Bab 16 : Perang Badar (Gahzwah Badr)


Perang Badar

Perang Pertama Islam Gazwah Badar. Perang Badar adalah peperangan penting pada zaman awal Islam dan titik perubahan dalam perjuangan Rasulullah ﷺ dengan penentangnya di kalangan orang-orang kafir di Makkah. Perang Badar adalah salah satu daripada beberapa peperangan yang disebutkan secara khusus dalam Al-Quran.

Juga dikenali sebagai Perang Pemisahan, Perang Badar memainkan peranan penting dalam memisahkan kebenaran daripada kebatilan dan menguatkan bahawa Allahﷻ tidak dapat dikalahkan dan Maha Kuasa. Berperang pada 17 Ramadan 2 Hijrah (17 Mac 624 M) di antara tentera yang sengit yang terdiri daripada lebih 1000 Quraisy dan 313 orang Islam, Perang Badar adalah titik perubahan bagi umat Islam.

Walaupun ia adalah salah satu daripada beberapa pertempuran yang disebutkan dalam Al-Quran, pengetahuan tentang Perang Badar berasal dari akaun Islam tradisional yang ditulis beberapa dekad selepas pertempuran. Berikut adalah semua yang anda perlu tahu tentang Perang Badar dan kepentingannya dalam Islam

Ghazwah Badar adalah pertempuran penting pada zaman awal Islam dan titik perubahan dalam perjuangan Rasulullahﷺ dengan penentangnya di kalangan Quraisy di Makkah. Pertempuran itu telah diturunkan dalam sejarah Islam sebagai kemenangan yang menentukan yang dikaitkan dengan campur tangan ilahi atau kejeniusan Rasulullah ﷺ. Walaupun ia adalah salah satu daripada beberapa pertempuran yang disebutkan secara khusus dalam kitab suci umat Islam, Al-Quran, hampir semua pengetahuan kontemporari tentang pertempuran di Badar berasal dari akaun Islam tradisional, kedua-dua hadis, dan biografi Rasulullahﷺ, yang ditulis beberapa dekad selepas pertempuran.

Maju ke posisi pertahanan yang kuat, orang-orang Rasulullahﷺ yang berdisiplin baik berjaya menghancurkan barisan Makkah, membunuh beberapa pemimpin penting Quraisy termasuk ketua antagonis Rasulullahﷺ, 'Amr ibn Hisham. Bagi umat Islam awal, pertempuran itu amat ketara kerana ia adalah petanda pertama bahawa mereka akhirnya akan mengalahkan musuh mereka di Makkah.

Makkah pada masa itu adalah salah satu kota pagan terkaya dan paling berkuasa di Arab, yang menempatkan tentera tiga kali lebih besar daripada orang Islam. Kemenangan umat Islam itu juga memberi isyarat kepada kabilah-kabilah lain bahawa kuasa baru telah muncul di Arab dan menguatkan kewibawaan Rasulullah ﷺ sebagai pemimpin masyarakat yang sering berpecah-belah di Madinah. Puak Arab tempatan mula memeluk Islam dan bersekutu dengan orang Islam Madinah; maka bermulalah pengembangan Islam.

Pada masa pertempuran, Arab dihuni jarang oleh sebilangan orang yang berbahasa Arab. Ada yang berbangsa Badwi; perantau pastoral yang dianjurkan dalam suku; sebahagiannya adalah petani yang tinggal sama ada di oasis di utara atau di kawasan yang lebih subur dan menetap di selatan (kini Yaman dan Oman). Majoriti orang Arab adalah penganut banyak agama politeistik. Terdapat juga puak yang mengikuti agama Yahudi, Kristian (termasuk Nestorianisme), dan Zoroastrianisme.

 Muhammad dilahirkan di Makkah sekitar 570 C.E. dalam klan Banū Hāshim dari suku Quraisy. Ketika berumur kira-kira empat puluh tahun, beliau dikatakan telah mengalami wahyu Ilahi ketika beliau bertafakur di sebuah gua di luar Makkah. Rasulullah ﷺ mula berdakwah kepada kaum kerabatnya terlebih dahulu secara tertutup dan kemudian secara terbuka. Sambutan terhadap dakwahnya menarik pengikut dan memusuhi orang lain. Dalam tempoh ini Rasulullahﷺ dilindungi oleh bapa saudaranya Abū Tālib. Apabila bapa saudaranya meninggal dunia pada tahun 619, kepimpinan Banū Hāshim diserahkan kepada salah seorang musuh Rasulullahﷺ, 'Amr ibn Hisham, yang menarik balik perlindungan dan meningkatkan penganiayaan terhadap masyarakat Islam.

Pada tahun 622, dengan tindakan keganasan terbuka yang dilakukan terhadap umat Islam oleh rakan-rakan suku Quraisy mereka, Rasulullah ﷺ dan ramai pengikutnya melarikan diri ke kota jiran Madinah. Penghijrahan ini dipanggil Hijrah dan menandakan permulaan pemerintahan Rasulullah ﷺ sebagai pemimpin politik dan agama.

Sebelum Perang Badar, orang Islam dan Makkah telah berperang beberapa pertempuran kecil pada akhir 623 dan awal 624, kerana ghazawāt Muslim telah menjadi lebih kerap. Badr, bagaimanapun, adalah pertunangan besar-besaran pertama antara kedua-dua pasukan. Pada musim bunga tahun 624, Rasulullah ﷺ menerima berita daripada sumber perisikannya bahawa kafilah perdagangan, yang diperintah oleh Abu Sufyan dan dikawal oleh tiga puluh hingga empat puluh orang, sedang dalam perjalanan dari Syria pulang ke Makkah. Kafilah itu dibiayai dengan wang yang ditinggalkan umat Islam di Makkah sebelum mereka berlepas ke Madinah. Orang Quraisy menjual semua harta mereka dan menggunakan wang itu untuk membiayai kafilah ini untuk mempermainkan orang Islam. Rasulullah ﷺ mengumpulkan tentera seramai 313 orang, tentera terbesar yang pernah ditempatkan oleh umat Islam di medan perang..

Rasulullahﷺ memerintah tentera sendiri dan membawa ramai leftenan tertingginya, termasuk Saiyidina Hamzah رضي الله عنه dan bakal Khalifah, Saiyidina Abu Bakrرضي الله عنه, Saiyidina Umarرضي الله عنه, dan Saiyidina Aliرضي الله. Orang Islam juga membawa tujuh puluh ekor unta dan tiga ekor kuda, bermakna mereka sama ada perlu berjalan atau memuatkan tiga hingga empat lelaki setiap unta. Walau bagaimanapun, banyak sumber Muslim awal, termasuk Al-Quran, menunjukkan bahawa tiada pertempuran serius dijangka, dan bakal Khalifah, Saiyidina Uthman رضي الله عنه tinggal di belakang untuk menjaga isterinya yang sakit.

Ketika kafilah itu menghampiri Madinah, Abu Sufyan mula mendengar daripada pengembara dan penunggang tentang rancangan serangan hendap Rasulullahﷺ. Dia menghantar utusan bernama Damdam ke Makkah untuk memberi amaran kepada Quraisy dan mendapatkan bala bantuan. Kerana cemas, orang Quraisy mengumpulkan tentera 900-1000 orang untuk menyelamatkan kafilah itu. Ramai bangsawan Quraisy, termasuk Amr ibn Hisham (Abu Jahal), Walid ibn Utba, 

Shaiba, dan Umayah ibn Khalaf, menyertai tentera. Alasan mereka berbeza-beza: ada yang keluar untuk melindungi kepentingan kewangan mereka dalam karavan; yang lain mahu membalas dendam Ibn al-Hadrami, pengawal yang dibunuh di Nakhlah; akhirnya, segelintir pasti mahu mengambil bahagian dalam apa yang dijangkakan sebagai kemenangan mudah terhadap umat Islam. Amr ibn Hisham digambarkan sebagai mempermalukan sekurang-kurangnya seorang bangsawan, Umayah ibn Khalaf, untuk menyertai ekspedisi.

Pada masa ini tentera Rasulullah ﷺ sedang menghampiri telaga di mana beliau merancang untuk menghalang kafilah, di Badar, di sepanjang laluan perdagangan Syria di mana kafilah itu dijangka berhenti. Walau bagaimanapun, beberapa pengakap Islam telah ditemui oleh pengakap dari kafilah itu dan Abu Sufyan membuat pusingan tergesa-gesa ke arah Yanbu.

Sekitar waktu ini berita sampai kepada tentera Islam tentang pemergian tentera Makkah. Rasulullah ﷺ segera memanggil majlis perang, kerana masih ada masa untuk berundur dan kerana ramai pejuang di sana adalah mualaf baru (Dipanggil Ansar atau "Pembantu" untuk membezakan mereka dengan orang Islam Quraisy), yang hanya berjanji untuk mempertahankan Madinah. Di bawah syarat-syarat Perlembagaan Madinah, mereka berhak untuk menolak berperang dan meninggalkan tentera. Namun, menurut tradisi, mereka berikrar untuk berperang juga, dengan;

 Sa'd bin 'Ubada mengisytiharkan, 

"Sekiranya kamu [Rasulullah ﷺ] memerintahkan kami untuk menceburkan kuda kami ke dalam laut, kami akan melakukannya." 

Namun, umat Islam masih berharap. untuk mengelakkan pertempuran sengit dan terus berarak ke arah Badar.

Menjelang 15 Mac kedua-dua tentera berada kira-kira sehari berarak dari Badar. Beberapa pejuang Islam (termasuk, menurut beberapa sumber, Saiyidina Ali رضي الله عنه ) yang telah menunggang di hadapan tiang utama menangkap dua pengangkut air Makkah di telaga Badar. Mengharapkan mereka berkata mereka bersama kafilah itu, orang Islam berasa ngeri mendengar mereka berkata mereka bersama tentera Quraisy yang utama. Beberapa tradisi juga mengatakan bahawa, apabila mendengar nama semua bangsawan Quraisy yang mengiringi tentera, berseru "Makkah telah melemparkan kepada kamu sepotong hati yang terbaik." Keesokan harinya Rasulullahﷺ memerintahkan perarakan paksa ke Badar dan tiba di hadapan orang Makkah

Telaga Badar terletak di lereng lembut sebelah timur lembah yang dipanggil "Yalyal." Bahagian barat lembah itu dikelilingi oleh sebuah bukit besar bernama 'Aqanqal. Apabila tentera Islam tiba dari timur, Rasulullah ﷺ pada mulanya memilih untuk membentuk tenteranya di telaga pertama yang ditemuinya, tetapi rupa-rupanya baginda telah dipujuk oleh salah seorang tenteranya untuk menggerakkan tenteranya ke arah barat dan menduduki telaga yang paling hampir dengan tentera Quraisy. Rasulullah ﷺ kemudian memerintahkan untuk mengisi telaga-telaga yang masih ada, sehingga orang Makkah terpaksa memerangi umat Islam untuk mendapatkan satu-satunya sumber air yang tinggal.

Sebaliknya, walaupun sedikit yang diketahui tentang kemajuan tentera Quraisy dari masa ia meninggalkan Makkah sehingga ketibaannya di luar Badar, beberapa perkara perlu diperhatikan: walaupun banyak tentera Arab membawa wanita dan anak-anak mereka bersama-sama dalam kempen untuk memotivasi dan menjaga. bagi lelaki, tentera Makkah tidak. Juga, orang Quraisy nampaknya tidak berusaha untuk menghubungi ramai sekutu Badwi yang telah mereka sebarkan di seluruh Hijaz. Kedua-dua fakta menunjukkan Quraisy kekurangan masa untuk bersiap sedia untuk kempen yang sewajarnya kerana tergesa-gesa mereka melindungi kafilah itu. Selain itu dipercayai kerana mereka tahu mereka telah mengatasi jumlah orang Islam dengan tiga berbanding satu, mereka menjangkakan kemenangan mudah.

Apabila orang Quraisy tiba di Juhfah, di sebelah selatan Badar, mereka menerima mesej daripada Abu Sufyan yang memberitahu mereka bahawa kafilah telah selamat di belakang mereka, dan oleh itu mereka boleh kembali ke Makkah. Pada ketika ini, menurut beberapa ahli sejarah, perebutan kuasa berlaku dalam tentera Makkah. Amr ibn Hisham (Abu Jahal) ingin meneruskan, tetapi beberapa puak yang hadir, termasuk Banu Zuhrah dan Banu Adi, segera pulang.

Ada yang berpendapat bahawa mereka mungkin bimbang tentang kuasa yang akan diperoleh Hisham daripada menghancurkan umat Islam. Satu kontingen Bani Hasyim, yang teragak-agak untuk memerangi kaum mereka sendiri, juga pergi bersama mereka. Walaupun kekalahan ini, Hisham masih bertekad untuk berperang, sambil bermegah "Kami tidak akan kembali sehingga kami telah ke Badar." Dalam tempoh ini, Abu Sufyan dan beberapa orang lain dari kafilah itu menyertai tentera utama.

Pada tengah malam pada 17 Mac, orang Quraisy memecah kemah dan berarak ke lembah Badar. Hujan telah turun pada hari sebelumnya dan mereka bertungkus-lumus menggerakkan kuda dan unta mereka ke atas bukit 'Aqanqal (sumber mengatakan matahari sudah pun naik ketika mereka sampai ke puncak). Selepas mereka turun dari 'Aqanqal, orang Makkah mendirikan perkhemahan lain di dalam lembah. Semasa mereka berehat, mereka menghantar seorang peninjau, Umayr ibn Wahb untuk meninjau barisan Muslim. Umayr melaporkan bahawa tentera Rasulullah ﷺ adalah kecil dan tidak ada bala tentera Islam lain yang mungkin menyertai pertempuran.

Walau bagaimanapun, dia juga meramalkan korban Quraisy yang sangat besar sekiranya berlaku serangan (Satu hadis merujuk kepadanya melihat "unta [Madinah] sarat dengan kematian tertentu"). Ini semakin melemahkan semangat Quraisy, kerana pertempuran Arab secara tradisinya melibatkan korban rendah, dan mencetuskan satu lagi perbalahan di kalangan kepimpinan Quraisy. Walau bagaimanapun, menurut tradisi Muslim, Amr ibn Hisham membatalkan perbezaan pendapat yang masih ada dengan merayu kepada rasa hormat Quraisy dan menuntut agar mereka memenuhi dendam darah mereka.

Pertempuran bermula dengan juara dari kedua-dua tentera muncul untuk terlibat dalam pertempuran. Tiga orang Ansar muncul dari barisan Muslim, hanya untuk dijerit balik oleh orang Makkah, yang gugup untuk memulakan sebarang perselisihan yang tidak perlu dan hanya mahu memerangi orang Islam Quraisy. Maka umat Islam menghantar Saiyidina Ali رضي الله عنه, Saiyidina Ubaidahرضي الله عنه, dan Saiyidina Hamzahرضي الله عنه. Orang Islam menghantar juara Makkah dalam pertempuran tiga lawan tiga, walaupun Saiyidina Ubaidah رضي الله عنه cedera parah.

Kini kedua-dua tentera mula melepaskan anak panah antara satu sama lain. Dua orang Islam dan tidak diketahui bilangan Quraisy telah dibunuh. Sebelum pertempuran bermula, Rasulullah ﷺ telah memerintahkan kaum Muslimin untuk menyerang dengan senjata jarak jauh mereka, dan hanya menyerang Quraisy dengan senjata jarak dekat apabila mereka maju. Sekarang dia memberi arahan untuk menyerang, melemparkan segenggam batu kerikil ke arah orang-orang Makkah dalam apa yang mungkin merupakan isyarat tradisional Arab sambil menjerit "Celakalah muka-muka itu!" Tentera Islam menjerit "Yā manṣūr amit!" dan menyerbu barisan Quraisy.

Kekuatan serangan umat Islam dapat dilihat dalam beberapa ayat al-Quran, yang merujuk kepada ribuan malaikat turun dari Syurga di Badar untuk menyembelih Quraisy. Perlu diingatkan bahawa sumber Muslim awal mengambil kisah ini secara literal, dan terdapat beberapa hadis di mana Rasulullahﷺ membincangkan Malaikat Jibril dan peranan yang dimainkannya dalam peperangan. Walau apa pun, orang Makkah, yang lemah dan tidak bersemangat untuk berperang, segera patah dan lari. Pertempuran itu sendiri hanya berlangsung beberapa jam dan berakhir pada awal petang.

Al-Bukhari menyenaraikan kerugian penduduk Makkah sebagai 70 mati dan 70 ditangkap. Ini adalah 15-16 peratus daripada tentera Quraisy, melainkan bilangan sebenar tentera Makkah yang hadir di Badar adalah jauh lebih rendah, dalam hal ini peratusan tentera yang hilang akan lebih tinggi. Kerugian Muslim biasanya disenaraikan pada 14 orang terbunuh, kira-kira 4 peratus daripada pasukan mereka. Sumber tidak menunjukkan bilangan yang cedera di kedua-dua belah pihak, dan percanggahan besar antara jumlah korban di setiap pihak menunjukkan bahawa pertempuran adalah sangat singkat dan kebanyakan orang Makkah terbunuh semasa berundur.


The Companions were martyred in the Battle of Badr.

1) Sayyiduna ‘Umayr ibn Abi Waqas. رضي الله عنه
2) Sayyiduna Safwan ibn Wahb.
رضي الله عنه
3) Sayyiduna Dhu-Shimalayn ibn ‘Abdi.
رضي الله عنه
4) Sayyiduna Mihja ibn Salih. رضي الله عنه
5) Sayyiduna
Aqil bin al-Bukayr. رضي الله عنه
6) Sayyiduna
Ubaydah ibn al-Harith. رضي الله عنه
7) Sayyiduna Sa
ad ibn Khaythama. رضي الله عنه
8) Sayyiduna Mubashir ibn
Abd al-Mundhir. رضي الله عنه
9) Sayyiduna Harithah ibn Suraqah.
رضي الله عنه
10) Sayyiduna Rafi
ibn Muala. رضي الله عنه
11) Sayyiduna
Umayr ibn Humam. رضي الله عنه
12) Sayyiduna Yazid ibn al-Harith.
رضي الله عنه
13) Sayyiduna Mu
awidh ibn al-Harith. رضي الله عنه
14) Sayyiduna ‘Awf ibn al-Harith.
رضي الله عنه

Semasa pertempuran itu, orang Islam menawan beberapa orang Quraisy Makkah sebagai tawanan. Tawanan Quraisy Makkah dibebaskan hanya dengan syarat mereka mendidik sepuluh orang Islam tentang cara membaca. Tiada bukti pemenjaraan, dan sebenarnya, banduan itu disimpan dengan selamat dan dipenuhi dalam tempoh itu. Dalam kes Umayyah, bekas hambanya Bilal begitu berniat untuk membunuhnya sehinggakan sahabatnya menikam salah seorang daripada orang Islam yang menjaga Umayyah.

Sejurus sebelum meninggalkan Badar, Rasulullah ﷺ juga memerintahkan agar lebih dua puluh orang Quraisy yang mati dikebumikan di dalam perigi di Badar. Beberapa hadis merujuk kepada kejadian ini, yang nampaknya menjadi punca utama kemarahan di kalangan Quraisy Makkah. Tidak lama selepas itu, beberapa orang Islam yang baru-baru ini ditangkap oleh sekutu Makkah telah dibawa masuk ke kota Makkah dan dihukum bunuh sebagai membalas dendam atas kekalahan tersebut.

Menurut pertelingkahan darah tradisional (serupa dengan Undang-undang Darah), mana-mana orang Makkah yang berkaitan dengan mereka yang terbunuh di Badar akan merasa terpaksa membalas dendam terhadap ahli suku yang telah membunuh saudara mereka. Di pihak Muslim, terdapat juga keinginan yang besar untuk membalas dendam, kerana mereka telah dianiaya dan diseksa oleh Quraisy Makkah selama bertahun-tahun. Walau bagaimanapun, selepas hukuman mati awal, banduan yang masih hidup ditempatkan dengan keluarga Islam di Madinah dan dilayan dengan baik, sama ada sebagai saudara atau mungkin sumber pendapatan tebusan.

Perang Badar sangat berpengaruh dalam kebangkitan dua orang yang akan menentukan perjalanan sejarah di Semenanjung Arab untuk abad berikutnya. Yang pertama ialah Rasulullah ﷺ, yang telah berubah semalaman daripada orang buangan Makkah menjadi pemimpin utama. Menurut seorang ahli sejarah yang terkenal, "selama bertahun-tahun Rasulullah ﷺ telah menjadi bahan cemuhan dan penghinaan, tetapi selepas kejayaan yang menakjubkan dan tidak diingini ini semua orang di Arab harus menganggapnya serius." Beberapa orientalis menambah bahawa Badr memaksa orang Arab lain untuk "menganggap orang Islam sebagai pencabar dan berpotensi mewarisi prestij dan peranan politik [Quraish]."

Kemenangan di Badar juga membolehkan Rasulullah ﷺ mengukuhkan kedudukannya sendiri di Madinah. Tidak lama selepas itu dia mengusir Banu Qaynuqa, salah satu puak Yahudi di Madinah yang telah mengancam kedudukan politiknya. Pada masa yang sama Abd-Allah ibn Ubayy, penentang utama Rasulullahﷺ di Madinah, mendapati kedudukan baginda sendiri sangat lemah. Selepas itu, dia hanya akan mampu melemparkan cabaran terhad kepada Rasulullahﷺ.

Penerima manfaat besar lain dari Perang Badar ialah Abu Sufyan. Kematian Amr ibn Hasyim, serta ramai pembesar Quraisy yang lain, memberi Abu Sufyan peluang, hampir secara lalai, untuk menjadi ketua Quraisy. Akibatnya, ketika Rasulullahﷺ berarak ke Makkah enam tahun kemudian, Abu Sufyanlah yang membantu merundingkan penyerahannya secara aman. Abu Sufyan kemudiannya menjadi pegawai tinggi di Empayar Muslim, dan anaknya Muawiya kemudiannya pergi mencari Khalifah Umayyah.

Pada hari-hari kemudian setelah berperang di Badar menjadi begitu penting sehingga Ibn Ishaq memasukkan senarai nama-demi-nama lengkap tentera Islam dalam biografi Rasulullahﷺ. Dalam banyak hadis, individu yang berperang di Badar dikenal pasti sebagai formaliti, dan mereka mungkin telah menerima wang saku pada tahun-tahun kemudian. Kematian veteran terakhir Badar berlaku semasa perang saudara Islam Pertama.

 Sumber sejarah


Badar dalam Al-Quran:

"Sesungguhnya Allah telah menolong kamu di Badar, padahal kamu adalah golongan yang hina, maka bertakwalah kepada Allah. Demikianlah kiranya kamu bersyukur."

(QS Al Imran:123)

Perang Badar adalah salah satu daripada beberapa peperangan yang dibincangkan secara jelas dalam Al-Quran. Ia bahkan disebut namanya dalam Sura 3:123, sebagai sebahagian daripada perbandingan dengan Perang Uhud.

Allah telah menolong kamu di Badar, padahal kamu adalah golongan yang hina; maka bertakwalah kepada Allah; dengan itu Semoga kamu menunjukkan rasa syukur kamu. Ingatlah engkau berkata kepada Mukmin:
"Allah telah menolong kamu di Badar, padahal kamu adalah pasukan yang hina, maka bertakwalah kamu kepada Allah. Demikianlah kiranya kamu bersyukur. Ingatlah kamu berkata kepada orang-orang Mukmin: "Apakah tidak cukup bagi kamu bahawa Allah menolong kamu dengan tiga ribu malaikat ( Khusus) yang diturunkan?"Ya, - jika kamu tetap teguh, dan berlaku lurus, walaupun musuh menyerang kamu dengan tergesa-gesa, Tuhan kamu akan menolong kamu dengan lima ribu malaikat yang mengadakan serangan yang hebat."

(QS Al Imran:123-125)

Menurut Yusuf Ali, istilah "syukur" mungkin merujuk kepada disiplin. Di Badar, tentera Islam didakwa telah mengekalkan disiplin yang kukuh, manakala di Uhud mereka memecah barisan untuk mengejar orang Makkah, membenarkan tentera berkuda Makkah mengapit dan menumpaskan tentera mereka. Gagasan Badar sebagai furqan, mukjizat Islam, disebut lagi dalam surah yang sama.

"Telah ada tanda bagi kamu pada dua pasukan yang bertemu (dalam pertempuran itu): Yang satu berperang di jalan Allah, yang lain menentang Allah; ini melihat dengan mata mereka sendiri Dua kali ganda bilangan mereka. Tetapi Allah menolong siapa yang dikehendaki-Nya dengan pertolongan-Nya. Ini adalah amaran bagi mereka yang mempunyai mata untuk melihat."

(QS Al Imran:13)

Badar juga merupakan subjek Surah 8: Al-Anfal, yang memperincikan kelakuan dan operasi ketenteraan. "Al-Anfal" bermaksud "harta rampasan" dan merujuk kepada perbincangan selepas pertempuran dalam tentera Islam mengenai cara membahagikan rampasan daripada tentera Quraisy. Walaupun Sura tidak menamakan Badar, ia menggambarkan pertempuran, dan beberapa ayat lazimnya dianggap berasal dari atau tidak lama selepas pertempuran.

Akaun Muslim tradisional

Hampir semua pengetahuan kontemporari tentang Perang Badar berasal daripada catatan Islam tradisional, baik hadis, dan biografi Rasulullahﷺ, yang ditulis beberapa dekad selepas pertempuran. Terdapat beberapa sebab untuk ini: pertama, ramai orang Arab di semenanjung Arab buta huruf dan tradisi lisan adalah kaedah lalai untuk menyampaikan maklumat. Pada masa Tentera Islam telah menakluki orang Arab yang lebih celik di Syria dan Iraq, hampir semua Quraisy telah memeluk Islam, menghapuskan sebarang kemungkinan akaun bukan Islam tentang pertempuran itu.

Kedua, apabila kompilasi hadis Muslim dikumpulkan, manuskrip asal menjadi berlebihan dan dimusnahkan oleh orientalis. dipanggil kadar "sangat menyedihkan". Akhirnya, orang Islam yang terbunuh di Badar dianggap sebagai syahid oleh kebanyakan orang Islam yang soleh, yang kemungkinan besar telah menghalang sebarang percubaan serius pada penggalian arkeologi di Badar.

Sokongan Malaikat semasa Perang Badar, dan dibolehkan harta rampasan.

(18)

Bab: Penolongan para malaikat semasa Perang Badar, dan dibolehkan harta rampasan


(18) باب الإِمْدَادِ بِالْمَلاَئِكَةِ فِي غَزْوَةِ بَدْرٍ وَإِبَاحَةِ الْغَنَائِمِ ‏‏

 

 نَا هَنَّادُ بْنُ السَّرِيِّ، حَدَّثَنَا ابْنُ الْمُبَارَكِ، عَنْ عِكْرِمَةَ بْنِ عَمَّارٍ، حَدَّثَنِي سِمَاكٌ، الْحَنَفِيُّ قَالَ سَمِعْتُ ابْنَعَبَّاسٍ، يَقُولُ حَدَّثَنِي عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ، قَالَ لَمَّا كَانَ يَوْمُ بَدْرٍ ح وَحَدَّثَنَا زُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ - وَاللَّفْظُ لَهُ - حَدَّثَنَا عُمَرُ بْنُ يُونُسَ الْحَنَفِيُّ حَدَّثَنَا عِكْرِمَةُ بْنُ عَمَّارٍ حَدَّثَنِي أَبُو زُمَيْلٍ - هُوَ سِمَاكٌ الْحَنَفِيُّ - حَدَّثَنِي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَبَّاسٍ قَالَ حَدَّثَنِي عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ قَالَ لَمَّا كَانَ يَوْمُ بَدْرٍ نَظَرَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم إِلَى الْمُشْرِكِينَ وَهُمْ أَلْفٌ وَأَصْحَابُهُ ثَلاَثُمِائَةٍ وَتِسْعَةَ عَشَرَ رَجُلاً فَاسْتَقْبَلَ نَبِيُّ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم الْقِبْلَةَ ثُمَّ مَدَّ يَدَيْهِ فَجَعَلَ يَهْتِفُ بِرَبِّهِ ‏"‏ اللَّهُمَّ أَنْجِزْ لِي مَا وَعَدْتَنِي اللَّهُمَّ آتِ مَا وَعَدْتَنِي اللَّهُمَّ إِنْ تَهْلِكْ هَذِهِ الْعِصَابَةُ مِنْ أَهْلِ الإِسْلاَمِ لاَ تُعْبَدْ فِي الأَرْضِ ‏"‏ ‏.‏ فَمَازَالَ يَهْتِفُ بِرَبِّهِ مَادًّا يَدَيْهِ مُسْتَقْبِلَ الْقِبْلَةِ حَتَّى سَقَطَ رِدَاؤُهُ عَنْ مَنْكِبَيْهِ فَأَتَاهُ أَبُو بَكْرٍ فَأَخَذَ رِدَاءَهُ فَأَلْقَاهُ عَلَى مَنْكِبَيْهِ ثُمَّ الْتَزَمَهُ مِنْ وَرَائِهِ ‏.‏ وَقَالَ يَا نَبِيَّ اللَّهِ كَذَاكَ مُنَاشَدَتُكَ رَبَّكَ فَإِنَّهُ سَيُنْجِزُ لَكَ مَا وَعَدَكَ فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ ‏{‏ إِذْ تَسْتَغِيثُونَ رَبَّكُمْ فَاسْتَجَابَ لَكُمْ أَنِّي مُمِدُّكُمْ بِأَلْفٍ مِنَ الْمَلاَئِكَةِ مُرْدِفِينَ‏}‏ فَأَمَدَّهُ اللَّهُ بِالْمَلاَئِكَةِ ‏.‏ قَالَ أَبُو زُمَيْلٍ فَحَدَّثَنِي ابْنُ عَبَّاسٍ قَالَ بَيْنَمَا رَجُلٌ مِنَ الْمُسْلِمِينَ يَوْمَئِذٍ يَشْتَدُّ فِي أَثَرِ رَجُلٍ مِنَ الْمُشْرِكِينَ أَمَامَهُ إِذْ سَمِعَ ضَرْبَةً بِالسَّوْطِ فَوْقَهُ وَصَوْتَ الْفَارِسِ يَقُولُ أَقْدِمْ حَيْزُومُ ‏.‏ فَنَظَرَ إِلَى الْمُشْرِكِ أَمَامَهُ فَخَرَّ مُسْتَلْقِيًا فَنَظَرَ إِلَيْهِ فَإِذَا هُوَ قَدْ خُطِمَ أَنْفُهُ وَشُقَّ وَجْهُهُ كَضَرْبَةِ السَّوْطِ فَاخْضَرَّ ذَلِكَ أَجْمَعُ ‏.‏ فَجَاءَ الأَنْصَارِيُّ فَحَدَّثَ بِذَلِكَ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم فَقَالَ ‏"‏ صَدَقْتَ ذَلِكَ مِنْ مَدَدِ السَّمَاءِ الثَّالِثَةِ ‏"‏ ‏.‏ فَقَتَلُوا يَوْمَئِذٍ سَبْعِينَ وَأَسَرُوا سَبْعِينَ ‏.‏ قَالَ أَبُو زُمَيْلٍ قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ فَلَمَّا أَسَرُوا الأُسَارَى قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم لأَبِي بَكْرٍ وَعُمَرَ ‏"‏ مَا تَرَوْنَ فِي هَؤُلاَءِ الأُسَارَى ‏"‏ ‏.‏ فَقَالَ أَبُو بَكْرٍ يَا نَبِيَّ اللَّهِ هُمْ بَنُو الْعَمِّ وَالْعَشِيرَةِ أَرَى أَنْ تَأْخُذَ مِنْهُمْ فِدْيَةً فَتَكُونُ لَنَا قُوَّةً عَلَى الْكُفَّارِ فَعَسَى اللَّهُ أَنْ يَهْدِيَهُمْ لِلإِسْلاَمِ ‏.‏ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ‏"‏ مَا تَرَى يَا ابْنَ الْخَطَّابِ ‏"‏ ‏.‏ قُلْتُ لاَ وَاللَّهِ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا أَرَى الَّذِي رَأَى أَبُو بَكْرٍ وَلَكِنِّي أَرَى أَنْ تُمَكِّنَّا فَنَضْرِبَ أَعْنَاقَهُمْ فَتُمَكِّنَ عَلِيًّا مِنْ عَقِيلٍ فَيَضْرِبَ عُنُقَهُ وَتُمَكِّنِّي مِنْ فُلاَنٍ - نَسِيبًا لِعُمَرَ - فَأَضْرِبَ عُنُقَهُ فَإِنَّ هَؤُلاَءِ أَئِمَّةُ الْكُفْرِ وَصَنَادِيدُهَا فَهَوِيَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم مَا قَالَ أَبُو بَكْرٍ وَلَمْ يَهْوَ مَا قُلْتُ فَلَمَّا كَانَ مِنَ الْغَدِ جِئْتُ فَإِذَا رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم وَأَبُو بَكْرٍ قَاعِدَيْنِ يَبْكِيَانِ قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَخْبِرْنِي مِنْ أَىِّ شَىْءٍ تَبْكِي أَنْتَ وَصَاحِبُكَ فَإِنْ وَجَدْتُ بُكَاءً بَكَيْتُ وَإِنْ لَمْ أَجِدْ بُكَاءً تَبَاكَيْتُ لِبُكَائِكُمَا ‏.‏ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ‏"‏ أَبْكِي لِلَّذِي عَرَضَ عَلَىَّ أَصْحَابُكَ مِنْ أَخْذِهِمُ الْفِدَاءَ لَقَدْ عُرِضَ عَلَىَّ عَذَابُهُمْ أَدْنَى مِنْ هَذِهِ الشَّجَرَةِ ‏"‏ ‏.‏ شَجَرَةٍ قَرِيبَةٍ مِنْ نَبِيِّ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ‏.‏ وَأَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ ‏{‏ مَا كَانَ لِنَبِيٍّ أَنْ يَكُونَ لَهُ أَسْرَى حَتَّى يُثْخِنَ فِي الأَرْضِ‏}‏ إِلَى قَوْلِهِ ‏{‏ فَكُلُوا مِمَّا غَنِمْتُمْ حَلاَلاً طَيِّبًا‏}‏ فَأَحَلَّ اللَّهُ الْغَنِيمَةَ لَهُمْ ‏.‏

 

Telah diriwayatkan dari Saiyidina Umar b. al-Khattab yang berkata:

Ketika itu adalah hari di mana Perang Badar berlaku, Rasulullah ﷺ melemparkan pandangan kepada orang-orang kafir, dan mereka adalah seribu, sedangkan para sahabat baginda sendiri berjumlah tiga ratus sembilan belas. Rasulullah ﷺ memalingkan (wajahnya) ke arah kiblat. Kemudian dia menghulurkan tangannya dan memulakan doanya kepada Tuhannya:

"Ya Allah, tunaikanlah untukku apa yang telah Engkau janjikan kepadaku. Ya Allah, tunaikanlah apa yang telah Engkau janjikan kepadaku. Ya Allah, sekiranya kumpulan kecil umat Islam ini musnah. Engkau tidak akan disembah di muka bumi ini." Dia meneruskan doanya kepada Tuhannya, menghulurkan tangannya, menghadap kiblat, sehingga jubahnya terlepas dari bahunya. Maka Abu Bakar datang kepadanya, mengambil jubahnya, dan meletakkannya di atas bahunya.

Kemudian dia memeluknya dari belakang dan berkata: Wahai Nabi Allah, doamu ini kepada Tuhanmu akan mencukupi untukmu, dan Dia akan menunaikan untukmu apa yang telah dijanjikan-Nya kepadamu. Maka Allah menurunkan (ayat Al-Quran): "Apabila kamu memohon pertolongan kepada Tuhan kamu, Dia memperkenankan seruan kamu (seraya berfirman): "Aku akan menolong kamu dengan seribu malaikat yang datang berturut-turut". Maka Allah menolongnya dengan malaikat. Abu Zumail berkata bahawa hadis itu telah diriwayatkan kepadanya oleh Ibn `Abbas yang berkata: Ketika pada hari itu seorang Muslim mengejar seorang kafir yang mendahuluinya, dia mendengar di atasnya desahan cambuk dan suara penunggang berkata. :

Teruskan, Haizum! Dia memandang sekilas kepada orang musyrik yang (sekarang) rebah terlentang. Apabila dia melihatnya (dengan berhati-hati dia mendapati bahawa) terdapat parut di hidungnya dan mukanya terkoyak seolah-olah telah dicambuk dengan cambuk, dan telah menjadi hijau dengan racunnya. Seorang Ansari datang kepada Rasulullah ﷺ dan menceritakan (peristiwa) ini kepadanya. Dia berkata: Kamu telah berkata benar. Ini adalah pertolongan dari langit ketiga. Orang Islam pada hari itu (iaitu hari Perang Badar) membunuh tujuh puluh orang dan menawan tujuh puluh orang. Rasulullah ﷺ berkata kepada Abu Bakar dan `Umar (Allah meridhai mereka): Apakah pendapat kamu tentang tawanan ini?

Abu Bakar berkata: Mereka adalah kerabat dan kerabat kami. Saya fikir anda harus membebaskan mereka selepas mendapat wang tebusan daripada mereka. Ini akan menjadi sumber kekuatan kepada kita menentang orang-orang kafir. Sangat mungkin Allah membimbing mereka kepada Islam. Kemudian Rasulullah ﷺ bersabda: Apakah pendapatmu wahai Ibnu Khattab? Dia berkata: Wahai Rasulullah, aku tidak berpegang pada pendapat Abu Bakar. Saya berpendapat bahawa anda harus menyerahkan mereka kepada kami supaya kami boleh memenggal kepala mereka. Serahkanlah `Aqil kepada `Ali supaya dia dapat memenggal kepalanya, dan serahkanlah kepadaku si ini dan si itu supaya aku boleh memenggal kepalanya. Mereka adalah pemimpin orang-orang kafir dan orang-orang veteran di antara mereka.

Rasulullah ﷺ menyetujui pendapat Abu Bakar dan tidak menyetujui apa yang saya katakan. Keesokan harinya ketika saya datang kepada Rasulullah ﷺ, saya dapati beliau dan Abu Bakar sedang duduk sambil menitiskan air mata. Aku berkata: Wahai Rasulullah, mengapa engkau dan sahabatmu menitiskan air mata? Beritahu saya sebabnya. Kerana saya akan menangis, atau sekurang-kurangnya saya akan berpura-pura menangis kerana simpati dengan awak. Rasulullah ﷺ bersabda: Aku menangisi apa yang telah menimpa sahabat kamu kerana mengambil tebusan (dari tawanan). Saya diperlihatkan seksaan yang mereka lakukan. Ia dibawa kepada saya sedekat pokok ini. (Dia menunjuk ke arah sebatang pohon yang dekat dengannya.) Kemudian Allah menurunkan ayat: "Tidaklah patut bagi seorang nabi mengambil tawanan sebelum dimusnahkan kekuatan orang-orang kafir..." hingga ke akhir ayat: "Maka makanlah harta rampasan perang, (ia) halal lagi suci. Maka Allah menghalalkan harta rampasan perang untuk mereka."

Rujukan

 : Sahih Muslim 1763
In-book reference : Book 32, Hadith 69
USC-MSA web (English) reference : Book 19, Hadith 4360
  (deprecated numbering scheme)


Notes/ References

↑ Quraish refers to the tribe in control of Mecca. The plural and adjective are Quraishi. The terms "Quraishi" and "Meccan" are used interchangeably between the Hijra in 622 and the Muslim Conquest of Mecca in 630.

↑ The hatred many Muslims have towards Hishām can be seen in his nickname, "Abū Jahl" (Father of Ignorance), which is how the majority of Muslims know him today.

↑ Martin Lings, Muhammad: His Life Based on the Earliest Sources (Inner Traditions International, 1983, ISBN 0892811706), 138-139.

↑ Sahih al-Bukhari: Volume 5, Book 59, Number 287 Retrieved March 9, 2021.

↑ Sahih al-Bukhari: Volume 4, Book 53, Number 359 Retrieved March 9, 2021.

↑ Lings, 139-140.

↑ Sahih al-Bukhari: Volume 5, Book 59, Number 286 Retrieved March 9, 2021.

↑ Ibn Ishaq says that Abu Sufyan himself rode ahead to reconnoiter the area and discovered the Muslim scouts via the dates left in their camels' droppings.

↑ Lings, 140.

↑ Jump up to:10.0 10.1 Sahih Muslim: Book 19, Number 4394 Retrieved March 9, 2021.

↑ Jump up to:11.0 11.1 Lings, 142.

↑ Lings, 154.

↑ Karen Armstrong, Muhammad: A Biography of the Prophet (HarperCollins, 1992, ISBN 0062508865), 174.

↑ Lings, 142-143.

↑ Armstrong, 175.

↑ Lings, 143-144.

↑ Armstrong, 174-175.

↑ Lings, 144-146.

↑ Sunan Abu Dawud: Book 14, Number 2659 Retrieved March 9, 2021.

↑ Sunan Abu Dawud: Book 14, Number 2658 Retrieved March 9, 2021.

↑ Jump up to:21.0 21.1 21.2 Armstrong, 176.

↑ Jump up to:22.0 22.1 22.2 Lings, 148.

↑ "O thou whom God hath made victorious, slay!"

↑ Qur'an: Sura 3:123-125. "Allah had helped you at Badr, when ye were a contemptible little force; then fear Allah; thus May ye show your gratitude. Remember thou saidst to the Faithful: "Is it not enough for you that Allah should help you with three thousand angels (Specially) sent down? "Yea, - if ye remain firm, and act aright, even if the enemy should rush here on you in hot haste, your Lord would help you with five thousand angels Making a terrific onslaught."

↑ Sahih al-Bukhari: Volume 4, Book 52, Number 276 Retrieved March 9, 2021.

↑ Qur'an:Sura 8:67-69. "It is not fitting for an apostle that he should have prisoners of war until he hath thoroughly subdued the land. Ye look for the temporal goods of this world; but Allah looketh to the Hereafter: And Allah is Exalted in might, Wise. Had it not been for a previous ordainment from Allah, a severe penalty would have reached you for the (ransom) that ye took. But (now) enjoy what ye took in war, lawful and good: but fear Allah. for Allah is Oft-forgiving, Most Merciful."

↑ Sahih Al-Bukhari: Volume 3, Book 38, Number 498 Retrieved March 9, 2021.

↑ Al Muslim: Book 040, Number 6870 Retrieved March 9, 2021.

↑ Sahih al-Bukhari: Volume 5, Book 59, Number 325 Retrieved March 9, 2021.

↑ Marshall Hodgson, The Venture of Islam: The Classical Age of Islam (University of Chicago Press, 1974, ISBN 0226346838), 176-178.

↑ Including the elderly Abu Lahab, who was not at Badr but died within days of the army's return

↑ Sahih al-Bukhari: Volume 5, Book 59, Number 357 Retrieved March 9, 2021.

↑ Sahih Al-Bukhari: Volume 5, Book 59, Number 358 Retrieved March 9, 2021.

↑ Hugh N. Kennedy, The Prophet and the Age of the Caliphate (Longman, 1985, ISBN 0582405254), 355.

ReferencesISBN links support NWE through referral fees

Ali, Abdullah Yusuf. The Holy Qur'an: Text, Translation & Commentary. Tahrike Tarsile Qur'an; Reissue edition, 1987. ISBN 0940368323

Armstrong, Karen. Muhammad: A Biography of the Prophet. HarperCollins, 1992. ISBN 0062508865

Crone, Patricia. Meccan Trade and the Rise of Islam. Princeton, NJ: Princeton University Press, 1987. ISBN 1593331029

Hodgson, Marshall. The Venture of Islam: The Classical Age of Islam. University of Chicago Press, 1974. ISBN 0226346838

Kennedy, Hugh. The Prophet and the Age of the Caliphate. Longmont, 1985. ISBN 0582405254

Lings, Martin. Muhammad: His Life Based on the Earliest Sources. Inner Traditions International, 1983. ISBN 0892811706

Nicolle, David. Armies of the Muslim Conquest. Osprey Publishing, 1993. ISBN 185532279X

Watt, W. Montgomery. Muhammad at Medina. Oxford Univ. Press, 1981. ISBN 9780195772869

Comments

Popular posts from this blog

Bab 1 - Dunia Arab Sebelum Kedatangan Islam.

Bab 22 -Kejatuhan Khaybar - Bani Qurayza dan Bani Nadir

Bab 2 - Kelahiran Muhammad (Rasulullah ﷺ)

Bab 15 : Rasulullah ﷺ di Madinah

Bab 20 (1) - EKSPEDISI SAWIQ

Bab 26-Ziarah Pertama Umrah & Perjanjian Hudaibiyah.

Bab 6 - Mereka Terdahulu, Merekalah Yang Terdepan.

Bab 29 - Perperangan Tabuk

Bab 24-Tragedi Ar Raji'