Bab 14 - Hijrah – Berhijrah ke Madinah

Hijrah adalah perkataan Arab yang bermaksud hijrah Rasulullahﷺ dari Makkah ke Madinah. Ini berlaku pada tahun ke-13 Nabi Hud beliau. Seperti yang dinubuatkan dalam bab-bab terdahulu bahawa orang Quraisy telah meninggalkan orang Islam tanpa pilihan lain selain melarikan diri untuk hidup mereka. Apabila mereka menyedari bahawa orang Islam berhijrah beramai-ramai ke Madinah dan mencapai kejayaan yang besar, kemarahan mereka tiada batas. 

Ketua-ketua semua puak berhimpun di Darul a Nadwa untuk memutuskan haluan terbaik seterusnya untuk diikuti dan sebulat suara bersetuju bahawa pembunuhan itu adalah satu-satunya perkara yang boleh mencapai tujuan mereka. Tetapi untuk membunuh pada zaman itu bermakna, seperti yang telah ditunjukkan, memulakan perbalahan puak. Ini nampaknya, pada mulanya, adalah satu kesukaran, manakala Abu Jahal tampil dengan rancangan bahawa tidak seorang pun boleh melakukan perniagaan itu, tetapi penyokong ancaman dan pemuda yang dipilih daripada semua klan harus melakukannya, dan dengan itu menghapuskan punca pertumpahan darah suku.

Ketika orang Quraisy sedang mematangkan rancangan mereka, datanglah firman  Allah kepada Rasulullahﷺ, menyuruh baginda supaya tidak tidur malam itu di atas katilnya, sedangkan baginda (Rasulullahﷺ) sendiri akan melarikan diri, dan bertemu dengan Sayidina Abu Bakar رضياللهعنه di tempat yang telah ditetapkan. Sayidina Ali رضياللهعنه, terpaksa ditinggalkan kerana Nabi mempunyai amanah untuk menunaikan kewajipan kepada orang-orang tertentu, dan sejak baginda pergi maka Sayidina Ali رضياللهعنه memikul tanggungjawab itu. 

Sayidina Abu Bakar رضياللهعنه juga dimaklumkan dan diarahkan untuk membuat persiapan yang diperlukan untuk penerbangan, selepas itu Rasulullahﷺ pulang ke rumahnya. Sejurus selepas senja, semua pemuda Quraisy yang terpilih mengepung rumah Rasulullahﷺ pulang ke rumahnya. Sejurus selepas senja, semua pemuda Quraisy yang terpilih mengepung rumah Rasulullahﷺ, supaya tidak ada yang keluar atau masuk.

Mereka menunggu kedatangan Rasulullahﷺ sehingga mereka menyerangnya dan membunuhnya. Pada waktu malam, Rasulullahﷺ meninggalkan rumah, melalui kumpulan pengepung yang sama ini yang, dalam kegembiraan mereka gagal mengenalinya. Sepanjang malam mereka terus mengintip melalui lubang di pintu dan cukup puas melihat seseorang tidur di atas katil. Pada lewat pagi apabila pemuda itu tidak sabar dan meneka ada sesuatu yang tidak kena, bergegas masuk ke dalam rumah, mereka mendapati Sayidina Ali رضياللهعنه terbaring di atas katil bukannya Rasulullahﷺ. 

Rasulullahﷺ sendiri setelah keluar dari rumah, pergi ke tempat yang ditentukan di mana beliau bertemu dengan Sayidina Abu Bakar رضياللهعنه, dan berangkat bersamanya ke Madinah, bersembunyi dahulu di gua Thur, tiga batu dari Makkah. Gua Thur dan Hira adalah kedua-duanya elemen penting dalam sejarah Islam. Satu peristiwa penting dalam Nubuatan Rasulullahﷺ kerana dari satu panggilan diterima, dan dari satu lagi kehidupan baru telah dimasukkan ke dalam misi wahyu agama ilahi - Islam.

      Apabila orang Quraisy menjumpai Sayidina Ali رضياللهعنه di atas katil dan bukannya Rasulullahﷺ mereka mula-mula tercengang, dan kemudian berang sehingga Sayidina Ali رضياللهعنه tidak terlepas daripada kecederaan yang teruk. Mereka memanggil mesyuarat tergempar dan ganjaran besar untuk penangkapan Rasulullahﷺ diumumkan di seluruh kota. Tidak cukup dengan ini, mereka menghantar kumpulan pengesan untuk menyisir kawasan kejiranan bagi pelarian itu. Salah satu pihak ini, sebenarnya mengikut jejak kaki yang dikejar, tiba di mulut gua Thur. Sayidina Abu Bakar رضياللهعنه, mendengar mereka berputus asa dan berkata bahawa mereka hilang hanyalah dua dan musuh yang begitu ramai. Tetapi Rasulullahﷺ menjawab:

 "Kami bertiga, kerana Allah bersama kami dan akan melindungi kami."

Sudah pasti tidak ada contoh dalam sejarah dunia seorang lelaki yang menunjukkan keimanan dan menunjukkan ketenangan dan kedamaian seperti yang dilakukan oleh Rasulullahﷺ ketika menghadapi bencana dan kematian yang pasti. Musuh berada di mulut gua, bersenjata ke gigi, berhasrat untuk membunuh, sengit dengan kemarahan, dan dahagakan darah, tetapi Rasulullahﷺ memberitahu satu-satunya sahabat yang bersamanya supaya jangan berputus asa, tetapi berhati-hati kerana Allah Rabbul Jalalluh bersama mereka. . 

Dan sesungguhnya  Allah jualah yang menyelamatkan mereka dari kematian yang pasti: Suara Allah dari atas itulah yang meneguhkan hati dan kepalanya serta menyuruhnya jangan takut.  Allah datang kepadanya untuk menyelamatkannya, kerana dia sedang beribadah kepada Allah Rabbul Jalalluh.

Musuh, setelah sampai ke mulut gua, kehilangan jejak langkah mereka; satu tanda yang pasti kepada mereka bahawa kedua-dua Rasulullahﷺ dan Sayidina Abu Bakar رضياللهعنه yang mereka kejar dengan begitu hebat telah berada di suatu tempat. Salah seorang daripada mereka mencadangkan untuk mencari gua, dan jika mereka melakukannya, mereka akan berjaya membunuh dan menghancurkan iman. Tetapi  Allah Rabbul Jalalluh telah menetapkan sebaliknya. 

Dia telah menetapkan bahawa Nabi terakhir-Nya mesti berjaya, dan, oleh itu dia tidak akan dibunuh. Yang lain mendengar lelaki itu menasihati mencari gua itu ketawa, memberitahunya bahawa mereka tidak akan membuang masa mencarinya di dalam gua di atas mulutnya yang mana sarang labah-labah masih utuh sedang melambai-lambai ditiup angin. 

Jadi mereka berpaling untuk memburu di tempat lain, sedikit bermimpi bahawa dengan berbuat demikian mereka telah kehilangan semua peluang untuk mendapatkannya. Rasulullahﷺ tinggal selama tiga hari di dalam gua dan diam-diam dibekalkan makanan oleh anak perempuan Sayidina Abu Bakar رضياللهعنه – Saidatuna Asma رضياللهعنه, yang masih berada di Makkah. Apabila pekerjaan itu selesai dan pantainya jelas mereka keluar dari gua, dan dengan Abdullah bin Uraykit, seorang musyrik, sebagai pemandu mereka, mereka menuju ke Madinah. Oleh itu, mengelak dari semua laluan yang sering dikunjungi dan diketahui, mereka pergi, berehat untuk hari itu kerana panas, dan perjalanan hanya pada waktu malam.

Tawaran ganjaran yang besar telah menghantar ramai orang yang berani mencari Rasulullahﷺ, dan Suraqa bin Khas’am adalah salah seorang daripada mereka. Tidak lama selepas Rasulullahﷺ keluar dari gua, Baginda melihat jejaknya dan mengikutinya dengan menaiki kereta Arabnya, tetapi kudanya tersandung dalam perjalanan dan melemparkannya. Dengan tergesa-gesa, dia meneruskan pengejaran, tetapi sekali lagi kuda itu tersandung dan melemparkannya dengan kuat ke jarak yang agak jauh. 

Sekali lagi dia menunggangi semula dan sekali lagi kuda itu, kali ini ketika penunggangnya berada dekat dengan Rasulullahﷺ dan sedang bersiap untuk menembak anak panah, tersandung dan melemparkannya dengan kekuatan yang besar, kakinya sendiri tenggelam ke dalam pasir. Kemudian, Suraqa berkata: "Saya sedar bahawa telah ditetapkan bahawa perjuangan Rasulullahﷺ akan berjaya."

        Meninggalkan semua niat membunuh atas perintah suara hati ini, dia mendekati Rasulullahﷺ dan memohon keampunan baginda. Rasulullahﷺ memaafkannya dengan senyuman dan menyampaikan berita gembira bahawa suatu hari nanti dia akan memakai gelang emas para penguasa Parsi. Ini adalah Nubuatan yang benar tentang peristiwa yang berlaku dua puluh empat tahun kemudian; kerana kata-kata ini mendapat penggenapan apabila Empayar Chosroes Parsi tumbang kepada pedang Sayidina Omar Ibn Al Khattab رضياللهعنه dan Suraqa telah dihantar untuk dihiasi dengan gelang.

        Keteguhan dan ketenangan yang sempurna yang ditunjukkan oleh Rasulullahﷺ dalam setiap jenis perubahan adalah disebabkan oleh wahyu Ilahi yang datang kepadanya dari semasa ke semasa. Sebagai contoh;

إِنَّ ٱلَّذِى فَرَضَ عَلَيْكَ ٱلْقُرْءَانَ لَرَآدُّكَ إِلَىٰ مَعَادٍۢ ۚ قُل رَّبِّىٓ أَعْلَمُ مَن جَآءَ بِٱلْهُدَىٰ وَمَنْ هُوَ فِى ضَلَـٰلٍۢ مُّبِينٍۢ ٨٥

Sesungguhnya Dia yang memerintahkan kepadamu Al-Qur’an akan mengembalikanmu ke Makkah.” 

(Quran 28:85).

Daripada ayat ini Rasulullahﷺ mengumpul bahawa suatu hari nanti baginda akan kembali ke Makkah dengan kemenangan; kerana dia amat menyayangi kota kelahirannya itu, dan sangat berdukacita kerana meninggalkannya. Bahkan tentang nasib yang menimpa Rasulullahﷺ telah dimaklumkan melalui wahyu jauh sebelum saat sebenar untuknya datang. Oleh itu umat Islam mengetahui bahawa kejayaan Islam akan bermula dari Madinah. Dalam kesusahan itulah kemuncak ketidakberdayaan Rasulullahﷺ tercapai. Oleh itu, Al-Quran mengatakan bahawa jika orang Makkah tidak menolongnya, Allah Rabbul Jalalluh pasti menolongnya.

         Pada suatu hari ketika dalam perjalanan ke Madinah, kami semua kelaparan, maka ketika mereka tiba di sebuah kampung, mereka mendekati seorang wanita tua yang sedang duduk di depan pintu dan bertanya kepadanya apakah dia boleh memberi mereka makan. Wanita-wanita itu menjawab bahawa dia tidak mempunyai apa-apa, bahkan kambingnya, yang boleh diberikan susunya, kecuali seekor kambing yang lemah dan kering, dan apabila diberi izin, kambing itu memberikan susu yang cukup untuk membekalkan mereka semua.

          Kita tahu bagaimana Rasulullahﷺ terpaksa bekerja di Makkah dalam menghadapi pertentangan yang sengit. Pada setiap langkah percubaan dibuat untuk menamatkan ajarannya dengan kekerasan, rasuah, dan kekejaman. Tetapi Rasulullahﷺ tidak pernah goyah sedetik pun dari misinya. Rasulullahﷺ  meneruskan dengan segala kekuatan rohani dan akhlaknya; Hasilnya ialah pada penghujung tiga belas tahun dia telah berjaya menginsafkan kira-kira tiga ratus orang, yang tidak pernah sedetik pun melalui pemikiran, perbuatan, atau tindakan teragak-agak untuk menyerahkan segala-galanya untuknya, yang ajarannya mereka mempunyai iman yang tersirat.

Ini tidak diragukan lagi pencapaian terbesar Rasulullahﷺ, dalam tempoh yang begitu singkat Makkah telah dipecah menjadi dua puak yang tidak menghiraukan mercu tanda lama suku dan keluarga, telah menyusun diri mereka dalam pertentangan yang mematikan antara satu sama lain. Orang-orang yang beriman menanggung penganiayaan dengan semangat sabar dan bertolak ansur, dan walaupun adalah kebijaksanaan mereka untuk melakukannya, pujian dari kesabaran yang besar boleh diberikan secara bebas. Seratus lelaki dan wanita, daripada mengabaikan iman mereka yang berharga, telah meninggalkan rumah dan mencari perlindungan sehingga badai berlalu di pengasingan Abyssinian. Dan kini sekali lagi sejumlah besar, dengan Rasulullahﷺ sendiri berhijrah dari kota cinta mereka dengan tapak suci- 

Kaabah, kepada mereka tempat paling suci di bumi dan melarikan diri ke Madinah. Di sana pesona menakjubkan yang sama telah dalam tempoh dua atau tiga tahun telah menyediakan untuk mereka persaudaraan yang bersedia untuk membela Rasulullahﷺ dan para sahabat dan pengikutnya dengan darah mereka. Orang-orang Yahudi di Madinah telah lama mendengar kedengaran di telinga orang-orang Madinah, tetapi barulah mereka mendengar alunan yang membangkitkan semangat Nabi Arab, mereka juga bangun dari tidur dan tiba-tiba memasuki kehidupan yang baru dan bersungguh-sungguh. Kemuliaan umatnya dapat digambarkan dalam sabda Rasulullah ﷺ sendiri..”

          Selepas lapan hari perjalanan Rasulullahﷺ dan Sayidina Abu Bakar رضياللهعنه tiba di sebuah tempat bernama Quba, tiga batu dari Madinah. Rasulullahﷺ tinggal di sana empat belas hari, di mana pada masa itu dibangunkan sebuah masjid yang masih sering dikunjungi oleh umat Islam selepas mereka menunaikan haji ke Makkah.


Orang lain yang membantu hijrah ke Madinah-Hijrah:

Serangan dan konspirasi orang kafir Quraisy terhadap Rasulullahﷺ semakin hebat. Mereka juga terus berusaha untuk menyakiti Rasulullahﷺ dan para sahabatnya. Rasulullahﷺ kemudian memerintahkan para sahabatnya untuk berhijrah secara diam-diam ke Madinah. Sedangkan Rasulullahﷺ dan beberapa sahabatnya masih tinggal di Makkah. Rasulullahﷺ menunggu turunnya ayat dari Allah untuk berhijrah. Tepat pada 26 Shafar 622 M atau tepatnya 17 Jun, Rasulullahﷺ ditemani oleh Sayidina Abu Bakar Ash Siddique رضياللهعنه  pergi ke Gua Thur. Rasulullahﷺ memberitahu Saiyidina Abu Bakar رضياللهعنه bahawa dia harus pergi berhijrah pada malam itu dan melantik Saiyidina Abu Bakar رضياللهعنه untuk menemaninya. Peristiwa itu tercatat dalam Kitab Fathul Bari seperti yang dipetik dari perpustakaan al-Quran.

Dari Sayidatuna Aishah رضياللهعنه , dia berkata, "Sayidina Abu Bakar رضياللهعنه  pernah meminta izin Rasulullahﷺ untuk berhijrah ketika gangguan (kaum Quraisy) semakin parah, lalu baginda bersabda kepadanya: "Diamlah dahulu. “Sayidina Abu Bakar رضياللهعنه  berkata, “Wahai Rasulullahﷺ, apakah kamu ingin menunggu perintah itu?” Rasulullah ﷺ bersabda: “Saya harap begitu. "Sambung Aisyah," Sayidina Abu Bakar رضياللهعنه  kemudian menunggu (perintah hijrah), pada suatu hari pada waktu tengah hari, Rasulullahﷺ datang menemuinya, lalu baginda memanggilnya: "Suruhlah mereka yang berada di sisi untuk keluar." Sayidina Abu Bakar رضياللهعنه  menjawab, "Sesungguhnya dia adalah dua anak perempuanku." Dia berkata: "Adakah kamu merasakan bahawa aku telah diizinkan untuk berhijrah?" Saiyidina Abu Bakar رضياللهعنه  berkata, "Apa yang harus disertai?" Maka Rasulullahﷺ menjawab: "Benar, saya perlu ditemani." 

Sayidina Abu Bakar رضياللهعنه  berkata, "Wahai Rasulullah, sesungguhnya aku mempunyai dua ekor unta yang telah aku sediakan untuk hijrah." Kemudian Sayidina Abu Bakar رضياللهعنه  memberikan satu-satunya binatangnya iaitu al Jada`, keduanya berangkat sehingga sampai ke gua Thur dan kedua-duanya bersembunyi di dalamnya. Sedangkan Amir bin Fuhairah  adalah hamba kepunyaan Abdullah bin Tufail bin Sahbarah, saudara tiri Saidatuna Aishah رضياللهعنه , dan Sayidina Abu Bakar رضياللهعنه  juga mempunyai beberapa ekor kambing tenusu, yang dibawa setiap pagi dan petang oleh Amir bin Fuhairah untuk mereka berdua. Kemudian dia pergi pada waktu malam menemui mereka selepas itu Amir bin Fuhairah pergi merumput sehingga tiada seorang pun pengembala yang mengetahui bilakah Amir Bin Fuhairah pergi, lalu Sayidina Abu Bakar رضياللهعنه  dan Rasulullahﷺ keluar mengikuti dari belakang sehingga mereka berdua tiba di Madinah.

(HR. Bukhari) [No. 4093 Fathul Bari] Sahih.

 5 Orang yang membantu dalam menyembunyikan Rasulullahﷺ di Gua Thur.

Gua Thur adalah salah satu saksi sejarah kehidupan Rasulullah. Di sana, Rasulullahﷺ pernah bersembunyi bersama Saiyidina Abu Bakar رضياللهعنه untuk mengelak daripada mengejar orang Quraisy yang ingin membunuhnya. Pada malam itu, Rasulullahﷺ berjaya menyelinap keluar dari rumahnya dan berjaya menggoda kaum Quraisy yang telah lama menunggunya di luar.

Di dalam gua itu, Rasulullahﷺ tinggal selama tiga hari sehingga datang pertolongan yang telah Sayidina Abu Bakar رضياللهعنه  sediakan. Sahabat menyertai tempat persembunyian, siapakah mereka?

 1. Sayidina Abu Bakar as-Siddique ra

Sahabat yang seorang ini tidak perlu dijelaskan lagi jasanya. Beliau begitu sering membantu perjuangan Rasulullahﷺ. Ketika Rasulullahﷺ bersembunyi di gua Thur, baginda sentiasa menemani dan memberi banyak pertolongan. Bahkan sebelum Rasulullahﷺ memasuki mulut gua; dialah yang memastikan keselamatan gua.

Sayidina Abu Bakar رضياللهعنه  juga menjadikan kakinya sebagai tempat bersandar pada kepala Rasulullahﷺ ketika tidur, bahkan kakinya untuk dipatuk ular untuk menutup lubang ular agar tidak mengganggu Rasulullah ﷺ. Sayidina Abu Bakar رضياللهعنه  juga mengatur waktu dan kenderaan Rasulullahﷺ ketika keluar dari persembunyian di gua Thur.

 2. Abdullah bin Abu Bakar

 Beliau adalah anak kepada Sayidina Abu Bakar رضياللهعنه  yang berkhidmat sebagai pemberi maklumat penting. Beliau melaporkan setiap perkembangan keadaan yang berlaku di kota Makkah. Sepanjang hari dia meneliti semua percakapan semua orang Quraisy mengenai Rasulullah ﷺ dan sahabat yang dicintainya.

Pada sebelah petang dia datang ke gua Thur dan melaporkan semua maklumat yang diperolehi kepada Rasulullahﷺ dan bapanya. Dia tinggal di dalam gua itu hingga malam, sehingga tidak ada yang menyangka bahawa dia tidak berada di Makkah pada malam itu.

3. Asma binti Abu Bakar رضياللهعنه 

Beliau juga adalah puteri Sayidina Abu Bakar رضياللهعنه . Dia bertugas mengikuti Abdullah dalam perjalanan ke gua Thur sambil membawa makanan untuk ayahnya dan Rasulullahﷺ. Makanan inilah yang membuatkan dua bangsawan ini bertahan di dalam gua selama tiga hari.

4. Amir bin Fuhairah رضياللهعنه 

Amir adalah hamba Sayidina Abu Bakar رضياللهعنه  yang mengembala kambing Sayidina Abu Bakar رضياللهعنه setiap hari. Ketika Rasululla ﷺ dan Sayidina Abu Bakar رضياللهعنه r berada di gua Thur, beliau membawa kambingnya ke gua Thur. Kambing itulah yang membekalkan minuman kepada Rasulullah ﷺ dan Sayidina Abu Bakar رضياللهعنه.

Pada waktu petang, beliau kembali mengikuti jejak Abdullah dan Sayidatuna Asma Sayidina Abu Bakar رضياللهعنه. Sehingga tapak kaki kambing menghapuskan tapak kaki Abdullah dan Sayidatuna Asma Sayidina Abu Bakar رضياللهعنه, sehingga tiada siapa yang tahu.

5. Abdullah bin al-Urayqath

Beliau bertugas membawa unta yang telah disediakan oleh Sayidina Abu Bakar Sayidina Abu Bakar رضياللهعنه untuk membawa Rasulullahﷺ dan Sayidina Abu Bakar Sayidina Abu Bakar رضياللهعنهkeluar dari gua. Baginda juga memimpin dua pembesar itu berhijrah ke kota Yathrib, Madinah. Beliau adalah pembimbing Rasulullah ﷺ hijrah ke Madinah.

Kisah-kisah lain yang berkaitan dengan persembunyian di Gua Thur, seperti yang diungkapkan dalam Al Quran: Ini adalah bertentangan dengan fakta sebenar yang dinyatakan oleh Allah Rabbul Jalalluh di dalam Al-Quran:

Allah Rabbul Jalalluh disebutkan dalam Al Quran:

Al Quran: At Taubah Ayat 40

Maksudnya: 

إِلَّا تَنصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ ٱللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ ثَانِىَ ٱثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِى ٱلْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَـٰحِبِهِۦ لَا تَحْزَنْ إِنَّ ٱللَّهَ مَعَنَا ۖ فَأَنزَلَ ٱللَّهُ سَكِينَتَهُۥ عَلَيْهِ وَأَيَّدَهُۥ بِجُنُودٍۢ لَّمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ ٱلسُّفْلَىٰ ۗ وَكَلِمَةُ ٱللَّهِ هِىَ ٱلْعُلْيَا ۗ وَٱللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ٤٠

"Jika kamu tidak menolongnya (Muhammad), maka Allah telah menolongnya." Itulah ketika orang-orang kafir (Musyrikin Makkah) mengusirnya (dari Makkah) sedang dia adalah salah seorang dari keduanya ketika keduanya berada di dalam gua ketika dia (Rasulullahﷺ) berkata kepada sahabatnya: “Janganlah kamu bersedih, sesungguhnya Allah bersama kita. . ” Maka Allah menurunkan ketenangan kepada (Muhammad) dan menolong dengan pasukan yang kamu tidak melihatnya. "

At Taubah Ayat 40

Ayat ini jelas menunjukkan bahawa Allah Rabbul Jalalluh memberi pertolongan kepada Rasulullahﷺ dengan sakinah (ketenangan) dan dengan bala tentera yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar iaitu Malaikat, bukan dengan Labah-labah membuat sarang, bukan dengan dua burung Merpati dan sebagainya. Itulah sebabnya al-Baghawi berkata dalam tafsirnya:

Maksudnya: “Mereka itulah para Malaikat yang turun untuk memalingkan muka dan pandangan orang-orang kafir daripada melihat Sayidina Abu Bakar رضياللهعنه’.

Dalam beberapa hadis, ada yang menguatkan maksud ini. Abu Naim رضياللهعنه  meriwayatkan dari Asma' binti Sayidina Abu Bakar رضياللهعنه’ dia berkata:

Maksudnya: "Bahawasanya Sayidina Abu Bakar Sayidina Abu Bakar رضياللهعنه melihat seorang lelaki menuju ke gua, lalu dia berkata:" Wahai Rasulullah! Dia sedang melihat ke arah kita. ”

Rasulullahﷺ bersabda: "Tidak! Sesungguhnya malaikat sedang melindunginya sekarang dengan sayap mereka." Tidak lama kemudian lelaki itu duduk terkencing menghadap mereka berdua.

Maka Rasulullah ﷺ. berkata: “Wahai Abu Bakar! Jika dia melihat, sudah tentu dia tidak akan melakukan ini. ”

*** Hadis ini Sanadnya Hasan (Baik) (Silsilah al-Ahadith ad-Dhoifah wa al-Maudhu'ah 3/261-264, Dengan dalil ini, jelaslah keyakinan bahawa Rasulullah ﷺ dilindungi oleh seekor Labah-labah dengannya. sarang dan dua burung Merpati yang bersarang di muara gua Thur adalah tidak benar.Oleh itu ia tidak lebih daripada khurafat.

(HR. Bukhari) [No. 4093 Fathul Bari] Sahih.


Baca Lagi:



Referensi:

Mevdudi, Hz. Peygamber’in Hayatı [The Life of the Holy Prophet], (Terj.: A. Asrar) İstanbul, 1972, I-II.

Muhammed Hamidullah, İslam Peygamberi [Nabi Islam], (Terj.: S. Tuğ), İstanbul, 1980, I-II.

Eski dan Yeni Ahid'te Hz. Muhammad [Nabi Muhammad dalam Perjanjian Lama dan Baru], (Terj.: Ş. Siber) Ankara, 1972.

Muhammed Sadık, HıristiyanlıkKarşısında İslamiyet [Islam dalam Pandangan Kristian], (Terj.: Ş. Siber) Ankara, 1960.

Madya Dr. H. Dursun Yıldız, Büyük İslam Tarihi [Sejarah Besar Islam], İstanbul, 1986, I-XIV.

M. Asım Köksal, İslam Tarihi [Sejarah Islam], İstanbul, 1981, I-XI.

Ibn Kathir, Qisasu’l Anbiya [Kisah Para Nabi], Beirut, 1990.

Mevalana Şibli, Asr-ı Saadet [Zaman Keemasan], (Terj.: Ö. Rıza Doğrul) İstanbul, 1977, I-V.

Osman Cilacı, Kur’an Işığında Üç Peygamber Üç Kitap [Tiga Nabi, Tiga Buku dalam Cahaya Al-Qur’an], İstanbul, 1977.

Takıyyüddin el-Hilali, el-Berahinü’l-İnciliyye [Bukti Injil], (Terj.: O. Cilacı) İstanbul, 1977.

Osman Cilacı, Dinler ve İnsanlar [Agama dan Rakyat], Konya, 1990.

Seyyid Emir Ali, Musavvar İslam Tarihi [Musavvar History of Islam], (Terj.: M. Raul) İstanbul, 1329, I-II.

[1] Ibn Hisham, ibid, V. 2, p. 75-76; Tabari, Tarikh, V. 2, p. 235.

[2] Ibn Hisham, ibid, V. 2, p. 75-76; Ibn Sa’d, ibid, V. 2, p. 220; Tabari, ibid, V. 2, p. 235.

[3] Doç. Dr. Sâlih Tuğ, İslam Vergi Hukukunun Ortaya Çıkışı, p. 27 (Ank. 1963).

[4] Ibn Hisham, ibid, V. 2, p. 73; Ibn Sa’d, ibid, V. 1, p. 220.

[5] Ibn Hisham, ibid, V. 2, p. 76; Ibn Sa’d, ibid, V. 1, p. 220.

[6] Ibn Hisham, Sirah, V. 2, p. 77-78; Ibn Sa’d, Tabaqat, V. 3, p. 420; Tabari, Tarikh, V. 2, p. 236.

[7] Ibn Hisham, ibid, V. 2, p. 78-79; Ibn Sa’d, ibid, V. 3, p. 420; Tabari, ibid, V. 2, p. 236-237; Ibn Sayyid, Uyunu’l-Athar, V. 1, p. 160; Halabi, Insanu’l-Uyun, V. 2, p. 170-171.

[8] Ibn Hisham, Sirah, V. 2, p. 83-84; Ibn Sa’d, Tabaqat, V. 1, p. 221; Tabari, Tarikh, V. 2, p. 228.

[9] Ibn Hisham, Sirah, V. 2, p. 84; Ibn Sa’d, Tabaqat, V. 1, p. 222; Tabari, ibid, V. 2, p. 238; Ibn Sayyid, Uyunu’l-Athar, V. 1, p. 163; Halabi, Insanu’l-Uyun, V. 2, p. 174-175.

[10] Tabari, Tarikh, V. 2, p. 239; Halabi, ibid, V. 2, p. 175.

[11] Ibn Hisham, ibid, V. 2, p. 97; Halabi, ibid, V. 2, p. 175.

[12] Ibn Hisham, ibid, V. 2, p. 85; Ibn Sa’d, ibid, V. 1, p. 222; Tabari, Tarikh, V. 2, p. 239; Ibn Sayyid, Uyunu’l-Athar, V. 1, p. 164; Halabi, Insanu’l-Uyun, V. 2, p. 176-177.

[13] Ibn Hisham, ibid, V. 2, p. 86-87; Ibn Sayyid, ibid, V. 1, p. 164.

[14] Ibn Hisham, ibid, V. 2, p. 88; Ibn Sa’d, ibid, V. 1, p. 223.

[15] Ibn Hisham, ibid, V. 2, p. 90; Ibn Sa’d, Tabaqat, V. 1, p. 223.

Comments

Popular posts from this blog

Bab 1 - Dunia Arab Sebelum Kedatangan Islam.

Bab 22 -Kejatuhan Khaybar - Bani Qurayza dan Bani Nadir

Bab 16 : Perang Badar (Gahzwah Badr)

Bab 2 - Kelahiran Muhammad (Rasulullah ﷺ)

Bab 15 : Rasulullah ﷺ di Madinah

Bab 20 (1) - EKSPEDISI SAWIQ

Bab 26-Ziarah Pertama Umrah & Perjanjian Hudaibiyah.

Bab 6 - Mereka Terdahulu, Merekalah Yang Terdepan.

Bab 29 - Perperangan Tabuk

Bab 24-Tragedi Ar Raji'