Tragedi Ar Raji'

 

Bab ini akan menyelusuri satu insiden besar seterusnya yang melibatkan pembunuhan beramai-ramai — kumpulan besar sahaba dibunuh dengan kejam; dan ini dipanggil Peristiwa al-Raji (الرجيع) dan Peristiwa Bir Ma'una (بئر معونة).

Nampaknya 'kehilangan ketara' Uhud menyebabkan beberapa puak Badwi di sekitar Madinah tamak (bahawa mereka akan dapat menyerang Madinah sekarang). Ingatlah orang Badwi pada umumnya memperoleh pendapatan mereka dengan menyerbu dan mencuri.

Juga nampaknya terdapat permusuhan agama sekarang - kita telah melihat ini sedikit sebanyak di Uhud, tetapi kini ia akan semakin berlarutan di mana akhirnya ia akan menjadi perang habis-habisan antara Islam dan syirik (sedangkan sebelum ini adalah perang antara Muslim dan Quraisy).

Beberapa pertempuran kecil berlaku. Daripada mereka,  Rasulullah telah menghantar 150 orang Muslim untuk menyerang dan menakluki suku kecil Bani Asad (بنو أسد). Pemimpin mereka ialah Tulayha al-Asadi (طليحة الأسدي) — dan dia adalah salah seorang daripada mereka yang menyatakan kenabian selepas  Rasulullahﷺ wafat; dia adalah salah seorang daripada 30 dajjal itu.

Dua kisah utama yang akan kita bincangkan hari ini, seperti yang kita katakan, adalah Peristiwa al-Raji & Peristiwa Bir Ma'una. Al-Raji & Ma'una adalah kedua-dua telaga tempat pembunuhan beramai-ramai berlaku.

Ekspedisi Abdullah ibn Unays

Berkenaan al-Raji (الرجيع) — permulaan kejadian sebenarnya kembali sedikit; kita perlu membincangkan Ekspedisi Abdullah ibn Unays terlebih dahulu:

Suku Hudhayl ​​(هذيل), suku Badwi yang besar di utara, telah mula merancang serangan ke atas Madinah. Penghulu mereka Khalid ibn Sufyan al-Hudhali (خالد بن سفيان الهذلي) mula mengumpulkan tentera kecil untuk menyerang Madinah secara mengejut.  Rasulullah memutuskan untuk menyerangnya terlebih dahulu dan membunuhnya, maka  Rasulullahmemilih Abdullah ibn Unays al-Juhani (عبد الله بن أنيس الجهني), hanya seorang lelaki, untuk menyingkirkan ketua.  Rasulullahﷺ  bersabda, 

"Kamu akan menemuinya di Lembah Arana (عرنة)" - Allah memberitahunya. Maka Abdullah bertanya, "Bagaimana rupanya?"  Rasulullah bersabda, "Apabila kamu melihatnya, kamu akan merasa lebih takut daripada penampilan seseorang." ( Rasulullah tidak pernah melihatnya, tetapi jelas Allah memberitahunya.) Maka Abdullah berkata dia mengambil pedangnya dan menuju ke lembah. Abdullah berkata, "Apabila saya melihatnya di kejauhan, saya tidak pernah takut dengan belenggu seseorang seperti orang ini. 

Maka saya berkata, 'Allah dan Rasul-Nya telah berkata benar.'" Waktu Zuhur ketika dia melihatnya di dalam jauh, dan kerana khuatir waktu Zuhur pergi, dia solat sambil berjalan, dan dia hanya membuat isyarat dengan kepalanya. Oleh kerana itu dia solat pertama kali dalam sejarah Islam sejenis solat yang kemudiannya dipanggil salah satu versi Salat al-Khawf (صلاة الخوف), di mana jika anda tidak boleh berhenti dan menghadap kiblat, anda hanya solat seperti anda.

Dia mendekati Khalid ibn Sufyan dan dia bertanya kepada Khalid sama ada dia benar-benar mengumpulkan tentera dan kemudian berkata, "Izinkan saya juga menyertai tentera kamu" — itu tipu muslihat. Dan kemudian apabila tiba masanya, dia menyingkirkannya. Khalid hanya mempunyai beberapa orang bersamanya ketika itu, jadi agak mudah untuk Abdullah melakukannya. 

Maka dia kembali dan sebaik sahaja  Rasulullah melihatnya, dia berdoa untuknya dan memberinya tongkat dan berkata, "Inilah tanda antara aku dan kamu pada hari kiamat." Maka Abdullah ibn Unays tidak pernah sekali-kali melepaskan tongkat itu dari pandangannya. Dan apabila dia meninggal dunia, dia dikebumikan dengan tongkat di kuburnya.

Kejadian ini akan membawa kepada Pembunuhan Beramai-ramai al-Raji; tetapi sebelum kita sampai ke sana, mari kita sebutkan tiga pengajaran ringkas dari Ekspedisi Abdullah ibn Unays.

Pengajaran Daripada Ekspedisi Abdullah ibn Unays

1. Berulang kali kita melihat mukjizat  Rasulullah — baginda mengetahui lokasi yang betul, butiran fizikal, dll. Khalid ibn Sufyan, walaupun baginda tidak pernah melihatnya.

2. Nabi SAW memilih orang yang sesuai untuk pekerjaan itu.

3. Para sahabat berijtihad tentang fiqh walaupun pada zaman  Rasulullah. Ini adalah dalil yang jelas tentang keizinan hukum berijtihad - walaupun ketika  Rasulullah masih hidup ijtihad telah dilakukan. Dan terdapat banyak tempat di mana ini berlaku. Kadang-kadang  Rasulullah mengiyakan ijtihad yang dibuat, atau kadang-kadang baginda menyempurnakannya cth. dikatakan Ammar ibn Yasir, apabila dia jatuh junub di padang pasir dan dia tidak mempunyai air, dia berijtihad bahawa, "Jika kita bertayammum (تيمم) untuk wudhu, saya rasa kita mesti bertayammum untuk mandi juga." Maka dia menanggalkan pakaiannya dan berguling-guling di dalam pasir. 

Apabila dia memberitahu  Rasulullah ini,  Rasulullah tertawa dan berkata, "Apa yang perlu kamu lakukan adalah ini" - dan  Rasulullah menunjukkan kepadanya cara yang betul untuk bertayammum untuk mandi. Ini menunjukkan kepada kita keizinan undang-undang untuk mengekstrapolasi daripada al-Quran dan sunnah untuk memenuhi situasi yang al-Quran dan sunnah tidak memberitahu kita secara jelas. Dan oleh itu ini menunjukkan kepada kita asas agama kita berlaku di semua masa dan tempat melalui perantaraan ijtihad.

Peristiwa al-Raji

Ekspedisi Abdullah ibn Unays berlaku pada Muharram tahun ke-4 Hijrah - mereka membunuh penghulu. Bagaimanakah respon puak Hudhail? Mereka menggunakan taktik yang sangat jahat untuk membalas dendam. Mereka menghubungi dua puak lain: Udal (عضل) dan al-Qara (القارة), dan mereka membayar mereka sedikit wang untuk membuat perangkap yang terang-terangan dan keji. Ia adalah satu plot yang mudah: 

Berpura-pura menerima Islam, pergi ke Madinah, dan kemudian memohon kepada  Rasulullah untuk menghantar guru kepada anda untuk kembali dan mengajar anda agama - mereka tahu bahawa para sahabat suka pergi dan mengajar, dan bahawa  Rasulullah. akan menghantar guru (guru al-Quran, guru solat, dll.) kepada orang ramai. 

Maka Udal dan al-Qara melakukan ini, dan mereka berkeras untuk mendapatkan seberapa ramai guru yang mampu dihantar oleh  Rasulullah. Maka 7-10 orang sahabat (kemungkinan besar 10) menawarkan diri di bawah pimpinan Asim ibn Thabit (عاصم بن ثابت). Apabila para sahabat ini sampai ke Telaga al-Raji, 100 pejuang menyerang hendap mereka, jadi mereka menyedari bahawa ini adalah perangkap, satu set, bukan penukaran sebenar, ikhlas. 

Apabila mereka melihat 100 orang datang dari kejauhan, para sahabat berjaya berteduh di puncak bukit, dan mereka mengeluarkan busur dan anak panah mereka. Tetapi pada akhirnya, apabila anda mempunyai 10 orang dikelilingi oleh 100, akhirnya apa yang akan berlaku? Dan rancangan itu semakin menebal kerana Asim telah membunuh, dalam Perang Uhud, suami seorang wanita kafir tertentu bernama Sulafa binti Sa'd (سلافة بنت سعد). 

Dia telah berjanji dia akan minum arak dari tengkorak Asim, "Saya tidak akan mati sehingga saya minum arak dari tengkorak Asim!" dan dalam dendamnya dia berkata, "Sesiapa yang membawa kepadaku tengkorak Asim, aku akan memberikan 100 ekor unta!" Asim mengetahui hal ini, lalu dia berteriak dan berdo'a kepada Allah SWT, "Aku tidak akan menyerah kepada mereka, kerana aku tahu apa yang akan mereka lakukan terhadap tubuhku. Aku akan berperang sampai mati. 

Ya Allah, beritahu Nabi kami.  Rasulullahﷺ tentang kami bahawa kami ikhlas; bahawa kami tidak mati pengecut." Dan dia berkata, "Ya Allah, sebagaimana aku menjaga agama-Mu pada siang hari (ketika aku masih hidup), sekarang peliharalah tubuhku pada waktu malam (ketika aku mati)," iaitu "Lindungi tengkorakku daripada digunakan sebagai gelas arak untuk wanita." 

Dan dia berperang dengan busur dan anak panahnya sehingga anak panahnya habis, dan dia bertempur dengan tombaknya hingga patah, dan dia bertempur dengan pedangnya sehingga menjadi tumpul - dia berperang dengan berani. Tetapi akhirnya apa yang akan berlaku apabila anda dikelilingi oleh 10:1? Akhirnya dia mati.

Apabila Asim meninggal dunia, semua orang bergegas mengambil mayatnya untuk mendapatkan pahala 100 ekor unta, tetapi entah dari mana datang kawanan tawon dan mereka akan menyengat sesiapa yang mendekati. Maka mereka berkata, "Apa yang kita lakukan?" Seorang berkata, "Tunggu sahaja sehingga matahari terbenam. Tebuan tidak berkeliaran pada waktu malam." Jadi mereka menunggu sehingga matahari terbenam, tetapi subhan'Allah, entah dari mana datangnya sungai. Ia tidak hujan dan tidak ada sungai, dan mayatnya berada di atas bukit, namun sungai itu hanya memancar keluar, dan ia terus ke badannya, mengangkat mayatnya, dan membawanya ke kejauhan. Dan tiada siapa yang tahu di mana jenazahnya dikebumikan - Allah yang menjaga pengebumiannya. Ini ialah Asim ibn Thabit; dia meninggal dalam keadaan shahid.

Kembali ke pertempuran: Orang-orang kafir membunuh para sahabat hingga tiga yang terakhir, dan mereka berkata, "Serahlah sekarang." Mengapa mereka mahu mereka bertiga menyerah diri? Untuk wang tebusan; untuk duit. Dan mereka berjanji, "Jika kamu menyerah, kami akan melindungi kamu dan memberi kamu keselamatan." Maka ketiga-tiganya memutuskan untuk menyerah diri; mereka ialah Khubayb ibn Adi (خبيب بن عدي), Zayd ibn al-Dathinah (زيد بن الدثنة), dan Abdullah ibn Tariq (عبد الله بن طارق) — mereka turun dari bukit. 

Tetapi segera, orang-orang kafir melompat ke atas mereka dan mengikat mereka seperti binatang. Abdullah ibn Tariq berkata, "Ini adalah tanda pertama pengkhianatan," dan dia menolak untuk menjadi tawanan perang, dia enggan berjalan dan berbaris, dia menolak setiap perintah. Jadi mereka hanya membunuhnya di sana dan kemudian dan meninggalkannya di tepi jalan. Adapun dua yang lain, mereka mengetahui siapa yang ingin membelinya — Khubayb telah dibeli oleh puak Banu al-Harith (بنو الحارث) kerana dia telah membunuh seseorang daripada puak ini semasa Perang Badar; dan Zaid ibn al-Dathinah adalah salah seorang yang telah menyerang Umayyah ibn Khalaf tuan Bilal (ingat kisah Bilal selepas Perang Badar di mana dia berkata, "Saya tidak akan hidup jika Umayyah hidup" - dan Zayd adalah salah seorang yang mengepung dan membunuh Umayyah), maka Safwan ibn Umayyah membelinya dengan harga yang besar untuk membunuhnya kerana telah menjadi salah seorang daripada orang yang membunuh bapanya.

Jadi kedua-dua Khubayb dan Zayd menjadi tawanan hanya untuk dihukum bunuh dalam tempoh yang singkat.

Khubayb kekal sebagai tawanan di kalangan Banu al-Harith sehingga mereka mengumumkan akan membunuhnya. Maka dia meminta mandi, dan pisau cukur untuk menghilangkan bulu kemaluan dan lain-lain untuk pada dasarnya bertemu Allah bersih; dan mereka membenarkan dia ini. Semasa dia duduk di sana dengan pisau cukur di tangannya, seorang bayi datang kepadanya. Si ibu, apabila dia melihat ini dari jauh, dia menangis kerana takut Zayd akan membunuh anaknya. Khubayb berkata, "Apakah kamu takut saya akan membunuh anak ini? Wallahi, saya tidak akan sekali-kali melakukan perkara seperti ini.

" Dan ibu yang sama kemudian berkata, "Saya tidak pernah melihat seorang tawanan yang lebih mulia daripadanya dalam akhlak dan akhlaknya. Dan saya melihat dia diikat, makan dari seikat anggur - dan wallahi, tidak ada seikat anggur di Makkah. pada masa itu"—itulah rezeki yang Allah SWT berikan kepadanya. Apabila mereka membawanya untuk dibunuh, dia berkata, "Izinkan aku solat dua rakaat." Apabila dia selesai, dia berkata, "Seandainya kamu tidak menyangka bahawa saya pengecut, nescaya saya solat lebih lama dua rakaat. Tetapi saya tidak mahu anda menyangka saya takut mati, "Maka ia adalah pendek dua raka'at. Dan Khubayb adalah orang yang memulakan sunnah solat dua rakaat ini sebelum dibunuh. Ini juga merupakan ijtihad dari para sahabat yang kemudiannya diterima dan disetujui oleh  Rasulullah.

Bagi Zaid, dia kembali bersama Quraisy. Mereka benar-benar membuat perayaan besar untuk membunuhnya — seluruh penduduk Makkah mengambil cuti sehari untuk menyeksa dan membunuhnya. Dan inilah ketika kejadian yang terkenal yang kita semua tahu itu berlaku: Abu Sufyan berkata ketika Zayd diikat dan hampir dihukum mati, "Saya bertanya kepada anda demi Allah, beritahu saya kebenaran yang jujur! sekarang bahawa Muhammad berada di tempat anda, dan anda bersama keluarga dan anak-anak anda?" 

Dan Zayd memberikan jawapan yang jujur ​​sepenuhnya dengan Iman yang hanya boleh dimiliki oleh seorang Muslim: "Wallahi, saya lebih rela mati begini daripada  Rasulullahﷺ  kena cucuk duri di tempat dia duduk sekarang." Dan Abu Sufyan kemudian berkata, "Saya tidak pernah melihat seorang pemimpin yang lebih dicintai umatnya daripada Muhammad bersama para sahabatnya." (Dan bukan dia seorang sahaja yang mengatakan ini, malah setiap orang bukan Islam yang menyaksikan penghormatan yang diberikan oleh para sahabat kepada Nabi SAW pernah berkata demikian.)

Pengajaran Daripada Peristiwa al-Raji

Dari kejadian ini kita belajar banyak perkara:

1. Dalam situasi sedemikian, patutkah anda menyerah diri atau terus berjuang? Kami melihat bahawa keizinan telah diberikan untuk kedua-duanya. Mana-mana yang dipilih oleh seseorang, insyaAllah ada teladan di dalamnya, dan mereka semua mendapat ganjaran atas apa yang telah mereka lakukan.

2. Kita belajar daripada tindakan Abdullah ibn Tariq bahawa tidak dianggap membunuh diri untuk melakukan sesuatu yang anda tahu akan menyebabkan kematian anda selagi ia di tangan orang lain.

3. Konsep karamat (كرامات) — mukjizat mini yang diberikan kepada bukan nabi; mereka adalah perkara yang diberkati Allah kepada orang-orang yang beriman kepada seorang nabi. Kita melihat banyak dalam seerah, dan dalam kejadian ini kita melihat dua: (i) entah dari mana tebuan datang dan kemudian entah dari mana datang sungai; dan (ii) Khubayb makan anggur yang muncul entah dari mana.

4. Kita melihat kecintaan para sahabat bukan sahaja kepada Nabi SAW tetapi juga untuk mengikuti sunnah sehingga ke hari kematian mereka. Khubayb hampir mati tetapi dia mahu menyucikan dirinya.

5. Sunnah solat dua rakaat sebelum dilaksanakan.

6. Pengkhianatan dan pembunuhan kanak-kanak dan wanita bukanlah sesuatu yang dibenarkan oleh agama kita. Di ambang hukuman mati, ramai orang akan berkata, "Biar saya bunuh orang bersama saya," tetapi ini adalah salah sama sekali. Khubayb terkejut apabila ibu menjerit; dan dia tidak percaya bahawa ibu itu akan fikir dia akan melakukan sesuatu kepada anaknya, lalu dia bertanya soalan retorik. Seolah-olah dia dihina —walaupun dia adalah banduan—bahawa ibu menyangka dia akan melakukan perbuatan keji itu. Syariat kita sangat jelas tentang pengharaman sepenuhnya pembunuhan orang yang tidak bersalah, terutamanya wanita dan kanak-kanak.

    Allah

 Rasulullah

Rasulullah

 Allah

 Rasulullah

Rasulullah

رضي الله عنه

  سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎ ﷺ.


Comments

Popular posts from this blog

Bab 1 - Dunia Arab Sebelum Kedatangan Islam.

Bab 22 -Kejatuhan Khaybar - Bani Qurayza dan Bani Nadir

Bab 16 : Perang Badar (Gahzwah Badr)

Bab 2 - Kelahiran Muhammad (Rasulullah ﷺ)

Bab 15 : Rasulullah ﷺ di Madinah

Bab 20 (1) - EKSPEDISI SAWIQ

Bab 26-Ziarah Pertama Umrah & Perjanjian Hudaibiyah.

Bab 6 - Mereka Terdahulu, Merekalah Yang Terdepan.

Bab 29 - Perperangan Tabuk

Bab 24-Tragedi Ar Raji'