Bab: 20 - Peperangan umat Islam dengan Yahudi Madinah- Bani Qunaiqah (623-627 A.C)

 

KOTA DAN KUBU BANI QUNAIKAH

Kubu dan Kota Bani Qunaikah

Peperangan umat Islam dengan Yahudi Madinah- Bani Qunaiqah
(623-627 A.C)

"Apa! Setiap kali datang kepada kamu seorang Rasul membawa sesuatu yang tidak diingini oleh jiwa kamu, kamu berlaku sombong, sebahagian kamu berdusta dan sebahagian lagi kamu bunuh”.

(Quran 20:87)

Orang-orang Yahudi di Madinah, yang membentuk sebahagian besar penduduk, juga merupakan yang paling kaya dan paling terpelajar di kalangan penduduk. Ketika Rasulullah ﷺ mula-mula tiba di Madinah, baginda mengadakan perjanjian dengan mereka, tetapi pengaruh Islam yang semakin berkembang membuat mereka cemburu dan takut sekiranya kaum Muslimin segera kehilangan kekuasaan mereka di Madinah. Secara diam-diam, mereka menjaga hubungan mesra dengan orang-orang Munafik dan merancang rancangan untuk menyusahkan orang Islam.

Akhlak orang Yahudi telah menjadi paling buruk, dan banyak ayat Al-Quran yang menyentuh maksiat mereka diturunkan kepada Rasulullah ﷺ. Sebagai Rasulullah ﷺ beliau merasakan tugasnya untuk berdakwah kepada mereka, dan mengajar mereka untuk meninggalkan kejahatan dan dosa, dan mengikuti jalan yang benar. Selain kebencian mereka terhadap dakwah Rasulullah ﷺ di kalangan mereka, punca utama yang membawa kepada permusuhan mereka terhadap Islam adalah semakin berkurangnya pengaruh mereka ke atas orang Midian, yang datang dengan lebih cepat daripada sebelumnya di bawah pengaruh Islam.

Tidak lama kemudian apa yang bermula sebagai cemburu bertukar menjadi kebencian positif, akibatnya permusuhan yang dahulunya dilakukan secara rahsia kini menjadi terbuka. Rasulullah ﷺ sendiri tidak terlepas. Mereka bahkan bercakap dengannya dengan keterlaluan. Sebagai contoh, daripada mengatakan orang Islam memberi salam “Salamo Alayk,” mereka akan pergi kepada Rasulullah ﷺ dan berkata “Assam Alayk,” yang bermaksud “Kematian atas kamu,” manakala yang pertama bermaksud “Salam sejahtera ke atas kamu,” sambil bercakap. kepadanya, bukannya menggunakan perkataan “ra” ina,” yang bermaksud “dengar kami,” mereka akan memendekkan loghat dan menyebut “ra'ina,” yang bermaksud “anda bodoh.”
Satu lagi kaedah mereka untuk merosakkan Islam ialah menjadi Muslim, dan tidak lama kemudian menjadi kafir semula; supaya orang lain menyangka ada sesuatu yang tidak kena dengan ajaran Islam. Selain itu, dalam masa yang singkat mereka berada dalam lipatan Islam, mereka akan melakukan yang terbaik untuk menjadikan orang Islam lain mengikut mereka dan murtad. Mereka juga mengubah usaha mereka untuk menimbulkan permusuhan antara dua puak penting Madinah, Aus, dan Khazraj. Sekiranya mereka berjaya melakukan ini, ia akan menghancurkan kekuatan umat Islam sepenuhnya, tetapi kedatangan Rasulullah ﷺ yang tepat pada masanya menggagalkan percubaan mereka. Secara beransur-ansur perkara itu berlaku sehingga nyawa orang Islam menjadi terancam.

Seperti yang telah disebutkan sebelumnya, terdapat tiga suku Yahudi di Madinah: Bani Qurayza, Bani Nadir, dan Bani Qaynuqa. Orang yang paling nakal dan berani di antara mereka ialah Bani Qaynuqa. Mereka adalah tukang emas. Oleh itu, mereka cukup kaya. Mereka juga telah menandatangani perjanjian dengan Rasulullah ﷺ sama seperti suku kaum yang lain. Mereka telah berjanji bahawa mereka tidak akan melakukan sebarang aktiviti terhadap orang Islam, bahawa mereka akan mempertahankan Madinah daripada musuh sekiranya berlaku serangan luar terhadap Madinah, dan bahawa mereka tidak akan membantu musuh antara satu sama lain.

Walau bagaimanapun, mereka telah mula melanggar perjanjian itu melalui perbuatan nakal dan hasutan mereka yang jelas, dengan cubaan untuk menentang orang Islam sesama sendiri, dan dengan bekerjasama dengan musyrikin Quraisy. Sementara itu, kejadian berikut yang berlaku adalah jerami terakhir yang mematahkan punggung unta:

Seorang wanita Ansar Madinah pergi ke kedai seorang tukang emas Yahudi untuk membeli sesuatu; mukanya ditutup. Orang Yahudi cuba membuka mukanya; namun, wanita itu berkeras untuk menutup mukanya. Sementara itu, seorang Yahudi secara diam-diam memasang duri pada bahagian bawah pakaiannya. Apabila wanita itu berdiri untuk pergi, pakaiannya ditarik dan kakinya kelihatan. Orang-orang Yahudi yang berada di situ mula mentertawakannya.

Mereka membuat sindiran yang menghina wanita Islam, dan juga menyusun ayat-ayat mengenai mereka. Mereka pergi sejauh untuk mencabul mereka di jalan. Peristiwa yang menyebabkan pergeseran besar, dan membawa kepada pertempuran yang dipanggil Perang Qaynuqa, timbul kerana seorang wanita Madinah pergi ke kedai seorang Yahudi di mana dia marah. Seorang Muslim yang lewat mendengar jeritan itu, dan, masuk, dia sangat marah sehingga dia membunuh orang Yahudi itu, melihat orang Yahudi lain yang berkumpul di sana telah membunuh orang Islam itu. Mendengar ini, Rasulullah ﷺ pergi menemui orang-orang Yahudi dan meminta mereka untuk menahan diri daripada perkara seperti itu di masa hadapan, memberi amaran kepada mereka bahawa seperti orang Quraisy mereka akan dihukum.
Wanita itu menjerit. Apabila seorang muslim yang lalu lalang mendengar jeritan itu, dia masuk campur untuk membantu wanita tersebut. Orang Islam dan Yahudi mula berperang. Orang Islam membunuh Yahudi itu. Kemudian, orang-orang Yahudi lain yang berada di sana menyerang Muslim itu dan membunuhnya sebagai syahid. Maka tertumpahlah darah antara Yahudi dan Muslim. Yang menyebabkan kejadian itu ialah orang Yahudi. Mereka melanggar perjanjian dengan bertindak bertentangan dengan janji yang telah dibuat.

Ketika kerabat orang Islam yang syahid meminta pertolongan, Rasulullah ﷺ mengumpulkan orang Yahudi Bani Qaynuqa. Rasulullah ﷺ menyeru mereka kepada Islam. Rasulullah ﷺ menyuruh mereka meninggalkan perbuatan nakal mereka dan bahawa mereka boleh menghadapi nasib orang-orang musyrik di Badar. Namun, orang-orang Yahudi yang nakal mempersendakan ucapan Rasulullah ﷺ dan memberikan jawapan berikut dengan angkuh:

 “Wahai Muhammad! Jangan bergantung pada kemenangan anda terhadap orang yang tidak tahu bagaimana untuk berjuang. Jika anda berani melawan kami, anda akan melihat jenis lelaki kami.” Kemudian, mereka pergi.

Ayat yang diturunkan atas jawapan sombong dan angkuh orang Yahudi Bani Qaynuqa mengisytiharkan apa yang akan berlaku kepada mereka seperti berikut:

“Katakanlah kepada orang-orang yang kafir: “Kelak kamu akan dikalahkan dan dihimpunkan ke dalam neraka, sesungguhnya tempat tidur yang buruk (untuk berbaring)!” (QS.

Ayat lain yang diturunkan mengenai peristiwa yang sama memberi kebenaran kepada Rasulullah ﷺ untuk memerangi orang-orang Yahudi ini, yang melanggar janji mereka seperti berikut: “Jika kamu takut akan pengkhianatan dari mana-mana kumpulan, balingkanlah (Perjanjian mereka) kepada mereka, (agar dengan cara yang sama, kerana Allah tidak menyukai orang-orang yang khianat!” Quran (4)

Kemudian, Rasulullah ﷺ memutuskan: mereka akan memerangi Yahudi Bani Qaynuqa.
Selepas membuat keputusan ini, Rasulullah ﷺ melantik Lubaba b. Abdil Mundhir ra sebagai timbalannya di Madinah memberikan panji putih kepada Sayidina Hamzah RA dan berangkat menuju Banu Qaynuqa.


Orang Yahudi Bani Qaynuqa mempunyai istana yang kuat. Apabila mereka mendengar bahawa Rasulullah ﷺ datang ke arah mereka, mereka berundur ke istana. Rasulullah ﷺ mengepung mereka. Selepas pengepungan yang berlangsung selama lima belas hari, mereka terpaksa menyerah diri. Nabi menyuruh mereka semua diikat dengan tangan mereka satu persatu. Tangan mereka diikat

Orang-orang Yahudi menjawab bahawa mereka akan membuktikan dalam perjuangan terbuka bahawa mereka bukanlah pengecut seperti Quraisy. Sebagai cabaran terbuka ini, Rasulullah ﷺ menerimanya, dan memberi perintah kepada umat Islam untuk bersiap sedia memerangi Yahudi. Setelah melanggar perjanjian mereka dengan orang Islam, orang Yahudi memutuskan untuk berperang. Tetapi mendapati orang Islam bersedia untuk berperang, mereka mengurung diri mereka dalam kubu. Pengepungan yang diikuti berlangsung selama lima belas hari. Pada akhir tempoh ini, orang Yahudi menyerah diri dan menerima sebarang keputusan yang mungkin dibuat oleh Rasulullah ﷺ. Mereka disuruh meninggalkan Madinah dengan segera, yang mereka lakukan, tujuh ratus daripada mereka berlepas dan menetap di Syam (Syria).

Perang Bani Qaynuqa
Apa yang berlaku dalam perang Yahudi? Pertempuran dengan Bani Qaynuqa…

Membentuk komuniti yang penting di dalam dan sekitar Madinah, orang Yahudi selalu memberitahu jiran Arab mereka tentang kedatangan seorang nabi dalam masa terdekat. Kepercayaan sebenar mereka bahawa Rasulullah ﷺ akan berasal dari kalangan masyarakat mereka bermakna mereka tidak segan silu untuk menyebarkan berita itu. Setelah nabi yang ditunggu-tunggu itu sebenarnya tiba, bukan dari kaum mereka sendiri, tetapi dari kalangan orang Arab, perasaan semangat mereka bertukar kepada cemburu. Dengan serta-merta mengubah nada mereka, mereka menolak kenabian baginda. Allah, Maha Suci-Nya, berfirman, dalam hubungan:


Satu lagi sebab kepahitan Yahudi adalah cinta mereka kepada dunia, yang digambarkan dalam Al-Quran seperti berikut:


Apabila diingatkan tentang pembalasan Ilahi atas kejahatan mereka, mereka akan menjawab, dengan yakin:






Terlepas dari perjanjian mereka dengan Rasulullah ﷺ, orang-orang Yahudi telah memupuk perasaan permusuhan yang mendalam terhadap Baginda, yang menyebabkan mereka menghidupkan semula persaingan lama antara kaum dan membakar api kerosakan. Allah, Maha Suci-Nya, mendedahkan mereka kepada Rasul-Nya dan orang-orang yang beriman:
 “Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil sebagai karib orang lain daripada kaum kamu sendiri, yang tidak bersusah payah untuk merosakkan kamu; mereka suka menghalang anda. Kebencian itu terungkap dengan (perkataan) mulut mereka, tetapi apa yang disembunyikan oleh dada mereka lebih besar. Kami telah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keterangan itu jika kamu memahaminya. Lo! Kamu adalah orang-orang yang mencintai mereka, walaupun mereka tidak mencintai kamu, dan kamu beriman kepada seluruh Kitab.
Apabila mereka jatuh bersama kamu, mereka berkata: Kami telah beriman; tetapi apabila mereka berpisah mereka menggigit hujung jari mereka kepada anda, kerana marah. Katakanlah: Binasalah dalam kemarahan kamu! Lo! Allah Maha Mengetahui apa yang tersembunyi dalam dada (kamu). Jika kamu mendapat keberuntungan, maka amatlah buruk bagi mereka, dan jika kamu ditimpa musibah, mereka bergembira karenanya. Tetapi jika kamu bersabar dan menjauhi kejahatan, tipu daya mereka tidak akan membahayakan kamu. Lo! Allah mengelilingi apa yang mereka kerjakan.”







Orang-orang Yahudi, yang, seperti yang diisytiharkan oleh ayat itu, menyimpan dendam yang tersembunyi namun tidak dapat dibendung terhadap orang-orang Mukmin, jelas kelihatan kecewa selepas kemenangan Muslim di Badar. Orang-orang Yahudi Bani Qaynuqa, khususnya, memutuskan untuk mengambil perasaan tidak selesa mereka selangkah lebih jauh dan melawan orang-orang Mukmin dalam peperangan. Ini adalah permulaan kepada pelanggaran perjanjian yang telah mereka buat dengan Rasulullah ﷺ.
 
Orang-orang Yahudi, dibantu oleh sekutu rapat mereka di Abdullah ibn Ubayy, ketua munafik, telah hampir menjadikan Pasar Madinah sebagai kuali penyihir kerana merancang rancangan jahat terhadap orang-orang Mukmin. Rancangan ini mempunyai akibat yang mengancam umat Islam; bahkan mereka memasukkan rancangan untuk membunuh Rasulullah ﷺ.

Kota dan Kubu Bani Nadir

PERANG BANU NADIR
Puak-puak Yahudi memanggil penduduk Nadir dan penduduk Quraiza hanya dua jam perjalanan dari Madinah.

Rasulullah ﷺ telah menandatangani pelbagai perjanjian dengan kedua-dua suku. Nyawa dan harta benda orang Yahudi terjamin; sebagai balasan diputuskan bahawa mereka akan memberikan bantuan kewangan.
 Walaupun demikian, sejak perang Uhud, orang-orang Yahudi telah mengubah sikap mereka secara negatif.

 Menurut perjanjian, penduduk Nadir sepatutnya membayar sebahagian daripada wang darah dua orang yang telah dibunuh secara tidak sengaja oleh Amr bin Umair -semoga Allah meridhainya.

Rasulullah ﷺ bersama sepuluh orang sahabat pergi ke kejiranan Bani Nadir dan meminta bahagian mereka dari wang darah. Pada masa yang sama, dia ingin tahu sama ada mereka setia kepada perjanjian itu. Pada mulanya orang Yahudi bersetuju dengan permintaan ini, tetapi kemudian mereka mengambil kesempatan daripada lawatan Rasulullah -saw dan mereka merancang untuk membunuhnya.
 Sallam bin Mishkam memberi amaran kepada orang Yahudi: "Hentikan idea ini. Jika kamu cuba membunuhnya, dia akan dimaklumkan tentang kes itu. Dan kamu akan menjadi orang yang melanggar perjanjian, kamu akan merosakkan diri kamu sendiri." Tetapi tiada siapa yang mempedulikan kata-katanya.


 Mereka merancang untuk menyuruhnya duduk di bawah tempat yang teduh di salah satu rumah mereka dan membunuhnya dengan menggulingkan batu. Malaikat Jibril as datang dan memberitahu Rasulullah ﷺ tentang rancangan mereka. Rasulullah ﷺ berdiri di tempat baginda duduk dan segera keluar dari kejiranan bersama para sahabatnya. Orang-orang Yahudi ditangkap basah.

 Kemudian, Rasulullah ﷺ kembali ke Madinah, baginda mengutus Muhammad bin Masamah ra bersamanya- menyuruh mereka meninggalkan kota itu dalam masa sepuluh hari. Jika tidak perang akan diisytiharkan terhadap mereka.

 Pembuangan mereka sudah tertulis dalam Taurat. Allah SWT memerintahkan untuk menghukum mereka dengan cara ini kerana kesalahan mereka.


 Anak-anak Nadir memulakan persiapan untuk pergi segera, menyediakan makanan untuk perjalanan. Tetapi ketua orang-orang munafik Abdullah bin Ubayy menghantar berita kepada orang-orang Yahudi menjanjikan sokongannya dan memberitahu mereka untuk tidak meninggalkan kota dan menderhaka kepada Rasulullah ﷺ. Mereka mempercayai janjinya dan mengasingkan diri di istana mereka. Mereka menghantar mesej kepada Rasulullah ﷺ yang berkata "Kami tidak akan meninggalkan rumah kami dan kami mencabar kamu."


Dalam ayat-ayat suci yang diturunkan berkenaan dengan perkara ini, Allah Taala berfirman:
Orang-orang munafik kononnya menyokong saudara-saudara mereka dalam kekufuran dan kufur yang tidak beriman. Mereka memberitahu orang Yahudi bahawa mereka akan mengambil risiko keingkaran dan pemberontakan untuk menghalang pengusiran mereka. Jika mereka tidak dapat mencegah pengusiran mereka, orang-orang kafir berkata bahawa mereka akan meninggalkan rumah dan harta mereka dan mereka akan pergi bersama orang-orang Yahudi.
Mereka juga berkata bahawa mereka tidak akan mendengar sesiapa yang akan cuba menghalang pengabaian itu. Orang-orang kafir bersumpah dan berjanji kepada orang-orang Yahudi bahawa mereka akan menyokong mereka melawan musuh-musuh mereka dalam peperangan.

 Akibatnya Rasulullah ﷺ meninggalkan Madinah ke tanah air Bani Nadir. Umat ​​Islam menunaikan solat asar mereka di kebun-kebun dan kebun-kebun anggur Bani Nadir. Kemudian, tanah air Anak Nadir dikepung. Oleh kerana orang Yahudi menyimpan makanan yang cukup untuk satu tahun, mereka meletakkan kepercayaan mereka pada kekuatan istana mereka.

Rasulullah ﷺ bersabda kepada orang-orang Yahudi: "Keluar dari Madinah dan pergilah" sebagai tawaran terakhir. Mereka menjawab "Kematian lebih mudah bagi kami daripada tawaran kamu."

Tidak ada cara lain selain pertempuran, lagi. Pengepungan berterusan kira-kira 15 hingga 20 hari.

Memandangkan orang Yahudi tidak akan mengambil risiko untuk berhenti dan berperang di luar istana, ia adalah sebagai jaminan bahawa pengepungan akan menjadi sukar.

 Rasulullah ﷺ membuat perancangan dengan izin Allah. Dia memerintahkan pengikutnya untuk merobohkan rumah dan istana Yahudi yang terdekat dan membakar pokok kurma. Matlamatnya adalah untuk meletakkan ketakutan ke dalam hati orang Yahudi dan membuat mereka berasa ngeri. Oleh itu, dia mahu memaksa mereka meninggalkan istana dan melawan.

Apabila pejuang Islam mula merobohkan rumah-rumah dan menumbangkan pokok-pokok kurma, Bani Nadir menjerit "Wahai Muhammad! Engkau melarang kami daripada merancang kerosakan. Sekarang untuk tujuan apa memotong dan membakar pokok kurma."

Selalunya, hanya pokok kurma yang tidak boleh dimakan sahaja yang ditebang dan dibakar. Wanita Yahudi tidak tahan dengan penebangan pokok kurma berkualiti pertama yang dipanggil "Acve" dan mereka merobek kolar mereka sambil menangis.

Jeritan itu membuatkan sebahagian umat Islam terpinga-pinga seketika.

Dalam ayat suci yang diturunkan sebagai akibat daripada ini, Allah Ta'ala telah menjelaskan bahawa pemotongan dan pembakaran pokok kurma adalah dengan izin Allah Taala:

Gerakan sedemikian adalah salah satu jenis penindasan yang diterapkan dalam pertempuran. Anak-anak Nadir tidak mahu diasingkan dari negeri itu. Jadi, menebang beberapa pokok kurma mereka adalah elemen penolong peperangan yang membantu memutuskan hubungan orang Yahudi dengan tanah air mereka.

Jika perlu memusnahkan sesuatu untuk memenangi peperangan, kemusnahan dibenarkan.

Juga, ayat suci ini menunjukkan bahawa hanya pokok kurma yang menghalang operasi ditebang dan dibakar semasa pengepungan.

Oleh kerana Bani Nadir tidak mendapat sokongan seperti yang mereka harapkan daripada Bani Quraiza dan orang munafik, mereka takut dan terpaksa menyerah diri.

Kerana mereka bertanya, Rasulullah ﷺ menunjukkan belas kasihan kepada mereka. Rasulullah ﷺ membenarkan mereka mengambil semua harta benda mereka selain senjata, sebanyak yang mereka mampu muatkan ke atas unta mereka.

Sebelum pergi, Bani Nadir merobohkan rumah mereka, yang tidak dirobohkan oleh orang Islam. Untuk menghalang kediaman orang Islam, mereka merobohkan tiang rumah mereka, mereka merobohkan siling, dan meletakkan rumah mereka dalam keadaan yang tidak boleh didiami oleh sesiapa lagi.

Wanita Yahudi memakai pakaian mereka yang paling berharga, perhiasan emas dan perak untuk menunjukkan kepada kaum Muslimin bahawa mereka tidak bersedih. Mereka meninggalkan bandar dengan persembahan besar dengan bermain rebana dan wisel. Selepas pelbagai kerosakan mereka, mereka mendapati hukuman itu sangat ringan.

Pengepungan ini juga berlangsung selama kira-kira dua minggu, pada penghujung masa itu Bani Nadir menyerah diri, dan meminta Rasulullah ﷺ sebagai hukuman, untuk membenarkan mereka meninggalkan Madinah seperti yang dilakukan oleh kabilah-kabilah lain. Permintaan itu telah dikabulkan, mereka meninggalkan Madinah dalam perarakan yang hebat, mengambil sebanyak mungkin harta alih mereka yang boleh diambil dengan unta mereka.

Perarakan didahului dengan permainan pancaragam dan nyanyian wanita. Harta-harta kecil yang mereka tinggalkan termasuk senjata-senjata perang, dan daripadanya orang-orang Islam mengambil alih. Sebahagian daripada Bani Nadir menetap di Khaibar. Yang lain bertaburan dan menetap di tempat lain.



Perang Bani Qurayza
Satu-satunya suku Yahudi yang kini tinggal di Madinah ialah Bani Qurayza. Oleh kerana mereka tidak bersalah atas sebarang pengkhianatan terhadap orang Islam, mereka dibenarkan untuk memperbaharui perjanjian mereka dengan orang Islam. Tetapi Bani Nadir, walaupun dibuang dan dicerai-beraikan, tetap bertekad untuk menyusahkan Islam. Mereka berkeliaran di padang pasir mengacau puak-puak lain menentang umat Islam. Melihat Bani Qurayza dan kaum Muslimin beramah mesra, mereka melakukan yang terbaik untuk menimbulkan keretakan dalam persahabatan ini. Pada mulanya Bani Qurayza sama sekali tidak gentar untuk bertengkar dengan orang Islam, tetapi Bani Nadir memberitahu mereka bahawa semua puak, termasuk Quraisy, sedang menggabungkan kekuatan untuk menyerang orang Islam yang, mereka percaya, tidak mempunyai peluang untuk bertahan sedikit pun.

Pembohongan Besar Tentang Pembunuhan Orang Yahudi Bani Qurayza di Madinah

 Apabila Rasulullah ﷺ mula-mula tiba di Madinah, satu perjanjian telah dicapai antara orang Islam dan orang Yahudi, yang memberi kebebasan kepada orang Yahudi untuk mengamalkan agama mereka dan yang juga menetapkan hak dan kewajipan mereka. Antara kewajipan ini ialah dalam kes peperangan dengan Quraisy, orang Yahudi akan berperang di pihak orang Islam.

Di sebalik perjanjian ini, bagaimanapun, beberapa puak Yahudi, yang membenci kehadiran Rasulullah ﷺ di Madinah, tidak lama kemudian mula menimbulkan kekacauan di kalangan umat Islam. Perbuatan khianat pertama yang mereka lakukan ialah membuka komunikasi rahsia dengan orang Quraisy dengan mengenepikan perjanjian mereka dengan orang Islam. Lebih-lebih lagi, mereka menegangkan setiap saraf untuk menimbulkan rasa tidak puas hati dan kepahitan umum terhadap Rasulullah ﷺ, ajarannya dan para sahabatnya yang setia. Satu kempen fitnah telah dianjurkan terhadap Islam dan penganutnya. Kata-kata suci Al-Quran sengaja disalah sebut untuk menyelewengkan maksudnya. Puisi satira dinyanyikan dengan penuh semangat di tempat-tempat awam di mana agama Allah dicemuh. Puisi-puisi yang meradang telah dibacakan dengan tujuan untuk mengekalkan permusuhan puak yang bermusuhan itu terus hidup.

Penduduk Quraiza adalah dari kalangan Yahudi Madinah seperti Qaynuqa dan Nadir.

Pembohongan Besar Tentang Pembunuhan Orang Yahudi Bani Qurayza di Madinah.

Sebelum memusnahkan mitos lama ini dengan bantuan satu siri analisis logik, mari kita tutup semula sejarah puak Yahudi Madinah secara ringkas.

 Penempatan Khyber terletak 95 batu dari Madinah dan kubu kuat Yahudi Arab. Ia terdiri daripada sembilan atau sepuluh kubu Yahudi. Di Khyber, pelbagai kabilah Arab pagan yang menentang Rasulullah ﷺ turut diberi perlindungan oleh Yahudi. Khyber kekal sebagai pusat konspirasi yang aktif terhadap umat Islam di Madinah selama hampir dua tahun. Pada tahun ke-7 Hijrah, Rasulullah ﷺ tidak mempunyai pilihan lain selain menghadapi sumber pencerobohan ini.
Pertempuran Parit (Ghazwa-e-Khandaq) telah berlaku pada 5 Hijrah, dua tahun sebelum pertempuran di Khyber. Pada masa ini puak Yahudi Banu Nadir telah pun diusir dari Madinah kerana peranannya yang berterusan sebagai pembuat onar, kebanyakan penganutnya telah menetap di Khyber. Banu Qaynuqa (atau Kanuka dalam bahasa Ibrani) telah diusir kerana pengisytiharan perangnya terhadap Rasulullah ﷺ beberapa ketika selepas Perang Badar yang berlaku pada 3 Hijrah. Diceritakan bahawa beberapa penganut Bani Qaynuqa menetap di Wadi-e-Kura, utara Madinah dan sebahagian lagi pergi ke Syria. Tetapi pada hakikatnya, ramai daripada mereka mendarat di Khyber. Khyber juga menjadi destinasi beberapa ahli puak Banu Qurayza selepas kekalahan mereka dalam Perang Parit pada 5 Hijrah.

Kisah biasa tentang "pembunuhan beramai-ramai Banu Qurayza" selepas Battle of the Trench adalah salah satu cerita dongeng terbesar dalam sejarah dunia. Malangnya, seperti kebanyakan orientalis, bahkan sebilangan ahli sejarah Islam telah menggunakan rekaan ini dalam karya mereka.

Dalil dari Al-Quran yang mulia

Merujuk kepada Kriteria Tunggal, Al-Quran yang Mulia, Ayat 33:26, sama sekali TIDAK ada petunjuk 'pembunuhan beramai-ramai' Banu Qurayza.

Ayat 33:26 merujuk kepada pengkhianatan Bani Qurayza dan ketika tentera Islam menghadapi mereka selepas Perang Parit. Tandai kata-kata Ayat 33:26 - "ada yang kamu bunuh, dan ada yang kamu tawanan." Ini jelas menunjukkan beberapa orang yang terbunuh dalam pertempuran dan sedikit yang diambil sebagai tawanan. Ia termasuk hanya mereka yang berada di barisan hadapan pertempuran.

Pembunuhan beramai-ramai tidak pernah digambarkan dengan cara ini. Khususnya, bahasa dan gaya Al-Quran yang Mulia sangat jelas sehinggakan mana-mana peristiwa yang diterangkan, sama ada secara ringkas atau terperinci, dinyatakan dengan jelas dan koheren tanpa skop sebarang salah faham. Ungkapan yang menyebut tentang korban Banu Qurayza dalam Ayat 33:26 sama sekali tidak menunjukkan pembunuhan gaya pelaksanaan terhadap seluruh suku. Itu sangat jelas.

 Puak Yahudi ini menunjukkan pengkhianatan terbuka semasa Pertempuran Parit. Selepas pertempuran ketika Quraisy bersama-sama dengan pelbagai puak kafir telah meninggalkan medan perang, orang Islam berhadapan dengan Bani Qurayza yang berada di kubu kuat Yahudi mereka di Madinah. Apa pun yang terkorban adalah semasa pergaduhan antara orang Islam dan penganut Bani Qurayza.

Inilah yang ditakrifkan oleh al-Quran dalam ayat yang disebutkan di atas. Seperti yang kita dapat lihat, kiasan tentang konfrontasi antara umat Islam dan Bani Qurayza dalam al-Quran adalah ringkas dan tidak ada rujukan apa-apa tentang sebarang penyembelihan besar-besaran walaupun dalam erti kata yang jauh. Al-Quran merujuknya dalam konteks pertempuran, kepada mereka yang sebenarnya berperang. Al-Quran adalah satu-satunya kuasa yang boleh diterima tanpa ragu-ragu atau ragu-ragu.

Peraturan dalam Islam ialah menghukum hanya mereka yang bertanggungjawab ke atas hasutan itu. Membunuh sebilangan besar itu adalah bertentangan dengan pengertian keadilan Islam dan bertentangan dengan prinsip-prinsip penting Al-Qur'an - khususnya ayat "Bahawa tidak ada seorangpun yang memikul beban orang lain," (53:38).
 Versi semua wanita dan kanak-kanak yang ditawan juga tidak masuk akal, tanpa sebarang bukti yang munasabah dan benar-benar bertentangan dengan peraturan Al-Quran mengenai tawanan perang, iaitu: Sama ada mereka diberi kebebasan atau mereka dibenarkan untuk ditebus.

 Banyak data sejarah sesuai dengan maklumat yang terkandung dalam Al-Quran yang Mulia (V.33:26)

Banyak buku sejarah yang menceritakan kisah Qurayza telah menyatakan bahawa beberapa orang tertentu telah dinamakan semasa peristiwa itu sebagai telah dibunuh, beberapa di antaranya digambarkan sebagai aktif dalam permusuhan mereka. Ia adalah kesimpulan yang munasabah bahawa mereka adalah orang-orang yang mengetuai hasutan dan yang akibatnya dihukum - BUKAN seluruh puak.

 Mitos Bani Qurayza tidak konsisten jika dibandingkan dengan keputusan umat Islam mengenai Bani Nadir dan Qunaika.

Tidak mungkin, jika tidak mustahil, Bani Qurayza harus disembelih apabila suku Yahudi lain Banu Nadir dan Qaynuqa yang telah menyerah lebih awal diperlakukan dengan lemah lembut dan dibenarkan melakukan jenayah yang sama. Abu Ubayd Salam meriwayatkan dalam Kitab al-Amwalnya kata-kata terakhir Rasulullah ﷺ kepada Bani Qurayza: “Aku telah mengetahui sejauh mana permusuhan kamu kepada Allah dan rasul-Nya, namun hal itu tidak menghalangku daripada memperlakukan kamu sebagaimana aku memperlakukan saudara-saudaramu. ." Ini dilaporkan sebagai tindak balas Rasulullah ﷺ selepas penyerahan Bani Qurayzah.

 Tiada bukti sejarah yang nyata tentang kejadian sedemikian

Sekiranya penyembelihan ini benar-benar berlaku dan jika ratusan orang benar-benar telah dibunuh di "pasar-pasar" (seperti yang diperkatakan dalam cerita-cerita rekaan dan hadis palsu), adalah sangat pelik dan luar biasa bahawa tidak pernah ada sebarang kesan jisim. kubur mahupun mana-mana tapak pengebumian beramai-ramai di mana-mana di Madinah, walaupun banyak lagi mercu tanda bersejarah yang penting telah dipelihara sejak sekian lama, ada yang masih wujud sehingga kini. Tetapi sama sekali tidak ada yang menunjukkan bahawa seluruh suku telah dibunuh dan dikebumikan di mana-mana tempat di Madinah.

 Tiada bukti Saad bin Muaz ra disuruh memutuskan nasib Bani Qurayza selain riwayat palsu.
Sebagaimana keturunan Bani Qurayza ingin memuliakan nenek moyang mereka, begitu juga keturunan Saad bin Muaz, ketua suku Aus Madinah yang penganutnya adalah Bani Qurayza. Menurut mitos, Rasulullah ﷺ meminta Saad bin Muad membuat keputusan tentang nasib Bani Qurayza. Kemudian, bukti muncul bahawa bahagian cerita yang mendakwa semua lelaki Bani Qurayza telah dibunuh dan wanita dan kanak-kanak ditawan telah disebarkan daripada salah seorang keturunan langsung Saad tanpa bukti bahawa Rasulullah ﷺ sama sekali mendekati Saad untuk membuat keputusan tentang Bani Qurayza. . Dalam erti kata lain, akaun ini daripada salah seorang keturunan Saad adalah sama tidak boleh dipercayai, agak palsu, seperti 99.9% daripada Hadis rekaan yang telah kita baca.

 Gosip yang tidak masuk akal hanya mendedahkan mitos ini lagi

Seperti biasa, banyak riwayat yang tidak logik dari tokoh-tokoh yang tidak relevan telah muncul, melemparkan satu kepalsuan kepada yang lain mengenai kisah Bani Qurayza. Sebagai contoh, satu riwayat sejarah mendakwa bahawa semua tawanan Banu Qurayza telah dipenjarakan di rumah seorang wanita dari Banu al-Najjar. Tiada siapa yang tahu siapa wanita ini dan juga suku Arab Banu al-Najjar ini tidak mempunyai apa-apa kepentingan dalam Sejarah Islam. Lebih-lebih lagi, bagaimana mungkin ratusan banduan boleh ditempatkan di rumah biasa milik seorang wanita Banu al-Najjar? Cuma tidak masuk akal.

 Penyebaran gosip oleh Yahudi Arab merupakan faktor utama penyelewengan, penciptaan kisah ini dan kekeliruan di kalangan ahli sejarah

Fakta yang nyata adalah bahawa kisah-kisah mengenai Yahudi Arab telah diputarbelitkan dan dimanipulasi secara kejam oleh keturunan mereka sehingga hampir 200 tahun selepas kewafatan Rasulullah ﷺ. Mengenai kisah penyembelihan Bani Qurayza yang tidak boleh diterima, sumber sebenar mitos ini adalah keturunan Yahudi Madinah.
Apa yang dikelirukan atau sengaja diputarbelitkan oleh pelbagai sejarawan ialah kisah dalaman yang datang secara langsung daripada Yahudi Bani Qurayza dalam kata-kata ketua mereka, Kaab bin Asad, yang dalam ucapannya yang panjang dan agresif dilaporkan telah mencadangkan agar Bani Qurayza menghapuskan wanita dan anak-anak mereka dan membuat percubaan terdesak terakhir terhadap tentera Islam. Menarik untuk diperhatikan bahawa menurut maklumat yang terkandung dalam beberapa episod sejarah, tradisi Yahudi kuno dan terburu-buru semasa keputusasaan dan kesusahan sepenuhnya adalah bunuh diri secara besar-besaran. Itu sepadan dengan laporan dalam beberapa buku sejarah tentang niat Kaab bin Asad dalam ucapannya yang panjang dan agresif. Walau bagaimanapun, versi sejarah lain menunjukkan bahawa ramai orang Yahudi Banu Qurayza enggan membunuh diri, memberikan bukti lanjut bahawa TIADA kematian beramai-ramai dijatuhkan ke atas orang Yahudi, baik oleh orang Islam mahupun oleh mereka sendiri. Ia juga menerangkan bagaimana sebilangan besar penganut Banu Qurayza kemudiannya didapati telah menyertai kubu kuat Yahudi di Khyber, memberikan kepercayaan yang lebih besar kepada fakta bahawa selepas Perang Parit, puak Banu Qurayza telah diusir dari Madinah dan TIDAK dibunuh en beramai-ramai.

 Hadis palsu hanya menguatkan cerita Bani Qurayza versi palsu

Apabila budaya periwayatan Hadis mula berkembang pesat semasa pemerintahan Bani Umayyah, ramai dari golongan muda yang dipanggil sahabat-sahabat yang tidak pernah bertemu atau melihat Rasulullah ﷺ mula menceritakan banyak rekaan. Beberapa daripada mereka yang memeluk Islam adalah Yahudi atau Nasrani. Mereka adalah oportunis yang kurang ajar tanpa ikatan yang ikhlas dengan Iman. Mereka memalsukan banyak riwayat yang secara diam-diam menyokong puak Yahudi Arab.

Bani Qaynuqa Tinggalkan Madinah
Matlamat sebenar Rasulullah ﷺ adalah untuk menjauhkan kerosakan dan hasutan orang Yahudi dari Madinah dan untuk mencegah bahaya yang ditimbulkan oleh mereka. Dia mencapai tujuannya dengan mengusir mereka dari Madinah.

Masa yang diberikan kepada Bani Qaynuqa untuk meninggalkan Madinah adalah tiga hari. Apabila tempoh tiga hari itu berakhir, mereka berangkat ke Damsyik. Apabila mereka sampai di Wadi al-Qura, mereka tinggal di sana selama sebulan.


Orang Yahudi yang tinggal di sana memberikan kuda dan unta kepada mereka yang tidak mempunyai apa-apa untuk ditunggangi dan makanan kepada mereka semua. Kemudian, orang Yahudi Bani Qaynuqa meninggalkan Wadi al-Qura, sampai ke Azrua dan menetap di sana. Mereka segera binasa.

Kesimpulan

Ramai penganalisis dan sejarawan moden berpendapat bahawa pada zaman awal versi tertentu mitos Banu Qurayzah telah dimasak dan dipelihara oleh keturunan Banu Qurayza. Kemudian, generasi terkemudian dari keturunan Yahudi Banu Qurayza menimpa butiran pengepungan Masada pada cerita yang telah dibuat-buat tentang pengepungan Banu Qurayza, mungkin melalui kekeliruan tetapi lebih cenderung dengan sengaja - dengan kata lain, propaganda Yahudi zaman pertengahan.


Abdullah b. Ubay merayu kemaafan kepada Nabi:

Sementara itu, ketua golongan munafiq, Abdullah b. Ubayy, yang merupakan sekutu Bani Qaynuqa, pergi menemui Rasulullah ﷺ. Dia berkata, “Wahai Muhammad! Bantulah sekutu saya; maafkan mereka.”

Rasulullah ﷺ tidak mengendahkan kata-kata Abdullah b. Ubayy. Kemudian, dia mengulangi kata-katanya:

“Wahai Muhammad! Bantulah sekutu saya; maafkan mereka!”

Kali ini Rasulullah ﷺ memalingkan mukanya.

Bagaimanapun, Abdullah b. Ubayy terus mengulangi perkara yang sama:

Kemudian Rasulullah ﷺ bersabda,


“Leraikan mereka. Semoga Allah melaknat mereka dan orang-orang yang bersama mereka!” Dia meninggalkan idea untuk membunuh Bani Qaynuqa dan memerintahkan mereka untuk diusir ke Damsyik dari Madinah.

Perkataan Ubadah b. Samit ra.

Ubadah b. Samit, dari Banu Awf, juga merupakan sekutu Yahudi Banu Qaynuqa. Dia juga datang kepada Rasulullah ﷺ untuk memintanya membebaskan mereka. Apabila dia menyaksikan apa yang berlaku antara Rasulullah ﷺ dan Abdullah b. Ubay, dia berkata, “Wahai Rasulullah! Saya telah menjadi sahabat Allah, Nabi-Nya dan orang-orang yang beriman. Saya telah berhenti menjadi sekutu dan kawan dengan orang-orang kafir itu.” Dia mengisytiharkan bahawa dia berhenti menjadi sekutu dan kawan dengan Yahudi Bani Qaynuqa.

Kemudian, ayat berikut diturunkan:

 “Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani sebagai teman rapat dan pelindung kamu; mereka hanyalah teman rapat dan pelindung bagi sebahagian yang lain. (7)

Dan sesiapa di antara kamu yang berpaling kepada mereka (untuk bersahabat) adalah dari kalangan mereka. Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada suatu kaum yang zalim.” (8) untuk meminta dia membebaskan mereka. Apabila dia menyaksikan apa yang berlaku antara Rasulullah ﷺ dan Abdullah b. Ubay, dia berkata, “Wahai Rasulullah! Saya telah menjadi sahabat Allah, Nabi-Nya dan orang-orang yang beriman. Saya telah berhenti menjadi sekutu dan kawan dengan orang-orang kafir itu.” Dia mengisytiharkan bahawa dia berhenti menjadi sekutu dan kawan dengan Yahudi Bani Qaynuqa.

Bani Qaynuqa Tinggalkan Madinah.

Matlamat sebenar Rasulullah ﷺ adalah untuk menjauhkan kerosakan dan hasutan orang Yahudi dari Madinah dan untuk mencegah bahaya yang ditimbulkan oleh mereka. Dia mencapai tujuannya dengan mengusir mereka dari Madinah.

Masa yang diberikan kepada Bani Qaynuqa untuk meninggalkan Madinah adalah tiga hari. Apabila tempoh tiga hari itu berakhir, mereka berangkat ke Damsyik. Apabila mereka sampai di Wadi al-Qura, mereka tinggal di sana selama sebulan.

Orang Yahudi yang tinggal di sana memberikan kuda dan unta kepada mereka yang tidak mempunyai apa-apa untuk ditunggangi dan makanan kepada mereka semua. Kemudian, orang Yahudi Bani Qaynuqa meninggalkan Wadi al-Qura, sampai ke Azrua dan menetap di sana. Mereka segera binasa.



Comments

Popular posts from this blog

Bab 1 - Dunia Arab Sebelum Kedatangan Islam.

Bab 22 -Kejatuhan Khaybar - Bani Qurayza dan Bani Nadir

Bab 16 : Perang Badar (Gahzwah Badr)

Bab 2 - Kelahiran Muhammad (Rasulullah ﷺ)

Bab 15 : Rasulullah ﷺ di Madinah

Bab 20 (1) - EKSPEDISI SAWIQ

Bab 26-Ziarah Pertama Umrah & Perjanjian Hudaibiyah.

Bab 6 - Mereka Terdahulu, Merekalah Yang Terdepan.

Bab 29 - Perperangan Tabuk

Bab 24-Tragedi Ar Raji'