Bab 9: Pemboikotan Bani Hasyim - Pemulauan Sosial dan Kehidupan dalam Shi'ab Abi Talib.


PEMBOIKOTAN BANI HASYIM - PEMULAUAN SOSIAL DAN KEHIDUPAN DENGAN SEKATAN PERGERAKAN DI SYI'AB ABU TALIB.

TIGA FAKTOR UTAMA PEMULAUAN BANI HASHIM OLEH MUSYRIKIN MAKKAH.

  1. PENGASINGAN TERKURUNG BANI HASYIM DI LEMBAH SYI'AB ABI TALIB.
  2. PEMBOIKOTAN KEHIDUPAN SOSIAL DAN EKONOMI
  3. PEMULAUN DAN MEMUTUS HUBUNGAN DENGAN BANI HASYIM

"Tidaklah dibenarkan bagi Nabi dan orang-orang yang beriman, meminta ampun bagi orang-orang musyrik, sekalipun orang itu kaum kerabat sendiri, sesudah nyata bagi mereka bahawa orang-orang musyrik itu adalah ahli neraka."

(At-Taubah 9:113

Waraqah bin Naufal pernah berkata kepada Rasulullahﷺ, "Seandainya aku masih hidup untuk menolongmu ketika kaummu menentang dan memaksamu untuk berhijrah". Ramalannya dibuat pada tahun 610 Masihi. Ia menjadi kenyataan pada tahun 616 Masihi dan kerana dia takut dia tidak hidup untuk menghulurkan bantuannya kepada Rasulullahﷺ.

Sepanjang sejarah orang yang mempersembahkan sesuatu untuk kebaikan dan kebenaran masyarakat, dibuang negeri, dipenjarakan, dibunuh, atau dibakar hidup-hidup. Orang-orang seperti itu menafikan dan bercanggah dengan adat berabad-abad dan eksploitasi mereka yang berkembang maju dalam tradisi sedemikian. Orang ramai menganggapnya sebagai ancaman kepada kelangsungan hidup mereka, oleh itu, berazam untuk menentang reformis ini.

Orang Quraisy memerhatikan bahawa raja Habsyah tidak sanggup mengembalikan orang Islam yang telah berlindung di negerinya. Juga di tanah air (Makkah) populariti Rasulullahﷺ semakin meningkat. Mereka memutuskan, mengusir Rasulullah ﷺ dan pengikutnya untuk menghapuskan Islam selama-lamanya. Dalam hubungan ini, mereka merangka satu skim untuk boikot sosial dan ekonomi mereka sepenuhnya dengan melaksanakan sekatan khas untuk orang Islam.

Tidak boleh diterima oleh Sayidina Umar Ibn Al Khattab رضي الله عنه, bahawa Quraisy menyembah tuhan-tuhan mereka, secara terang-terangan di Kaabah yang suci, sedangkan orang-orang yang beriman menyembah  Allah secara rahsia. Quraisy bertekad untuk tidak membenarkan Rasulullahﷺ membayangkan bahawa baginda telah mengalahkan mereka. Di bawah tekanan daripada Abu Jahal, mereka memutuskan bahawa penyelesaian terbaik adalah dengan meletakkan larangan ke atas seluruh puak Bani Hasyim. Kecuali Abu Lahab, semua yang lain bertekad untuk melindungi saudara mereka sama ada mereka percaya dia seorang Nabi atau tidak. Untuk membatalkan sokongan ini, dokumen telah disediakan. Tidak kurang daripada empat puluh orang pemimpin Quraisy telah menandatangani perjanjian ini.

Musyrikin Quraish menggantung notis ini atau "Shahifah" sebagaimana orang Arab menyebutnya di dinding Kaabah Suci dan mengarahkan orang ramai untuk melakukan boikot sepenuhnya terhadap umat Islam. "Shahifah" adalah pernyataan perintah, ketetapan, atau pengumuman. Perintahnya ialah:

 "Tiada warga Makkah yang dibenarkan bercakap dengan mana-mana orang Islam (sama ada lelaki atau perempuan). Orang-orang Makkah dilarang menyentuh seorang Muslim atau berjabat tangan dengannya. Jika mereka berbuat demikian, mereka akan menjadi najis. Orang-orang Makkah telah tiada hak untuk berurus niaga dengan orang Islam. Orang-orang Makkah tidak akan menerima atau memberikan mana-mana gadis atau wanita untuk dikahwinkan kepada orang Islam. Jika seseorang berhutang dengan seorang Muslim, seseorang itu tidak sepatutnya membayar hutangnya. Perintah ini akan kekal aktif sehingga Rasulullahﷺ mencabut agamanya atau Bani Hasyim menggantung sokongan mereka kepada Rasulullah ﷺ)”.

Pada tahun 616 M, Muhammad (Rasulullah ﷺ) bersama-sama umat Islam yang lain telah diusir dari Makkah. Mereka masih dilindungi oleh Bani Hasyim yang juga meninggalkan Makkah bersama mereka walaupun sebahagian daripada mereka, termasuk bapa saudara Rasulullahﷺ, bukan beragama Islam. Keberanian Abu Talib tidak membenarkannya meninggalkan anak saudaranya. Hanya "Abu Lahab" dari Bani Hasyim tidak menyebelahi mereka. Rasulullahﷺ beralih kepada "Syi'ab" yang dimiliki oleh Abu Talib.

Secara harfiah "Sya'ib" bermaksud batu di dalam batu. Walau bagaimanapun, secara kiasan ia adalah laluan atau lembah yang diukir secara semula jadi di gunung.

Setiap daripada sepuluh suku Quraisy memiliki "Syi'ab" yang berasingan. Setiap kali seseorang atau suku mencari perlindungan daripada mana-mana suku Quraisy, ia disediakan dalam salah satu "Sya'ib" tertentu. Orang Arab tidak menganggap mana-mana puak atau orang pelarian sebagai satu daripada mereka sendiri. Oleh itu, orang asing tidak pernah diterima sebagai salah seorang daripada mereka, dan orang seperti itu tidak boleh tinggal di antara mereka.

Dalam kehidupan berpuak-puak, khemah-khemah itu dipasang sedemikian rupa sehingga seseorang dapat mengetahui sekilas pandang yang mana khemah kepunyaan ketua. Penghulu sentiasa berada di tengah-tengah. Di kanan dan kirinya terdapat anak-anaknya. Di sebelah mereka terdapat khemah-khemah saudara lelaki, anak perempuan, dan menantu ketua. Semakin jauh perhubungan, semakin jauh khemah dari tengah.

Syi'ab Abu Talib digunakan hanya untuk memberi perlindungan kepada orang asing dan orang yang memerlukan, dan bukan untuk Abu Talib sendiri atau kaumnya. Ia adalah tempat yang kecil yang tidak boleh memuatkan begitu ramai orang kerana tiada tempat di persekitaran untuk berteduh. Di sekeliling "Syi'ab" ini sama ada bukit pasir atau laluan.

Pada zaman Rasulullahﷺ, bumi Makkah dikelilingi oleh bukit-bukit pasir dan batu besar yang dipanaskan seperti ketuhar yang besar. Semasa musim panas, tiada pokok, rumput, atau burung. Walaupun keadaannya agak berbeza sekarang, namun pada jarak yang agak jauh dari bandar masih terdapat batu-batu tandus dan bukit pasir yang sama yang ditemui pada zaman Rasulullah ﷺ.

Apabila Rasulullahﷺ dan pengikutnya meninggalkan Makkah, mereka tidak dapat membawa makanan yang cukup. Mereka telah ditinggalkan dari segi sosial dan ekonomi. Tempat perlindungan mereka juga jauh dari mana-mana laluan karavan.

Mereka menghadapi kesukaran yang paling teruk untuk mencari rezeki. Mereka memberi makan sendiri dengan merebus kepingan kulit dan kulit binatang yang dikorbankan. Hanya dalam tempoh empat bulan "Harem" mereka boleh datang ke bandar untuk membeli makanan. Mereka mengumpul kulit serta makanan untuk memberi mereka makan sepanjang tahun ini.

Semasa pengasingan ini, anak saudara Saidatuna Khadijah رضي الله عنه, menyelinap keluar dari Makkah pada suatu hari untuk menghantar beberapa makanan kepada ibu saudaranya. Orang Quraisy yang berjaga-jaga mengikutinya. Mereka merampas semua makanan dan memukulnya dengan teruk.

Sebilangan ahli sejarah Islam, sebagai penghormatan dan penghormatan kepada Rasulullahﷺ, telah meninggalkan tempoh pengasingannya tanpa disebutkan, atau sekurang-kurangnya tidak menerangkannya secara terperinci. Mereka berpendapat bahawa jika tempoh ini dibincangkan secara terperinci, ia akan menjadi semacam penghinaan kepada kemuliaan Rasulullahﷺ.

Setelah berkata ini, orang ini juga harus menyedari bahawa tiga tahun ini akan memberi kesan yang besar kepada Rasulullahﷺ di kemudian hari. Rasulullahﷺ menangani semua kesengsaraan dan kesusahan orang buangan ini dengan keazaman dan keazaman yang besar. Di mana orang-orang Makkah telah menjangkakan kematian agama baru ini, datanglah semangat baru dalam semangat mereka yang terkandas dalam "Syi'ab Abi Talib."

Tahun Kesedihan/ Tahun "A'am-al-Hazn" / The Years of Grieve.

Tidak dinafikan pengasingan ini juga membawa kesakitan yang besar kepada Rasulullahﷺ kerana kehilangan dua ahli keluarga yang paling disayangi, Khadijah R.A dan Abu Talib berlaku dalam tempoh ini.

Dia yakin akan kenabiannya dan oleh itu tidak memberi laluan kepada tuntutan Quraisy dan menghabiskan tiga tahun melarat dan kelaparan.

Pada masa inilah Saidatuna Khadijah رضي الله عنه,, Rasulullahﷺ isteri selama dua puluh lima tahun wafat. Dia sendiri berusia lima puluh tahun pada masa itu. Saidatuna Khadijah رضي الله عنه, bukan sahaja isterinya tetapi juga penasihat. Dia sentiasa menasihatinya dan memberi nasihat sebaik mungkin yang diambil serius oleh Rasulullahﷺ. Dia adalah wanita pertama yang percaya pada kenabiannya dan tidak seperti kelas perniagaan yang biasanya tidak ada kaitan dengan agama; dia membelanjakan semua hartanya untuk Islam.

Saidatuna Khadijah رضي الله عنه, jatuh sakit semasa buangan kerana tidak ada cara untuk menyediakan rawatan dan pemakanannya. Dia meninggal dunia pada tahun 619 Masihi. - Tahun "A'am-al-Hazn" (tahun kesedihan dan kesedihan). Dia berumur 65 tahun ketika itu.

Rasulullah ﷺ meratapi kematiannya dengan air mata selama dua hari berturut-turut. Setiap kali dia mengimbau kenangannya, matanya bergenang air mata. Walaupun terdapat perbezaan umur yang ketara, tidak terdapat perbezaan antara mereka dari awal hingga akhir kehidupan perkahwinan mereka. Mereka memuji satu sama lain dengan pemujaan sejati.

Tidak ada kain kafan, di kem untuk "Kafin", oleh itu dia dibalut dengan "Saooqah", sejenis selimut atau tudung yang digunakan oleh wanita Arab untuk menutup kepala mereka.

Beliau adalah seorang Muslim yang taat dan ikhlas yang sokongan materialnya memainkan peranan yang sangat penting dalam penyebaran Islam. Dialah yang sentiasa berdiri di sisi Rasulullah ﷺ dan berkongsi semua bebannya.

Dua hari selepas kematiannya, umat Islam dilanda kesedihan yang lain. Rasulullah ﷺ bapa saudara "Abu Talib" menghembuskan nafasnya yang terakhir. Dia berumur lapan puluh enam tahun ketika itu.

Apabila Abu Lahab menerima berita kematian saudaranya yang semakin hampir, dia pergi ke tempatnya dan berdiri di kepala katil berkata kepadanya, "Wahai saudaraku! Bersumpahlah bahawa kamu belum bersaksi tentang agama Muhammad (semoga Allah memberkati dia dan memberinya keamanan) dan bahawa kamu meninggalkan dunia mengikut jejak agama nenek moyang kamu”.

Dalam nafas terakhirnya, Abu Talib bersumpah bahawa dia tidak menerima agama Muhammad Rasulullahﷺ dan dia akan meninggalkan dunia seperti nenek moyangnya.


Pengabdian dan pengorbanan Saidatuna Khadijah رضي الله عنه tidaklah mengejutkan kerana Rasulullahﷺ adalah suaminya dan Rasulullahﷺ juga. Pengorbanan dan kesusahan Pakciknya yang patut dipuji dan memeranjatkan. Dia tidak percaya kepada Islam dan tidak menerima anak saudaranya sebagai Rasulullahﷺ, namun dia menawarkan nyawanya untuknya menunaikan kewajipannya terhadap "Assiyah" (kesetiaan suku).

"Assiyah" - adalah satu bentuk kesombongan suku. Ia begitu dominan di kalangan orang Arab sehingga orang seperti Abu Talib, seorang penghulu, meninggalkan kehidupannya yang aman, walaupun sudah tua, dan menerima perlindungan dalam celah-celah, untuk orang yang tidak dipercayainya. Dia harus memastikan bahawa tiada seorang pun rakyatnya yang tidak berdaya dan tidak berteduh. Selepas kematiannya, Bani Hasyim tidak mempunyai pilihan selain memilih ketua baru dan mengikut adat, saudara Abu Talib, Abu Lahab telah ditawarkan jawatan ini. Ironinya dia adalah musuh Islam yang paling teruk di Makkah.

Bani pada Hasyim dan Muthalib adalah selama tiga tahun. Ia tidak menunjukkan tanda-tanda mempunyai sebarang kesan yang diingini. Masanya telah tiba untuk perubahan fikiran berlaku, dan orang pertama yang bertindak adalah Hasyim yang sering menghantar untanya dengan makanan dan pakaian untuk Hasyim. Dia disertai oleh seorang lagi bernama Zuhayr.

Pada suatu hari awal mereka menyertai perhimpunan orang ramai di Masjid dan Zuhayr, berpakaian jubah panjang, mengelilingi Kaabah sebanyak tujuh kali. Kemudian dia berpaling menghadap perhimpunan dan berkata:

 "Wahai penduduk Makkah adakah kami makan dan memakai pakaian, sedangkan anak-anak Hasyim binasa. Mereka tidak mampu membeli dan tidak mampu menjual? Demi Allah, aku tidak akan duduk sehingga larangan yang mungkar ini dirobek". "Engkau berbohong!" kata sepupunya Abu Jahal. "Ia tidak boleh dikoyakkan". "Engkau adalah pendusta yang lebih baik," kata Zam'ah "Kami tidak memihak untuk ditulis apabila ia ditulis. Zam'ah betul," kata Abu -Bakhtari. "Kami tidak memihak kepada apa yang tertulis di dalamnya, kami juga tidak berpegang kepadanya". "Kamu berdua benar," kata Mut 'im, "dan dia yang mengatakan tidak adalah pendusta".

Mut 'im, potong dia dengan pergi ke Kaabah Suci untuk mengambil dokumen itu. Dia keluar dengan penuh kemenangan dengan sekeping kecil vellum di tangannya: anai-anai telah memakan semuanya kecuali kata-kata pembukaan "Dengan Nama-Mu, Ya Allah". Larangan itu secara rasmi dibatalkan, dan sekumpulan Quraisy pergi untuk menyampaikan berita gembira kepada Bani Hasyim dan Bani Al-Muttalib.

Walid dan ketua-ketua lain mencadangkan agar mereka semua mengamalkan kedua-dua agama. Rasulullahﷺ diselamatkan daripada kesulitan merumuskan penolakannya dengan jawapan segera yang datang terus dari Syurga dalam Surah enam ayat::

Al Kafirun (1-5)

Bismillah

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

A001

Katakanlah (wahai Muhammad): "Hai orang-orang kafir!


A002

"Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah.


A003

"Dan kamu tidak mahu menyembah (Allah) yang aku sembah.


A004

"Dan aku tidak akan beribadat secara kamu beribadat.


A005

"Dan kamu pula tidak mahu beribadat secara aku beribadat.


A006

"Bagi kamu agama kamu, dan bagiku agamaku".


Kecuali Sayidina Jaafar Ibn Abi Talib رضي الله عنه, dan Ubayd Ibn Jahsh رضي الله عنه, semua sepupu Rasulullahﷺ kembali. Bersama mereka datang juga Sayidina Uthman رضي الله عنه dan Ruqayyah رضي الله عنه

Apabila orang Makkah memerhatikan bahawa perintah yang digantung di dinding Makkah untuk pemboikotan sosial Rasulullahﷺ telah dimakan oleh anai-anai, mereka menjadi takut akan perkara yang tidak diketahui. Secara kebetulan kejadian ini berlaku ketika Abu Talib telah meninggal dunia dan Abu Lahab baru sahaja mengangkat sumpah. Oleh itu, orang Quraisy bimbang tentang rentetan peristiwa ini. 

Mereka bercadang untuk membenarkan orang Islam kembali ke tempat yang dipersetujui oleh Abu Lahab. Maka umat Islam kembali ke kota asal mereka selepas tiga tahun. Pada masa ini umat Islam telah mengalami kerugian besar dari segi kewangan. Kebanyakan perniagaan mereka musnah malah orang-orang seperti Sayidina Abu Bakar رضي الله عنه, yang sangat kaya, hanya tinggal 5000 Dirham sahaja.

Apabila Abu Lahab ditanya tentang izinnya yang tidak mungkin untuk orang Islam pulang, dia menjawab bahawa sebagai ketua dia harus melindungi sukunya. Dia berharap bahawa Muhammad (Rasulullahﷺ) akan mematuhi undang-undang kabilah kerana dia akan mengusirnya daripada kabilah jika dia tidak melakukannya. Dia tidak seperti Abu Talib yang akan pergi ke Shi'ab Abi Talib untuk sukunya dan menderita kerana umat Islam.

 Abu Lahab tidak dapat menahan dirinya daripada menentang Islam. Pada suatu hari beliau mengundang semua orang Bani Hasyim ke suatu kenduri; termasuk Rasulullah ﷺ. Ketika semua berkumpul, dia berkata kepada Rasulullah ﷺ "Saya ingin bertanya kepadamu, di hadapan semua orang Bani Hasyim ini, tentang Abu Talib. Kamu berkata tentang orang kafir masuk neraka, adakah Abu Talib di neraka atau syurga?"

Sebagai jawapan, Rasulullah ﷺ membaca ayat Surah Taubah ayat 113.

"Tidaklah dibenarkan bagi Nabi dan orang-orang yang beriman, meminta ampun bagi orang-orang musyrik, sekalipun orang itu kaum kerabat sendiri, sesudah nyata bagi mereka bahawa orang-orang musyrik itu adalah ahli neraka."

(At-Taubah 9:113

Kemudian Abu Lahab bertanya sama ada saudaranya Abu Talib telah diampunkan Rasulullahﷺ menjawab bahawa kerana Abu Talib telah mati dalam keadaan kafir, urusannya terserah kepada Allah.

Abu Lahab bertanya lagi tentang nasib beberapa nenek moyang yang lain. Rasulullah ﷺ sekali lagi membaca ayat suci Al-Quran dan berkata bahawa keputusan muktamad terletak pada Allah, yang tidak menerima sebarang perubahan mahupun sebarang kelonggaran. Mereka yang hadir terdiam.

Nenek moyang dianggap dengan penuh penghormatan di kalangan orang Arab. Kritikan terhadap nenek moyang seseorang adalah satu kesalahan besar. Sehingga ketika itu Rasulullahﷺ telah menyebarkan Islam dan mengajak orang-orang Makkah kepadanya, tetapi tidak mengkritik nenek moyangnya dengan seberani itu.

Abu Lahab bertanya kepada hadirin sama ada menggunakan kuasanya sebagai ketua, dia harus mengusir Rasulullahﷺ daripada kabilah. Mereka semua bersetuju sebulat suara. Abu Lahab segera mengisytiharkan keputusannya. Mesyuarat ditangguhkan dan orang ramai pulang ke rumah masing-masing. Sejak saat itu, Rasulullah ﷺ berubah menjadi orang yang hak anak didiknya dinafikan.

Di Makkah, menumpahkan darah seseorang yang telah diusir dari kabilahnya adalah halal. Dia boleh dibunuh, dijadikan hamba, dijual, atau dibakar hidup-hidup oleh sesiapa sahaja. Tiada hukuman untuk pembunuh kerana dia tidak akan dianggap bersalah atas sebarang jenayah. Orang yang dibuang tidak mempunyai hak untuk merayu kepada juri puak. Pendek kata, orang seperti itu tidak mempunyai hak untuk hidup.

Oleh itu Abu Lahab secara praktikal telah menjadikan Rasulullahﷺ sebagai orang buangan sosial. Rasulullahﷺ dibiarkan sendirian dan tidak berdaya. Tidak ada Saidatuna Khadijah رضي الله عنه  mahupun Abu Talib untuk menenangkannya. Dia meminta pertolongan AllahAllah bukan sahaja menolong dan menghiburnya tetapi juga menjemput Rasulullahﷺ ke singgahsanaNya di Syurga. Ini adalah Rasulullahﷺ - Kenaikan". Kami umat Islam menyebut peristiwa ini sebagai "Israq & Mikraj".


Baca Lagi:

Referensi:

Mevdudi, Hz. Peygamber’in Hayatı [The Life of the Holy Prophet], (Terj.: A. Asrar) İstanbul, 1972, I-II.

Muhammed Hamidullah, İslam Peygamberi [Nabi Islam], (Terj.: S. Tuğ), İstanbul, 1980, I-II.

Eski dan Yeni Ahid'te Hz. Muhammad [Nabi Muhammad dalam Perjanjian Lama dan Baru], (Terj.: Ş. Siber) Ankara, 1972.

Muhammed Sadık, HıristiyanlıkKarşısında İslamiyet [Islam dalam Pandangan Kristian], (Terj.: Ş. Siber) Ankara, 1960.

Madya Dr. H. Dursun Yıldız, Büyük İslam Tarihi [Sejarah Besar Islam], İstanbul, 1986, I-XIV.

M. Asım Köksal, İslam Tarihi [Sejarah Islam], İstanbul, 1981, I-XI.

Ibn Kathir, Qisasu’l Anbiya [Kisah Para Nabi], Beirut, 1990.

Mevalana Şibli, Asr-ı Saadet [Zaman Keemasan], (Terj.: Ö. Rıza Doğrul) İstanbul, 1977, I-V.

Osman Cilacı, Kur’an Işığında Üç Peygamber Üç Kitap [Tiga Nabi, Tiga Buku dalam Cahaya Al-Qur’an], İstanbul, 1977.

Takıyyüddin el-Hilali, el-Berahinü’l-İnciliyye [Bukti Injil], (Terj.: O. Cilacı) İstanbul, 1977.

Osman Cilacı, Dinler ve İnsanlar [Agama dan Rakyat], Konya, 1990.

Seyyid Emir Ali, Musavvar İslam Tarihi [Musavvar History of Islam], (Terj.: M. Raul) İstanbul, 1329, I-II.

Comments

Popular posts from this blog

Bab 1 - Dunia Arab Sebelum Kedatangan Islam.

Bab 22 -Kejatuhan Khaybar - Bani Qurayza dan Bani Nadir

Bab 16 : Perang Badar (Gahzwah Badr)

Bab 2 - Kelahiran Muhammad (Rasulullah ﷺ)

Bab 15 : Rasulullah ﷺ di Madinah

Bab 20 (1) - EKSPEDISI SAWIQ

Bab 26-Ziarah Pertama Umrah & Perjanjian Hudaibiyah.

Bab 6 - Mereka Terdahulu, Merekalah Yang Terdepan.

Bab 29 - Perperangan Tabuk

Bab 24-Tragedi Ar Raji'