Bab 8 Penghijrahan ke Habsyah (Abyssinia)

Para Sahabat yang berhijrah ke Abyssinia sebanyak 2 kali
dan 2 kumpulan. Jejak atau jalan yang diikuti oleh para sahabat
yang berhijrah meningalkan Tanah Air demi Islam dan Iman.

Penghijrahan ke Habsyah (Abyssinia)

 “Dan orang-orang yang berhijrah kerana Allah sesudah mereka dizalimi, pasti Kami akan menjadikan mereka tempat tinggal yang baik di dunia”

(Al Quran 16:41)

Sekitar tahun 615 M, Rasulullah  telah membenarkan umatnya berhijrah, baginda tidak sanggup menyaksikan para sahabat yang diseksa dengan kejam tanpa dapat melindungi mereka.

Destinasi untuk berlindung adalah Habsyah, Beginilah cara mereka melayannya hingga ke akhirnya. Apabila itu datang mereka semua meninggalkan dia dan melarikan diri. Isa (Isa As.) sentiasa menjawab kepada mereka bahawa adalah jahat untuk mencari tanda yang oleh itu tidak ada tanda yang harus diberikan kepada mereka. Begitu juga orang Kafir Makkah inginkan tanda-tanda kewujudan Tuhan daripadanya.

Rasulullah   diminta untuk membuktikan misinya.

Mengapa dia tidak dapat melakukan mukjizat seperti Musa dan Yesus?

Mengapa dia tidak boleh menukar bukit Safa menjadi emas?

Mengapa tidak membuat buku itu sendiri? Yang dia banyak cakap? Jadikan ia jatuh dari syurga?

Mengapa tidak menunjukkan kepada mereka apa yang dipanggil malaikat ini? Siapa yang datang bercakap dengannya?

Mengapa tidak membuat orang mati bercakap?

Mengapa tidak memindahkan gunung?

“Eloklah kamu (Rasulullah ) meminta kepada  Allah dengan siapa kamu berada dalam keadaan yang baik, untuk melonggarkan cengkaman gunung-ganang ini yang menyesakkan kota kami dengan dahsyatnya.” Orang Quraisy mencebik:

“atau cukuplah dengan memancarkan mata air yang indah, lebih suci daripada Zamzam; kerana kita sangat kekurangan air. Dan sebagai nabi boleh meramalkan masa depan, anda mungkin juga menasihati tentang harga barang yang semakin mahal. Tidakkah Tuhan anda boleh mendedahkan barangan mana yang akan naik harganya? Kami ingin mengetahui perkara ini untuk mengawal perdagangan kami dan membuat spekulasi dengan pasti.”

Kepada mereka yang meminta mukjizat, Rasulullah  akan menjawab:

 “Saya tidak mampu untuk mendapatkan keuntungan kepada saya, atau untuk mengelakkan bahaya daripada saya, tetapi seperti yang Tuhan minta. Seandainya aku mengetahui rahasia  Allah, niscaya aku akan menikmati kebaikan yang berlimpah-limpah, dan malapetaka tidak akan menimpaku. Aku tidak lain hanyalah pemberi peringatan dan pembawa berita gembira kepada kaum yang beriman”.

Quran 7:188

Katakanlah (wahai Muhammad): "Sesungguhnya aku hanyalah seorang manusia seperti kamu, diwahyukan kepadaku bahawa Tuhan kamu hanyalah Tuhan Yang Satu; Oleh itu, sesiapa yang percaya dan berharap akan pertemuan dengan Tuhannya, hendaklah ia mengerjakan amal yang soleh dan janganlah ia mempersekutukan sesiapapun dalam ibadatnya kepada Tuhannya".

Quran: 18:110 

Ini menunjukkan Makkah tidak selamat. Adapun orang miskin dan hamba, mereka tidak mempunyai sarana dan kesempatan untuk berhijrah. Meninggalkan Makkah para penghijrah menuju Jeddah dengan berjalan kaki, kemudian dengan kapal ke Habsyah. Pada masa itu Kafir Quraisy telah mengetahui tentang penghijrahan ini dan segera menghantar pasukan yang kuat untuk menangkap mereka dan membawa mereka kembali, tetapi tidak berjaya. Sahabat-sahabat Rasulullah  telah berlayar. Mereka yang berhijrah ke Habsyah mempunyai kehidupan yang aman. Mereka dilayan dengan baik oleh Raja Najashi dengan sambutan hangat di tanah asing. Berita gembira dari Habsyah mendorong lebih ramai sahabat yang ingin berhijrah dari Makkah.

Habsyah adalah tempat perlindungan pertama umat Islam.

Sejarah dan tradisi Islam, Habsyah (Abyssinia atau Al-Habasha) dikenali sebagai "Syurga Hijrah Pertama atau Hijrah." Bagi umat Islam, Habsyah (Ethiopia/Abyssinia) adalah sinonim dengan kebebasan daripada penganiayaan dan pembebasan daripada ketakutan. Habsyah adalah negeri di mana rajanya, Najashi atau Al-Najashi, adalah seorang yang terkenal dengan keadilan dan di tanahnya hak asasi manusia dihargai.

Makna dan erti "Hijrah" terkandung dalam kalendar Islam. Sejak penubuhannya, kalendar Islam mewakili sejarah perjuangan berterusan antara kebenaran dan kebatilan, keimanan dan kekufuran, kebebasan dan penindasan, terang dan kegelapan, dan antara keamanan dan perang.

Penghijrahan pertama [Hijrah] para Sahabat dan kerabat Rasulullah  ke Habsyah menyambut kelahiran kebebasan bersuara dan berkeyakinan, sedangkan, Penghijrahan Kedua, Rasulullah  ke Madinah meraikan penghujungnya. daripada penindasan.

“Dan janganlah kamu berdebat dengan Ahli Kitab, melainkan dengan cara yang lebih baik, kecuali dengan orang-orang yang zalim di antara mereka; tetapi katakanlah, kami beriman kepada wahyu yang diturunkan kepada kami dan kepada apa yang diturunkan kepadamu. : Tuhan kami dan Tuhan kamu adalah satu, dan hanya kepada-Nya kami bersujud"

(Quran 29:46).

Sejarah telah menunjukkan bahawa penghijrahan pertama ke Habsyah dan penghijrahan kedua ke Madinah sememangnya telah meletakkan asas di mana Islam, sebagai Agama Rahmat Seluruh Alam. Sejak pengalaman itu, masyarakat Islam, di mana sahaja mereka menetap, beralih daripada positif minoriti kepada majoriti, daripada kelemahan kepada kekuatan kekal, daripada kesukuan kepada persaudaraan sejagat yang tidak mengenal sempadan politik yang jelas.

Firman Allah : 

"Wahai manusia! Kami menciptakan kamu dari diri yang satu, lelaki dan perempuan, dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu berkenal-kenalan. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah yang paling besar. di antara kamu dalam ketakwaan, Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mendalam PengetahuanNya"

 (Quran 49:13).

Dengan semangat ini, Bilal ibn Rabah, seorang hamba dari Habsyah yang tinggal di Makkah, menjadi sahabat utama Rasulullah . Bukan suatu kebetulan bahawa tanah kelahirannya, Habsyah (Ethiopia), adalah negara yang dipilih oleh Rasulullah  ketika pengikutnya memerlukan perlindungan dan kebebasan daripada penindasan.

Rasulullah percaya bahawa pengikut dan kerabatnya akan lebih baik jika mereka berhijrah ke negara yang agamanya dari langit, iaitu agama Nasrani dimana kitab yang dibawa Nabinya adalah Isa putera Maryam. Dia tidak takut bahawa pengikutnya akan menukar agama dan melepaskan kepercayaan mereka untuk memihak kepada mana-mana agama lain.

Dia lebih yakin bahawa Islam akan lebih terpelihara pada awalnya di tanah yang subur dan makmur yang diperintah oleh penganut Nasrani dengan Kitab Injil daripada kalangan orang kafir bertuhankan berhala, pagan penyembah setan yang hina di Semenanjung Arab ketika itu.

Para sahabat dan kerabat Rasulullah  bersedia untuk berkorban dan menderita segala macam kesusahan dan pengasingan daripada melepaskan keyakinan dan kebebasan mereka sendiri. Rasulullah memberikan surat berikut kepada para sahabatnya untuk diberikan kepada raja ketika mereka tiba di Habsyah.

“Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, Dari Muhammad, Rasulullah  kepada Najashi Al-Asham, Raja Habsyah (Abyssinia);

Illustrasi Warkah kepada Raja Najashi, Habsyah.

"Salam sejahtera, Saya memuji Allah kepadamu, Raja, Yang Suci, Yang Sejahtera, Yang Beriman, Yang Mengawasi, dan saya bersaksi bahawa Isa putera Maryam, adalah Ruh Allah dan Firman-Nya, yang Dia lemparkan kepada Maryam perawan. , yang baik, yang suci, sehingga dia mengandung Nabi Isa. Allah menciptakannya dari Ruh dan Nafas-Nya sebagaimana Dia menciptakan Adam dengan Tangan dan Pernafasan-Nya. Saya menyeru kamu kepada Allah, Yang Maha Esa tanpa sekutu, dan kepada ketaatan kepada-Nya, dan mengikutiku dan beriman kepada apa yang datang kepadaku, kerana saya adalah utusan Allah.

Saya telah mengutuskan kepadamu sepupuku Saiyidina Jaafar Ibn Abu Talib bersama beberapa orang Muslim, dan apabila mereka datang, layanilah mereka dengan tidak menyombongkan diri, karena saya mengajakmu dan bala tentaramu kepada Allah. Saya telah menyelesaikan pekerjaan dan nasihat saya, maka terimalah nasihat saya. Salam sejahtera atas semua orang yang mengikuti Hidayah Sejati."

Orang Quraisy sudah tentu tidak dapat bertolak ansur dengan ini, kerana bagi mereka ia menandakan kekalahan. Dalam mengurangkan akibatnya menghantar orang-orang  yang terpercaya sebagai dari kalangan kafir Quraish kepada Raja Negus menuntut pelarian itu di kembalikan. Hadiah berharga diberikan kepada wakil mereka untuk memudahkan kerja agar tercapai  objektif mereka. Misi itu diketuai oleh Abdullah ibn Rabia, tiba di Habsyah. Dengan mengagihkan hadiah secara mewah dikalangan orang2 besar Raja Najashi. Sehingga mereka mendapatkan izin bertemu mengadap Raja Najashi. Kepada Raja Najashi juga mereka mempersembahkan hadiah-hadiah yang mahal, dan memohon agar pesalah itu diserahkan kepada mereka. Bagaimanapun, 

Raja Negus enggan berbuat demikian sehinggalah dia mendengar kes itu daripada kedua-dua pihak. Keesokan harinya orang-orang Islam di Habsyah telah dipanggil ke istana Raja Negus dan bertanya daripada mereka alasan mengapa mereka harus atau tidak diserahkan kepada tuntutan Quraisy. Sayidina Jaafar ibn Abu Talib رضي الله عنه yang mengetuai hijrah bangkit dan mengadap Raja Negus; “Wahai Raja! Kami adalah orang-orang jahil yang menyembah berhala. Kami pernah makan mayat walaupun binatang yang mati secara semula jadi dan melakukan segala macam perkara yang jahat dan najis. 

Kami tidak pernah menunaikan tanggungjawab kami terhadap hubungan kami, kami menganiaya jiran kami. Orang yang kuat di antara kita akan menjadi terlalu berkuasa dan zalim di atas darah orang yang lemah sehingga akhirnya Allah mengangkat Rasulullah  dari kalangan kita untuk memperbaiki kita dengan menunjukkan kepada kita jalan kebenaran. Rasulullah  terkenal kepada kita. Kami tahu dia adalah yang paling mulia, jujur, dan memujuk kami untuk meninggalkan penyembahan berhala dan penyembahan batu.

Rasulullah  berpesan kepada kita, untuk berkata benar, untuk menyayangi saudara dan kerabat kita. Selanjutnya untuk menunaikan janji kita dan berbuat baik kepada orang lain. Rasulullah mengajar kita untuk menjauhi segala yang buruk dan menghentikan pertumpahan darah. Rasulullah  juga melarang kita daripada segala perkara yang keji seperti berdusta, merompak dan menipu anak yatim dan janda dengan bersaksi palsu.

Rasulullah  mengajar kita untuk menjaga kesucian wanita. Jadi kami percaya kepadanya dan bertindak mengikut ajarannya setakat yang kami mampu. Kemudian orang-orang ini mula menyeksa kami, memikirkan bahawa kami mungkin terdorong untuk melepaskan iman kami dan kembali kepada penyembahan berhala.

Apabila kekejaman mereka melampaui batas, kami datang untuk mencari keamanan dan perlindungan di negara anda dan di mana kami percaya kami tidak akan mengalami sebarang bahaya.”

Kemudian Raja Najashi ingin mendengar Al-Quran. Kemudian Sayidina Jaafar Ibn Abu Talib رضي الله عنه, membaca surah yang bertajuk “Surah Maryam.” Setelah selesai membaca Surah Maryam oleh Sayidina Jaafar Ibn Abu Talib رضي الله عنه, Raja Najashi enggan menyerahkan mereka yang berhijrah kepada Kafir Makkah. Gagal dalam usaha mereka untuk meyakinkan Raja Najashi, mereka memutuskan untuk mempermainkan orang Islam. 

Pertama, mereka bertemu dengan Raja Najashi, memberitahu Raja Najashi bahawa orang Islam itu berpandangan tentang Yesus, menjijikkan kepada Raja Najashi. Mereka telah memikirkan rancangan untuk memprejudiskan Raja Najashi terhadap orang Islam. Kemudian Raja Najashi memanggil mereka sekali lagi, dan kali ini mereka benar-benar takut bahawa tindakan wakil kafir Makkah akan tercapai dalam melaksanakan ekstradisi orang beriman.

Kerana mereka menyangka bahawa balasan itu mungkin akan menyinggung perasaan Raja. Najashi bertanya kepada mereka secara langsung apa yang mereka fikirkan tentang Nabi Isa ibn Maryam AS (Jesus) dan orang-orang yang jujur ​​ini yang tidak peduli akan akibatnya dengan berani menjawab bahawa mereka percaya bahawa Nabi Isa Ibn Maryam AS (Jesus) adalah Nabi utusan Allah tetapi bukan anak Tuhan. Raja Najashi mengagumi keberanian mereka ini dan sekali lagi enggan menyerahkan umat Islam sehingga memalukan Kafir Makkah. Mereka diminta segera meninggalkan Habsyah, yang kini kembali dalam keadaan bingung ke Makkah.

Sebilangan besar umat Islam mencari keselamatan di negeri yang jauh, Rasulullah   berpegang pada jawatannya di tengah-tengah setiap penghinaan dan kemarahan. Orang Quraisy datang lagi kepadanya, menawarkan kepadanya tanah yang terkaya, dan Rasulullah  menjawab:

Aku tidak menginginkan kekayaan dan tidak menyukai kuasa dan kerajaan. Aku diutus oleh  Allah untuk memberi kabar gembira kepadamu. Aku menyampaikan risalah-Nya kepada anda dan jika anda menerimanya, Dia akan memberi ganjaran kepada anda di dunia dan akhirat. Tetapi, jika kamu enggan, saya serahkan kepada  Allah untuk memutuskan antara kamu dan saya.” Mereka kemudian mengejeknya, mengejeknya, dan pergi. Mereka menuntut daripadanya perkara yang mustahil untuk membuktikan kenabian nya. 

Itu sebenarnya cerita lama. Para pengikut Nabi Isa Ibn Maryam AS telah mendesaknya untuk melakukan mukjizat. Seperti yang dikatakan oleh seseorang: “Murid-murid Nab isa AS (Jesus) yang terdekat selalu salah memahami dia dan pekerjaannya. Ingin dia memanggil turun api dari syurga; mahu dia mengisytiharkan dirinya sebagai raja orang Yahudi. Yang lain seperti banyak bangsa dari bangsa-bangsa yang musnah ingin dia menunjukkan kepada mereka bapa mereka dan menjadikan Tuhan kelihatan.

Beginilah cara mereka melayannya hingga ke akhirnya. Apabila itu datang mereka semua meninggalkan dia dan melarikan diri. Nabi Isa (Isa As.) sentiasa menjawab kepada mereka bahawa adalah jahat untuk mencari tanda yang oleh itu tidak ada tanda yang harus diberikan kepada mereka. Begitu juga orang Kafir Makkah inginkan tanda-tanda kewujudan Tuhan daripadanya. Rasulullah  diminta untuk membuktikan misinya.

Mengapa dia tidak dapat melakukan mukjizat seperti Musa dan Yesus?

Mengapa dia tidak boleh menukar bukit Safa menjadi emas?

Mengapa tidak membuat buku itu sendiri? Yang dia banyak cakap? Jadikan ia jatuh dari syurga?

Mengapa tidak menunjukkan kepada mereka apa yang dipanggil malaikat ini? Siapa yang datang bercakap dengannya?

Mengapa tidak membuat orang mati bercakap?

Mengapa tidak memindahkan gunung?

“Eloklah kamu (Rasulullah ) meminta kepada Allah dengan siapa kamu berada dalam keadaan yang baik, untuk melonggarkan cengkaman gunung-ganang ini yang menyesakkan kota kami dengan dahsyatnya.” Orang Quraisy mencebik:

“atau cukuplah dengan memancarkan mata air yang indah, lebih suci daripada Zamzam; kerana kita sangat kekurangan air. Dan sebagai nabi boleh meramalkan masa depan anda mungkin juga menasihati tentang harga barang yang semakin hampir. Tidakkah Tuhan anda boleh mendedahkan dagangan barang mana yang akan naik harganya? Kami ingin mengetahui perkara ini untuk mengawal perdagangan kami dan membuat spekulasi dengan pasti.”

Para pengikut Rasulullah ﷺ berbeza dengan pengikut Isa dalam hal ini bahawa mereka berpuas hati dengan bukti akhlak Rasulullah . Mereka berkumpul di sekeliling pendakwah yang tidak bersahabat ini dan mengorbankan segalanya untuknya.

Saya baru saja berkata bahawa Rasulullah  ditinggalkan bersama orang-orang yang tidak dapat berhijrah di Makkah, manakala Quraisy memperhebatkan kempen penyeksaan mereka. Banyak dan pelbagai cara mereka menyesuaikan diri untuk membendung arus kebangkitan iman baru. Pada masa inilah melalui wahyu Ilahi:

"Oleh itu, sampaikanlah secara berterus-terang apa yang diperintahkan kepadamu (wahai Muhammad), dan janganlah engkau hiraukan bantahan dan tentangan kaum kafir musyrik itu"

 (Quran 15:94), 

Rasulullah  diperintahkan oleh  Allah untuk mengisytiharkan risalah Allah kepada dunia, dan baginda harus mula berdakwah di khalayak ramai.

Rasulullah  mendaki Gunung Safa pada suatu hari dan menyeru kepada semua Quraisy yang berkumpul di sana, “Pernahkah kamu mendengar saya berdusta?” Dengan satu suara mereka menjawab bahawa mereka tidak. Rasulullah  bersabda: “Seandainya aku memberitahu kamu bahawa di sebalik gunung ini terdapat tentera yang besar yang bersedia untuk menyerang kamu, adakah kamu akan percaya kepadaku?” "Tentu saja," jawab mereka semua, "sebab kami tidak pernah mendengar kamu berdusta." Kemudian Rasulullah menyampaikan risalah  Allah kepada mereka dan menyeru mereka untuk meninggalkan penyembahan berhala, menjauhi segala jenis kejahatan, dan mengikuti jalan kebenaran.

Rasulullah  terus bersabda: “Baiklah! Saya kini memberitahu anda berita penting: O! Bani Abdul Manaf, Wahai! Bani Taim, Wahai! Bani Makhzum, Wahai! Bani Asad…Wahai! Orang Quraisy yang berkumpul, tebuslah jiwamu sendiri, kerana aku tidak dapat berbuat apa-apa untuk kamu di hadapan Tuhan…Dengarkanlah apa yang Dia perintahkan kepadaku untuk memberitahu kamu..”

 Abu Lahab, bapa saudara Rasulullah , kemudian bangkit dan menangis: “Semoga kamu dilaknat seumur hidupmu! Mengapa mengumpulkan kita untuk perkara-perkara kecil seperti ini?”

Rasulullah , terputus hubungan, memandang bapa saudaranya tanpa berkata-kata, Mukanya menjadi merah dan kemudian pucat; matanya berkedut; dia tidak boleh bernafas. Menghulurkan tangannya ke arah penyerangnya, dia bercakap, tetapi benar-benar malaikat murka yang bercakap untuknya;

Bismillah

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

A001

Apabila datang pertolongan Allah dan kemenangan (semasa engkau wahai Muhammad berjaya menguasai negeri Makkah), -

A002

Dan engkau melihat manusia masuk dalam agama Allah beramai-ramai, -

A003

Maka ucapkanlah tasbih dengan memuji Tuhanmu dan mintalah ampun kepadaNya, sesungguhnya Dia amat menerima taubat.

A Nasr:110

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Bismillah

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

A001

Binasalah kedua-dua tangan Abu lahab, dan binasalah ia bersama!


A002

Hartanya dan segala yang diusahakannya, tidak dapat menolongnya.


A003

Ia akan menderita bakaran api neraka yang marak menjulang.


A004

Dan juga isterinya, seorang perempuan pemunggah kayu api. -


A005

Di lehernya sejenis tali, dari tali-tali yang dipintal.


Al Massad
*******************************************



Bismillah

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.




A001

Binasalah kedua-dua tangan Abu lahab, dan binasalah ia bersama!


A002

Hartanya dan segala yang diusahakannya, tidak dapat menolongnya.


A003

Ia akan menderita bakaran api neraka yang marak menjulang.


A004

Dan juga isterinya, seorang perempuan pemunggah kayu api. -


A005

Di lehernya sejenis tali, dari tali-tali yang dipintal.


 Al-Massad: 110.


Pertemuan ini membuat mereka menyinggung dan menghina, tetapi Rasulullah  tidak berputus asa dan terus menyampaikan risalahnya. Maka lebih banyak hati yang hangat dengan ajarannya dan memeluk Islam. Hal ini semakin menimbulkan kemarahan kaum Quraisy apabila berita kegagalan utusan ke Negus dari Habsyah. Ini menambah bahan api kepada api; mereka memutuskan untuk membunuhRasulullah . Maka mereka pergi lagi kepada Abu Talib, kali ini dengan seorang pemuda tampan yang mereka mahu Abu Talib ambil dan asuh, dan memberikan mereka, sebagai balasan, Rasulullah  untuk dibunuh. Abu Talib enggan mendengar cadangan yang menggelikan itu, lalu Quraisy memutuskan untuk meluaskan sistem penganiayaan kepada seluruh keluarga Bani Hasyim.

Yang pertama mereka umumkan adalah sejenis larangan sosial yang menghentikan hubungan antara perkahwinan dan perdagangan. Perjanjian untuk maksud itu telah dibuat dan digantung di Kaabah. Apabila mengetahui hal ini, Bani Hasyim berpindah ke tempat yang dikenali sebagai Syi'b, tetapi Quraisy memastikan bahawa sekatan itu dilaksanakan. Apabila seseorang yang hanya berkerabat jauh ingin membekalkan bekalan, Quraisy menawarkan halangan, di mana Abu Jahal, dirinya sendiri seorang Bani Hasyim, memainkan peranan yang paling kejam. 

Seluruh keluarga dengan riang menderita dikucilkan ini demi Rasulullah  yang tidak akan pernah mereka lakukan sekiranya mereka tidak menghormati baginda. Semasa larangan itu, dakwah hanya terhad kepada yang diharamkan, dan Rasulullah  memanfaatkannya sepenuhnya. Hanya pada hari-hari haji, apabila pertumpahan darah adalah haram, Rasulullah  akan keluar dan berdakwah kepada orang-orang yang berkumpul dari semua pihak.

Selepas beberapa lama orang Quraisy yang berhati lembut mula membantah larangan yang berpanjangan itu, dan lima daripada mereka memutuskan untuk menghapuskannya, yang mereka lakukan, pertama dengan mengoyakkan gulungan yang tergantung di Kaabah. Mereka kemudian pergi kepada Syib dan membawa orang Hasyim keluar, dan menghantar mereka ke rumah mereka, tiada seorang pun yang berani menghalang mereka. Larangan itu telah berlangsung selama tiga tahun. Sejurus selepas ini Abu Talib, yang merupakan bapa saudara yang sangat baik berusia lebih lapan puluh tahun, dan penyokong yang berani, meninggal dunia, dan tidak lama selepas itu isteri-isteri Rasulullah  yang setia dan penolong terbesar, Khadijah juga meninggal dunia. Dalam sejarah Islam, tahun ini dikenali sebagai Tahun-Tahun Kesedihan (“The Years of Grief”).

Kehilangan isteri tercinta dan bapa saudaranya adalah ujian berterusan seorang Nabi. Dua orang dalam hidupnya yang menjadi penyokong terhebat dalam hidupnya. Seperti yang akan kita lihat, peristiwa berikut akan menunjukkan bahawa Rasulullah  masih menghadapi kesukaran yang lebih besar. Malah, kedua-dua kematian ini membawa kepada era baru kekacauan. 

Bab berikut akan lebih membuktikan dakwaan kita bahawa hanya melalui keyakinannya terhadap kebenaran dakwahnya dan keimanan mutlaknya kepada  Allah,  Rasulullah  mampu mengatasi segala rintangan. Sebuah usaha teladan dari perjuangan keras seorang lelaki untuk nasib yang lebih mulia menuju pembebasan kaumnya dari belenggu penyembahan berhala”.

 Maqam Raja Najashi (Negus) dan Masjid Najashi - Tigray- Abyssinia - Ethopia(Habsyah)

Raja Negus juga dikenali sebagai Raja Najashi, Raja yang memerintah Ethiopia atau Axum pada  dahulu. Bila sahabat2  Rasulullah  berhijrah ke Axum atau Habsyah, Sahabat-sahabat mengunjungi Raja Najashi di Istananya. Sahabat-sahabat telah di tanya akan sebab2 mereka berhijrah dan mohon perlindungan di Axum. Lalu sahabat menceritakan akan duduk perkara di Makkah tentang kekerasan dan tekanan dari puak musyrikin Makkah. Maka Rasulullah telah mensyorkan sahabat sahabat yang tidak mampu menghadapinya supaya hijrah, da Axum atau  Abyssnia Habsyah  tempat yang disyorkan dan kebaikan Raja Najashi yang benar berpegang kepada ajaran Nabi Isa AS.

Baca Lagi: 

Keterangan Gambar2:
1.    Maqam dan Masjid Raja Najashi telah di bom olih tentera (Habsyah) Ethopia juga Erieria yang berperang. Bahagian atap dan kubah runtuh dan lantai dalaman masjid berkecai.
2 &3.  Kubah Masjid dan maqam Raja Najashi roboh.
4 &5   Kelihatan ramai pengunjung menziarah Masjid dan maqam Raja Najashi.
6)       Mesjid dalam proses pembaik pulih yang telah dibiayai kos pemulihannya olih negara                 Turkey.
7)       Gambar Masjid Najashi yang telah siap dibina dan digunakan. 


Referensi:

Mevdudi, Hz. Peygamber’in Hayatı [The Life of the Holy Prophet], (Terj.: A. Asrar) İstanbul, 1972, I-II.

Muhammed Hamidullah, İslam Peygamberi [Nabi Islam], (Terj.: S. Tuğ), İstanbul, 1980, I-II.

Eski dan Yeni Ahid'te Hz. Muhammad [Nabi Muhammad dalam Perjanjian Lama dan Baru], (Terj.: Ş. Siber) Ankara, 1972.

Muhammed Sadık, HıristiyanlıkKarşısında İslamiyet [Islam dalam Pandangan Kristian], (Terj.: Ş. Siber) Ankara, 1960.

Madya Dr. H. Dursun Yıldız, Büyük İslam Tarihi [Sejarah Besar Islam], İstanbul, 1986, I-XIV.

M. Asım Köksal, İslam Tarihi [Sejarah Islam], İstanbul, 1981, I-XI.

Ibn Kathir, Qisasu’l Anbiya [Kisah Para Nabi], Beirut, 1990.

Mevalana Şibli, Asr-ı Saadet [Zaman Keemasan], (Terj.: Ö. Rıza Doğrul) İstanbul, 1977, I-V.

Osman Cilacı, Kur’an Işığında Üç Peygamber Üç Kitap [Tiga Nabi, Tiga Buku dalam Cahaya Al-Qur’an], İstanbul, 1977.

Takıyyüddin el-Hilali, el-Berahinü’l-İnciliyye [Bukti Injil], (Terj.: O. Cilacı) İstanbul, 1977.

Osman Cilacı, Dinler ve İnsanlar [Agama dan Rakyat], Konya, 1990.

Seyyid Emir Ali, Musavvar İslam Tarihi [Musavvar History of Islam], (Terj.: M. Raul) İstanbul, 1329, I-II.










    Allah

 Rasulullah

Rasulullah

 Allah

 Rasulullah

Rasulullah

رضي الله عنه

  سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎ ﷺ.


Comments

Popular posts from this blog

Bab 1 - Dunia Arab Sebelum Kedatangan Islam.

Bab 22 -Kejatuhan Khaybar - Bani Qurayza dan Bani Nadir

Bab 16 : Perang Badar (Gahzwah Badr)

Bab 2 - Kelahiran Muhammad (Rasulullah ﷺ)

Bab 15 : Rasulullah ﷺ di Madinah

Bab 20 (1) - EKSPEDISI SAWIQ

Bab 26-Ziarah Pertama Umrah & Perjanjian Hudaibiyah.

Bab 6 - Mereka Terdahulu, Merekalah Yang Terdepan.

Bab 29 - Perperangan Tabuk

Bab 24-Tragedi Ar Raji'