Bab 35 -Rasulullahﷺ - Rahmat Untuk Seluruh Alam - Pembawa Semangat Perubahan dan Revolusi.

Pembawa  Semangat Perubahan  dan Revolusi

Gambar Illustrasi

Barangkali merupakan musibah terbesar bagi manusia apabila sesiapa yang mendapat peluang untuk berkuasa, dengan kekerasan senjata atau tipu daya, dengan cara demokrasi atau secara tidak sengaja, menganggap bahawa dia juga seorang guru seorang pembaharu. Apabila guru dan pembaharu seperti itu mendapat kuasa, mereka memperuntukkan segala kebijaksanaan kepada diri mereka sendiri. Mereka menganggap diri mereka sebagai pemikir terhebat. Membuang semua sumber ilmu dan mengenepikan unsur-unsur masyarakat yang paling bijak dan paling masuk akal, mereka memulakan perkara-perkara yang terbukti membawa bencana pada setiap masa. 


Mereka mahu membentuk manusia melalui keganasan dan pembaharuan kehidupan dengan menggunakan kuasa. Selalunya penaja pembaharuan dan revolusi ini agak jahil tentang sifat manusia dan tidak mempunyai pengetahuan asas mengenainya. Mereka tidak pernah memikirkan subjek kaedah yang betul untuk memperbaharui kehidupan atau punca kemerosotan dan cara terbaik untuk menghapuskannya. Tanpa belajar daripada pengalaman masa lalu, mereka memulakan eksperimen mereka sendiri. Untuk menghapuskan semua halangan dalam usaha mereka, mereka menolak semua nasihat atau kritikan. Mereka hanya mempunyai satu ubat untuk setiap kejahatan, dan itu adalah dengan membalas dengan keganasan dan kezaliman juga secara pukal. Mereka menggubal undang-undang yang menindas, menundukkan orang lain secara zalim yang tanpa  bertimbang rasa dalam apa juga bentuk manusiawi.

Revolusi yang dibawa oleh Rasulullahﷺ, sebaliknya, tidak mempunyai unsur keganasan di dalamnya, tetapi semangat kasih sayang dan keprihatinan terhadap kemaslahatan manusia menjadi panduan setiap langkah. Rasulullahﷺ sangat penyayang kepada manusia dan mempunyai cinta tulus kepada semua manusia. Rasulullahﷺ menjelaskan sifat misinya dengan contoh jelas, membimbing manusia dan menunjuk jalan yang  menyelamatkan mereka daripada jatuh ke dalam jurang kehinaan dan kebinasaan yang abadi diakhirat nanti. 

Oleh itu, Al-Quran menyifatkan Rasulullah sebagai Rasul pembawa rahmat. Bayangkan bagaimana dia mencapai revolusi yang begitu hebat tanpa satu contoh pun dia telah menggunakan kekerasan yang tidak sepatutnya. Dekad kehidupan Rasulullahﷺ di Madinah adalah tempoh darurat yang berterusan. Tiga serangan besar-besaran dilakukan oleh Quraisy manakala Rasulullahﷺ menaruh kepercayaan penuh terhadap kebenaran dakwahnya dan kemuliaan akhlaknya. Rasulullahﷺ tidak pernah mendahulukan diri baginda atas orang lain.

Rasulullahﷺ tidak pernah berbual-bual berlebihan dan tidak pula menghina sesiapa pun tetapi dengan sabar menanggung kehinaan musuh, yang sebenarnya lebih lemah. Sikap inilah yang memenangi hati musuh-musuhnya, sedangkan pengikutnya setia kepadanya, dengan sepenuh jiwa. Lawan-lawannya kelihatan lemah lembut dan rendah di hadapannya dan apabila mereka menundukkan kepala mereka di hadapan kebenaran dan kemuliaan, mereka benar-benar berubah.


Kecintaan kepada Allahﷻ yang ada dalam hatinya Rasulullahﷺ terzahir dalam bentuk lain: Rasulullah mencintai ciptaan Allahﷻ dengan keamatan yang sama. Ilustrasi cintanya kepada manusia dapat dilihat dari fakta bahawa bagi penduduk Makkah yang menentangnya dengan sekuat tenaga, Rasulullahﷺ menghantar bekalan makanan ketika mereka ditimpa kelaparan dan juga lima ratus syiling emas untuk meringankan beban mereka. miskin. Pada suatu malam ketika ratapan tawanan Badar sampai ke telinganya, dia sangat kecewa sehingga dia tidak dapat tidur sehingga tali yang mengikat mereka terlepas. 

Kemudian atas perintahnya, enam ribu tawanan Bani Hawazin dibebaskan atas rayuan mereka. Demonstrasi terbesar cintanya kepada manusia adalah pada masa kejayaannya masuk ke Makkah. Apabila mereka yang telah memeranginya selama 20 tahun datang kepadanya dengan kekalahan, dia memaafkan mereka semua. Pertempuran kecil dan serangan sempadan agak kerap berlaku. Puak yang berbeza menyerang Madinah pada masa yang berbeza dari tempat yang berbeza. Rombongan peronda kerap dihantar dari Madinah dan ekspedisi ketenteraan dilakukan untuk menangani unsur-unsur yang mengganggu manakala pengawal perlu bersiap sedia pada waktu malam. Di samping itu, terdapat konspirasi berterusan oleh orang-orang Yahudi dan orang-orang munafik. Pendek kata, ia adalah kehidupan sebuah kem tentera. 

Terdapat tipu muslihat untuk mengganggu masyarakat Islam, mewujudkan perpecahan, merendah-rendah dakwah Rasulullahﷺ, dan juga cubaan membunuh Rasulullahﷺ. Mungkinkah ada kecemasan yang lebih besar? Tetapi Rasulullahﷺ tidak pernah mengambil alih kuasa diktator, atau mengeluarkan undang-undang yang zalim. Tiada siapa pernah dipenjarakan atau dihukum oleh kuasa darurat. Tiada denda atau cukai hukuman dikenakan dan tiada warganegara dikenakan cukai melebihi pengenaan yang ditetapkan oleh undang-undang Ilahi. Hak penentangan dan kritikan tidak pernah diambil dan tiada sesiapa pun didiamkan atau dikurung. Malah orang yang paling buruk kelakuannya kemunafiqkan seperti Abdullah bin Ubay, dibiarkan tanpa halangan.

Kerana kejahatan dan keterlaluan mereka, dan Rasulullah ﷺ mengisytiharkan: 'Tidak ada hukuman untuk kamu hari ini. Kamu semua bebas!" untuk memenangi hati mereka, baginda melimpahkan kekayaan kepada mereka, dan bukannya menghina mereka, baginda memberi mereka kerja yang bertanggungjawab. Rasulullahﷺ mengetahui revolusi yang merendahkan dirinya dengan membalas dendam menggali kuburnya sendiri manakala revolusi yang memaafkan dan menenangkan. Memenangi hati walaupun musuh dan mendapat sokongan mereka yang menentangnya. 

Orang Quraisy memaksa Rasulullahﷺ untuk berperang dan apabila berada di medan perang, Rasulullahﷺ bertempur dengan keberanian dan keazaman tetapi dasar ketenteraan dan pertahanannya adalah sedemikian rupa sehingga mereka tidak memudaratkan musuh; dia mengambil segala kemungkinan bahawa walaupun semasa perang, rasa hormat terhadap kemanusiaan tetap dikekalkan. Tidak ada revolusi lain yang dapat menunjukkan contoh cinta yang luar biasa dan murah hati terhadap manusia. Revolusinya adalah semata-mata mendidik, dan berdasarkan muhibah terhadap semua umat manusia.

Seorang penakluk dalam keadaan seperti itu akan memerintahkan pembunuhan beramai-ramai atau pemenjaraan selama-lamanya kerana penduduk Makkah bersalah secara sah dan moral dan patut dihukum, tetapi kerana cinta Rasulullah ﷺ kepada manusia, mereka diampuni dengan murah hati atas kejahatan dan keterlaluan mereka, dan Rasulullah ﷺ menyatakan: 'Tidak ada azab untuk kamu hari ini. Kamu semua bebas!" untuk memenangi hati mereka, dia mencurahkan kekayaan kepada mereka dan bukannya menghukum mereka.

Kehidupan dan Pencapaian Rasulullahﷺ yang paling menarik ialah manusia telah berubah dari dalam dan berubah sepenuhnya. Binatang yang mementingkan diri sendiri yang wujud dalam bentuk seorang lelaki telah dilenyapkan sepenuhnya oleh kuasa kebenaran dan menggantikannya muncul seorang lelaki yang takut kepada Allahﷻ dan berprinsip. 

Seorang pemabuk muda Makkah seperti Umar Al Khattab رضياللهعنه telah berubah dan mencapai ketinggian yang tinggi! Fuzala telah ditinggikan dan alangkah hebatnya! Lihatlah Zul Bajadain رضياللهعنه, bagaimana dia menolak kekayaan dan keselesaan dan menjalani kehidupan yang sederhana! Lihatlah Abu Zarr رضياللهعنه dan semangat revolusinya.




baca lagi:




Notes/ References/Rujukan

↑ Quraish refers to the tribe in control of Mecca. The plural and adjective are Quraishi. The terms "Quraishi" and "Meccan" are used interchangeably between the Hijra in 622 and the Muslim Conquest of Mecca in 630.

↑ The hatred many Muslims have towards Hishām can be seen in his nickname, "Abū Jahl" (Father of Ignorance), which is how the majority of Muslims know him today.

↑ Martin Lings, Muhammad: His Life Based on the Earliest Sources (Inner Traditions International, 1983, ISBN 0892811706), 138-139.

↑ Sahih al-Bukhari: Volume 5, Book 59, Number 287 Retrieved March 9, 2021.

↑ Sahih al-Bukhari: Volume 4, Book 53, Number 359 Retrieved March 9, 2021.

↑ Lings, 139-140.

↑ Sahih al-Bukhari: Volume 5, Book 59, Number 286 Retrieved March 9, 2021.

↑ Ibn Ishaq says that Abu Sufyan himself rode ahead to reconnoiter the area and discovered the Muslim scouts via the dates left in their camels' droppings.

↑ Lings, 140.

↑ Jump up to:10.0 10.1 Sahih Muslim: Book 19, Number 4394 Retrieved March 9, 2021.

↑ Jump up to:11.0 11.1 Lings, 142.

↑ Lings, 154.

↑ Karen Armstrong, Muhammad: A Biography of the Prophet (HarperCollins, 1992, ISBN 0062508865), 174.

↑ Lings, 142-143.

↑ Armstrong, 175.

↑ Lings, 143-144.

↑ Armstrong, 174-175.

↑ Lings, 144-146.

↑ Sunan Abu Dawud: Book 14, Number 2659 Retrieved March 9, 2021.

↑ Sunan Abu Dawud: Book 14, Number 2658 Retrieved March 9, 2021.

↑ Jump up to:21.0 21.1 21.2 Armstrong, 176.

↑ Jump up to:22.0 22.1 22.2 Lings, 148.

↑ "O thou whom God hath made victorious, slay!"

↑ Qur'an: Sura 3:123-125. "Allah had helped you at Badr, when ye were a contemptible little force; then fear Allah; thus May ye show your gratitude. Remember thou saidst to the Faithful: "Is it not enough for you that Allah should help you with three thousand angels (Specially) sent down? "Yea, - if ye remain firm, and act aright, even if the enemy should rush here on you in hot haste, your Lord would help you with five thousand angels Making a terrific onslaught."

↑ Sahih al-Bukhari: Volume 4, Book 52, Number 276 Retrieved March 9, 2021.

↑ Qur'an:Sura 8:67-69. "It is not fitting for an apostle that he should have prisoners of war until he hath thoroughly subdued the land. Ye look for the temporal goods of this world; but Allah looketh to the Hereafter: And Allah is Exalted in might, Wise. Had it not been for a previous ordainment from Allah, a severe penalty would have reached you for the (ransom) that ye took. But (now) enjoy what ye took in war, lawful and good: but fear Allah. for Allah is Oft-forgiving, Most Merciful."

↑ Sahih Al-Bukhari: Volume 3, Book 38, Number 498 Retrieved March 9, 2021.

↑ Al Muslim: Book 040, Number 6870 Retrieved March 9, 2021.

↑ Sahih al-Bukhari: Volume 5, Book 59, Number 325 Retrieved March 9, 2021.

↑ Marshall Hodgson, The Venture of Islam: The Classical Age of Islam (University of Chicago Press, 1974, ISBN 0226346838), 176-178.

↑ Including the elderly Abu Lahab, who was not at Badr but died within days of the army's return

↑ Sahih al-Bukhari: Volume 5, Book 59, Number 357 Retrieved March 9, 2021.

↑ Sahih Al-Bukhari: Volume 5, Book 59, Number 358 Retrieved March 9, 2021.

↑ Hugh N. Kennedy, The Prophet and the Age of the Caliphate (Longman, 1985, ISBN 0582405254), 355.

ReferencesISBN links support NWE through referral fees

Ali, Abdullah Yusuf. The Holy Qur'an: Text, Translation & Commentary. Tahrike Tarsile Qur'an; Reissue edition, 1987. ISBN 0940368323

https://www.iium.edu.my/deed/articles/thelastsermon.html-

Armstrong, Karen. Muhammad: A Biography of the Prophet. HarperCollins, 1992. ISBN 0062508865

Crone, Patricia. Meccan Trade and the Rise of Islam. Princeton, NJ: Princeton University Press, 1987. ISBN 1593331029

Hodgson, Marshall. The Venture of Islam: The Classical Age of Islam. University of Chicago Press, 1974. ISBN 0226346838

Kennedy, Hugh. The Prophet and the Age of the Caliphate. Longmont, 1985. ISBN 0582405254

Lings, Martin. Muhammad: His Life Based on the Earliest Sources. Inner Traditions International, 1983. ISBN 0892811706

Nicolle, David. Armies of the Muslim Conquest. Osprey Publishing, 1993. ISBN 185532279X

Watt, W. Montgomery. Muhammad at Medina. Oxford Univ. Press, 1981. ISBN 9780195772869

Comments

Popular posts from this blog

Bab 1 - Dunia Arab Sebelum Kedatangan Islam.

Bab 22 -Kejatuhan Khaybar - Bani Qurayza dan Bani Nadir

Bab 16 : Perang Badar (Gahzwah Badr)

Bab 2 - Kelahiran Muhammad (Rasulullah ﷺ)

Bab 15 : Rasulullah ﷺ di Madinah

Bab 20 (1) - EKSPEDISI SAWIQ

Bab 26-Ziarah Pertama Umrah & Perjanjian Hudaibiyah.

Bab 6 - Mereka Terdahulu, Merekalah Yang Terdepan.

Bab 29 - Perperangan Tabuk

Bab 24-Tragedi Ar Raji'