Bab 19- Ujian & Hikmah Bagi Umat Islam Selepas: Perang Uhud.

 


هَـٰذَا بَيَانٌۭ لِّلنَّاسِ وَهُدًۭى وَمَوْعِظَةٌۭ لِّلْمُتَّقِينَ ١٣٨

"(Al-Quran) ini ialah penerangan kepada seluruh umat manusia, dan petunjuk serta pengajaran bagi orang-orang yang (hendak) bertaqwa."

(surah Ali Imran - Ayat 138)

“Dan janganlah kamu lemah dan janganlah kamu bersedih hati, dan kamulah orang yang paling tinggi kedudukannya jika kamu orang yang beriman”.

Tahap kematangan yang sangat besar dituntut daripada orang-orang Mukmin semasa Perang Uhud, dalam bertindak secara berhemah terhadap penderitaan yang luar biasa yang mereka alami selepas momentum beralih ke pihak Quraisy. Setelah persembahan awal yang cemerlang tentang kepercayaan kepada Allah, komitmen dan kesabaran mereka berkurangan dalam sekejap dan kecintaan kepada dunia, orang-orang Mukmin terpaksa mengalami pengalaman yang menyakitkan dan pahit.

Kelalaian dalam melaksanakan perintah Rasulullahﷺ dengan baik, mengubah takdir Peperangan dalam sekelip mata; Kemenangan digantung, memberi laluan kepada manifestasi amaran Ilahi yang jelas. Seluruh Mukmin membayar harga untuk kesilapan segelintir, mendapati diri mereka berada di tengah-tengah laluan yang hampir tidak dapat dipulihkan. Begitulah sunnatullah, atau Hukum Allah. Bahawa Rasulullahﷺ adalah dari kalangan orang-orang Mukmin yang tidak mampu mengubahnya.

Namun, para Sahabat berada dalam keadaan taat tanpa syarat kepada Rasulullahﷺ - seperti yang ditegaskan oleh kata-kata amanah mereka:

 “Kami telah beriman kepadamu, wahai Rasulullahﷺ..kami mempunyai keimanan yang tulus kepada kebenaran Al-Quran yang telah engkau bawa, dan kami bersumpah untuk taat dan mengikutimu. Lakukan sesuka hati; hanya perintahkan kami dan kami akan berada di sisi anda. Demi Dia yang mengutus kamu, walaupun kamu terjun ke laut, kami akan mengikuti dan tidak seorang pun dari kami akan ketinggalan!”

(Ibn Hisyam, II, 253-254).

Ini adalah puncak semangat yang ikhlas.

Kesengsaraan Rasulullahﷺ di Uhud membawa dorongan untuk menghantar amaran kepada orang-orang Mukmin, atas kejahilan mereka seketika mengenai tanggungjawab sensitif dan penting tertentu.

Salah satu hikmah terbesar yang mendasari ujian Uhud adalah membersihkan orang-orang Mukmin dari orang-orang munafik yang telah bercampur-baur dalam saf mereka.

Begitu juga, Uhud menanamkan para penyembah berhala Quraisy rasa palsu tentang kemenangan yang tidak membawa kepentingan praktis, dan dengan itu menyebabkan mereka menjadi tidak bergerak. Kemenangan palsu itu meredakan kebencian dan kemarahan yang terkumpul di dalam hati orang-orang musyrik sejak kekalahan mereka di Badar, secara beransur-ansur mengurangkan, lama kelamaan, sikap dingin mereka terhadap Islam.

Sungguh mengagumkan melihat para Sahabat, dari bongsu hingga sulung, bersaing sesama sendiri untuk menyertai pertempuran dan gugur syahid. Kanak-kanak berusia lima belas tahun menggunakan segala cara yang mungkin hanya untuk menjadi sebahagian daripada Rasulullahﷺ. Rahsia di sebalik mereka berlari menuju kematian terletak pada sepenuh hati mereka dengan keimanan dan kecintaan mereka yang mendalam kepada Rasulullahﷺ, sebab wujudnya alam semesta. Setiap kali iman bersatu dengan cinta, terdapat semua jenis keberanian yang tidak dapat difikirkan; Dan di mana sahaja perpaduan itu tidak ditemui, timbul kemalasan, keragu-raguan dan ketakutan. Cara untuk meningkatkan kecintaan ini adalah dengan memperbanyak zikir, dan selawat ke atas junjungan besar Rasulullahﷺ, merenung nikmat Allah, kemuliaan bagi-Nya, dan terlibat dalam perjuangan untuk mengamalkan cara-cara Rasulullahﷺ dengan sepenuh hati. , selawat dan salam ke atasnya.

Bahawa Cahaya Kewujudan -ke atas Rasulullahﷺ, yang terluka di Uhud, yang membawa kepada beredarnya khabar angin bahawa baginda telah syahid, membawa pengajaran asas bagi orang-orang Mukmin. Mereka mengalami ujian iman dan kemahuan. Hati mereka telah dipersiapkan dengan berkesan, dari sebelumnya, kerana kebenaran bahawa Rasulullahﷺ juga adalah manusia yang akan kembali ke hadirat Tuhannya apabila tiba masanya, dan bahawa mereka perlu berpegang teguh pada jalan yang ditunjukkan olehnya dan jangan berpaling ke belakang setelah kewafatannya.



Dengan penuh makna yang sarat pelajaran, Perang Uhud juga mengajar jalan untuk menang, dan cara untuk mengelakkan bahaya kekacauan dan kekalahan.

Dalam persediaan untuk perang Uhud, Musyirikin Makkah tidak bersusah payah atau berbelanja untuk mengumpulkan tentera yang mahir dan lengkap sebelum memulakan ekspedisi yang begitu besar. Walaupun Musyirikin Makkah tidak menang, mereka adalah arus pergolakan yang mendalam di kalangan semua suku Arab. Mereka yakin Musyirikin Makkah tidak akan lama dalam satu lagi tentera yang lebih besar, dan bahawa tidak lama lagi nasib kumpulan kecil orang Islam yang dibangkitkan itu akan dimeterai.

Dengan tujuan untuk mengambil bahagian dalam penghormatan telah mengalahkan umat Islam, suku kaum di sana sini bersiap sedia untuk menyertai Musyirikin Makkah dalam memerangi umat Islam. Sekali lagi, suku-suku Yahudi di Madinah, yang telah membuat perjanjian dengan orang Islam bahawa mereka akan memberikan bantuan kepada mereka apabila perlu, telah mengingkari janji mereka, dan berpihak kepada Musyirikin Makkah. Selain itu, terdapat satu lagi puak yang dikenali sebagai munafik dalam istilah Islam, yang kewujudannya di kem Muslim adalah berbahaya, kerana mereka mempunyai akses kepada semua rancangan dan rahsia umat Islam.

Terdapat lelaki yang tidak berani menentang Islam secara terbuka. Mereka percaya bahawa mereka boleh lebih berjaya melemahkan kekuatan masyarakat Islam Madinah dengan menyertainya. Orang-orang munafik juga, memutuskan untuk keluar secara terbuka dan menyusahkan umat Islam dalam segala cara. Puak-puak jiran yang lain, melihat bagaimana kedudukan orang Islam, juga mula membuat persiapan untuk menyerang mereka. Sekali lagi umat Islam mendapati diri mereka dalam bahaya, baik di dalam mahupun di luar kota Madinah. Rasulullahﷺ sangat prihatin terhadap kebajikan orang-orang yang telah meninggalkan semua untuk mengikutinya.

Sebagai pemimpin mereka, dia pasti akan memikirkan untuk kebaikan rakyatnya, dan dia mendapati bahawa nyawa sahabat-sahabatnya yang setia berada dalam bahaya yang berterusan. Mereka dikelilingi oleh musuh yang sengit. Ia adalah masa yang sangat cemas bagi umat Islam. Siang dan malam mereka berada dalam bahaya yang berterusan. Siang dan malam mereka akan memaksa untuk bersenjata tanpa mengetahui mereka akan diserang. Tekanan dan tekanan pada hari-hari itu segera memberitahu mereka; Kesabaran dan tenaga mereka habis sepenuhnya. Dalam keputusasaan mereka pergi kepada Rasulullahﷺ, untuk memberitahu baginda bagaimana keadaan yang tidak dapat ditanggung. Rasulullahﷺ sedaya upaya untuk menggembirakan mereka. Dia memohon agar mereka tidak berputus asa. Rasulullahﷺ telah memberi jaminan kepada mereka bahawa Allah tidak akan meminggirkan mereka pada saat mereka memerlukan, dan bahawa mereka akan segera kembali selamat dan sejahtera.

Pada suatu hari di waktu subuh berlaku kegemparan hebat seperti pintu-pintu kota Madinah. Orang-orang Islam, yang menyangka bahawa mereka telah diserang, segera berkumpul dan bersiap sedia untuk berarak keluar menemui musuh. Terkejut mereka melihat Rasulullahﷺ berlari ke arah mereka. Pada permulaan keributan itu dia segera keluar untuk melihat apa masalahnya, dan kembali untuk memberitahu rakyatnya bahawa tidak ada punca kebimbangan. Ini membuktikan kepada umat Islam sekali lagi keberanian Rasulullahﷺ. Dia telah keluar bersendirian dan tidak bersenjata untuk melihat apa yang menyebabkan kerusuhan, dan jika musuh benar-benar datang untuk menyerang orang Islam, mereka akan, melihat Rasulullahﷺ sendirian, segera mengambil kesempatan untuk membunuhnya.



UHUD BUKIT TERCINTA

Alhamdulillah, puji dan syukur ke hadrat Ilahi atas nikmat yang tidak terkira yang telah dikurniakan kepada kita semua. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW, isteri-isteri baginda, keluarga baginda, para sahabat dan semua orang yang mengikuti ajaran baginda hingga hari kiamat.

Bukit Uhud terkenal dan telah diperkatakan oleh umat Islam di seluruh dunia. Nama Uhud juga merupakan nama peperangan pada zaman Rasulullah SAW yang berlaku pada Syawwal tahun ketiga hijrah. Tambahan pula, Uhud terletak kurang daripada lima kilometer dari kota Madinah, di mana ia berdiri sendiri tanpa mempunyai sambungan ke semua bukit lain yang berdekatan. Oleh itu, namanya Uhud yang bermaksud bersendirian atau terputus seperti yang dinyatakan oleh al-Suhaili. (Lihat: Fath al-Bari, 337/7). Bukit Uhud adalah bukit terbesar dan tertinggi di Madinah. Panjangnya jika diukur dari timur ke barat ialah 6km dan ketinggiannya mencecah 1 km dan dari permukaan bumi ialah 450 meter, berwarna kemerah-merahan. Bukit Uhud juga merupakan bukit yang disebutkan oleh Rasulullah SAW dalam hadis-hadisnya dan kepentingannya juga dijelaskan oleh Rasulullah SAW.

Berdasarkan persoalan di atas, terdapat beberapa hadis sahih yang menjelaskan kelebihan dan kepentingannya. Di antara para sahabat yang meriwayatkan hadis tersebut ialah Anas bin Malik dan Abu Humaid R.Anhuma:

Dari Anas bin Malik RA, ia berkata, Rasulullah SAW bersabda ketika melihat Uhud:

  • Dari Anas bin Malik RA, ia berkata, Rasulullah SAW bersabda ketika melihat Uhud:
  • Ini adalah gunung yang mencintai kami dan kami menyukainya Ya Allah, Ibrahim telah menjadikan Mekah suci, dan aku telah sucikan apa yang ada di antara dua bukitnya.

  • "Ini adalah gunung yang mencintai kami dan kami menyukainya. Ya Allah! Ibrahim telah menjadikan Makkah Haram, dan aku akan jadikan apa yang ada di antara dua hajar hitam (di Madinah) sebagai Haram."
  • Sahih al-Bukhari (3367)
  • Dari Abu Humaid RA, dia berkata, kami akan kembali dari perang Tabuk bersama Rasulullah SAW sehingga kami tiba di Madinah, lalu Nabi SAW bersabda:
  • Ini Tabah, ini Uhud, gunung yang mencintai kita dan kita menyukainya.
  • “Ini adalah Taba (iaitu Madinah), dan ini adalah Uhud, gunung yang mencintai kita dan dicintai oleh kita.”
  • Sahih al-Bukhari (4422)
  • Menurut Imam al-Nawawi, pendapat yang sahih dan terpilih dalam benar-benar memahami hadis di atas ialah bukit Uhud sangat menyayangi kita. Allah SWT telah menjadikannya (Uhud) sebagai ciptaan yang istimewa sebagaimana firman Allah SWT:

  • ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُم مِّنۢ بَعْدِ ذَٰلِكَ فَهِىَ كَٱلْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةًۭ ۚ وَإِنَّ مِنَ ٱلْحِجَارَةِ لَمَا يَتَفَجَّرُ مِنْهُ ٱلْأَنْهَـٰرُ ۚ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا يَشَّقَّقُ فَيَخْرُجُ مِنْهُ ٱلْمَآءُ ۚ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا يَهْبِطُ مِنْ خَشْيَةِ ٱللَّهِ ۗ وَمَا ٱللَّهُ بِغَـٰفِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ ٧٤

    'Kemudian sesudah itu, hati kamu juga menjadi keras seperti batu, bahkan lebih keras lagi. Padahal di antara batu-batu itu ada yang terpancar dan mengalir air sungai daripadanya; dan ada pula di antaranya yang pecah-pecah terbelah lalu keluar mata air daripadanya; dan ada juga di antaranya yang jatuh ke bawah kerana takut kepada Allah; sedang Allah tidak sekali-kali lalai daripada apa yang kamu kerjakan..”
    Surah al-Baqarah (74)

    Ini boleh dibandingkan dengan kayu balak kering yang mampu bersimpati, batu yang bertasbih dan satu lagi batu yang lari dengan pakaian Nabi Musa AS. Selain itu, Rasulullah SAW bersabda:
    Saya tahu ada batu di Makkah yang pernah menyapa saya.


    “Saya mengenali batu di Mekah yang pernah memberi salam kepada saya,”
    Sahih Muslim (2277)


    Menurut Imam al-Nawawi, pendapat yang sahih dan terpilih dalam benar-benar memahami hadis di atas ialah bukit Uhud sangat menyayangi kita. Allah SWT telah menjadikannya (Uhud) sebagai ciptaan yang istimewa sebagaimana firman Allah SWT:

    وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا يَهْبِطُ مِنْ خَشْيَةِ اللَّـهِ

    “…dan di antara mereka ada yang rebah kerana takut kepada Allah.”

    Surah al-Baqarah (74)

    Ini boleh dibandingkan dengan kayu balak kering yang mampu bersimpati, batu yang bertasbih dan satu lagi batu yang lari dengan pakaian Nabi Musa AS. Selanjutnya, Rasulullah SAW bersabda:

    إِنِّي لَأَعْرِفُ حَجَرًا بِمَكَّةَ كَانَ يُسَلِّمُ عَلَيَّ

    “Saya mengenali batu di Mekah yang pernah memberi salam kepada saya,”

    Sahih Muslim (2277)

    Ini adalah sebahagian daripada kata-kata Imam al-Nawawi ketika mengulas hadis berkenaan bukit Uhud. (Lihat: al-Minhaj Syarh Sahih Muslim, 139-140/9). Ia menunjukkan bahawa ciptaan lain seperti bukit, pokok, batu dan lain-lain juga mempunyai perasaan seperti manusia. Di antara hadis-hadis yang secara jelas menyebut Rasulullah SAW menyatakan Uhud ialah:

    Dari Anas bin Malik RA, ia berkata, ketika Nabi SAW, Abu Bakar RA, Umar RA dan Uthman RA sedang mendaki bukit Uhud, Rasulullah SAW bersabda:

    اثْبُتْ أُحُدُ فَإِنَّمَا عَلَيْكَ نَبِيٌّ، وَصِدِّيقٌ، وَشَهِيدَانِ

    "Teguhkanlah hatimu wahai Uhud! Sesungguhnya padamu tidak ada selain seorang Nabi, seorang Siddiq dan dua orang mati syahid."

    Sahih al-Bukhari (3686)


    وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا يَهْبِطُ مِنْ خَشْيَةِ اللَّـهِ

    “…dan di antara mereka ada yang rebah kerana takut kepada Allah.”

    Surah al-Baqarah (74)

    Ini boleh dibandingkan dengan kayu balak kering yang mampu bersimpati, batu yang bertasbih dan satu lagi batu yang lari dengan pakaian Nabi Musa AS. Selanjutnya, Rasulullah SAW bersabda:

    إِنِّي لَأَعْرِفُ حَجَرًا بِمَكَّةَ كَانَ يُسَلِّمُ عَلَيَّ

    “Saya mengenali batu di Mekah yang pernah memberi salam kepada saya,”

    Sahih Muslim (2277)

    Ini adalah sebahagian daripada kata-kata Imam al-Nawawi ketika mengulas hadis berkenaan bukit Uhud. (Lihat: al-Minhaj Syarh Sahih Muslim, 139-140/9). Ia menunjukkan bahawa ciptaan lain seperti bukit, pokok, batu dan lain-lain juga mempunyai perasaan seperti manusia. Di antara hadis-hadis yang secara jelas menyebut Rasulullah SAW menyatakan Uhud ialah:

    Dari Anas bin Malik RA, ia berkata, ketika Nabi SAW, Abu Bakar RA, Umar RA dan Uthman RA sedang mendaki bukit Uhud, Rasulullah SAW bersabda:

    اثْبُتْ أُحُدُ فَإِنَّمَا عَلَيْكَ نَبِيٌّ، وَصِدِّيقٌ، وَشَهِيدَانِ

    "Teguhkanlah hatimu wahai Uhud! Sesungguhnya padamu tidak ada selain seorang Nabi, seorang Siddiq dan dua orang mati syahid."

    Sahih al-Bukhari (3686)

    Dari Thauban RA, Rasulullah SAW pernah bersabda:

    مَنْ صَلَّى عَلَى جَنَازَةٍ فَلَهُ قِيرَاطٌ، فَإِنْ شَهِدَ دَفْنَهَا فَلَهُ قِيرَاطَانِ، الْقُلَمُدْ

    Barangsiapa yang menyembahyangkan jenazah maka baginya satu Qirat dan barangsiapa yang menghadiri jenazah baginya dua Qirat.” Nabi ﷺ ditanya tentang Qirat dan baginda bersabda: “(Ia) seperti Uhud.”

    Sahih Muslim (946)


    Meneliti hadis-hadis di atas, jelaslah kepada kita bahawa bukit Uhud adalah bukit yang istimewa berbanding dengan bukit-bukit yang lain. Sebabnya, namanya berulang kali disebut oleh Rasulullah SAW.

    Dari Thauban RA, Rasulullah SAW pernah bersabda:

    مَنْ صَلَّى عَلَى جَنَازَةٍ فَلَهُ قِيرَاطٌ، فَإِنْ شَهِدَ دَفْنَهَا فَلَهُ قِيرَاطَانِ، الْقُلَمُدْ
    "Barangsiapa yang menyembahyangkan jenazah maka baginya satu Qirat dan barangsiapa yang menghadiri jenazah baginya dua Qirat.” Nabi ﷺ ditanya tentang Qirat dan baginda bersabda: “(Ia) seperti Uhud.”
    Sahih Muslim (946)

    Meneliti hadis-hadis di atas, jelaslah kepada kita bahawa bukit Uhud adalah bukit yang istimewa berbanding dengan bukit-bukit yang lain. Sebabnya, namanya berulang kali disebut oleh Rasulullah SAW.

    Kesimpulan;

    Di sebalik bahaya besar, umat Islam meneruskan misi keislaman mereka, walaupun mereka tidak menemui kejayaan besar. Pendakwah akan mengingati Al-Quran dan cuba menyebarkan kebenaran kepada ahli satu suku atau yang lain. Tetapi orang-orang yang khianat, menganggap ini peluang yang baik untuk membunuh segelintir orang Islam secara diam-diam, akan mengundang pendakwah dengan alasan untuk diarahkan, dan apabila mereka menerima belas kasihan mereka akan membunuh mereka dengan kejam. Suatu ketika Abu Bara, ketua suku-suku tertentu, datang sendiri kepada Rasulullahﷺ dengan membawa beberapa hadiah yang berharga.

    Dia memberitahu Rasulullahﷺ bahawa kaumnya cenderung untuk memeluk Islam, dan meminta baginda untuk menghantar bersamanya beberapa pendakwah. Rasulullahﷺ menolak pemberian itu dan memberitahu Abu Bara bahawa dia takut akan pengkhianatan, Abu Bara tetapi meyakinkan Rasulullahﷺ bahawa dia boleh dipercayai dan para pendakwah akan menjadi cukup selamat bersamanya. Ini meyakinkan Rasulullahﷺ, dan mengutus tujuh puluh. Mereka pergi jauh dari Madinah bersama Abu Bara. Kemudian mereka bertemu dengan tentera yang besar dan kesemua mereka dibunuh, kecuali “Amru bin Umayya ra', yang seorang sahaja yang berjaya melarikan diri ke Madinah dan memberikan perincian pengalaman mengerikan itu kepada Rasulullahﷺ dan kaum muslimin.

    Selepas beberapa lama, penduduk sebuah tempat bernama Raji’ memberitahu bahawa mereka telah menjadi Muslim, dan mahu Rasulullahﷺ menghantar beberapa pendakwah untuk mengajar mereka dengan lebih lengkap. Rasulullahﷺ mengutus sepuluh orang yang sama nasibnya dengan tujuh puluh orang dahulu; Lapan terbunuh dan dua Sayidina Zayd ra dan Sayidina Khubayb ra dijual sebagai hamba. Sayidina Khubayb ra telah dihukum bunuh oleh tuannya dan Sayidina Zayd ra telah dibeli oleh Safwan bin Umayya untuk tujuan yang sama. Ketika dihukum mati, Abu Sufyan berkata kepadanya, “Apakah kamu ingin hidupmu diselamatkan dengan syarat Muhammad dibunuh? Dan Sayidina Zayd ra menjawab di saat-saat akhir hayatnya apabila pedang bersedia untuk memenggal kepalanya: “Hidupku tiada apa-apa dibandingkan dengan Muhammad - Rasulullahﷺ; Saya akan memberikan nyawa saya jika ia akan menyelamatkannya walaupun sebatang duri.”

    Faktanya, pada masa itu, seluruh Arab menentang Islam. Penyembah berhala, Yahudi, dan munafik, semuanya menentang orang Islam, melakukan yang terbaik untuk membinasakan mereka. Penyiksaan dan pembunuhan orang yang tidak berdosa ini sangat menyayat hati Rasulullahﷺ. Dia rela menderita kesusahan sendiri; dia pasti akan mengalami sebarang penyiksaan, tetapi ia adalah satu kesedihan yang mendalam baginya untuk melihat sahabat setianya diperlakukan sedemikian. Kisah kesengsaraan terlalu panjang dan menyakitkan untuk diceritakan secara terperinci.

    Keadaan menjadi semakin buruk, dan Rasulullahﷺ menyedari bahawa sekiranya Baginda gagal melaksanakan sesuatu dasar, maka umat Islam akan terpaksa melarikan diri dari Madinah. Pada masa ini musuh telah berpisah dan tidak bersatu. Setiap suku itu sendiri adalah musuh Islam. Oleh itu, dalam keadaan ini, satu-satunya rancangan praktikal yang tinggal kepada umat Islam ialah menyerang puak-puak ini dengan cepat sebelum mereka sempat secara beransur-ansur bersatu menjadi satu tentera yang besar dan cukup kuat untuk menggulingkan umat Islam sepenuhnya. Kerana terpaksa mempertahankan diri, beberapa pertempuran kecil atau pertempuran berlaku satu demi satu. Yang pertama ini dikenali sebagai Perang Badar Sugra dan seterusnya perang Badar Akhira. Kemudian berlakulah peperangan Dumatu ‘Jandal dan peperangan Zari Al Riqa; kedua-duanya pada tahun 5 H. (627 M). Dua lagi diikuti pada tahun 6 H. (628 M), perang Zu Qarada dan perang Bani Lihyan.

    Beberapa lagi pertempuran seperti itu berlaku. Tetapi dalam Perang Bani Mustaliq itulah orang Islam mengalahkan sepenuhnya penduduk Muraysi dan membawa enam ratus daripada mereka tawanan, termasuk ketua suku, Harris bin Abi Zirar, anak perempuannya dan dua anak lelaki. Puterinya Juwarriya, Rasulullahﷺ, menikah kemudian atas permintaannya sendiri. Selepas perkahwinan itu, enam ratus banduan dari sukunya dibebaskan.

    Sementara umat Islam dengan itu sibuk terlibat dalam beberapa operasi kecil terhadap puak Arab jiran, Musyirikin Makkah di Makkah sama sekali tidak aktif. Mereka dengan pantas mengumpulkan dan menyediakan tentera yang besar untuk sekali lagi menyerang orang Islam di Madinah. Mereka berjaya membuat puak Yahudi menetap di Khaybar untuk menyertai mereka, dan juga berjaya mendapatkan bantuan puak Badwi yang tinggal di kawasan kejiranan Makkah. Maka, sekali lagi, Musyirikin Makkah berarak menuju Madinah, dengan tekad kali ini untuk menakluki umat Islam. Pertempuran berikutnya dikenali sebagai Perang Khandaq.

    Apakah hikmah yang dapat diambil dari perang Uhud?

    Tahap kematangan yang sangat besar dituntut daripada orang-orang Mukmin semasa Perang Uhud, dalam bertindak secara berhemah terhadap penderitaan yang luar biasa yang mereka alami selepas momentum beralih ke pihak Quraisy. Setelah persembahan awal yang cemerlang tentang kepercayaan kepada Allah, komitmen dan kesabaran mereka berkurangan dalam sekejap dan kecintaan kepada dunia, orang-orang Mukmin terpaksa mengalami pengalaman yang menyakitkan dan pahit.

    Kelalaian dalam melaksanakan perintah Rasulullahﷺ dengan baik, mengubah takdir Peperangan dalam sekelip mata; Kemenangan telah digantung, memberi laluan kepada manifestasi amaran Ilahi yang jelas. Seluruh Mukmin membayar harga untuk kesilapan segelintir, mendapati diri mereka berada di tengah-tengah laluan yang hampir tidak dapat dipulihkan. Begitulah sunnatullah, atau Hukum Allah. Bahawa Rasulullahﷺ yang dikasihi-Nya, selawat dan salam ke atas baginda, adalah dari kalangan orang-orang Mukmin yang tidak mampu untuk mengubahnya.

    Namun, para Sahabat berada dalam keadaan taat tanpa syarat kepada Rasulullahﷺ, sebagaimana yang disahkan oleh kata-kata amanah mereka:

    “Kami telah beriman kepadamu, wahai Rasulullahﷺ..kami mempunyai keimanan yang tulus kepada kebenaran Al-Quran yang telah engkau bawa, dan kami bersumpah untuk taat dan mengikutimu. Lakukan sesuka hati; hanya perintahkan kami dan kami akan berada di sisi anda. Demi Dia yang mengutus kamu, walaupun kamu terjun ke laut, kami akan mengikuti dan tidak seorang pun dari kami akan ketinggalan!”

    (Ibn Hisyam, II, 253-254).

    Dia adalah puncak semangat yang ikhlas.

    Kesengsaraan Ilahi di Uhud membawa dorongan untuk menghantar amaran kepada orang-orang Mukmin, atas kejahilan mereka seketika mengenai tanggungjawab sensitif dan penting tertentu.

    Salah satu hikmah terbesar yang mendasari ujian Uhud adalah membersihkan orang-orang Mukmin dari orang-orang munafik yang telah bercampur-baur dalam saf mereka.

    Begitu juga, Uhud menanamkan para penyembah berhala Quraisy rasa palsu tentang kemenangan yang tidak membawa kepentingan praktis, dan dengan itu menyebabkan mereka menjadi tidak bergerak. Kemenangan palsu itu meredakan kebencian dan kemarahan yang terkumpul di dalam hati orang-orang musyrik sejak kekalahan mereka di Badar, secara beransur-ansur mengurangkan, lama kelamaan, sikap dingin mereka terhadap Islam.

    Sungguh mengagumkan melihat para Sahabat, dari bongsu hingga sulung, bersaing sesama sendiri untuk menyertai Pertempuran dan gugur syahid. Kanak-kanak berusia lima belas tahun telah menggunakan segala cara yang mungkin hanya untuk menjadi sebahagian daripada Rasulullahﷺ, tentera. Rahsia di sebalik mereka berlari menuju kematian terletak pada sepenuh hati mereka dengan keimanan dan kecintaan mereka yang mendalam kepada Rasulullahﷺ, sebab wujudnya alam semesta. 

    Setiap kali iman bersatu dengan cinta, terdapat semua jenis keberanian yang tidak dapat difikirkan; Dan di mana sahaja perpaduan itu tidak ditemui, timbul kemalasan, keragu-raguan dan ketakutan. Cara untuk meningkatkan kecintaan ini adalah dengan memperbanyak zikir dan selawat ke atas Rasulullahﷺ, merenung nikmat Allah, kemuliaan bagi-Nya, dan terlibat dalam perjuangan untuk mengamalkan cara-cara Rasulullahﷺ dengan sepenuh hati. dan selawat ke atasnya.

    Bahawa Cahaya Wujud -keberkahan dan kedamaian atasnya- terluka di Uhud, yang membawa kepada penyebaran khabar angin bahawa dia telah syahid, membawa pengajaran asas bagi orang-orang Mukmin. Mereka mengalami ujian iman dan kemahuan.

    Hati mereka telah dipersiapkan dengan berkesan, dari sebelumnya, kerana kebenaran bahawa Rasulullahﷺ. juga adalah manusia yang akan kembali ke hadirat Tuhannya apabila tiba masanya, dan bahawa mereka perlu berpegang teguh pada jalan yang ditunjukkan olehnya dan jangan berpaling ke belakang setelah kematiannya.

    Sebagai kesimpulan, bukit Uhud adalah bukit yang istimewa mengikut perbezaan yang dinyatakan di atas. Justeru, sebagai umat Islam kita seharusnya sedar akan hakikat ini agar tidak tergolong dalam golongan yang rugi. Akhir kata, semoga Allah SWT memberikan kita kefahaman yang betul dalam agama kerana itu adalah tanda Allah SWT menghendaki kebaikan untuk kita. 

    Dengan penuh makna yang sarat pelajaran, Perang Uhud juga mengajar jalan untuk menang, dan cara untuk mengelakkan bahaya kekacauan dan kekalahan.

    Comments

    Popular posts from this blog

    Bab 1 - Dunia Arab Sebelum Kedatangan Islam.

    Bab 22 -Kejatuhan Khaybar - Bani Qurayza dan Bani Nadir

    Bab 16 : Perang Badar (Gahzwah Badr)

    Bab 2 - Kelahiran Muhammad (Rasulullah ﷺ)

    Bab 15 : Rasulullah ﷺ di Madinah

    Bab 20 (1) - EKSPEDISI SAWIQ

    Bab 26-Ziarah Pertama Umrah & Perjanjian Hudaibiyah.

    Bab 6 - Mereka Terdahulu, Merekalah Yang Terdepan.

    Bab 29 - Perperangan Tabuk

    Bab 24-Tragedi Ar Raji'