Bab - 34- Rasulullahﷺ - Pembawa Rahmat- Untuk Seluruh Alam





Kita tidak menjumpai sebarang gerakan atau ideologi yang telah mengubah seluruh sifat manusia, seluruh makhluknya dari dalam dan luar, dan individu serta kehidupan masyarakatnya. Inilah yang telah dicapai oleh Rasulullahﷺ seperti yang akan kita lihat dalam halaman berikut. Transformasi manusia dari dalam dan luar dalam aspek individu dan sosialnya adalah unik dalam sejarah dan tidak ada contoh sedemikian yang boleh ditemui di tempat lain. Transformasi adalah sedemikian rupa sehingga masyarakat manusia dari masjid ke pasar, dari sekolah ke mahkamah, dan dari rumah ke lapangan awam - keseluruhan keseluruhan kehidupan manusia - telah berubah, dan akibat daripada perubahan ini, terdapat kebaikan dan kebajikan tanpa sedikit pun. semburat kejahatan. Malah, kehidupan manusia menerima asas baru dan asas telah diletakkan untuk kemajuan menyeluruh dan kehidupan berbudi pada skala antarabangsa.


Cahaya Selepas Berabad-abad dalam Kegelapan

Pada masa kedatangan Rasulullahﷺ, seluruh dunia diselubungi kegelapan. Kepercayaan kepada kepelbagaian tuhan dan penyembahan berhala telah menggoncang asas kehidupan bertamadun. Cahaya tamadun telah pudar di atas dunia yang terkenal pada masa itu dari Mesir ke India dan dari Greece ke China. Sepanduk empayar Rom dan Iran, tenggelam dalam bentuk kezaliman yang paling teruk, dan keganasan berkibar ke atas manusia yang hina. 

Penguasa telah menjadi bukan sahaja wakil Tuhan tetapi dalam beberapa kes mengaku sebagai tuhan, yang dengannya bersekutu kerajaan dan perintah agama, dan gabungan kuasa tiga telah mencekik orang biasa, yang sudah terlalu dibebani dengan cukai yang berat, rasuah, dan rasuah dan dipaksa bekerja di bawah tekanan. Tiada siapa yang nampaknya mengambil perhatian tentang kelesuan ini atau menyediakan sebarang ubat atau melarikan diri dari kursus ini. Tuan Besar yang berperasaan dan mudah mesra telah tenggelam dalam kemerosotan moral, manakala peperangan yang dahsyat dan perubahan yang kerap dalam dinasti pemerintah dan bukannya memberikan sebarang kelegaan kepada rakyat jelata terus menyebabkan dia di bawah tekanan yang lebih berat. Dan perintah baru memperkenalkan bentuk penindasan yang lebih baru. 

Empayar Rom dan Iran sering berperang dan wilayah-wilayah besar pada selang waktu berpindah dari satu empayar ke empayar yang lain dan tuan-tuan baru selepas menyatukan kuasa mereka melepaskan kuasa penindasan yang lebih besar. Gereja dan kuil yang bertukar tangan menjadi tempat pemujaan bagi penakluk. Di seluruh dunia, pertempuran bersenjata adalah perkara biasa, dan manusia paling menderita. Orang biasa telah kehilangan keperluan hidup yang paling penting dan tidak dapat meninggikan suaranya untuk membantah. Kebebasan hati nurani tidak diketahui. Manusia meraba-raba dalam kegelapan dan tidak ada cahaya dari agama atau falsafah yang dapat membimbingnya.

Ajaran yang contohkan dari Nabi2 dan Rasul2 telah hilang dalam korupsi dan tafsiran yang salah dan apa sahaja agama yang ditinggalkan telah menjadi perdagangan yang menguntungkan di tangan perintah agama yang bersekutu dengan kelas pemerintah. Falsafah Yunani telah kehilangan kekuatannya, ajaran Confucius dan Mani telah dilupakan, dan ideologi Vedantik Buddha telah dibuang. Apabila manusia berputus asa dan tidak menemui jalan untuk melarikan diri, krisis mencapai tahap kritikal di mana cahaya penebus umat manusia muncul.

Negara di mana Rasulullahﷺ dilahirkan telah penuh dengan kemerosotan akhlak. Tamadun besar Ur dan Nineva, Aad dan Thamud, dan Aden dan Saba telah hilang dalam sejarah kuno dan berlaku kebiadaban dan gangguan di seluruh Arab. Segala bentuk perlakuan memuaskan nafsu secara haram, minuman arak, dan berjudi berleluasa. Orang Quraisy yang menyembah berhala berdagang dalam agama dengan hak penjagaan Kabilah Kaabah dan berperang sesama sendiri di atas alasan yang lemah. Orang Yahudi terlibat dalam kontroversi agama, mencipta dan menjadi pemakan riba. Pada masa itu Makkah dan Taif mempunyai urusan besar-besaran dalam peminjaman wang pada kadar faedah yang terlalu tinggi dan lalu lintas dalam perhambaan berleluasa. Pendek kata, lelaki hidup mengikut kehendak mereka, manakala yang kuat menindas yang lemah.

Di tengah-tengah kemerosotan ini, Rasulullahﷺ terpaksa menebus manusia dan membuktikan kepada dunia kejayaan fenomenal misi agung baginda. Dia berdiri seorang diri untuk mengubah keseluruhan pandangan manusia. Mereka yang membenci kejahatan tetapi tidak dapat mengubah persekitaran mereka bersara ke hutan dan gua gunung dan menjadi bertapa. Rasulullahﷺ sebaliknya berani menghadapi situasi itu dan mereformasikan umat manusia. Untuk menyelesaikan krisis budaya yang disebabkan oleh pertembungan kuasa Iran dan Rom, dia bangkit sebagai kuasa ketiga yang, setelah menyatukan dirinya pada masa itu, mencabar kedua-dua empayar Iran dan Rom dan menghancurkan mereka, memulihkan kebebasan kepada orang biasa untuk bangkit.

Allahﷻ memilih Rasulullahﷺ sebagai manusia yang paling sesuai untuk melakukan revolusi besar ini, padang pasir sebagai tempat yang paling sesuai untuk melakukan percubaan sedemikian; orang Arab sebagai orang yang paling sesuai menerima dan menyebarkan dakwah. Ia juga merupakan zaman yang paling sesuai, kerana era feudal hampir berakhir dan digantikan dengan era persaudaraan, dan sejarah sudah bersedia untuk memasuki arena keilmuan. Kedatangan Rasulullahﷺ bertepatan dengan dua fasa sejarah ini dan adalah perlu untuk menghidupkan dan menegaskan kembali kebenaran dan keadilan serta menerangi dunia dengan risalah Ilahi.

Kemudian, manusia kehilangan harapan dan bersedia menerima mesej keamanan dalam Islam. Walaupun menjadi tanah padang pasir, Arab menduduki tempat pusat di dunia yang terkenal pada masa itu di mana semua laluan kafilah dari timur dan barat bertemu, dan perdagangan luar negara yang berbeza melalui tangan pedagang Arab. Terdapat kafilah biasa dari Oman, Yaman, Makkah, Jeddah, Yanbu, madinah, dan lain-lain, yang tidak dapat melalui dengan selamat tanpa pemandu Arab dan pasport Quraisy. Oleh itu, Arab dan, khususnya, Makkah, Taif, Madinah, dan Yanbu mempunyai hubungan dengan India, China, Iran, Iraq, Rom, Abyssinia, dll., dan sangat ideal sebagai pusat yang berkesan untuk gerakan dunia. Makkah dan Madinah adalah bandar penting dari sudut agama dan perdagangan. 

Keadaan Arab yang tidak bertamadun, tidak tersusun, dan lemah dari segi ekonomi, walaupun merugikan dalam aspek tertentu, bersedia untuk menerima mesej harapan dari mana-mana pihak. Tambahan pula, negara ini lebih kurang bebas daripada kawalan politik luar manakala secara dalaman juga tidak ada kuasa yang memegang kuasa politik di seluruh negara dan yang boleh menghancurkan gerakan baru seperti yang dilakukan dalam kes beberapa bekas utusan Tuhan. Suku Quraisy tidak diragukan lagi berpengaruh tetapi, walaupun kuat dalam agama dan pengaruh komersial, ia tidak dapat menggantikan kerajaan yang mantap.

Dari sudut agama di mana sahaja Rasulullahﷺ telah menyampaikan kebenaran, tinggalan arkeologi kota mereka telah dipelihara. Di utara, Abraham dilahirkan di Ur. Lebih jauh ke utara adalah tanah Nuh dan Lot, dan Madain Saleh, dan terdapat Palestin dan Yerusalem di mana orang Israel bangkit dan jatuh dan di mana Kristus menyampaikan mesej kebenaran dan kesalehannya. Di selatan adalah tanah Aad dan Tsamud dan empangan Ma'arib yang telah pecah dan membanjiri tanah fasik, dan di seberang barat adalah Mesir di mana Nabi Yusof عليه السلام‎ dan Nabi Musa عليه السلام‎ telah membawa cahaya Tuhan, dan kemudian Makkah di mana Nabi Ibrahim عليه السلام‎ dan Nabi Ismail عليه السلام‎ telah mendirikan pusat tauhid. Seruan kepada kebenaran di sini berkemungkinan besar untuk menghidupkan semula dalam fikiran manusia cahaya pudar ajaran para nabi ini.

Dan yang terakhir, sumber manusia kaya dan belum diterokai di Arab dan tidak tercemar oleh kemerosotan tamadun Iran dan Rom yang menindas. Kehidupan nomad telah menghasilkan kecacatan tertentu dalam watak mereka tetapi ia juga mempunyai kebaikannya. Disebabkan kehidupan mereka yang sederhana, mereka mempunyai tabiat bebas dan keterlaluan atau kepalsuan, dan mempunyai kedekatan dengan alam semula jadi mereka boleh membaca tanda-tandanya di alam semesta.

Iklim angin padang pasir yang sangat panas, perjalanan siang dan malam, pengalaman kelaparan dan kehausan pembunuhan yang kerap, dan rompakan telah menjadikan mereka tabah dan melahirkan semangat keberanian yang boleh menjadi paling berharga dalam menaja pergerakan dunia. Mereka murah hati dan memiliki ingatan yang kuat yang membolehkan mereka bukan sahaja mengingati salasilah mereka sendiri tetapi juga silsilah kuda mereka. Mereka juga mempunyai maruah diri dan rasa maruah dan seterusnya dapat mengekalkan kemerdekaan mereka. 

Mereka mempunyai bahasa yang sangat maju yang telah digilap dengan baik dan boleh digunakan dengan berkesan dalam menyebarkan misi. Mereka tegas dalam keazaman mereka dan jika mereka mengambil jalan yang salah sekalipun mereka meneruskannya dengan sepenuh hati dan menghadapi segala rintangan dan kesukaran. Pada masa yang sama, mereka mempunyai keupayaan untuk mengikuti jalan yang betul dengan keazaman yang sama tanpa goyah. Oleh itu, kerana Rasulullahﷺ dalam peribadinya adalah pemimpin yang ideal bagi pergerakannya, baginda juga diberikan kelompok manusia yang paling sesuai untuk usaha dakwah dan lokasi geografi terbaik di mana budaya yang hebat boleh berkembang dan berkembang.

Orang-orang Arab resah dalam mencari jalan kebenaran dan sudah ada orang-orang yang cerdik dalam fikiran mereka tetapi kacau dalam mencari petunjuk Ilahi Dari segi politik, di kota-kota seperti Makkah dan Madinah sistem pemerintahan perlahan-lahan muncul dan membentuk negara yang diuruskan secara yang asas telah telah wujud, manakala sumber ekonomi negara yang terhad telah mewujudkan desakan dalam kalangan rakyat untuk berkembang juga berusaha. Ia adalah fakta sejarah yang terkenal bahawa apabila tamadun yang ada semakin mendalam krisis dan kepimpinan politik terbantut, orang Badui bangkit untuk mencabarnya, ketika orang Israel bangkit menentang kuasa firaun. Oleh itu, Arab adalah tempat yang ideal untuk memberi inspirasi kepada manusia untuk melaksanakan revolusi Rasulullahﷺ.

Slogan revolusioner Rasulullahﷺ, walaupun ringkas, mempunyai makna yang sangat besar. Tiada tuhan selain Allahﷻ, Yang patut ditaati, dicintai, disembah, dipuji, dan diingati, yang dari-Nya kami mengharapkan segala kebaikan dan kemurkaan-Nya yang kami takuti, Yang memberi ganjaran kepada orang yang berbakti dan menghukum orang yang jahat, Yang dianggap sebagai Penguasa. , Penguasa, dan Pembuat Undang-Undang, Yang perintahnya mesti dipatuhi dan larangan-larangan dielakkan dan yang perintah-perintahnya harus dipatuhi dengan ketat. Hidup mesti dibentuk mengikut kehendakNya. Mereka yang disukai oleh-Nya harus dihormati dan mereka yang dimarahi oleh-Nya mesti ditentang. Segala-galanya mesti dikorbankan atas perintahNya dan keredhaanNya untuk dijadikan cita-cita hidup. Makna ketuhanan yang menyeluruh inilah yang dipendekkan menjadi satu frasa.

Sifat-sifat ketuhanan ini dipisahkan daripada Allahﷻ dan diperuntukkan kepada orang-orang yang berbeza, dan perintah ketuhanan yang tidak terhitung banyaknya memerintah masyarakat, iaitu. keinginan dan keinginan manusia, upacara sosial, tradisi suku dan kumpulan, penguasaan feudal dan imam, prestij raja dan istana, di mana manusia tidak berdaya, La Ilaha Illallah melanda akar semua ini. Seseorang yang percaya pada lafaz ini mengisytiharkan bahawa dia tidak mengiktiraf mana-mana kebesaran lain kecuali Allahﷻ, tidak tunduk kepada mana-mana peraturan lain, tidak mengiktiraf mana-mana undang-undang atau tatakelakuan lain, dan tidak akan tunduk di hadapan kuasa lain, atau mencari. kesenangan orang lain atau membentuk hidupnya yang ditentukan oleh orang lain. Semua perintah kecuali perintah Allahﷻ, yang lain mesti dibuang. Slogan ini sebenarnya adalah pengisytiharan kebebasan manusia. 

Bahagian kedua slogan ini menetapkan bahawa satu-satunya cara peningkatan dan pembaharuan sosial adalah Kenabian yang ditetapkan oleh Allahﷻ, pengetahuan sebenar yang diberikan melalui wahyu, yang membimbing pemikiran Rasulullahﷺ menyempurnakan kenabian, bahawa tujuan hidup boleh dijamin dari sumber ini sahaja dan ia hanya melalui bimbingan Ilahi buat manusia untuk berjaya maju ke arah matlamatnya yang sebenar. 

Tafsiran slogan inilah yang dijadikan perkara utama dalam Islam. dan tujuan itu melibatkan fikiran Rasulullahﷺ dan di gua Hira, baginda memeriksa keupayaan dan pemikirannya sendiri mengenai keadaan dunia, menumpukan fikirannya kepada masalah asas yang melanda masyarakat manusia tetapi tidak mengambil sebarang langkah praktikal tanpa menerima bimbingan dalam wahyu Ilahi. Kebenaran terbesar ialah Allahﷻ adalah Penguasa alam semesta dan manusia adalah hamba-Nya. Dari benih inilah pokok tamadun yang sihat tumbuh dengan akarnya jauh di dalam bumi dan cabangnya di atas bumi (langit).

Ia diisytiharkan oleh muazzin dan diberi taraf bacaan yang paling mulia dan dari setiap sudut, ia menjadi kriteria gerakan Islam, lafaz inilah yang apabila ia masuk ke dalam hati, mengubah seluruh pandangan manusia dan melahirkan manusia baru dalam perarakan ke arah kemajuan dan kejujuran.

Untuk mendapatkan keuntungan daripada kehidupan Rasulullahﷺ, adalah perlu untuk mencari jawapan kepada persoalan apakah cita-cita Rasulullahﷺ dalam pandangan, untuk reformasi masyarakat dan sejauh mana kerja ke arah itu? Adakah dia mahukan perubahan separa dalam struktur sosial atau metamorfosis lengkap? Adakah panggilannya hanya bersifat agama dan moral atau adakah ia juga mempunyai kepentingan politik? Dengan kata lain, apakah matlamat beliau dalam bidang sosial? Al-Quran menjawab soalan-soalan ini secara terperinci dan dalam bentuk yang berbeza tujuan dakwah Islam telah berulang kali dijelaskan. Di sini kami hanya memetik dua petikan. Matlamat semua misi kenabian telah dinyatakan dalam kata-kata berikut:

لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِٱلْبَيِّنَـٰتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ ٱلْكِتَـٰبَ وَٱلْمِيزَانَ لِيَقُومَ ٱلنَّاسُ بِٱلْقِسْطِ ۖ وَأَنزَلْنَا ٱلْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌۭ شَدِيدٌۭ وَمَنَـٰفِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ ٱللَّهُ مَن يَنصُرُهُۥ وَرُسُلَهُۥ بِٱلْغَيْبِ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ قَوِىٌّ عَزِيزٌۭ ٢٥

Demi sesungguhnya! Kami telah mengutus Rasul-rasul Kami dengan membawa bukti-bukti dan mukjizat yang jelas nyata, dan Kami telah menurunkan bersama-sama mereka Kitab Suci dan keterangan yang menjadi neraca keadilan, supaya manusia dapat menjalankan keadilan dan kami telah menciptakan besi dengan keadaannya mengandungi kekuatan yang handal serta berbagai faedah lagi bagi manusia. (Dijadikan besi dengan keadaan yang demikian, supaya manusia menggunakan faedah-faedah itu dalam kehidupan mereka sehari-hari) dan supaya ternyata pengetahuan Allah tentang orang yang (menggunakan kekuatan handalnya itu untuk) menegak dan mempertahankan ugama Allah serta menolong Rasul-rasulNya, padahal balasan baiknya tidak kelihatan (kepadanya); sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha Kuasa.)"

 Abdullah Muhammad Basmeih

(Al Quran– Al Hadeed, - Ayat 25)

Maksudnya jelas matlamat untuk membentuk kehidupan manusia mengikut keadilan mutlak dan untuk mewujudkan keseimbangan sosial. Penggunaan tongkat tersirat sebagai penting untuk tujuan itu, iaitu untuk menegakkan keadilan dan pemeliharaannya penggunaan kekuatan politik dan ketenteraan juga mungkin tidak dapat dielakkan.

Misi Rasulullah ﷺ sendiri telah dinyatakan dengan jelas dan berulang kali:

لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِٱلْبَيِّنَـٰتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ ٱلْكِتَـٰبَ وَٱلْمِيزَانَ لِيَقُومَ ٱلنَّاسُ بِٱلْقِسْطِ ۖ وَأَنزَلْنَا ٱلْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌۭ شَدِيدٌۭ وَمَنَـٰفِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ ٱللَّهُ مَن يَنصُرُهُۥ وَرُسُلَهُۥ بِٱلْغَيْبِ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ قَوِىٌّ عَزِيزٌۭ 

Demi sesungguhnya! Kami telah mengutus Rasul-rasul Kami dengan membawa bukti-bukti dan mukjizat yang jelas nyata, dan Kami telah menurunkan bersama-sama mereka Kitab Suci dan keterangan yang menjadi neraca keadilan, supaya manusia dapat menjalankan keadilan dan kami telah menciptakan besi dengan keadaannya mengandungi kekuatan yang handal serta berbagai faedah lagi bagi manusia. (Dijadikan besi dengan keadaan yang demikian, supaya manusia menggunakan faedah-faedah itu dalam kehidupan mereka sehari-hari) dan supaya ternyata pengetahuan Allah tentang orang yang (menggunakan kekuatan handalnya itu untuk) menegak dan mempertahankan ugama Allah serta menolong Rasul-rasulNya, padahal balasan baiknya tidak kelihatan (kepadanya); sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha Kuasa.)"

 Abdullah Muhammad Basmeih

(Al Quran– Al Hadeed, - Ayat 25)


Marilah kita mengkaji kehidupan Rasulullahﷺ untuk mencari cita-cita yang diajarkan oleh Baginda. Pada peringkat awal pelayanan baginda, Rasulullah ﷺ telah menjemput kaum Hasyim ke satu jamuan untuk menyampaikan risalah baginda yang baginda memberi jaminan kepada mereka akan kesejahteraan mereka di dunia dan di Akhirat. Beberapa ketika kemudian, semasa bercakap dengan seorang wakil, dia mengulangi ini dengan bersabda:

  "Sekiranya kamu menerima pesananku, ia adalah untuk kebaikan kamu di sini dan di Akhirat."

Adalah sia-sia untuk mengaitkan sebahagian kebaikan kepada beberapa aspek kehidupan ini. Sebahagian kebaikan boleh dilihat dalam setiap misi. Dan walaupun dalam sistem yang buruk, terdapat kebaikan rawak. Matlamatnya adalah pembaharuan total dalam kehidupan, peningkatan sosial, penetapan keadilan, dan pencapaian kehidupan yang berbudi. Pada peringkat pertama, dalam perjalanan awal dakwahnya, Rasulullah ﷺ bersabda:

"Ia hanya satu frasa; dan jika anda menerimanya daripada saya, seluruh Arab akan berada di bawah pemerintahan anda seperti juga tanah bukan Arab."


Di pasar-pasar dan tempat-tempat awam dan di jemaah haji, Rasulullah ﷺ pernah berpesan kepada setiap ketua kabilah: "Ambillah saya bersama kamu, izinkan saya berpeluang bekerja dan bekerjasama dengan kamu sehingga saya telah menjelaskan misi yang Allah telah menghantar saya." Bayhara bin Firas, ketua puak Bani Amir, sangat kagum dengan misi Nabi, keperibadiannya, dan semangat setianya sehingga dia menyatakan: "Jika kita menerima pemuda ini dan memasukkannya ke dalam kalangan kita, kita akan menguasai seluruh Arab. ". Fikirannya meramalkan masa depan yang cerah dan dia cuba melakukan tawar-menawar. Dia menawarkan untuk bekerjasama dengan Rasulullahﷺ dengan syarat apabila semua penentangan telah ditundukkan, Rasulullahﷺ akan memindahkan kuasa kepadanya. Mata Bayhara tertuju pada masa depan yang jauh, dan jika misi Rasulullah ﷺ hanya terhad kepada dakwah semata-mata baginda akan berkata: 'Saudaraku, aku hanyalah hamba Allahﷻ, apa kaitanku dengan kuasa dan tidak ada persoalan untuk mendapatkan kuasa dalam misi saya?" Sebaliknya, dia berkata:

"Kekuasaan ada di tangan Allah dan Dia menganugerahkannya kepada sesiapa yang Dia kehendaki,"

dan enggan mengadakan perjanjian dengan Bayhara.


Berkaitan dengan misi Rasulullahﷺ, pembicaraan tentang penguasaan ke atas orang Arab dan bukan Arab begitu meluas sehingga kelihatan seolah-olah Islam akan berjaya, dan semua orang membicarakannya, sehinggakan pihak lawan menganggapnya sebagai alasan untuk mengejek. dan ejekan. Hamba dan golongan miskin sedang berhimpun di bawah panji-panji Islam dan mereka yang telah ditindas oleh Quraisy telah dicemuh oleh penindas mereka demikian: "Lihatlah orang-orang ini, yang bercita-cita menjadi pemimpin Arab dan bukan Arab!"

Di sebalik semua ejekan, tentangan, dan halangan ini, orang-orang yang berakal budi di kalangan Quraisy percaya bahawa misi ini bukanlah yang biasa tetapi mempunyai potensi yang besar. Pada suatu ketika ketika pembesar-pembesar Makkah menghantar Utbah untuk berunding dengan Rasulullahﷺ, dia menawarkan pelbagai jenis godaan untuk menghalang Rasulullahﷺ daripada misinya, tetapi Rasulullahﷺ membacakan di hadapannya beberapa ayat Sura Ha-Mim. Utbah sangat terharu sehingga apabila dia pergi, warna mukanya berubah dan dia memberitahu Quraisy sekembalinya: 

"Misi ini membawa bersamanya sesuatu yang sangat hebat dan meramalkan perubahan yang mendalam. Revolusi akan datang yang akan mengubah sepenuhnya kehidupan kita". 

Kemudian beliau menasihati mereka agar Rasulullahﷺ dibiarkan sendirian dan tidak diganggu. Jika orang Arab mengalahkannya mereka mungkin berasa lega tetapi "jika dia mendapat kuasa kerajaannya akan menjadi milik kamu dan kuasanya akan menjadi milik kamu dan kamu akan menjadi yang paling dihormati di kalangan rakyat". Oleh itu, apabila Utbah pun dapat melihat potensi misi ini (bahawa ia akan menghasilkan kuasa yang besar), bagaimanakah Rasulullahﷺ dan para Sahabatnya boleh kekal dalam sebarang keraguan tentangnya?

Pada suatu ketika ketika penindasan telah mencapai kemuncaknya, beberapa pengikut Rasulullahﷺ memberitahu baginda tentang kesengsaraan mereka dan meminta agar baginda melaknat orang yang zalim; Rasulullahﷺ pada mulanya menjelaskan bahawa jalan dakwah seperti baginda sentiasa penuh dengan kesukaran dan rintangan. Betapa kesusahan yang tidak dihadapi oleh mereka yang menempuh jalan ini lebih awal! Dengan penuh keyakinan, dia memberi khabar gembira kepada mereka dengan berkata: "Demi Allah, kempen ini akan menemui kejayaan dengan Rahmat Ilahi" dan kemudian dia memberi gambaran tentang apa yang akan berlaku pada akhirnya; 

"seorang penunggang akan melakukan perjalanan dari Sanaa ke Hadramaut dan dia akan tidak takut kecuali kepada Allah". 


Dia meramalkan masa depan yang cerah sehingga jika dibandingkan dengan keadaan sedia ada di mana terdapat rompakan dan pembunuhan dan lelaki dibunuh di siang hari dan wanita secara terang-terangan marah, satu perintah keadilan dan keamanan akan berlaku apabila seorang pengembara dapat meneruskan perjalanannya tanpa halangan dan tidak. seseorang akan berani menyerangnya. Pada kesempatan lain, Rasulullahﷺ telah bersabda bahawa masanya tidak lama lagi apabila kafilah akan datang ke Makkah tanpa pengiring. Betapa jelas dan jelas matlamatnya!

Suatu ketika Rasulullahﷺ meminta Usman bin Thalhah, pemegang kunci Kaabah, untuk membuka pintu Baitullah, namun beliau menolak. Rasulullah ﷺ berasa malu tetapi mengisytiharkan bahawa akan tiba masanya apabila kunci akan berada di tangannya dan dia akan mempercayakannya kepada sesiapa yang dia suka.

Jika seseorang mempertimbangkan ikrar sejarah Ansar di Aqabah, seseorang akan mendapati bahawa walaupun Ansar telah meramalkan ketakutan akan perselisihan politik yang terlibat dalam misi kebenaran ini, yang perlu diputuskan di medan perang. Di satu pihak, kaum Ansar mengikrarkan sokongan penuh mereka kepada Rasulullahﷺ dalam perjuangannya dan mengalu-alukan pengorbanan orang tua mereka dan pemusnahan harta benda mereka, dan di sisi lain, mereka mendapat janji daripada Rasulullahﷺ bahawa apabila Allahﷻ memberi kuasa kepadanya, dia akan tidak meninggalkan mereka dan kembali ke Makkah. 

Perjuangan, pengorbanan dan kuasa! Bukankah semua konsep ini dengan jelas menunjukkan matlamat Rasulullahﷺ sebelum baginda? Pada malam hijrahnya ke Madinah, doa yang diturunkan kepada Rasulullahﷺ telah berakhir. "Dan berikan saya pertolongan dan kuasa anda" Kuasa dan penguasaan diperlukan untuk menyokong misi suci ini. Apabila bapa saudara Rasulullahﷺ Abu Talib didesak untuk menghentikan sokongannya kepadanya dan Abu Talib merayu agar beliau tidak menyusahkan beliau, Rasulullahﷺ membuat pengisytiharan terkenal beliau bahawa walaupun mereka meletakkan matahari di tangan kanan Baginda dan bulan di tangan kiri Baginda, Baginda tidak akan melepaskan misinya… "Sehingga misi itu berjaya atau saya mengorbankan nyawa saya dalam perjuangan". Ia membayangkan bahawa perjuangan itu sedemikian rupa sehingga melibatkan bahaya kehidupan.

Di Madinah Adi bin Hatim datang kepada Rasulullahﷺ, mempelajari keperibadian baginda, cuba memahami hakikat dakwahnya, dan meneliti adab Rasulullah ﷺ dan sangat kagum. Rasulullahﷺ, membaca fikirannya, memberitahunya bukan sahaja tentang prospek istana putih Babylon yang akan berada di bawah kekuasaannya, tentang limpahan kekayaan yang mencurah-curah, dan kekuatan jumlah besar umat Islam tetapi juga menjelaskan kepadanya sistem keadilan Islam yang mengisytiharkan. bahawa tidak lama lagi keadaan akan bertambah baik sehingga seorang wanita mengembara dari Qadisiya seorang diri ke Masjid Rasulullahﷺ akan sampai ke masjid itu dengan selamat. 

Jelas sekali, dia, yang dalam keadaan penghijrahan yang paling menyedihkan dapat melihat gelang raja Iran di pergelangan tangan Suraqah Bin Malik, tidak boleh mengabaikan matlamat utama dan idea sosialnya! Dia tidak berjuang untuk itu tetapi ia datang kepadanya sebagai hadiah daripada Allahﷻ. Boleh dikatakan bahawa kerajaan tidak dicari untuk penguasaan peribadi atau untuk keuntungan duniawi tetapi untuk penubuhan misi, penguatkuasaan perintah keadilan untuk menebus manusia, dan membina susunan sosial! Malah, walaupun Rasulullahﷺ mempunyai revolusi rohani dan moral dalam pandangan, baginda telah sebelum baginda, dan dalam ukuran yang sama, revolusi politik juga.

Perintah -Pergerakan

Falsafah ialah sikap mental. Seorang ahli falsafah tidak mempunyai perhatian langsung dengan kehidupan praktikal atau sejarah. Dia membuat kesimpulan daripada peristiwa dan keadaan tetapi tidak mengambil bahagian praktikal dalam usaha untuk mengubahnya. Agama (dalam pengertian terhad semasa) pergi sedikit lebih jauh. Ia menetapkan kepercayaan tertentu, dan memisahkan individu daripada masyarakat, juga memberinya beberapa pengajaran moral. Tetapi jalan agama terletak di luar mana-mana sistem kolektif. Ia tidak mengganggu keadaan politik mahupun mencari sebarang perubahan menyeluruh dalam institusi sosial, mahupun mencabar kepimpinan pada masa itu. Dakwah agama adalah atas barisan khutbah.

Pendakwah membuat beberapa seruan dalam kata-kata idealistik dan menyampaikannya. Rasulullahﷺ tidak mengambil berat tentang keadaan pendengarnya, sama ada mereka bebas atau dalam perhambaan, dan tidak bimbang bagaimana minda dan tabiat awam dibentuk oleh aktiviti kumpulan yang berkepentingan, dan Rasulullahﷺ tidak memikirkan apa yang mempengaruhi trend peristiwa harian, malah tidak juga. tentang ideologi yang bertindak menentang seruannya sendiri atau sistem sosial yang mana pengikutnya yang paling bersemangat. Rasulullahﷺ tidak mempunyai cita-cita sosial mahupun rancangan untuk mengubahnya. Rasulullahﷺ tidak mempunyai akal politik mahupun keupayaan untuk memimpin. Rasulullahﷺ melakukan apa sahaja untuk menanamkan sebahagian kebajikan dalam satu bahagian kehidupan, manakala selebihnya terus berkembang tanpa kawalan. Apa kaitan seorang hamba Allah denganNya!!!

Rasulullahﷺ, sebaliknya, bukanlah seorang ahli falsafah yang berpuas hati dengan hanya mengemukakan beberapa cita-cita yang tinggi tanpa mengambil kira keadaan fakta mahupun pendakwah semata-mata yang hanya menyampaikan khutbah yang menyenangkan dan menutup matanya terhadap kejahatan yang berleluasa dan tidak pernah peduli tentangnya. akibatnya. Penebus kemanusiaan ini dikurniakan kesedaran sosial dan merancang transformasi lengkap masyarakat manusia. Rasulullahﷺ memahami kuasa dan unsur yang menguasai masyarakat, memandang tinggi kepimpinan yang menerajui tatanan sosial yang kasar, menentangnya, mengkritiknya, malah mencabarnya. 

Rasulullahﷺ memerhatikan aliran sejarah dan memerhati setiap peristiwa. Dia melihat setiap langkah dengan wawasan seorang pemimpin dan dengan kesedaran politik dan sama ada ia akan menjadi bantuan atau penghalang dalam kempen pembaharuannya. Rasulullahﷺ memerhatikan semua elemen masyarakat untuk memastikan pada pukul berapa mereka boleh diharapkan untuk membantu. Rasulullah ﷺ memadankan kekuatannya dengan kekuatan musuh dan menunggu masa yang paling sesuai untuk menyerang dan apabila tiba masa itu baginda dengan berani maju. Rasulullah ﷺ mengkaji dengan teliti pergerakan pendapat umum dan menghancurkan setiap propaganda musuh. Barisan penyair dan pemidato yang bermusuhan telah dibentuk dan untuk bertemu dengan mereka dia menubuhkan kumpulan penyair dan pemidato yang bersaing.

Rasulullah ﷺ bersungguh-sungguh mengikuti prinsip-prinsipnya tetapi tidak dengan mata tertutup, sebaliknya memerhatikan syarat-syarat dan keperluan dan mengambil jalan yang paling bijak. Di mana sahaja Rasulullah ﷺ mendapat peluang, Rasulullah ﷺ memajukan langkahnya tetapi apabila keadaan tidak menguntungkan baginda menjejaki semula langkahnya. Di mana dua kejahatan dihadapi dia mengelakkan yang satu dan menangani yang lain. Apabila perang tidak dapat dielakkan dia tidak meninggalkannya dan apabila keamanan boleh dia tidak akan menjauhinya tetapi bersedia menghulurkan tangan persahabatannya. 

Dan yang paling mengagumkan ialah dalam semua urusannya dia bukan sahaja memerhati tetapi juga menganjurkan rasa takut kepada Tuhan dan pendekatan moral. Apabila kita mempertimbangkan ini berdasarkan ajaran Al-Quran, kita boleh dengan mudah menemui perbezaan antara agama dan sistem dakwah semata-mata dan seruan revolusioner, kesucian individu, dan transformasi kolektif.

Oleh kerana Rasulullah ﷺ telah melancarkan tarekat baru, Baginda telah memilih orang-orang yang berakal dan setiap orang yang hatinya disinari kebenaran telah diserap dalam perintah itu selepas ujian yang berat dan apa jua pasukan tersusun yang ada pada masa tertentu diletakkan di bawah bimbingannya untuk melawan. sistem biadab, dari segi intelek dan politik, dan, sebagai pilihan terakhir, di medan perang.

Dia tidak menjadikan sufi dan darwis dari orang-orang yang berkumpul di sekelilingnya dan tidak memimpin mereka ke jalan para pertapa dan zuhud. Dia tidak menyangka mereka akan takut kepada kejahatan atau Rasulullahﷺ Yang Dermawan Kemanusiaan takut kepada mereka yang berkuasa. Mereka bukanlah penyembah yang berfikiran sederhana dan tidak aktif, tetapi berani, tidak takut, teliti, bijak, bermaruah, bijak, waras, aktif, bertenaga, pemula, dan pekerja gelisah. 

Mereka tidak mengamalkan cara imam dan sadhu tetapi dikurniakan kebolehan untuk memimpin. Lelaki yang halus selepas latihan terbaik dan bergaul dengan susunan terbaik di bawah bimbingan terbaik menjadi kuasa yang tidak dapat dikalahkan. Oleh itu, walaupun menjadi minoriti kecil mereka mendominasi orang Arab pagan. Apabila di Makkah bilangan umat Islam hanya empat puluh, ia menimbulkan kekacauan di kota dan kawasan sekitarnya sehingga selama bertahun-tahun ia menjadi topik perbualan utama. Di Madinah, sementara penyokong gerakan Islam hampir tidak melebihi beberapa ratus, sebuah negara Islam telah ditubuhkan dalam menghadapi majoriti bukan Islam.

Untuk membentuk tarekat kolektif, Rasulullah ﷺ tidak menunggu seluruh Arab menerima Islam atau sehingga sebahagian besar daripada mereka direformasi. Bukan juga ideanya untuk terus berdakwah dan memperbaharui pemikiran dan kepercayaan sehingga akhirnya satu perintah yang sihat muncul atau Tuhan menggenapi diri-Nya dengan menjadikan mereka dominan. Dia tahu dari sejarah bahawa sebahagian besar rakyat jelata kekal pasif manakala hanya minoriti kecil yang aktif, dan satu bahagian daripadanya menjadi pembawa pembaharuan atau revolusi manakala bahagian lain menghalangnya. 

Perjuangan sebenar adalah antara dua puak unsur aktif ini, dan apabila markah diselesaikan, orang ramai dibangkitkan dengan kehendak mereka sendiri. Dia sedar sepenuhnya bahawa selagi kepimpinan yang jahat menghalang dan meneruskan kempen mencemarkan rakyat atau sekurang-kurangnya mengekalkan mereka jumud, mereka tidak boleh menerima seruan untuk pembaharuan atau membawa perubahan dalam kehidupan mereka. Malah bagi mereka yang telah menyahut seruan itu, tidak mungkin untuk memperbaharui kehidupan mereka sepenuhnya dalam suasana rasuah yang berlaku.

Sebaliknya, jika revolusi ditangguhkan, ia menjadi sukar bagi mereka yang telah mencapai kedudukan selepas usaha yang panjang sebagai pembawa kebenaran untuk mengekalkan kedudukan itu kerana keadaan buruk mengerahkan kekuatan penuh mereka untuk menolak mereka kembali. Oleh itu, satu-satunya laluan yang terbuka kepada gerakan kolektif adalah untuk mengumpul kekuatan sebanyak mungkin dengan memilih orang yang berfikiran lurus dari kalangan elemen aktif dan meletakkan mereka dalam perjuangan menentang pihak lawan dan memecahkan barisan mereka. 

Sejarah membuktikan bahawa semua revolusi telah dicapai oleh minoriti yang aktif. Memandangkan gerakan reformasi menarik bilangan yang agak besar daripada kalangan elemen aktif, membangkitkan sentimen terpendam mereka, dan meningkatkan kekuatan moral mereka dengan latihan, kumpulan lawan walaupun kuasa dan pengaruhnya, kekayaan dan sumber, dan juga keunggulan berangka dikalahkan dalam perjuangan.

Perang Badar adalah bukti yang jelas tentang ini. Maka apabila Rasulullahﷺ mengumpul sebilangan yang mencukupi orang yang berfikiran lurus, yang, dikuatkan oleh kekuatan moral, dapat menghadapi kepimpinan jahat dan penyokongnya, dia tidak teragak-agak dalam mengambil langkah yang perlu untuk mencapai matlamat politiknya. Kepentingan sebenar kemenangan ke atas Makkah adalah bahawa kepimpinan yang jahat telah ditaklukkan secara total dan sebaik sahaja ia dihalau orang secara sukarela mula menyahut seruan kebenaran.

Tidak ada satu contoh pun dalam sejarah di mana mana-mana sistem yang mulia pernah berjaya di bawah kepimpinan yang jahat atau bahawa revolusi kolektif dicapai dengan hanya khutbah dan khutbah dan pembaharuan individu tanpa perjuangan politik. Selama tiga belas abad terakhir selepas Khalifah, terdapat begitu banyak khutbah dan khutbah di sekolah, khanqah, dan masjid di mana orang ramai terlibat secara aktif dalam pembaharuan individu sehingga hari ini jumlah kerja yang dilakukan oleh Ulama, Sufi, guru, dan para penulis sangat besar dalam magnitudnya, namun tidak ada pembaharuan yang telah dicapai pada tahap yang diingini dan masyarakat tidak berkembang sejauh ini untuk membawa perubahan dalam kehidupan kolektif sebagaimana revolusi Rasulullah ﷺ telah berlaku di Arab empat belas abad yang lalu. Jelas sekali, terdapat beberapa pautan yang hilang dalam teori revolusi, dan tanpa sokongan politik, perubahan kepimpinan adalah mustahil dan oleh itu individu didekati meninggalkan tatanan sosial umum tanpa disentuh.

Malangnya, aspek politik pencapaian Rasulullah ﷺ telah dikaburkan sehingga sukar untuk membentuk konsep sebenar misi dan matlamat baginda, dan melainkan aspek ini diperhatikan sepenuhnya, adalah mustahil untuk memahami perbezaan antara agama yang terhad dan agama. konsep tatanan Islam yang lebih luas. Rasulullahﷺ telah menghasilkan sistem yang lengkap untuk menetapkan perintah berdasarkan kebajikan dan menegakkan hukum-hukum Ilahi. Kita harus faham bahawa Rasulullah ﷺ melancarkan gerakan pembaharuan menyeluruh dalam erti kata yang seluas-luasnya dan untuk menubuhkan masyarakat baru, kerana menjalankan gerakan ini baginda telah dikurniakan sepenuhnya dengan keupayaan kepimpinan dan kesedaran politik, dan seperti tidak ada orang lain yang setanding dengannya. beliau dari segi lain, dengan cara yang sama, beliau tidak ada tandingan dalam kehebatan kepimpinan politik beliau.

Rasulullahﷺ tanpa henti menganjurkan kebajikan, berjuang untuk ketuanan kebenaran, dan menubuhkan sistem yang lengkap, atas dasar ini. Ini tidak dapat difahami dalam pengertian agama yang sempit. Ia adalah misi dan gerakan.

Pergerakan mulia Rasulullahﷺ, yang menubuhkan sistem kehidupan Ilahi dengan membawa revolusi, sebagai ciri yang membezakannya menyebabkan intipati akidahnya meliputi semua aspek kehidupan dengan kekuatan yang sama. Ia menguasai keseluruhan sosial pesanan. Semua institusi menyerap kesannya. Tuhan yang satu, Yang disembah dalam empat dinding masjid, juga Maha Hadir dan Maha Kuasa. Al-Quran yang dibacakan adalah Al-Quran yang sama yang menjadi asas penghakiman mahkamah. Prinsip moral yang dipatuhi dalam rumah tangga juga diikuti dalam hubungan antarabangsa. Kebenaran yang dikhabarkan dari mimbar juga diamalkan dalam pentadbiran. 

Kepercayaan yang terkesan dalam minda individu juga dikuatkuasakan ke atas institusi kolektif. Cara berfikir yang membimbing sistem pendidikan juga membentuk keseluruhan budaya. Keredhaan Ilahi yang dituntut dalam doa juga dicari di medan perang dan dengan menggunakan busur dan pedang. Ia adalah sistem di mana seluruh kehidupan manusia berada di bawah satu undang-undang Ilahi dan nilai dan kod yang berbeza tidak diikuti di kawasan yang berbeza. Tiada percanggahan dalam sistem dan bahagian yang berbeza tidak pernah bertembung antara satu sama lain. Tidak ada kekeliruan. Tidak ada eklektikisme. Disebabkan fenomena inilah umat manusia maju di bawahnya tanpa persamaan dalam sejarah.

Semangat Revolusi

Barangkali merupakan musibah terbesar bagi manusia apabila sesiapa yang mendapat peluang untuk berkuasa, dengan kekerasan senjata atau tipu daya, dengan cara demokrasi atau secara tidak sengaja, menganggap bahawa dia juga seorang guru seorang pembaharu. Apabila guru dan pembaharu seperti itu mendapat kuasa, mereka memperuntukkan segala kebijaksanaan kepada diri mereka sendiri. Mereka menganggap diri mereka sebagai pemikir terhebat. Membuang semua sumber ilmu dan mengenepikan unsur-unsur masyarakat yang paling bijak dan paling masuk akal, mereka memulakan perkara-perkara yang terbukti membawa bencana pada setiap masa. Mereka mahu membentuk manusia dengan keganasan dan mereformasi kehidupan dengan menggunakan tongkat. 

Selalunya penaja reformasi dan revolusi ini agak jahil tentang sifat manusia dan tidak mempunyai pengetahuan asas mengenainya. Mereka tidak pernah memikirkan subjek kaedah yang betul untuk memperbaharui kehidupan atau punca kemerosotan dan cara terbaik untuk menghapuskannya. Tanpa belajar daripada pengalaman masa lalu, mereka memulakan eksperimen mereka sendiri. Untuk menghapuskan semua halangan dalam usaha mereka, mereka menolak semua nasihat atau kritikan. Mereka hanya mempunyai satu ubat untuk setiap kejahatan, dan itu adalah keganasan borong. Mereka menggubal undang-undang yang menindas, menundukkan orang kepada kezaliman yang tidak berbelah bahagi.

Revolusi yang dibawa oleh Rasulullahﷺ, sebaliknya, tidak mempunyai unsur keganasan di dalamnya, tetapi semangat kasih sayang dan keprihatinan terhadap kebajikan manusia menandakan setiap langkah. Rasulullah ﷺt sangat penyayang kepada manusia dan mempunyai cinta sejati kepada semua manusia. Dia menjelaskan sifat misinya dengan contoh bahawa dia menyelamatkan mereka daripada menjatuhkan Rasulullahﷺ Penderma Kemanusiaan ke dalam jurang yang mereka sedang bergegas gila. Oleh itu, al-Quran menyifatkan beliau sebagai Rasul Rahmat. Bayangkan bagaimana dia mencapai revolusi yang begitu hebat tanpa satu contoh pun dia telah menggunakan kekerasan yang tidak sepatutnya. Dekad kehidupan Rasulullahﷺ di Madinah adalah tempoh darurat yang berterusan. Tiga serangan besar-besaran dilakukan oleh Quraisy manakala pertempuran kecil dan serangan sempadan agak kerap. Puak yang berbeza menyerang Madinah pada masa yang berbeza dari tempat yang berbeza. Rombongan peronda kerap dihantar dari Madinah dan ekspedisi ketenteraan dijalankan untuk menangani unsur-unsur yang mengganggu manakala pengawal perlu bersiap sedia pada waktu malam. 

Di samping itu, terdapat konspirasi berterusan oleh orang-orang Yahudi dan orang-orang munafik. Pendek kata, ia adalah kehidupan sebuah kem tentera. Terdapat tipu muslihat untuk mengganggu masyarakat Islam, mewujudkan perpecahan, mengalahkan dakwah Rasulullahﷺ, dan juga membunuh Rasulullahﷺ. Mungkinkah ada kecemasan yang lebih besar? Tetapi Rasulullah ﷺ tidak pernah mengambil alih kuasa diktator, atau mengeluarkan undang-undang yang zalim. Tiada siapa pernah dipenjarakan atau dihukum oleh kuasa darurat. Tiada denda atau cukai hukuman dikenakan dan tiada warganegara dikenakan cukai melebihi pengenaan yang ditetapkan oleh undang-undang Ilahi. Hak penentangan dan kritikan tidak pernah diambil dan tiada sesiapa pun didiamkan atau dikurung. Malah orang yang paling nakal, Abdullah bin Ubay, dibiarkan tanpa halangan.

Rasulullah ﷺ mempunyai kepercayaan penuh terhadap kebenaran dakwahnya dan kemuliaan akhlaknya. Dia tidak pernah memaksakan kelebihannya terhadap orang lain. Dia tidak pernah bercakap berlebihan dan tidak menghina sesiapa pun tetapi dengan sabar menanggung hinaan musuh, yang sebenarnya lebih lemah. Sikap inilah yang memenangi hati musuh-musuhnya, sedangkan pengikutnya setia kepadanya dengan sepenuh jiwa. Lawan-lawannya kelihatan lemah lembut dan rendah di hadapannya dan apabila mereka menundukkan kepala mereka di hadapan kebenaran dan kemuliaan, mereka benar-benar berubah.

Kecintaan kepada Allahﷻ yang ada dalam hatinya Rasulullahﷺ terzahir dalam bentuk lain: baginda mencintai ciptaan Tuhan dengan keamatan yang sama. Ilustrasi cintanya kepada manusia dapat dilihat dari fakta bahawa bagi penduduk Makkah yang menentangnya dengan sekuat tenaga, Rasulullahﷺ menghantar bekalan makanan ketika mereka ditimpa kelaparan dan juga lima ratus syiling emas untuk melegakan orang miskin. Pada suatu malam ketika ratapan tawanan Badar sampai ke telinganya, dia sangat kecewa sehingga dia tidak dapat tidur sehingga tali yang mengikat mereka terlepas. 

Kemudian atas perintahnya, enam ribu tawanan Bani Hawazin dibebaskan atas rayuan mereka. Demonstrasi terbesar cintanya kepada manusia adalah pada masa kejayaannya masuk ke Makkah. Apabila mereka yang telah memeranginya selama 20 tahun datang kepadanya dengan kekalahan, dia memaafkan mereka semua. Rasulullahﷺ Penakluk Kemanusiaan pada kesempatan seperti itu akan memerintahkan pembunuhan beramai-ramai atau pemenjaraan selama-lamanya kerana penduduk Makkah bersalah secara sah dan moral dan patut dihukum, tetapi kerana cinta Rasulullah ﷺ kepada manusia, mereka diampuni dengan murah hati atas kesalahan mereka. 

Kejahatan dan keterlaluan, dan Nabi mengisytiharkan: 'Tidak ada hukuman untuk kamu hari ini. Kamu semua bebas!" untuk memenangi hati mereka, baginda melimpahkan kekayaan kepada mereka, dan bukannya menghina mereka, dia memberi mereka kerja yang bertanggungjawab. Rasulullahﷺ mengetahui revolusi yang merendahkan dirinya dengan membalas dendam menggali kuburnya sendiri manakala revolusi yang memaafkan dan menenangkan. memenangi hati walaupun musuh dan mendapat sokongan orang-orang yang menentangnya. Orang Quraisy memaksa Rasulullahﷺ berperang dan ketika di medan perang, Rasulullah ﷺ bertempur dengan keberanian dan keazaman tetapi dasar ketenteraan dan pertahanannya adalah sedemikian sehingga mereka tidak memudaratkan sedikit pun. musuh; dia mengambil segala kemungkinan bahawa walaupun semasa perang, penghormatan terhadap umat manusia tidak dapat menunjukkan contoh cinta yang luar biasa dan murah hati terhadap umat manusia, dan berdasarkan niat baik terhadap semua manusia.

Lelaki Baru Lahir

Kita ada di hadapan kita sejarah pelbagai gerakan pembaharuan, peningkatan, dan revolusi, tetapi masing-masing menerima manusia sebagaimana adanya dan hanya tertumpu pada perubahan luaran. Perubahan sedemikian adalah dangkal dan gagal sama sekali dalam menyelesaikan masalah kehidupan. Pencapaian Rasulullah ﷺ yang paling menarik ialah manusia telah berubah dari dalam dan berubah sepenuhnya. Binatang yang mementingkan diri sendiri yang wujud dalam bentuk seorang lelaki telah dilenyapkan sepenuhnya oleh kuasa kebenaran dan menggantikannya muncul seorang lelaki yang takut kepada Tuhan dan berprinsip. Jika anda melihat mantra memukau lelaki ini anda akan terpegun. 

Seorang pemabuk muda Makkah seperti Saiyidina Umar telah berubah dan mencapai ketinggian yang tinggi! Fuzala telah ditinggikan dan alangkah hebatnya! Lihatlah Zul Bajadain, bagaimana dia menolak kekayaan dan keselesaan dan menjalani kehidupan yang sederhana! Lihatlah Saiyidina Abu Zarr dan semangat revolusinya yang mencabar orang-orang kafir di Kaabah dan menderita banyak pukulan di tangan mereka. 

Lihatlah watak Ka'ab bin Malik dan keadaan Abu Khaisma dan keberanian revolusioner dan keazaman hamba-hamba perempuan seperti Lubaina dan Summaiyya dan lihat juga Ma'iz bin Malik Aslami dan Ghamidiya. Ambil pengajaran daripada keberanian Hazrat Jafar di mahkamah Negus dan semangat bebas Rabie bin Amir di mahkamah ketua komander Iran dan siapakah di antara galaksi pahlawan yang tidak menunjukkan keberanian keyakinannya!

Keperibadian-keperibadian ini membentuk masyarakat dan pemimpin-pemimpin dan pekerja-pekerja seperti itu telah dihasilkan kepada Rasulullahﷺ Penolong Kemanusiaan menjalankan organisasi kebenaran, bahawa apabila larangan arak diumumkan, cawan-cawan yang diangkat ke bibir segera dibuang dan tong-tong anggur yang terbaik dibuang. dikosongkan di jalanan. Apabila wanita diperintahkan untuk menutup kepala dan dada, segera selendang disediakan. Apabila seruan Jihad dibuat, kanak-kanak berdiri di atas hujung kaki untuk meningkatkan ketinggian mereka supaya mereka tidak hilang kelayakan.

Apabila langganan dipanggil, pedagang kaya seperti Saiyidina Usman menghadiahkan barisan unta yang sarat dengan harta yang panjang dan sahabat yang setia seperti Abu Bakar meletakkan semua hartanya di kaki Rasulullahﷺ Begitu juga, buruh menyerahkan kurma yang diperoleh sebagai upah sehari dan tidak menyimpan apa-apa untuk dirinya sendiri. Apabila orang Ansar dipanggil untuk memulihkan Muhajirin mereka sama-sama membahagikan harta mereka, rumah mereka, ladang jagung, dan kebun-kebun dan menunjukkan bukti persaudaraan yang teladan. Apabila pegawai dipanggil untuk perkhidmatan awam, dunia mendapati buat pertama kalinya gabenor bekerja dengan gaji token hanya satu dirham sebulan. 

Apabila harta rampasan perang diperintahkan untuk disimpan dengan panglima tentera, jarum pun dibawa ke hadapan panglima dan akan tercatat dalam sejarah dalam halaman paling terang bahawa seorang askar bernama Amir datang dengan harta karun besar Madain dan sebelum sesiapa pun dapat mengetahuinya. itu, dia membawanya dalam kegelapan malam dan secara senyap-senyap menyimpannya dengan komander. Mereka adalah orang-orang yang memperkenalkan era kebenaran, di mana jenayah menjadi jarang berlaku dan selama sepuluh tahun kehidupan Rasulullahﷺ di Madinah hanya beberapa kes yang dibawa ke mahkamah. Keadaannya sangat ideal sehingga tidak memerlukan badan penyiasatan jenayah. Hati nurani rakyat sudah memadai sebagai penjaga dan pembimbing mereka.

Ini adalah revolusi yang semasa mengubah susunan luaran juga mengubah fikiran dan hati manusia dan menghasilkan watak baru. Ia berjaya menyelesaikan masalah asas kehidupan dan dengan itu menyelamatkan krisis yang berlaku.

Besarnya Pengorbanan Nabi

Revolusi Islam adalah unik dari segi lain kerana penajanya, walaupun pencapaiannya dengan pengorbanan yang tidak terkira, tidak mengambil sebarang pampasan atau ganjaran untuknya. Dia mengorbankan segala-galanya untuk kebaikan manusia tetapi tidak menerima balasan walaupun sebanyak rasional, undang-undang dan konvensional, dibenarkan dan adil. Tiada sedikit pun noda mementingkan diri atau ketamakan ditemui dalam kejayaan besar ini. Bolehkah seseorang mencari contoh lain untuk menyamai itu?

Dari sudut ekonomi, Rasulullahﷺ mengorbankan perniagaannya yang berjaya, a memberikan semua pendapatannya untuk misi dan apabila kejayaannya terjamin, baginda mengagihkan semua hartanya dengan tangannya sendiri; dia lebih suka kehidupan yang sangat sederhana dan sederhana Rasulullahﷺ yang dermawan. Kemanusiaan untuk dirinya sendiri. Dia tidak meninggalkan apa-apa wang untuk keluarganya atau memperoleh apa-apa harta atau mewujudkan apa-apa hak kewangan untuk isi rumahnya semasa hayatnya dan tidak meninggalkan sebarang jawatan pewarisan keturunan. Dia tidak merekrut mana-mana pengawal atau pelayan atau memperoleh kenderaan dan tidak suka mempunyai sebarang perabot di rumahnya.

Dari sudut politik, dia tidak menuntut apa-apa prerogatif untuk dirinya sendiri dan tidak pernah menggunakan kuasanya terhadap sesiapa di luar apa yang ditetapkan oleh Tuhan. Beliau tidak mengeluarkan sebarang undang-undang sewenang-wenangnya untuk meninggikan kedudukan politiknya. Walaupun keadaan darurat yang serius berterusan di Madinah, dan dia terpaksa menghadapi tipu muslihat dan komplot orang Yahudi dan munafik yang semakin meningkat, dia tidak pernah menahan sesiapa pun atau mengenakan sebarang sekatan untuk mengeluarkan sebarang perintah membunuh nurani, atau menubuhkan mana-mana mahkamah darurat atau memerintahkan sebat. . Sebaliknya, dia memberikan kebebasan yang sempurna untuk kritikan, nasihat dan perbezaan pendapat. Dia juga membenarkan orang ramai menolak cadangan peribadinya. Hak dan keistimewaan ini bukan hanya di atas kertas tetapi sebenarnya diamalkan. Sesekali, Rasulullahﷺ membuang pendapatnya yang berharga dan menerima pandangan orang lain.

Jika dia ingin memberi sedikit kelonggaran kepada seseorang dia mendapat kebenaran daripada sahabatnya. Sebagai contoh, suatu ketika ketika Hazrat Abul Aas datang sebagai tawanan dan Saidatuna Zainab menghantar kalung sebagai tebusannya, yang merupakan hadiah daripada Saidatuna Khadijah (permaisuri pertama Nabi), Rasulullahﷺ merayu pada pertemuan umum untuk mengembalikan kalung itu. Begitu juga, apabila harta Abul Aas datang sebagai rampasan, dia mengembalikannya tetapi hanya setelah mendapat izin daripada orang ramai. Suatu ketika, seorang utusan tiba di Jaranah untuk membebaskan tawanan Perang Hunain memohon kepada Rasulullahﷺ atas nama ibu angkatnya- (Saidatuna Halimatun Sa'diah). Tawanan telah diedarkan dan apabila Rasulullahﷺ membebaskan tawanan yang terikat dengan Quraisy atas inisiatifnya sendiri, baginda merayu untuk orang lain di mesyuarat umum dan apabila orang ramai, mendapati bahawa Rasulullahﷺ telah membebaskan tawanan yang diperuntukkan kepada saudara-maranya, mereka semua dibebaskan.Yang diberikan kepada mereka. Dalam kes sedemikian, Nabi tidak pernah menggunakan sebarang tekanan.

Dari sudut sosial, Rasulullahﷺ lebih mengutamakan status yang sama untuk dirinya sendiri dan tidak pernah menuntut apa-apa keutamaan, tidak juga mengamalkan standard yang lebih tinggi dalam soal makanan atau pakaian, dan juga tidak menyukai tempat yang tersendiri di perhimpunan awam. Dia tidak akan melihat orang berdiri di hadapannya sebagai tanda penghormatan atau menggalakkan orang lain memanggilnya dengan gelaran tuan atau ketua. Di medan perang atau semasa bermusafir, menggali parit atau membina masjid, beliau bekerja dengan para sahabatnya dalam membawa bahan binaan, memecahkan batu dan mengutip kayu dengan tangannya sendiri. Dia membenarkan orang ramai membuat tuntutan keras daripadanya untuk mendapatkan semula pinjaman dan dia menawarkan dirinya kepada orang ramai. Rasulullahﷺ Yang Dermawan Kemanusiaan untuk membalas dendam jika dia telah melakukan apa-apa kesalahan kepada sesiapa.

Cita-cita agung penebus umat manusia inilah yang telah diamanahkan kepada kita, dan untuk mempopularkan mesej inilah kita dinaikkan ke kedudukan tinggi sebagai "saksi atas manusia" dan "masyarakat yang seimbang". Slogan kebenaran ini diberikan kepada kita sebagai amanah supaya sebagai pewaris Nabi kita berperanan sebagai penebus umat manusia dan apabila manusia berada dalam kesusahan dan masyarakat terlibat dalam krisis, kita bergegas menyelamatkan mereka. Tetapi kami gagal meninggikan panji-panji kebenaran ini, malah kami menghancurkannya dengan tangan kami sendiri. Hasilnya ialah apabila zaman moden beralih ke arah materialisme, kita tidak dapat menyemaknya. Ini adalah buah pahit kegagalan kita bahawa seluruh kehidupan manusia kini menghadapi krisis, kepimpinan dunia berada di tangan yang tidak bertuhan, ideologi materialistik yang bercanggah antara satu sama lain mengganggu ketenangan fikiran, dan kita sendiri telah menjadi hamba mereka. Tidak sedikit pun musibah yang menimbulkan rasa malu dalam diri kita, dan kekacauan dalam masyarakat Islam mahupun krisis dalam taraf manusia tidak menimbulkan rasa kewajipan dalam diri kita.

Di sebalik tirai tipu daya tamadun materialistik moden, marilah kita meninjau keadaan manusia dan tontonan yang menyedihkan akan berada di hadapan mata kita. Umat ​​manusia terperangkap dalam cengkaman nilai-nilai pelik dan di mana-mana terdapat perebutan kekayaan dan kuasa. Cahaya kesedaran moral dalam diri manusia telah padam, jenayah semakin meningkat dengan kemajuan tamadun dan apabila kebingungan psikologi berlaku, ketenteraman mental hilang sama sekali. Kekeliruan berlaku dalam fikiran dan watak manusia. Tiada sektor kehidupan manusia yang tidak tercemar. Semangat kebenaran telah keluar dari falsafah dan sains dan tidak ada keikhlasan dalam kepercayaan dan idea. Nilai-nilai kerohanian telah merosot manakala undang-undang telah menjadi tidak mempunyai semangat keadilan, dan mencari diri sendiri secara mental telah menggantikan desakan yang mendalam untuk berkhidmat dalam politik. 

Dalam bidang sosial, kumpulan penindas dan tertindas telah muncul. Seks mendominasi seni halus dan percanggahan terdapat dalam setiap bahagian kehidupan sosial. Pasukan saingan sedang berperang dan seluruh sejarah bertukar menjadi drama yang mengerikan. Pembelajaran telah maju tetapi kebodohannya terus mengganggu kita. Mata air ilmu ada di sana tetapi mata air ini memupuk salah faham yang memperhambakan manusia. Timbunan kekayaan berselerak di mana-mana tetapi sebahagian besar masih hidup dalam kemiskinan, kemelaratan dan kemelaratan. Beribu-ribu organisasi, kumpulan politik, parti ideologi dan perhubungan yang bercanggah wujud tetapi tidak ada ikatan persaudaraan antara manusia dan manusia. Terdapat perbincangan mengenai pembangunan kesedaran rasional, politik, moral dan sosial, tetapi senjata penindasan dan keganasan yang paling kebencian masih digunakan terhadap kemanusiaan. Sejarah adalah medan pertempuran yang luas Rasulullahﷺ. Pembawa Rahmah Kemunusiaan di mana terdapat pertembungan ngeri antara imperialisme dan kebebasan, Komunisme dan kapitalisme, demokrasi dan diktator, individualisme dan kolektivisme, serta Timur dan Barat.

Inilah dunia tempat kita hidup. Kita sedang menghadapi cabaran krisis global. Tamadun materialistik moden atau manusia yang dipupuk olehnya tidak mampu menyahut cabaran itu. Tidak ada falsafah baru yang boleh memberikan kelegaan walaupun seketika. Keselamatan tidak dapat ditemui di mana-mana. Dalam masa yang membingungkan ini apabila kegelapan menyelubungi manusia dari semua penjuru, hanya ada satu cahaya yang dapat dilihat, jauh, empat belas ratus tahun jauhnya. Ini adalah cahaya dermawan terbesar umat manusia, cahaya Rasulullahﷺ, yang kita dakwa sebagai pengikut Rasulullahﷺ, telah dikalahkan oleh pemikiran keliru dan kelakuan kita yang tidak berprinsip.

Cara Mempelajari Kehidupan Nabi

Bagi fikiran kita, satu-satunya objek untuk mempelajari kehidupan Rasulullahﷺ adalah bahawa cahaya risalahnya menjadi kembali segar di hadapan kita dan di hadapan manusia, dan di tengah-tengah kegelapan yang merajalela kehidupan kembali menemukan jalan kebahagiaan seperti jalan yang ditemui dalam krisis. -ditunggangi abad keenam zaman Kristian. Malangnya, kita tidak mengkaji kehidupan Rasulullahﷺ dengan semangat yang sesuai dengan pemahaman bahawa kita perlu mengambilnya sebagai model kita dan membentuk kehidupan kita dengan sewajarnya. Sebaliknya, beberapa pertimbangan lain telah menghalang dan semakin berganda.

Umat ​​Islam meminati kehidupan Rasulullahﷺ semata-mata untuk mendapatkan pahala syurga. Memang benar bahawa setiap percubaan untuk mendapatkan akses kepada Rasulullahﷺ adalah satu kebaikan di sisi Tuhan dan kita mengharapkan ganjaran untuknya, tetapi bukankah matlamat utama usaha sedemikian adalah untuk memperbaharui kehidupan kita? Kami mengadakan majlis-majlis pada hari maulid Rasulullahﷺ dengan keyakinan bahawa ruh Rasulullahﷺ hadir di majlis-majlis ini dan gembira melihat pengabdian para pengikutnya. Dulang manisan, kalungan bunga, qawwali dan syair-syair memuji Rasulullahﷺ, membakar kemenyan, dan penerangan semuanya merupakan petunjuk nyata dari pengabdian ini. 

Tetapi gambaran kehidupan Rasulullahﷺ yang dipersembahkan kepada kita dalam majlis-majlis sebegini bukanlah gambaran seorang lelaki-seorang yang mempunyai darah daging. Kita diperkenalkan kepada manusia yang luar biasa yang tubuhnya mempunyai lingkaran cahaya, yang bayang-bayangnya tidak jatuh ke tanah, yang seluruh hidupnya penuh atau mukjizat dan semua tugas dan doanya dilakukan oleh malaikat dan segala sesuatu dan tentangnya adalah misteri. Tidak dinafikan bahawa tahap rohani dan akhlak Rasulullah adalah tertinggi di kalangan manusia. Banyak faktor manusia luar biasa boleh dilihat sebagai juga mukjizat dan kehadiran malaikat. Tetapi dalam apa jua keadaan, kehidupan suci itu adalah kehidupan manusia dan ini adalah asas keagungannya kerana kehidupan yang tiada persamaan adalah Rasulullahﷺ

Pemberi Kemanusiaan yang dipersembahkan oleh seorang lelaki. Setiap aktivitinya dijalankan di bawah undang-undang alam dan konvensyen sejarah dan budaya, dan pengorbanan dilakukan pada setiap peringkat kejayaan. Kehidupannya boleh menjadi model untuk kita contohi hanya sebagai seorang lelaki dan hanya sebagai seorang lelaki kita boleh mengambil iktibar daripadanya, belajar mematuhi prinsip dan pengiktirafan tugas, memperoleh keberanian tekad daripadanya, memupuk semangat berkhidmat kepada manusia daripada teladannya dan mewujudkan dalam diri kita dorongan untuk melawan kuasa-kuasa jahat. Jika anda menjadikan kehidupan Rasulullahﷺ sebagai mukjizat dan memberikannya warna kehidupan seorang superman, maka di manakah model bagi manusia duniawi ini? Kita boleh berasa takut untuk orang seperti itu tetapi tidak boleh menyerap mana-mana sifatnya. Kita boleh memujanya tetapi tidak boleh mengikutnya.

Sejak akhir-akhir ini, kecenderungan telah menyusup masuk dari Barat yang dipanggil pemujaan pahlawan di mana personaliti besar sejarah dipuja dan dipuja serta hari lahir mereka disambut dengan penuh kemegahan. Tetapi demonstrasi sedemikian adalah hampa dan walaupun jenis khutbah tertentu adalah perkara biasa dalam semua perayaan sedemikian, mereka mempunyai kesan yang paling sedikit terhadap kehidupan kita.

Kecenderungan lain ialah menganggap mesej Rasulullahﷺ bukan sebagai tatakelakuan hidup, tetapi hanya sebagai agama hanya untuk penghormatan. Mereka yang berfikir seperti ini merasakan bahawa Rasulullahﷺ datang untuk mengajar beberapa kepercayaan, beberapa upacara dan sembahyang, beberapa bacaan, beberapa prinsip moral dan beberapa hukum agama dan tujuannya hanyalah untuk melahirkan orang yang akan menggelarkan diri mereka sebagai Muslim. Bagi mereka kehidupan Rasulullahﷺ tidak lebih daripada gabungan beberapa peraturan kebersihan, solat, bacaan dan akhlak individu. Tetapi dalam bidang kehidupan sosial yang lebih luas mereka melayani setiap tujuan jahat dengan mudah dan mengikat diri mereka dengan sebarang kerosakan. Orang-orang seperti itu telah merindui bab-bab paling terang dalam kehidupan Rasulullahﷺ dan membuat diri mereka tersesat dalam mukadimahnya sahaja. Gambaran kehidupan Rasulullahﷺ ini tidak boleh memberi apa-apa kesan kepada bangsa-bangsa lain di zaman moden, malah remaja Islam tidak dapat membayangkan bahawa Rasulullahﷺ juga boleh menjadi pemimpin kehidupan bertamadun dan beberapa masalah yang paling kompleks dan sukar dapat diselesaikan dengan memuaskan melalui dia. Ini telah menyebabkan tirai ditutup sebelum hayat Rasulullahﷺ.

Konsep-konsep yang salah ini berkembang hanya kerana suasananya sesuai dengan mereka. Sistem politik dan sosial yang ada di hadapan kita dan jenis kehidupan yang kita jalani memerlukan jenis manusia tertentu dan ingin melihat jenis watak tertentu dalam dirinya. Dengan kata lain kehidupan praktikal di sini sama sekali tidak memerlukan jenis manusia yang dipersembahkan oleh kehidupan Rasulullahﷺ, dan fikiran dan watak yang boleh diperolehi daripada kehidupan Rasulullahﷺ tidak mempunyai kaitan. Ibu bapa memupuk anak-anak mereka mengikut model pilihan mereka dan tahun-tahun dikhaskan untuk mendidik golongan muda untuk kehidupan ini. kini seluruh dunia yang secara sedar atau tidak sedar menyesuaikan diri dengan model ini tidak dapat memperoleh apa-apa dengan Rasulullahﷺ Yang Dermawan Kemanusiaan menulis atau membaca buku tentang kehidupan Rasulullahﷺ atau dengan mendengar dan menyampaikan khutbah mengenai perkara itu. Mereka tidak akan pernah mempunyai keinginan untuk mengikuti model sebenar kehidupan Rasulullahﷺ.

Hakikatnya adalah bahawa kita telah terlepas sepenuhnya konsep yang betul tentang kehidupan Rasulullahﷺ kerana pandangan luar lain sedang bekerja. Oleh itu, di sebalik kehadiran semua kaca mata pengabdian dan kasih sayang dan fikiran yang ditumpukan untuk mengkaji kehidupan Rasulullahﷺ, lelaki yang model Rasulullahﷺ telah hadirkan tidak pernah muncul. Kehidupan Rasulullahﷺ tidak boleh masuk ke dalam kita dengan cara lain kecuali dengan keazaman kita untuk bekerja untuk cita-cita yang dia dedikasikan sendiri.

Kehidupan Rasulullahﷺ bukanlah kisah Rustam dan Sohrab atau kisah Seribu Satu Malam. Ia bukan kisah watak khayalan dan kajiannya tidak boleh dianggap sebagai hiburan sastera! Ia bukan kehidupan seseorang tetapi kisah kekuatan sejarah yang muncul dalam bentuk seorang lelaki. Ia bukanlah kisah seorang darvesh yang memutuskan dirinya dari dunia dan duduk dalam pengasingan telah mengabdikan dirinya untuk penyucian diri. Sebaliknya, ia adalah biografi seseorang yang merupakan semangat menggerakkan sesuatu pergerakan. Ia bukan kisah seorang lelaki tetapi seorang pembuat manusia. Ia meliputi perbuatan mulia pembina dunia baru. Pencapaian seluruh komuniti, gerakan revolusioner dan usaha kolektif terkandung di dalamnya. Kehidupan Rasulullahﷺ dari gua Hira ke gua Thaur, dari tempat suci Kabah ke pasar Taif, dari almari ibu-ibu Muslim ke medan perang, adalah merangkumi semua. Kesannya adalah ciri utama banyak kehidupan. Abu Bakar, Umar, Ali, Ammar, Yasir, Khalid, Khwailid, Bilal dan Suhail adalah bab yang berbeza dalam satu kehidupan. Terdapat keseluruhan taman di mana setiap bunga dan kelopak menceritakan kehidupan tukang kebun.

Rasulullahﷺ, sebenarnya, bukanlah "orang hebat" dalam erti kata yang terhad. Kehidupannya bukanlah kisah mana-mana orang hebat atau terkenal seperti yang ditunjukkan di kalangan pahlawan. Keperibadiannya jauh melebihi mana-mana lelaki hebat dan terkenal. Dunia telah melahirkan ramai lelaki hebat dan masih lagi melahirkan mereka. Terdapat orang-orang hebat yang mengemukakan idea yang membina, dan mereka yang memikirkan kod moral dan undang-undang, dan mereka yang bekerja untuk pembaharuan sosial dan mereka yang menakluki negara dan meninggalkan tanda pencapaian gemilang, dan mereka yang mentadbir kerajaan dan mereka yang memberikan kejutan. contoh kehidupan rohani dan mereka yang menunjukkan kepada dunia model moral peribadi yang tertinggi. Tetapi apabila kita mengkaji kehidupan orang-orang hebat ini, kita dapati bahawa tenaga mereka tertumpu pada satu cabang sahaja, meninggalkan cawangan lain kosong. Kami mendapati satu bahagian sangat terang manakala bahagian lain agak gelap. 

Terdapat lebihan di satu pihak dan defisit di pihak yang lain. Tetapi dalam kehidupan Rasulullahﷺ, setiap bahagian adalah seimbang dan keseluruhannya adalah-Rasulullahﷺ Penolong Kemanusiaan model kesempurnaan. Terdapat kemesraan serta kesejukan, kerohanian serta kebendaan, doa serta penghormatan terhadap individu, kepimpinan masyarakat serta pertunangan rumah tangga, kelegaan bagi yang ditindas dan kekangan terhadap yang zalim, dan semua ciri adalah seimbang dan seimbang. saling melengkapi. Terdapat model untuk setiap aspek kehidupan manusia dan apabila seseorang mengambil pengajaran daripadanya, dia tidak memerlukan bimbingan lain dari mana-mana dan ia adalah cahaya untuk semua zaman yang akan datang dan untuk semua iklim dan masyarakat, yang paling panas atau paling sejuk, yang hitam atau yang putih. Ramai orang hebat telah mengambil cahaya dan bimbingan daripada orang yang paling hebat ini dan berjaya dan di mana sahaja ada kemajuan dan kemajuan itu adalah kerana teladan yang ditunjukkan olehnya.

Masyarakat yang dianjurkannya bertanggungjawab memupuk dan menyebarkan mesej agungnya, tetapi masyarakat itu sendiri telah tersasar dari landasan yang benar dan berada dalam keadaan kacau-bilau. Terdapat jilid dan jilid buku yang menggambarkan pencapaian besarnya dan kaedah yang digunakan untuk mencapainya, tetapi tidak ada kesannya dalam kehidupan masyarakat atau tindakan atau sikap mentalnya. Beberapa garis pemikiran, politik, kehidupan, kelakuan, watak dan budayanya yang pudar masih kelihatan tetapi ia sedang dihakis oleh campuran pelbagai ciri baharu dan sebagaimana masyarakat yang berdiri hari ini ia tidak memberikan bukti untuk mewakili tradisi tersebut. Sebaliknya, ia berdiri sebagai pengemis di pintu setiap ideologi yang sesat dan malu dengan warisannya yang membanggakan. Al-Quran telah disimpan dalam sampul dan kehidupan Rasulullahﷺ telah menjadi surah yang dilupakan.

Paling teruk, masyarakat Islam telah kehilangan sifat universalnya dan merendahkan dirinya menjadi kumpulan agama dan perkauman dan menyerahkan kepada Rasulullahﷺ peranan hanya pemimpin agama dan negara dan mengehadkan personaliti antarabangsa dan mesej universalnya kepada kumpulan tertentu walaupun peranan Rasulullahﷺ adalah. iaitu seorang guru dunia dan penebus umat manusia. Adalah perlu untuk mempersembahkan Rasulullah ﷺ sebagai model bagi umat manusia supaya sesiapa yang meletakkan dirinya dalam acuannya boleh menjadi sumber kebahagiaan bagi dirinya dan umat manusia dan melepaskan dirinya daripada masalah yang membingungkan dan mencapai sistem kehidupan yang suci. Contoh kehidupan Rasulullahﷺ adalah anugerah universal seperti cahaya matahari atau hujan atau udara. Kitalah yang telah menutup diri kita dalam tempurung kejahilan dan ketiadaan tindakan. Hari ini kita cuba mendapatkan sesuatu daripada ajaran Plato, Socrates, Machiavelli, Marx, Freud dan Einstein tanpa sebarang prasangka tetapi terdapat prasangka yang tidak terkira dalam cara mencari petunjuk daripada nur dan makrifat Rasulullahﷺ.

Terdapat tanggapan yang berlaku bahawa Muhammad (ﷺ) adalah Rasulullahﷺ Yang Dermawan Kemanusiaan Umat Islam dan kerana orang lain tidak mengambil berat terhadap umat Islam, umat Islam tidak mengambil berat terhadap mereka. Mengapa orang lain harus ada kaitan dengan Rasulullahﷺ dan guru umat Islam? Malangnya, sikap kita sendiri sebahagian besarnya bertanggungjawab terhadap trend ini.

Negara-negara barat yang memegang kepimpinan pada zaman rasionalistik dan demokrasi kemudiannya tidak dapat memahami mesej Rasulullahﷺ dan perintah yang ditetapkan olehnya. Fikiran Eropah tidak dapat membayangkan keperibadian yang bersinar dalam latar belakang kebangkitan Eropah dan yang tangannya dapat dikesan di sebalik gerakan demokrasi dan antarabangsa serta pembaharuan agama. Terdapat pelbagai faktor yang perlu diambil kira tetapi faktor utama ialah prejudis agama minoriti di kalangan mereka yang menjadi dominan dan berhadapan dengan kuasa Islam dengan segala senjata yang ada menjadikan mereka tunduk akhirnya. Kepahitan yang dicipta oleh kekalahan besar Perang Salib juga sebahagiannya bertanggungjawab untuk ini. Tambahan pula, kehidupan Rasulullahﷺ tidak dikaji secara keseluruhan tetapi secara serpihan, menonjolkan ciri-ciri yang dianggap tidak disukai oleh mentaliti Barat. Kaedah mengkaji misi tidak sekali-kali boleh membawa kepada penilaian yang betul dan hasilnya adalah keterlaluan kesusasteraan yang berat sebelah dan bermusuhan mengenai subjek itu, memprejudiskan fikiran walaupun mereka yang tidak benar-benar menolak kebenaran.

Tulisan ini adalah percubaan yang sederhana untuk menghapuskan sarang labah-labah prasangka dan salah faham dan untuk menampilkan kehidupan Rasulullahﷺ dengan cara yang akan menarik kepada kalangan umat manusia yang lebih luas, untuk membawa dengan jelas aspek universal risalah Rasulullahﷺ, keprihatinannya terhadap seluruh umat manusia. umat manusia, untuk seluruh dunia Timur dan Barat, hitam dan putih untuk kelas dan massa, untuk buruh dan kelas elit, untuk lelaki dan wanita dari semua lapisan masyarakat dan semua agama dan fahaman politik, untuk para pemerintah dan yang diperintah, untuk yang berilmu dan yang jahil dan untuk setiap orang dalam setiap bidang kegiatan.

baca lagi:

Notes/ References/Rujukan

↑ Quraish refers to the tribe in control of Mecca. The plural and adjective are Quraishi. The terms "Quraishi" and "Meccan" are used interchangeably between the Hijra in 622 and the Muslim Conquest of Mecca in 630.

↑ The hatred many Muslims have towards Hishām can be seen in his nickname, "Abū Jahl" (Father of Ignorance), which is how the majority of Muslims know him today.

↑ Martin Lings, Muhammad: His Life Based on the Earliest Sources (Inner Traditions International, 1983, ISBN 0892811706), 138-139.

↑ Sahih al-Bukhari: Volume 5, Book 59, Number 287 Retrieved March 9, 2021.

↑ Sahih al-Bukhari: Volume 4, Book 53, Number 359 Retrieved March 9, 2021.

↑ Lings, 139-140.

↑ Sahih al-Bukhari: Volume 5, Book 59, Number 286 Retrieved March 9, 2021.

↑ Ibn Ishaq says that Abu Sufyan himself rode ahead to reconnoiter the area and discovered the Muslim scouts via the dates left in their camels' droppings.

↑ Lings, 140.

↑ Jump up to:10.0 10.1 Sahih Muslim: Book 19, Number 4394 Retrieved March 9, 2021.

↑ Jump up to:11.0 11.1 Lings, 142.

↑ Lings, 154.

↑ Karen Armstrong, Muhammad: A Biography of the Prophet (HarperCollins, 1992, ISBN 0062508865), 174.

↑ Lings, 142-143.

↑ Armstrong, 175.

↑ Lings, 143-144.

↑ Armstrong, 174-175.

↑ Lings, 144-146.

↑ Sunan Abu Dawud: Book 14, Number 2659 Retrieved March 9, 2021.

↑ Sunan Abu Dawud: Book 14, Number 2658 Retrieved March 9, 2021.

↑ Jump up to:21.0 21.1 21.2 Armstrong, 176.

↑ Jump up to:22.0 22.1 22.2 Lings, 148.

↑ "O thou whom God hath made victorious, slay!"

↑ Qur'an: Sura 3:123-125. "Allah had helped you at Badr, when ye were a contemptible little force; then fear Allah; thus May ye show your gratitude. Remember thou saidst to the Faithful: "Is it not enough for you that Allah should help you with three thousand angels (Specially) sent down? "Yea, - if ye remain firm, and act aright, even if the enemy should rush here on you in hot haste, your Lord would help you with five thousand angels Making a terrific onslaught."

↑ Sahih al-Bukhari: Volume 4, Book 52, Number 276 Retrieved March 9, 2021.

↑ Qur'an:Sura 8:67-69. "It is not fitting for an apostle that he should have prisoners of war until he hath thoroughly subdued the land. Ye look for the temporal goods of this world; but Allah looketh to the Hereafter: And Allah is Exalted in might, Wise. Had it not been for a previous ordainment from Allah, a severe penalty would have reached you for the (ransom) that ye took. But (now) enjoy what ye took in war, lawful and good: but fear Allah. for Allah is Oft-forgiving, Most Merciful."

↑ Sahih Al-Bukhari: Volume 3, Book 38, Number 498 Retrieved March 9, 2021.

↑ Al Muslim: Book 040, Number 6870 Retrieved March 9, 2021.

↑ Sahih al-Bukhari: Volume 5, Book 59, Number 325 Retrieved March 9, 2021.

↑ Marshall Hodgson, The Venture of Islam: The Classical Age of Islam (University of Chicago Press, 1974, ISBN 0226346838), 176-178.

↑ Including the elderly Abu Lahab, who was not at Badr but died within days of the army's return

↑ Sahih al-Bukhari: Volume 5, Book 59, Number 357 Retrieved March 9, 2021.

↑ Sahih Al-Bukhari: Volume 5, Book 59, Number 358 Retrieved March 9, 2021.

↑ Hugh N. Kennedy, The Prophet and the Age of the Caliphate (Longman, 1985, ISBN 0582405254), 355.

ReferencesISBN links support NWE through referral fees

Ali, Abdullah Yusuf. The Holy Qur'an: Text, Translation & Commentary. Tahrike Tarsile Qur'an; Reissue edition, 1987. ISBN 0940368323

https://www.iium.edu.my/deed/articles/thelastsermon.html-

Armstrong, Karen. Muhammad: A Biography of the Prophet. HarperCollins, 1992. ISBN 0062508865

Crone, Patricia. Meccan Trade and the Rise of Islam. Princeton, NJ: Princeton University Press, 1987. ISBN 1593331029

Hodgson, Marshall. The Venture of Islam: The Classical Age of Islam. University of Chicago Press, 1974. ISBN 0226346838

Kennedy, Hugh. The Prophet and the Age of the Caliphate. Longmont, 1985. ISBN 0582405254

Lings, Martin. Muhammad: His Life Based on the Earliest Sources. Inner Traditions International, 1983. ISBN 0892811706

Nicolle, David. Armies of the Muslim Conquest. Osprey Publishing, 1993. ISBN 185532279X

Watt, W. Montgomery. Muhammad at Medina. Oxford Univ. Press, 1981. ISBN 9780195772869

Comments

Popular posts from this blog

Bab 1 - Dunia Arab Sebelum Kedatangan Islam.

Bab 22 -Kejatuhan Khaybar - Bani Qurayza dan Bani Nadir

Bab 16 : Perang Badar (Gahzwah Badr)

Bab 2 - Kelahiran Muhammad (Rasulullah ﷺ)

Bab 15 : Rasulullah ﷺ di Madinah

Bab 20 (1) - EKSPEDISI SAWIQ

Bab 26-Ziarah Pertama Umrah & Perjanjian Hudaibiyah.

Bab 6 - Mereka Terdahulu, Merekalah Yang Terdepan.

Bab 29 - Perperangan Tabuk

Bab 24-Tragedi Ar Raji'