Bab 24-Tragedi Ar Raji'



Rasulullahﷺ- pernah menghantar  sahabat-sahabat sebagai guru-guru kepada kabilah-kabilah Arab Badawi yang  berjiran dengan Kota Madinah untuk tujuan menyampaikan dan mengajar agama Islam. Beberapa sahabat-sahabat ini, bagaimanapun, menjadi mangsa kepada plot pengkhianatan yang tidak langsung ada sifat dan  perasaan. Salah satu yang paling tragis dikenali sebagai Insiden Ar'Raji.

Suku Adal dan Qara yang berdekatan telah meminta Rasulullah ﷺ untuk beberapa Sahabat yang berilmu untuk mengajar mereka,tentang Islam. Hasilnya, Rasulullahﷺ -atas pertimmbangan dan keadaan keselamatan- telah menghantar delegasi sepuluh orang Sahabat yang diketuai oleh Asim ibn Thabit -رضي الله عنه

Utusan itu tiba di tempat bernama Hudat, antara Usfan dan Makkah, dan berehat di tepi Telaga Raji, yang pada masa itu berada dalam kekuasaan Suku Huzail. Sementara itu, setelah dimaklumkan bahawa utusan Islam telah sampai ke kawasan itu, Puak Lihyan dari Suku Huzayl, mengerahkan hampir seratus pemanah dan pergi mengejar para Sahabat. Menyedari mereka sedang dikejar, Asim رضي الله عنه dan para Sahabat رضي الله عنه berlindung di tempat yang agak tinggi berhampiran, di mana mereka kemudiannya dikepung.

“Turun dari situ. Jatuhkan senjata anda dan menyerah diri. Kami memberi jaminan bahawa tiada seorang pun daripada kamu akan terluka!” mereka berteriak dari bawah:

"Saya tidak akan turun dan percaya kepada perkataan orang kafir!" berkata Asim رضي الله عنه, selepas itu berdoa, “Wahai Tuhanku! Beritahukan kesusahan kami kepada Rasulullah!”

Para pemanah kemudiannya menghujani Asim رضي الله عنه dan enam Sahabat رضي الله عنه yang tinggal bersamanya, dengan panah, membunuh mereka semua. Tercedera maut, Asim -رضي الله عنه bersamanya- berdoa:

“Allah… Lindungilah mayatku ketika matahari terbenam, sebagaimana aku telah menjaga agama-Mu ketika matahari terbenam!”

Selepas dimaklumkan tentang kematian Asim رضي الله عنه, beberapa orang terkemuka Musyrikin Quraisy menghantar beberapa orang untuk memutuskan dan pulang dengan bahagian tertentu dari dirinya yang akan memastikan mereka identitinya, sebagai membalas dendam terhadap penyembah berhala tertentu Asim رضي الله عنه telah membunuh, di padang Badar. Tetapi Allah, kemuliaan bagi-Nya, telah menghantar sekumpulan lebah untuk melindungi mayat Asim, dan para penyembah berhala tidak dapat sampai sejauh satu lengan dari tubuhnya, kecewa dengan awan lebah yang berlegar-legar di atasnya. (1)

Walaupun begitu, menunggu sehingga matahari terbenam untuk lebah bersurai, para penyembah berhala bertemu dengan sesuatu yang tidak mereka sangka: hujan lebat. Banjir berikutnya yang melanda lembah membawa mayat Asim bersamanya, hilang dari pandangan. Oleh itu, para penyembah berhala tidak dapat mencari peluang untuk mendapatkan secebis mayat Asim. Asim -رضي الله عنه,- selepas itu disebut sebagai 'Syuhada yang Dilindungi oleh Lebah.' (2)

Ketiga-tiga Sahabat, yang melepaskan tali busur mereka dan turun dari bukit untuk menyerah diri, segera menyedari bahawa musuh mereka tidak berniat untuk menjaga kata-kata mereka apabila mereka bertindak untuk mengikat mereka dengan kekerasan. Salah seorang daripada tiga Sahabat kemudiannya cuba untuk melawan, berseru, “Kami tidak pernah dikhianati sedemikian rupa… Demi Allah, saya tidak akan menyerah. Para syuhada yang terbaring di sana adalah contoh yang sempurna untuk saya!” Walaupun musuh ingin mengheretnya di belakang mereka, dia melawan dengan ganas dan akibatnya syahid. 

Dari sepuluh Sahabat hanya Kubayb dan Zaid -رضي الله عنه,- kini yang tinggal. Puak Lihyan membawa mereka berdua ke Makkah dan menjualnya kepada Quraisy. Kubayb -رضي الله عنه,- telah dibeli oleh anak-anak Harits ibn Amir, yang telah ditewaskannya dengan pedang di Badar. Sehingga hari mereka akhirnya memutuskan untuk membunuhnya, Kubayb -رضي الله عنه,- tetap menjadi tawanan di tangan mereka.

Seorang wanita dari keluarga anak-anak Amir kemudiannya memberi kesaksian kepada “…tidak pernah sebelum ini melihat seorang tawanan yang lebih mulia daripada Kubayb. Saya bersumpah, saya melihat dia makan anggur segar, walaupun pada hakikatnya tangannya diikat, dan lebih-lebih lagi pada hari ketika tiada siapa yang dapat menjumpai buah-buahan di Makkah. Apabila difikirkan semula, saya kini menyedari bahawa mereka adalah rahmat Allah. Kubayb akan membaca Al-Quran dan bangun untuk solat tahajjud dalam gelap malam. Mereka yang akan mendengar dia membaca Al-Quran tidak lama lagi akan mula menangis kerana emosi yang meledak. Saya pernah bertanya kepadanya sama ada dia memerlukan sesuatu. ‘Tiada apa-apa’, dia berkata, ‘kecuali kamu memberikan kepadaku air tawar, untuk menahan daripadaku daging yang kamu sembelih atas nama berhala-berhala kamu dan memberitahukan kepadaku masa mereka akan menyuruh aku dihukum mati.’

Selepas Bulan Gencatan Senjata berakhir, saya pergi ke Kubayb untuk memaklumkan kepadanya bahawa mereka telah memutuskan untuk membunuhnya. Tetapi, saya bersumpah, saya tidak melihat sedikit pun ketakutan atau kebimbangan. Apabila anak-anak Harith membawanya ke tempat di luar kawasan Masjidil Haram untuk membunuhnya, Kubayb meminta mereka mengizinkan dia solat dua rakaat. Mereka bersetuju. Selepas menunaikan solat, Kubayb -رضي الله عنه berpaling dan berkata, 'Demi Allah, seandainya aku tahu bahawa kamu tidak akan dibimbing untuk berfikir bahawa aku takut mati, nescaya aku akan mengerjakan solat ini dengan lebih panjang!' ,- dengan itu menjadi orang pertama yang memulakan solat dua rakaat bagi umat Islam yang menunggu hukuman mati.

Kubayb -رضي الله عنه kemudian berdoa, ‘Allah…Hancurkan mereka semua! Cabut nyawa masing-masing satu demi satu...jangan biarkan seorang pun daripada mereka terselamat!’ Kubayb -رضي الله عنه kemudian membacakan syair berikut:

‘Selagi saya mati sebagai seorang Muslim, bagaimana saya mati, saya tidak pernah peduli! Ini semua di jalan Allah, yang saya sedar; bagi-Nya yang mudah memberiku Keampunan-Nya, walaupun tubuhku berselerak dan kosong!’

Kubayb -رضي الله عنه kemudian menambahkan satu doa terakhir, memohon, 'Wahai Tuhanku! Satu-satunya wajah yang boleh saya lihat di sini ialah wajah musuh! Tidak ada sesiapa pun yang boleh saya hantar kepada Rasulullahﷺ. Engkau sampaikan salam sejahteraku kepada-Nya!’

Ketika sedang duduk bersama para Sahabatnya di Madinah, Rasulullah ﷺ bersabda, dengan nada yang boleh didengari bermaksud, ‘Assalamualaikum juga’.

‘Kepada siapakah engkau baru saja membalas salam, Rasulullahﷺ?’ para sahabat tercengang bertanya-tanya.

‘Kepada saudaramu Kubayb’, jawab Rasulullahﷺ-. ‘Di sana…Jibril telah menyampaikan salam sejahtera!’, Rasulullahﷺr -selawat dan salam atasnya- dengan itu memberitahu Sahabatnya, di tempat kejadian, tentang mati syahidnya Kubayb - Kubayb -رضي الله عنه.

Beberapa minit sebelum hukuman mati, Kubayb ditanya, "Adakah anda ingin Nabi berada di tempat anda sebagai balasan untuk hidup anda?"

Tanpa teragak-agak, Kubayb, dengan suara yang menggemakan keberanian dan maruah yang besar, mengisytiharkan:

“Tidak pernah…! Saya tidak dapat menyangka dia akan dicucuk duri di kakinya di Madinah, apatah lagi berharap dia berada di tempat saya sekarang!”

Terkedu dengan jawapan itu, Abu Sufyan tidak dapat menahan diri daripada mengaku, "Saya bersumpah, saya tidak pernah melihat orang lain yang lebih dicintai oleh sahabatnya daripada Muhammad!" (7)

Apabila mereka hendak menggantungnya, mereka memalingkan mukanya ke arah Madinah. Kubayb رضي الله عنه - kemudian berdoa,

“Wahai Tuhanku! Jika apa yang aku alami adalah sesuatu yang berharga di sisi-Mu, maka palingkanlah wajahku ke arah kiblat-Mu!” Allah, Maha Suci-Nya, mengabulkan doanya dan memalingkan mukanya ke arah yang dikehendakinya. Tidak kira berapa banyak orang musyrik berusaha untuk mengembalikannya ke Madinah, mereka tidak berjaya. Ayat al-Quran di bawah ini diturunkan merujuk kepada Sahabat yang terkenal ini:


“Dikatakan kepada jiwa yang soleh:) “Wahai jiwa, dalam keadaan tenang dan puas!, “Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang redha, lagi diridhai-Nya!” Maka masuklah kamu ke dalam kalangan hamba-hamba-Ku!," Ya, masuklah kamu ke dalam Syurga-Ku!" (8)

Syahid mengikuti Kubayb -رضي الله عنه, Zayd -Allah رضي الله عنه - juga berada dalam keadaan yang sama dengan ketabahan yang diberikan kepadanya oleh iman. Pada hari-harinya dalam tahanan, dia akan memastikan untuk bangun untuk solat tahajjud dan menghabiskan hari-harinya berpuasa. Dia tidak akan menjamah makanan yang dipersembahkan kepadanya dengan daging, kerana haiwan yang disembelih atas nama berhala. Dia lebih suka susu. Pada susu, dia akan berpuasa, dan dengan susu, dia akan berbuka. 

Dia melihat Kubayb -رضي الله عنه, dalam perjalanan ke Tanaim, tempat dia akan syahid, di mana kedua-dua Sahabat itu saling menasihati dengan penuh kesabaran. Zayd Ibn al-Dathinah, رضي الله عنه . juga, melakukan solat dua rakaat sebelum dihukum gantung. Seperti Khubayb Ibn Adi, رضي الله عنه, dia juga dihadapkan dengan persoalan sama ada dia mahu Rasulullahﷺ- berada di tempatnya, yang mana baginda menjawabnya dengan cara yang sama seperti Kubayb رضي الله عنه (5)

"Mati sebagai seorang Muslim adalah lebih baik daripada hidup seribu nyawa sebagai penyembah berhala", adalah kata-kata terakhir yang dia ucapkan kepada penyembah berhala yang menjanjikannya kebebasan dengan syarat dia akan menarik balik imannya. Dan dalam martabat yang layak bagi seorang Mukmin, dia meneguk dari piala syahid dengan nikmat. (3)

Ketika Khubayb Ibn Adi, رضي الله عنه berdoa, ketakutan menguasai semua orang yang hadir. Untuk melindungi diri mereka daripada kesan sembahyang itu, mereka mula berlari ke sana ke mari mencari tempat untuk bersembunyi, menyangka mereka tidak akan terselamat daripada bahaya sembahyang itu. Walaupun selama lebih sebulan selepas hukuman mati, Khubayb Ibn Adi, رضي الله عنه solat tetap menjadi perbincangan utama di kalangan Quraisy. Said ibn Amir, dilaporkan, mula pengsan, dari semasa ke semasa, setiap kali diingatkan solat.

Semasa zaman kekhalifahannya, Saiyidina Omar رضي الله عنه - mendengar tentang keadaan Said ibn Amir رضي الله عنه  dan bertanya kepadanya sama ada dia menderita sebarang penyakit. "Daripada tiada penyakit saya menderita", kata Said; “kecuali aku hadir semasa Kubayb dihukum mati dan kebetulan mendengar doanya. Dan demi Allah, setiap kali saya mengenangnya, saya tiba-tiba mula kehilangan kesedaran!” (6)


Ekspedisi Al-Raji dari pelbagai Pandangan Ulama
Beberapa orang dari puak Adal dan Qarah datang kepada Rasulullahﷺ di Madinah, meminta Rasulullah ﷺ menghantar beberapa orang lelakinya ke kabilah mereka, untuk mempelajari lebih lanjut tentang Islam. Ketika orang Islam dalam perjalanan, dekat sebuah tempat bernama al-Raji mereka dikhianati dan diserang hendap oleh suku Banu Lihyan. Semua orang Islam dibunuh.

Laporan sejarah

Kitab Al-Tabaqat Al-Kabir – Ibn Sa’d:

SARRIYAH OF MARTHAD IBN ABI MARTHAD رضي الله عنه

Kemudian (berlaku) sariyyah Marthad Ibn Abi Marthad al-Ghanawi
رضي الله عنه menuju al-Raji di Safar selepas bermulanya bulan ketiga puluh enam dari hijrah Rasulullah.
 Sekumpulan Adal dan al-Qarah, yang berhubung dengan al-Hun Ibn Khuzaymah, datang kepada Rasulullah ﷺ, dan berkata: Wahai Rasul Allah! Terdapat Islam dalam diri kami (iaitu telah diperkenalkan di kalangan kami) maka utuslah beberapa sahabat kamu untuk mengajar kami al-Qur’an dan memahaminya dan mengajar kami tentang hukum-hukum Islam. Rasul Allah menghantar rombongan sepuluh orang

  (1) Asim Ibn Thabit Ibn al-Aqlah رضي الله عنه

  (2) Marthad Ibn Abi Marthad,رضي الله عنه

  (3) Abd Allah Ibn Tariq, رضي الله عنه

  (4) Khubayb Ibn Adi,رضي الله عنه

  (5) Zayd Ibn al-Dathinah, رضي الله عنه

  (6) Khalid Ibn Abi al-Bukayr, رضي الله عنه

  (7) Mu’attib Ibn Ibayd, saudara kandung kepada Abd Allah Ibn Tariq, رضي الله عنه kedua-duanya (bersaudara) tergolong dalam suku Balli dan merupakan sekutu Banu Zafar.

Rasulullahﷺ melantik Asim Ibn Thabitرضي الله عنه sebagai ketua mereka, dan perawi lain berkata: (Beliau melantik) Marthad Ibn Abi Marthad.رضي الله عنه

Mereka berangkat dan sampai ke al-Raji iaitu mata air Hudhayl ​​dalam perjalanan ke al-Hadah. Al-Hadah adalah tujuh batu darinya (al-Raji) dan tujuh batu dari Usfan. Mereka (Adal dan al-Qarah) berlaku khianat kepada mereka dan meminta pertolongan Hudhail terhadap mereka (umat Islam). Banu Lihyan berarak melawan mereka…” [1]
Ibnu Ishaq:

“HARI AL-RAJI, A.H. 3
… Mereka berkata bahawa sebahagian daripada mereka telah menerima Islam dan mereka meminta beliau menghantar beberapa sahabatnya untuk mengajar mereka dalam agama dan mengajar mereka membaca Al-Quran dan mengajar mereka hukum-hakam Islam. Rasulullah ﷺ mengutus 9 orang sahabatnya:
 

  1. Marhad b. Abu Marthad al-Ghanawi, رضي الله عنه sekutu Hamza;
  2. Khalid b. al-Bukayr al-Laythi, رضي الله عنه
  3. Adiy b. Ka’b;
  4. Asim b. Thabit b. Abu-Aqlah, رضي الله عنه
  5. Amr b. Auf b. Malik b. al-Aus; رضي الله عنه
  6. Khubayb bin. Adiy, رضي الله عنه
  7. Jahjaba Kulfa b. Amr b. Zurayq b. Abdu Haritha b. Malik b. Ghadb b. Jusham b. al-Kazraj; رضي الله عنه
  8. Abdullah b. Tariq, رضي الله عنه
  9. Zafar b. al-Khazraj b. Amr b. Malik b. al-Aus. رضي الله عنه

Rasulullah ﷺ meletakkan Marthad memimpin mereka dan kumpulan itu sampai ke al-Raji, tempat penyiraman Hudhayl ​​di sebuah daerah di Hijaz di bahagian atas al-Had’a. Di sana mereka mengkhianati mereka dan memanggil Hudhail melawan mereka.

Ketika mereka tidak berjaga-jaga duduk dengan barang-barang mereka tiba-tiba mereka diserang oleh orang-orang dengan pedang di tangan mereka, jadi mereka mengambil pedang mereka untuk melawan mereka, tetapi orang-orang itu berkata bahawa bukan niat mereka untuk membunuh mereka; mereka ingin mendapatkan sesuatu untuk mereka daripada penduduk Makkah. Mereka bersumpah demi Allah bahawa mereka tidak akan membunuh mereka.” [2]

Al-Tabari:

“Untuk kisah bagaimana sekumpulan lelaki dari kaum Adal dan al-Qarah datang kepada Rasulullah ﷺ di Madinah. pada A. H. 4 dan meminta saya untuk mengajar mereka tentang Islam dan bagaimana, setelah Rasulullahﷺ menghantar 9 orang lelaki kembali bersama mereka (termasuk Khubayb b. Adi), mereka mengkhianati enam orang itu kepada suku Hudhayl ​​yang pro-Mekkan Lihyan (yang telah dendam terhadap orang Islam) di tempat air al-Raji…” [3]

Ulamak


Syaikh Allamah Shibli Nomani:

“SIRYA RAJI

Pada masa yang sama beberapa lelaki dari suku Adul dan Qara mendekati Rasulullah ﷺ dengan permintaan untuk menghantar lelaki untuk mengajar kaum mereka dengan cara Islam kerana mereka telah berada di bawah Islam. Rasulullah ﷺ mengutus sembilan orang yang ketuanya ialah Asim Ibn Thabit.

Apabila mereka sampai di Raji, berada di tengah-tengah antara Usfan dan Makkah, orang-orang khianat ini mengkhianati orang Islam dan mendorong Bani Lahyan untuk membunuh mereka semua. Bani Lahyan mengejar mereka dengan dua ratus orang suku, separuh daripadanya adalah pemanah. Musuh telah hampir mengejar orang Islam, apabila mereka cuba melarikan diri dengan menaiki bukit.

Para pemanah meminta mereka untuk turun dan menjanjikan perlindungan. ‘Saya tidak mahu melindungi orang kafir’, jawab Asim. Kemudian menghadap Tuhan dia berdoa kepada-Nya untuk memberitahu Nabi-Nya tentang semua itu. Pendek kata Asim, bersama tujuh yang lain, bertempur dengan baik sehingga kesemua mereka terbunuh. (Orang Quraisy menghantar sekumpulan lelaki untuk mengambil mereka seketul daging dari mayat Asim supaya dia dapat dikenal pasti. Tetapi Tuhan tidak mengizinkan penghinaan yang memalukan terhadap seorang Muslim syahid.

Lebah berkerumun di atas mayat itu, dan lelaki yang dihantar oleh Quraisy terpaksa pulang tanpa berjaya. Tiga orang Islam, dua daripadanya Khubaib dan Zaid, tidak mempercayai kata-kata orang kafir itu, lalu turun dari bukit itu. Orang-orang kafir berdusta dan mengikat mereka. Mereka kemudiannya dijual sebagai hamba di Makkah. Dalam perang Uhud, Khubaib telah membunuh Harith Ibn Amir; maka anak-anak Harith membelinya dengan tujuan untuk membunuhnya sebagai membalas dendam. Selama beberapa hari dia tinggal di rumah mereka. Pada suatu hari dia kebetulan bermain dengan cucu Harith, sambil memegang pisau di tangannya. Secara tidak sengaja ibu kepada kanak-kanak itu datang. Pandangan sebilah pisau telanjang di tangan Khubaib menyebabkan tubuhnya menggigil ketakutan. 'Adakah anda fikir', kata Khubaib, 'Saya akan menyembelih anak anda dengan pisau ini. Tidak itu bukan cara kita.’

Ahli keluarga Harith membawanya ke luar kawasan Harm dan ingin membunuhnya.

Dia meminta izin untuk mendirikan solat rakaat. Pembunuh membenarkan dia berehat sebanyak ini. Dia melakukan dua rakaat dan kemudian berkata, 'Saya mempunyai fikiran untuk meneruskan solat saya lebih lama, tetapi anda mungkin berfikir saya takut mati.'

Kemudian beliau membacakan syair berikut:

‘Apabila saya dibunuh kerana memeluk Islam, saya tidak peduli dengan cara bagaimana saya akan dibunuh. Semua ini kerana Allahﷻ dan jika Dia menghendaki Dia akan melimpahkan rahmat-Nya ke atas serpihan-serpihan tubuhku.’

(Sejak itu telah menjadi kebiasaan bahawa sesiapa yang dihukum bunuh boleh melakukan solat dua rakaat sebelum dihukum mati dan ia dianggap terpuji.

Lelaki kedua ialah Zaid, yang dibeli oleh Safwan Ibn Mu’awiya dengan niat untuk membunuhnya. Semua pembesar Quraisy berkumpul untuk menyaksikan penyembelihannya; dan Abu Sufyan adalah salah seorang daripada mereka. Apabila algojo itu menghunuskan pedangnya, Abu Sufyan berkata,

'Beritahu kami kebenaran, jika Muhammad dibunuh di tempat anda, adakah anda tidak fikir ia bertuah untuk diri anda sendiri.' 'Demi Tuhan', balas Zaid, 'Saya akan lebih cepat menyerahkan hidup ini daripada melihat satu duri menusuk kakinya. Rasulullah.'

Ini berkata, Nistas, budak Safwan memenggal kepalanya.” [4]

Hajjah Amina Adil:

"HARI RAJI"

Pada tahun yang sama beberapa lelaki dari suku Adal dan al-Qara yang lebih kecil datang untuk berkata, Kami telah menerima Islam dan oleh itu memerlukan beberapa pengajaran. Tolong hantarkan kepada kami beberapa orang yang boleh mengajar kami apa yang perlu kami ketahui tentang Islam.’ Rasulullahﷺ menghantar Asim b. Thabit رضي الله عنه juga Abu-Aqlah, رضي الله عنه dari Bani Aws kembali bersama mereka, bersama empat belas orang sahabat.

Apabila mereka telah sampai ke tempat berair bernama Raji di antara Asfan dan Makkah, orang-orang munafik dari suku Hudhail menyatakan dengan jelas kejahatan khianat dalam hati mereka, dan mengkhianati mereka dengan memanggil cabang Hudhail yang lain untuk menyokong mereka. Apabila Bani Lihyana dari Hudhail menerima panggilan ini, mereka menghantar seratus pemanah dan dua ratus orang pahlawan untuk menunggu orang Islam.

Orang Islam menyedari keadaan itu dan segera mencari perlindungan di sebalik gunung. Orang-orang kafir mengelilingi gunung itu dan berseru,

‘Jika kamu menyerah diri, kamu boleh melarikan diri dengan nyawa kamu, jika tidak kami akan membunuh kamu.’ Kaum Muslimin menjawab,

‘Kami adalah Muslim dan kami adalah pengikut Muhammad, Rasulullahﷺ . Kami sekali-kali tidak akan menerima suku dari orang kafir.’

Asim b. Thabitرضي الله عنه  dan Abu-Aqlahرضي الله عنه ,mengangkat kedua tangannya dan berdoa kepada Tuhan, hatinya berkobar-kobar di dalam dirinya, 'Ya Allah, aku hanya punya satu permintaan, yaitu agar Engkau memberitahukan kepada kekasih-Mu Rasulullahﷺ, kesusahan segelintir ini. daripada orang-orang yang beriman, hanya itu yang saya doakan pada saat ini.' Bagi Sahabah (para sahabat) yang agung ini adalah yang paling penting agar Kekasih Allah, Rasulullahﷺ berpuas hati dan redha dengan mereka, lebih-lebih lagi daripada mencapai kedamaian yang kekal. dan kebahagiaan syurga.

Kedudukan Sahabah (sahabat) ini ialah askar Cinta, dan Cinta bermakna memberi kesenangan kepada yang dikasihi; Kekasih yang menginginkan keredhaan Kekasihnya tidak berusaha untuk kemuliaan mahupun kehinaan. Oleh itu, Asim b. Thabitرضي الله عنه  Abu-Aqlah رضي الله عنه berdoa kepada Allah ﷻ untuk memberitahu Rasulullah ﷺ bahawa mereka pergi dengan senang hati untuk mati syahid untuk agama Islam.

‘Melalui kekuasaan-Mu sampaikanlah kepadanya,’ dia berdoa, dan doanya diterima. Ketika dia mati syahid, Allah ﷻ menunjukkan kepada Rasulullah ﷺ yang mulia melalui komunikasi rohani bahawa dia telah pergi ke Hadirat Allahﷻ bersama para Sahabatnya. Juga, dia mengetahui bahawa dua orang Islam telah ditangkap, Khubayb dari Aws dan Zaid dari Khazraj. Rasulullah ﷺ memaklumkan hal ini kepada para sahabatnya tanpa meninggalkan Madinah.

Orang-orang kafir menghantar beberapa orang untuk membawa sebahagian daripada Asim b. Thabit  رضي الله عنه mayat, (tengkoraknya, ketika di Uhud dia telah membunuh dua orang pembawa panji Quraisy yang mana ibu mereka telah bersumpah dia akan minum arak dari tengkoraknya), tetapi ketika dia hampir mati,  Asim b. Thabit  رضي الله عنه  telah membuat satu lagi doa kepada Allah ﷻ:

"Ya Allahﷻ, jangan biarkan musuh menyentuh mayat saya.' Firman Pencinta Ilahi yang agung ini menyebabkan segerombolan lebah muncul di atas pesawat material dan mengelilingi tubuhnya sehingga orang-orang yang diutus oleh penyembah berhala dapat tidak mendekati dari kepadatan serangga itu dan terpaksa berpatah balik".


Adapun dua tawanan itu diikat dan dibawa pulang ke Mekah dan dijual di sana. Khubayb bin Adiy رضي الله عنه telah dibeli oleh anak-anak Harits bin Amr yang telah dibunuhnya dalam Perang Uhud, yang berusaha untuk membalas kematian ayah mereka. Pada suatu ketika semasa dia dipenjarakan, Khubayb bin Adiy رضي الله عنه meminta pisau cukur untuk membersihkan dirinya sebelum dia mati. Isteri Harits bin Amr melihatnya. Kemudian dia perasan bahawa cucu Harith bin Amir yang berumur tiga tahun sedang bermain berhampiran. Wanita itu mula menjerit ketakutan, berkata, ‘Sekarang dia akan membunuh kanak-kanak itu, dia tahu kamu berniat untuk membunuhnya, dia akan membalas dendam terhadap kanak-kanak itu.’

"Tetapi Khubayb bin Adiy رضي الله عنه menjawabnya, 'Jangan bimbang, jangan takut, kerana kami adalah dari orang-orang yang telah duduk bersama Muhammad dan mengambil pelajaran kami dari Al-Quran. Kami beriman kepada orang yang belas kasihan untuk dunia. Perasaan dendam, tidak mempunyai tempat bersama kami, dan kami juga bukan dari mereka yang bertindak atas dorongan hawa nafsu mereka, kami akan membangkitkan perkataan terhadap seorang lelaki hanya dengan nama Allah".'” [5 ]

Basyir Aḥmad M.A.:

“Pengkhianatan Orang Kafir dan Peristiwa Rajī‘ – Ṣafar 4 A.H

Ini adalah hari-hari bahaya besar bagi umat Islam dan Rasulullah ﷺ menerima berita yang mengerikan dari keempat penjuru. Walau bagaimanapun, bahaya terbesar yang ditimbulkan kepada Rasulullah ﷺ adalah daripada Quraisy Makkah, yang telah menjadi sangat berani dan berani kerana peperangan Uḥud. Melihat ancaman ini, pada bulan Ṣafar 4 A.H., Rasulullahﷺ mengumpulkan sepuluh orang Sahabat, melantik ‘Asim b. Thabit b. Abu-Aqlah, رضي الله عنه sebagai Amir mereka dan memerintahkan mereka untuk diam-diam pergi ke Mekah dan mendapatkan maklumat tentang Quraisy, dan kemudian memberitahunya tentang rancangan dan motif mereka.

Namun, rombongan ini masih belum bertolak, ketika beberapa orang dari kabilah 'Aḍal dan Qārah menghadap Rasulullah ﷺ, dan berkata bahawa ramai dari kalangan kabilah mereka cenderung kepada Islam dan Rasulullah ﷺ hendaklah menghantar beberapa orang bersama mereka, yang boleh mengislamkan dan mendidik mereka. Rasulullah ﷺ gembira mendengar permintaan mereka dan kumpulan yang sama yang telah berkumpul untuk misi pengintipan telah dihantar bersama mereka.

Namun, pada hakikatnya, seperti yang diketahui kemudiannya, orang-orang ini adalah pendusta dan telah datang ke Madinah atas hasutan Bana Laḥyan, yang membalas dendam atas pembunuhan ketua mereka, Sufyan bin Khalid, dan dengan itu telah mencipta rancangan bahawa apabila Orang Islam keluar dari Madinah dengan alasan ini, mereka akan menyerang mereka. Sebagai ganti perkhidmatan ini, Banū Laḥyān menjanjikan kepada penduduk ‘Aḍal dan Qarah pahala yang besar daripada unta yang banyak.

Ketika orang-orang yang khianat dari ‘Adal dan Qarah sampai di antara ‘Asfan dan Makkah, mereka secara diam-diam mengirim berita kepada Bani Laḥyan bahawa orang-orang Islam sedang mengiringi mereka dan bahawa mereka harus datang juga. Selepas itu, 200 orang pemuda dari Bani Laḥyan, 100 daripadanya adalah pemanah, berangkat mengejar orang Islam, dan menundukkan mereka di tempat yang dikenali sebagai Raji‘. Tetapi bagaimana 10 lelaki boleh bersaing dengan 200 pahlawan?

Orang Islam, bagaimanapun, tidak diajar untuk melemparkan tangan mereka. Para Sahabat segera naik ke bukit berhampiran dan bersedia untuk berperang. Orang-orang kafir yang tidak menganggap tipu daya sebagai tercela, menyeru mereka dan berkata, "Turunlah kamu dari gunung itu, kami berjanji kepadamu bahwa kami tidak akan membunuh kamu." ‘Asim b. Thabit b. Abu-Aqlah, رضي الله عنه menjawab, “Kami tidak mempunyai keyakinan sedikit pun terhadap perjanjian dan perjanjian kamu. Kami tidak boleh menolak jaminan anda.” Kemudian, dia mengangkat kepalanya ke langit dan berkata,

"Oh Tuhan! Anda sedang menyaksikan keadaan kami. Sampaikan pengetahuan tentang keadaan kami kepada Rasul-Mu."

Justeru, ‘Asim b. Thabit b. Abu-Aqlah, رضي الله عنه dan para Sahabatnya berdiri dan berperang dan akhirnya gugur syahid dalam peperangan. Apabila tujuh orang Sahabat telah dibunuh, dan hanya Khubayb bin 'Adiyy رضي الله عنه, Zaid bin Dathinah رضي الله عنه, dan seorang Sahabat yang lain ditinggalkan, orang-orang kafir yang ingin menangkap orang-orang ini hidup-hidup, berseru lagi dan berkata. , “Masih ada masa. Turun dan kami berjanji tidak akan membahayakan kamu.” Kali ini, umat Islam yang tidak bersalah ini jatuh ke dalam perangkap mereka dan turun.

Akan tetapi, sebaik sahaja mereka berundur, orang-orang kafir mengikat mereka dengan tali busur anak panah mereka. Atas hal ini, Sahabat Khubayb bin 'Adiyy رضي الله dan Zaid bin Dathinah رضي الله عنه, , yang namanya telah tercatat dalam sejarah sebagai 'Abdullah bin Ṭariq"رضي الله عنه, tidak dapat menahan dirinya dan berseru, "Ini adalah pelanggaran perjanjian anda yang pertama dan siapa yang tahu apa yang akan anda lakukan selepas ini,” dan 'Abdullah bin Ṭariq" enggan meneruskan bersama mereka. Untuk beberapa jarak, orang-orang kafir menyeret 'Abdullah bin Ṭariq"رضي الله bersama, memukul dan menyerangnya, dan kemudian membunuhnya dan membiarkannya mati. Lebih-lebih lagi, sekarang telah ada balas dendam, untuk menyenangkan orang Quraisy, dan juga dalam ketamakan wang, mereka membawa Khubayb bin 'Adiyy رضي الله dan Zaid bin Dathinah رضي الله عنه dan pergi ke Makkah apabila sampai di sana, mereka menjual keduanya kepada Quraisy;

Oleh yang demikian, Khubayb bin 'Adiyy رضي الله telah dibeli oleh anak-anak Ḥarith bin 'Amir bin Naufal, kerana Khubayb bin 'Adiyy رضي الله telah membunuh Ḥarith dalam perang Badar dan Zaid bin Dathinah رضي الله عنهyah telah dibeli oleh bin Umayyah. . Kedua-dua Sahabat ini masih dalam tawanan apabila pada suatu hari Khubayb bin ‘Adiyy رضي الله عنه bertanya kepada anak perempuan Ḥarith sama ada dia boleh diberikan pisau cukur untuk kegunaan sendiri, dan dia memberinya satu.

Ketika Khubayb bin ‘Adiyy رضي الله عنه sedang memegang pisau cukur ini, kebetulan seorang anak kecil anak perempuan Ḥarith datang menghampiri Khubayb bin ‘Adiyy رضي الله عنه bermain di sana sini; dan dia meletakkannya di atas pahanya. Apabila ibu melihat Khubayb bin ‘Adiyy رضي الله عنه sedang memegang pisau cukur di tangannya dan anaknya duduk di atas pahanya, dia mula menggeletar dan mukanya menjadi pucat ketakutan. Apabila Khubayb bin ‘Adiyy رضي الله عنه melihatnya, dia faham bahawa dia takut dan berkata;

 “Awak fikir saya akan bunuh anak ini? Jangan fikir ini. Insya-Allah, saya tidak akan sekali-kali melakukan perbuatan seperti itu.”

Apabila mendengar kata-kata ini, wajah pudar ibu itu bersinar. Wanita ini sangat dipengaruhi oleh akhlak Khubayb bin ‘Adiyy رضي الله عنه ه yang tinggi sehingga selepas itu, dia selalu berkata;

"Saya tidak pernah melihat tawanan sebaik Khubaib." Dia juga akan berkata, “Pada suatu ketika, saya melihat seikat anggur di tangan Khubaib dan dia sedang memetik anggur satu per satu dan memakannya, walaupun tidak ada tanda-tanda anggur di Makkah pada masa itu dan Khubaib dibelenggu dalam rantai besi yang kuat.”

 Dia berkata:

"Saya percaya bahawa ini adalah rezeki syurga yang akan datang kepada Khubaib."
 

Walau bagaimanapun, sebelum permusuhan sepenuh hati orang Quraisy, emosi belas kasihan dan keadilan tidak dapat dipertikaikan. Oleh yang demikian, tidak lama kemudian orang-orang Banū Al-Ḥārith dan ketua-ketua Quraisy yang lain membawa Khubayb bin ‘Adiyy رضي الله عنه ke padang terbuka untuk menghukum matinya dan meraikan kematiannya. Apabila Khubayb bin ‘Adiyy رضي الله عنه merasakan bau kesyahidan, dia memohon kepada Quraisy untuk memberinya peluang untuk melakukan dua rakaat Ṣalat sebelum kematiannya. Orang Quraisy, yang mungkin ingin menjadikan ibadah Islam sebagai sebahagian daripada tontonan ini, memberi kebenaran kepadanya.

Khubayb bin ‘Adiyy رضي الله عنه menawarkan dua rakaat Ṣalat dengan penuh perhatian dan tumpuan. Setelah menyelesaikan shalatnya, dia berkata kepada Quraisy,

“Saya ingin memanjangkan solat saya lebih banyak lagi, tetapi kemudian saya fikir anda mungkin menganggap bahawa saya memanjangkan solat saya dengan niat untuk menangguhkan kematian.”

Kemudian, sambil membaca bait-bait berikut, Khubayb bin ‘Adiyy رضي الله عنه mencondongkan badan ke hadapan:

 “Apabila saya syahid di jalan Islam sebagai seorang Muslim, saya tidak peduli dengan sayap mana saya jatuh selepas syahid, semua ini kerana Allahﷻ; Dan jika Allah saya menghendaki, Dia akan memberkati saya. setiap anggota badan yang terputus.”

Kata-kata terakhir dari bait-bait ini mungkin masih bergema dari lidah Khubayb bin ‘Adiyy رضي الله عنه apabila ‘Uqbah bin Ḥarith melangkah ke hadapan dan kekasih Rasulullahﷺ ini bercampur menjadi debu.

Dalam riwayat lain diceritakan bahawa orang Quraisy menggantung Khubayb bin ‘Adiyy رضي الله عنه pada dahan pohon dan kemudian membunuhnya dengan menusuknya berulang kali dengan tombak. Seorang individu bernama Sa‘id bin ‘Amir juga berada di antara orang ramai. Selepas itu, dia menjadi Muslim dan bahkan sehingga pemerintahan Khilafah Saiyidina Umar Ibn al Khattab رضي الله عنه , setiap kali dia mengingati peristiwa Khubayb, dia akan ditimpa oleh keadaan pengsan. Di seberang sana, Ṣafwan bin Umayyah membawa tawanannya Zaid bin Dathinah رضي الله عنه di luar Ḥaram.

Orang ramai yang terdiri daripada pembesar-pembesar Makkah mengiringinya. Apabila sampai di luar Ḥaram, Ṣafwan memerintahkan budaknya Nasṭas untuk membunuh Zaid bin Dathinah رضي الله عنه . Nasṭas melangkah ke hadapan dan mengangkat pedangnya. Pada kejadian ini, Abu Sufyan bin Ḥarb, penghulu Makkah yang juga antara penonton melangkah ke hadapan dan berkata kepada Zaid bin Dathinah رضي الله عنه dengan berkata, “Katakanlah yang sebenarnya, apakah hatimu tidak menginginkan hal itu, menggantikanmu Muhammad? berada di tangan kami, dan kami akan menghukumnya sementara kamu akan terhindar untuk menghabiskan hari-hari kegembiraan bersama keluarga kamu?”

Mata Zaid bin Dathinah رضي الله عنه mula berair dengan darah kerana marah dan dia dengan marah membalas;

“Abu Sufyan! Apa karut yang awak cakap? Oleh Tuhan! Saya juga tidak suka bahawa sebagai ganti saya terhindar dari duri adalah menusuk kaki Rasulullah!”

 Abu Sufyan tanpa terkendali menyatakan, “Demi Tuhan, saya tidak pernah melihat seorang pun mencintai orang lain sebagaimana para Sahabat Muhammad mencintai Muhammad.” Selepas ini, Nasṭas syahid Zaid bin Dathinah رضي الله عنه . Dalam konteks kejadian Raji' ini, satu riwayat telah diriwayatkan bahawa apabila orang Quraisy menerima berita bahawa 'Aṣim bin Thabit رضي الله عنه juga termasuk orang-orang yang telah syahid di Raji' di tangan Bani Laḥyan, sejak 'Aṣim bin Thabit رضي الله عنه telah membunuh seorang ketua utama Quraisy, mereka terutamanya menghantar beberapa orang ke arah Raji', dan dengan tegas mengarahkan mereka untuk kembali dengan kepala 'Aṣim bin Thabit رضي الله عنه atau bahagian tubuhnya yang lain, jadi agar mereka dapat diistirahatkan dan kehausan mereka untuk membalas dendam dapat dihilangkan. Diriwayatkan dalam riwayat lain bahawa ibu kepada orang yang dibunuh oleh ‘Aṣim bin Thabit رضي الله عنه telah bernazar bahawa dia akan meminum arak di dalam tengkorak pembunuh anaknya.

 Namun begitu, kuasa Allahﷻ begitu besar sehingga apabila orang-orang ini tiba di sana, lihatlah, mereka mendapati segerombolan lebah dan lebah madu jantan bersarang di atas badan Aṣim bin Thabit رضي الله عنه dan mereka tidak berganjak. Orang-orang ini mencuba tahap yang terbaik untuk melepaskan tebuan dan lebah ini, tetapi tiada percubaan yang berjaya. Akhirnya, tanpa pilihan lain, mereka kembali kecewa dan tidak berjaya.

Tidak lama kemudian, hujan badai datang dan membawa mayat ‘Aṣim ke tempat lain. Ditulis bahawa apabila menerima Islam, ‘Aṣim bin Thabit رضي الله عنه bernazar bahawa dia akan menjauhkan diri sepenuhnya dari apa-apa yang syirik, sehingga dia tidak akan menyentuh seorang penyembah berhala.

Apabila Saiyidina Umar Ibn al Khattab رضي الله عنه dimaklumkan tentang kesyahidan beliau dan kejadian ini khususnya, beliau berkata;

“Lihatlah betapa indahnya Allahﷻ menjaga emosi hamba-Nya yang dikasihi. Allah telah menunaikan nazar Asim bin Thabit رضي الله عنه walaupun selepas kematiannya dan memeliharanya daripada sentuhan orang-orang musyrik.”

Kesedihan yang dirasai oleh Rasulullah ﷺ dan para Sahabat akibat peristiwa Raji‘ adalah jelas. Namun, sebelum berita tragis ini sampai ke Madinah, satu lagi kejadian berlaku. Oleh itu, sebelum kita mengulas tentang peristiwa Raji‘, perlu disebutkan peristiwa ini, kerana kedua-dua kejadian ini serupa sifatnya, dan Rasulullah ﷺ menerima berita tentangnya pada masa yang sama juga.” [6]

References:

[1] Kitab Al-Tabaqat Al-Kabir by Ibn Sa’d, page 66 – 68
[2] Ibn Ishaq’s Sirat Rasul Allah – The Life of Muhammad Translated by A. Guillaume, page 426
[3] The History of al-Tabari – The Victory of Islam: Muhammad at Medina [Michael Fishbein – Translator], volume 8, page 16, footnote 84
[4] Sirat -un- Nabi [Sallallahu Alaihi Wasallam] By Shaykh Allamah Shibli Nomani (r.a) – Volume 2, page 79 – 81
[5] Muhammad, the Messenger of Islam: His Life & Prophecy By Hajjah Amina Adil, page 358 – 359
[6] The Life & Character of the Seal of Prophets (Sirat Khatamun-Nabiyyiin) By Mirza Bashir Aḥmad M.A., volume 2, pages 362 – 365

(1) (Bukhari, Jihad, 170; Maghazi, 10, 28; Waqidi, I, 354-363)

(2)(Ibn Hisham, III, 16)
(3) Source: Osman Nuri Topbaş, The Prophet Muhammed Mustafa the Elect II, 
(4)(Bukhari, Jihad, 170; Maghazi, 10, 28; Waqidi, I, 354-363)
(5) (Waqidi, I, 361-362)
(6)(Waqidi, I, 359-360)
(7)(Waqidi, I, 360; Ibn Sad, II, 56)

(8)(al-Fajr, 27-30) (Qurtubi, XX, 58; Alusi, XXX, 133)

Rasulullah

رضي الله عنه

  سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎ 

رضياللهعنه

  Allah

 Rasulullah

Rasulullah

 Allah

 Rasulullah

Rasulullah

رضي الله عنهRasulullah


Comments

Popular posts from this blog

Bab 1 - Dunia Arab Sebelum Kedatangan Islam.

Bab 22 -Kejatuhan Khaybar - Bani Qurayza dan Bani Nadir

Bab 16 : Perang Badar (Gahzwah Badr)

Bab 2 - Kelahiran Muhammad (Rasulullah ﷺ)

Bab 15 : Rasulullah ﷺ di Madinah

Bab 20 (1) - EKSPEDISI SAWIQ

Bab 26-Ziarah Pertama Umrah & Perjanjian Hudaibiyah.

Bab 6 - Mereka Terdahulu, Merekalah Yang Terdepan.

Bab 29 - Perperangan Tabuk