Bab 12: Perjanjian Aqabah 1



IKRAR ‘AQABAH PERTAMA

Kita telah membicarakan tentang enam orang Madinah yang memeluk Islam pada musim haji pada tahun kesebelas kenabian. Mereka berjanji untuk menyampaikan Risalah Islam kepada penduduk kota mereka. Pada tahun berikutnya, semasa menunaikan haji, datang sekumpulan dua belas murid yang bersedia untuk mengakui Muhammad sebagai Nabi mereka. Kumpulan lelaki itu terdiri daripada lima daripada enam orang yang pernah bertemu Rasulullah ﷺ tahun sebelumnya, yang keenam yang menjauhkan diri ialah Jabir bin ‘Abdullah bin Reyab, dan tujuh lagi ialah:

  1. As'ad bin Zurarah رضي الله عنه
  2. Awf Bin Harith رضي الله عنه
  3. Mu'adh bin Harith رضي الله عنه
  4. Rafi bin Malik  رضي الله عنه
  5. Zakhwan Bin Qaith رضي الله عنه
  6. Ubadah bin Samit رضي الله عنه
  7. Yazid bin Sa'laba رضي الله عنه
  8. Abas bin Ubada رضي الله عنه
  9. Qutba bin Amir رضي الله عنه
  10. Uqba bin Amir رضي الله عنه
  11. Uwwam bin Saida رضي الله عنه
  12. Abu Hatham Malik Bin A Tahiyyan رضي الله عنه

Mereka mengakui keimanan mereka kepada Rasulullah ﷺ sebagai seorang Nabi dan bersumpah: “Kami tidak akan menyembah sesiapa pun kecuali satu Allah; kami tidak akan mencuri; kami juga tidak akan berzina, atau membunuh anak-anak kami; kami tidak akan mengeluarkan fitnah, dengan sengaja mengada-adakan kebatilan dan kami tidak akan menderhaka kepadamu dalam perkara yang adil.” Apabila mereka telah berjanji, Rasulullah ﷺ bersabda: “Barangsiapa yang melaksanakannya, Allah akan memberinya pahala; dan sesiapa yang melalaikan apa-apa dan ditimpa musibah di dunia ini, ia boleh membuktikan penebusan baginya di Akhirat; dan jika dosa itu tetap tersembunyi dari pandangan manusia dan tidak ditimpa kesusahan, maka urusannya terserah kepada Allah. Dia boleh memaafkannya atau tidak."



DUTA ISLAM DI MADINAH

Selepas Ikrar (dalam bentuk sumpah telah diambil) Rasulullahﷺ mengutus ke Yathrib (Madinah) Mus'ab bin 'Umair Al-'Abdari, رضي الله عنه 'duta' Muslim pertama yang mengajar orang-orang di sana doktrin Islam. , berikan mereka bimbingan praktikal dan cuba menyebarkan Islam di kalangan mereka yang masih menganut syirik.

As‘ad bin Zurarah رضي الله عنه telah menerimanya di Madinah. Begitu disediakan tanah, dan begitu giat penyebarannya sehingga Islam menyebar dengan cepat dari rumah ke rumah dan dari suku ke suku. Terdapat pelbagai aspek kejayaan yang ceria dan menjanjikan yang menjadi ciri tugas Mus‘ab. Pada suatu hari Mus‘ab رضي الله عنه dan As‘ad رضي الله عنه sedang dalam perjalanan ke kediaman Bani ‘Abd Al-Ashhal dan Bani Zafar, ketika mereka masuk ke kawasan puak yang terakhir. Di sana mereka duduk berhampiran sebuah perigi berbual-bual dengan beberapa orang mualaf baru. Sa'd bin Mu'adh dan Usaid bin Hudair, ketua dua puak mendengar pertemuan ini, maka Usaid mendekati kaum Muslimin yang bersenjatakan tombaknya manakala Sa'd yang lain meminta maaf atas alasan bahawa As'ad رضي الله عنه adalah miliknya. sepupu sebelah ibu.

Usaid mendekat sambil memaki hamun dan menuduh kedua lelaki itu memperdayakan orang yang lemah hati, dan memerintahkan supaya mereka menghentikannya sama sekali. Mus‘ab رضي الله عنه dengan tenang mengajaknya duduk sambil berkata, “Jika kamu redha dengan pembicaraan kami, kamu boleh menerimanya; sekiranya anda membencinya, anda boleh membebaskan diri anda daripada apa yang anda benci.” "Itu adil," kata Usaid, menusuk tombaknya di pasir, mendengar Mus'ab رضي الله عنه, dan kemudian mendengar beberapa ayat Al-Qur'an. Wajahnya menunjukkan kepuasan dan keseronokan sebelum mengeluarkan sebarang kata-kata persetujuan. Dia bertanya kepada dua lelaki itu tentang prosedur yang berkaitan dengan memeluk Islam.

Mereka memintanya untuk memerhatikan mencuci, membersihkan pakaiannya, bersaksi tentang Kebenaran dan kemudian melakukan dua rakaat. Dia menjawab dan melakukan apa yang diminta, dan kemudian berkata ada seorang lelaki (Sa‘d bin Mu‘adh رضي الله عنه ) yang kaumnya tidak akan pernah undur jika dia mengikut Islam. Beliau kemudian pergi menemui Sa‘d dan kaumnya. Sa‘d رضي الله عنه segera faham bahawa Usaid telah berubah. Kepada soalan yang dikemukakan oleh Sa‘d رضي الله عنه, Usaid berkata bahawa dua lelaki bersedia untuk mematuhi apa sahaja arahan yang diterima. Dia kemudian menguruskan situasi tertentu yang memberi peluang kepada dua lelaki itu untuk bercakap dengan Sa‘d رضي الله عنه secara peribadi.

Peristiwa sebelumnya dengan Usaid berulang dan Sa‘d رضي الله عنه memeluk Islam, dan terus berpaling kepada kaumnya dengan bersumpah bahawa dia tidak akan bercakap dengan mereka sehingga mereka beriman kepada Allah, dan kepada Rasul-Nya. Hampir tidak tiba petang hari itu apabila semua lelaki dan wanita dari kumpulan Arab itu memeluk Islam kecuali seorang, Al-Usairim, yang bertahan hingga hari Uhud. Pada hari itu dia memeluk Islam dan memerangi orang-orang musyrik tetapi akhirnya dibunuh sebelum melihat sebarang sujud di jalan solat. Rasulullah ﷺ berkomentar: "Dia telah melakukan sedikit tetapi ganjarannya besar."

Mus‘ab tinggal di Madinah menjalankan dakwahnya dengan tekun dan berjaya sehingga semua rumah Al-Ansar (bakal Penolong) mempunyai unsur-unsur Islam, lelaki dan perempuan. Satu keluarga hanya berdiri teguh dengan Da‘wah (Seruan) Islam. Mereka berada di bawah pengaruh penyair Qais bin Al-Aslat, yang berjaya menahan mereka dan menutup Seruan Islam dari telinga mereka sehingga tahun 5 A.H. Sejurus sebelum mendekati musim haji berikutnya, iaitu tahun ketiga belas. Kenabian, Mus'ab bin 'Umair رض الله عنه kembali ke Makkah dengan membawa berita gembira kepada Rasulullah ﷺ tentang tanah baru Islam yang subur di Madinah, dan persekitarannya yang kaya dengan prospek kebaikan, dan kekuatan dan kekebalan bahawa kota itu terikat. untuk memberi manfaat kepada Islam.

Pada akhir tahun kesebelas Nubuwwat, perang empat puluh tahun antara suku Aus dan Khazraj Madinah (Yathrib), hampir berakhir dan banyak suku berkumpul di Makkah untuk menunaikan haji, setiap tahun.

Rasulullahﷺ menggunakan saat-saat yang sesuai untuk keluar dari Makkah dan masuk ke khemah puak-puak yang melawat untuk berdakwah Islam, Abu Jahal dan Abu Lahab meneruskan kempen jahat mereka untuk mengalahkan setiap usaha Rasulullahﷺ.

Tetapi Rasulullah ﷺ mengelak mereka dan selalu menyelinap keluar dalam kegelapan menuju kem jemaah haji.

Di sinilah enam orang pertama suku Khazraj menjadi Muslim di lembah Aqabah dan, tempat yang, kemudiannya menjadi tempat perhimpunan rahsia   Rasulullahﷺ dan bakal-bakal Muslim Madinah (Yathrib).

Pada tahun berikutnya dua belas orang lagi dari suku Khazraj menjadi Muslim dan

Ikrar Aqabah Pertama telah diambil.

Mereka berjanji bahawa:

1. Kami tidak akan menyembah selain Allah.

2. Kami tidak akan mencuri atau berzina.

3. Kami tidak akan membunuh anak perempuan kami.

4. Kami tidak akan memfitnah sesiapa.

5. Kami tidak akan mengumpat sesiapa.

6. Dalam setiap perbuatan kita, kita akan menghormati dan tunduk kepada sabda Rasulullahﷺ.

Rasulullah ﷺ telah diminta untuk menghantar salah seorang sahabatnya sendiri untuk berdakwah di

Madinah. Mus'ab- bin -Umayr رضي الله عنه telah memulakan kerjaya untuk tujuan ini. Islam bertapak di Madinah dan tersebar dengan pesat. Madinah pada asalnya dikenali sebagai 'Yathrib' selepas berhala, tetapi, selepas kedatangan Rasulullahﷺ, ia dipanggil 'Madinatun-Nabee', kota Nabee (Nabi).


Baca Lagi:


Referensi:

Mevdudi, Hz. Peygamber’in Hayatı [The Life of the Holy Prophet], (Terj.: A. Asrar) İstanbul, 1972, I-II.

Muhammed Hamidullah, İslam Peygamberi [Nabi Islam], (Terj.: S. Tuğ), İstanbul, 1980, I-II.

Eski dan Yeni Ahid'te Hz. Muhammad [Nabi Muhammad dalam Perjanjian Lama dan Baru], (Terj.: Ş. Siber) Ankara, 1972.

Muhammed Sadık, HıristiyanlıkKarşısında İslamiyet [Islam dalam Pandangan Kristian], (Terj.: Ş. Siber) Ankara, 1960.

Madya Dr. H. Dursun Yıldız, Büyük İslam Tarihi [Sejarah Besar Islam], İstanbul, 1986, I-XIV.

M. Asım Köksal, İslam Tarihi [Sejarah Islam], İstanbul, 1981, I-XI.

Ibn Kathir, Qisasu’l Anbiya [Kisah Para Nabi], Beirut, 1990.

Mevalana Şibli, Asr-ı Saadet [Zaman Keemasan], (Terj.: Ö. Rıza Doğrul) İstanbul, 1977, I-V.

Osman Cilacı, Kur’an Işığında Üç Peygamber Üç Kitap [Tiga Nabi, Tiga Buku dalam Cahaya Al-Qur’an], İstanbul, 1977.

Takıyyüddin el-Hilali, el-Berahinü’l-İnciliyye [Bukti Injil], (Terj.: O. Cilacı) İstanbul, 1977.

Osman Cilacı, Dinler ve İnsanlar [Agama dan Rakyat], Konya, 1990.

Seyyid Emir Ali, Musavvar İslam Tarihi [Musavvar History of Islam], (Terj.: M. Raul) İstanbul, 1329, I-II.

[1] Ibn Hisham, ibid, V. 2, p. 75-76; Tabari, Tarikh, V. 2, p. 235.

[2] Ibn Hisham, ibid, V. 2, p. 75-76; Ibn Sa’d, ibid, V. 2, p. 220; Tabari, ibid, V. 2, p. 235.

[3] Doç. Dr. Sâlih Tuğ, İslam Vergi Hukukunun Ortaya Çıkışı, p. 27 (Ank. 1963).

[4] Ibn Hisham, ibid, V. 2, p. 73; Ibn Sa’d, ibid, V. 1, p. 220.

[5] Ibn Hisham, ibid, V. 2, p. 76; Ibn Sa’d, ibid, V. 1, p. 220.

[6] Ibn Hisham, Sirah, V. 2, p. 77-78; Ibn Sa’d, Tabaqat, V. 3, p. 420; Tabari, Tarikh, V. 2, p. 236.

[7] Ibn Hisham, ibid, V. 2, p. 78-79; Ibn Sa’d, ibid, V. 3, p. 420; Tabari, ibid, V. 2, p. 236-237; Ibn Sayyid, Uyunu’l-Athar, V. 1, p. 160; Halabi, Insanu’l-Uyun, V. 2, p. 170-171.

[8] Ibn Hisham, Sirah, V. 2, p. 83-84; Ibn Sa’d, Tabaqat, V. 1, p. 221; Tabari, Tarikh, V. 2, p. 228.

[9] Ibn Hisham, Sirah, V. 2, p. 84; Ibn Sa’d, Tabaqat, V. 1, p. 222; Tabari, ibid, V. 2, p. 238; Ibn Sayyid, Uyunu’l-Athar, V. 1, p. 163; Halabi, Insanu’l-Uyun, V. 2, p. 174-175.

[10] Tabari, Tarikh, V. 2, p. 239; Halabi, ibid, V. 2, p. 175.

[11] Ibn Hisham, ibid, V. 2, p. 97; Halabi, ibid, V. 2, p. 175.

[12] Ibn Hisham, ibid, V. 2, p. 85; Ibn Sa’d, ibid, V. 1, p. 222; Tabari, Tarikh, V. 2, p. 239; Ibn Sayyid, Uyunu’l-Athar, V. 1, p. 164; Halabi, Insanu’l-Uyun, V. 2, p. 176-177.

[13] Ibn Hisham, ibid, V. 2, p. 86-87; Ibn Sayyid, ibid, V. 1, p. 164.

[14] Ibn Hisham, ibid, V. 2, p. 88; Ibn Sa’d, ibid, V. 1, p. 223.

[15] Ibn Hisham, ibid, V. 2, p. 90; Ibn Sa’d, Tabaqat, V. 1, p. 223.

Comments

Popular posts from this blog

Bab 1 - Dunia Arab Sebelum Kedatangan Islam.

Bab 22 -Kejatuhan Khaybar - Bani Qurayza dan Bani Nadir

Bab 16 : Perang Badar (Gahzwah Badr)

Bab 2 - Kelahiran Muhammad (Rasulullah ﷺ)

Bab 15 : Rasulullah ﷺ di Madinah

Bab 26-Ziarah Pertama Umrah & Perjanjian Hudaibiyah.

Bab 6 - Mereka Terdahulu, Merekalah Yang Terdepan.

Bab 29 - Perperangan Tabuk

Bab 24-Tragedi Ar Raji'

Bab 13 - Perjanjian Aqabah ke-2