Bab 21- Madinah sebelum Perang Khaibar.

Kubu Al Qamus di Khaybar, Bani Qurayzah bertahan disini semasa Peperangan Khaybar disebabkan pengkhianatan Yahudi semasa Peperangan Khandaq.

Madinah sebelum Perang Khaibar. (626 Masehi / 4Hijrah) 

“Sesungguhnya Dia telah memberikan kepadamu kemenangan yang nyata”.

(Quran 48:1)

Orang Quraisy telah berusaha dengan penuh kebencian untuk membawa kejatuhan Islam. Mereka juga telah mencuba sedaya upaya untuk menghancurkan Islam dalam dua peperangan Badar dan Uhud. Akan tetapi, pada dua epik perang ini di mana dalam setiap pertempuran terdapat pertolongan Ilahi yang membawa kepada kekalahan Quraisy.

Puak-puak Yahudi yang berjiran, begitu juga dengan orang Badwi, juga gagal dalam percubaan mereka dan begitu juga orang-orang Munafik dalam usaha mereka untuk merosakkan Islam dari dalam. Masing-masing dengan itu kecewa secara berasingan mereka semua membuat sebab yang sama untuk mencapai bersama-sama apa yang mereka secara berasingan telah membuktikan diri mereka tidak dapat capai. Tetapi di sini juga, tangan Allahﷻ bersama kaum Muslimin dan memberikan mereka kemenangan yang gemilang; kemenangan yang begitu hebat sehinggakan musuh tidak lagi berani berarak ke Madinah.

Biarkan mereka yang menganggap Islam menang kerana pedang berhenti sejenak dan mengkaji pertempuran sejarah ini, dan kami yakin bahawa mereka akan sampai pada kesimpulan; bahawa "Islam tersebar, bukan dengan pedang." Serangan musuh yang berasingan dan bersama secara muktamad membuktikan bahawa ribut ini tidak memusnahkan agama yang telah diajarkan oleh Rasulullah ﷺ – bukti pasti bahawa pertolongan Ilahi bersama mereka.

Setahun selepas perang Khandaq Rasulullah ﷺ melihat dalam satu penglihatan bahawa baginda bersama para sahabatnya sedang menunaikan haji. Ini menyebabkan dia berfikir bahawa akhirnya musuh telah mengetahui kekuatan Muslim, dan menyedari bahawa terdapat beberapa kuasa yang wujud dalam Islam yang berjaya menahan serangan. Oleh itu, Rasulullah ﷺ menjadikan penglihatan berkenaan haji sebagai tanda bagi baginda untuk pergi haji dan dengan itu juga memberi kesan kepada mereka tentang keagungan rohani Islam; Rasulullah ﷺ juga berpendapat bahawa haji adalah suatu keistimewaan yang tidak dinafikan kepada sesiapa, ia tidak akan dinafikan kepada umat Islam.

Dengan tujuan ini, pada tahun ke-6 A.H. (626 A.C.), dengan empat belas ratus sahabat, beliau berangkat ke Makkah untuk menunaikan haji: atau Haji tetapi untuk mengelakkan salah faham, serta untuk mengesankan kepada Quraisy, kedamaian kaum Niat umat Islam, Rasulullah ﷺ memerintahkan supaya tidak ada orang yang membawa senjata, walaupun ketika itu adalah perkara biasa untuk memakai pedang, walau bagaimanapun keadaannya aman. Maka dengan binatang korban mereka berangkat ke Makkah. Tetapi orang Quraisy, yang permusuhannya sama sekali tidak mati, bersedia untuk menawarkan tentangan kepada orang Islam.

Budayl, ketua suku Khuza'a, walaupun bukan dirinya seorang Muslim, namun, kerana menghormati Islam, memberitahu Rasulullah ﷺ tentang niat Quraisy, yang telah menempatkan diri mereka di luar Mekah untuk menutup semua pendekatan dan menghalang kemasukan orang Islam. Rasulullah ﷺ menghantar kembali Budail untuk memberitahu Quraisy bahawa orang Islam datang untuk menunaikan haji (haji) dan bukan untuk berperang, dan menyarankan orang Quraisy untuk mengadakan gencatan senjata dengan orang Islam untuk tempoh tertentu.

Rasulullahﷺ pada masa itu sedang singgah di sebuah tempat bernama Hudaybiyah, sehingga tamatnya syarat-syarat dengan Quraisy, tetapi kerana orang Quraisy ingin sekali tidak melepaskan peluang membunuh seorang Muslim, mereka maju perlahan-lahan menuju kem Muslim dengan niat untuk membunuh mana-mana Muslim yang tidak berhati-hati yang mungkin menyeberang jalan mereka. Orang Quraisy yang lebih bijak memihak untuk menerima keamanan, kerana mereka tahu bahawa mereka tidak boleh berharap untuk melakukan apa-apa kemudaratan kepada umat Islam, terutamanya apabila pada setiap kali peperangan mereka telah gagal melakukannya. Oleh itu, mereka bersetuju untuk melantik ‘Urwa sebagai jurucakap mereka untuk memuktamadkan syarat-syarat gencatan senjata dengan umat Islam. ‘Urwa datang kepada Rasulullah ﷺ, tetapi rundingan itu gagal, dan berakhir dengan insiden yang penuh pengajaran.

 ‘Urwa, semasa perbincangan, menasihati Rasulullahﷺ supaya tidak terlalu bergantung pada pengikutnya, dengan menganggap bahawa mereka tidak akan meninggalkan Rasulullahﷺ di saat memerlukan. Namun demikian, beliau kembali sangat terkesan dengan keimanan kaum Muslimin, karena ketika beliau berada di sana, waktu shalat telah tiba, dan ketika Rasulullahﷺ berwudhu, begitu kuat cinta para pengikutnya terhadap beliau sehingga mereka tidak membiarkannya. setitik air buangan jatuh ke atas tanah.

“Demi Tuhan” kata Urwa sekembalinya ke Quraisy, “Muhammad tidak boleh meludah melainkan salah seorang pengikutnya mengumpulkannya untuk melumuri mukanya dengannya, dan selepas dia membasuh mereka berebut air mandinya! Saya telah berada di kedutaan kepada puteri; daripada Caesar, kepada Tugas-tugas, dan Negus; tetapi saya tidak pernah melihat raja yang dipatuhi sebaik Muhammad.” Dua utusan lain menerima kesan yang sama.

Tidak berkecil hati dengan kegagalan pertama ceramah damai Rasulullahﷺ menghantar utusan lain; tetapi dia dianiaya, unta yang ditungganginya dibunuh. Sebagai tanda permusuhan selanjutnya, satu detasmen Quraisy bertekad untuk membunuh seramai mungkin orang Islam, tetapi mereka sendiri telah ditawan. Oleh kerana orang Islam tidak berniat untuk berperang mereka melepaskan mereka, dan kali ini menghantar Sayidina Uthman Ibn Affan ra untuk berunding. Sebaik sahaja Sayidina Uthman ra tiba dia ditangkap, dan khabar angin tersebar di kem orang Islam bahawa dia telah dibunuh, yang menyebabkan mereka takut bahawa Quraisy sedang bertekad untuk berperang.

Orang Islam tidak bersenjata dan lebih rendah dari segi bilangan. Untuk semua penampilan, itu adalah tempoh yang paling kritikal bagi mereka, dan hanya kepercayaan teguh mereka dalam perlindungan Ilahi yang membuat kepala mereka sejuk. Mereka tidak bersenjata dan musuh cenderung melakukan pertumpahan darah; Dalam keadaan ini Rasulullahﷺ menyeru mereka untuk bersumpah baru bahawa mereka akan berperang hingga ke orang terakhir, dan mereka dengan gembira menerimanya. Ini terkenal dalam sejarah Islam sebagai "The Bay'atur Ridhwan." Atau "Ikrar Rizwan." Keazaman kaum Muslimin untuk menumpahkan titisan darah terakhir di jalan Allahﷻ sampai kepada Quraisy dan menyedarkan mereka.

Mereka kemudian menyedari bahawa walau apa pun jumlah atau kekuatan mereka, mereka tidak akan berjaya menumbangkan kumpulan penganut Islam yang taat ini. Di mana mereka berperang seperti lelaki yang dikurniakan kekuatan ghaib. Pengalaman masa lalu mereka memberitahu mereka bahawa mereka tidak mempunyai pilihan terhadap orang Islam. Menyedari semua kelemahan mereka, mereka menghantar satu, Suhail bin Amru untuk berdamai dengan orang Islam. Oleh itu perjanjian yang dikenali sebagai "The Gencatan Senjata Hudaybiyah" telah dibuat. Pihak-pihak bersetuju untuk mengekalkan keamanan selama sepuluh tahun dengan syarat berikut.-

PERJANJIAN HUDABIYYAH

Kawasan sekitar Masjid Hudaibiyyah ini dikatakan berlakunya Perjanjian Hudaiyyah dengan musyrikin Makkah (Bangunan Yang Terlihat dibina olih Kerajaan Arab Saud dan runtuhan di bahagian belakang adalah runtuhan Masjid yang dibina olih Khalifah Uthmaniyyah.

Selanjutnya 'Sayidina Ali ra datang kepada kata-kata, "Ini adalah perjanjian antara Muhammad, Rasulullahﷺ, dan Quraisy" Orang Makkah sekali lagi membantah, berkata, "Jika kami mengakui bahawa kamu adalah Rasul Allah, mengapa semua ini pertumpahan darah.” Tetapi Sayidina Ali ra menolak untuk memadamkan perkataan "Rasul Allah" dan Rasulullah ﷺ terpaksa melakukan ini sendiri, meminta beliau "Muhammad, anak Abdullah." Sebaliknya.

Tidak lama selepas syarat-syarat ini disimpulkan, seorang Abu Jandal, seorang Muslim, yang berada di Makkah dan sedang diseksa, datang kepada orang Islam, berfikir bahawa dengan berbuat demikian dia akan selamat. Dia menunjukkan parut di badannya, yang menggerakkan Rasulullahﷺ untuk cuba mendapatkan pengecualian dalam kesnya, tetapi Suhayl tidak mendapatnya, dan menuntut agar lelaki itu dikembalikan. Rasulullahﷺ terpaksa mengalah dan menyerahkannya kepada Quraisy. “Sayidina Umar Ibn Khattab ra sangat marah dengan kelemahan Rasulullahﷺ yang nyata ini, dan umat Islam juga membantah, tetapi tanpa tujuan.

KETEGAHAN ABU JANDAL ra.


Rasulullahﷺ berkata bahawa itu adalah saat ujian yang besar, menasihati mereka untuk tetap berpegang pada nazar mereka, dan juga menghiburkan Abu Jandal RA, memberitahu bahawa dia tidak perlu takut apa-apa di jalan Allahﷻ. Siksaan Kafir Quraisy yang umat Islam merasakan gencatan senjata ini sangat memalukan bagi mereka, namun Rasulullahﷺ sekembalinya ke Madinah menerima wahyu:

Di atas resit yang dihantar Rasulullahﷺ untuk Sayidina Umar ra, yang paling marah di antara semua, dan memberitahunya bahawa apa yang dianggap sebagai kekalahan adalah benar-benar kemenangan besar di sisi Allahﷻ.”

Peristiwa-peristiwa yang menyusul menunjukkan bahawa gencatan senjata ini, sememangnya, kemenangan bagi umat Islam; kerana, pada tahun berikutnya, pada majlis haji terdapat sepuluh ribu lelaki bersama Rasulullahﷺ dan bukannya empat belas ratus yang beliau miliki semasa gencatan senjata. Pertambahan jumlah umat Islam ini tidak lain disebabkan oleh “Perjanjian Hudaybiyah,” yang dianggap memalukan oleh umat Islam. Gencatan senjata Hudaybiyah, sebenarnya, merapatkan jurang yang menguap antara umat Islam dan Kafir, kerana wujudnya negara peperangan.

Gencatan senjata itu berjalan jauh untuk menyatukan mereka kerana orang Islam boleh bergaul dengan bebas dengan Quraisy dan menyemai mereka dengan idea dan akhlak mereka. Semasa gencatan senjata, Quraisy juga boleh berhubung dengan orang Islam dan mendapati bahawa mereka yang berada di bawah pengaruh Rasulullahﷺ lebih unggul dalam akhlak dan perpaduan. Selagi halangan peperangan wujud, orang Arab tidak mempunyai masa untuk menghargai pembinaan akhlak yang dibawa oleh Islam. Sehingga itu, satu-satunya matlamat hidup mereka adalah untuk merancang rancangan untuk memusnahkan umat Islam.

Kini mereka mengetahui bahawa Rasulullahﷺ adalah lain daripada orang yang mereka bayangkan, dan tidak lama kemudian mereka mengetahui bahawa ajarannya adalah untuk kesejahteraan dan kebaikan manusia. Mereka menyedari bahawa mereka telah disesatkan dalam perkiraan mereka tentang wataknya; buat masa ini mereka melihat bahawa ia adalah di atas pendekatan, baik dan menyegarkan. Kesan ini, yang ditimbulkan ke atas mereka oleh keadaan damai yang membawa gencatan senjata, yang mempengaruhi penukaran mereka kepada iman.

Berikutan wahyu yang dirujuk di atas datang ini:



“Supaya Allah memperbaiki bagimu apa yang telah lalu dari kesalahan-kesalahan yang ditimbulkan kepadamu dan apa yang tinggal di belakangmu, dan menyempurnakan nikmat-Nya untukmu di jalan yang lurus. Dan supaya Allah menolong kamu dengan pertolongan-Nya yang besar.”
(Quran: 48. 2-3)

Kata-kata ini cukup dipenuhi dengan penukaran sejumlah besar kepada iman baru. Semua amputasi yang telah ditimpakan ke atasnya telah dihilangkan dengan sentuhan rapat, dan sifat-sifatnya yang terbaik telah dinyatakan kepada orang Arab. Mengenai kata-kata "Yang tertinggal," kejadian hari ini adalah bukti, Eropah secara beransur-ansur mendapati, sekarang setelah lebih dekat dengan umat Islam, bahawa apa yang ditulis oleh sejarawannya tentang Rasulullahﷺ  adalah jauh dari kebenaran.

Maka jelaslah bahawa istilah keras Hudaybiyah yang diterima oleh Rasulullahﷺ  adalah kerana tujuan Ilahi, dan juga kerana sifat Rasulullah ﷺ yang cintakan keamanan. Orang Islam telah mengalahkan Quraisy hampir pada semua kesempatan, dan walaupun tidak bersenjata mereka tidak boleh mengabaikan peluang untuk keamanan, walau sekecil apapun itu. Al-Quran, juga, mengesahkan ini dalam kata-katanya;

Tetapi jika musuh condong kepada keamanan, maka condonglah kepada keamanan, dan bertawakkal kepada Allahﷻ. kerana Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui (segala sesuatu).

“Dan jika orang Quraisy dalam talian menuju kedamaian, hendaklah kamu juga cenderung kepadanya”

(Quran 8:61)

THE CHOSROES OF PERSIA.

Sekembalinya Rasulullahﷺ  mendapati bahawa dengan fikirannya tenang tentang peperangan, dia boleh melakukan banyak perkara untuk merealisasikan misinya. Setakat ini usahanya hanya terhad kepada orang Arab sahaja, dan daripada mereka hanya orang-orang yang tergolong dalam golongan Hedjaz. Kini, selepas gencatan senjata ini, beliau menghantar utusan kepada kerajaan jiran untuk mengajak mereka memeluk Islam. Dua daripada kedutaan telah dihantar khas kepada Maharaja Yunani, dan Chosroes Parsi. Yang terakhir itu kagum dengan keberanian pelarian Makkah itu dalam memanggilnya dengan istilah yang sama, dan dengan marah merobek surat itu. Ketika berita ini disampaikan kepada Rasulullahﷺ, beliau bersabda:

“Demikianlah Kerajaan Chosroes Parsi. Demikianlah Kerajaan Chosroes akan terkoyak.”; dan nubuatan ini telah digenapi dengan sewajarnya, sebagaimana sejarah memberitahu kita.

Utusan Rasulullahﷺ sampai ke istana Maharaja Rom, Abu Sufyan, musuh ketat Rasulullahﷺ dan Islam, juga ada di sana, dan Maharaja memanggilnya untuk bertanya tentang Rasulullahﷺ. Ketika ditanya tentang Muhammad, Abu Sufyan bersaksi tentang akhlak Rasulullahﷺ.

“Adakah kamu berperang dengannya?” tanya Maharaja Heraclius.

“Ya,” jawab Abu Sufyan.

“Siapakah pemenangnya?” tanya Heraclius.

"Pernah dia - sekali kita" kata Abu Sufyan.

“Adakah dia menepati janjinya?” tanya Maharaja.

"Kami adalah." Berkata Abu Sufyan, "Pada masa ini sebenarnya berdamai dengannya, tetapi kita tidak tahu bagaimana dia akan memerhatikannya."

“Apa yang dia percaya?” tanya Maharaja.

“Dia meminta kami,” kata Abu Sufyan, “untuk meninggalkan kepercayaan nenek moyang kami, menyembah Tuhan yang satu, membayar zakat, menepati janji kami, dan menjauhi zina.”

Kisah Islam ini, dan oleh musuh yang nyata pada masa itu, sangat mengagumkan Maharaja. Dia mengadakan pertemuan tokoh-tokoh terkemuka, dan cuba memenangkan mereka atas pandangannya tentang Islam. Dia memberitahu mereka bahawa penerimaan Islam akan meningkatkan kesejahteraan mereka. Tetapi, mereka semua membenci cadangannya ini. Untuk menyelamatkan penampilan, dia terpaksa mengatakan bahawa dia hanya menguji integriti mereka. Dia meninggal, dikatakan, tanpa membuat pengakuan secara terbuka tentang iman.

Kiriman ke Parsi yang telah dirobek oleh Pekerjaan-Pekerjaan itu ditulis dalam istilah berikut: “Dengan nama Tuhan, Yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang, Muhammad Rasul Tuhan menjemput kamu..” Satu lagi surat telah dihantar kepada Negus dari Abyssinia. Dia menghormati utusan itu dan memeluk Islam.

Utusan yang dihantar kepada gabenor Basra dalam kurungan Syria telah dibunuh di Mu’tah oleh seorang Arab dari suku Ghassan, pengikut Kristian Maharaja Heraclius. Untuk membalas kematiannya Rasulullah ﷺ mengutus Sayidina Zayd bin Harithah ra dengan tiga ribu lelaki di bawah perintah untuk menyapu Mut'ah dengan pencerobohan, tetapi untuk menyelamatkan wanita, kanak-kanak, orang buta, dan rahib serta mengelakkan kerosakan rumah dan pokok.

 Tetapi orang Islam berlari menentang tentera yang kuat Ghassan dan beberapa orang Yunani. Oleh kerana mereka tidak tahu bagaimana membentuk dataran, mereka dihalau oleh pasukan berkuda musuh. Sayidina Zayd bin Harithah ra telah cedera parah dan menyerahkan panji itu kepada Sayidina Jaafar bin Abu Talib ra, saudara Sayidina Ali ra, kerana ia jatuh dari tangannya. Dia dengan gagah berani mempertahankan lambang itu, dengan memotong dua tangannya sebelum jatuh, dengan kepalanya terbelah dan badannya tertusuk dengan lebih daripada sembilan puluh luka akibat tombak atau anak panah. Penyair Sayidina Abdullah bin Rawahah ra turut syahid.

Dan akhirnya, Sayidina Khalid bin al Walid ra, mualaf baru, mengambil alih panji, mengumpulkan pasukannya, dan mempunyai sembilan pedang (pedang) di tangannya.

Malam memisahkan para pejuang. Keesokan harinya Sayidina Khalid Al Walid ra, yang mahir dalam taktik perang, mendorong pasukannya ke hadapan di beberapa titik sehingga musuh percaya dia telah menerima penguatkuasaan semula, dan berundur.

Tentera kembali ke Madinah sambil membawa jenazah Sayidina Jaafar ra dengan soleh. Rasulullahﷺ  menangisi kematian tiga jeneralnya. Dia pergi untuk memanggil janda Jaafar, dan membawa anak lelaki kecil syahid di atas lututnya dia membelai kepala kanak-kanak itu dengan cara sedemikian rupa sehingga ibunya segera memahami apa yang telah berlaku.

“Kedua tangannya telah dipotong,” katanya, “tetapi Allah ﷻ telah memberinya dua sayap zamrud dan dengan kedua sayap itu dia terbang di antara malaikat syurga.”

Dan melihat anak perempuan setianya Sayidina Zayd ra mendekati, dia menyandarkan kepalanya di bahunya dan menangis. Mereka terkejut, dan dia menjelaskan, "Saya menitiskan air mata persahabatan kerana kehilangan seorang kawan."

Rasulullah ﷺ: Panglima untuk memimpin tentera ke medan perang.

Sayidina Zayd bin Harithah ra – Seorang hamba yang dibebaskan, dan fakta bahawa tentera, walaupun terdiri daripada unsur-unsur mulia dan sombong, menerima perintahnya, adalah contoh ajaran Rasulullahﷺ yang suci tentang kesaksamaan, keadilan, dan tentu saja kemampuan, dan mereka. berpegang pada pengikutnya.

Mereka yang menuduh Rasulullahﷺ dengan kemegahan peribadi dan cita-cita duniawi hendaklah berhenti sejenak dan merenung, kerana ini adalah sesuatu untuk meyakinkan mereka tentang kesilapan mereka dalam menilai keperibadian unik ini. Tuduhan mereka mungkin agak berat jika Rasulullahﷺ telah menghantar utusan ini ke tempat lain selepas beliau menakluki seluruh Arab, tetapi hakikat bahawa beliau menghantar mereka jauh sebelum itu membuktikan bahawa tujuan beliau bukanlah untuk meninggikan diri mahupun cita-cita duniawi.

Mereka harus ingat bahawa hanya dua belas bulan sebelum Madinah telah dikepung, dan bahawa tetapi beberapa minggu sebelumnya mereka telah ditolak kebenaran untuk menunaikan haji. Dalam menghadapi keadaan ini Rasulullah ﷺ jemputan kepada pelbagai raja yang berkuasa untuk memeluk Islam tidak mungkin disebabkan oleh kemegahan diri. Sebenarnya, ia adalah kerana keimanan mutlaknya kepada Allahﷻ dan keyakinan tertinggi tentang kejayaan muktamad misinya. Ia adalah perjuangan antara Kebenaran dan Kepalsuan, dan kerana Kebenaran tidak bergantung pada kekerasan dan cukup kuat untuk bertahan, ia berjaya.

Dua perkara ditanggung oleh peristiwa ini; satu bahawa Rasulullahﷺ bukanlah seorang penipu dan bukan seorang yang dungu, dan satu lagi bahawa sejak awal beliau telah memandang Islam sebagai agama seluruh dunia. Oleh itu, jika dia bukan penipu maka sudah tentu dia adalah Rasul Allah. Mengenai kesejagatan agama, tidak ada agama kecuali Islam yang mendakwa sendiri bahawa ia adalah agama yang universal. Yesus sendiri tidak mengemukakan dakwaan sedemikian. Sebaliknya, dia selalu berkata bahawa dia datang untuk menuntut semula domba yang hilang dari Bani Israel; dan ini cukup dibuktikan dengan fakta bahawa dia enggan berdoa apabila suatu ketika seorang bukan Israel datang kepadanya memohon doa.

Sebaliknya Rasulullahﷺ membentuk saat panggilannya, mendakwa telah datang sebagai Rasul (Nabi) untuk dunia, untuk mengajar kepada semua agama keesaan Tuhan. Al-Quran sendiri berkata begitu banyak, dan Rasulullah ﷺ tidak menahan kesakitan untuk mencapainya. Pengutusannya utusan ke mahkamah raja-raja yang berbeza adalah untuk memajukan objek yang menjadi miliknya, dan yang Allah ﷻ maksudkan untuk menjadi miliknya. Ia sama sekali tidak seperti tuntutan St.Paul kepada Katolik agama Yesus. Tetapi bahawa agama Barat secara kebetulan adalah Kristian tidak membuktikan bahawa Islam bukanlah agama universal atau menegaskan bahawa ia hanya sesuai dengan keperluan Timur, kerana agama Kristian dilahirkan dan dibesarkan di Timur, dan orang Israel, untuk reformasi dari suku mana ia datang, adalah penduduk Timur.


Comments

Popular posts from this blog

Bab 1 - Dunia Arab Sebelum Kedatangan Islam.

Bab 22 -Kejatuhan Khaybar - Bani Qurayza dan Bani Nadir

Bab 16 : Perang Badar (Gahzwah Badr)

Bab 2 - Kelahiran Muhammad (Rasulullah ﷺ)

Bab 15 : Rasulullah ﷺ di Madinah

Bab 20 (1) - EKSPEDISI SAWIQ

Bab 26-Ziarah Pertama Umrah & Perjanjian Hudaibiyah.

Bab 6 - Mereka Terdahulu, Merekalah Yang Terdepan.

Bab 29 - Perperangan Tabuk

Bab 24-Tragedi Ar Raji'