Bab 10 - Masa di Makkah Sebelum Hijrah - Musafir Ke TAIF
Masa di Makkah sebelum Hijrah
Selama Rasulullahﷺ mempunyai bapa saudaranya, Abu Talib. Dan isterinya Saidatuna Khadijah رضي الله عنه , untuk menyokongnya, serangan Quraisy tidaklah begitu teruk. Oleh sebab kedua-duanya, berpengaruh dan berkedudukan dan keduanya bertindak sebagai pelindung terhadap aktiviti kaum musyrikin Makkah. Tetapi apabila mereka berdua meninggal dunia, tiada lagi yang dapat menahan tekanan dari musyirikin Makkah, dan kesulitan yang dihadapi Rasulullahﷺ menjadi lebih besar daripada sebelumnya. Seperti yang telah disebutkan, ia adalah ambang era baru penganiayaan.
Tidak lama selepas peristiwa ini, ketika Rasulullahﷺ keluar ke Kota Makkah, seseorang dari belakang melemparkan segenggam debu ke atasnya. Pada masa yang lain, walaupun ketika Rasulullahﷺ berada di dalam kawasan suci Kaabah. Ini dilakukan olih Utbah ibn Rabiah atas hasutan Abu Jahal, melemparkan debu kepadanya. Tetapi kejadian itu dan seumpamanya tidak menghalang Rasulullahﷺ dari dakwahnya. Rasulullahﷺ boleh berhijrah, seperti yang dilakukan oleh beberapa orang lain, ke Habsyah, tetapi baginda memilih untuk tinggal di belakang dan menunaikan dengan setia tugas yang diberikan oleh Allahﷻ kepadanya. Rasulullahﷺ mempunyai keimanan yang mutlak kepada Allahﷻ yang memberikannya keyakinan bahawa apa pun yang berubah-ubah, pengakhirannya akan menjadi mulia.
Rasulullahﷺ merasakan bahawa mereka yang paling utama dalam menghalang jalan baginda akan, pada satu masa nanti, menjadi orang pertama yang membawa risalah Rasulullahﷺ jauh dan luas; dan dia tahu bahawa mereka yang bertekad untuk mengambil nyawanya suatu hari nanti akan bersedia dan tidak sabar-sabar untuk menumpahkan darah mereka untuknya. Maka Rasulullahﷺ tidak berkecil hati atau berputus asa tetapi berpendapat lebih baik untuk memberi sedikit masa kepada orang Makkah dengan mengalihkan tenaganya ke tempat lain. Bukan dia berbuat demikian kerana dia bingung dengan kedegilan orang Quraisy; kerana dia tidak pernah rugi walaupun pada saat-saat bahaya yang lebih besar.
Setelah semakin kuat penentangan oleh orang-orang kafir
Makkah, Baginda kemudiannya pergi ke Ta’if dengan harapan untuk menyampaikan
da`wah. Baginda telah ke Taif pada bulan Syawwal tahun ke-10
kenabian. Jarak Ta’if dari Makkah ialah sejauh 60 batu. Baginda
pergi dan balik berjalan kaki dengan ditemani pembantunya, Zaid bin Harithah.
Setiap kali Baginda berjumpa dengan kabilah di jalan, maka Baginda akan mengajak mereka kepada Islam. Namun tidak satu pun kabilah yang menyahut ajakan Baginda. Apabila sampai di Ta’if, Baginda berjumpa dengan 3 orang bersaudara dari bani Thaqif. Ketiga-tiga mereka telah mengejek dan menghina Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam
Oleh itu Rasulullahﷺ memilih untuk mengalihkan perhatiannya ke Taif, sebuah tempat empat puluh batu dari Makkah, tempat baginda bermusafir bersama Zaid bin Harithah رضي الله عنه, dan mengajak orang ramai untuk memeluk Islam. Tetapi, seperti orang Makkah, penduduk Taif tidak ditakdirkan untuk memeluk Islam pada jemputan pertama. Tidak ada orang lain yang mampu memiliki ketekunan dan kemahuan yang kuat untuk meneruskan dakwahnya selepas semua kesusahan yang dilaluinya.
Baginda tinggal di Ta’if selama 10 hari. Sepanjang tempoh itu, semua orang kenamaan telah Nabi jumpa. Tetapi semua mereka telah menghina Nabi. Malah mereka menyuruh khadam-khadam mereka membaling batu kepada Nabi ketika Nabi hendak keluar dari Ta’if. Tumit Nabi terkena batu sehingga kasut Baginda dipenuhi darah. Zaid bin Harithah yang cuba melindungi Nabi, telah terkena batu di kepalanya.
Nabi telah dihambat sejauh 3 batu dari Ta’if
sehinggalah Nabi masuk ke kebun `Utbah dan Shaybah yang merupakan 2 beradik
anak lelaki Rabi`ah. Di kebun itu, Nabi duduk di bawah pohon kurma untuk
menenangkan diri. Lalu Baginda pun berdoa kepada ALLAH:
"Ya ALLAH, kepadaMU aku mengadu lemahnya aku ini, serta kurangnya daya upayaku serta hinanya aku di kalangan manusia. Wahai Yang Maha Pengasih di antara yang mengasihani, ENGKAU adalah TUHAN orang-orang yang lemah, ENGKAU adalah TUHANku, kepada siapa ENGKAU serahkan aku ini? Adakah kepada orang jauh yang mencari kesempatan menyerangku? Atau adakah kepada musuh yang ENGKAU serahkan urusanku kepadanya? Jika ENGKAU tidak memurkaiku, maka aku tidak akan mempedulikannya, akan tetapi kesejahteraan daripada-MU adalah lebih luas untukku. Aku berlindung dengan cahaya wajah-MU yang menerangi segala kegelapan serta menyebabkan urusan dunia dan akhirat ini menjadi baik, agar janganlah kemurkaan-MU menimpa kepadaku atau ENGKAU menjadi murka kepadaku. Bagi-MU keredhaan sehingga ENGKAU benar-benar meredhainya, tiada daya dan tiada upaya melainkan dengan pertolongan-MU jua.”
Walaupun Baginda sangat sedih dengan apa yang berlaku di Ta’if, namun telah berlaku beberapa peristiwa menarik sepanjang perjalanan Nabi sallAllahu `alaihi wasallam ke Makkah. Peristiwa dipeluk oleh seorang khadam yang beragama Nasrani di kebun tempat Nabi singgah, didatangi Jibril beserta malaikat penjaga bukit ketika di Qarnul Manazil dan dirombongi oleh sekumpulan jin untuk mendengar ayat-ayat al-Qur’an ketika Baginda sampai di Lembah Nakhlah, telah menaikkan semangat Baginda sallAllahu `alaihi wasallam untuk meneruskan da`wah dan merancang strategi baru.
Akan tetapi, Rasulullahﷺ sangat teguh iman kepada Allahﷻ dan jalanNya sehingga baginda tidak pernah putus asa. Rasulullahﷺ berharap dan masih berharap bahawa kejayaan akan menjadi miliknya, dan bahawa halangan yang lebih besar lebih hebat adalah kemenangan. Rasulullahﷺ, oleh itu, sangat kecewa apabila mendapati bahawa penduduk Taif bukan sahaja enggan mendengarnya tetapi benar-benar mengingkari ajarannya dan dirinya sendiri. Dengan harapan yang masih di dalam hatinya, dia mendekati seorang tokoh penting Taif, dan mendedahkan kepadanya firman Allahﷻ; tetapi dia juga memekakkan telinga, dan kemudian menyebabkan orang ramai mengejek Rasulullahﷺ di jalan raya awam.
Suatu hari mereka berbaris di jalan-jalan, dan ketika dia melewatinya melemparinya dengan batu. Ini berlangsung selama tiga batu panjang. Namun dalam keadaan berlumuran darah dan keletihan, dia terus berjalan sehingga dia memasuki taman Utbah bin Rabi’ah, seorang bangsawan Makkah, di mana dia mendapat perlindungan dan berdoa kepada Allah demikian di tempat perlindungan pepohonan:
“Ya Tuhanku, aku datang kepada-Mu sendirian untuk menceritakan kesusahanku, Engkau Maha Penyayang, dan sebaik-baik Pelindung, aku berlindung kepada-Mu; berikanlah ia kepadaku dan kesejahteraan kepada orang lain."
Utbah yang berada di taman pada waktu ini, melihat Rasulullahﷺ dipenuhi dengan rasa belas kasihan dengan keadaannya, menghantar anggur kepadanya oleh hamba Kristiannya ‘Addas. Menghulurkan tangannya untuk menerima anggur, Rasulullahﷺ mengucapkan kata-kata ini:
بسم الله الرحمن الرحيم
"Dengan Nama Allah".
Hamba itu, terkejut dengan ini, bertanyakan maksud ayat tersebut dan dimaklumkan, serta merta memeluk Islam. ‘Utbah, yang sedang melihat, memberi amaran kepada budak itu bahawa ia mungkin membawa kepada penganiayaan, tetapi dia tetap berpegang teguh.
Setelah berehat di taman ini
beberapa lama, Rasulullahﷺ menuju ke Makkah, dan berhenti di
sebuah tempat bernama Nakla tinggal di sana seketika. Perhentian seterusnya dia
bersembunyi di gua Hira, dari sana dia menghantar berita kepada Mut'im bin Adi
bahawa dia ingin kembali ke Makkah, dan akan melakukannya jika dia bersetuju
untuk memberi perlindungan kepadanya. Mut'im, walaupun tidak beriman, adalah
seorang lelaki yang bukan sahaja bersetuju untuk melakukan apa yang dia
kehendaki tetapi memanggil anak-anaknya, dan bersama mereka, semuanya
bersenjata pergi ke Kaabah, di mana mereka tetap berjaga-jaga
sehingga Rasulullahﷺ telah menyelesaikan kewajibannya di sana.
Perjalanan ke Ta’if adalah
peristiwa penting dalam kehidupan Rasulullahﷺ; kerana ia bercakap
dengan jelas tentang kehebatan rohani dan keimanannya kepada Allahﷻ . Ekspedisi
Ta'if adalah cerminan kehebatan yang cukup diperhatikan. Seorang lelaki tanpa
ada lagi isteri disisi, yang kaumnya bukan sahaja memandang rendah kepadanya
tetapi mengusirnya, meninggalkan kota itu di jalan Allahﷻ, dan pergi ke tempat orang-orang
kafir, seperti Nabi Yunus as, dan menyeru mereka untuk memeluk Islam; yang
menunjukkan bahawa dia mempunyai kepercayaan mutlak dalam misinya.
Tidak lama selepas pulangnya ke
Makkah tibalah hari-hari haji, dan Rasulullahﷺ menyeru
setiap puak yang datang dari jauh untuk menunaikan haji, pasti diterangkan
kepada mereka untuk memeluk Islam. Kaum Quraisy, yang sentiasa bersedia untuk
menghalang, dibuat-buat dengan sebab pengaruh mereka, sehinggakan tiada seorang
pun di antara orang luar yang memberi perhatian kepada Rasulullahﷺ.
Akibatnya ialah apabila dia
mendekati mana-mana suku kaum itu secara hina menolaknya. Hanya dua puak yang
melayannya dengan hormat. Seorang mengatakan bahawa mereka menyukai Islam
tetapi tidak berani meninggalkan agama dan kepercayaan nenek moyang mereka,
manakala yang kedua berjanji untuk memeluk Islam jika Rasulullahﷺ. bersetuju
dengan mereka bahagian dalam kerajaan yang akan direalisasikan.
Peristiwa ini, yang
bergelombang melalui puak dan manusia, di dalam hati mereka, percaya pada
kejayaan muktamad yang dilakukan oleh Rasulullahﷺ. . Untuk syarat
berkongsi kerajaannya, Rasulullahﷺ. menjawab,
Seandainya tujuan kesenangan
peribadi adalah tujuannya, seperti yang diyakini oleh beberapa pengkritik
bodoh, tidak ada yang menghalang Rasulullahﷺ. daripada
memenangi bukan satu puak tetapi hampir semua puak dengan janji kemewahan dalam
apa yang bentuk untuk diperolehi.
Referensi:
Mevdudi, Hz. Peygamber’in Hayatı [The Life of the Holy Prophet], (Terj.: A. Asrar) İstanbul, 1972, I-II.
Muhammed Hamidullah, İslam Peygamberi [Nabi Islam], (Terj.: S. Tuğ), İstanbul, 1980, I-II.
Eski dan Yeni Ahid'te Hz. Muhammad [Nabi Muhammad dalam Perjanjian Lama dan Baru], (Terj.: Ş. Siber) Ankara, 1972.
Muhammed Sadık, HıristiyanlıkKarşısında İslamiyet [Islam dalam Pandangan Kristian], (Terj.: Ş. Siber) Ankara, 1960.
Madya Dr. H. Dursun Yıldız, Büyük İslam Tarihi [Sejarah Besar Islam], İstanbul, 1986, I-XIV.
M. Asım Köksal, İslam Tarihi [Sejarah Islam], İstanbul, 1981, I-XI.
Ibn Kathir, Qisasu’l Anbiya [Kisah Para Nabi], Beirut, 1990.
Mevalana Şibli, Asr-ı Saadet [Zaman Keemasan], (Terj.: Ö. Rıza Doğrul) İstanbul, 1977, I-V.
Osman Cilacı, Kur’an Işığında Üç Peygamber Üç Kitap [Tiga Nabi, Tiga Buku dalam Cahaya Al-Qur’an], İstanbul, 1977.
Takıyyüddin el-Hilali, el-Berahinü’l-İnciliyye [Bukti Injil], (Terj.: O. Cilacı) İstanbul, 1977.
Osman Cilacı, Dinler ve İnsanlar [Agama dan Rakyat], Konya, 1990.
Seyyid Emir Ali, Musavvar İslam Tarihi [Musavvar History of Islam], (Terj.: M. Raul) İstanbul, 1329, I-II.