungguhnya adalah ia amat benar (tutur katanya dan imannya), serta ia seorang Nabi.

Dan Kami telah mengangkatnya ke tempat yang tinggi darjatnya.

Mereka itulah sebahagian dari Nabi-nabi yang telah dikurniakan Allah nikmat yang melimpah-limpah kepada mereka dari keturunan Nabi Adam, dan dari keturunan orang-orang yang Kami bawa (dalam bahtera) bersama-sama Nabi Nuh, dan dari keturunan Nabi Ibrahim, dan (dari keturunan) Israil- dan mereka itu adalah dari orang-orang yang Kami beri hidayah petunjuk dan Kami pilih. Apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat (Allah) Ar-Rahman, mereka segera sujud serta menangis.'

(Maryam, 19: 55-58), 

Dan (sebutkanlah peristiwa) Nabi Daud dengan Nabi Sulaiman, ketika mereka berdua menghukum mengenai tanaman-tanaman semasa ia dirosakkan oleh kambing kaumnya pada waktu malam; dan sememangnya Kamilah yang memerhati dan mengesahkan hukuman mereka.

Maka Kami beri Nabi Sulaiman memahami hukum yang lebih tepat bagi masalah itu; dan masing-masing (dari mereka berdua) Kami berikan hikmat kebijaksanaan dan ilmu (yang banyak); dan Kami mudahkan gunung-ganang dan unggas memuji Kami bersama-sama dengan Nabi Daud; dan adalah Kami berkuasa melakukan semuanya itu.

Dan Kami mengajar Nabi Daud membuat baju-baju besi untuk kamu, untuk menjaga keselamatan kamu dalam mana-mana peperangan kamu, maka adakah kamu sentiasa bersyukur?

Dan (Kami mudahkan) bagi Nabi Sulaiman angin yang kencang tiupannya, bertiup menurut kehendaknya ke negeri yang Kami limpahi berkat padanya; dan adalah Kami mengetahui akan tiap-tiap sesuatu

Dan (Kami mudahkan) sebahagian dari Syaitan-syaitan untuk menyelam baginya, serta melakukan kerja-kerja yang lain dari itu; dan adalah Kami mengawal mereka (daripada melanggar perintahnya).

 (Al-Anbiya, 21: 78-82), 

Dan (sebutkanlah peristiwa) Nabi Ayub, ketika ia berdoa merayu kepada Tuhannya dengan berkata: "Sesungguhnya aku ditimpa penyakit, sedang Engkaulah sahaja yang lebih mengasihani daripada segala (yang lain) yang mengasihani".

Maka Kami perkenankan doa permohonannya, lalu Kami hapuskan penyakit yang menimpanya, serta Kami kurniakan kepadanya: keluarganya, dengan seganda lagi ramainya, sebagai satu rahmat dari Kami dan sebagai satu peringatan bagi orang-orang yang taat kepada Kami (supaya bersabar dan mendapat balasan baik).

 (Al-Anbiya, 21:83-84), 

"Dan Nabi Yunus memohon dengan ikhlas kepada Tuhan dan diselamatkan daripada kesedihannya 

(AL-Anbiya, 21:87-88).

Kajian terhadap sejarah manusia akan mendedahkan bahawa terdapat banyak tokoh seperti pemerintah, ulama dan sahabat Allah (wali) yang patut dicontohi. Jadi mengapa walaupun 1,421 tahun berlalu sejak kelahiran baginda dan hakikat bahawa taraf dan keadaan hidup telah berubah sebanyak ini, kita hari ini merasakan perlu untuk mengkaji semula kehidupan Rasulullah ﷺ? Orang Islam lebih mengetahui bahawa jika jalan yang ditunjukkan oleh Rasulullah ﷺ semasa hayatnya tidak diikuti, maka tidak mungkin menjadi seorang Muslim sama sekali. Segala apa yang diajarkan oleh Rasulullah ﷺ ditulis di bawah pengawasan peribadi-Nya, dan dengan cara ini disampaikan kepada generasi kemudian.

Ayat "Kami tidak mengutus kamu, melainkan sebagai Rahmat bagi sekalian makhluk" 

(Al-Anbiya, 21:107) 

memberitahu bahawa sejak hari pertama, mesej ilahi Nabi Suci ditujukan kepada seluruh dunia, dan utusannya meliputi seluruh alam semesta. Walaupun dia mengumumkan prinsip yang mesti dipatuhi oleh orang beriman, dia tidak pernah melihat dirinya berada di luar skop peraturan ini.

Ia adalah kebenaran yang diketahui bahawa pada awal Islam, suku Quraisy telah bertanggungjawab di Makkah. Orang Quraisy mendakwa bahawa mereka berasal dari Iraq dan dari keturunan Nabi Ibrahim AS.  Rasulullah ﷺ adalah anak kepada Abdullah, yang merupakan salah seorang anak kepada Abdulmuttalib, salah seorang daripada sepuluh "menteri" Negara Kota Mekah.  Rasulullah ﷺ datang ke dunia beberapa minggu selepas kematian bapanya sendiri.

Mula-mula diharapkan daripada seorang nabi bahawa mereka akan menunjukkan mukjizat. Ketika ibu, Rasulullah ﷺ membawanya ke dunia, dia tidak mengalami sakit bersalin sedikit pun. Dia dilahirkan dalam keadaan berkhatan oleh Sang Pencipta. Malaikat membasuhnya, dan meletakkan tanda nubuatan di antara kedua bahunya. Dua malaikat membelah dadanya dan mengeluarkan perapiannya, membasuhnya dengan air syurga sebelum mengembalikannya ke tempatnya.

Kita belajar daripada buku sejarah yang mapan bahawa seperti setiap kanak kanakMuhammad bermain permainan dengan adik-beradik susunya dan kanak-kanak lain mengikut piawaian dan kemungkinan di rantau ini. Terdapat unsur-unsur cara dan tingkah lakunya yang serupa dengan tingkah laku kanak-kanak lain. Sebagai contoh, dia pernah sesat berhampiran Makkah dalam perjalanan pulang ke ibunya - atas usaha mencari jururawat basah, datuk dan saudara-maranya, dia ditemui di bawah pokok, bermain sendirian. 

Dia sangat sedih apabila ibunya Aminah meninggal secara tiba-tiba di Abwa, dan apabila dia kemudiannya akan melalui tempat ini dalam perjalanannya, dia tidak akan pernah lupa untuk melawat kubur ibunya. Apabila Rasulullah ﷺ mencapai usia 8 tahun, baginda kehilangan datuknya. Berikutan itu, asuhan dan asuhannya dipikul oleh bapa saudaranya Abu Talib. Lelaki ini mempunyai sifat hati yang jarang dilihat, dan merupakan seorang yang mempunyai sifat yang tidak dapat dibandingkan dengan saudaranya, Abu Lahab. Kerana kemurahan hatinya yang melampau, Abu Talib tidak dapat mengimbangi bajet keluarganya, dan sering terpaksa membuat pinjaman.

Perkahwinan Rasulullah ﷺ  dan ibu kita Sayyidah Khadijah رضي الله عنه memberikan kepada kita contoh terbaik dalam pembentukan dan pemeliharaan keluarga dan rumah tangga yang bahagia. Kesatuan ini, di mana semua prosedur yang diperlukan untuk perkahwinan biasa dijalankan, jauh dari segala bentuk tingkah laku yang menipu, dan berterusan tanpa cacat sehingga kematian ibu kami Sayyidah Khadijah رضي الله عنه . Perkahwinan Nabi yang bahagia ini disebutkan dalam doa yang ditawarkan semasa upacara perkahwinan agama di negara kita dengan cara berikut: "Semoga Allah memberikan kepada orang-orang yang berkahwin ini cinta dan percakapan yang sama yang hadir antara Adam dan Hawa, Rasulullah ﷺ dan Sayyidah Khadijah رضي الله عنه ..."

Cahaya pertama agama Ilahi datang ke Arab melalui Nabi Hud AS dan Salih AS. Kemudian, bermulalah zaman Nabi Ibrahim AS dan Ismail AS. Kedua-dua nabi ini hidup kira-kira 2,500 tahun sebelum Rasulullah ﷺ. Nabi terakhir yang dihantar ke kawasan Hijaz sebelum Rasulullah ﷺ ialah Nabi Syu’aib AS. Bangsa Arab telah lama menantikan kedatangan seorang nabi:

“Mereka bersumpah dengan nama Allah yang sekuat-kuatnya, bahwa jika datang kepada mereka seorang pemberi peringatan, niscaya mereka akan mengikuti petunjuknya lebih baik dari umat (yang lain).” 

(Al-Fatir, 35:42)

Kedudukan Rasulullah ﷺ dalam sejarah manusia sangat tinggi sehingga semua pahlawan dan pemimpin besar yang telah datang dan pergi sebelum baginda adalah sangat tidak penting jika dibandingkan.

Kita juga menemui berita tentang kedatangan Nabi Suci ke dunia dalam Taurat dan Injil. Taurat menceritakan bahawa Nabi Musa AS berkata bahawa  Allah berfirman:

 “Aku akan membangkitkan bagi mereka seorang Nabi seperti kamu [Musa] dari antara saudara-saudara mereka, dan akan meletakkan firman-Ku dalam mulut-Nya, dan Dia akan berbicara kepada mereka semua. yang aku perintahkan kepada-Nya.” 

(Ulangan 18:18). 

Ahmad yang dimaksudkan dalam tanda terbuka Taurat ini tidak lain adalah Rasulullah ﷺ.

Ayat mulia berikut juga sangat penting untuk topik kita; di dalamnya, Nabi Isa AS memberi berita tentang kenabian Rasulullah ﷺ: Dan ingatlah, Isa putera Maryam berkata:

 "Wahai Bani Israil! Aku adalah utusan Allah (yang diutus) kepada kamu, membenarkan hukum [Taurat] ( yang datang) sebelumku, dan memberi kabar gembira tentang seorang Rasul yang akan datang sesudahku, yang namanya Ahmad." 

(As-Saff, 61:6) 

Seperti yang dapat dilihat dengan jelas dalam ayat ini, nama Nabi Suci disebut sebagai Ahmad. Hadis sahih dan buku sejarah yang mantap memberitahu kita bahawa nama Nabi adalah Muhammad dan Ahmad.

Referensi:

Mevdudi, Hz. Peygamber’in Hayatı [The Life of the Holy Prophet], (Terj.: A. Asrar) İstanbul, 1972, I-II.

Muhammed Hamidullah, İslam Peygamberi [Nabi Islam], (Terj.: S. Tuğ), İstanbul, 1980, I-II.

Eski dan Yeni Ahid'te Hz. Muhammad [Nabi Muhammad dalam Perjanjian Lama dan Baru], (Terj.: Ş. Siber) Ankara, 1972.

Muhammed Sadık, HıristiyanlıkKarşısında İslamiyet [Islam dalam Pandangan Kristian], (Terj.: Ş. Siber) Ankara, 1960.

Madya Dr. H. Dursun Yıldız, Büyük İslam Tarihi [Sejarah Besar Islam], İstanbul, 1986, I-XIV.

M. Asım Köksal, İslam Tarihi [Sejarah Islam], İstanbul, 1981, I-XI.

Ibn Kathir, Qisasu’l Anbiya [Kisah Para Nabi], Beirut, 1990.

Mevalana Şibli, Asr-ı Saadet [Zaman Keemasan], (Terj.: Ö. Rıza Doğrul) İstanbul, 1977, I-V.

Osman Cilacı, Kur’an Işığında Üç Peygamber Üç Kitap [Tiga Nabi, Tiga Buku dalam Cahaya Al-Qur’an], İstanbul, 1977.

Takıyyüddin el-Hilali, el-Berahinü’l-İnciliyye [Bukti Injil], (Terj.: O. Cilacı) İstanbul, 1977.

Osman Cilacı, Dinler ve İnsanlar [Agama dan Rakyat], Konya, 1990.

Seyyid Emir Ali, Musavvar İslam Tarihi [Musavvar History of Islam], (Terj.: M. Raul) İstanbul, 1329, I-II.


Comments

Popular posts from this blog

Bab 1 - Dunia Arab Sebelum Kedatangan Islam.

Bab 22 -Kejatuhan Khaybar - Bani Qurayza dan Bani Nadir

Bab 16 : Perang Badar (Gahzwah Badr)

Bab 2 - Kelahiran Muhammad (Rasulullah ﷺ)

Bab 15 : Rasulullah ﷺ di Madinah

Bab 20 (1) - EKSPEDISI SAWIQ

Bab 26-Ziarah Pertama Umrah & Perjanjian Hudaibiyah.

Bab 6 - Mereka Terdahulu, Merekalah Yang Terdepan.

Bab 29 - Perperangan Tabuk

Bab 24-Tragedi Ar Raji'