Bab 28 -Pertempuran Hunayn Dan Pengepungan Taif.

 



يَوْمَ يُحْمَىٰ عَلَيْهَا فِى نَارِ جَهَنَّمَ فَتُكْوَىٰ بِهَا جِبَاهُهُمْ وَجُنُوبُهُمْ وَظُهُورُهُمْ ۖ هَـٰذَا مَا كَنَزْتُمْ لِأَنفُسِكُمْ فَذُوقُوا۟ مَا كُنتُمْ تَكْنِزُونَ ٣٥

Sesungguhnya Allah telah menolong kamu di medan-medan perang yang banyak, ketika jumlah kamu yang banyak menjadikan kamu sia-sia, tetapi mereka tidak dapat memberi manfaat sedikit pun kepadamu, dan bumi itu telah terasa sempit bagimu walaupun luasnya, kemudian kamu berpaling ke belakang dengan berundur”.

(Quran 9:25)

Bani Hawazin adalah suku yang menduduki wilayah di sebelah timur Makkah. Beberapa ketika sebelum penaklukan Makkah mereka telah menghasut orang Badwi dan kabilah lain untuk bangkit menentang dan menyerang orang Islam.  Sekarang melihat bahawa Makkah telah jatuh dan berada di tangan orang Islam, mereka memutuskan untuk mengumpulkan sejumlah besar dan menyerang Islam sebelum ia menjadi terlalu kuat untuk mereka. Orang Hawazin sendiri adalah orang yang sangat suka berperang, pahlawan yang berani dan berpengalaman serta mahir dalam memanah.

Kira-kira sebulan selepas penaklukan Makkah, Rasulullah ﷺ dimaklumkan tentang apa yang ingin dilakukan oleh Bani Hawazin, Badwi, dan suku-suku tetangga. Mendengar persiapan ini, Rasulullah ﷺ segera menghantar utusan untuk memerhatikan pergerakan puak-puak ini dan mengetahui apakah benar-benar ada kebenaran dalam kenyataan tersebut. Tidak lama kemudian utusan itu kembali mengesahkan berita itu dan memberikan butiran kepada Rasulullah ﷺ tentang apa yang sedang berlaku.

Tidak ada masa untuk hilang, dan orang-orang Islam berarak segera untuk menyuraikan musuh. Saya semua, tentera Islam terdiri daripada dua belas ribu, termasuk dua ribu orang Makkah. Di ketua pasukan besar ini Rasulullah ﷺ berangkat dari kota Makkah menuju ke lembah Hunayn di mana, dilaporkan, Hawazin berkhemah. Seperti pemerhatian tentera IslamPada permulaan ekspedisi ini, pasukan Muslim mempunyai keyakinan yang besar terhadap kuasa mereka, membayangkan bahawa tentera Bani Hawazin hanya perlu melihat mereka berundur segera atau menyerah tanpa perlawanan. Ini adalah lumrah, kerana mudahnya menakluki Makkah, dan kemenangan mereka pada masa-masa lain telah memeningkan kepala ramai daripada mereka; dan, kali ini, kekuatan besar tentera mereka, bersama-sama dengan berpengalaman, mengetahui bahawa mereka bersenjata lengkap dan lengkap, membuat mereka yakin akan kejayaan. 

Tetapi, Allahﷻ ingin memberi pengajaran kepada mereka untuk mengubati kesombongan mereka dan menurunkan kesombongan yang tidak sepatutnya terhadap diri mereka sendiri. Allahﷻ ingin mengajar mereka bahawa kejayaan mereka dahulu bukan kerana kekuatan mereka sendiri tetapi kerana Pertolongan Ilahi dan tiada yang lain. Oleh itu, untuk kepentingan jiwa mereka sendiri, apabila peperangan Hunayn bermula, nasib sangat banyak terhadap orang Islam, dan kelihatan seolah-olah kekalahan tidak jauh. Ia adalah dengan merujuk kepada adegan ini bahawa Al-Quran berkata; 

لَقَدْ نَصَرَكُمُ ٱللَّهُ فِى مَوَاطِنَ كَثِيرَةٍۢ ۙ وَيَوْمَ حُنَيْنٍ ۙ إِذْ أَعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُمْ فَلَمْ تُغْنِ عَنكُمْ شَيْـًۭٔا وَضَاقَتْ عَلَيْكُمُ ٱلْأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ ثُمَّ وَلَّيْتُم مُّدْبِرِينَ ٢٥

“Sesungguhnya Allah telah menolong kamu di medan perang yang banyak, dan pada hari Hunain, ketika jumlah kamu yang banyak menjadikan kamu sia-sia, tetapi mereka tidak memberi manfaat sedikit pun kepadamu, dan bumi telah menjadi sempit bagimu walaupun luasnya, kemudian kamu berpaling ke belakang.

(Quran 9:25)

Hawazin telah menempatkan pemanah terbaik mereka di bukit sekitarnya. Ketika orang-orang Islam maju, mereka bertemu dengan hujan anak panah dari bukit-bukit dan di semua penjuru, dan bahagian utama tentera menyerang mereka dari hadapan. Pasukan bantuan Islam memimpin di bawah pimpinan Sayidina Khalid Al Walid Ra. Mereka pertama kali diserang, dan terpaksa berundur. Pengunduran mereka menyebabkan kekacauan yang menyedihkan di kalangan umat Islam yang mengikutinya, detasmen jatuh di atas satu sama lain dalam kekeliruan yang tiada harapan.  Rasulullahﷺ, melihat kaum Muslimin berundur, tetap berada di posnya dengan hanya sekumpulan kecil orang untuk membantunya. 

Musuh telah menghampiri mereka dari segala penjuru, tetapi Rasulullah ﷺ tidak takut dan tidak berputus asa. Dengan tenang dia berseru dengan suara tinggi, "Saya adalah Rasulullah ﷺ, tidak ada kebohongan di dalamnya." Ini memberi hati kepada orang-orang yang berundur, dan semua yang berkumpul kepadanya menjawab, "Inilah kami atas perintahmu." Mereka melepaskan diri dari unta dan kuda mereka dan bermati-matian menyerang musuh, yang beransur-ansur menyerah. Sebahagian daripada mereka telah pun terbang; selebihnya menentang untuk masa yang singkat, dan akhirnya, melihat kebanyakan pemimpin mereka terbunuh, mereka berpatah balik.

Ekspedisi Banu Hawazin untuk menyerang orang Islam di Makkah adalah untuk jenis strategi pembunuhan. Panglima tentera Hawazin telah mengarahkan supaya semua wanita dan kanak-kanak, serta ternakan mereka, hendaklah mengiringi mereka. Apabila terpaksa berundur, mereka meninggalkan semua wanita, kanak-kanak, segala-galanya, dan hanya mengambil langkah. Maka, harta rampasan yang besar jatuh ke tangan orang Islam. Lebih daripada enam ribu lelaki dan perempuan telah ditawan, selain ribuan biri-biri, lembu, serta kira-kira lima ribu auns perak. 

Meletakkan harta rampasan ini di tempat yang selamat, orang Islam pergi mengejar tentera yang kalah, sebahagian daripadanya telah berlindung di kubu “Autos”, di mana Rasulullahﷺ sekumpulan kecil orang Islam mengusir mereka; tetapi sebahagian besar tentera berlindung di dalam tembok kota Ta’if, yang berkubu kuat dengan benteng dan tembok batu yang kuat. Hawazin telah mengambil setiap langkah berjaga-jaga dalam mempersiapkan perang Hunayn dan telah menyediakan persediaan untuk bertahan berbulan-bulan, serta menyimpan senjata perang yang hebat, seperti lastik dan seumpamanya, sekiranya kalah, di dalam Taif. Rasulullah ﷺ, dengan tentera Islamnya, pergi ke sana dan mengepung bandar, dan, tentera Hawazin disediakan dengan baik, pengepungan itu berlarutan selama berbulan-bulan. 

Akhirnya, kaum Muslimin merasa bosan dengannya, lalu Rasulullahﷺ memanggil semua sahabatnya untuk memutuskan apa yang terbaik untuk dilakukan. Pada masa itu seorang Ketua Badwi tua memberitahu Rasulullah ﷺ bahawa Hawazin disediakan dengan baik dan tidak mungkin mereka akan menyerah dengan tergesa-gesa. Beliau juga berkata jika mereka dibiarkan sendirian sekarang mereka tidak akan cuba membahayakan umat Islam lagi.

Rasulullahﷺ kemudian memerintahkan pengepungan dibangkitkan. Seseorang memintanya untuk memohon kemurkaan Allah kepada musuh yang gugur, tetapi doa Rasulullah ﷺ ialah, “Wahai! Allah! Berikan cahaya kepada puak ini dan bawa mereka kepada Islam.” Doanya dimakbulkan; Orang-orang inilah yang kemudiannya memeluk Islam secara sukarela.

Sekembalinya dari Ta’if Rasulullah ﷺ menyisihkan satu perlima daripada harta rampasan untuk khazanah awam (Baitul Mal) dan selebihnya baginda membahagikan kepada tentera Islam. Selepas itu membahagikan harta rampasan, dia memberikan hibah tertentu kepada ketua Badwi dan Quraisy. Tetapi ini menimbulkan perasaan dendam di kalangan Penolong dari Madinah. Mereka bersungut-sungut sesama sendiri dan berkata bahawa Rasulullah ﷺ memihak kepada Quraisy kerana mereka adalah kerabat baginda sendiri. Rasulullah ﷺ mendengar ini memanggil mereka dan bercakap kepada mereka yang mengakui bahawa mereka telah menyatakan pandangan tersebut. Rasulullahﷺ kemudian bercakap dengan sangat baik kepada mereka dan menjelaskan perkara itu, diakhiri dengan kata-kata ini, “Wahai! Pembantu! Jika semua manusia di dunia ini pergi ke satu jalan manakala Penolongku menempuh jalan yang lain, Aku Rasulullah akan menempuh jalan para Penolong.” Kemarahan Rasulullahﷺ ini sangat menyentuh hati para penolong, dan mereka menangis kegembiraan, mengetahui bahawa Rasulullahﷺ mengambil berat terhadap mereka lebih daripada yang lain dan lebih daripada semua kekayaan dunia.

PENGEMPURAN TA'IF

Kaum Thaqif, yang dikalahkan oleh orang Islam dalam Perang Hunayn, berlindung di tanah mereka, Taif; mereka menutup pintu-pintu kota dan bersedia untuk berperang.  

Ia adalah salah satu tempat perlindungan terakhir syirik. Mereka terpaksa dikalahkan supaya mereka tidak pernah berani menentang Islam. Malik b. Awf, yang telah membuat puak Hawazin dan Thaqif memberontak terhadap umat Islam, turut berlindung di sana. Ia adalah perlu untuk menangkapnya dan menghukumnya.

Oleh itu, Rasulullah ﷺ berangkat ke Taif bersama para mujahid. Dia amat mengenali Taif. Bertahun-tahun yang lalu, dia telah mengalami hari-hari yang paling menyakitkan dalam hidupnya di sana. Dia telah pergi ke Taif untuk mengajak mereka kepada Islam tetapi mereka telah merejamnya dan dia bersimbah darah.

Tentera Islam tiba di bumi Taif tidak lama kemudian. Bagaimanapun, penduduk Thaqif telah mengurung diri di dalam istana mereka dan menyimpan banyak makanan sebagai langkah berjaga-jaga.  

Ia tidak mungkin memasuki bandar dengan memanjat tembok. Oleh itu, Rasulullahﷺ mengepung kota itu. Markas tentera Islam terletak berhampiran dengan tembok kota; oleh itu, para mujahid menerima banyak tembakan anak panah. Sementara itu, beberapa mujahid gugur syahid dengan panah.

Kemudian, Rasulullah ﷺ memindahkan markas kembali, berhampiran tempat terletaknya Masjid Taif hari ini. Dua khemah didirikan untuk Ummu Salama dan Zainab, isteri-isteri Rasulullah ﷺ. Rasulullah ﷺ menunaikan solatnya di antara dua khemah ini dan duduk di sana. Selepas penduduk Thaqif memeluk Islam, mereka membina sebuah masjid di sana dan menamakannya "Masjid Sariya".

Semasa pengepungan, pertempuran berterusan dalam bentuk melontar anak panah.

Kaum Thaqif Dilempar Rejam

Apabila Rasulullah ﷺ melihat bahawa kepungan berpanjangan dan penduduk Thaqif tidak berniat untuk menyerah, beliau bercakap dengan mujahid untuk memasang beberapa lastik dan melemparkan batu ke arah mereka.

Salman al-Farisi RA berkata, “Saya rasa sesuai; kami pernah memasang lastik di Parsi di istana dan musuh juga memasang lastik terhadap kami. Oleh itu, lebih mudah untuk mengalahkan satu sama lain. Apabila tiada lastik, kami terpaksa menunggu lama.”

Rasulullahﷺ menyukai idea Salman al-Farisi RA dan memerintahkan untuk memasang lastik. Perintah itu dipenuhi. Terdapat dua lastik dalam tentera; dengan yang baru didirikan, bilangan lastik itu berjumlah tiga. Terdapat juga dua dabbadas (kereta kuat yang diperbuat daripada kulit lembu) dalam tentera Islam.

Para mujahid cuba pergi ke bawah dabbada ini dan mendekati istana dan menembusi tembok tetapi mereka tidak dapat menguruskannya kerana anak panah, kepingan besi panas, dan poker yang dilemparkan oleh tentera musuh menembusi kulit dan menyukarkan mereka untuk meneruskan. . Sementara itu, beberapa orang mujahid telah syahid..

Percubaan untuk memotong anggur.

Pengepungan itu berpanjangan dan matlamatnya tidak dapat direalisasikan. Selepas itu, Rasulullah ﷺ mengambil langkah yang berbeza: Untuk menindas musuh dari segi ekonomi, baginda mengumumkan bahawa ladang anggur dan dusun kepunyaan orang terkenal Taif dan tempat penanaman anggur berkualiti tinggi akan dimusnahkan; dan baginda memerintahkan para mujahid memotong pokok anggur.

Ketika penduduk Thaqif melihat kebun anggur dan kebun mereka, yang merupakan satu-satunya sumber pendapatan mereka, telah musnah, mereka berkata kepada Rasulullah ﷺ, “Wahai Muhammad! Mengapa anda memotong tumbuhan kami? Jika anda mengalahkan kami, anda akan mengambil mereka. Jika tidak, serahkanlah mereka kepada kami dengan mempertimbangkan keizinan Allah dan hak kekeluargaan.”

Kemudian Rasulullah ﷺ bersabda, “Aku meninggalkan kebun anggur kamu dengan mempertimbangkan keizinan Allah dan hak kekeluargaan.” Kemudian, Rasulullah ﷺ melarang para mujahid memotong anggur mereka.

Manakala Sayyidina Khalid b. Walid RA, Sahabat yang gagah perkasa meminta musuh menghantar seseorang untuk memeranginya secara bersemuka. Bagaimanapun, tiada sebarang reaksi daripada pihak musuh. Salah seorang daripada mereka berkata kepada Sayyidina Khalid b. Walid RA

“Tiada seorang pun daripada kami akan meninggalkan istana untuk melawan kamu. Kami akan terus duduk di istana. Kami mempunyai stok makanan yang mencukupi selama bertahun-tahun. Jika kami kehabisan makanan dan jika kamu lebih suka menunggu sehingga itu, kami akan menghunus pedang kami dan melawan kamu sehingga kami mati.”

Taktik Baru

Pengepungan berterusan dan berterusan. Orang-orang Thaqif tidak berniat untuk meninggalkan istana mereka dan berperang satu lawan satu. Mereka juga tidak terfikir untuk menyerah diri.

Kemudian, Rasulullahﷺ menggunakan taktik yang berbeza. Dia membuat pengumuman: "Sesiapa sahaja hamba yang meninggalkan istana, bergabung dengan kami, dan menjadi seorang Muslim akan bebas."

Selepas pengumuman ini, kira-kira dua puluh hamba meninggalkan istana, menyertai tentera Islam, dan menjadi Muslim. Rasulullahﷺ membebaskan mereka dan menyerahkan masing-masing kepada seorang Muslim yang kaya-raya supaya mereka akan mengajar mereka membaca al-Quran dan mengajar mereka tentang sunnah. 

Apabila penduduk Thaqif kemudiannya menjadi Muslim, mereka meminta Rasulullah ﷺ untuk mengembalikan budak-budak itu kepada mereka. Namun, Rasulullahﷺ menolak permintaan mereka dengan berkata, “Tuhan membebaskan mereka; Saya tidak boleh mengembalikannya kepada awak.”

Kemunafikan Uyayna b. Hisn.

Manakala Uyayna b. Hisn pergi menghadap Rasulullah ﷺ dan berkata, “Wahai Rasulullah! Biarkan saya pergi dan bercakap dengan mereka; Saya akan mengajak mereka kepada Islam. Semoga Allah memberi hidayah kepada mereka.”

Apabila Rasulullah ﷺ membiarkan Uyayna, beliau pergi kepada penduduk Taif dan bercakap dengan mereka bertentangan dengan apa yang beliau katakan kepada Rasulullah ﷺ, “Demi Allah, Muhammad tidak pernah bertemu dengan kaum seperti kamu. Istana anda dilindungi dengan baik. Teruskan menentang.”

Selepas itu, Uyayna kembali.

Rasulullah ﷺ bersabda, “Wahai Uyayna! Apa yang kamu beritahu mereka?”

Uyayna bercakap seolah-olah dia bercakap benar: “Saya mengajak mereka menjadi Muslim. Aku berkata, ‘Muhammad tidak akan kembali melainkan kamu menyerah. Berserah diri dan mohon ampun.’”

Apabila Uyayna menyelesaikan ceramahnya, Rasulullah ﷺ berkata kepadanya dengan marah, “Engkau berdusta. Awak cakap ini dan itu.” Rasulullah ﷺ memberitahunya dengan tepat apa yang dia katakan.

Muka Uyayna memerah. Dia berkata, “Engkau berkata benar, wahai Rasulullah ﷺ! Saya memohon ampun kepada Allah atas apa yang saya katakan. Saya menyesal. Saya bertaubat kepada Allah.”

Sementara itu, Saiyidina Umaru’l-Faruq RA berkata, “Wahai Rasulullahﷺ! Biar saya bunuh dia.”

Rasulullah ﷺ bersabda, “Tidak! Orang akan berkata saya membunuh Sahabat saya.”

Mimpi Rasulullah ﷺ.

Pada suatu malam, Rasulullah ﷺ bermimpi. Rasulullah ﷺ melihat bahawa beliau telah ditawarkan semangkuk mentega tetapi seekor ayam jantan membalikkan mangkuk dengan paruhnya dan menumpahkan mentega.

Ketika Rasulullah ﷺ memberitahu sahabatnya tentang mimpinya, Sayidina Abu Bakar As Sidique RA berkata, “Wahai Rasulullahﷺ! Saya fikir anda tidak akan mencapai apa yang anda inginkan tentang penduduk Taif hari ini.”

Rasulullah ﷺ mempunyai pendapat yang sama. Dia berkata, "Saya juga tidak fikir ia mungkin.

Pengepungan Dicabut.

Rasulullah ﷺ sedar bahawa baginda tidak akan dapat menakluki Taif pada masa itu. Jika dia meneruskan pengepungan, dia akan kehilangan masa.

Sementara itu, Rasulullah ﷺ memberitahu para sahabat bahawa baginda tidak diberi kebenaran untuk menakluki Taif buat masa ini.

Kemudian, Hazrat Umar berkata, "Apakah kita akan menyuruh manusia bersiap-siap untuk berundur?"

Nabi berkata, “Ya…”

Selepas itu, Sayidina Umar ibn Khattab RA menyuruh orang Islam bersiap sedia untuk meninggalkan Taif. Sayidina Umar ibn Khattab RAr juga bertanya kepada Rasulullah ﷺ, “Wahai Rasulullahﷺ! Adakah kamu akan berdoa terhadap kaum Thaqif?”

Rasulullah ﷺ bersabda, “Allah tidak mengizinkan aku untuk mendoakan mereka. Bersedia untuk bergerak.”

Namun, sebahagian mujahid tidak mahu pergi tanpa mencapai apa-apa. Mereka bahkan berkata, "Ke mana kita akan pergi tanpa menakluki Taif?"

Mereka memohon kepada Sayidina Abu Bakar As Sidique RA. Dia berkata kepada mereka, “Allah dan Rasul-Nya lebih mengetahuinya. Rasulullah ﷺ menerima perintah dari langit.”

Selepas itu, mereka pergi menemui Sayidina Umaru’l-Faruq RA dan bercakap dengannya.  Sayidina Umaru’l-Faruq RA berkata kepada mereka,

“Kami mengalami Peristiwa Hudaybiyah. Di Hudaybiyah, saya mempunyai beberapa keraguan bahawa hanya Allah yang tahu. Pada hari itu, saya mengucapkan beberapa perkataan yang tidak pernah saya ucapkan sebelum ini kepada Rasulullah ﷺ. Keluarga dan harta benda saya hampir musnah. Tidak ada penaklukan yang lebih baik daripada Perjanjian Damai Hudaybiyah untuk rakyat. Bilangan orang yang menjadi Muslim selepas Hudaibiyah adalah lebih besar daripada bilangan orang yang menjadi Muslim semasa tempoh antara hari Rasulullahﷺ diutuskan sebagai nabi dan hari Perjanjian Damai ditandatangani di Hudaybiyah, dan mereka menjadi Muslim tanpa sebarang bergaduh. Apa sahaja yang Rasulullah ﷺ lakukan adalah baik. Selepas Peristiwa Hudaybiyah, saya tidak boleh membantahnya untuk apa-apa. Ini urusan Allah. Allah mewahyukan kepada Rasul-Nya apa yang Dia kehendaki.”

Apabila Rasulullah ﷺ melihat bahawa pendapat umum para mujahid adalah untuk tinggal di Taif untuk beberapa waktu lagi, beliau berkata kepada mereka, "Bersiap-siaplah untuk berperang esok pagi."

Pada waktu pagi, mereka bergaduh. Walau bagaimanapun, pertempuran ini tidak membawa apa-apa kecuali beberapa luka. Para mujahid juga percaya bahawa mereka tidak dapat menakluki Taif. Ketika Rasulullah ﷺ bersabda, “Inshaallah, esok kami akan kembali”, mereka gembira. Rasulullah ﷺ tersenyum melihat keadaan mereka.   

Rasulullah ﷺ dan tenteranya meninggalkan Taif selepas pengepungan yang berlangsung selama kira-kira tiga puluh hari.

Penduduk Taif banyak bergelut dengan mujahid; mereka letih dan mencederakan mereka; mereka juga syahid kira-kira empat belas mujahid. Oleh itu, ketika para mujahid hendak pergi, mereka meminta Rasulullah ﷺ untuk berdoa terhadap penduduk Taif. Namun, Rasulullah ﷺ, yang diutuskan sebagai rahmat ke alam, berdoa seperti berikut: “Ya Tuhan! Tunjukkan kepada penduduk Taif jalan yang benar dan datangkan mereka kepada kami.”

Rasulullah ﷺ mempunyai perasaan belas kasihan yang begitu luas dan lautan belas kasihan yang begitu besar sehinggakan baginda tidak mahu musuh-musuhnya yang paling hebat dimusnahkan; sebaliknya, dia mahu mereka hidup dengan cahaya Islam dan kepercayaan. Dia meminta Tuhannya untuk melakukannya.

Berbalik kepada Jirina

Setelah Rasulullah ﷺ melepaskan pengepungan, beliau meninggalkan Taif bersama-sama dengan para mujahid menuju ke tempat yang bernama Jirana, di mana harta rampasan yang diperoleh di Hunayn dan Awtas disimpan.

Suraka bin. Malik bin Jushum Menjadi Muslim

Ketika Rasulullah ﷺ dan para sahabatnya pergi ke Jirana dari Taif, mereka melihat seseorang menghampiri mereka. Orang Islam ingin menghalangnya kerana mereka tidak mengenalinya. Mereka juga ingin mengganggunya supaya dia tidak menjadi orang yang berniat jahat. Mereka bertanya kepadanya, “Ke mana kamu hendak pergi? Awak nak buat apa?”

Apabila dia menyedari bahawa kaum Muslimin tidak akan membiarkan dia mendekati Rasulullahﷺ, dia memegang tulisan yang ditulis oleh Sayidina Abu Bakar As Sidique RA untuknya semasa Hijrah di antara dua jarinya dan berteriak dengan menunjukkannya: “Wahai Rasulullahﷺ! Ini yang awak tulis untuk saya. Saya Suraka b. Jushum.”

Rasulullah ﷺ mengenalinya. Dia berkata, “Hari ini adalah hari untuk menepati janjiku dan memberi kebaikan kepadamu.” Kemudian dia berseru kepada kaum Muslimin, “Biarkan dia mendekatiku.”

Ketika Suraka pergi menghadap Rasulullah ﷺ, beliau mengucapkan kalimat asy-syahadat dan menjadi seorang Muslim.

Suraka kemudian berkata,

“Saya bertanya kepada Rasulullah ﷺ, ‘Wahai Rasulullahﷺ! Beberapa unta pada umumnya datang dekat dengan kolam saya yang saya isi dengan air untuk unta saya. Adakah saya akan mendapat pahala jika saya memberi air kepada mereka juga?’ Rasulullahﷺ berkata, ‘Ya... Ada pahala memberi air kepada mana-mana makhluk yang mempunyai paru-paru.’ Saya tidak bertanya apa-apa lagi. Saya kembali ke suku saya. Aku memisahkan zakat untuk hartaku dan aku kirimkan kepada Rasulullah ﷺ.”

Rampasan dan Tawanan

Rasulullah ﷺ meneruskan perjalanan dan sampai ke Jirana. Harta rampasan dan tawanan yang diperolehi oleh mujahid semasa pertempuran adalah agak banyak. Bilangan wanita dan kanak-kanak yang ditawan adalah kira-kira enam ribu.

Harta rampasan yang mereka perolehi terdiri daripada dua puluh empat ribu unta, empat puluh ribu biri-biri, dan empat ribu uqiyya perak.

Rasulullahﷺ tidak mula mengagihkan tawanan di kalangan mujahid sekiranya Hawazin datang dan menjadi Islam. Sementara itu, baginda mengutus seorang Sahabat ke Makkah untuk membawa pakaian bagi tawanan; dia memberi pakaian kepada mereka semua.

Walaupun Rasulullahﷺ menunggu lebih dari sepuluh malam, Hawazin tidak datang; jadi, dia mengagihkan tawanan itu kepada orang Islam.

Perwakilan Hawazin Tiba

Tawanan itu baru sahaja diagihkan kepada mujahid apabila perwakilan Hawazin tiba. Mereka berkata bahawa mereka telah menjadi Muslim dan bahawa penduduk di negeri mereka telah menjadi Muslim.

Halimah, ibu angkat Rasulullah ﷺ tergolong dalam suku Hawazin. Ia adalah suku yang menjaga Rasulullah ﷺ ketika baginda masih bayi. Mereka menyebutnya dan meminta umat Islam memperlakukan mereka dengan baik; mereka juga menuntut barang-barang mereka dan tawanan.  

Rasulullah ﷺ berkata, kepada mereka, “Aku menangguhkan pembahagian harta rampasan dan tawanan untuk waktu yang lama sekiranya kamu datang. Namun, awak datang terlambat. Tawanan itu saya agihkan kepada para mujahid. Amat sukar bagi saya untuk mengembalikannya kepada awak.”

Selepas ceramah ini, Rasulullah ﷺ menawarkan mereka untuk memilih salah seorang daripada mereka: Jika mereka mahu, mereka lebih suka menerima semula barang-barang mereka atau wanita dan anak-anak. Hawazin lebih mengutamakan wanita dan anak-anak mereka.

Kemudian Rasulullah ﷺ bersabda, “Aku akan mengembalikan tawanan yang menjadi bahagianku dan bahagian anak-anak Abdul-Muthalib.” Kemudian dia berkata kepada mereka, “Setelah saya mengimami solat zuhur, berdirilah dan berkata, 'Kami ingin Rasulullahﷺ memberi syafaat kepada kaum Muslimin untuk kami dan kaum Muslimin untuk memberi syafaat bersama Rasulullahﷺ untuk kami.' Saya akan mengulangi bahawa saya telah mengetepikan bahagian saya dan saya akan meminta kaum Muslimin untuk melepaskan bahagian mereka.”

Apabila Rasulullah ﷺ mengimami solat Zuhur, Hawazin berdiri seperti yang Rasulullah ﷺ nasihatkan kepada mereka dan meminta Rasulullah ﷺ dan kaum Muslimin untuk mengembalikan tawanan.

Rasulullah ﷺ mengisytiharkan dengan lantang di hadapan umat Islam bahawa baginda mengetepikan bahagiannya dan bahagian Putera Abdul-Muthalib. Apabila orang Muhajirin dan Ansar mendengarnya, mereka melepaskan bahagian mereka.

Oleh itu, berkat dua kalimah yang diucapkan oleh Rasulullah ﷺ, kira-kira enam ribu wanita dan kanak-kanak yang ditahan sebagai tawanan dibebaskan sekaligus. Peristiwa ini menarik kerana ia menunjukkan kedua-dua belas kasihan dan belas kasihan Rasulullah ﷺ dan kesetiaan dan ketaatan mutlak umat Islam. 

Malik b. Auf Menjadi Muslim

Selepas Rasulullahﷺ mengembalikan wanita dan kanak-kanak kepada Hawazin, beliau bertanya, “Apakah Malik b. Auf buat?”

Perwakilan Hawazin berkata, “Dia melarikan diri dan berlindung di Istana Taif. Kini, dia bersama-sama dengan penduduk Taif.”

Kemudian Rasulullah ﷺ bersabda, “Pergilah dan beritahu dia bahawa jika dia masuk Islam dan datang ke sini, aku akan mengembalikan keluarganya dan memberinya seratus ekor unta.”

Apabila perwakilan Hawazin memberitahunya apa yang Rasulullah ﷺ katakan, Malik datang menghadap Rasulullah ﷺ dan menjadi seorang Muslim. Rasulullah ﷺ menyerahkan hartanya dan keluarganya seperti yang dijanjikan; ia juga memberikan kepadanya seratus ekor unta. Selain memberinya seratus ekor unta, Rasulullah ﷺ memuliakan baginda dengan melantiknya sebagai pentadbir umat Islam dalam kabilahnya.

Terpengaruh dengan anugerah Rasulullahﷺ, yang menakluki hati melalui sikapnya yang baik, kata-kata manis, pemberian, dan pujian, Malik b. Auf berkata, “Saya tidak pernah melihat mahupun mendengar orang seperti Muhammad setakat ini. Apabila dia diminta memberi sesuatu, dia memberi lebih daripada yang diminta. Jika kamu bertanya kepadanya, dia akan memberitahu kamu tentang peristiwa yang akan berlaku esok."

Malik b. Auf yang telah menyediakan tentera yang hebat untuk menentang umat Islam kira-kira sebulan yang lalu, menjadi seorang Muslim dan memasuki perkhidmatan Islam.

Pengagihan Rampasan

Selepas tawanan dikembalikan kepada pemiliknya, Rasulullah ﷺ akan mula membahagikan harta rampasan.

Sementara itu, kelihatan beberapa orang Badwi mengganggu Rasulullah ﷺ dan menarik pakaiannya dengan berkata, “Wahai Rasulullah! Bagikan harta rampasan unta dan kambing di antara kami.” Orang Badwi pergi begitu jauh sehingga Rasulullah ﷺ terpaksa bersandar ke sebatang pokok. Kemudian Rasulullah ﷺ bersabda, “Apakah kamu mengira aku tidak akan membahagi-bahagikan harta rampasan yang Allah berikan kepada kamu? Demi Allah, seandainya harta rampasan itu sebanyak jumlah pohon Tihaman, niscaya aku akan membagikannya kepadamu tanpa rasa takut dan bakhil.” Kemudian, dia mengambil bulu unta dan meletakkannya di antara jari-jarinya, dan menunjukkannya kepada mereka. Dia berkata, “Wahai manusia! Demi Allah, selain seperlima, tidak ada apa-apa pun, bahkan seumpama bulu unta ini, yang saya miliki dari harta rampasan. Dan seperlima dibelanjakan untuk kamu apabila perlu.” Selepas itu, Rasulullah ﷺ meminta harta rampasan dikira dan dibahagikan kepada setiap orang bahagian mereka.

Hibah kepada Muallafa al-Qulub

Dalam tentera Islam di Jirana, terdapat kira-kira dua ribu orang yang baru masuk Islam pada hari Penaklukan Makkah dan beberapa orang terkenal Makkah yang masih belum beragama Islam. Rasulullah ﷺ menggunakan kaedah baru untuk mengukuhkan akidah orang Islam yang baru dan mengambil hati orang yang belum beragama Islam.  

Seperti yang diketahui, Rasulullah ﷺ berhak menggunakan satu perlima daripada kurniaan tersebut. Dia boleh membelanjakan satu perlima ini untuk perkara dan orang yang perlu.

Disebabkan tujuan yang disebutkan di atas, beliau memberi banyak dari seperlima kepada orang Islam baru dan orang-orang terkemuka Quraisy untuk melembutkan hati mereka.

Dia memberi Abu Sufyan, pemimpin Quraisy, anak-anaknya Yazid dan Muawiyah masing-masing seratus unta dan empat puluh uqiyya perak setiap satu. Maka, Abu Sufyan dan anak-anaknya menerima tiga ratus unta dan seratus dua puluh uqiyya perak secara keseluruhan. Abu Sufyan, yang menerima kemurahan hati dan anugerah yang begitu besar berkata, “Semoga ibu dan ayahku dikorbankan untukmu! Anda sangat pemurah dan beramal. Apabila kami melawan anda, anda berlawan dengan sangat baik. Apabila kami berdamai, kamu berdamai dengan begitu baik. Semoga Allah membalasmu dengan kebaikan.” Justeru, beliau menyatakan kedermawanan dan kedermawanan Rasulullah ﷺ.

Selain itu, Rasulullahﷺ menganugerahkan dua ratus ekor unta kepada beberapa orang terkemuka Quraisy dan lima puluh ekor unta kepada orang-orang terkemuka lainnya.

Safwan b. Umayyah Menjadi Muslim

Safwan b. Umayyah adalah salah seorang yang menentang dan bertindak keras terhadap Rasulullah ﷺ dan umat Islam. Beliau adalah salah seorang yang telah diperintahkan untuk dibunuh di mana sahaja mereka dilihat pada hari penaklukan Makkah. Namun, apabila dia berlindung kepada Rasulullah ﷺ, yang bagaikan lautan belas kasihan, dia diampuni. Dia meminta tempoh dua bulan untuk menjadi seorang Muslim. Rasulullah ﷺ memberinya empat bulan.  Beliau juga menyertai tentera Islam.

Semasa Rasulullah ﷺ memeriksa harta rampasan di Jirana, baginda ternampak Safwan, yang masih belum beragama Islam. Dia merenung lembah yang penuh dengan unta dan biri-biri.

Mata Rasulullahﷺ yang dirahmati melihat pandangan yang teliti ini dan merasakan apa yang difikirkannya. Dia berkata,

“Abu Wahb! Adakah anda sangat menyukai lembah itu?”

Safwan berkata, “Ya...”

Kemudian Rasulullah ﷺ bersabda, “Kalau begitu, kepunyaan kamu lembah beserta segala isinya.”

Safwan hairan; dia tidak percaya telinganya. Setelah menunggu beberapa saat dalam keheranan atas anugerah dan kemurahan hati Rasulullah ﷺt, yang tidak pernah menolak permintaan orang, Safwan berkata, “Hati seseorang kecuali Rasulullahﷺ boleh menjadi begitu suci, baik, dan dermawan.” Dia menyatakan bahawa hatinya telah ditakluki.

Safwan terpengaruh dengan tarikan cahaya Islam dan matahari kenabian. Dia mengucapkan kalima asy-syahada di sana dan menjadi seorang Muslim. Justeru, Safwan b. Umayya, yang merupakan musuh Islam selama bertahun-tahun dan yang diberi kebenaran untuk tempoh empat bulan untuk menjadi Muslim, memeluk Islam pada akhir bulan pertama.   

Safwan, yang memperindah keislamannya melalui amal soleh, kemudiannya menyatakan perkara berikut tentang kesan yang dibuat oleh kemurahan hati itu:

“Rasulullah ﷺ adalah orang yang paling aku benci di antara manusia sehingga dia menganugerahkan kepadaku lembah. Namun, selepas pemberiannya, dia menjadi orang yang paling saya cintai.”

Peristiwa ini adalah contoh yang menunjukkan dengan jelas betapa mahir Rasulullahﷺ dalam mengenali manusia dan memperlakukan mereka dengan sewajarnya. Kadang-kadang satu pujiannya, kadang-kadang kata-kata manis, kadang-kadang senyuman, perbuatan yang baik, dan kadang-kadang pemberian sudah cukup untuk mengalahkan orang. Hanya ciri-ciri beliau ini yang menjadi topik yang boleh diteliti. Apabila kajian ini dibuat, akan dapat dilihat bahawa Rasulullahﷺ telah menentukan peraturan dan prinsip berkawan dan menawan hati manusia lebih daripada empat belas abad yang lalu secara unik melalui perbuatan, sikap dan perkataan baginda.

Untuk membuat orang setia kepada anda dengan satu pandangan, isyarat, perkataan, senyuman atau perbuatan adalah ciri Rasulullahﷺ yang perlu dipelajari oleh manusia. 

Bantahan Para Sahabat

Segelintir umat Islam yang tidak mengetahui sebab di sebalik tindakan Rasulullah ﷺ ini yang bertujuan untuk menjejaskan roh orang yang belum beragama Islam atau yang baru beragama Islam berasa terganggu dengan perbuatan ini. Mereka menyangka orang-orang itu lebih diutamakan daripada mereka dan mereka dianggap lebih tinggi. Namun, Rasulullah ﷺ tidak melakukannya dengan pemikiran seperti itu. 

Sebenarnya, ketika dia menganugerahkan kepada orang yang hatinya ingin ditakluki (muallafa al-qulub), Sa’d b. Abi Waqqas, salah seorang sahabat, mendatangi beliau dan berkata, “Wahai Rasulullahﷺ! Anda memberi orang seperti Uyayna b. Hisn seratus ekor unta setiap satu bukannya orang seperti Juayl b. Suraka.”

Rasulullahﷺ sangat memahami sebab penentangan. Juayl memang miskin dari segi wang dan barang tetapi dia sangat kaya dari segi akidah. Rasulullah ﷺ tahu bahawa ia adalah sebab penentangan; maka beliau menjawab Sa’ad sebagai berikut:

“Demi Allah, seandainya bumi ini penuh dengan manusia seperti Uyayna dan Aqra, niscaya Juail lebih baik dan lebih baik dari mereka. Walau bagaimanapun, saya memberi mereka banyak untuk menjadikan mereka seperti Islam dan kepercayaan. Saya merujuk Juayl kepada keislamannya dan ganjaran yang disediakan untuknya di akhirat kelak.

Beberapa Orang Ansar Bercakap Kritis

Apa yang mendukacitakan Rasulullah ﷺ adalah apa yang didengarinya daripada sebahagian Muslim Madinah. Malah, Rasulullahﷺ telah menyatakan kesetiaan dan kasih sayangnya terhadap mereka seperti berikut: “Hidupku bersama-sama dengan hidupmu; kematian saya bersama-sama dengan hidup anda.”

Rasulullah ﷺ dikurniakan berlimpah-limpah kepada orang-orang yang telah memusuhi Islam dan umat Islam sehingga semalam, yang tidak berkorban untuk agama dan yang tidak mengalami sebarang kesulitan untuk agama. Itulah yang membuat para Sahabat memikirkannya. Mereka merasa tertekan dengan perbuatan Rasulullah ﷺ kerana mereka tidak menyedari hikmah sebenar di sebalik perbuatan Rasulullah ﷺ dan mereka menunjukkan kesusahan mereka dengan sikap mereka. Malah ada di antara mereka mengeluarkan kata-kata yang tidak menyenangkan.

Sa’ad b. Ubada RA memberitahu Rasulullahﷺ tentang kesusahan dan ketidakpuasan hati sebahagian Ansar. Kemudian, Rasulullah ﷺ memanggil Ansar dan berkata kepada mereka sebagai berikut: “Wahai Ansar! Saya mendengar bahawa anda mengeluarkan beberapa perkataan yang tidak sepatutnya anda ucapkan. Awak cakap ini dan itu.”

Atas sabda Rasulullahﷺ beberapa orang Ansar memohon maaf; mereka berkata, “Wahai Rasulullah ﷺ! Kami tidak berkata demikian; beberapa orang muda kita bercakap seperti itu.”

Walaupun mereka memohon maaf, Rasulullah ﷺ terus bersabda: “Wahai Ansar! Bukankah aku datang kepadamu ketika kamu berada di jalan yang salah? Bukankah Allah telah memberikan petunjuk kepadamu melaluiku? Bukankah Allah telah menjadikan kamu kaya ketika kamu miskin melaluiku? Anda adalah musuh antara satu sama lain. Bukankah Allah telah melembutkan hati kamu dan mempersatukan kamu?”

Ansar berkata, “Ya, wahai Rasulullah ﷺ! Engkau mendapati kami dalam kegelapan; kami mencapai cahaya terima kasih kepada anda. Anda mendapati kami berhampiran lubang api; kami telah menyingkirkannya terima kasih kepada anda. Anda mendapati kami dalam penyelewengan; kami mencapai jalan yang benar terima kasih kepada anda. Kami menerima Allah sebagai Tuhan, Islam sebagai agama, dan Rasulullah ﷺ sebagai Nabi. Hak dan kurniaan Allah dan Rasulullah ﷺ kepada kita adalah lebih tinggi daripada segala-galanya. Bersyukur kita kepada Allah dan Rasulullah ﷺ. Wahai Rasulullah ﷺ Allah! Lakukan apa sahaja yang kamu mahu.”

Walaupun begitu, Rasulullah ﷺ terus berucap. Dia tidak mahu sebarang kerisauan atau dendam kekal dalam hati mereka. Dia menambah,

“Wahai Ansar! Seandainya kamu menghendaki, kamu boleh mengatakan ini dan tentulah benar: 'Kamu datang kepada kami ketika kamu ditolak oleh orang lain dan kami mengesahkan kamu. Anda datang kepada kami ketika anda ditinggalkan sendirian dan kami membantu anda. Kamu telah diusir tetapi kami menjaga kamu seperti jiwa kami.’ Ya, jika kamu berkata demikian, saya akan mengesahkan kamu.”

Selepas perbualan ini, Rasulullah ﷺ menyatakan maksud baginda melalui kalimat singkat berikut:

“Wahai Ansar! Apakah kamu tidak ingin kembali ke negerimu bersama Rasulullah ﷺ sedangkan sebagian orang pergi dengan membawa harta, unta dan kambing yang mereka peroleh?”

Umat ​​Islam Madinah menjawab soalan ini dengan berteriak, “Ya, wahai Rasulullahﷺ! Kami buat."

Atas jawapan ini, Rasulullah ﷺ mengakhiri ucapannya, yang mengubah keadaan sama sekali, seperti berikut:

“Saya bersumpah demi Allah, yang di tangan-Nya kekuasaannya adalah kewujudan Muhammad bahawa, jika tidak kerana keutamaan Hijrah, saya ingin menjadi ahli Ansar!

Oh Tuhan! Kasihanilah kaum Ansar, anak-anak mereka, dan anak-anak mereka!”

Atas ucapan Rasulullahﷺ yang tulus dan penuh kasih ini, umat Islam Madinah mula menangis teresak-esak; janggut mereka basah kerana air mata yang turun.   

Mereka membuat keputusan muktamad. Mereka berkata, “Kami mengizinkan Rasulullah ﷺ sebagai bahagian kami dari harta rampasan walaupun kami tidak menerima apa-apa lagi.”

Bahagian unik harta rampasan!

Allah SWT menganugerahkan kekasih-Nya Rasulullahﷺ kebolehan memujuk yang luar biasa. Di satu pihak, dia mempengaruhi roh musuh-musuhnya yang sengit dan menarik mereka kepada Islam melalui kata-katanya; sebaliknya, dia menghapuskan segala rasa dendam kawan-kawannya melalui satu ucapan.

Dari Jirana ke Makkah

Tinggal dua belas hari lagi untuk berakhirnya bulan Dzulqada.

Ketika Rasulullahﷺ berada di Jirana, baginda menunaikan solat di masjid di sana; dia pergi ke masjid semula, menunaikan solat, solat, dan masuk ihram untuk umrah. Kemudian, beliau meninggalkan Jirana dan memasuki Mekah pada waktu malam bersama para sahabatnya. Rasulullahﷺ mengucapkan Talbiyah semasa dalam perjalanan; apabila dia melihat Kaabah, dia berhenti mengucapkan Talbiyah. Pagi-paginya beliau tawaf di Kaabah bersama para sahabatnya. Kemudian, beliau melakukan ucapan antara Safa dan Marwa. Selepas hari ketujuh, dia memotong rambutnya berhampiran Marwah.

Rasulullah ﷺ tidak menyembelih binatang semasa umrah ini.

Pulang ke Madinah

Rasulullah ﷺ ingin kembali ke Madinah.

Beliau melantik Attab b. Asid RA sebagai gabenor Makkah semula. Beliau memerintahkan Muadh b. Jabal RA untuk tinggal di sana supaya dia akan memberitahu orang ramai tentang Islam dan mengajar al-Quran.

Kemudian, dia berangkat dari Makkah. Beliau sampai ke Madinah beberapa hari sebelum berakhirnya bulan Dzulqada.

Pada zaman kanak-kanaknya, Rasulullah ﷺ dipelihara oleh perawatnya Halimah Sadiah, yang sangat disayangi oleh baginda dan keluarganya. Kini, di kalangan tahanan, dia terkejut melihat anak perempuannya, kakak angkatnya, Syaima. Menyedarinya, dia segera bangkit dan membentangkan mantelnya untuk didudukinya, dan memperlakukannya dengan segala kebaikan seolah-olah dia adalah saudara perempuannya sendiri. Dia bahkan memintanya untuk menemaninya ke Madinah tetapi dia memohon kepada Rasulullah ﷺ mengizinkannya pulang ke kaumnya sendiri. Rasulullah ﷺ mengabulkan permintaan ini dan juga memberinya banyak hadiah berharga untuk dirinya dan keluarganya.

Satu utusan telah dihantar kepada Rasulullah ﷺ meminta baginda membebaskan enam ribu tawanan. Mana-mana penakluk lain, mengetahui sifat misi mereka, akan menolak untuk melihat mereka, atau akan memekakkan telinga terhadap rayuan dan keinginan mereka. Rasulullahﷺ adalah seorang yang mulia; belas kasihan-Nya tidak mengenal sempadan; ia diperluaskan kepada musuh-musuhnya yang paling pahit. Jurucakap timbalan itu memberitahunya bagaimana beribu-ribu menderita kerana diasingkan dari rumah mereka dan rakyat mereka. Ini mencairkan hati Rasulullah ﷺ. 

Selepas itu dia memerintahkan pembebasan banduan itu, yang telah jatuh kepada bahagian dan bahagian keluarganya sendiri. Bagi yang lain, yang telah jatuh ke bahagian orang lain, dia berkata dia tidak boleh memerintahkan pembebasan mereka tetapi akan memberi syafaat dengan orang lain untuk mereka. Semasa solat asar, oleh itu, beliau berucap kepada jemaah Islam, menyeru mereka untuk berbelas kasihan dan memuji pembebasan tawanan yang telah jatuh ke bahagian mereka. Ini mereka dengan rela hati bersetuju untuk melakukannya. Oleh itu melalui syafaat Rasulullah ﷺ, enam ribu tawanan dibebaskan dan dibenarkan pulang ke rumah mereka.

Pada bulan Zul Qa'da, 8 Hijrah (630 M), Rasulullah ﷺ mengunjungi Makkah sekembalinya dari Taif. Dia menunaikan haji kecil di sana (umrah), dan kembali ke Madinah pada akhir tahun. Pada masa inilah nama "Ummu'l Qur'an diberikan kepada Makkah, yang bermaksud "ibu segala kota." Tahun demi tahun beribu-ribu orang datang ke sana dari segenap pelusuk negara semasa menunaikan haji, dan penduduk Makkah dianggap sebagai pemimpin dalam soal agama. 

Sewajarnya, selepas penaklukan Makkah oleh orang Islam, orang ramai mula bergabung dengan Ikhwanul Muslimin dalam jumlah yang besar dari seluruh tanah Arab. Inilah sebabnya, selepas penaklukan Makkah pada tahun 9 A.H (631 A.C) Islam segera tersebar ke seluruh Tanah Arab, dengan kabilah demi kabilah beralih ke jalan yang benar dan memeluk Islam. Pada tahun yang sama Rasulullah ﷺ menetapkan pengumpulan kadar fakir (zakat) daripada semua suku kaum yang beragama Islam. Pembayaran kadar miskin adalah wajib ke atas semua orang Islam, dan ia adalah perkara utama yang pergi untuk menambah Perbendaharaan Awam.

Pada tahun 631 M dan 632 M Islam mula bertapak kukuh, dan pada tahun-tahun itu juga Rasulullah ﷺ mendengar bahawa puak Banu Tay bersungguh-sungguh untuk membuat kerosakan dan menyusahkan umat Islam. Sejurus itu Sayidina Ali RA dihantar bersama dua ratus tentera untuk menangani keadaan tersebut. Banyak tawanan telah ditawan, antaranya ialah Sufana, anak perempuan Hatim Ta’I, seorang yang terkenal dengan kebaikan dan kemurahan hatinya. Mendengar ini Rasulullah ﷺ membebaskan Sufana demi bapanya, tetapi dia memberitahu Rasulullah ﷺ bahawa dia tidak mahu kebebasannya melainkan tawanan puaknya dibebaskan juga. Selepas itu permintaannya dikabulkan dan banduan dibebaskan. 

Abangnya, yang pernah berada di antara mereka, kemudiannya kembali dan memeluk Islam. Pada masa ini penyair terkenal; Ka’ab bin Zuhayr, yang pernah menjadi musuh ketat umat Islam, juga memeluk Islam. Dialah yang mengarang puisi terkenal yang dikenali sebagai 'Burda' untuk memuji Rasulullahﷺ. Tidak lama kemudian Islam mendapat populariti umum di seluruh Arab. Kejayaannya dibawa jauh dan luas, ke seluruh pelusuk semenanjung. Orang ramai yang datang ziarah membawa berita; kerana lelaki telah berminat selama bertahun-tahun dalam perjuangan antara Rasulullahﷺ dan Quraisy. Mereka tahu tentang Penerbangan, dan masa-masa sukar yang menyusul bagi umat Islam. Juga, mereka tahu bagaimana musuh-musuh Islam tahun demi tahun telah berusaha sedaya upaya untuk menghancurkan dan menamatkannya.  

Dan kini perwakilan mencurah-curah dari seluruh penjuru Arab.  Mereka diterima dengan penuh penghormatan dan diajar dengan prinsip-prinsip Islam. Mereka bahkan datang dari sempadan Parsi dan Syria, dari tempat yang jauh seperti Hadramaut (Yaman Sekarang), dan lain-lain.  Oleh itu, kita melihat betapa cepatnya dalam masa aman Islam tersebar, dan juga selagi ada peperangan dan keadaan tidak dapat diselesaikan kemajuannya terhenti.

Begitu pesatnya penyebaran Islam dan kuasanya berkembang sehingga seolah-olah ada kuasa ghaib yang sibuk membawa ratusan demi ratusan untuk memeluk Islam.  Terdapat satu lagi fakta yang patut disebut. Ia adalah bahawa walaupun utusan datang dari tempat berbahaya untuk meminta arahan, Rasulullah ﷺ tidak pernah menghantar pengiring bersenjata bersama pendakwahnya. Dia menghantar mereka bersendirian dan tidak bersenjata; kerana dia merasa yakin bahawa tiada bahaya akan menimpa mereka. Sejak zaman itu “Kebebasan dan keamanan beragama telah memihak dan akan memihak kepada penyebaran Agama Sebenar, Islam.

Latar Belakang Pertempuran

Ketika pertama kali bagi nabi Muhammad memutuskan untuk meninggalkan kota itu sebagai sejarah kota suci Mekah dari sudut pandang Islam, baginda membuat temu janji dengan Mu'az bin Jabal RA.

Rasulullah ﷺ membimbing dan mendidik baginda agar menitahkan rakyat dan pemerintah melalui pentadbiran mengimamkan solat imam di Masjid kepada Atab bin Usayd. Selepas ini, maklumat itu tersebar dengan cepat dan menjadikan nabi meneruskan negeri suku Hawazin

Kaum Hawazin dan Thaqif adalah kabilah terakhir yang menentang Rasulullah ﷺ melalui risalah Islam. Puak yang mengerikan itu bersempadan dengan Makkah.

Mereka dirasuk kuat oleh syirik dan mengelak dari menyerah kepada orang Islam tanpa sebarang tentangan. 

Fakta tentang Pertempuran Hunain. 

Islam berkembang pesat di Semenanjung Arab. Namun ada segelintir puak lagi yang tidak datang ke pangkuan Islam. Antaranya ialah Huwaizin dan Thaqif. 

Peperangan Hunain adalah titik perubahan dan menang-menang bagi Islam selepas penaklukan Mekah secara aman. Rasulullahﷺyang datang ke Makkah dengan 10,000 askar-askar selepas tinggal kira-kira dua minggu di Makkah telah berarak ke Hunain dengan 12000 menyiratkan 2000 mualaf baru dan sebahagian daripada mereka adalah daripada suku khuzaa yang masih kafir yang hatinya cenderung kepada Islam.

Pertama orang Islam menang dengan tegas selepas permulaan yang mengecewakan (terlalu yakin dengan tentera yang besar seperti yang Allah beritahu dalam Quran 9:25)

لَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ فِى مَوَاطِنَ كَثِيرَةٍ وَيَوْمَ حُنَيْنٍ إِذْ أَعْجَبَتْكُمْ كَثُمْ كَثُمْ كَثُمْ كَثُمْ ُمْ شَيْياً وَضَاقَتْ عَلَيْكُمُ الَارْضُ بِمَا رَحُبَتْ ثُمَّ وَلَّيْتُم مُّدْبِرِينَ

Sesungguhnya Allah telah memberi kamu kemenangan di medan perang yang banyak, dan pada hari Hunain ketika kamu bergembira dengan jumlah kamu yang banyak, tetapi jumlah itu tidak memberi manfaat sedikitpun kepada kamu dan bumi yang luas itu telah sempit bagimu, kemudian kamu berpaling ke belakang dalam melarikan diri. . 

(Quran 9:25)

Allah, Yang Maha Tinggi dan Maha Tinggi, menyatakan bahawa kemenangan tidak bergantung pada bilangan atau mengumpulkan senjata dan perisai. Sebaliknya, kemenangan adalah daripada-Nya, Maha Tinggi Dia. 

(Rujuk untuk lebih lanjut Tafsir ibn Kathir )

Oleh itu, selepas beberapa saat yang tidak teratur yang sangat menjengkelkan apabila Rasulullah ﷺ ditinggalkan dengan beberapa belas tentera di sekelilingnya, Allah menyusun semula tentera Islam dan mengutus Malaikat seperti dalam Tafsir ibn Kathir 9:26 dan menjadikan umat Islam memenangi pertempuran dengan tegas terhadap 20,000 Askar Hawazin dan Thakif. dan keluarga dan harta benda yang banyak (lembu dan unta dll) para pemimpin Taif telah diambil sebagai tawanan dan rampasan perang yang telah dibawa oleh pemimpin-pemimpin bodoh itu secara sia-sia ke medan perang supaya tiada seorang pun tentera mereka melarikan diri atau berundur. Tetapi mereka melarikan diri jadi setelah menunggu selama seminggu atau lebih, Rasulullah ﷺ telah pun membagikannya kepada tentera Islam. Di sini Rasulullahﷺmempamerkan SIFAT RAHMATNYA YANG BAGUS apabila para pemimpin itu menyerah diri dan memohon kepada Rasulullahﷺ dan meminta harta dan keluarga mereka kembali dan Rasulullahﷺ membenarkan mereka memilih salah satu daripada mereka. 

Maka mereka memilih keluarga mereka dan Rasulullah ﷺ membelinya kembali dari pemiliknya yang memegangnya dengan dananya sendiri dan ini mengubah hati pemimpin itu kepada Islam. Mendengar layanan yang amat belas kasihan ini kepada para pemimpin Taif yang paling jahat yang menganiaya Nabi Allah yang Maha Baik ini dengan anjing dan batu, mengejutkan seluruh semenanjung Arab sehingga semua mula tunduk kepada Islam secara sukarela. Tahun ini dipanggil tahun perwakilan di mana 70 (atau 700) delegasi di seluruh Arab mengunjungi Rasulullah ﷺ di Masjid Nabi dan menerima Islam. Yaman menyerah secara sukarela kepada Rasulullah ﷺ kebanyakan mereka mualaf dan di mana negeri lain seperti Bahrain. LIHAT BAGAIMANA KEBAIKAN MEMBAYAR ISLAM (bukan pedang seperti yang didakwa oleh islamophobes)

Pengajaran daripada Pertempuran Hunayn

Punca kekalahan telah ditunjukkan dengan jelas melalui pelbagai situasi dalam sejarah kita; ia adalah kekurangan dalam tarbiyah (pendidikan dan tarbiah). Manifestasi yang jelas tentang ini adalah apa yang berlaku dalam peperangan Hunayn ketika umat Islam dikalahkan pada permulaan peperangan, yang mana Allah berfirman: 

sssayat qurn ....................

"Dan pada hari Hunain, ketika kamu bergembira dengan jumlah kamu yang banyak, tetapi jumlah itu tidak memberi manfaat sedikitpun kepadamu, dan bumi yang luasnya telah diluruskan untuk kamu, kemudian kamu berpaling ke belakang dalam melarikan diri." 

(Quran 9: 25)

Imam Ibn al-Qayyim berkata: "Dari kebijaksanaan Allah, Dia mula-mula merasakan kepahitan kekalahan dan dikalahkan, walaupun jumlah, persiapan, dan kekuatan mereka banyak, supaya kepala-kepala yang telah dibangkitkan dengan sewajarnya. untuk menaklukkan Makkah, hendaklah direndahkan dengan merendahkan diri kepada Tuhan mereka, merendahkan diri kepada Kebesaran-Nya dan tunduk kepada Keperkasaan-Nya.

Semua ini berlaku supaya Dia menjelaskan kepada mereka yang berkata: "Kami tidak akan dikalahkan hari ini kerana bilangan kami!" Menjelaskan kepada mereka bahawa kemenangan itu hanya datang dari Dia dan sesiapa yang Dia bantu, maka tidak ada yang dapat mengalahkannya, dan sesiapa yang Dia tinggalkan, maka tidak ada yang memberi kemenangan kepadanya selain Allah.

Dan bahawa Dia telah mengambil tanggung jawab untuk menolong dan memberi kemenangan kepada Rasul-Nya dan agama-Nya (agama)-Nya - bukan kerana bilangan mereka yang banyak yang mereka (dusta) gembira, kerana itu tidak berguna bagi mereka. Sebaliknya, mereka melarikan diri, berpaling ke belakang. Maka tatkala hati mereka telah tunduk, Allah menurunkan kepada mereka kesusahan dan merasakan kemenangan, dengan menurunkan ketenangan kepada Rasul-Nya dan kepada orang-orang mukmin dan dengan menurunkan kekuatan ghaib (yakni Malaikat). Maka dari kebijaksanaan-Nya adalah bahawa Dia hanya memberikan kemenangan dan pemberiannya kepada mereka ketika hati mereka menjadi sedih dan sedih:


 "Dan Kami hendak memberi karunia kepada orang-orang yang lemah di negeri itu dan menjadikan mereka pemimpin-pemimpin dan menjadikan mereka orang-orang yang mewarisi. Dan untuk meneguhkan mereka di muka bumi, dan Kami berikan kepada Fir'aun dan Haaman serta tentera mereka. dari mereka apa yang mereka takuti." 

(Quran 28: 5-6)

Ketidaksabaran: Halangan terhadap Tarbiyah

Daripada yang meniadakan tarbiyah dan menghalang penyempurnaannya ialah: tergesa-gesa dan kurang sabar (sabar). Ini menghasilkan keputusan negatif, yang paling sedikit adalah kelewatan dalam kemenangan. Tuhan kita berfirman: 


"Dan apakah yang menyebabkan kamu bersegera daripada kaummu, wahai Musa (Musa)? Dia menjawab: Mereka dekat dengan langkahku, dan aku bersegera kepada-Mu ya Tuhanku, supaya Engkau redhai." 

(Quran 20: 83-84)

Matlamat yang jelas dan niat yang jelas: 


"Aku bersegera kepada-Mu, ya Tuhanku, untuk meridhai-Mu." Maka Allah berfirman: "Sesungguhnya Kami telah menguji kaummu ketika kamu tidak ada, dan As-Saamiri telah menyesatkan mereka." 

(Quran 20: 85)

Maka inilah Musa, dan dia adalah salah seorang dari Ulul-'Azm (yang paling berazam) dari para Rasul, tetapi dia berusaha untuk menyegerakan urusan. Maka apabila dia hendak menyegerakan urusan, fitnah (percubaan dan perselisihan) berlaku di kalangan kaumnya - iaitu mereka mula menyembah selain Allah.

Ibn al-Qayyim berkata: "Sesiapa yang menganggap ujian dan perselisihan yang menimpa Islam, kecil dan besar, akan menyedari bahawa mereka adalah kerana meninggalkan prinsip tidak tergesa-gesa ini, dan mempunyai Sabr (kesabaran) di atasnya. yang berbahaya, dan berusaha untuk menghapuskan bahaya dengan cara yang tergesa-gesa ini, seterusnya, menghasilkan yang lebih besar dan lebih buruk daripada bahaya yang awal.

Tarbiya dan Sabr (Pendidikan dan kesabaran): Kunci Kemenangan

Muhammad Qutb berkata dalam kitabnya: Waaqi'unal Mu'aasir, semasa beliau bercakap tentang Gerakan Islam di Mesir, secara dalaman dan luaran. “Maka berkenaan dalam negeri, maka timbullah dari mereka kegopohan dalam menunjukkan kekuatan jamaah (yakni kaum Muslimin) - sama ada dalam menzahirkan diri mereka, atau dalam demonstrasi, perarakan bantahan, memasuki urusan politik masa itu. - seperti memerangi komunis; dan menyokong hal ehwal negara dalam majlis keselamatan, dan selain itu.

Seolah-olah jama'ah, setiap masa, ingin berkata: kita di sini, dan kita mampu melakukan ini dan itu... mengenepikan perkara-perkara hari ini. Adakah ini sesuatu yang dibenarkan bagi jamaah Muslimin untuk memasukinya? Atau adakah kewajipannya menyeru kepada pembetulan manhaj (metodologi) asasi kehidupan, kepada penegakan rukun-rukun yang teguh, dan kepada kesempurnaan tarbiyah yang dikehendaki. Walau bagaimanapun, berusaha untuk mempercepatkan pergerakan sebelum waktunya, kemudian menghasilkan kesan ke atas arah keseluruhan."

Apa yang akan menunjukkan dengan jelas perkara tergesa-gesa dan banyak kesan negatifnya adalah firman Allah ketika Dia berfirman:


"Tidakkah kamu melihat orang-orang yang disuruh menahan tangan mereka (dari berperang) dan mendirikan solat dan menunaikan zakat, tetapi apabila telah diwajibkan berperang bagi mereka, tiba-tiba sebahagian dari mereka takut kepada manusia sebagaimana mereka takut kepada Allah, atau lebih-lebih lagi mereka berkata: "Ya Tuhan kami, mengapa Engkau tetapkan berperang untuk kami?" 

(Quran 4: 77)

“Maka orang-orang yang bertekad untuk berjihad dan menyukainya, apabila mereka diuji dengannya, mereka membencinya dan lari daripadanya.” Dan mereka adalah dari kalangan Sahabat Rasulullah ﷺ yang mendapat tarbiyah (penanaman dan pendidikan) di bawah naungan Wahyu dan yang berpandukan kepada syariat (Hukum Islam). Jadi bagaimana dengan orang-orang selepas mereka - yang paling hebat di antara mereka tidak dapat mencapai segelintir, atau bahkan setengah genggam, yang berkaliber?

Maka akhirnya: disebabkan semua yang terdahulu, telah dikatakan oleh para Menyeru kepada Islam dan ahli budaya, dan ahli Gerakan - setelah sebelumnya mengingkarinya: "Sesungguhnya aku beriman kepada kekuatan ilmu, dan aku beriman. dalam kekuatan budaya dan pembelajaran, tetapi saya lebih yakin dengan kekuatan tarbiyah."


---------------------------------------------------------------------------

[1]Ibn Hisham, Sirah, Vol. 4, p. 125.

[2]Ibn Hisham, ibid, Vol. 4, p. 125; Tabari, Tarikh, Vol. 3, p. 133.

[3]Ibn Hisham, Sirah, Vol. 4, p. 125.

[4]Atika, one of the great-grandmothers of the Prophet was from Thaqif.

[5]Waqidi, Maghazi, Vol. 3, p. 928.

[6]Ibn Sa’d, Tabaqat, Vol. 2, p. 158.

[7]Halabi, Insanu’l-Uyun, Vol. 3, p. 80.

[8]Ibn Sa’d, ibid, Vol. 2, p. 158-159.

[9]Waqidi, ibid, Vol. 3, p. 932.

[10]Halabi, ibid, Vol. 3, p. 81.

[11]Halabi, ibid, Vol. 3, p. 81.

[12]Ibn Hisham, ibid, Vol. 4, p. 127; Tabari, ibid, Vol. 3, p. 133-134.

[13]Ibn Sa’d, ibid, Vol. 2, p. 159.

[14]Waqidi, ibid, Vol. 3, p. 936.

[15]Ibn Hisham, ibid, Vol. 4, p. 131; Ibn Sa’d, ibid, Vol. 2, p. 159.

[16]Ibn Hisham, ibid, Vol. 2, p. 135.

[17]Ibn Hisham, ibid, Vol. 4, p. 131; Ibn Sa’d, ibid, Vol. 2, p. 152.

[18]One uqiyya is 1283 grams.

[19]Ibn Sa’d, ibid, Vol. 2, p. 152.

[20]Ibn Sa’d, ibid, Vol. 2, p. 154.

[21]Ibn Sa’d, ibid, Vol. 2, p. 153; Ibn Hisham, ibid, Vol. 4. p. 131.

[22]Ibn Hisham, ibid, Vol. 4, p. 132; Ahmad Ibn Hanbal, Musnad, Vol. 4, p. 327.

[23]Ibn Hisham, ibid, Vol. 4, p. 133; Tabari, ibid, Vol. 3, p. 135.

[24]Ibn Hisham, ibid, Vol. 4, p. 134; Tabari, ibid, Vol. 3, p. 136.

[25]Ibn Hisham, ibid, Vol. 4, p. 134.

[26]Ibn Hisham, ibid, Vol. 4, p. 135; Tabari, ibid, Vol. 3, p. 136.

[27]Halabi, ibid, Vol. 3, p. 84.

[28]Ibn Hisham, ibid, Vol. 4, p. 136-138; Ibn Sa’d, ibid, Vol. 2, p. 152-153.

[29]Ibn Abdi’l-Berr, al-Istiab, Vol. 3, p. 720; Ibn Athir, Usdu’l Ghaba, Vol. 3, p. 24.

[30]Ibn Sa’d, ibid, Vol. 5, p. 449.

[31]Ibn Hisham, ibid, Vol. 4, p. 139; Ibn Sa’d, ibid, Vol. 4, p. 246.

[32]Ibn Hisham, ibid, Vol. 4, p. 140-141; Ahmad Ibn Hanbal, Musnad, Vol. 3, p. 76, 157, 201; Tabari, ibid, Vol. 3, p. 138.

[33]Ibn Hisham, ibid, Vol. 4, p. 142; Ahmad Ibn Hanbal, ibid, Vol. 3, p. 76, Vol. 4, p. 42; Bukhari, Sahih, Vol. 3, p. 69; Tabari, ibid, Vol. 3, p. 138.

[34]Ibn Hisham, ibid, Vol. 4, p. 142-143; Ibn Sa’d, ibid, Vol. 2, p. 154; Ahmad Ibn Hanbal, ibid, Vol. 3, p. 77, 188; Bukhari, ibid, Vol. 3, p. 69; Tabari, ibid, Vol. 3, p. 138.

[35]Ibn Sa’d, ibid, Vol. 2, p. 154.















Rasulullah

Rasulullah

رضي الله عنه

  سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎ 

رضياللهعنه

  Allahﷻ

 Rasulullah

Rasulullah

 Allahﷻ

 Rasulullah

Rasulullah

رضي الله عنهRasulullah

Comments

Popular posts from this blog

Bab 1 - Dunia Arab Sebelum Kedatangan Islam.

Bab 22 -Kejatuhan Khaybar - Bani Qurayza dan Bani Nadir

Bab 16 : Perang Badar (Gahzwah Badr)

Bab 2 - Kelahiran Muhammad (Rasulullah ﷺ)

Bab 15 : Rasulullah ﷺ di Madinah

Bab 20 (1) - EKSPEDISI SAWIQ

Bab 26-Ziarah Pertama Umrah & Perjanjian Hudaibiyah.

Bab 6 - Mereka Terdahulu, Merekalah Yang Terdepan.

Bab 29 - Perperangan Tabuk

Bab 24-Tragedi Ar Raji'