Bab 13 - Perjanjian Aqabah ke-2

 PERJANJIAN AQABAH

Ikrar Aqabah Kedua

Ia adalah tahun ke-13 dalam kalendar Islam (622 A.D.)

Pada musim haji tahun ini, Mus’ab bin Umayr رضي الله عنه datang ke Makkah bersama 75 orang, dua daripadanya wanita, dari suku Aus dan Khazraj. Kumpulan ini pergi menemui Rasulullahﷺ yang sedang duduk di Kaabah bersama bapa saudaranya Abbas, dan membuat tawaran berikut:

O! Rasulullahﷺ! Kami adalah kumpulan yang agak besar. Kami bersetuju untuk membawa anda bersama-sama kami, untuk membantu anda, untuk mengorbankan diri kami demi anda, dan untuk melindungi dalaman anda sebagaimana kami melakukan fizikal anda. Di mana kami harus berjumpa dengan anda untuk membincangkan perkara ini dengan lebih lanjut?"

Rasulullah ﷺ sekali lagi menganggap sesuai untuk bertemu di Aqabah.

Mesyuarat ini akan diadakan pada waktu malam dan tidak ada orang lain yang tahu. Malah, untuk tidak menarik perhatian, mereka akan meninggalkan perkhemahan mereka dalam kumpulan yang sangat kecil untuk pergi ke Aqabah. Seperti yang diarahkan, orang Islam dari Madinah berkumpul di lembah berhampiran Aqabah pada waktu malam tanpa menarik perhatian sesiapa dan tanpa memberitahu sesiapa pun.

Rasulullah ﷺ datang bersama bapa saudaranya Abbas Ibn Abd Muthalib yang belum beragama Islam. Tujuan Abbas Ibn Abd Muthalib adalah untuk tidak meninggalkan anak saudaranya sendirian dalam perkara penting ini dan mendengar sendiri janji yang diberikan.

Pada mulanya, Abbas Ibn Abd Muthalib mula berucap. Dia membuat ucapan dengan mengatakan bahawa jika orang Islam Madinah yakin mereka boleh melindungi Rasulullah ﷺ yang suci kita yang mereka harus meneruskan dan jika mereka tidak yakin maka mereka terpaksa meninggalkan rancangan ini sekaligus. Walau bagaimanapun, umat Islam Madinah mahu Rasulullah ﷺ berkata: Mereka berkata, “Wahai Rasulullah! Awak cakap juga! Dapatkan janji yang kamu kehendaki untuk kamu dan untuk Tuhan kamu daripada kami."


Pada saat itu As’ad bin Zurarah رضياللهعنه, pemimpin kaum Muslimin Madinah, mendapat izin dari Rasulullah ﷺ untuk berbicara dan berkata, “Wahai Rasul Allah, setiap jemputan ada jalannya. Cara itu boleh menjadi sama ada atau sukar! Jemputan yang anda buat adalah sukar untuk diterima oleh orang ramai. Engkau mengajak kami kepada agamamu dan meninggalkan agama yang kami anuti. Ini adalah tugas yang sangat sukar. Walaupun begitu, kami menerima jemputan anda. Kami adalah komuniti yang melindungi tanah air kami dengan penghormatan dan menentang semua jenis pencerobohan; tiada siapa yang berani menguasai kami kecuali kami apatah lagi seorang yang meninggalkan kaumnya dan bapa saudaranya mahu menyerahkannya kepada musuhnya.

Walaupun ini sangat sukar, kami menerima tawaran anda pada laluan ini! Namun, melainkan jika Allah memberikan azam untuk menemui jalan yang benar dan harapan untuk mencapai kebaikan, maka semua ini tidak akan menarik perhatian orang ramai. Walau bagaimanapun, kami menerima ini dengan mengikrarkan dengan lidah kami, bersaksi dengan hati kami, dan menghulurkan tangan kami. Kami bersaksi kepada anda dengan mengetahui dan mempercayai semua yang anda bawa dari Tuhan. Kami bersaksi kepada Tuhan kami dan Tuhan kamu. Tangan Tuhan yang berkuasa berada di tangan kita sendiri. Darah kami adalah dengan darah anda, tangan kami adalah anda dengan tangan anda. Kami akan melindungi anda sebagaimana kami melindungi diri kami sendiri, anak-anak kami, dan isteri kami. Jika kita mungkir janji, jadilah kita orang yang berdukacita yang mengingkari janji Tuhan.”

 As’ad bin Zurarah رضياللهعنه menyempurnakan bahagian akhir ucapannya:

“Wahai Rasul Allah! Ambillah apa sahaja janji daripada kami yang kamu kehendaki untuk diri sendiri dan kerana Allah.”

Rasulullah ﷺ pertama kali membaca beberapa ayat dari Al-Quran. Selepas itu, dia menyenaraikan syarat-syarat yang dia inginkan untuk dirinya sendiri dan demi Tuhannya:

Permintaanku demi Tuhan Yang Maha Tinggi, ialah agar engkau;

“Sembahlah Dia dengan tidak mempersekutukan-Nya dengan sesuatu apapun, mendirikan shalat dan menunaikan zakat.

“Bagi diri saya sendiri;

“Saksikanlah bahawa aku adalah utusan Allah dan lindungilah aku sebagaimana kamu menjaga diri kamu, anak-anak kamu dan isteri-isteri kamu.” (9)

Kali ini Abdullah bin Rawahah mendapat kebenaran untuk berucap; dia berkata, “Wahai Rasul Allah! Jika kami memenuhi apa yang kamu katakan, maka apa untungnya bagi kami?”

Rasulullah ﷺ menjawab, “Syurga.”

Kebahagiaan bersinar terang di mata mereka ketika mereka semua bersaksi dan berkata, "Kalau begitu, ini adalah pertukaran yang bermanfaat dan bermanfaat."

Selepas itu, mereka bertanya kepada Rasulullah ﷺ, “Bagaimana kami harus berbaiat kepadamu?”

Rasulullah ﷺ menjawab, “Kamu mesti berjanji kepadaku bahawa kamu akan bersaksi tiada tuhan selain Allah dan bahawa Dia mengutusku sebagai Rasul-Nya, untuk solat (solat harian), menunaikan zakat (sedekah) kamu untuk mentaatiku. pada masa suka dan duka, untuk tunduk sepenuhnya kepada perintah-perintah-Ku, untuk membantu saya dalam segala hal, dan apabila saya pergi ke sana, untuk melindungi saya daripada perkara-perkara yang sama yang anda akan melindungi diri anda, isteri, dan anak-anak!”


Dua Belas Wakil

Atas hal ini, Rasulullah ﷺ menyatakan, “Pilihlah 12 orang dari kalangan kamu yang akan berdiri di sisiku dalam setiap perkara sebagai wakil suku mereka. Musa juga mempunyai 12 wakil daripada Bani Israel.”

Kaum Muslimin Madinah memilih sembilan wakil dari suku Khazraj dan tiga dari kaum Aws.

Orang-orang terpilih dari Khazraj adalah seperti berikut:

1) Abu Umamah As'ad bin Zurara,

2) Sa'ad bin Rabi',

3) Rafi' bin Malik,

4) Abdullah bin Rawaha,

5) Abdullah bin Amr,

6) Bara' bin Ma'rur,

7) Sa'ad bin Ubada,

8) Ubadah bin Sâmit, 

9) Mundhir bin Amr.

Wakil-wakil yang dipilih untuk Aws ialah:

1) Usaid bin Khudayr,

2) Sa'd bin Haythama,

3) Abu'l-Haytham Malik bin Tayyihan.

Kesemua wakil ini adalah tokoh terkemuka Madinah, individu yang dihormati, dan ulama yang celik huruf.

Rasulullah ﷺ yang suci berkata kepada wakil-wakil ini, “Sebagaimana para murid menjamin Isa (Yesus,) Putera Maryam, terhadap suku mereka, kamu juga adalah murid bagi diri kamu sendiri. Dan aku adalah murid orang-orang yang berhijrah dari Mekah.”

Mereka mengesahkan dengan berkata, “Ya.”

Tambahan pula, selepas 12 wakil dipilih, Rasulullah ﷺ melantik As’ad bin Zurarah sebagai ketua 12 wakil tersebut.

Wkil-wakil ini bercakap kepada kumpulan yang mereka wakili, menjelaskan kepentingan taat setia, dan menyediakan kumpulan masing-masing untuk turut berikrar taat setia kepada Rasulullah ﷺ.

Selepas itu, Rasulullah ﷺ mengulurkan tangan sucinya. Umat ​​Islam Madinah semuanya berikrar taat setia satu persatu. Hanya dua wanita itu yang tidak memberikan tangan mereka tetapi dia menerima mereka sebagai telah berikrar.

Dari satu segi, kesetiaan ini adalah pakatan yang dibuat antara orang Islam Madinah dan Makkah.

Orang Musyrik Mengerti Perkara!

Kesetiaan itu berlaku dalam kegelapan malam di tempat terpencil yang tidak dapat dilihat oleh sesiapa selain mereka yang dijemput.

Walaupun begitu, sebaik sahaja bai’ah selesai, mereka semua mendengar bunyi: 

“Wahai Quraisy! Muhammad dan orang-orang Madinah yang telah meninggalkan agama nenek moyang mereka, telah berkumpul dan bersepakat untuk memerangi kamu!”

[Ada juga mengatakan suara itu bagi tempikan dari bukit berbatu di Mina, suara Iblis Laknatu Allah]

Dari mana datangnya suara yang merobek kesunyian malam ini? Kebimbangan dan kebimbangan mengatasi semua orang.

Suara ini menyerupai suara Munabbih bin Hajjaj. Rasulullah ﷺ memerintahkan: “Segera kembali ke khemah kamu!”

Pada waktu itu, Abbas bin Ubada berkata, “Wahai Rasulullah, jika engkau mau, segera setelah pagi, kami dapat mengasah pedang kami, menginjak masyarakat Mina, dan membunuh mereka.”

Namun, Rasulullahﷺ kita diperintahkan untuk menggunakan pedang kesabarannya, baginda menyatakan,

"Tidak tidak. Kita belum lagi diperintahkan untuk bertindak demikian. Semua orang, kembali ke tempat masing-masing.”

Setelah itu, umat Islam Madinah kembali ke kem mereka.

Apabila pagi tiba, orang-orang musyrik mula menyiasat kejadian ini yang belum diketahui tujuannya. Pada mulanya mereka bertanya kepada musyrikin Madinah. Bagaimanapun, mereka bersumpah bahawa mereka tidak mengetahui perkara ini, “Perkara seperti itu tidak berlaku. Kami tidak tahu perkara seperti itu.”

Umat ​​Islam Madinah berpendapat berdiam diri adalah cara terbaik, dan atas sebab itu, mereka tidak berkata sepatah pun.

Kali ini, orang-orang musyrik pergi kepada Abdullah bin Ubai bin Salul dan bertanya kepadanya. Dia berkata, “Itu adalah kerja besar. Perkara sebegitu pasti tidak berlaku. Ini mesti kata-kata kosong. Puak itu tidak berunding dengan saya. Ketika saya berada di Yatsrib mereka tidak melakukan apa-apa tanpa terlebih dahulu berunding dengan saya.”

Orang-orang musyrik kemudian memutuskan bahawa orang-orang musyrik Madinah tidak mengetahui apa-apa tentang perkara ini.

Seandainya Rasulullah ﷺ tidak berkata, “Jangan biarkan orang lain mengetahui kejadian ini” dan sekiranya orang Islam Madinah tidak menyembunyikan perkara ini daripada saudara sebangsa mereka yang musyrik, sudah tentu perkara ini akan didengari oleh kaum musyrikin. Makkah dan masalah besar akan menimpa umat Islam.

Apabila musim haji telah berakhir, umat Islam Madinah berangkat pulang ke tanah air mereka.

Tidak lama selepas orang Islam Madinah keluar, orang musyrik mengetahui apa yang berlaku. Mereka segera merancang untuk mengawasi orang Islam dari Madinah. Bagaimanapun, sudah lama mereka pergi; dengan itu, mereka hanya mampu menangkap dua orang: Sa’d bin Ubada dan Mundhir bin Amr. Kedua-dua individu ini entah bagaimana telah tinggal di belakang apabila kafilah itu berlepas. Tidak lama kemudian, Mundhir dapat mencari jalan dan melarikan diri dari tangan mereka. Orang musyrik hanya membawa Sa’d bin Ubada ke Makkah. Mereka melampiaskan kemarahan dan kebencian mereka kepadanya dengan menyeksa dan menundukkan dia kepada segala jenis kekejaman. Akhirnya, Hazrat Sa’d bin Ubada dibebaskan dari siksaan ini apabila dia mendapat perlindungan dari dua orang musyrik yang telah lama dikenalnya dan yang pernah menjadi tetamunya di Madinah.

Umat ​​Islam Madinah yang kembali ke tanah air mereka tidak sabar-sabar untuk menyambut muhajirin dan Rasulullahﷺ!



Baca Lagi:


Referensi:

Mevdudi, Hz. Peygamber’in Hayatı [The Life of the Holy Prophet], (Terj.: A. Asrar) İstanbul, 1972, I-II.

Muhammed Hamidullah, İslam Peygamberi [Nabi Islam], (Terj.: S. Tuğ), İstanbul, 1980, I-II.

Eski dan Yeni Ahid'te Hz. Muhammad [Nabi Muhammad dalam Perjanjian Lama dan Baru], (Terj.: Ş. Siber) Ankara, 1972.

Muhammed Sadık, HıristiyanlıkKarşısında İslamiyet [Islam dalam Pandangan Kristian], (Terj.: Ş. Siber) Ankara, 1960.

Madya Dr. H. Dursun Yıldız, Büyük İslam Tarihi [Sejarah Besar Islam], İstanbul, 1986, I-XIV.

M. Asım Köksal, İslam Tarihi [Sejarah Islam], İstanbul, 1981, I-XI.

Ibn Kathir, Qisasu’l Anbiya [Kisah Para Nabi], Beirut, 1990.

Mevalana Şibli, Asr-ı Saadet [Zaman Keemasan], (Terj.: Ö. Rıza Doğrul) İstanbul, 1977, I-V.

Osman Cilacı, Kur’an Işığında Üç Peygamber Üç Kitap [Tiga Nabi, Tiga Buku dalam Cahaya Al-Qur’an], İstanbul, 1977.

Takıyyüddin el-Hilali, el-Berahinü’l-İnciliyye [Bukti Injil], (Terj.: O. Cilacı) İstanbul, 1977.

Osman Cilacı, Dinler ve İnsanlar [Agama dan Rakyat], Konya, 1990.

Seyyid Emir Ali, Musavvar İslam Tarihi [Musavvar History of Islam], (Terj.: M. Raul) İstanbul, 1329, I-II.

[1] Ibn Hisham, ibid, V. 2, p. 75-76; Tabari, Tarikh, V. 2, p. 235.

[2] Ibn Hisham, ibid, V. 2, p. 75-76; Ibn Sa’d, ibid, V. 2, p. 220; Tabari, ibid, V. 2, p. 235.

[3] Doç. Dr. Sâlih Tuğ, İslam Vergi Hukukunun Ortaya Çıkışı, p. 27 (Ank. 1963).

[4] Ibn Hisham, ibid, V. 2, p. 73; Ibn Sa’d, ibid, V. 1, p. 220.

[5] Ibn Hisham, ibid, V. 2, p. 76; Ibn Sa’d, ibid, V. 1, p. 220.

[6] Ibn Hisham, Sirah, V. 2, p. 77-78; Ibn Sa’d, Tabaqat, V. 3, p. 420; Tabari, Tarikh, V. 2, p. 236.

[7] Ibn Hisham, ibid, V. 2, p. 78-79; Ibn Sa’d, ibid, V. 3, p. 420; Tabari, ibid, V. 2, p. 236-237; Ibn Sayyid, Uyunu’l-Athar, V. 1, p. 160; Halabi, Insanu’l-Uyun, V. 2, p. 170-171.

[8] Ibn Hisham, Sirah, V. 2, p. 83-84; Ibn Sa’d, Tabaqat, V. 1, p. 221; Tabari, Tarikh, V. 2, p. 228.

[9] Ibn Hisham, Sirah, V. 2, p. 84; Ibn Sa’d, Tabaqat, V. 1, p. 222; Tabari, ibid, V. 2, p. 238; Ibn Sayyid, Uyunu’l-Athar, V. 1, p. 163; Halabi, Insanu’l-Uyun, V. 2, p. 174-175.

[10] Tabari, Tarikh, V. 2, p. 239; Halabi, ibid, V. 2, p. 175.

[11] Ibn Hisham, ibid, V. 2, p. 97; Halabi, ibid, V. 2, p. 175.

[12] Ibn Hisham, ibid, V. 2, p. 85; Ibn Sa’d, ibid, V. 1, p. 222; Tabari, Tarikh, V. 2, p. 239; Ibn Sayyid, Uyunu’l-Athar, V. 1, p. 164; Halabi, Insanu’l-Uyun, V. 2, p. 176-177.

[13] Ibn Hisham, ibid, V. 2, p. 86-87; Ibn Sayyid, ibid, V. 1, p. 164.

[14] Ibn Hisham, ibid, V. 2, p. 88; Ibn Sa’d, ibid, V. 1, p. 223.

[15] Ibn Hisham, ibid, V. 2, p. 90; Ibn Sa’d, Tabaqat, V. 1, p. 223.

Comments

Popular posts from this blog

Bab 1 - Dunia Arab Sebelum Kedatangan Islam.

Bab 22 -Kejatuhan Khaybar - Bani Qurayza dan Bani Nadir

Bab 16 : Perang Badar (Gahzwah Badr)

Bab 2 - Kelahiran Muhammad (Rasulullah ﷺ)

Bab 15 : Rasulullah ﷺ di Madinah

Bab 20 (1) - EKSPEDISI SAWIQ

Bab 26-Ziarah Pertama Umrah & Perjanjian Hudaibiyah.

Bab 6 - Mereka Terdahulu, Merekalah Yang Terdepan.

Bab 29 - Perperangan Tabuk

Bab 24-Tragedi Ar Raji'