Bab 5 : KENABIAN MUHAMMAD ﷺ.

 KENABIAN  MUHAMMAD  ( Rasulullahﷺ)

Sudah tentu kamu mempunyai teladan yang sangat baik di dalam Rasul Baik”

 (Quran 33;41)

Muhammad Rasulullah, adalah Rasul terakhir Allah yang dikhususkan untuk membawa risalah ketuhanan — pengaruhnya masih dinamik dalam masyarakat hari ini. Allah mengutus Muhammad Rasulullah, untuk menyampaikan risalah-Nya kepada manusia pada saat doktrin tauhid telah kehilangan makna dan implikasi praktisnya di kalangan ahli kitab, sedangkan orang Arab sepenuhnya tenggelam dalam penyembahan berhala dan kegelapan syirik.

Muhammad Rasulullah, yang terakhir dilahirkan ketika seluruh dunia telah melupakan Risalah Pencipta dan Pemelihara mereka dan tersesat di padang belantara kesyirikan.

Allah memilih Muhammad Rasulullah, untuk berbicara dengan Nama-Nya. Al-Quran yang diturunkan Allah ke dalam hati Nabi adalah kitab suci dari Tuhan sekalian alam untuk semua manusia, untuk membimbing mereka kepada kebaikan dan kemakmuran, mengilhamkan mereka dengan kebenaran dan memperingatkan mereka dari akibat perbuatan keji dan mungkar. Allah berfirman (maksudnya):

 {Tetapi kami mengutus kamu hanyalah untuk memberi khabar gembira dan pengajaran.}

 [Quran 25:56]

Wahyu tidak datang kepada manusia secara sembarangan. Mereka yang dipilih untuk itu adalah yang paling sempurna dari semua orang dalam akal, budi dan budi pekerti mereka. Semua Nabi yang datang sebelum Muhammad Rasulullah, adalah manusia, mereka menjalani kehidupan biasa seperti orang biasa, mereka bercakap, berjalan, makan, berkahwin dan mempunyai anak. Mereka mengalami penderitaan dan kesakitan serta menanggung kesusahan di jalan Allah. Mereka semua berada di bawah bimbingan ilahi; Allah berfirman (maksudnya): · 

{Kami telah mengutus Rasul-rasul sebelum kamu, dan Kami telah menetapkan untuk mereka isteri-isteri dan anak-anak dan tidaklah menjadi kewajiban bagi seorang Rasul untuk membawa mukjizat melainkan sebagaimana yang diperintahkan Allah ...}

[Quran 13:38]

"Dan Kami tidak mengutus rasul-rasul sebelum kamu melainkan mereka adalah orang-orang yang makan makanan dan berjalan-jalan di pasar-pasar; dan Kami jadikan sebahagian kamu sebagai cubaan bagi sebahagian yang lain: Adakah kamu akan bersabar? Dan Tuhanmu Maha Melihat."

[Quran 25:20]

Tidak terkecuali Muhammad Rasulullah, Beliau adalah seorang manusia seperti semua Nabi yang lain, beliau melalui kesusahan dan menanggung penderitaan dan kesakitan di jalan Islam semata-mata untuk keredhaan Allah. Beliau menjalani kehidupan di mana apa yang berlaku kepada manusia diterapkan kepadanya, seperti kerja keras seharian, menjadi yatim dan berduka dan ditimpa penyakit dan kematian.

 Dan Allah berfirman yang bermaksud: {Katakanlah, `Aku bukanlah seorang yang baru di kalangan Rasul-rasul [i.e. Aku bukanlah Rasul yang pertama], dan aku juga tidak tahu apa yang akan dilakukan kepadaku atau terhadap kamu. Aku tidak mengikuti melainkan apa yang diwahyukan kepadaku; 

"dan aku hanyalah seorang pemberi amaran yang nyata.'" 

[Quran 46:9]

 Para Rasul Allah , semoga Allah  memuliakan sebutan mereka, adalah satu-satunya orang yang mempengaruhi kehidupan manusia secara keseluruhan. Mereka membawa kebaikan dan kebaikan ke dunia dan menyingkirkan kejahatan dan penderitaan daripadanya. Mereka memurnikan seluruh sistem kehidupan mereka daripada penyelewengan dan penyelewengan dan mewujudkan keadilan dan kebajikan dalam kehidupan sosial, politik dan ekonomi mereka. Mereka memerintah hati manusia dan mengubah pemikiran dan kepercayaan mereka melalui ajaran ilahi dan contoh peribadi, dan bukan dengan paksaan.

Muhammad Rasulullah, adalah satu-satunya Rasul dan manusia dalam sejarah umat manusia yang seluruh catatannya terpelihara sepenuhnya. Bukan sahaja peristiwa-peristiwa penting dalam hidupnya, tetapi catatan kehidupan hariannya dari lahir hingga mati ditulis pada lembaran sejarah - semua ucapan, perbuatan dan persetujuannya terhadap sesuatu dan perincian tingkah laku dan wataknya; bahkan perincian gaya hidupnya seperti cara dia berjalan, bercakap, berpakaian, memotong kuku dan menyikat janggut dan rambutnya, serta bagaimana dia memperlakukan isteri, kawan, musuh, hamba dan hambanya. 

Maka kehidupannya diketahui sepenuhnya oleh para sahabatnya, semoga Allah meridhai mereka, dan dicatat sebagai sebuah buku yang terbuka, supaya generasi berikut dari seluruh dunia dapat mengikuti dan mengambil pelajaran, mendapat inspirasi dari contoh yang sempurna ini dan mencapai kebaikan. , ketakwaan dan kejayaan dalam kehidupan individu serta sosial mereka. Allah  berfirman (maksudnya):

 {Sesungguhnya kamu mempunyai pada diri Rasulullah itu teladan yang baik [kelakuan] bagi sesiapa yang mengharap Allah dan hari akhirat, dan yang banyak bertasbih kepada Allah.} 

[Quran 33: 21]

Selama lebih dari sebelas ratus tahun umat Islam telah berusaha untuk bangun pada waktu pagi ketika Muhammad Rasulullah bangun, untuk makan sebagaimana beliau makan, untuk membasuh sebagaimana beliau membasuh dirinya, bahkan untuk memotong mereka. kuku seperti yang dilakukannya. Tidak ada kekuatan yang lebih besar untuk penyatuan umat Islam daripada kehadiran model biasa ini untuk tindakan kecil dalam kehidupan seharian. Seorang Muslim Cina, walaupun berbangsa Cina, mempunyai wajah, tingkah laku, cara berjalan dan perbuatan yang dalam beberapa cara menyerupai seorang Muslim di seberang dunia. Ini kerana kedua-duanya telah berkurun lamanya menyalin model yang sama. 

Sesuatu dari keperibadian dan jiwa Muhammad Rasulullah, adalah untuk dilihat di kedua-dua tempat. Terdapat sesuatu di udara, yang pemerhati asing yang bijak akan segera mengesan sebagai kepunyaan iklim agama dan rohani yang sama. Dan kesamaan ini diwujudkan pertama kali melalui kehadiran Al-Quran dan kedua, dan dengan cara yang lebih segera dan nyata, melalui kehadiran Muhammad Rasulullah, dalam masyarakatnya dengan keutamaan sunnah dan haditsnya. Allah  menyuruh kita dalam Al-Quran untuk berdoa, tetapi tidak menjelaskan bagaimana, kalau tidak kerana Sunnah Nabawi kita tidak akan tahu bagaimana untuk melakukan solat.

Ini berlaku untuk seribu satu situasi lain sehingga hampir tidak perlu untuk menekankan hubungan penting antara Al-Qur'an dan Hadits Muhammad Rasulullah yang Allah  pilih sebagai milik-Nya. penzahir dan pentafsir kepada manusia.

 Sungguh besar pengorbanan seorang Muhammad Rasulullah yang agung untuk menjalani kehidupan awam dan peribadinya di mata orang ramai, supaya mereka dapat meniru baginda dan mengambil pelajaran daripada teladan sempurna baginda yang berada di bawah bimbingan Ilahi yang ketat dari Penciptanya!

 Piawaian watak dan keperibadian Muhammad Rasulullah jauh melebihi standard manusia lain. Baginda memiliki sifat-sifat terbaik dan mulia manusia sebagai budak, lelaki, suami, bapa, peniaga, penggubal undang-undang, pemerintah dan negarawan, pendidik dan guru. Muhammad Rasulullah, mencapai kesempurnaan akhlak dan rohani yang tertinggi dan menetapkan cita-cita yang paling mulia untuk kemakmuran, keadilan dan kebenaran. Segala kebaikan dan kemuliaan nampaknya telah menyatu dalam diri Muhammad Rasulullah, sebagaimana firman Allah (maksudnya): 

{Dan engkau [Wahai Nabi] berada di atas taraf yang tinggi. akhlak.} 

[Quran 68:4]

Kenabian Muhammad Rasulullah, mempunyai ciri unik iaitu bersifat global dan abadi, ia merupakan pengganti yang lengkap untuk menghantar tentera Nabi yang tersebar sepanjang zaman dan dunia yang luas. Malah ia memenuhi keperluan untuk bumi ini selagi manusia mengharapkan bimbingan dan keselamatan.

 Dia menjemput semua manusia tanpa mengira warna kulit, bangsa atau kepercayaan kepada standard tingkah laku dan kebajikan yang tertinggi:

 {Kami tidak mengutus kamu, melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam.} 

[Quran 21:107]

 Sejak kecilnya Muhammad Rasulullah, mencari kebenaran, Dia tidak pernah sujud kepada berhala mana pun, dan sangat terganggu dengan kesengsaraan dan kejahatan yang mengerikan di zamannya, Dia tertanya-tanya dan berfikir. Tuhan nenek moyangnya Ibrahim (Abraham) dan Ismail (Ismael), semoga Allah memuliakan sebutan mereka. Pencariannya untuk kebenaran dalam kegelapan dan hutan belantara penyembahan berhala telah dijawab oleh petunjuk yang disediakan dan diterangkan dalam Al-Quran dalam ayat ini (yang bermaksud): 

{Dan Dia mendapati kamu tidak mengetahui [tentang Al-Quran, hukum-hukumnya dan kenabian. ] dan Dia memberi kamu petunjuk.} 

[Quran 93: 7]

 Seruan yang dimulakan oleh Muhammad Rasulullah, di Mekah bukan untuk jenis orang tertentu tetapi untuk semua manusia. Ia bukan untuk membina sebuah negara kecil tetapi ia adalah kebangkitan baru untuk negara dan generasi yang akan terus mewarisi kebenaran dan menyebarkannya ke seluruh dunia sehingga kehidupan dan kematian berakhir di alam semesta ini.


 Ia adalah revolusi yang paling penting dari semua revolusi yang diketahui dunia, yang melakukan pembebasan mental dan fizikal manusia.

 Allah  telah memilih Muhammad Rasulullah, dan menyediakannya sejak saat pertama untuk memikul tugas mulia ini dan memimpin semua orang soleh yang dipilih dan dipilih oleh Allah . Dia menyampaikan mesej dengan sempurna dan sentiasa seperti cahaya terang dalam kegelapan.

Saya percaya tiada siapa yang dapat menafikan bahawa kemajuan rohani manusia atau kesempurnaan jiwa manusia sejak dahulu lagi bergantung kepada petunjuk Allah  melalui para Nabi-Nya, yang membawa sifat-sifat, masing-masing yang terbaik dan sempurna pada dirinya. Allah  boleh memilih untuk menghantar malaikat sebagai pengajar, tetapi mengetahui bahawa bagi manusia seorang manusia adalah pembimbing dan guru yang terbaik:

 "Dia membangkitkan manusia pada masa yang berbeza kepada Nabi Hood, untuk menyampaikan firman-Nya kepada manusia"

(Quran 6:8,9)

Muslim percaya bahawa Muhammad Rasulullah adalah Nabi terakhir, iaitu, selepasnya seorang lagi penuntut kenabian tidak boleh datang. Kepercayaan ini bukan sahaja berdasarkan ayat-ayat al-Quran tetapi juga berdasarkan fakta-fakta sebenar yang perlu ditemui dalam kehidupan Muhammad Rasulullah.

Pengajaran dan teladan adalah penting bagi seorang Muhammad Rasulullah juga dua perkara lagi yang paling diperlukan: pertama bahawa apa yang diajarkan oleh Rasulullahﷺ hendaklah sempurna dan lengkap serta mencukupi untuk sepanjang masa. Yang juga datang dengan kod akhlak dan pengajaran yang lengkap untuk berdakwah kepada dunia. Kedua, bahawa Muhammad Rasulullah sendiri dengan amalannya hendaklah menunjukkan contoh yang sempurna untuk panduan umat manusia.

Al-Quran dalam ayat-ayat awalnya menjelaskan tentang akhlak Muhammad Rasulullah yang sempurna. Sebagai contoh, ia berkata: 

“Sesungguhnya kamu menyesuaikan diri dengan akhlak yang mulia”

 (Quran: 68:4)

Allah juga berfirman;

Nabi itu lebih menolong dan lebih menjaga kebaikan orang-orang yang beriman daripada diri mereka sendiri; dan isteri-isterinya adalah menjadi ibu mereka. Dan orang-orang yang mempunyai pertalian kerabat, setengahnya lebih berhak (mewarisi) akan setengahnya yang lain - menurut (hukum) Kitab Allah  - daripada orang-orang yang beriman dan orang-orang Muhajirin (yang bukan kerabatnya), kecuali kalau kamu hendak berbuat baik kepada sahabat-sahabat karib kamu. Hukum yang demikian itu adalah tertulis dalam Kitab Allah .(Teruslah bertaqwa kepada Kami) dan (ingatlah) ketika Kami mengambil dari Nabi-nabi (umumnya): perjanjian setia mereka, dan (khasnya) dari engkau sendiri (wahai Muhammad), dan dari Nabi Nuh, dan Nabi Ibrahim, dan Nabi Musa, serta. Nabi Isa ibni Maryam; dan Kami telah mengambil dari mereka: perjanjian setia yang teguh (bagi menyempurnakan apa yang ditugaskan kepada mereka);

(Quran: 33:6-7)

Hadits mengatakan: “Aku dijadikan Nabi untuk menyempurnakan akhlak yang paling tinggi”

Dua perkara diperlukan untuk menyempurnakan akhlak dan Al-Quran berkata Rasulullah ﷺ memilikinya. Yang berikut akan menjadikan pernyataan itu lebih jelas. Adalah mudah bagi seorang lelaki untuk menjadi rendah diri dan merendah diri apabila dia miskin, tetapi sifat-sifat ini hanya boleh dikatakan menunjukkan diri mereka dalam kesempurnaan apabila dia terus merendah diri selepas dia menjadi besar dan berkuasa.

Atau kita ambil kes amal. Seseorang yang miskin juga boleh bersedekah setelah mencapai kekayaan, dengan berbelanja secara bebas dalam kebajikan. Ini bermakna dia telah menunjukkan kualiti amal dengan sempurna. Begitu juga dengan pengampunan; apabila seseorang tidak mempunyai kuasa untuk menghukum orang yang mencederakannya, dia terpaksa mengabaikan kesalahan itu dan memaafkan sebagai jalan yang paling selamat: tetapi kesempurnaan kualiti dilihat pada orang yang berkuasa dan mampu menangani dengan keras dengan pesalah, tetapi mengampuni mereka yang telah melakukan yang terbaik untuk menyakitinya.

Terdapat kes-kes apabila seseorang telah sempurna dalam satu kualiti moral hanya sehingga satu tahap kualiti lain telah melenyapkannya, sebagai contoh, seorang lelaki boleh menjadi begitu beramal dan pemaaf sehingga kehilangan kualiti menjadi adil. Ketinggian kesempurnaan pada Muhammad Rasulullah ini adalah fakta yang diterima seperti musuh pun tidak boleh menafikan atau menyangkalnya. 

Kehadiran semua sifat akhlak melambangkan bahawa seseorang untuk menunjukkannya pasti telah melalui setiap jenis dan keadaan pengalaman dalam perjalanan hidupnya, dan pengkritik yang keras pun tidak dapat menafikan yang  benar berlaku pada Muhammad RasulullahMuhammad Rasulullahﷺ  adalah satu-satunya Nabi yang sendiri mengikuti semua prinsip yang didakwahkannya kepada orang lain.

Setiap ketetapan dalam al-Quran dia sendiri yang taat. Rasulullah adalah satu-satunya contoh yang benar dari peraturan ini, bahawa apa yang diajarkan kepada dunia, dia mesti mengamalkan dirinya sendiri. Kita sering perlu mendengar khutbah dan ceramah oleh orang yang tidak mempunyai niat untuk mengamalkan apa yang mereka sampaikan. Pengajaran bibir semata-mata membuktikan bahawa seseorang itu memiliki akhlak yang mulia. 

Dia mesti terlebih dahulu menukar kata-katanya menjadi tindakan seperti yang dilakukan oleh nabi Islam yang mengajar dunia kesabaran dan kesabaran kerana dia sendiri menghadapi ujian hidup yang paling sukar. Seorang anak dilahirkan selepas kematian bapanya. Ibunya meninggal dunia dalam beberapa tahun akan datang. Rasulullahﷺ menghabiskan masa kanak-kanaknya dengan tidak bersalah dan kesempurnaan.

 Ketika matang, dia menahan semua keinginan daging. Dari kelahirannya hingga kematiannya, dia melalui banyak ujian yang sukar. Pada setiap langkah, dia dicuba tetapi tidak pernah didapati mahu. Apabila dia mengisytiharkan misinya sebagai seorang Nabi, ia membuktikan salah satu ujian yang paling sukar. Seluruh bangsa berpaling menentangnya. Rasulullah ﷺ benar-benar keseorangan dan tidak berdaya. Kesempurnaan ketidakberdayaan dilihat dalam peristiwa yang dikenali sebagai "Hijrah", apabila bersendirian, kecuali seorang kawan, dia terpaksa meninggalkan kampung halamannya di Makkah.

Ketika dia bersembunyi di dalam gua dan melarikan diri ke Madinah, di mana penolong dan sekutunya dan orang-orang Yahudi mengadakan hubungan perjanjian. Kemudian datang hari penyeksaan perang; Di semua pihak, orang Arab berkumpul untuk membunuhnya tetapi akhirnya Rasulullah ﷺ mengalahkan mereka dan menjadi raja mereka. Di Madinah, beliau adalah Raja, Hakim. Majistret, jeneral, pendamai, dan pemberi undang-undang dan dalam semua kapasiti ini dia sempurna.

Sekali lagi, mari kita tekankan bahawa perkara yang hebat untuk diingati ialah semua kualiti moral adalah tahap kesempurnaan yang tertinggi. Rasulullahﷺ tidak tahu apa itu tamak; bahkan musuh-musuhnya mengakui bahawa sepanjang hidupnya dia tidak mempunyai keinginan untuk kekayaan. Ia tidak mempunyai nilai untuknya. 

Suatu ketika orang Quraisy menawarkan kepadanya semua kekayaan di negeri itu, tetapi dia menolak bahkan untuk mempertimbangkan tawaran itu. Walaupun selepas Rasulullah ﷺ menjadi pemimpin negara Islam dan pemilik sah kerajaan, tetapi Baginda tidak mempedulikannya dan terus menjalani kehidupan yang sama dalam kemiskinan dalam kesendirian.

Rasulullah ﷺ menyatakan sifat ini dalam kesempurnaan yang lebih besar dengan menjalani kehidupan kemiskinan dalam kesendirian.

Kualiti pengampunan dinyatakan dalam kesempurnaan tanpa membezakan antara kawan dan musuh. Apabila datang untuk memaafkan dia memaafkan semua. Dalam perang Uhud, umat Islam tertentu gagal untuk mematuhi arahannya, dengan akibat yang buruk, tetapi Rasulullah ﷺ tidak bertempur atau menegur mereka. Rasulullahﷺ hanya memaafkan mereka. Teladannya yang memaafkan musuh-musuhnya mengambil bentuk keagungannya pada peristiwa penaklukan Makkah. Orang-orang Makkah telah menjadi musuh yang paling sengit sejak beliau diangkat menjadi Nabi Hood.

Mereka sedaya upaya untuk menghancurkan Islam. Banyak kali cuba membunuh Rasulullah ﷺ. Namun, apabila Rasulullah ﷺ memasuki Makkah sebagai penakluk, memaafkan para pembesar apabila diserahkan sebagai tawanan pengampunan am. Arab berbaring di kakinya dan Makkah berada di bawah rahmatnya. Rasulullahﷺ boleh memenggal kepala semua orang jika dia mahu dan dia akan dibenarkan melakukannya. 

Walaupun mereka telah menjadi musuh terbesar baginda dan penyeksa yang paling kejam. Tetapi, tidak seperti kebanyakan Nabi Ibrani, yang menghukum musuh mereka dengan keras untuk kesalahan yang lebih kecil. Rasulullah ﷺ dengan bebas mengampuni mereka. Ketika mereka semua berdiri dengan rendah hati di hadapan-Nya, menunggu hukuman, dia berkata kepada mereka:

“Tidak akan ada celaan terhadap kamu, kamu bebas”

Ketua Arab; Utbah adalah salah seorang pesalah yang paling hebat dan ketua penghasut penganiayaan yang kejam yang telah dialami oleh Rasulullah ﷺ dan para sahabatnya, selama bertahun-tahun. Anak perempuan Utbah, Hindun, adalah musuh besar Rasulullah ﷺ sebagai bapanya. Sekali dalam kebencian, dia mengunyah hati Saiyidina Hamzah ibn Abd Muttalib رضي الله عنه , bapa saudara Rasulullahﷺ, ketika dia terbunuh dalam peperangan; Kemudian, apabila dia diwajibkan menghadap Rasulullah ﷺ dia menutup mukanya dengan tudung supaya Rasulullah ﷺ tidak mengenalinya.

Anehnya Rasulullahﷺ yang suci memilihnya sekaligus dan memaafkannya. Abu Sufyan adalah seorang lagi yang telah melakukan yang terbaik untuk menyakiti Rasulullah ﷺ yang sangat takut sehingga akan menghantar orang lain untuk memberi syafaat untuknya, tetapi Rasulullah ﷺ yang dikasihi menyuruhnya tidak takut dan bukan sahaja memaafkannya tetapi mengisytiharkan bahawa sesiapa yang berlindung di rumahnya. akan selamat.

Di Makkah seorang lagi musuh Rasulullah ﷺ, Habbar Ibnu ‘l-Aswad, yang bertanggungjawab atas kematian puteri Rasulullah ﷺ, hendak melarikan diri dari Makkah ke Parsi. Namun, mengetahui sifat belas kasihan musuh, dia memutuskan untuk menyerahkan dirinya pada belas kasihannya. Mendekati Rasulullah ﷺ dia mengaku kesalahannya dan berdoa memohon rahmat. Rasulullah ﷺ dengan bebas memaafkannya. Contoh-contoh yang dinyatakan di atas dan banyak lagi, membuktikan bahawa Rasulullah ﷺ menyatakan kualiti pengampunan dengan sempurna.

Pada Rasulullah ﷺ didapati kesempurnaan semua sifat dan akhlak. Dengan kerendahan dan kerendahan hatinya, dia berani, sehingga dengan para sahabatnya yang terbaring mati di sekeliling Rasulullah ﷺ, dia berdoa kepada Allah  agar membimbing musuh ke jalan yang benar. Teladan keadilan yang ditunjukkan oleh beliau adalah sama tinggi. Suatu ketika terjadi perselisihan antara seorang Yahudi dan seorang Muslim, dan setelah mendengar kes itu dia memberikan keputusan yang adil, yang memihak kepada Yahudi.

Kebergantungan Rasulullah ﷺ kepada Allah  adalah sedemikian rupa sehingga baginda tidak pernah mementingkan keselamatan diri, tetapi pada masa yang sama, kewaspadaannya tidak pernah reda, dan pada sekelumit berita kesusahan baginda akan sentiasa menghantar orang untuk menanganinya. Begitu kuat cinta Allah  sehingga dia menghabiskan sepanjang malam dengan bersolat di hadapan Allah . Rasulullah ﷺ sangat mementingkan orang lain sehingga sering kali baginda melakukan pemasaran untuk orang tua dan lemah.

Kajian tentang kehidupannya mendedahkan bahawa semua sifat dan akhlak ini bergabung dalam dirinya ke tahap kesempurnaan yang tertinggi. Oleh itu, Rasulullah ﷺ menjadi satu-satunya teladan untuk semua generasi akan datang.

 


Referensi:

Mevdudi, Hz. Peygamber’in Hayatı [The Life of the Holy Prophet], (Terj.: A. Asrar) İstanbul, 1972, I-II.

Muhammed Hamidullah, İslam Peygamberi [Nabi Islam], (Terj.: S. Tuğ), İstanbul, 1980, I-II.

Eski dan Yeni Ahid'te Hz. Muhammad [Nabi Muhammad dalam Perjanjian Lama dan Baru], (Terj.: Ş. Siber) Ankara, 1972.

Muhammed Sadık, HıristiyanlıkKarşısında İslamiyet [Islam dalam Pandangan Kristian], (Terj.: Ş. Siber) Ankara, 1960.

Madya Dr. H. Dursun Yıldız, Büyük İslam Tarihi [Sejarah Besar Islam], İstanbul, 1986, I-XIV.

M. Asım Köksal, İslam Tarihi [Sejarah Islam], İstanbul, 1981, I-XI.

Ibn Kathir, Qisasu’l Anbiya [Kisah Para Nabi], Beirut, 1990.

Mevalana Şibli, Asr-ı Saadet [Zaman Keemasan], (Terj.: Ö. Rıza Doğrul) İstanbul, 1977, I-V.

Osman Cilacı, Kur’an Işığında Üç Peygamber Üç Kitap [Tiga Nabi, Tiga Buku dalam Cahaya Al-Qur’an], İstanbul, 1977.

Takıyyüddin el-Hilali, el-Berahinü’l-İnciliyye [Bukti Injil], (Terj.: O. Cilacı) İstanbul, 1977.

Osman Cilacı, Dinler ve İnsanlar [Agama dan Rakyat], Konya, 1990.

Seyyid Emir Ali, Musavvar İslam Tarihi [Musavvar History of Islam], (Terj.: M. Raul) İstanbul, 1329, I-II.

Comments

Popular posts from this blog

Bab 1 - Dunia Arab Sebelum Kedatangan Islam.

Bab 22 -Kejatuhan Khaybar - Bani Qurayza dan Bani Nadir

Bab 16 : Perang Badar (Gahzwah Badr)

Bab 2 - Kelahiran Muhammad (Rasulullah ﷺ)

Bab 15 : Rasulullah ﷺ di Madinah

Bab 20 (1) - EKSPEDISI SAWIQ

Bab 26-Ziarah Pertama Umrah & Perjanjian Hudaibiyah.

Bab 6 - Mereka Terdahulu, Merekalah Yang Terdepan.

Bab 29 - Perperangan Tabuk

Bab 24-Tragedi Ar Raji'