Bab 20 (1) - EKSPEDISI SAWIQ


 EKSPEDISI  PERANG SAWIQ

(Tahun ke-2 Hijrah, Dzulhijjah, 5 Ahad)

Apabila tujuh ratus orang Yahudi Bani Qaynuqa diusir dari Madinah, kota itu berasa lega. Perbuatan Rasulullah ﷺ ini sangat penting dari segi perkembangan Islam. Sekiranya orang-orang Yahudi itu, yang menjadi punca kerosakan dan hasutan, dibiarkan di Madinah, sudah pasti mereka akan membuat banyak rancangan khianat terhadap orang Islam. Pembuangan mereka menghalang mereka daripada berbuat demikian.

Kedamaian dan ketenangan berlaku di bandar itu.

Walau bagaimanapun, keselamatan di luar bandar tidak begitu baik. Kaum musyrikin Quraisy tidak melupakan kesakitan kekalahan mereka di Badar; mereka juga tidak mahu melupakannya. Apabila ramai orang terkenal Quraisy terbunuh, Abu Sufyan mula menganggap dirinya sebagai ketua Quraisy; dia mula membuat persiapan untuk membalas dendam Badar. Dia bersumpah bahawa dia tidak akan mendekati wanita, tidak akan memakai bau yang harum dan tidak akan mandi atau mandi melainkan dia membalas dendam terhadap orang Islam. (10)

Demi menepati nazarnya, Abu Sufyan mendekati Madinah bersama dua ratus orang tentera berkuda. Malah, dia sendiri tahu sangat bahawa dia tidak boleh melawan orang Islam dengan tentera itu. Namun, dia pergi ke Madinah hanya untuk menunaikan nazarnya dan menunjukkan bahawa dia tidak meninggalkan nazarnya.

Pada malam harinya, dia pergi menemui ketua suku Yahudi Bani Nadr, yang masih menetap di Madinah ketika itu, dan menerima beberapa maklumat rahsia tentang orang Islam daripadanya.

Kemudian, orang-orang musyrik menghampiri sebuah tempat bernama Urayz, yang jaraknya tiga batu dari Madinah, lalu membakar kebun kurma dan dua buah rumah. Sementara itu mereka membunuh seorang Muslim dari Ansar dan pekerjanya, yang tidak berdaya dan sedang bekerja di lapangan. (11)

Abu Sufyan menganggap bahawa dia telah menepati nazarnya dengan berbuat demikian dan meninggalkan tempat itu dengan cepat supaya dia tidak diikuti dan ditangkap; dan dia berangkat ke Makkah.

Rasulullah dimaklumkan tentang serangan itu. Beliau meninggalkan Madinah bersama dua ratus orang dari Ansar dan Muhajir untuk mengikuti orang-orang musyrik. Dia tidak menjumpai sesiapa. Dia mendapat tahu bahawa mereka telah melarikan diri dengan pantas.

Orang-orang musyrik telah membawa bersama mereka tepung gandum panggang yang dipanggil “sawiq” sebagai makanan. Mereka meninggalkan beg tepung dalam perjalanan kerana berat dan menghalang mereka daripada melarikan diri dengan cepat. Para mujahid mengumpul beg sawiq itu. Itulah sebabnya ekspedisi itu diberi nama "sawiq". (12)

1. Ibn Hisham, Sirah, V. 3, hlm. 51

2. Ibn Hisham, ibid, V. 3, hlm. 50

3. Aal-i Imran, 12

4. al-Anfal, 58

5. Ibn Sa’d, Tabaqat, V. 2, hlm. 29; Tabari, Tarikh, V. 2, hlm. 297.

6. Ibn Sa’d, ibid, V. 2, hlm. 29; Tabari, ibid, V. 2, hlm. 297.

7. “Apakah kriteria untuk menjalinkan persahabatan dan hubungan dengan orang bukan Islam? Adakah mewujudkan hanya pakatan ketenteraan dan ekonomi termasuk dalam sempadan larangan Al-Quran?” Badiuzzaman Said Nursi menjawab soalan-soalan itu dan soalan-soalan yang serupa yang boleh datang ke fikiran dengan meyakinkan dalam bukunya "Münazarat". Kami memetik perkara berikut dari bukunya:

“Soalan: Al-Quran melarang mengasihi Yahudi dan Nasrani.

"Bagaimana anda boleh berkata, 'berkawan dengan mereka'?"

“Jawapan: Pertama sekali, bukti adalah kukuh dan pasti tetapi makna dan pertimbangannya perlu kukuh dan pasti juga. Walau bagaimanapun, tafsiran dan kemungkinan hadir. Larangan al-Quran bukanlah umum tetapi mutlak. Yang mutlak boleh mempunyai beberapa syarat. Masa adalah jurubahasa yang hebat; jika ia menunjukkan syaratnya, ia tidak ditentang. Jika penghakiman adalah berdasarkan kehendak, titik bergabung menunjukkan punca penghakiman.

Maksudnya, larangan ini untuk orang Yahudi dan Nasrani adalah kerana mereka mencerminkan agama Yahudi dan Nasrani. Seseorang tidak dicintai kerana keperibadiannya; dia mungkin disayangi kerana sifat dan seninya. Tidak semestinya setiap sifat seorang Muslim menjadi sifat Muslim. Begitu juga, tidak semua sifat orang kafir adalah sifat orang kafir. Oleh itu, mengapa tidak boleh menjalinkan hubungan dengan mereka dari segi sifat-sifat Islam dan seni yang berguna? Jika kamu mempunyai isteri dari Ahli Kitab, nescaya kamu akan mencintainya!

Kedua, semasa Era Kebahagiaan, revolusi agama yang hebat berlaku. Sejak revolusi ini menyebabkan semua minda tertumpu kepada agama, orang mencintai dan membenci orang lain kerana agama. Oleh itu, cinta kepada orang bukan Islam menyiratkan kemunafikan. Walau bagaimanapun, hari ini revolusi di dunia adalah tamadun dunia yang aneh. Yang menyibukkan minda dan otak ialah tamadun, kemajuan dan dunia. Selain itu, kebanyakan orang Yahudi dan Kristian tidak setia kepada agama mereka. Sebab mengapa kita berkawan dengan mereka adalah untuk mengambil tamadun dan teknologi mereka, dan untuk mengekalkan undang-undang dan ketenteraman, yang penting untuk kebahagiaan duniawi. Persahabatan seperti ini sama sekali tidak dilarang oleh al-Quran.”

8. Al-Maida, 51.

9. Balazuri, Ansab, V. 1, hlm. 309.

10.Ibn Sa’d, Tabaqat, V. 2, hlm. 30.

11. Ibn Hisham, Sirah, V. 3, hlm. 48; Ibn Sa’d, ibid, V. 2, hlm. 30; Tabari, Tarikh, V. 2, hlm. 299.

12. Ibn Hisham, ibid, V. 3, hlm. 48; Ibn Sa’d, ibid, V. 2, hlm. 30. sangat penting dari segi perkembangan Islam. Sekiranya orang-orang Yahudi itu, yang menjadi punca kerosakan dan hasutan, dibiarkan di Madinah, sudah pasti mereka akan membuat banyak rancangan khianat terhadap orang Islam. Pembuangan mereka menghalang mereka daripada berbuat demikian.

KEDAMAIAN DAN KETENANGAN BERLAKU DIBANDAR, TETAPI TIDAK DILUAR BANDAR.

Walau bagaimanapun, keselamatan di luar bandar tidak begitu baik. Kaum musyrikin Quraisy tidak melupakan kesakitan kekalahan mereka di Badar; mereka juga tidak mahu melupakannya. Apabila ramai orang terkenal Quraisy terbunuh, Abu Sufyan mula menganggap dirinya sebagai ketua Quraisy; dia mula membuat persiapan untuk membalas dendam Badar. Dia bersumpah bahawa dia tidak akan mendekati wanita, tidak akan memakai bau yang harum dan tidak akan mandi atau mandi melainkan dia membalas dendam terhadap orang Islam. (10)

Demi menepati nazarnya, Abu Sufyan mendekati Madinah bersama dua ratus orang tentera berkuda. Malah, dia sendiri tahu sangat bahawa dia tidak boleh melawan orang Islam dengan tentera itu. Namun, dia pergi ke Madinah hanya untuk menunaikan nazarnya dan menunjukkan bahawa dia tidak meninggalkan nazarnya.

Pada malam harinya, dia pergi menemui ketua suku Yahudi Bani Nadr, yang masih menetap di Madinah ketika itu, dan menerima beberapa maklumat rahsia tentang orang Islam daripadanya.

Kemudian, orang-orang musyrik menghampiri sebuah tempat bernama Urayz, yang jaraknya tiga batu dari Madinah, lalu membakar kebun kurma dan dua buah rumah. Sementara itu mereka membunuh seorang Muslim dari Ansar dan pekerjanya, yang tidak berdaya dan sedang bekerja di lapangan. (11)

Abu Sufyan menganggap bahawa dia telah menepati nazarnya dengan berbuat demikian dan meninggalkan tempat itu dengan cepat supaya dia tidak diikuti dan ditangkap; dan dia berangkat ke Makkah.

Rasulullah dimaklumkan tentang serangan itu. Beliau meninggalkan Madinah bersama dua ratus orang dari Ansar dan Muhajir untuk mengikuti orang-orang musyrik. Dia tidak menjumpai sesiapa. Dia mendapat tahu bahawa mereka telah melarikan diri dengan pantas.

Orang-orang musyrik telah membawa bersama mereka tepung gandum panggang yang dipanggil “sawiq” sebagai makanan. Mereka meninggalkan beg tepung dalam perjalanan kerana berat dan menghalang mereka daripada melarikan diri dengan cepat. Para mujahid mengumpul beg sawiq itu. Itulah sebabnya ekspedisi itu diberi nama "sawiq". (12)

Peristiwa ekspedisi As-Sawiq  - Versi lain.

Ketika Safwan ibn Omaiyah, orang-orang Yahudi, dan orang-orang munafik melakukan tipu muslihat dan komplot permusuhan mereka, Abu Sufyan merancang untuk melakukan beberapa permusuhan tentera untuk membalas dengan cepat kekalahan mereka di Badar. Ini bertujuan untuk menyelamatkan muka kaumnya dan memberi kesan kepada orang Arab bahawa Quraisy masih merupakan kuasa tentera yang kuat, selepas kekalahan mereka di Badar, dan selepas orang Arab mula memikirkan sedikit tentang mereka. Abu Sufyan telah bersumpah bahawa dia tidak akan mendekati mana-mana isterinya sehingga dia membalas dendam terhadap Muhammad. Dia tidak berani menyerang Madinah pada siang hari, lalu dia menyusup ke pinggir Madinah pada waktu malam.

Abu Sufyan memimpin 200 penunggang dan memasuki pinggir sebuah tempat bernama Al-Uraid, bermalam bersama Bani An-Nadeer di daerah Yahudi Khaybar. Dia mengetuk pintu Huyai ibn Akhtab, salah seorang pemimpin Yahudi dan bapa kepada Safiyah, seorang ibu orang-orang Mukmin. Namun, Huyai terlalu takut untuk membuka pintu untuknya. Oleh itu, Abu Sufyan pergi dan pergi kepada Salam ibn Mashkam, ketua Bani An-Nadeer dan bendahara mereka. Dia selalu menyimpan wang dan perhiasan mereka, yang kemudiannya dipinjamkan kepada penduduk Mekah. Salam menjamu Abu Sufyan, menawarinya makanan dan wain, dan memberinya cerita lengkap tentang berita kaum Muslimin.

Pada waktu pagi, Abu Sufyan menghantar orang Quraisy, yang pergi ke pinggir kota Madinah dan membakar pokok kurma di sana. Mereka juga mendapati di kawasan itu dua orang Muslim dari Ansar, Mabid ibn Amr dan sahabatnya, lalu mereka membunuh mereka dan kemudian pergi untuk kembali ke pangkalan mereka. Kejadian itu diketahui oleh orang ramai di kota itu, dan akibatnya, Nabi (saw) pergi bersama 200 Muhajarin (Pendatang) dan Ansar untuk menangkap lelaki Quraisy, meninggalkan Basyir ibn Abdul-Munthir untuk menjalankan urusan. Di Madinah.

Nabi (saw) dan para Sahabatnya sampai ke kawasan Qirqirah Al-Kudr, tetapi Abu Sufyan dan orang-orang kafir berjaya melarikan diri setelah mereka membuang banyak barang-barang mereka dan banyak bubur barli yang dipanggil As-Sawiq yang digunakan oleh orang Arab. untuk menyediakan. Ini adalah untuk meringankan beban mereka dan melarikan diri dari sebarang konfrontasi dengan orang Islam. Nabi (saw) telah meninggalkan Abu Lubabah ibn Amir di Madinah untuk menjalankan urusan di sana semasa ketiadaan Nabi. Abu Lubabah adalah sahabat yang sama yang ditinggalkan untuk menyelesaikan urusan di Madinah semasa perang Badar dan Bani Qainuqa. Nabi saw kembali ke Madinah 5 hari kemudian.

Ketika Rasulullah saw kembali, kaum Muslimin berkata, “Wahai Nabi, apakah engkau ingin pergi berperang?” Dia menjawab mengiyakan. Pada masa yang sama di Mekah, Abu Sufyan berkata, ketika dia bersiap untuk menyerang,

“Kembalilah dan seranglah Yathrib dan penduduknya, kerana apa yang mereka kumpulkan adalah rampasan rampasan untuk kamu... Hari Badar telah menguntungkan mereka.”

“Tetapi selepas itu akan memihak kepada kamu. Saya telah bersumpah untuk tidak mendekati isteri-isteri saya,”

“Dan tidak membasuh kepala dan kulitku…sehingga aku membalas dendam terhadap kabilah-kabilah Al-Aws”

“Dan Al-Khuzraj. Sesungguhnya hatiku terbakar (dengan dendam).

Kaab bin Malik menjawabnya. Kaab adalah seorang penyair Muslim dan salah seorang Sahabat Nabi. Dia berkata,

“Ibu orang yang bertasbih kepada Allah mengeluh kerana tentera Ibn Harb yang lemah dan pengecut”

“Ketika orang-orang Islam membuang mayat orang-orang yang di atasnya

burung-burung telah kenyang, terbang ke puncak gunung.”

“Mereka (kaum Muslimin) datang dengan tentera, yang jumlahnya, jika diukur, tidak lebih daripada liang serigala.”

“(Tetapi tentera Ibn Harb) dilucutkan kemenangan dan kekayaan, mereka tidak mempunyai pahlawan seperti pahlawan (Muslim) (yang pernah tinggal) di lembah Mekah, dan dilucutkan tombak.”

Hasil ekspedisi As-Sawiq

Salah seorang Ansar dan sahabatnya dibunuh di Madinah, dan pohon kurma Al-Uraid dibakar. Kesediaan umat Islam untuk memasuki peperangan untuk membalas dendam terhadap pemimpin kafir jelas dalam ekspedisi ini..

Pengajaran yang kita perolehi daripada ekspedisi As-Sawiq

Kesungguhan Rasulullah SAW untuk memerangi orang-orang kafir dan mengembalikan hak-hak umat Islam jelas dalam ekspedisi ini. Nabi (saw) meninggalkan dirinya dalam ekspedisi berturut-turut untuk mencapai matlamat mereka.

Lebih-lebih lagi, peristiwa-peristiwa ini menunjukkan bagaimana pemimpin-pemimpin kafir berkumpul untuk memerangi Islam dengan menggunakan taktik yang berbeza.

 Rujukan:

Al-Kamel fi At-Tareeq (Sejarah Lengkap) oleh Ibn Al-Athir, 

2/31; The Sealed Nectar oleh Al-Mubarakpuri,

 241; Zaad Al-Maad (Rezeki Untuk Akhirat), 

2/71; Ibn Hesham, 2/47; 

Biografi Nabi dari Al-Hallab, bab ekspedisi As-Sawiq

(Ba­diuz­za­man Said Nursi, Münazarat, p. 26-27)

d, V. 3, p. 48; Ibn Sa’d, ibid, V. 2, p. 30.

13>Heba E. Husseyn:

Comments

Popular posts from this blog

Bab 1 - Dunia Arab Sebelum Kedatangan Islam.

Bab 22 -Kejatuhan Khaybar - Bani Qurayza dan Bani Nadir

Bab 16 : Perang Badar (Gahzwah Badr)

Bab 2 - Kelahiran Muhammad (Rasulullah ﷺ)

Bab 15 : Rasulullah ﷺ di Madinah

Bab 26-Ziarah Pertama Umrah & Perjanjian Hudaibiyah.

Bab 6 - Mereka Terdahulu, Merekalah Yang Terdepan.

Bab 29 - Perperangan Tabuk

Bab 24-Tragedi Ar Raji'