Kisah Tufayl bin Amru & Perjanjian Aqaba 1-2

Illustrasi Sahaja. 

 Kisah Tufayl bin Amru ra  & Perjanjian Aqaba 1 & 2

Tufayl bin Amru, ketua kaum, datang pada suatu hari ke Makkah. Orang Makkah, untuk menghalang Rasulullahﷺ, pergi kepadanya dan memberitahunya bahawa dia telah datang pada masa ketika Muhammad dari kalangan mereka telah menyebabkan banyak kekeliruan dan gangguan dengan cara sihir dan sihir, dan oleh itu, untuk mengelakkan diri daripada menjadi bercampur aduk di dalamnya adalah lebih baik baginya untuk tidak mendengar apa-apa yang Muhammad katakan. 

Tufayl berkata bahawa dia mempercayai Quraisy, dan bertekad untuk berjaga-jaga, tetapi suatu hari ketika melewati Kaabah dia melihat Rasulullahﷺ, sedang berdoa. Ini, kata Tufail, sangat mengagumkannya sehingga dia memutuskan untuk mendengar apa yang lelaki ini katakan, memikirkan bahawa jika ia kelihatan seperti yang disangkakan, dia sudah tentu tidak ada kaitan dengannya atau dia. Dengan pandangan ini, dia mendekati Rasulullahﷺ, dan meminta baginda untuk memberitahu pandangannya tentang Islam. Kemudian Rasulullahﷺ, membacakan kepadanya ayat-ayat al-Quran dan bercakap tentang teori Keesaan Tuhan. 
Ini meyakinkan Tufayl bahawa Rasulullahﷺ, telah memberitahunya kebenaran, dan dia memeluk Islam. Kemudian, apabila kembali ke kaumnya, dia memohon kepada Rasulullahﷺ, untuk mendoakan dirinya, supaya dirinya(Tufayl) berjaya mengislamkan ahli kabilahnya. Sekembalinya, bagaimanapun, dia hanya mampu menukar dua orang anggota keluarganya,isteri dan bapanya, selebihnya tidak mahu kepada Islam. Dengan kebingungan dia kembali kepada Rasulullahﷺ,dan berkata kepadanya, 

“Wahai Rasulullahﷺ,, kaumku telah menghinaku, dan menolak iman yang aku tawarkan. 

"Berdoalah agar mereka semua dilaknat.” Rasulullahﷺ mengangkat tangannya dan berkata “semoga Allah . memberi petunjuk kepada kaum Daus.” Kejadian ini sahaja akan meletakkannya di atas aras ketinggian yang belum pernah dicapai oleh Nabi2 lain, kerana kita melihat dalam kehidupan mereka bahawa mereka semua, termasuk Putera Damai – Jesus (Nabi Isa AS)- mengutuk dan memohon kemurkaan Allah kepada mereka yang menganiaya diri mereka sendiri. Juga mereka yang menganiaya diri mereka sendiri.
Ini, kemudian, adalah keadaan hal ehwal Rasulullahﷺ dikelilingi oleh semua pihak, oleh pasukan musuh. Setiap percubaan Rasulullahﷺ dikecewakan oleh Quraisy. Satu-satunya perkara yang membuat dia tetap teguh adalah keyakinan bahawa pada akhirnya, usaha menyebar iman dan Islam  mesti menang. Dengan kesabaran, ketabahan, keberanian, dan dakwah dia telah cuba untuk memenangkan mereka tetapi sejauh ini gagal dalam percubaannya untuk membawa apa-apa ukuran kejayaan yang besar. Ya, dia tidak merendahkan usahanya, dan suatu ketika, ketika berdakwah, dia kebetulan bertemu dengan beberapa orang dari puak Kharraj Madinah. 

[Setelah mengetahui asal-usul mereka, dikhabarkan kepada mereka risalah Allah dan mengajak mereka untuk memeluk Islam. Sekarang orang-orang ini mengetahui dan mengharapkan "Nabi itu" seperti yang dinubuatkan dalam Kitab Suci. Dan apabila mereka mendengar dan memahami keindahan ajaran Rasulullah ﷺ mereka percaya, tanpa ragu-ragu, dia adalah "Nabi itu" ]
(St John 1:19-21)

"dan tidak lain, dan enam daripada mereka menerima Islam. Ikrar yang mereka ambil adalah ini:

“Kami tidak akan mempersekutukan Allah dengan sesuatu pun,

“Kami tidak akan mencuri,

“Kami tidak akan berzina,

“Kami tidak akan melakukan kesalahan seperti itu;

- Perzinaan

- Membunuh Kanak-kanak

- Fitnah

Akan mentaati Rasulullahﷺ dalam segala perkara yang benar dan akan setia kepadanya.

Sekembalinya mereka ke Madinah, banyak keghairahan berlaku di sana atas kepercayaan baru, dan nama Rasulullahﷺ menjadi sebutan ramai. Hasilnya ialah ramai yang memeluk Islam, sedozen daripada mereka pergi ke Makkah pada tahun-tahun berikutnya untuk menunaikan haji. Tetapi bagi Rasulullahﷺ sepanjang tahun adalah salah satu kebimbangan yang berterusan tentang nasib mualaf dan usaha mereka. Maka apabila tiba tahun berikutnya dia kelihatan cemas pergi mencari seseorang dari Madinah untuk menyampaikan berita itu. Akhirnya di “Aqabah” dia menemui dua belas lelaki yang menerimanya dengan hormat dan kesetiaan.

Kedua belas orang dari Madinah ini termasuk beberapa orang yang telah bertobat pada tahun sebelumnya. Mereka menyampaikan semua berita itu kepada Rasulullahﷺ. Apabila kembali, mereka memohon kepada-Nya untuk menghantar bersama mereka seseorang yang akan membolehkan mereka berdakwah dan menyebarkan iman. Rasulullahﷺ mengutus Mus’ab bin Umayr ra, yang membuat markasnya bersama As’ad bin Zurarah ra dan menyibukkan diri dalam tugas yang diberikan kepadanya. Allah lebih baik kepada umat Islam di Madinah ini; tidak lama kemudian setiap rumah bercakap tentang Islam, dan sebilangan besar dari kalangan Aus dan Khazraj menjadi mualaf. Dalam kes lain, seluruh puak memeluk Islam dalam sehari. Di Madinah, sejarah Islam sama sekali berbeza, sehingga orang Yahudi bimbang dengan kejayaan pesatnya Agama Islam.

Berpaling daripada berita yang menggembirakan tentang Madinah kepada peristiwa yang berlaku di Makkah, kita melihat bahawa sepanjang tahun adalah satu kesusahan, kesusahan, dan musibah yang besar. Penganiayaan terhadap Orang Islam menjadi lebih parah dan lebih teruk dengan cara yang berubah-ubah. Mereka  membakar kebencian ditambah lagi dengan permusuhan mereka pada setiap berita gembira dari Madinah. Simpan hanya untuk satu perkara yang sangat luar biasa sepanjang tahun adalah bencana. Tetapi pada tahun inilah Rasulullahﷺ mengalami “Perjalanan Malam /night journey” atau apa yang disebut “Israq Mi’raj”. Terdapat beberapa kontroversi sama ada "Kenaikan" ini adalah jasmani (diri fizikal Rasulullahﷺ) atau kejadian dalam penglihatan. Al-Quran menyebutnya demikian:

Quran Al Isra 17: Ayat 1

 


“Segala puji bagi Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya pada malam hari dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa yang terpencil yang telah Kami berkahi sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebagian dari tanda-tanda (kebesaran) Kami, sesungguhnya Dia Maha Mendengar lagi Maha Melihat.” 
Quran 17:1.

  (Masjidul Haram – presint yang merangkumi seluruh Al-Haram Makkah Al Mukarramah, dan presint Masjidul Aqsa seluruh kawasan Al-Haram Shariff di Baitul Maqqadis/Jerusalem).

Peristiwa Kenaikan adalah pada malam itu Malaikat Jibril datang kepada Rasulullahﷺ dan memberi isyarat kepadanya untuk mengikutinya ke hadrat AllahRasulullahﷺ dalam kegembiraan pergi bersama Malaikat Jibril dan melewati Tujuh Langit, di mana setiap Syurga dia bertemu dengan para Nabi yang telah dibangkitkan sebelum baginda. Apabila dia mencapai langit ketujuh Jibril pergi, berkata bahawa dia tidak boleh pergi lebih jauh. Kemudian Rasulullahﷺ meneruskan perjalanan seorang diri sehingga sampai dan merasakan kedekatan kepada Allah. Di sinilah kewajipan solat lima waktu sehari diwajibkan kepada umat Nabi Muhammadﷺ. Dia juga ditunjukkan Syurga dan Neraka.

Selang masa yang berlalu antara haji tahun ini dan haji berikutnya adalah masa yang paling kritikal dalam pengutusan Rasulullahﷺ. Tahun berikutnya haji ke Makkah, 70 lagi penduduk Madinah tiba. Rasulullahﷺ menemui mereka pada suatu malam di tempat yang sama seperti pada masa lalu, tetapi kini beliau ditemani oleh bapa saudaranya “Abbas, yang berkata kepada para jemaah Madinah sebagai berikut: 

“Kamu mengetahui kedudukan Muhammad di antara kita. Jadi, setakat ini kami telah melindunginya dan dia agak selamat. Sekarang anda ingin dia menemani anda ke tempat anda. Jika anda fikir anda boleh memenuhi janji itu dan dapat menjaganya, anda bebas untuk melaksanakan tanggungjawab itu: tetapi jika anda fikir anda tidak boleh, maka serahkan dia mulai sekarang. Jangan silap memahami saya! Anda dialu-alukan untuk membawanya bersama anda, tetapi hanya dengan syarat anda berjaya menjaganya.”

Orang Madinah, yang dikenali sebagai Ansaris, bersetuju untuk berbai'ah dalam apa jua syarat, dan sumpah baru itu diambil. Walau bagaimanapun, walaupun semua langkah berjaga-jaga yang diambil bahawa orang Quraisy mungkin tidak menemui pertemuan ini, mereka telah diintip dan pada keesokan harinya, peristiwa itu diketahui. Orang Quraisy pergi berkhemah untuk memastikan kebenaran pertemuan itu. Tetapi secara kebetulan bahawa orang Madinah yang mereka bercakap-cakap dengan mereka adalah kafir. 

Mereka tidak tahu apa-apa tentang pertemuan itu. Kerana mereka menafikan keseluruhan peristiwa yang berlaku tidak terbukti, Quraisy kembali dengan cukup berpuas hati. Namun begitu, ketakutan mereka dibangkitkan semula. Tetapi kerana orang Ansari telah pergi ke Madinah mereka tidak dapat berbuat apa-apa. Mereka hanya berjaya merampas dan menyeksa seorang daripada mereka yang ditinggalkan. Beruntung baginda mempunyai seorang sahabat yang kaya di Madinah yang dapat menyelamatkannya daripada kemarahan kaum Quraisy.

Pada masa ini penganiayaan telah mencapai kemuncaknya dan semua langkah penyeksaan yang diketahui, dan halangan telah dikenakan kepada umat Islam. Rasulullahﷺ, kerana khuatir keadaan akan memuncak kepada pembunuhan beramai-ramai, menasihatkan para pengikutnya supaya segera mendapatkan keselamatan di Madinah. Pada saat itu, Madinah dikenali sebagai kota Yathrib. Di bawah kerahsiaan yang sempurna, keluarga Muslim bertiga meninggalkan Makkah menuju Madinah, di mana mereka disambut dengan mesra.

Comments

Popular posts from this blog

Bab 1 - Dunia Arab Sebelum Kedatangan Islam.

Bab 22 -Kejatuhan Khaybar - Bani Qurayza dan Bani Nadir

Bab 16 : Perang Badar (Gahzwah Badr)

Bab 2 - Kelahiran Muhammad (Rasulullah ﷺ)

Bab 15 : Rasulullah ﷺ di Madinah

Bab 20 (1) - EKSPEDISI SAWIQ

Bab 26-Ziarah Pertama Umrah & Perjanjian Hudaibiyah.

Bab 6 - Mereka Terdahulu, Merekalah Yang Terdepan.

Bab 29 - Perperangan Tabuk

Bab 24-Tragedi Ar Raji'