Bab 26-Ziarah Pertama Umrah & Perjanjian Hudaibiyah.



Surah Al Fath, surah ke-48 dalam Al-Quran. Pembukaan pertama Surah ini:

 "Sesungguhnya Kami telah memberikan kepadamu (wahai Muhammad) kemenangan yang nyata”

(Surah Al Fath - Ayat 1)

"Sejarah umrah bermula pada tahun 629 Masihi ketika 

Rasulullahﷺ bersama 2000 pengikutnya, menunaikan umrah buat kali pertama. Ibadah haji yang pertama dilakukan hasil daripada banyak perjuangan, rundingan, dan juga pengorbanan umat Islam yang taat."

Manifestasi Allahﷻ yang menakjubkan membuat saya merenung tentang kisah di mana Surah itu diturunkan.

"Perjanjian Hudaybiyah" ini adalah Kemenangan yang nyata yang Allah bicarakan dalam Surah ini. Ia adalah tentang peristiwa ketika orang-orang beriman diuji imannya. Dan kemudiannya, ia Membuka laluan Kejayaan untuk Islam dan Islam mula tersebar ke seluruh Dunia. Dan Alhumdulillah Kami adalah agama yang paling cepat berkembang di Dunia.

Sukakah Anda membaca kisah Hudaibiyah, kisah yang terdapat dalam Tafsir Al-Quran? Nota-nota di bawah diambil dari Pelbagai Tafseers dan kuliah Al-Quran. Semoga Allah permudahkan pemahaman kita tentang Al-Quran. Jadi, inilah ceritanya.

Walau bagaimanapun, mengikut akaun tradisi Muslim, hak untuk melaksanakan haji dan umrah dan akses ke tapak suci Makkah tidak diberikan kepada umat Islam. Dalam tempoh itu, Makkah dipegang oleh orang-orang Arab Pagan yang menyembah berhala di dalamnya. Kisah-kisah ini melaporkan bahawa sepanjang zaman Rasulullahﷺ, umat Islam ingin mendapatkan hak untuk mengakses Makkah untuk menunaikan haji dan umrah kerana yang pertama telah ditetapkan oleh al-Quran. Mari kita mendalami sedikit tentang sejarah haji Islam ini, dan pengorbanan serta perjuangan yang dilaluinya.

Sejarah Agama - Umrah

Sejarah umrah bermula pada tahun 622 M, apabila umat Islam Makkah, yang dipimpin oleh Rasulullahﷺ), berhijrah ke Madinah untuk mengelakkan penganiayaan di tangan orang kafir, Arab Pagan, dan pihak berkuasa kota. Pada 24 September 622 M, Rasulullahﷺ menyempurnakan Hijrah baginda (perjalanan dari Makkah ke Madinah), yang menandakan permulaan Tahun 1 dalam kalendar Islam. Namun, menunaikan umrah dan melihat tanah air mereka semula tetap menjadi hasrat utama umat Islam.

Pada 628 CE, ketegangan antara orang-orang kafir yang menduduki Makkah dan orang-orang Islam yang ingin menunaikan haji semakin memuncak. Rasulullahﷺ, bersama 1400 pengikutnya, menghampiri Makkah yang diilhamkan oleh mimpi di mana baginda sedang melakukan ibadah umrah. Apabila penduduk Makkah mendengar tentang ramainya orang Islam yang mendekati Makkah, mereka bimbang bahawa orang Islam berniat untuk menyerang Makkah dan mereka yang tinggal di sana.

Rasulullah ﷺ menghantar utusan kepada penduduk Makkah untuk sampai ke pinggir Makkah untuk menangani kebimbangan mereka dan menjelaskan bahawa baginda hanya berniat untuk menunaikan umrah dan pergi dengan aman. Namun, mereka dihalang di Hudaybiyyah di mana orang Quraisy enggan masuk dan diminta datang pada tahun berikutnya untuk menunaikan Umrah.

Setelah Rasulullah ﷺ enggan memasuki Makkah secara paksa kerana menghormati Kaabah yang suci, rundingan diplomatik berlaku. Perundingan ini menghasilkan Perjanjian Hudaybiyyah yang menetapkan tempoh 10 tahun, di mana tidak akan ada permusuhan, dan umat Islam akan diberikan akses ke tapak suci Kaabah selama tiga hari setahun. Maka Rasulullah ﷺ dan para pengikutnya terpaksa pulang tanpa mengerjakan umrah.

Ziarah Pertama Umrah

Pada tahun berikutnya, iaitu pada tahun 629 M, Rasulullahﷺ dan 2000 pengikutnya menunaikan ibadah umrah pertama sambil mematuhi syarat perjanjian Hudaybiyyah. Umrah pertama berlangsung selama tiga hari. Namun, perjanjian damai itu terbubar dalam masa dua tahun apabila Rasulullah ﷺ dan pengikutnya diserang oleh sekutu Makkah, mengakibatkan kematian beberapa orang Islam. Oleh kerana tujuan perjanjian itu adalah untuk mencegah pertumpahan darah, Rasulullah ﷺ mengecam perjanjian itu selepas pembunuhan itu.

Kepentingan Menunaikan Umrah

Fakta bahawa sejarah umrah sarat dengan banyak perjuangan dan pertempuran agama menunjukkan bahawa umrah sentiasa menjadi ziarah yang paling penting. Ia adalah Sunnah langsung Rasulullah ﷺ dan sering disebut sebagai "pembetulan cepat" rohani bagi mereka yang tidak dapat menunaikan haji atas sebab apa pun.

Umrah menawarkan cara terbaik bagi umat Islam untuk berdoa untuk semua keperluan mereka, memohon keampunan atas dosa mereka, dan menyegarkan iman mereka. Dipercayai bahawa mengerjakan umrah membersihkan segala dosa dan menyucikan akal, badan, dan roh. Semasa mengerjakan umrah, jemaah mendapat peluang menjadi tetamu di rumah Allah. Ramai jemaah haji berkongsi bahawa mereka berasa tenang dan santai semasa mereka dalam perjalanan agama dan dapat merasakan rahmat Allah dicurahkan kepada mereka. Umrah sama dengan berjihad dan pahala mengerjakan umrah pada bulan Ramadhan adalah sama dengan haji. Sebagaimana Rasulullah ﷺ telah menyedarkan orang ramai tentang faedah mengerjakan umrah, ia mengukuhkan lagi keimanan seseorang individu kepada Allah SWT. Jemaah haji juga mendapat kaffarah untuk dosa-dosa mereka dan diselamatkan dari api neraka kerana kesalahan mereka.

Walaupun banyak faedahnya, mengerjakan Umrah itu sendiri adalah satu pengalaman ilahi. Berjuta-juta jemaah menuju ke kota suci Makkah untuk melengkapkan perjalanan agama dan ziarah kecil dalam Islam ini. Bulan Ramadan menyaksikan lonjakan yang ketara dalam jumlah jemaah haji kerana kesucian bulan dan perjalanan.

Rasulullah ﷺ adalah utusan antara Allah dan orang beriman. Rasulullahﷺ mengabdikan hidupnya untuk menunjukkan kepada orang-orang beriman cara terbaik untuk berdoa secara langsung kepada Allah. Beliau menganggap umrah sebagai salah satu ibadah yang paling berkesan. Juga, mengikut sejarah umrah, Rasulullah ﷺ mengerjakan umrah empat kali semasa hayat baginda. Umrah dipercayai sebagai ibadah khusus untuk berhubung secara langsung dengan Allah dan mencari keredhaan. Sepertimana puasa Ramadan dapat mendekatkan umat Islam yang khusyuk kepada Tuhan, menunaikan umrah dapat membantu orang beriman melakukan solat terus kepada Allah.

Kisah Hudaybiyah

Pada suatu hari Rasulullah ﷺ melihat dalam mimpi bahawa baginda pergi ke Makkah bersama para sahabatnya dan telah menunaikan umrah di sana. Jelas sekali, mimpi Rasulullah ﷺ tidak boleh menjadi mimpi dan rekaan semata-mata kerana ia adalah sejenis ilham Ilahi kerana Allah sendiri telah mengesahkan dalam ayat 27 di bawah dan mengatakan bahawa Dia sendiri telah menunjukkan mimpi itu kepada Rasul-Nya. Oleh itu, ia bukan sekadar mimpi tetapi ilham Ilahi yang perlu dipatuhi dan diikuti oleh Rasulullah ﷺ.

Nampaknya, tidak ada cara yang mungkin untuk bertindak berdasarkan inspirasi ini. Kaum Quraisy yang kafir telah melarang umat Islam daripada pergi ke Kaabah sejak enam tahun lalu dan tiada seorang pun Muslim dibenarkan dalam tempoh itu untuk mendekati Kaabah bagi tujuan menunaikan haji dan umrah. Oleh itu, tidak dapat disangka mereka akan membenarkan Rasulullah ﷺ memasuki Mekah bersama-sama dengan rombongan para sahabatnya. Sekiranya mereka pergi ke Makkah dengan pakaian jemaah haji dengan niat untuk menunaikan umrah, bersama-sama dengan senjata mereka, ini akan mencetuskan musuh untuk berperang, dan jika mereka pergi tanpa bersenjata, ini bermakna membahayakan diri sendiri dan juga para Sahabatnya. ' nyawa. Dalam keadaan seperti ini tiada siapa yang dapat melihat dan mencadangkan bagaimana ilham Ilahi boleh ditindaklanjuti.

Tetapi kedudukan Rasulullah ﷺ berbeza. Ia menuntut agar dia melaksanakan apa sahaja Perintah Tuhannya tanpa rasa takut dan tanpa sebarang kebimbangan atau keraguan. Oleh itu, Rasulullah ﷺ memberitahu sahabatnya tentang mimpinya dan mula membuat persiapan untuk perjalanan. Di kalangan puak yang tinggal di pinggir bandar juga dia telah membuat pengumuman umum bahawa dia akan pergi umrah dan orang ramai boleh menyertainya. Mereka yang hanya dapat melihat keadaan yang jelas menyangka bahawa dia dan para Sahabatnya akan menghadapi kematian, oleh itu, tiada seorang pun dari mereka yang cenderung untuk menemaninya dalam ekspedisi itu.

Tetapi orang-orang yang benar-benar beriman kepada Allah dan Rasulullah ﷺ tidak peduli dengan akibatnya. Bagi mereka, maklumat ini sudah cukup bahawa ia adalah ilham Ilahi dan Nabi Allah telah bertekad untuk melaksanakannya. Selepas ini tiada apa yang dapat menghalang mereka untuk mendampingi Rasulullah ﷺ. Oleh itu, 1,400 daripada para Sahabat telah bersedia untuk mengikutinya dalam perjalanan yang sangat berbahaya ini.

Umat ​​Islam telah ditetapkan untuk Haji pertama mereka.

Kafilah yang dirahmati ini bertolak dari Madinah pada awal Dhil Qa’dah, A. H. 6. Pada Dzul Hulaifah mereka memasuki jubah jemaah haji dengan niat umrah, mengambil 70 ekor unta yang berkalung di lehernya menandakan mereka adalah binatang korban; hanya menyimpan sebilah pedang dalam sarungnya, yang diizinkan untuk dibawa oleh jemaah haji ke Kabah mengikut adat Arab yang diiktiraf, tetapi tidak ada senjata lain. Maka, kafilah itu berangkat ke Kaabah, Rumah Allah, di Makkah, sambil melaungkan slogan Labbaik yang ditetapkan, Allahumma Labbaik.

Sifat hubungan antara Makkah dan Madinah pada zaman itu terlalu diketahui oleh setiap orang Arab. Hanya pada tahun sebelumnya, pada Syawal A. H. 5, Quraisy mengumpulkan kekuatan bersatu puak Arab telah menyerang Madinah dan Perang Parit yang terkenal telah berlaku. Oleh itu, apabila Rasulullah ﷺ bersama-sama kafilah yang begitu besar berangkat ke rumah musuhnya yang dahagakan darah, seluruh Arab memandang ke atas dengan takjub, dan orang ramai juga melihat bahawa kafilah itu tidak pergi dengan niat untuk berperang tetapi sedang meneruskan. ke Baitullah di bulan haram dalam pakaian jemaah haji membawa binatang korban dan sama sekali tidak bersenjata.

Orang Quraisy menjadi bingung dengan langkah berani yang diambil oleh Rasulullah ﷺt ini. Dhil-Qa'dah adalah salah satu daripada bulan-bulan haram yang telah dihormati untuk haji di Arab selama berabad-abad. Tiada sesiapa pun berhak untuk mengganggu kafilah yang mungkin akan datang untuk haji atau umrah dengan pakaian jemaah pada bulan ini; sehinggakan puak musuh pun tidak dapat menghalangnya daripada melalui wilayahnya mengikut undang-undang negara yang diiktiraf.

Orang Quraisy, oleh itu, terperangkap dalam dilema, kerana jika mereka menyerang kafilah ini dari Madinah dan menghalangnya daripada memasuki Makkah, ini akan menimbulkan bunyi protes di seluruh negeri, dan semua suku Arab akan berasa was-was bahawa Quraisy. telah memonopoli Kaabah sebagai milik mereka semata-mata, dan setiap suku akan terlibat dalam ketidakpercayaan bahawa kini bergantung kepada kehendak Quraisy untuk membenarkan atau tidak membenarkan sesiapa sahaja untuk mengerjakan haji atau umrah pada masa hadapan dan bahawa mereka akan menghentikan mana-mana suku. yang mana mereka marah kerana melawat Kaabah sebagaimana mereka telah menghalang jemaah haji Madinah.

Ini mereka fikir akan menjadi satu kesilapan besar, yang akan menyebabkan seluruh Arab memberontak terhadap mereka. Tetapi, sebaliknya, jika mereka membenarkan Muhammad (yang dilimpahi rahmat dan berkat Allah) dan kafilah besarnya memasuki kota mereka dengan selamat, mereka akan kehilangan imej kekuasaan mereka di Arab dan orang ramai akan mengatakan bahawa mereka takut kepada Muhammad. . Akhirnya, setelah banyak kekeliruan, kebingungan, dan keraguan mereka dikalahkan oleh rasa kehormatan palsu mereka dan demi martabat mereka, mereka mengambil keputusan bahawa mereka tanpa kos akan membenarkan kafilah itu memasuki kota Makkah. .

 Rasulullah ﷺ telah menghantar seorang lelaki dari Bani Ka’b sebagai ejen rahsia supaya dia dapat memberitahunya sepenuhnya tentang niat dan pergerakan orang Quraisy. Apabila Rasulullah ﷺ sampai ke Usfan, baginda membawa berita bahawa orang Quraisy telah sampai ke Dhi Tuwa dengan persiapan penuh dan mereka telah menghantar Khalid bin Walid dengan dua ratus tentera berkuda terlebih dahulu ke arah Kura’al-Ghamim untuk memintasnya. Orang Quraisy ingin memprovokasi para Sahabat Nabi untuk berperang supaya mereka boleh memberitahu orang Arab bahawa orang-orang itu sebenarnya datang untuk berperang dan telah memakai pakaian jemaah umrah hanya untuk menipu orang lain.

Sejurus menerima maklumat ini, Rasulullah ﷺ menukar laluannya dan mengikuti trek berbatu yang sangat lasak sampai ke Hudaibiyah, yang terletak betul-betul di sempadan wilayah suci Makkah. Di sini, beliau didatangi oleh Budail bin Warqa ketua Bani Khuza’ah, bersama beberapa orang dari sukunya. Mereka bertanya untuk apa dia datang. Nabi saw menjawab bahawa dia dan para Sahabatnya yang buruk datang hanya untuk berziarah ke Baitullah dan untuk mengelilinginya dalam ibadah dan bukan untuk berperang. Orang-orang Khuza’ah pergi dan memberitahu hal ini kepada ketua-ketua Quraisy dan menasihati mereka untuk tidak mengganggu jamaah haji. Tetapi orang Quraisy bersikap keras hati. Mereka menghantar Hulays bin Alqamah, ketua Ahabish, kepada Rasulullah ﷺ untuk memujuknya kembali. Objektif mereka ialah apabila Muhammad (yang dirahmati Allah) tidak mendengar Hulay, dia akan kembali dengan kecewa, dan kemudian seluruh kuasa Ahabish akan berada di pihak mereka.

Tetapi apabila Hulay pergi dan melihat bahawa seluruh kafilah telah memakai pakaian para jemaah haji, telah membawa unta korban dengan kalung perayaan di leher mereka, dan datang untuk melakukan penghormatan kepada Baitullah dan bukan untuk berperang, dia kembali ke Mekah tanpa mengadakan sebarang dialog dengan Rasulullahﷺ dan memberitahu ketua Quraisy dengan jelas bahawa orang-orang itu tidak mempunyai tujuan lain selain melawat Kaabah; jika mereka menghalang mereka daripadanya, Ahabish tidak akan menyertai mereka dalam hal itu, kerana mereka tidak menjadi sekutu mereka untuk menyokong mereka jika mereka melanggar adat dan tradisi yang suci.

Kemudian Quraisy menghantar `Urwah bin Mas’ud Thaqafi; dia telah berunding panjang dengan Nabi saw dalam usaha memujuk baginda supaya melepaskan niatnya untuk memasuki Makkah. Tetapi Rasulullah ﷺ memberinya juga jawapan yang sama seperti yang dia berikan kepada ketua Khuza’ah, bahawa mereka datang bukan untuk berperang tetapi untuk menghormati Baitullah dan menjalankan tugas agama. Urwah kembali dan berkata kepada Quraisy: “Saya telah pergi ke mahkamah Caesar dan Chosroes, dan Negus juga, tetapi demi Tuhan, saya tidak pernah melihat mana-mana orang yang berbakti kepada raja seperti para Sahabat Muhammad (pada semoga keselamatan dan keberkatan Allah) kepadanya. Seandainya Muhammad berwuduk, mereka tidak akan membiarkan airnya jatuh ke tanah tetapi akan menyapu badan dan pakaian mereka. Sekarang anda boleh memutuskan apa yang patut anda lakukan.”

Sementara itu apabila mesej datang dan rundingan sedang berlangsung, orang Quraisy cuba, lagi dan lagi, untuk secara senyap-senyap melancarkan serangan mengejut ke atas kem Muslim untuk memprovokasi para Sahabat dan entah bagaimana menghasut mereka untuk berperang, tetapi setiap kali mereka melakukannya. maka kesabaran dan kesabaran para Sahabat serta kebijaksanaan dan kebijaksanaan Rasulullahﷺ menggagalkan rancangan mereka.

Pada suatu ketika, empat puluh atau lima puluh orang dari mereka datang pada waktu malam dan menyerang kem Muslim dengan batu dan anak panah. Para sahabat menangkap mereka semua dan membawa mereka ke hadapan Rasulullah ﷺ, tetapi Baginda melepaskan mereka. Pada kesempatan lain, 80 orang datang dari arah Tan’im tepat pada waktu Solat Subuh dan melakukan serangan secara tiba-tiba. Mereka juga ditangkap, tetapi Nabi saw memaafkan mereka juga. Oleh itu, Quraisy terus menemui kegagalan demi kegagalan dalam setiap rancangan mereka.

Ikrar  & Baiyt Ridwan

Akhirnya, Rasulullah ﷺ menghantar Hadrat Uthman (semoga Allah meridhainya) sebagai utusannya sendiri ke Makkah dengan pesan bahawa mereka tidak datang untuk berperang tetapi hanya untuk berhaji dan telah membawa unta korban mereka, dan mereka akan pulang selepas menunaikan solat. upacara ziarah dan mempersembahkan korban. Tetapi orang Quraisy tidak bersetuju dan menahan Saiyidina Uthmanرضي الله عنه di kota itu. Dalam pada itu, tersebar khabar angin bahawa Saiyidina Uthmanرضي الله عنه telah dibunuh, dan apabila dia tidak pulang tepat pada masanya, orang Islam menganggap khabar angin itu adalah benar. Sekarang mereka tidak dapat menunjukkan sikap sabar lagi. Kemasukan ke Makkah berbeza kerana tidak ada niat untuk menggunakan kekerasan. Tetapi apabila duta itu dihukum mati, umat Islam tidak mempunyai pilihan selain bersiap sedia untuk berperang.

Oleh itu, Rasulullah ﷺ memanggil semua sahabatnya bersama-sama dan mengambil ikrar dari mereka bahawa mereka akan berperang hingga mati. Memandangkan peristiwa genting itu, ia bukanlah satu usaha biasa. Orang Islam hanya berjumlah 1400 orang dan datang tanpa senjata, berkhemah di sempadan Makkah, 250 batu dari kota mereka sendiri, dan musuh dapat menyerang mereka dengan kekuatan penuh dan dapat mengepung mereka dengan sekutunya dari suku-suku yang bersebelahan juga. . Walaupun demikian, tidak ada seorang pun dari kafilah kecuali seorang yang gagal memberikan ikrarnya untuk berperang hingga mati, dan tidak ada bukti yang lebih besar dari dedikasi dan keikhlasan mereka di jalan Allah. Ikrar ini terkenal dalam sejarah Islam sebagai Ikrar Ridwan.

Perundingan antara Quraisy Mekah dan Muslim Madinah

Kemudian diketahui bahawa berita tentang Hadrat Uthman adalah palsu. Bukan sahaja dia kembali tetapi di bawah Suhail bin ‘Amr dari Quraisy juga tiba seorang wakil untuk merundingkan perdamaian dengan Rasulullahﷺ. Kini, orang Quraisy tidak lagi bertegas bahawa mereka tidak akan membenarkan Rasulullahﷺ dan para Sahabatnya memasuki Makkah. Bagaimanapun, untuk menyelamatkan muka mereka hanya bertegas bahawa dia pulang pada tahun itu tetapi boleh datang pada tahun berikutnya untuk menunaikan umrah. Selepas rundingan yang panjang, perdamaian disimpulkan dengan syarat-syarat berikut:

Peperangan akan kekal ditangguhkan selama sepuluh tahun, dan tiada pihak akan terlibat dalam sebarang permusuhan, terbuka atau rahsia, terhadap pihak yang lain.

Sesiapa dalam tempoh itu dari kalangan Quraisy pergi kepada Muhammad, tanpa izin walinya, dia akan mengembalikannya kepada mereka, tetapi jika seorang Sahabat Muhammad datang kepada Quraisy, mereka tidak akan mengembalikannya kepadanya.

Setiap suku Arab akan mempunyai pilihan untuk menyertai mana-mana pihak sebagai sekutunya dan memasuki perjanjian.

Muhammad dan orang-orangnya akan kembali pada tahun itu dan boleh datang pada tahun berikutnya untuk umrah dan tinggal di Makkah selama tiga hari, dengan syarat mereka hanya membawa satu pedang bersarung setiap seorang, dan tidak ada senjata perang yang lain. Dalam tiga hari itu orang-orang Makkah akan mengosongkan kota itu untuk mereka (supaya tidak ada kemungkinan berlaku pertembungan), tetapi mereka tidak akan dibenarkan untuk membawa mana-mana Makkah sekembalinya.

Umat ​​Islam menjadi kecewa dan tertekan.

Apabila syarat-syarat perjanjian sedang diselesaikan, seluruh tentera Islam berasa sangat kecewa. Tiada siapa yang memahami kemanfaatan kerana Rasulullah ﷺ menerima syarat-syarat tersebut. Tiada seorang pun yang berpandangan jauh untuk meramalkan faedah besar yang akan terhasil daripada perjanjian ini. Orang-orang Quraisy yang kafir memandangnya sebagai kemenangan mereka, dan orang-orang Islam kecewa mengapa mereka harus dipermalukan untuk menerima syarat-syarat yang buruk itu. Malah seorang negarawan yang berkaliber Saiyidina Umar رضي الله عنه mengatakan bahawa dia tidak pernah memberi laluan kepada keraguan sejak dia memeluk Islam tetapi pada kesempatan ini dia juga tidak dapat mengelaknya. Dengan tidak sabar dia pergi menemui Sayidina Abu Bakar رضي الله عنه dan berkata “Apakah dia (Rasulullahﷺ) bukan Rasul Allah, dan bukankah kita orang Islam, dan bukankah mereka musyrik?

Lalu, mengapa kita harus bersetuju dengan perkara yang menghinakan Iman kita?” Dia menjawab, “Wahai Umar, sesungguhnya dia adalah utusan Allah, dan Allah tidak akan menjadikannya orang yang rugi.” Tidak berpuas hati dia pergi kepada Rasulullahﷺ sendiri dan bertanyakan soalan yang sama kepadanya, dan baginda juga memberi jawapan yang sama seperti yang Hadrat Saiyidina Abu Bakar رضي الله عنه telah diberikan. Selepas itu, Saiyidina Umar رضي الله عنه terus menunaikan solat sunat dan bermatlamat agar Allah mengampuni kezaliman yang telah dilakukannya terhadap Rasulullahﷺ pada peristiwa itu.

Dua perkara dalam perjanjian itu sangat meresahkan umat Islam.

Pertama, syarat kedua, di mana mereka mengatakan bahawa ia adalah keadaan yang jelas tidak adil, kerana jika mereka terpaksa memulangkan pelarian dari Makkah, mengapakah orang Quraisy tidak memulangkan pelarian dari Madinah? Rasulullah ﷺ menjawab: “Apa gunanya dia kepada kita, yang melarikan diri dari kita kepada mereka? Semoga Allah menjauhkan dia daripada kita! Dan jika kita mengembalikan orang yang lari daripada mereka kepada kita, Allah akan mengadakan jalan keluar yang lain untuknya."

Perkara lain yang bermain di fikiran mereka ialah syarat keempat. Umat ​​Islam berpendapat bahawa bersetuju dengannya bermakna mereka akan kembali tidak berjaya dan ini memalukan. Tambahan pula, persoalan yang menyebabkan mereka berasa kecewa kerana mereka telah menerima syarat pulang tanpa menunaikan haji ke Kaabah, sedangkan Rasulullah ﷺ telah melihat dalam penglihatan bahawa mereka sedang melakukan tawaf di Makkah. Untuk ini Rasulullah ﷺ menjawab bahawa dalam penglihatannya belum ditentukan tahunnya. Mengikut syarat perjanjian, maka mereka akan melakukan tawaf pada tahun berikutnya jika diredhai Allah.

Insiden yang berlaku pada masa Menandatangani perjanjian.

Tepat pada masa dokumen itu sedang ditulis, anak Suhail bin ‘Amr sendiri, Abu Jandal, yang telah menjadi seorang Muslim dan telah dipenjarakan oleh orang-orang musyrik Makkah entah bagaimana melarikan diri ke kem Rasulullahﷺ. Dia mempunyai belenggu pada kakinya dan tanda-tanda keganasan pada tubuhnya. Dia memohon kepada Nabi Suci agar membantu membebaskannya dari penjara. Adegan itu hanya menambah kemurungan para Sahabat, dan mereka digerakkan di luar kawalan. Tetapi Suhail bin ‘Amr berkata syarat perjanjian telah dimeterai di antara mereka walaupun penulisannya belum lengkap; oleh itu, budak itu hendaklah dikembalikan kepada mereka. Nabi saw mengakui hujahnya dan Abu Jandal dikembalikan kepada penindasnya.

Apabila dokumen itu selesai, Nabi saw bercakap kepada para Sahabat dan menyuruh mereka menyembelih haiwan korban mereka di tempat itu, mencukur kepala mereka dan menanggalkan pakaian haji, tetapi tidak seorang pun berganjak dari tempatnya. Nabi saw mengulangi perintah itu tiga kali tetapi para Sahabat begitu dikuasai oleh kemurungan dan kesedihan sehingga mereka tidak mematuhinya. Sepanjang tempoh kerasulannya tidak pernah berlaku bahawa dia harus memerintahkan para Sahabatnya untuk melakukan sesuatu dan mereka tidak boleh tergesa-gesa untuk mematuhinya.

Ini menyebabkan dia terkejut besar, dan dia membaiki khemahnya dan menyatakan kesedihannya di hadapan isterinya, Hadrat Ummu Salamah. Dia berkata, “Engkau boleh pergi dengan senyap-senyap menyembelih untamu sendiri dan memanggil tukang cukur dan mencukur kepalamu. Selepas itu orang akan secara automatik melakukan apa yang anda lakukan dan akan memahami bahawa apa sahaja keputusan yang telah diambil tidak akan diubah.” Tepat perkara yang sama berlaku. Orang-orang menyembelih binatang mereka, mencukur rambut mereka atau memotong rambut mereka pendek, dan menanggalkan pakaian haji, tetapi hati mereka masih berdukacita.

Surah Fath diturunkan untuk menghiburkan orang beriman.

Kemudian, ketika kafilah ini kembali ke Madinah, merasa tertekan dan kecewa dengan gencatan senjata Hudaibiyah, Surah ini turun di Dajnan (atau menurut beberapa yang lain, di Kura' al-Ghamim), yang memberitahu umat Islam bahwa perjanjian yang mereka lakukan. mengenai kekalahan mereka, sememangnya kemenangan yang besar. Setelah itu turun, Nabi saw memanggil kaum Muslimin bersama-sama dan berkata: "Hari ini telah diturunkan kepadaku, yang lebih berharga bagiku daripada dunia dan isinya." Kemudian dibacakan Surah ini, terutama kepada Hadrat Umar, kerana dia adalah orang yang paling sedih.

Walaupun orang-orang yang beriman berpuas hati apabila mereka mendengar Wahyu Ilahi ini, tidak lama kemudian kelebihan perjanjian ini mula muncul satu demi satu sehingga setiap orang menjadi yakin sepenuhnya bahawa perjanjian damai ini sememangnya kemenangan yang besar:

  1. Di dalamnya buat pertama kalinya kewujudan Negara Islam di Arab diiktiraf dengan sewajarnya. Sebelum ini di mata orang Arab, kedudukan Nabi Muhammad SAW dan para Sahabatnya tidak lebih dari sekadar pemberontak terhadap Quraisy dan suku Arab yang lain, dan mereka menganggap mereka sebagai penjahat. Sekarang orang Quraisy sendiri dengan menyimpulkan perjanjian ini dengan Nabi Suci mengiktiraf kedaulatan baginda ke atas wilayah Negara Islam dan membuka jalan bagi suku Arab untuk memasuki perjanjian perikatan dengan salah satu kuasa politik yang mereka sukai.
  2. Dengan mengakui hak ziarah ke Baitullah untuk orang Islam, orang Quraisy juga mengakui bahawa Islam bukanlah akidah yang bertentangan dengan agama, seperti yang mereka fikirkan selama ini, tetapi ia adalah salah satu agama yang diterima di Arab, dan seperti orang Arab yang lain, pengikutnya juga berhak menunaikan ibadah haji dan umrah. Ini mengurangkan kebencian dalam hati orang Arab yang disebabkan oleh propaganda yang dibuat oleh Quraisy terhadap Islam.
  3. Penandatanganan perjanjian tanpa perang selama sepuluh tahun memberikan keamanan penuh kepada umat Islam, dan menyebar ke setiap pelosok dan pelosok Arab mereka menyebarkan Islam dengan semangat dan kepantasan sehingga dalam dua tahun selepas Hudaibiyah jumlah orang yang memeluk Islam jauh. melebihi mereka yang teruk menerimanya sepanjang 19 tahun yang lalu atau lebih. Semuanya disebabkan oleh perjanjian ini bahawa dua tahun kemudian apabila akibat pelanggaran perjanjian itu oleh orang Quraisy, Nabi saw menyerang Makkah, baginda diiringi oleh 10,000 tentera yang kuat, sedangkan pada peristiwa Hudaibiyah hanya 1,400 orang telah menyertainya dalam perarakan. .
  4. Selepas penangguhan permusuhan oleh orang Quraisy, Nabi saw berpeluang untuk mendirikan dan mengukuhkan pemerintahan Islam di wilayah-wilayah di bawahnya dan mengubah masyarakat Islam menjadi tamadun dan cara hidup yang lengkap dengan penegakan hukum Islam. Inilah nikmat besar yang Allah berfirman dalam ayat 3 Surah Al-Ma’idah: “Pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu dan telah Ku-cukupkan kepadamu nikmat-Ku dan telah Kuridhai Islam sebagai jalan hidup bagimu.” (untuk penjelasan, lihat Pengenalan kepada Surah Al-Ma’idah dan ia adalah E. N. 15).
  5. Satu lagi keuntungan yang diperoleh daripada gencatan senjata dengan Quraisy ialah dengan jaminan keamanan dari selatan, umat Islam mengalahkan semua pasukan lawan di utara dan tengah Arab dengan mudah. Hanya tiga bulan selepas Hudaibiyah, Khaiber, kubu utama orang Yahudi, ditakluki dan selepas itu penempatan Yahudi Fadak, Wad-il Qura, Taima, dan Tabuk juga jatuh ke dalam Islam satu demi satu. Kemudian semua puak lain di Arab tengah, yang terikat dalam persekutuan dengan Yahudi dan Quraisy, berada di bawah pengaruh Islam. Oleh itu, dalam tempoh dua tahun selepas Hudaibiyah, neraca kuasa di Arab telah berubah sehinggakan kekuatan Quraisy dan pagan hilang dan penguasaan Islam menjadi pasti.

Ini adalah berkat yang orang Islam perolehi dari perjanjian damai yang mereka anggap sebagai kekalahan mereka dan Quraisy sebagai kemenangan mereka. Namun, yang paling merisaukan umat Islam dalam perjanjian ini, adalah syarat tentang pelarian dari Makkah dan Madinah, bahawa yang pertama akan dikembalikan dan yang terakhir tidak akan dikembalikan. Tetapi tidak lama kemudian keadaan ini juga terbukti merugikan kaum Quraisy, dan pengalaman mendedahkan akibat yang meluas daripadanya yang telah diramalkan oleh Nabi Suci dan kemudian menerimanya. Beberapa hari selepas perjanjian itu, seorang Muslim Makkah, Abu Basir, melarikan diri dari Quraisy dan sampai ke Madinah.

Orang Quraisy memintanya kembali dan Nabi mengembalikannya kepada orang-orang mereka yang telah dihantar dari Makkah untuk menangkapnya. Tetapi semasa dalam perjalanan ke Makkah, dia sekali lagi melarikan diri dan pergi dan duduk di jalan di tepi pantai Laut Merah, yang dibawa oleh kafilah perdagangan Quraisy ke Syam. Selepas itu, setiap orang Islam yang berjaya melarikan diri daripada Quraisy akan pergi dan menyertai Abu Basir daripada pergi ke Madinah sehingga 70 orang berkumpul di sana. Mereka akan menyerang mana-mana kafilah Quraisy yang melalui jalan itu dan akhirnya memotongnya menjadi kepingan-kepingan, orang Quraisy sendiri memohon kepada Nabi saw untuk memanggil orang-orang itu ke Madinah, dan syarat yang berkaitan dengan kepulangan pelarian itu sendiri menjadi batal dan tidak sah.

Perkara yang perlu diketahui tentang Kisah Hudaibiyah

Sulhul Hudaibiyah adalah perjanjian penting yang berlaku antara masyarakat Islam Madinah dan Quraisy Makkah di sebuah tempat bernama Hudaibiyah. Satu cara untuk mempelajari dan memahami sejarah Islam dengan lebih baik adalah dengan membaca semula dan mengaitkan peristiwa sejarah dengan kehidupan seharian kita dengan bertanya kepada diri sendiri, "bagaimana kita boleh mendapat manfaat daripadanya?" Saya secara peribadi berpendapat bahawa salah satu peristiwa yang paling menakjubkan dalam kehidupan Rasulullahﷺ ialah kisah ‘Perjanjian Hudaibiyah’ (Sulhul Hudaibiyah).

 Ia merupakan perjanjian penting yang berlaku antara masyarakat Islam Madinah dan Quraisy Makkah di sebuah tempat bernama Hudaibiyah. Perjanjian ini sangat penting kerana ia akhirnya membawa kepada pembukaan Makkah (Fathul Makkah).

Ibn Al-Qayyim Al-Jawziyyah menggambarkan perjanjian penting itu sebagai pintu dan kunci’ kepada pembukaan Makkah. Almarhum Imam As-sheikh Saeed Ramadan Al-Boutiy menyebut dalam kitabnya ‘Fiqh Sirah’ bahawa Allah telah menghendaki melalui perjanjian ini, pembukaan Makkah dalam rahmat dan keamanan, bukan dengan cara pembunuhan beramai-ramai dan peperangan. Peristiwa ini seterusnya membawa kepada penerimaan yang lebih besar yang ditunjukkan oleh penduduk Makkah terhadap Rasulullah ﷺ dan Islam.

Peristiwa itu berlaku apabila Rasulullahﷺ dan para sahabat mula berangkat dari Madinah ke Makkah untuk menunaikan umrah, pada bulan Zulkaedah pada tahun ke-6 Hijrah. Para sahabat r.a. berasa istimewa kerana mereka pada mulanya menyangka ini adalah kepulangan yang dinubuatkan ke tanah air mereka Makkah, di mana mereka sebelum ini didakwa kerana beragama Islam dan kemudian dihalau oleh Quraisy Makkah.

Perjalanan ini terhenti apabila orang Quraisy Makkah memintas mereka, merancang untuk menyerang dan menghalang mereka untuk meneruskan lebih jauh.

Dalam sebuah riwayat, Rasulullah s.a.w. menghantar sekumpulan pengakap, diketuai oleh 'Abbad Ibn Bishr r.a. untuk meneliti perjalanan mereka ke Makkah. Dia membawa kembali berita kepada Rasulullah ﷺ bersabda:

"Wahai Rasulullah, Quraisy telah mendengar kedatanganmu dan telah keluar dengan memakai kulit harimau, bersama semua unta mereka, dan telah menetap di Dhi-Tawa atau Baldah - mereka telah bernazar bahawa mereka tidak akan membiarkan kamu memasuki Makkah"[1]

Terdapat tiga pengajaran penting yang boleh kita petik daripada kisah ini;

1. Hubungan antara orang Islam dan bukan Islam (antara negeri dan rakyatnya),

2. Pembinaan Negara/Komuniti

3. dan Kepimpinan yang mantap.

Perdamaian lebih diutamakan daripada peperangan

Rasulullahﷺmemulakan perjanjian itu sendiri selepas didekati oleh seorang pengantara, Budail Ibn Warqa Al-Khuza'i, di hujung terjauh Hudaibiyah. Budayl berkata kepada Rasulullah ﷺ:

"Saya tinggalkan Kaab bin Lu-ayy dan Amir bin Lu-ayy untuk tinggal di telaga Al-Hudaibiyah, dan mereka akan menghalang kamu dari mengunjungi Baitullah dengan paksa.."

Rasulullah ﷺ menjawab:

إِنَّا لَمْ نَجِئْ لِقِتَالِ أَحَدٍ، وَلَكِنَّا جِئْنَا مُعْتَمِرِينَ، وَإِنَّ قُرَيْشًا قُرَيْشًا قَهِدْ ضَرَّتْ بِهِمْ، فَإِنْ شَاءُوا مَادَدْتُهُمْ مُدَّةً، وَيُخَلُّوا بَيْنِي وَبَيْنَ النَّاسِ

"Kami tidak datang untuk memerangi seseorang melainkan untuk menunaikan umrah. Tidak syak lagi, perang telah melemahkan Quraisy, dan mereka telah mengalami kerugian yang besar. Jadi jika mereka mahu, saya akan membuat gencatan senjata dengan mereka, di mana mereka harus menahan diri daripada mengganggu antara saya dan rakyat.."

(Sahih Al-Bukhari)

Terdapat pilihan untuk membalas dendam terhadap orang Quraisy dengan kekerasan kerana menghalang delegasi aman daripada menunaikan umrah. Sebaliknya,

Rasulullah ﷺ menawarkan gencatan senjata dengan Quraisy di Makkah. Dalam pembacaan kita tentang peristiwa bersejarah ini, dipercayai bahawa umat Islam di Madinah mempunyai kelebihan ketenteraan menentang Quraisy di Makkah kerana kerugian besar yang mereka alami. Namun, Rasulullah ﷺ mengajar para sahabatnya bahawa apabila ada pilihan untuk keamanan, seseorang harus memilih keamanan daripada peperangan dan konflik.

Keputusan taktikal ini mengajar kita bahawa hubungan lalai antara negara dan masyarakatnya adalah keamanan. Abu Zahrah memang telah menyebut dalam bukunya mengenai ‘Perhubungan Antarabangsa:

الأَصلُ فِي العِلَاقَات هُوَ السِّلم

Asas semua hubungan adalah kedamaian.

Ringkasnya, selepas beberapa pertukaran antara utusan Quraisy dan Rasulullah ﷺ, perjanjian Hudaibiyah akhirnya menjadi kenyataan. Terdapat empat syarat untuk perjanjian itu, dan mereka kebanyakannya memihak kepada Quraisy Makkah;

1. Rasulullahﷺ dan delegasinya mesti pulang ke Madinah dan pulang hanya pada tahun berikutnya. Mereka akan diberikan hanya tiga hari di Makkah, dan mereka akan datang tanpa bersenjata. Mereka boleh membawa bersama mereka pisau korban yang bersarung.

2. Akan ada sepuluh tahun keamanan di mana tidak akan ada peperangan antara orang Islam Madinah dan Quraisy Makkah.

3. Sesiapa yang ingin mengadakan perjanjian dengan orang Islam atau bergabung dengan orang Islam, boleh berbuat demikian. Begitu juga, mereka yang ingin membuat perjanjian dengan Quraisy Makkah atau menyertai mereka boleh berbuat demikian.

4. Jika sesiapa dari Makkah masuk Islam dan pergi ke Madinah untuk menyertai Rasulullahﷺ dan para sahabatnya tanpa kebenaran penjaganya, dia hendaklah dipulangkan. Sekiranya mana-mana orang Islam dari Madinah memutuskan untuk kembali ke Makkah dan menukar agama kepada syirik maka dia boleh berbuat demikian tanpa dipulangkan.

Kepentingan Pembinaan Negara atau Masyarakat.

Walaupun kedua-dua pihak bersetuju dengan syarat-syarat tersebut, perjanjian itu tidak dinafikan memihak kepada Quraisy. Namun begitu, Rasulullah ﷺ melihat sesuatu yang gagal dilihat oleh para sahabat daripada perjanjian itu, peluang untuk mengukuhkan inisiatif pembinaan masyarakat dan negara di Madinah. Untuk memajukan Madinah, menjaga keamanan di sempadannya sememangnya merupakan keputusan strategik yang diambil oleh Rasulullahﷺ. Penerimaan dan persetujuan Rasulullah ﷺ terhadap syarat-syarat walaupun ketidakseimbangannya bertujuan untuk menjamin keamanan dan tidak terlibat dalam konflik dan peperangan yang berterusan.

Daripada kandungan perjanjian tersebut, terdapat tiga perkara yang Rasulullah ﷺ dapat memberi manfaat kepada Madinah dan akhirnya, Islam dari segi pembinaan masyarakat:

1. Kebebasan beragama dipatuhi, yang tidak diterima di Makkah.

Tercatat dalam perjanjian bahawa penduduk Makkah boleh mengisytiharkan iman mereka sebagai orang Islam dan oleh itu, mengamalkan Islam. Keizinan hanya diperlukan untuk meninggalkan Makkah jika mereka berniat untuk menyertai Rasulullah ﷺ dan para sahabatnya untuk tinggal di Madinah. Kebebasan beragama merupakan elemen penting dalam pembinaan masyarakat. Abu Zahrah, dalam bukunya 'Hubungan Antarabangsa', telah menyebut sembilan prinsip yang penting dalam mengekalkan dan memudahkan hubungan manusia yang baik antara orang Islam dan bukan Islam. Salah satunya ialah kebebasan beragama, sebagaimana disebutkan dalam Al-Quran:

لَآ إِكۡرَاهَ فِى ٱلدِّينِ

"Tiada paksaan dalam agama"

(Surah Al-Baqarah, 2:256)

2. Peluang untuk menjalin hubungan pelbagai hala dengan suku atau masyarakat lain.

Sebahagian daripada perjanjian itu adalah untuk membenarkan mana-mana komuniti memasuki perjanjian dan menjalin hubungan dua hala dengan Madinah. Perjanjian ini akan membantu membina dan memajukan lagi masyarakat di Madinah. Apabila sesuatu suku atau masyarakat cenderung kepada perdamaian dengan orang Islam, orang Islam juga cenderung kepadanya. Ini sebagaimana yang diperintahkan oleh Allah s.w.t dalam al-Quran:

وَإِن جَنَحُواْ لِلسَّلۡمِ فَٱجۡنَحۡ لَهَا وَتَوَكَّلۡ عَلَى ٱللَّهِ‌ۚ إِنَّهُ هُوَ ٱعُسَّمِ ٱعُسَّمِ

“Dan jika mereka condong kepada perdamaian, maka condonglah kepadanya (pula) dan bertawakallah kepada Allah. Sesungguhnya Dialah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui”

(Surah Al-Anfal, 8:61)

3. Mesej Islam ialah keamanan

Sekembalinya dari Hudaibiyah dan kemudiannya menjelang akhir tahun ke-6 Hijrah, Rasulullahﷺ menulis surat kepada raja-raja yang hadir pada masa itu, untuk memperkenalkan risalah Islam. Dilaporkan bahawa Rasulullahﷺ telah menghantar utusan kepada 10 raja, untuk menyebut beberapa; Najashi dari Habsyah (Abyssinia), Muqawqis dari Mesir, Kisra (Khosrow) dari Parsi, dan Qaisar (Caesar) dari Rom dan ini tercatat dalam ‘Ar-Rahiqul Makhtum’ atau The Sealed Nectar oleh As-Sheikh Sofiyurrahman Al-Mubarakfuri.

Penggantungan aktiviti perang selama sepuluh tahun, mengikut perjanjian, telah meneutralkan keadaan konflik yang panjang di rantau ini antara orang Islam Madinah dan Quraisy Makkah. Gencatan senjata sememangnya telah memudahkan proses damai antara mereka, dan memperkenalkan Islam kepada empayar lain yang tersebar di seluruh rantau ini dan seterusnya.

Walaupun surat-surat itu menjemput penerima mereka kepada Islam, adalah penting untuk diperhatikan bahawa Rasulullah ﷺ menegakkan prinsip maruah manusia dan kebebasan beragama. Oleh itu, tidak ada unsur paksaan, sebagaimana yang disebutkan oleh Syeikh Ali Jumah dalam kitabnya 'Empat contoh bimbingan Nabawi dalam hidup berdampingan dengan yang lain, prinsip, dan Matlamat.' dalam al-Quran:

تَبَارَكَ ٱلَّذِى نَزَّلَ ٱلۡفُرۡقَانَ عَلَىٰ عَبۡدِهِ لِيَكُونَ لِلۡعَـٰلَمِينَ نَذِيرًا

“Maha Suci Allah yang telah menurunkan qadar kepada hamba-Nya agar dia menjadi pemberi peringatan bagi alam semesta”

(Surah Al-Furqan, 25:1)

4. Kualiti kepimpinan perundingan ditunjukkan oleh Rasulullahﷺ.

Satu lagi pengajaran penting daripada peristiwa ini ialah dengan bermuhasabah tentang kepimpinan Rasulullahﷺ. Setiap daripada kita adalah pemimpin dalam hak kita sendiri. Sama ada seorang pemantau di sekolah, yang paling tua dalam kalangan adik-beradik, seorang pemimpin dalam sesebuah organisasi, mahupun seorang yang ditugaskan dengan tanggungjawab mereka sendiri. Sepanjang acara ini, Rasulullah ﷺ telah menunjukkan beberapa sifat kepimpinan yang berkekalan walaupun berada dalam situasi yang sukar. Satu kisah yang ketara dapat dilihat dalam percakapan Rasulullahﷺ dengan isterinya, Ummu Salamah رضي الله عنه.

Apabila Rasulullah ﷺ dan Quraisy bersetuju dengan syarat perjanjian, kebanyakan para sahabat رضي الله عنه. terkejut dengan keputusan Rasulullah ﷺ. Fakta bahawa mereka tidak dapat sampai ke Makkah untuk umrah pada tahun itu juga menjadikan mereka lebih sukar untuk menerimanya. Setelah Rasulullah ﷺ menyimpulkan perjanjian damai, beliau kemudian berkata kepada para sahabat:

"Bangunlah dan sembelihlah korbanmu dan kemudian cukurlah kepalamu." Demi Allah, tidak seorang pun dari mereka bangun, dan Nabi mengulangi perintahnya tiga kali. Apabila tiada seorang pun dari mereka yang bangun, dia pergi dan mendekati Ummu Salamah, dan kemudian berkongsi dengannya apa yang dia temui dengan orang lain. Ummu Salamah berkata; 

"Wahai Nabi Allah! adakah anda ingin mereka mengikut arahan anda? Pergilah dan jangan berkata sepatah pun kepada sesiapa sehingga anda telah menyembelih korban anda dan kemudian panggil tukang gunting rambut anda untuk mencukur kepala anda."

Maka, Nabi s.a.w keluar dan tidak bercakap dengan seorang pun daripada mereka sehinggalah baginda melakukan seperti yang disarankan. Dia menyembelih korban dan kemudian memanggil tukang gunting rambutnya, yang mencukur kepalanya. Melihat itu, para sahabat Nabi s.a.w. bangun, menyembelih korban mereka, dan mula mencukur kepala satu sama lain.

(Sahih Al-Bukhari)

Peristiwa yang tiba-tiba di Al-Hudaibiyah membuatkan para sahabat kecewa dan bingung. Lebih-lebih lagi apabila Rasulullah ﷺ meminta mereka untuk melakukan penyembelihan, seolah-olah itu menandakan kebenaran untuk melakukan umrah lagi. Rasulullah ﷺ memahami para sahabatnya, dan oleh itu, tidak bertindak balas dengan kuat. Rasa empati adalah penting dalam peranan seorang pemimpin.

Rasulullahﷺ kemudian secara proaktif bertindak atas nasihat Ummu Salamah رضي الله عنه. Dia boleh mengejar untuk bertindak menggunakan kuasanya dan para sahabat tidak pernah menderhaka kepada Rasulullahﷺ. Sebaliknya, dia cuba berunding dan berbincang dengan isterinya. Tanggapan Rasulullahﷺ juga mengakui bahawa manusia sememangnya reaktif. Walaupun begitu, Rasulullah ﷺ telah menunjukkan kepada kita bahawa adalah penting untuk memahami sesuatu peristiwa sebelum bertindak. Ini sepadan dengan amaran Allah terhadap reaksi sebelum pemahaman:

وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِۦ عِلْمٌ

“Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya”.

(Surah Al-Isra, 17:36)

Seperti yang dinyatakan dalam hadis di atas, Rasulullah ﷺ meneruskan apa yang dibincangkan dengan Ummu Salamah رضي الله عنه. Para sahabat akhirnya berdiri dan mengikutinya. Dari sini, kita boleh belajar bahawa seorang pemimpin harus sentiasa memimpin melalui teladan. Allah s.w.t. sesungguhnya telah memperingatkan kita tentang dakwah yang tidak mencerminkan perbuatan kita. Itulah tiga sifat kepimpinan utama yang boleh kita manfaatkan daripada akaun yang indah ini. Untuk mempunyai empati, memahami kepentingan perundingan, dan memimpin melalui teladan.

Dalam merenungkan kisah Perjanjian Al-Hudaibiyah, seseorang harus dapat merenungkan tiga persoalan ini: Pertama, tentang hubungan kita dengan orang yang beragama lain. Kedua, kepentingan pembinaan Negara-masyarakat. Akhir sekali, mengenai kualiti seorang pemimpin. Adalah penting untuk kita terus merenung sejarah Rasulullahﷺ dalam menangani krisis hari ini. Dengan meninjau kembali tingkah laku Rasulullah ﷺ dan para sahabatnya, ia memberi kita gambaran yang cenderung kita terlepas pandang, untuk mengharungi cabaran hari ini.






Rasulullah

رضي الله عنه

  سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎ 

رضياللهعنه

  Allahﷻ

 Rasulullah

Rasulullah

 Allahﷻ

 Rasulullah

Rasulullah

رضي الله عنهRasulullah

Comments

Popular posts from this blog

Bab 1 - Dunia Arab Sebelum Kedatangan Islam.

Bab 22 -Kejatuhan Khaybar - Bani Qurayza dan Bani Nadir

Bab 16 : Perang Badar (Gahzwah Badr)

Bab 2 - Kelahiran Muhammad (Rasulullah ﷺ)

Bab 15 : Rasulullah ﷺ di Madinah

Bab 20 (1) - EKSPEDISI SAWIQ

Bab 6 - Mereka Terdahulu, Merekalah Yang Terdepan.

Bab 29 - Perperangan Tabuk

Bab 24-Tragedi Ar Raji'